Poliisi pyytää havaintoja maanantaina 17.3.2025 klo 9.35 Seinäjoen keskustassa tapahtuneesta tilanteesta, jossa henkilöautoa kuljettanut henkilö törmäsi suojatiellä jalankulkijaan ja poistui paikalta pysähtymättä.
Törmäys tapahtui Vapaudentien ja Torikadun risteyksessä Marttilan koulun kohdalla. 17-vuotias jalankulkija oli ylittämässä suojatietä, kun Vapaudentietä Jouppilan suunnasta tullut pieni harmaa henkilöauto osui häneen. Jalankulkija kaatui ja loukkasi itsensä. Kuljettaja ei pysähtynyt vaan jatkoi matkaansa.
Poliisi pyytää kuljettajaa ilmoittautumaan itse ja lisäksi kaikkia, joilla on tietoa tapahtuneesta tai jotka ovat nähneet kyseisen harmaan ajoneuvon tapahtumahetkellä, ilmoittamaan havaintonsa. Tiedot voi lähettää poliisille sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai soittamalla numeroon 0295 415 501.
Lähde:
https://poliisi.fi/-/poliisi-pyytaa-silminnakijahavaintoja-suojatiella-tapahtuneesta-tormayksesta-seinajoella
Poliisi pyytää silminnäkijähavaintoja suojatiellä tapahtuneesta törmäyksestä Seinäjoella
78
696
Vastaukset
- Anonyymi
Siis käveli suoraan liikkuvan auton alle,oppiipahan katsomaan ennenkuin tryykää autojen sekaan.Paljon näkee että luotetaan siihen että kuski on valppaana,eikä vanhus,juoppo,juppi,Bemarikuski,Audikuski,kännykkäaddikti,auringonhäikäisemä tms.
- Anonyymi
Autoilijoilla onkin se suuri vastuu tilanteessa, kun kyseessä on suojatie. On lisäksi lapsia, vanhuksia, eri tavoin vammaisia henkilöitä jalankulkijoina, joita pitää jopa varoa ihan kaikissa tilanteissa, eikä pelkästään suojateillä.
- Anonyymi
Kolari oli luultavasti niiden sinisten vilkkuvalojen syytä.
99% varmuudella kun ne vilkkuu ei näy jalankulkijoita maillahalmeilla.
Jos sitten kerran jalankulkija onkin liikkeellä on autoilija oppinut siihen vaistomaisesti ettei siellä mitään jalankulkijaa ole.- Anonyymi
Just' näin asia on.👍
Nuo VILKKUVALOT on jokin VITSI.
Suojatiellä ei liiku ketään, mutta sininenvalo vilkkuu.
Voisi sanoa: Varo👻👻👻 saattaa näkyä, mutta Jne
- Anonyymi
Jos autoilija ei osaa, niin kortti pois lopullisesti.
- Anonyymi
amerikoissa tulisi 99 vuotta kakkua lyhentämättömänä ei lomille jolkottelemaan
- Anonyymi
Välillä noi pyöräilijät on yksiä perkelelitä, niillä ei oo itse suojelu vaistoa ollenkaan, ei kannata lähtiä ylittämään suojateitä jos näkee että auto tulee, kakkoseksi jää fillarin kans. Monet vaan tunkee liikenteen sekaan koska muka voi, ette voi, ei aina autoilija oo syyllinen. Samoin kävelijät älkää tunkeko itteänne väkisin suojatielle, tekin jäätte auton kans kakkoseksi.
- Anonyymi
Aloituksen tapaukseen ei liity pyöräilijää.
- Anonyymi
Fillarilla ei saa edes ajaa suojatiellä vaan sitä pitää taluttaa mutta ne ohjukset muuttaa suuntaa täysin arvaamattomasti eikä katso ympärilleen.
- Anonyymi
Fillaria siis ei enää tarvitse suojatien yli taluttaa! Koettakaa päivittää tietonne joskus.
- Anonyymi
Millä ihmeellä sait, Ajokortin?
Joulukortillako ajet, KUN et tiedä liikennemerkkien merkitystä, vai oletko SOKEA.🙄😬 - Anonyymi
Älä valhetele. Ajoradan saa ylittää käyttäen suojatietä, eli pyöräilemällä suojatien yli. Väistämissäännöt ovat sitten täysin eri asia.
Itse asiassa millä tahansa ajoneuvolla voi ylittää ajorata ajamalla suojatien yli. Tieliikennelaissa lukee asian suhteen esim. seuraavaa: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Kun esim. huoltoa tekevä kuorma-auto ylittää ajorataa ajamalla suojatien yli, niin tämän kuskin pitää varoa tilanteessa jalankulkijoita. Sama koskee polkupyöräilijää.
- Anonyymi
Ne ketkä ajaa niillä naurettavilla kilpapyörillä tiukat trikoot päällä vasta yksiä piruja on.
- Anonyymi
Naurettava kilpapyörä. Kannattaa itse kokeilla ennen kuin turhia haasteloo.
- Anonyymi
😂😂😂 kuvittelevat olevansa jotain, maantiekiitäjiä.
Mutta, kokeilla aina saa, kun nokkapystys alle ajaa.😬 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😂😂😂 kuvittelevat olevansa jotain, maantiekiitäjiä.
Mutta, kokeilla aina saa, kun nokkapystys alle ajaa.😬Tehty ilmo tästä
- Anonyymi
Katos mitä nuo LIHAVAT ihmiset ovat liikenteessä😂
Pää ei käänny, saatika jotkut eivät edes taho mahtua sinne: penkin ja ratin väliin🦧🦧
Sitten ajelevat summanmutikas peruuttaen ja voi kauhistus, kun rattia pitää kääntää, niin maha tai rinnukset ovat tiellä.🤭😬🙄
Sanoisinkin, että nuo on yksi vitsaus liikenteessä, ajokortti pois ja laidutuskuurille ja äkkiä.😱🥹🥺😳
- Anonyymi
Harmaa auto?
Niin tälläisillä keleillä, noita harmaita autoja riittää🤔🤔
Ei tule löytymään ja epäillä saattaa, että joku nainen Se oli, jos vanhat merkit paikansa pitää🤭🫣 - Anonyymi
Se nyt on nykyaikana IHAN sama ajaako jonkun päälle SUOJATIELLÄ vai missä muualla.😐
Jos saa muutaman satkun sakkoa tai EI sitäkään( päiväsakko)
Nenä kiinni kännykäs ajellaan ja hups😬🙄 KIVENMURIKKAKO siinä oli, kun auto keinahti.😂🤣
Italias sakko on kymmeniätuhansia, jopa satojatuhansia, riippuen tapauksesta🤫🫣 - Anonyymi
Hyvä että Ruukintieltä poistettiin leikkurit,että toinen hiljentää ja näyttää lapselle että ylitä vaan,lapsen huomio kiinnittyy tähän kuskiin eikä huomaa että toista kaistaa tulee auto joka ei näe lasta eikä meinaakkaan pidättää vaikka pitäis,näitä pelottavia tilanteita nähnyt usein
- Anonyymi
Tässä on hyvä video. Suojatien eteen pysähtyneen rinnalle pitää pysähtyä, vaikka sillä hetkellä ei olisi ainuttakaan jalankulkijaa liikkeellä koko pitäjässä.
https://youtu.be/mbDJGK3QOOE
Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä. Näin on tilanne videon alussa, eli pakettiauto peittää näkyvyyden, jolloin syntyy velvoite vähintään hidastaa.
Moni ei tätä uutta velvoitetta tiedä suojateiden kohdalla. "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä." - Anonyymi
Se on se sääntö: Omalla vastuulla😬🙄
Suojatiet ovat, kävelijöiden ja pyöräilijöiden surma.🧐
Autoilijoilla on KIIRUS vai ONKO? Ainakin omasta mielestään.
Ettepäin, ettei JALOISSA pyöritä.🤭😐💀 - Anonyymi
Luonnollisen poistumankautta.
Ei pidä luottaa mihkään valoihin Tms..
Elämästä ei selviä hengissä, kenenkään muun kengissä😅
Lauloi: Juice. L
- Anonyymi
Valkoiset viivat tiessä ei suojaa jalankulkijaa. Valkoisista viivoista huolimatta jalankulkija jää hopelle autoa vastaan törmätessä. Autoilija ei yksinkertaisesti aina näe umpimustiin pukeutuneita jalankulkijoita. Nuo viivat tiessä ei myöskään tee mustiin pukeutunutta jalankulkijaa nåkyvämmäksi.
- Anonyymi
Juuri näin,oma henki on myös omalla vastuulla,yhä vanhemmille ihmisille myönnetään vielä kortti,ja näin keväällä aurinko paistaa alhaalta ja saattaa häikäistä pahoin jos vielä tie märkä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin,oma henki on myös omalla vastuulla,yhä vanhemmille ihmisille myönnetään vielä kortti,ja näin keväällä aurinko paistaa alhaalta ja saattaa häikäistä pahoin jos vielä tie märkä.
turhan ylestä näin pienes kaupungis
- Anonyymi
Valkoiset viivat tiessä tarkoittavat sitä, että jalankulkijoita pitää väistää. Myös näkövammainen pitää pystyä liikkumaan yli turvallisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin,oma henki on myös omalla vastuulla,yhä vanhemmille ihmisille myönnetään vielä kortti,ja näin keväällä aurinko paistaa alhaalta ja saattaa häikäistä pahoin jos vielä tie märkä.
Kuin myös ns, alaikäisille, jotka sitten kuvittelevat olevansa kuolemattomia, Maatiekiitäjiä ja leikkivät autolla( tappokoneella) liikenteessä💣💣
Mutta, jos jotain " hyvääkin" väkiluku vähenee ns, Luonnollisen poistumankautta😅 ja viranomaiset saavat luvan tuottaa " typeräistä" maahanmuuttoa.🙄😐🤭
Mitä ikinä SE heidän " kielellään" tarkoittaakaan.
Hauskaa, pitää olla vaikka väkisin, missä vaan ja millä hinnalla vaan.🙀🙀🙊🙊🙊
- Anonyymi
Kun kävelet kadulla huppu syvällä päässä, kuulokkeet korvilla, ja some kädessä. Omaan maailmaan uppoutuneena, niin valkoiset viivat tiessä ei tee suojatuksi. Autoilijan reaktioaika on noin 1,5 sekuntia. Tälläistä haahuilijaa ei pysty enään huomioimaan, jos havaintoaikaa on alle sekunti.
- Anonyymi
Tieliikennelaissa lukee mm. näin:
"Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Tuo velvoite on lähestyttäessä suojatietä, vaikka ei vielä näkyisi ainuttakaan jalankulkijaa suojatien lähellä. Pitää siis valmistautua siihen, että jalankulkija saattaa kävellä suojatielle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaissa lukee mm. näin:
"Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Tuo velvoite on lähestyttäessä suojatietä, vaikka ei vielä näkyisi ainuttakaan jalankulkijaa suojatien lähellä. Pitää siis valmistautua siihen, että jalankulkija saattaa kävellä suojatielle.Se on aivan sama, mitä johonkin paperille on kirjoitettu... Jos aiot väistää suojatiellä jalankulkijoita, joita ei edes olemassa, niin varmaan nukut myös kypärä päässä. Saavutatko suurenkin hyödyn väistäessäsi kuvitteellisia tienkäyttäjiä?
Missään laissa ei ole huomoitu katvealueita, sokeita kulmia, eikä väistämahdollisuutta alle reaktioajan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on aivan sama, mitä johonkin paperille on kirjoitettu... Jos aiot väistää suojatiellä jalankulkijoita, joita ei edes olemassa, niin varmaan nukut myös kypärä päässä. Saavutatko suurenkin hyödyn väistäessäsi kuvitteellisia tienkäyttäjiä?
Missään laissa ei ole huomoitu katvealueita, sokeita kulmia, eikä väistämahdollisuutta alle reaktioajan.Luetun ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa. Väitetäänkö tuossa aiemmin, että pitää väistää jalankulkijoita, joita ei ole olemassa? Nimenomaan pitää huomioida katvealueet ja vastaavat näköesteet. Tieliikennelaissa lukee nykyään myös seuraavaa.
"Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."
Jos näkyvyys suojatielle on rajoitettu jollain tapaa, oli kyseessä sitten mikä tahansa, niin se aiheuttaa hidastamisvelvoitteen. Näköeste voi olla työmaa, vastaantulevan kaistan liikenne, tai ihan mikä tahansa, joka estää näkemästä koko suojatien, niin pitää vähintään hidastaa. Jalankulkijoita ei tuossakaan tilanteessa tarvitse näkyä. Katso ylempänä oleva video. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa. Väitetäänkö tuossa aiemmin, että pitää väistää jalankulkijoita, joita ei ole olemassa? Nimenomaan pitää huomioida katvealueet ja vastaavat näköesteet. Tieliikennelaissa lukee nykyään myös seuraavaa.
"Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."
Jos näkyvyys suojatielle on rajoitettu jollain tapaa, oli kyseessä sitten mikä tahansa, niin se aiheuttaa hidastamisvelvoitteen. Näköeste voi olla työmaa, vastaantulevan kaistan liikenne, tai ihan mikä tahansa, joka estää näkemästä koko suojatien, niin pitää vähintään hidastaa. Jalankulkijoita ei tuossakaan tilanteessa tarvitse näkyä. Katso ylempänä oleva video.Tätä uutta sääntöä moni ei tiedosta. Jos ei suojatien aluetta kunnolla näe, pitää autolla hidastaa ja tarvittaessa jopa pysäyttää ennen suojatietä. Ennakoida. Hidastamisvelvoite ilman, että ketään jalankulkijaa ei olisi näkyvissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaissa lukee mm. näin:
"Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Tuo velvoite on lähestyttäessä suojatietä, vaikka ei vielä näkyisi ainuttakaan jalankulkijaa suojatien lähellä. Pitää siis valmistautua siihen, että jalankulkija saattaa kävellä suojatielle.Saattaa, juu jotkut menevät suojatielle JA pyörivät siinä, kuin sylki hellanlevyllä.🤮
Ja sellaisella nopeudella, JUU kaikki on mielestään hyviä kuskia, vaikka sitten eilen olisivat saaneet Inssin läpi.🤪😜
Sanoisin, ihan suojaan: OMALLA VASTUULLA liikenteessä kaikki on turvallisempaa.
Jos/ Kun kulkee nenä pystys tai kännykäs kiinni, aivan varmasti, sattuu ja kipeää.😭😭😫😩 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaissa lukee mm. näin:
"Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Tuo velvoite on lähestyttäessä suojatietä, vaikka ei vielä näkyisi ainuttakaan jalankulkijaa suojatien lähellä. Pitää siis valmistautua siihen, että jalankulkija saattaa kävellä suojatielle.Siis, lakipykälät on niin kuin ne kukin lukee, sekä kuka niitä soveltaa.😂🤣
Kymmenys onkin.??
Oletkos nähnyt, jonkun ajavan lakipykälien mukaan??
( jos vastaat, kyllä--> valehtelet.
Esim: poliisitkaan Eivät viitsi puuttua rikkeisiin, vaikka vierestä ohi ajavat.
LIIAN PALJON TYÖTÄ.!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis, lakipykälät on niin kuin ne kukin lukee, sekä kuka niitä soveltaa.😂🤣
Kymmenys onkin.??
Oletkos nähnyt, jonkun ajavan lakipykälien mukaan??
( jos vastaat, kyllä--> valehtelet.
Esim: poliisitkaan Eivät viitsi puuttua rikkeisiin, vaikka vierestä ohi ajavat.
LIIAN PALJON TYÖTÄ.!!Jos äly ei riitä luetun ymmärtämiseen, niin sitten ei pitäisi äly myöskään olla riittävä päästäkseen autokoulusta läpi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos äly ei riitä luetun ymmärtämiseen, niin sitten ei pitäisi äly myöskään olla riittävä päästäkseen autokoulusta läpi.
Ajokoulun testeissä jokku huijaa
- Anonyymi
Suojatiet on ihan turhia.😀
1. Ihmiset eivät edes käytä niitä, vaan kävelevät AINA muualta ylitse tien/ kadun.
2. Eivätkä edes katso tuleeko autoja, vaan nokkapystys vaikka auton eteen näin 😏😬Esim; Ideaparkin suojateiden kohdalla)
3. Mikä hulluinta vanhemmat vielä näyttävät esimerkkiä edellä.😅🥹🥺Ts, voisi autonratissa olevalle viesti, aja ylitse 40km/h.- Anonyymi
Muualta yli kävely on sallittua. Suojatie vaikuttaa tosin siihen, että autoilijalla on yksiselitteisesti väistämisvelvollisuus jalankulkijoita kohtaan. Ajoradalla ajavilla ajoneuvoilla on ehdoton väistämisvelvollisuus suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita kohtaan, nimeltä esteetön kulku. Ajoradan ajoneuvoilla on suuri vastuut suojaamattomia jalankulkijoita kohtaan tilanteessa.
Paha asennevamma on sellaisilla kuskeilla, jotka kuvittelevat toisen virheestä syntyvän jokin "päälleajo-oikeus". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muualta yli kävely on sallittua. Suojatie vaikuttaa tosin siihen, että autoilijalla on yksiselitteisesti väistämisvelvollisuus jalankulkijoita kohtaan. Ajoradalla ajavilla ajoneuvoilla on ehdoton väistämisvelvollisuus suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita kohtaan, nimeltä esteetön kulku. Ajoradan ajoneuvoilla on suuri vastuut suojaamattomia jalankulkijoita kohtaan tilanteessa.
Paha asennevamma on sellaisilla kuskeilla, jotka kuvittelevat toisen virheestä syntyvän jokin "päälleajo-oikeus".MUTTA, kun ihminen menee muualta tienylise, kuin SUOJATIELTÄ tietää vastuunsa JA on/ osaa olla varovaisempi, tietäen kuinka käy, pahimmassa tapauksessa.🤭
Paitsi nuo kakarat, jotka KOETTELEVAT ONNEAAN, ihan tahallaan. 🤪😜
Ehtiikö, ehtiikö, ja sitten voi voi, paristaa ja syytellään autoa kun JÄIKIN alle🫢🫢🤭 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MUTTA, kun ihminen menee muualta tienylise, kuin SUOJATIELTÄ tietää vastuunsa JA on/ osaa olla varovaisempi, tietäen kuinka käy, pahimmassa tapauksessa.🤭
Paitsi nuo kakarat, jotka KOETTELEVAT ONNEAAN, ihan tahallaan. 🤪😜
Ehtiikö, ehtiikö, ja sitten voi voi, paristaa ja syytellään autoa kun JÄIKIN alle🫢🫢🤭Kakatoita pitää liikenteessä aina varoa erityisen paljon. Pitää varoa, vaikka he olisivat väistämisvelvollisia.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
- Anonyymi
Tässä tieliikennelain pykälässä on ajoradalla ajavan ajoneuvon liikennesäännöt lueteltu, jotka liittyvät suojatien lähestymiseen ja sen yli ajamiseen.
"27 §
Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä." - Anonyymi
Kävelijä saa hypätä suojatielle vaikka auto tulisikin . Tai juosta. Aivan sama vaikka jään alle kun se on auton vika.
- Anonyymi
Ei se nyt noinkaan ole.
"Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."
Tuo jalankulkijoiden velvoite koskee tosin ihan kaikkia kohtia ajorataa, ei pelkästään suojatietä. Ja kyllä, jalankulkija saa tehdä ajoradan ylityksen muualtakin, kun tilanne sitä vaatii.
"Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä."
Jos mikään ei ole lähellä, niin voi ylittää mistä kohtaa tahansa, huomioiden tuo aiempi velvoite varoa.
- Anonyymi
Jalankulkijoilla on liikenteessä vähiten velvollisuuksia, vaikka niitä toki heilläkin on. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille.
Pari otetta tieliikennelain perustamisdokumentista:
"Oikeutta liikkua vapaasti rajoitetaan. Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi edistävällä tavalla. Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan."
" Tieliikenteessä keskeiseksi katsotun luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on pääsääntöisesti oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä. Luottamusperiaatteen arviointiin liittyy keskeisesti tieliikenteen yleisiin periaatteisiin niin ikään lukeutuva ennakointivelvollisuus . Tienkäyttäjän tulee yleistä huolellisuusvelvollisuutta noudattaakseen tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle. Luottamusperiaate edellyttää siten, että tienkäyttäjä sekä sopeuttaa oman toimintansa vallitseviin olosuhteisiin että tarkkailee toisten tienkäyttäjien toimintaa. Luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat.
Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.
Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen . Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.
Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla." - Anonyymi
-Eikö päälle ajanut tyyppi jo itse ilmoittautunut poliisille?
Naisten todennäköisyys joutua esimerkiksi kuolemaan johtavaan onnettomuuteen on järjestön mukaan kahdeksan kertaa pienempi kuin miehillä. 84 prosenttia kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on miesten aiheuttamia. Nuorista kuolonkolarikuskeista 88 prosenttia on miehiä. Humalassa onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 93 prosenttia on miehiä. Miehet ovat aiheuttaneet kuolemaan johtaneista kolareista Suomessa 80–90 prosenttia viime vuosien ajan.
Tutkimukset osoittavat, että miesten suurempi kuoleman riski liikenteessä alkaa jo lapsena. Pojat kuolevat liikenneonnettomuuksissa niin jalan kuin pyörälläkin tyttöjä useammin. Erityisen ison osan nuorten kuolemaan johtavista kolareista aiheuttavat nuoret miehet. Myös liikennevakuutuksesta korvatuista liikenneonnettomuuksista selkeästi suurempi osa on miesten aiheuttamia.
Myös kolareiden lukumäärä suhteessa ajokokemuskilometreihin on suurempi miehillä kuin naisilla. Toisin sanoen yhtä pitkällä kokemuksella miehet aiheuttavat keskimäärin naisia useammin kolarin.
Miehet pitävät itseään muita osaavampina kuljettajina. Vääristymät omassa ajotaidossa voivat olla tietoisia tai alitajuisia.- Anonyymi
Lukutaito ei vielä takaa sitä, että ymmärtäisi lukemansa. Liikennemerkkien merkitys myöskään ei avaudu kaikille. Osa kuljettajista ei tiedä, että ajoittain liikennesääntöjä päivitetään, tuloo muutoksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukutaito ei vielä takaa sitä, että ymmärtäisi lukemansa. Liikennemerkkien merkitys myöskään ei avaudu kaikille. Osa kuljettajista ei tiedä, että ajoittain liikennesääntöjä päivitetään, tuloo muutoksia.
Tuo on niin totta. Pitää osata lukea, mutta pitää myös osata ymmärtää lukemaansa. Tieliikennelaki, eli liikennesäännöt uusittiin ja uusi laki tuli voimaan 1.6.2020. Pieniä muutoksia/tarkennuksia on tullut aiempaan nähden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaki 729/2018
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729Otteita Tieliikennelaki 729/2+18: https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729
12 §
Tiellä oleva este
Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.
Jos tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, tienkäyttäjän on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomio esteeseen, kunnes se on saatu poistettua. Jos tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakava vaara liikenteelle, esteestä on mahdollisuuksien mukaan lisäksi ilmoitettava hätäkeskukseen. (SKUUTIT!)
38 §
Pysäköimistä koskevat kiellot
.....
2) kiinteistölle johtavan tien kohdalla tai muutenkaan siten, että ajoneuvoliikenne kiinteistölle tai sieltä pois oleellisesti vaikeutuu;
3)ajoradan reunan suuntaisesti pysäköidyn muun ajoneuvon kuin kaksipyöräisen polkupyörän tai mopon rinnalla;
4)siten, että pääsy toiseen ajoneuvoon tai sen kuljettaminen pois paikalta estyy;
54 §
Tarpeettoman ja häiritsevän ajon kielto
Tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajaminen on kielletty.
55 §
Moottorikäyttöisen ajoneuvon tarpeettoman joutokäynnin kielto
Polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon moottoria ei saa pitää käynnissä kahta minuuttia pidempään, jos ajoneuvo seisoo muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen vuoksi. Moottoria saa kuitenkin pitää käynnissä ennen ajoon lähtemistä enintään neljä minuuttia, jos pakkasta on enemmän kuin 15 celsiusastetta. Moottoria saa lisäksi pitää käynnissä ennen liikkeelle lähtemistä tai ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon tai koneen toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan.
Sivustolta löytyy myös liuta 2025 voimaan tulleita lakeja ja määräyksiä. Kannattaa lukea ajatuksella! Moni kohta voi yllättää lukijansa, jos sisällön ymmärtää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otteita Tieliikennelaki 729/2 18: https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729
12 §
Tiellä oleva este
Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.
Jos tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, tienkäyttäjän on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomio esteeseen, kunnes se on saatu poistettua. Jos tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakava vaara liikenteelle, esteestä on mahdollisuuksien mukaan lisäksi ilmoitettava hätäkeskukseen. (SKUUTIT!)
38 §
Pysäköimistä koskevat kiellot
.....
2) kiinteistölle johtavan tien kohdalla tai muutenkaan siten, että ajoneuvoliikenne kiinteistölle tai sieltä pois oleellisesti vaikeutuu;
3)ajoradan reunan suuntaisesti pysäköidyn muun ajoneuvon kuin kaksipyöräisen polkupyörän tai mopon rinnalla;
4)siten, että pääsy toiseen ajoneuvoon tai sen kuljettaminen pois paikalta estyy;
54 §
Tarpeettoman ja häiritsevän ajon kielto
Tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajaminen on kielletty.
55 §
Moottorikäyttöisen ajoneuvon tarpeettoman joutokäynnin kielto
Polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon moottoria ei saa pitää käynnissä kahta minuuttia pidempään, jos ajoneuvo seisoo muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen vuoksi. Moottoria saa kuitenkin pitää käynnissä ennen ajoon lähtemistä enintään neljä minuuttia, jos pakkasta on enemmän kuin 15 celsiusastetta. Moottoria saa lisäksi pitää käynnissä ennen liikkeelle lähtemistä tai ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon tai koneen toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan.
Sivustolta löytyy myös liuta 2025 voimaan tulleita lakeja ja määräyksiä. Kannattaa lukea ajatuksella! Moni kohta voi yllättää lukijansa, jos sisällön ymmärtää.Nuo otteet eivät ihan liity aloituksen tapaukseen, mutta hyvä on toki tietää, että jotkut liikennesäännöt ovat muuttuneet uuden tieliikennelain myötä. Toinen tällainen esimerkki muuttuneesta säännöstä on se, että nykyään saa käännyttäessä ajaa suoraan sille halutulle/ulommalle kaistalle, jos liikennetilanne sen mahdollistaa.
"Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo otteet eivät ihan liity aloituksen tapaukseen, mutta hyvä on toki tietää, että jotkut liikennesäännöt ovat muuttuneet uuden tieliikennelain myötä. Toinen tällainen esimerkki muuttuneesta säännöstä on se, että nykyään saa käännyttäessä ajaa suoraan sille halutulle/ulommalle kaistalle, jos liikennetilanne sen mahdollistaa.
"Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."Tätä sääntömuutosta ei kovin moni näytä Seinäjoella tietävän. Tosin edelleen saa ajaa vanhankin säännöksen mukaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä sääntömuutosta ei kovin moni näytä Seinäjoella tietävän. Tosin edelleen saa ajaa vanhankin säännöksen mukaisesti.
Tietenkin saa. Ei tietenkään ole pakko ajaa suoraan sinne toiselle kaistalle. Niin on kuitenkin nykyään sallittu tehdä ja tämä on syytä tietää ja ymmärtää.
- Anonyymi
Pohojalaanen autoilija on kingi!
Hänen ei tarvitse hidastaa.
Hänen kaistallaan ei saa pyöräillä.
Hänen näkökentässään ei saa katua ylittää.
Joukkoliikenne on köyhille, ja kenen rahoilla!
Suojatie on turha.- Anonyymi
Eteläpohojalaasen miehen ajatusvirtaa.
- Anonyymi
Nuo kaikki viittaavat pahaan asennevammaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo kaikki viittaavat pahaan asennevammaan.
Valitettavasti juuri sen asennevamman kokee Seinäjoen liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti juuri sen asennevamman kokee Seinäjoen liikenteessä.
Kädettömiä ja osaamattomia takuulla myös seassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kädettömiä ja osaamattomia takuulla myös seassa.
Huonoin ja "osaamattomin" kuljettaja on asennevammainen sekä sellaanen, joka ei pysty omaa nopeuttaan sopeuttamaan muuhun liikenteeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huonoin ja "osaamattomin" kuljettaja on asennevammainen sekä sellaanen, joka ei pysty omaa nopeuttaan sopeuttamaan muuhun liikenteeseen.
Asennevammainen on sellainen, joka ei säännöistä ja laeista piittaa. Osaamaton taas ei osaa ja tyhmä ei ymmärrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asennevammainen on sellainen, joka ei säännöistä ja laeista piittaa. Osaamaton taas ei osaa ja tyhmä ei ymmärrä.
Näitä kaikkia Seinäjoen liikentees on palijo asennevammasii, osaamattomii ja tyhymii.
- Anonyymi
Netistä kopioitujen lakitekstien lukeminen ei tuo ketään takaisin, jos autoilija ja jalankulkija törmää pahasti. Jalankulkijalle on vain hopeaa jaossa.
Muistakaa siis olla varovaisia, vaikka "laissa toisin määrätäänkin"... Muistakaa olla varovaisia, vaikka "laissa määrätään menemään autojen eteen".- Anonyymi
Ei tuo ketään takaisin, mutta lukemalla saattaa tajuta, että suojatien kohdalla jalankulkija on kingi ja autoilijat väistävät, ellei sitä aiemmin tiennyt tarpeeksi selkeästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo ketään takaisin, mutta lukemalla saattaa tajuta, että suojatien kohdalla jalankulkija on kingi ja autoilijat väistävät, ellei sitä aiemmin tiennyt tarpeeksi selkeästi.
Kuuluisia viimeisiä sanoja...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuuluisia viimeisiä sanoja...
Näkövammainen tai muulla tavoin vammainen, pitää myös pystyä tekemään suojatien ylityksen, ilman että asennevammaiset ajavat hänen päälle.
- Anonyymi
Auto jää aina toiseksi kun törmäys tulee. Itse aina syöksyn suojatielle auton eteen.
- Anonyymi
Mahtaako olla hienoa, jos joku sukulaisesti tai tuttusi jää auton alle?
- Anonyymi
Onnea matkaan, joskus SE onkin viimmeinen.🤣💀💀
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahtaako olla hienoa, jos joku sukulaisesti tai tuttusi jää auton alle?
En tiedä hyppiikö ne alle. Itse hypin
- Anonyymi
Poliisin on näköjään turha pyytää Seinäjokelaisilta yhtään mitään apua.
- Anonyymi
Autokameran tallenteista poliisille tuloo paljon apuja.
- Anonyymi
Suojatien liikennesäännöt ovat olemassa jalankulkijoiden suojaksi. Kun ajoradan ajoneuvon kuski ymmärtää tämän asian, niin tilanne on huomattavasti turvallisempi jalankulkijoille.
Esim. näkövammainen jalankulkija ei välttämättä hahmota, istuuko ajoneuvon ratin takana minkälainen kuski ja noudattaako tämä kuski liikennesääntöä suojatien kohdalla.- Anonyymi
Minä ainakin hyppään aina suojatielle tulee autoja tai ei
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ainakin hyppään aina suojatielle tulee autoja tai ei
Minä taas kävelen ihan normaalisti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas kävelen ihan normaalisti.
Kivat sulle
- Anonyymi
Meidänkin kotona Iskä tuli makuukammarista oikealta ja törmäsi Äitiin.Äiti kaatui ja
löi päänsä lastenhuoneen ovenpieleen ja loukkaantui.Lastenhuoneesta tulevilla on kyllä suojatie hyvin ilmoitettu,joten muut väistävät lapsia,tullesaan käytävään.
Nyt sitä sitten selvitellään ja nukutaan eri huoneissa,saas nähdä ,jännää!
Joten koittakaa olla siellä liikenteesä,ystävällisiä toisillenne.Ajatelkaa.!!!!! - Anonyymi
Auton pitää aina väistää ja se jää toiseksi kun törmäys tulee. Siksi syöksyn aina suojatielle tuli autoja tai ei
- Anonyymi
Auton pitää aina väistää suojatien kohdalla jalankulkijoita. Aina ei kuitenkaan ole kaikkialla muualla aina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1471909
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir2831026- 35858
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.80834Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31749Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta13713Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44681Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48666Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos58664- 43660