Lestadiolaisuuden suurin dilemma on Laestadius itse!

Anonyymi-ap

Eli jos Laestadius oli elävässä uskossa ja silti ei uskonut eksklusiiviseen seurakuntaoppiin / vainme -oppiin, niin miten EL/VL-liikkeet sovittaa sen oman teologiansa kanssa yhteen? Vastaus: ei mitenkään, se ei ole mahdollista. Täällä selitetty asia kunnolla:

https://www.youtube.com/watch?v=cEHPI0_urUk

13

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tämä on pommi!

• Nykyvelluista Lestadius olisi lentänyt ulos kuin se kuuluisa leppäkeihäs. Tai toinen vertaus:hän olisi lähtenyt kuin roomalainen sotilas, kohti korkeuksia Asterix sarjakuvassa, turpiin saatuaan.
      Muistatteko? Vain sandaalit jäivät maahan ☺

• Anonyymi

Alea jacta es

• Vain skandaalit jäivät maahan.👣🩴🩴😇👍

• Anonyymi

SRK teki virheen siinä, kun eivät ymmärtäneet Larssin olevan punaisen viisisakaraisen tähden ritari. Tai ehkä siksi halusivatkin hänet piälysmiehekseen.

• Anonyymi

Eikös ne ole esikoislestadiolaiset jotka lukee lestadiuksen postilloita seurojen alussa, myös siis uusi ryhmä esikoiset ry tekee tätä samaa. Miten seurakuntaoppi liittyy siihen oliko lestadiuksella elävä usko vai ei ollut? Aika on eri, koko liike oli vasta lapsen kengissä. Monta tekijää, mutta uskon että lestadius ymmärsi ja sai parannuksen armon Jumalalta.

• Katso video niin ymmärrät.

• Anonyymi
        JuusoLehtola kirjoitti:

Katso video niin ymmärrät.

Miksi ajattelet että Lestadiuksen kautta on nyky vl:t uskomassa? Eikö tuo ole aika ihmiskeskeinen käsitys. Olihan niitä muitakin kuin Lestadius siinä seurakunnassa hänen aikaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi ajattelet että Lestadiuksen kautta on nyky vl:t uskomassa? Eikö tuo ole aika ihmiskeskeinen käsitys. Olihan niitä muitakin kuin Lestadius siinä seurakunnassa hänen aikaan.

Ei sillä ole väliä mitä ajattelen. Mun argumentti perustuu siihen mitä lestadiolaiset itse ajattelee ja näin sanotaan esim SRK:n omilla sivuilla. Eli lestadiolaisille olennainen asia on juuri se, että Laestadius sai elävän uskon ja hän on se olennainen linkki elävän uskon ketjussa:

"Lestadiolainen herätysliike on saanut nimensä Lars Levi Laestadiuksesta (1800–1861), joka toimi ensin Kaaresuvannon, sittemmin Pajalan kirkkoherrana Ruotsin Lapissa. Laestadius kohtasi tammikuussa 1844 virkamatkallaan Åselen kirkossa "uuslukijaisiin" kuuluneen lappalaisnaisen Milla Clemensdotterin. Tämä "Lapin Maria" auttoi Laestadiuksen elävään uskoon.

Kaaresuvannon kirkossa alkoivat pian kaikua Laestadiuksen parannussaarnat. Herätys alkoi kevättalvella 1846, ensin saamelaisväestön keskuudessa, ja levisi nopeasti myös Suomen ja Norjan Lappiin. Herätykseen tulleiden huoli lähimmäisistä synnytti keskusteluja, jotka edistivät herätyksen etenemistä. Tehokkaimmin sitä kuitenkin levittivät Lapin lähetyskoulut. Herätys sai useissa pitäjissä aikaan kokonaisvaltaisen elämänmuutoksen. Juopot tekivät parannuksen, kapakoitsijat sulkivat liikkeensä ja käräjätkin loppuivat."

https://www.srk.fi/fi/nain-me-uskomme/historiaa/

• Anonyymi
        JuusoLehtola kirjoitti:

Ei sillä ole väliä mitä ajattelen. Mun argumentti perustuu siihen mitä lestadiolaiset itse ajattelee ja näin sanotaan esim SRK:n omilla sivuilla. Eli lestadiolaisille olennainen asia on juuri se, että Laestadius sai elävän uskon ja hän on se olennainen linkki elävän uskon ketjussa:

"Lestadiolainen herätysliike on saanut nimensä Lars Levi Laestadiuksesta (1800–1861), joka toimi ensin Kaaresuvannon, sittemmin Pajalan kirkkoherrana Ruotsin Lapissa. Laestadius kohtasi tammikuussa 1844 virkamatkallaan Åselen kirkossa "uuslukijaisiin" kuuluneen lappalaisnaisen Milla Clemensdotterin. Tämä "Lapin Maria" auttoi Laestadiuksen elävään uskoon.

Kaaresuvannon kirkossa alkoivat pian kaikua Laestadiuksen parannussaarnat. Herätys alkoi kevättalvella 1846, ensin saamelaisväestön keskuudessa, ja levisi nopeasti myös Suomen ja Norjan Lappiin. Herätykseen tulleiden huoli lähimmäisistä synnytti keskusteluja, jotka edistivät herätyksen etenemistä. Tehokkaimmin sitä kuitenkin levittivät Lapin lähetyskoulut. Herätys sai useissa pitäjissä aikaan kokonaisvaltaisen elämänmuutoksen. Juopot tekivät parannuksen, kapakoitsijat sulkivat liikkeensä ja käräjätkin loppuivat."

https://www.srk.fi/fi/nain-me-uskomme/historiaa/

No niinpä näkyy asia olevan.

• Mitä ajatuksia palstalaisilla?

• Anonyymi

Tuohan on täydellinen opillinen solmu!

• Anonyymi

Miten niin?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kukas siellä Jokijärvellä paukutteli?

Onko tietoo henkilöstä?
      Taivalkoski
      496
      22010
    2. Milloin olet nähnyt viimeksi kaivattuasi?

Itse en edes muista, koska näin häntä. Surkea tilanne.
      Ikävä
      153
      2615
    3. IS:n tiedot: Ammuskelu kylätalolla Taivalkosken Jokijärvellä. Silminnäkijä kertoo hurjasta hetkestä

IS:n tiedot: Ammuskelu kylätalolla Taivalkosken Jokijärvellä – silminnäkijä kertoo hurjasta hetkestä Aseena oli ollut
      Maailman menoa
      37
      1500
    4. Ketjusta poistettu kysymys Kepujen puheenjohtaja Janne Mäkiselle

Vastaanpa Janne Mäkinen nyt tähän kysymykseen,että onko kepujen kuntavaaliehdokkaana yhä kuntavaaliehdokas,joka on poist
      Haapavesi
      52
      1437
    5. Miten pitkään

Saan tai joudun odottamaan että välini lähentyisivät häneen johon tunnen paljon syviä tunteita. Odotan sitä hetkeä paljo
      Ikävä
      25
      1216
    6. Miksi himoitset

Niin paljon kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1180
    7. Olemme myös

voimakkaasti tuntevia ja seksuaalisia. Olen päivä päivältä varmempi tästä ja haluaisin enemmän. Tunteeni ovat kypsyneet
      Ikävä
      71
      1175
    8. Vihdoinkin nimet ja puolueet esillä!

Kiitos Ilkka lehti tänään 22.03. 2024 artikkelista sivu 8. Nyt tiedän, mitä olen epäillyt. Mukana on lähinnä kepuja ja
      Ähtäri
      35
      1100
    9. HYRYLLÄ KADONNUT

Kuka katosi tänään Hyryllä?
      Hyrynsalmi
      10
      1027
    10. Nyt mä keksin

Alat vaan sitten harmaantuu ja rypistyy tosi nopeesti 🤭
      Ikävä
      44