Oli maanantaiaamu ja omatoimiaika.
Vein kassillisen kirjoja ilmaishyllyyn.
Paikalla oli miesasiakas.
Hyllyssä oli kasa elokuvia / pelejä. Otin päältä pari käteeni. Mies sanoi että ne ovat hänen.
Ok. Laitoin takaisin mistä olin ottanutkin ja Mies otti ja piilotti ne taakseen tyytyväisenä.
Otin toiselta hyllyltä muutaman äänilevyn ja aloin selata niitä. Laitoin yhden takaisin hyllyyn. Mies katsoi mitä minulla oli kädessäni ja sanoi että hetkinen, ne ovat hänen.
Vastasin että otin ne tuosta hyllystä ja pidin levyt käsissäni.
Mies alkoi korottaa ääntään vaatiessaan levyjä itselleen. Minä puolestani olin laittamassa niitä kassiini.
Mies pomppasi pystyyn ja alkoi repimään levyjä itselleen. Käänsin selkäni hänelle ja lienen saanut nyrkistä tuossa kohtaa.
Mies huusi mm. että hän soittaa poliisit. Huomasin että nyt oli jo yleisöä katsomassa kauempaa.
Pari virkailijaakin oli ilmestynyt viereen.
Mies sai revittyä levyt itselleen ja alkoi tyytyväisenä valikoida itselleen niitä. Taisi jopa olla valmis luovuttamaan yhden niistä minulle. En ottanut vastaan.
Yritin selittää virkailjoille että olin ottanut levyt hyllystä mutta virkailija ojensi kätensä kohti ovea ja vaati minua poistumaan. Sanoin että olen lähdössä.
Virkailija toisti käskynsä ja näytti suunnan ulko-ovelle.
Virkailijat poistuivat koppiinsa ja miesasiakas sai jäädä kirjastoon.
Kotona tajusin että selkäni on kipeä ja otin särkylääkettä.
Luin netistä että kirjastoihin voi saada kuukauden porttikiellon. Mietin että sainko minä sinne nyt porttikiellon koska minut käskettiin poistumaan.
Saatuani iltapäivällä yhteyden johtajaan ja kysyin tietääkö hän kyseisestä välikohtauksesta. Ei tiennyt.
Sen verran on selvinnyt viikon aikana että ei kukaan saanut porttikieltoa.
Elämä jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Mitä tapahtui kirjastossa?
5
295
Vastaukset
- Anonyymi
Mielenterveyden uhri.
- Anonyymi
Kenties kirjastotoimi suuressa sivistyksessään osallistuu mielenterveystyöhön tällä tavalla.
Annetaan väkivaltaisen yksilön tehdä mitä hän haluaa. Ehkä kukaan ei jatkossa tule hakatuksi. Ei ole syytä huutaa ja hakata kun saa tahtonsa läpi käskyttämälläkin.
Kaikki eivät vain ymmärrä että pitää alistua ja nöyrtyä fyysisesti isokokoisemman edessä.
- Anonyymi
Kameroita on mutta niitten toimivuudesta ei ole tietoa viikonkaan jälkeen. Ei myöskään niitten kohdentumisesta.
Vartijat vartioivat mutta kukaan ei tiedä, missä.
Entä jos pahoinpitelyn kohteena olisi ollut virkailija eikä toinen asiakas? Olisiko lopputulos ollut sama?
Kukaan silminnäkijä ei kuulemma ole ottanut yhteyttä ja asia on siltä osin loppuunkäsitelty.
Mitään ei ole aiemmin tapahtunut eikä jatkossakaan tarvitse mihinkään varautua.
Mies on heidän tuttunsa mutta he osaavat käsitellä häntä silkkihansikkain.
Minua kehotettiin tekemään rikosilmoitus ja asia on kirjaston osalta poissa päiväjärjestyksestä. - Anonyymi
No varmaan joku huumehörhö,ne ny on ihan järjettömiä k.....itä
- Anonyymi
Elämän lakipisteen ohittanut mies. 60+ ? Pitkä, 190cm ?
Mieliala muuttui hyvin nopeasti sen jälkeen kun sai väkivalloin revittyä toisen kädestä tavarat jotka halusi itselleen. Kuin myös silloin kun hänen käskytystään ei toteltu...
Ikävä puoli asiassa on se, minkä viestin hän sai henkilökunnalta: jatka samaan malliin!
Henkilökunnan ykkösprioriteetti oli saada tilanne rauhoittumaan ja kirjasto hiljaiseksi. Hoituihan se tietysti näinkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2174470
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.273010Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m1062325Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek341964- 1841686
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut341655Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131353Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit2211266- 391232
Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs61219