Alkoholisoitunut naapurini

eltk

Tämäpä on vaikea aihe, Ja siksi että eipä oikein tiedä kuinka suhtautua, moiseen ihmiseen. Hän on nykyään entinen naapuri. Asuimme lähinaapureina noin 20v, ja siinä tuli seurattua hyvinkin läheltä naapuriani. Hän on kumma "juoppo" kun pitää kodin äärettömän siistinä, ruohikot leikattuna, ja kaikki ok. Mutta viinaa hän ei voi vastustaa, olen yrittänyt monasti hänen kanssa keskustella alkoholi ongelmastaan. Jopa hoitoon menosta, vaikka ei minulle hänen asiat kuulu. Hän myöntää ongelman, mutta ei kykene menemään apua hakemaan. Hän ryyppää 5-6 viikkoa yhteen menoon,ei päivääkään selvä. hänellä se on niin hallinnassa, että kun työt pitää tehdä, ajaa ruohikko tai leikata pensas aita ym hän vähentää juomista että homma hoituu. Siitä ihmeellinen juoppo. Eikä ole normaali juoppo, että olisi omaisuutensa ryypännyt. Omistaa maapaikan jossa vanhempi talo, saaren jossa mökki, Asuu omakoti taloa joka on melko uusi. Eikä ole perinyt mitään, on ahkeruudella koonnut omaisuuden. Rahavaratkin on hyvällä mallilla.
Mutta mies on armoton alkoholisti, sen ajan on selvä noin 1 viikon että jaksaa taas ryypätä. Hän soittelee joskus silloin tällöin ja pyytää, keskustele hänen kanssa. Mies on luonteeltaan äärettömän hyvä luonteinen, näkee kaikessa aina parhaat puolet, enkä tiedä kuinka suhtautua häneen. Onko kellään toisella , tällaista samanlaista tapausta. Alkoholin väärin käyttäjää. Neuvokaa ja kertokaa omista tapauksista. Näin minä päätin tuoda tämän netti keskusteluun.

65

6964

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mari 43v

joilla on koti tiptop ja maton hapsutkin taitaa olla suorassa, mutta viina vie. Se on tätä äärimmäisyyksien omituisuutta.

• eltk

Uskomatonta Ryyppäämistä, Olisko niin sanottu (kaappi) juoppoutta joka on hyvin hallinnassa.

• viinamäin mkies

tuo mitää viinan väärinkäyttöö oo. Sen voimalla se just hoitaaki hommasa ja pysyy hyväntuulisena!

• eltk

Minä olen erimieltä kanssasi, luulempa että sinun on tarkistettava kantaasi.

• P. Veli

Tunnen itseni samanlaiseksi. Hoidan asiani, mutta viihdyn humalassa. Ainoa pelkoni on, että maksa sanoo poks.

• eltk

Sanotaan että niin kauan kun tunnistaa ongelmansa, ollaan oikealla tiellä. Ja että se olisi hallinnassa. Onko kohdallasi näin?

• vaimo

Perheessäni on aviomies, joka "viihtyy" humalassa. Itse hän luulee a) ettei sitä kukaan huomaa b) pysyvänsä asiallisena c) osaavansa hoitaa työt yhtä hyvin kuin selvin päin.
        Vuosien juomisen jälkeen hänellä on ihan omat humalaisen maneerit, jotka tulevat esiin jo parin olutpullon jälkeen. Hän kuvittelee, että voi petkuttaa perhettä juomalla olutta muiden nähden ja kirkasta salaa piilopaikassa. Keskustelu on lopetettava, sillä hän ei pysty puhumaan vakavasti mistään, vaan yrittää lyödä leikiksi ja vähätellä kaiken. Hän saa myös innostuksen puuskan ja rupeaa tekemään jotakin tarkkaa työtä, joka on sitten vähissä äänin seuraavana selvänä päivänä korjattava.
        Mutta hän viihtyy humalassa.
        Olen jo vuosikausia pelännyt, että hänen käy huonosti puhallusratsiassa, sillä kossupullollisen jälkeen ei aamusilla olisi syytä mennä auton rattiin. Mutta niinhän sitä sanotaan, että lapsilla ja humalaisilla hyvä onni säilyy.

Ei hän huomaa, että muut vetäytyvät, lapsenlapset pysähtyvät ja katsovat päät riipuksissa toisiinsa ja meihin muihin. Naapuri sanoo pistäytyvänsä uudestaan huomenna, ei hänen asiansa niin kiireellinen ole.

Vuosia vaivaannuin muiden osaaottavista ilmeistä. Nyt ei enää häiritse. Mutta surullista on, että vain yksi viihtyy, toiset ovat yhä sulkeutuneempia.

• Poksista

...sanoo ensimmäisenä poks. Paljon sitä ennen tulee muita terveysongelmia. Maksa kestää paljon paremmin kuin luullaan.

• eltk
        vaimo kirjoitti:

Perheessäni on aviomies, joka "viihtyy" humalassa. Itse hän luulee a) ettei sitä kukaan huomaa b) pysyvänsä asiallisena c) osaavansa hoitaa työt yhtä hyvin kuin selvin päin.
        Vuosien juomisen jälkeen hänellä on ihan omat humalaisen maneerit, jotka tulevat esiin jo parin olutpullon jälkeen. Hän kuvittelee, että voi petkuttaa perhettä juomalla olutta muiden nähden ja kirkasta salaa piilopaikassa. Keskustelu on lopetettava, sillä hän ei pysty puhumaan vakavasti mistään, vaan yrittää lyödä leikiksi ja vähätellä kaiken. Hän saa myös innostuksen puuskan ja rupeaa tekemään jotakin tarkkaa työtä, joka on sitten vähissä äänin seuraavana selvänä päivänä korjattava.
        Olen jo vuosikausia pelännyt, että hänen käy huonosti puhallusratsiassa, sillä kossupullollisen jälkeen ei aamusilla olisi syytä mennä auton rattiin. Mutta niinhän sitä sanotaan, että lapsilla ja humalaisilla hyvä onni säilyy.

Ei hän huomaa, että muut vetäytyvät, lapsenlapset pysähtyvät ja katsovat päät riipuksissa toisiinsa ja meihin muihin. Naapuri sanoo pistäytyvänsä uudestaan huomenna, ei hänen asiansa niin kiireellinen ole.

Vuosia vaivaannuin muiden osaaottavista ilmeistä. Nyt ei enää häiritse. Mutta surullista on, että vain yksi viihtyy, toiset ovat yhä sulkeutuneempia.

Näin (kännäinen) varmasti luuleekin, ettei kukaan huomaa, ja että työ käy "kuin tyhjää vain".

Hän on sitten niin sanottu salajuoppo, joka luulee petkuttavansa läheisiään. Voi hyvä jyssäys, eikö hän selvin päinkään ymmärrä asiaa?Hän on tyypillinen humalikko, joka uskoo pystyvänsä , pienessä huppelissa, mihin vaan. Mikä on kaikkein huonompi puoli, minun mielestä on, kun lapset ja lapsen lapset joutuu näkemään sen.

Viihtyy humalassa, kyllä olen sitä mieltä että hänellä on riippuvuus ongelma. Kuten minun naapurilla.

Kyllä hänen pitäisi kantaa suurempaa vastuuta itsestään ja muista kanssa eläjistä. Aamuisin kun hän lähtee auton rattiin. Miehesi pelaa kovilla panoksilla.Rapulassa rattiin, on jo sinänsä riski.

Mutta kun luen kirjoitustasi, jään ihmetelemään mistä saat voimia kestää tämän kaiken?Kuitenkin toivon sinulle mahdollisimman hyvää oloa rinnalla kulkemiseen.

• Mariah
        vaimo kirjoitti:

Muistan erään juopon, joka lopulta ihmeen tavoin raitistui. Hän itse sanoi jälkeen päin, että juoppo "on vaikka lintu", kun vain saa juoda, että juoppo pettää itseäänkin saadakseen vain juoda. Hän oli piinannut läheisiään vuosikymmeniä, ja nämä joutuivat häpeämään hänen puolestaan. Hänessä itsessäänhän ei ollut mitään vikaa. Mutta raitistuminen tuli liian myöhään, luonne oli jo niin kauheaksi muuttunut, samoin haima meni pilalle ja maksa.

• eltk
        Poksista kirjoitti:

...sanoo ensimmäisenä poks. Paljon sitä ennen tulee muita terveysongelmia. Maksa kestää paljon paremmin kuin luullaan.

En tunne asiaa, mutta jos tiedät minkälaisia terveys ongelmia tulee, ennenkuin maksa poksahtaa. Kirjoitappa vielä!

• eltk
        Mariah kirjoitti:

Muistan erään juopon, joka lopulta ihmeen tavoin raitistui. Hän itse sanoi jälkeen päin, että juoppo "on vaikka lintu", kun vain saa juoda, että juoppo pettää itseäänkin saadakseen vain juoda. Hän oli piinannut läheisiään vuosikymmeniä, ja nämä joutuivat häpeämään hänen puolestaan. Hänessä itsessäänhän ei ollut mitään vikaa. Mutta raitistuminen tuli liian myöhään, luonne oli jo niin kauheaksi muuttunut, samoin haima meni pilalle ja maksa.

Joskus löytyy tallaisia sisupusseja, jotka saavat yliotteen viinasta. Kuten kerroit. Sanotaankin että juoppo tekee asiasta kuin asiasta syyn juoda. Jos on hyvin on otettava ja jos on huonosti on otettava.

Yleensä syyt ovat muiden, ei juopon. Mutta olen kuullut tutkimuksesta jossa on selvinnyt että, alkoholisoituminen olisi geeneissä. "mene ja tiedä" Kyllä oma minä varmasti osaltaan vaikuttaa.

Raituistui myöhään: liekö niin että viina liotti aivot, näin kuulemma käy alkoholistille.

• vaimo
        eltk kirjoitti:

Näin (kännäinen) varmasti luuleekin, ettei kukaan huomaa, ja että työ käy "kuin tyhjää vain".

Hän on sitten niin sanottu salajuoppo, joka luulee petkuttavansa läheisiään. Voi hyvä jyssäys, eikö hän selvin päinkään ymmärrä asiaa?Hän on tyypillinen humalikko, joka uskoo pystyvänsä , pienessä huppelissa, mihin vaan. Mikä on kaikkein huonompi puoli, minun mielestä on, kun lapset ja lapsen lapset joutuu näkemään sen.

Viihtyy humalassa, kyllä olen sitä mieltä että hänellä on riippuvuus ongelma. Kuten minun naapurilla.

Kyllä hänen pitäisi kantaa suurempaa vastuuta itsestään ja muista kanssa eläjistä. Aamuisin kun hän lähtee auton rattiin. Miehesi pelaa kovilla panoksilla.Rapulassa rattiin, on jo sinänsä riski.

Mutta kun luen kirjoitustasi, jään ihmetelemään mistä saat voimia kestää tämän kaiken?Kuitenkin toivon sinulle mahdollisimman hyvää oloa rinnalla kulkemiseen.

Kyllä se niin on, että vastuunsa on jokaisen kannettava. Sekä itsestä että muista.
        En mennyt naimisiin juopon kanssa, vaan alkoholismiin taipuvaisen miehen kanssa, jonka työtehtäviin myyntityössä kuului olla höyli ja hauska ja tarjota asiakkaille.
        Enää ei sellaista menoa ole kuin 60-luvulla. Nyt tarjoilut ovat järkevämpiä ja asiakkaille voidaan tarjota muutakin kuin humalaa.
        Mutta varmaankin moni muukin sen ajan mies jäi koukkuun.
        Ei perheemme ole joutunut suinkaan mihinkään vaaratilanteisiin eikä konflikteihin; jos joku on kiivastunut, niin minä. Siitäkin on jo hyvin kauan.
        Minne olisi hän joutunut, jos olisin lakannut välittämästä? Mutta murheellista on, että elämä on ikään kuin vain puolittain eletty.

• eltk
        vaimo kirjoitti:

Kyllä se niin on, että vastuunsa on jokaisen kannettava. Sekä itsestä että muista.
        En mennyt naimisiin juopon kanssa, vaan alkoholismiin taipuvaisen miehen kanssa, jonka työtehtäviin myyntityössä kuului olla höyli ja hauska ja tarjota asiakkaille.
        Enää ei sellaista menoa ole kuin 60-luvulla. Nyt tarjoilut ovat järkevämpiä ja asiakkaille voidaan tarjota muutakin kuin humalaa.
        Mutta varmaankin moni muukin sen ajan mies jäi koukkuun.
        Ei perheemme ole joutunut suinkaan mihinkään vaaratilanteisiin eikä konflikteihin; jos joku on kiivastunut, niin minä. Siitäkin on jo hyvin kauan.
        Minne olisi hän joutunut, jos olisin lakannut välittämästä? Mutta murheellista on, että elämä on ikään kuin vain puolittain eletty.

Varmasti ammatti edes auttoi,niinkuin kerroit, juopottelua. Silloinhan homma hoidettiin juottamalla. Olet aivan oikeassa, olen sitä paljon kuullut. Kyllä kai alkoholi jossain määrin kuuluu vieläkin liike lounaisiin.

On paljon muitakin, jotka ovat joutuneet kokemaan saman.

Sanoit mihin hän olisikaan joutunut ilman sinun huolenpitoasi, voinen arvata (hunningolle).

• Poksista
        eltk kirjoitti:

En tunne asiaa, mutta jos tiedät minkälaisia terveys ongelmia tulee, ennenkuin maksa poksahtaa. Kirjoitappa vielä!

Muistamattomuus, ja uusien asioiden oppimisen vaikeus. Veren lipidiarvojen huonontuminen, esim, triglyseriidit lisääntyvät, ja se lienee yhtä paha kuin kolesteroli. Kakkostyypin sokeritaudin vaara, jos on kiloja vähän liikaa (metabolinen syndrooma). Alkoholi lihottaa. Mahdollisesti haimatulehdus. Psyykkiset ongelmat, kuten välinpitämättömyys muista ja itsestä. Sosiaaliset ongelmat. Ehkä masennus, jos juominen on saanut alkunsa esim. stressin takia. Niitä on paljon, ja kyllähän maksakin tietysti rasittuu ja sanookin lopulta poks. - Kuten sanoin, en ole lääkäri, mutta olen joutunut muuten näkemään näitä tapauksia.

• Poksista
        Poksista kirjoitti:

Muistamattomuus, ja uusien asioiden oppimisen vaikeus. Veren lipidiarvojen huonontuminen, esim, triglyseriidit lisääntyvät, ja se lienee yhtä paha kuin kolesteroli. Kakkostyypin sokeritaudin vaara, jos on kiloja vähän liikaa (metabolinen syndrooma). Alkoholi lihottaa. Mahdollisesti haimatulehdus. Psyykkiset ongelmat, kuten välinpitämättömyys muista ja itsestä. Sosiaaliset ongelmat. Ehkä masennus, jos juominen on saanut alkunsa esim. stressin takia. Niitä on paljon, ja kyllähän maksakin tietysti rasittuu ja sanookin lopulta poks. - Kuten sanoin, en ole lääkäri, mutta olen joutunut muuten näkemään näitä tapauksia.

En halua tuomita kenenkään alkoholin käyttöä. Juon minä itsekin viinejä ja olutta. Kirjoitin senlaatuisesta juomisesta, joka saa ihmisen itsensä pelkäämään maksakirroosia.

Minusta tämä väkevien juomien veroalennus ei ollut oikea ratkaisu. Olisi ollut oiva tilaisuus veronalennuksen yhteydessä tutustuttaa ihmisiä viineihin. Suomessa Alko on valtavan paljon parempi alkoholin erikoismyymälä kuin missään niissä maissa, jossa alkoholin myynti on vapaata. Keskieurooppalaiset hämmästelevät laajoja valikoimia ainakin kaupunkipaikoissa.

• käsitys
        Poksista kirjoitti:

En halua tuomita kenenkään alkoholin käyttöä. Juon minä itsekin viinejä ja olutta. Kirjoitin senlaatuisesta juomisesta, joka saa ihmisen itsensä pelkäämään maksakirroosia.

Minusta tämä väkevien juomien veroalennus ei ollut oikea ratkaisu. Olisi ollut oiva tilaisuus veronalennuksen yhteydessä tutustuttaa ihmisiä viineihin. Suomessa Alko on valtavan paljon parempi alkoholin erikoismyymälä kuin missään niissä maissa, jossa alkoholin myynti on vapaata. Keskieurooppalaiset hämmästelevät laajoja valikoimia ainakin kaupunkipaikoissa.

On yleistä, että ihminen puolustelee, että ei ole alkoholisti, kun juo vain olutta tai viiniä.
        Tosiasia kuitenkin on, että jos juominen on humalahakuista, ei aineella ole väliä.
        Olutta juodaan niin monta puoola, että pää on sekaisin, samoin viiniä. Mitä eroa sitten on, jos sen humalan on saanut kossusta. Terveydellisesti ja lähipiirille, ei mitään.

En tarkoittanut tätä sinulle, vaan yleisesti.

• eltk
        Poksista kirjoitti:

Liika juomisesta, joka on johtanut alkoholisoitumiseen. Johon minunkin naapurini on sortunut.

Mitä tulee alkoholin verotukseen, minua ei haittaa, oli niin tai näin, itse en käytä ollenkaan. Mutta luulisi näin olevan että, kun hinta on korkea ostohalukkuus vähenee. Toisaalla sanotaan, kuka käyttää alkoholia, maksoi mitä maksoi sitä ostetaan.

• eltk
        käsitys kirjoitti:

On yleistä, että ihminen puolustelee, että ei ole alkoholisti, kun juo vain olutta tai viiniä.
        Tosiasia kuitenkin on, että jos juominen on humalahakuista, ei aineella ole väliä.
        Olutta juodaan niin monta puoola, että pää on sekaisin, samoin viiniä. Mitä eroa sitten on, jos sen humalan on saanut kossusta. Terveydellisesti ja lähipiirille, ei mitään.

Täysin kirjoituksesi. Minustakin on yhden tekevää mitä juo kun juo. Useammat juovat juuri juopuakseen. Eikä vain seuran vuoksi.

• vaimo
        eltk kirjoitti:

Liika juomisesta, joka on johtanut alkoholisoitumiseen. Johon minunkin naapurini on sortunut.

Mitä tulee alkoholin verotukseen, minua ei haittaa, oli niin tai näin, itse en käytä ollenkaan. Mutta luulisi näin olevan että, kun hinta on korkea ostohalukkuus vähenee. Toisaalla sanotaan, kuka käyttää alkoholia, maksoi mitä maksoi sitä ostetaan.

Viinan hinnalla ei ole mitään merkitystä sille, joka sitä tarvitsee päivittäiseen käyttöön.

• Poksista
        käsitys kirjoitti:

Määrähän sen ratkaisee.

Minusta olisi vain hyvä, että nuoret eivät aloittaisi väkevillä. Minusta olisi parempi, jos kotona opetettaisiin viinin käyttöä ja siihen liittyvät hyvät tavat. Minulle ei opetettu. Kotini oli raivoraitis. Kuitenkin kuuluu hyvin tapoihin tietää, miten viiniä käytetään esimerkiksi monissa päivällistilaisuuksissa, joissa sitä tarjotaan.

• vain itseäni
        eltk kirjoitti:

Nykyään kun "juominen" on yleistä,olen niin itsekeskeinen,,vartioin vain oman alkoholin käyttöni.
        Mielestäni kukaan ei pystykään muuhun,paitsi ammattiauttajat,nekin harvoin.
        Elämäni olen järjestänyt silleen,ettei minun ole pakko sietää lähimmäiseni/naapurieni alkoholiongelmia,siis olla läsnä.
        Näin hyvä!

• MdK-MdK

Tänä päivänä tuskin menee päivää etteikö esim. TV-ohjelmissa nähtäisi drinkkilaseja esillä, tai ainakin täällä meillä melkein kaikissa ruokaohjelmissakin on viinit mukana.

Vielä muutama vuosikymmen sitten ei olisi tullut kuuloonkaan että omatuottoisissa TV-ohjelmissa olisi alkoholipitoisia juomia "mainostettu".

Ehkäpä tuollaiset mediassa esiintulleet tilanteet saavat ajattelemaan ettei alkoholi ole niin vaarallista.
      Eikä olekaan, oikein käytettynä, mutta liika on liikaa missä asiassa tahansa.

Missään muualla maailmassa ei näe niin paljon juopuneita kuin täällä pohjoismaissa.
      Meillä on aivan erilainen alkoholikulttuuri kuin esim. Välimeren maissa, missä harvoin näkee juopuneita, juopuneet ovat yleensä turisteja, näkyvät ja kuuluvat!

Ennen luultiin että alkoholistit olivat puiston penkillä makaavia laitapuolen asukkaita.
      Tänään tiedetään ettei niin ole, vaan alkoholisteja on kaikissa yhteiskuntapiireissä.
      Konstit on monet peitellä väärinkäyttöä.

• eltk

Kirjoitat asiaa, nyky päivänä alkoholi kaikissa muodoissaan on lisääntynyt, Ruoka ohjelmissa oikein mainostetaan viinejä, myös täällä.

Esitit asian että alkoholi ei olisi vaarallista, kyllä totta on. Mutta mielestäni se sopii vain vahvoille luonteille. Heikot siihen sortuu. Olenkin kuullut että pehmeä ja hyväluonteiset, alkoholi vie mennessään. En tiedä pitääkö paikkansa.

Muualla esim Espanjassa jossa viimeksi olin tammikuulla, sanoi ystävälleni, ei me olla koko 2 viikon aikana nähneet juoppoja paikallisissa, jos oli ne oli turisteja, eikä niitäkään montaa.

Niin Uskomattomalta kuin se kuulostaakin, alkoholi ongelmainen voi olla hyvinkin lähipiirissä, mutta osaa hyvin peittää.

• Mariah
        eltk kirjoitti:

Kirjoitat asiaa, nyky päivänä alkoholi kaikissa muodoissaan on lisääntynyt, Ruoka ohjelmissa oikein mainostetaan viinejä, myös täällä.

Esitit asian että alkoholi ei olisi vaarallista, kyllä totta on. Mutta mielestäni se sopii vain vahvoille luonteille. Heikot siihen sortuu. Olenkin kuullut että pehmeä ja hyväluonteiset, alkoholi vie mennessään. En tiedä pitääkö paikkansa.

Muualla esim Espanjassa jossa viimeksi olin tammikuulla, sanoi ystävälleni, ei me olla koko 2 viikon aikana nähneet juoppoja paikallisissa, jos oli ne oli turisteja, eikä niitäkään montaa.

Niin Uskomattomalta kuin se kuulostaakin, alkoholi ongelmainen voi olla hyvinkin lähipiirissä, mutta osaa hyvin peittää.

kokoonnuimme aina illalliselle pöytiin. Lähipöydässä istui aina säännöllisesti seurue kauniita italialaisnuorukaisia ja-neitosia. Heillä se puhe ja nauru solisi päivällisen lomassa, ja juomana aina aqua minerale; oikein rupesimme vaivihkaa seurailemaan meidänpöytäläiset asiaa. Hyvinkasvatetuilta tuntuivat, Italiassa lapset tuntuvat oppivan työhönkin jo lapsesta, siellä ei pelotella "lapsityövoiman" käytöllä. Olen huomannut, että Suomessa, kun oikein on vapaa kasvatus ja "frii ylöspito", niin lopulta ollaan uusavuttomia, sorrutaan alkoholiin ja syytetään kaikesta vanhempia. Käydään tappamassa vanha äiti.

• eltk
        Mariah kirjoitti:

kokoonnuimme aina illalliselle pöytiin. Lähipöydässä istui aina säännöllisesti seurue kauniita italialaisnuorukaisia ja-neitosia. Heillä se puhe ja nauru solisi päivällisen lomassa, ja juomana aina aqua minerale; oikein rupesimme vaivihkaa seurailemaan meidänpöytäläiset asiaa. Hyvinkasvatetuilta tuntuivat, Italiassa lapset tuntuvat oppivan työhönkin jo lapsesta, siellä ei pelotella "lapsityövoiman" käytöllä. Olen huomannut, että Suomessa, kun oikein on vapaa kasvatus ja "frii ylöspito", niin lopulta ollaan uusavuttomia, sorrutaan alkoholiin ja syytetään kaikesta vanhempia. Käydään tappamassa vanha äiti.

Kiitos kun valaisit sitäkin puolta, kuinka huomioitte eri maiden käytös tapoja. Siellä ei sitten viljellä pahemmin nuorison alkoholin käyttöä. Oli varmaan mielekästä verrata Suomaalaisiin nuoriin. Ero oli koska huomasitte.

Nuorten työn teko: Se on hyvä, minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Ehkä täällä Suomessa sittenkin (hyssytellään) nuorisoa, ja annetaan valmista rahaa, opetetaan jo nuorena laiskottelemaan. Ei tahdo vanhempana tarttua työn tekoon.

Lopuksi pahinta mitä voi olla: on nuorison väkivalta, Toisiaan kohtaan ja vanhempiaan kohtaan. On kauhistuttavaa lukea väkivallasta. Lopputulos mitä huumeet ja alkoholi saavat aikaan, ne ovat suurin syy väkivaltaan.

• Mariah
        eltk kirjoitti:

Kiitos kun valaisit sitäkin puolta, kuinka huomioitte eri maiden käytös tapoja. Siellä ei sitten viljellä pahemmin nuorison alkoholin käyttöä. Oli varmaan mielekästä verrata Suomaalaisiin nuoriin. Ero oli koska huomasitte.

Nuorten työn teko: Se on hyvä, minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Ehkä täällä Suomessa sittenkin (hyssytellään) nuorisoa, ja annetaan valmista rahaa, opetetaan jo nuorena laiskottelemaan. Ei tahdo vanhempana tarttua työn tekoon.

Lopuksi pahinta mitä voi olla: on nuorison väkivalta, Toisiaan kohtaan ja vanhempiaan kohtaan. On kauhistuttavaa lukea väkivallasta. Lopputulos mitä huumeet ja alkoholi saavat aikaan, ne ovat suurin syy väkivaltaan.

...sen sitten aikuisenakin taitaa, ja vahinko, jos se taito onkin : laiskottelu, saamattomuus, avuttomaksi heittäytyminen.

Ja tunnettu tosiasia on sekin, että tyhjyys täyttyy jollain, esim. alkoholi, huumeet, aineet, jotka tuovat tullessaan väkivaltaa. Minusta jo lapsena työtä tehneestä pahinta on se, että heiltä jää eräs tärkeä asia kokematta: ON olemassa sellainenkin asia kuin TYÖN SIUNAUS. Siitä voi seurata paljon hyvää mieltä niin itselle kuin äidille ja isälle.

• eltk
        Mariah kirjoitti:

...sen sitten aikuisenakin taitaa, ja vahinko, jos se taito onkin : laiskottelu, saamattomuus, avuttomaksi heittäytyminen.

Ja tunnettu tosiasia on sekin, että tyhjyys täyttyy jollain, esim. alkoholi, huumeet, aineet, jotka tuovat tullessaan väkivaltaa. Minusta jo lapsena työtä tehneestä pahinta on se, että heiltä jää eräs tärkeä asia kokematta: ON olemassa sellainenkin asia kuin TYÖN SIUNAUS. Siitä voi seurata paljon hyvää mieltä niin itselle kuin äidille ja isälle.

Niinhän se on, jos on vaan, siihen tulee kyllästyminen. On aivan liian voimissaan, ja näin tulee pahanteot mieleen. Olen joskus miettinyt että, jos nuoriso olisi pitkät päivät töissä, he väsyisivät työn teosta, eikä jaksaisi lähteä pahuuteen. Varsinkaan yö aikaan kun aamulla olisi aikainen herätys. Tätä kun jatkuis loputtomiin, pahuus hellittäisi otettaan.

Kaikkea tulee mietittyä, mutta voisi se tepsiäkin.

Työn siunauksesta: Kyllä se on sitä, ja kuinka mielekästä ja eteenpäin vievää se onkaan.

• Trina
        eltk kirjoitti:

ja se on todella lisääntynyt. Liekö TV-sarjoilla
        ja elokuvilla vaikutusta asiaan.

Luin juuri sanomalehdestä, kuinka kaksi aikuista
        naista pyysi tupakkaa kadulla 16-vuotiaalta ty-
        töltä. Tytöllä ei ollut antaa tupakka, niinpä
        nämä naiset hakkasivat tämän tytön henkihieveriin.

Poliisit pidättivät naiset ja kysyivät, miksi
        he hakkasivat tämän tytön. He kertoivat jo etu-
        käteen päättäneensä, että jos ei häneltä löydy
        savukkeita,niin hakataan se.

En tiedä oliko alkoholilla syytä tällaiseen
        käyttäytymiseeen.

Kuka tahansa voi joutua väkivallan kohteeksi
        nyky Suomessa. Eikä siihen ole aina alkoholi
        syynä,vaan maamme nykyinen mielenterveyspolitiikka.

Taisin poiketa asiasta. Anteeksi!

• Meerimamma
        Trina kirjoitti:

ja se on todella lisääntynyt. Liekö TV-sarjoilla
        ja elokuvilla vaikutusta asiaan.

Luin juuri sanomalehdestä, kuinka kaksi aikuista
        naista pyysi tupakkaa kadulla 16-vuotiaalta ty-
        töltä. Tytöllä ei ollut antaa tupakka, niinpä
        nämä naiset hakkasivat tämän tytön henkihieveriin.

Poliisit pidättivät naiset ja kysyivät, miksi
        he hakkasivat tämän tytön. He kertoivat jo etu-
        käteen päättäneensä, että jos ei häneltä löydy
        savukkeita,niin hakataan se.

En tiedä oliko alkoholilla syytä tällaiseen
        käyttäytymiseeen.

Kuka tahansa voi joutua väkivallan kohteeksi
        nyky Suomessa. Eikä siihen ole aina alkoholi
        syynä,vaan maamme nykyinen mielenterveyspolitiikka.

Taisin poiketa asiasta. Anteeksi!

Asioista perillä oleva henkilö kertoi minulle, että nykyisin ei juuri enää ole perinteisiä juoppoja, vaan kaikki ovat sekakäyttäjiä.

• Trina
        Meerimamma kirjoitti:

Asioista perillä oleva henkilö kertoi minulle, että nykyisin ei juuri enää ole perinteisiä juoppoja, vaan kaikki ovat sekakäyttäjiä.

onkin nuorilla, mutta luulen että nämä vanhat
        juopot pitäytyvät kyllä pelkkään alkoholiin.

Katssoitpa mitä TV-sarjaa tai-näytelmää, niin
        aina joko juodaan drinkkejä kotona tai sitten
        mennään töiden jälkeen joka ilta drinkille
        bubiin. On siinä hyvää esimerkkiä nuorille,
        jotka katselevat paljon TV:tä. Myöskin savuke
        sauhuaa jokaisen suussa, ainakin vanhemmissa
        sarjoissa.
        "Seitsemäs taivas" on sarja, jossa ei viljellä
        mitään huumausaineita, mutta lapsia siinä
        tehdään. Löysinpäs yhden sarjan, joka on puhdas
        paheista:))))).

• eltk

Avaan tämän ketjun, jospa joku haluaa lausua mielipiteensä vielä.

Päätin että otan yhreyttä tänä iltana entiseen naapuriini puhelimella, kerron hänelle että otin netissä puheeksi hänen alkoholin käyttönsä. Siksi toivonkin että , te palstalaiset sanoisitte Hänelle terveiset, ja minkälaiset?

Siksi kirjoitin täällä netissä hänestä, koska olen syvästi huolissani hänen terveydestään. Mies juo itsensä ennen aikaiseen hautaan.

• Raittiina 35 vuotta

Olen alkoholisti, joka on elänyt viimeiset 35 vuotta raittiina AA:n avulla. Kokemuksesta tiedän, että ei kukaan ulkopuolinen voi auttaa alkoholismissa. Alkoholistilla on on oltava OMA HALU raitistua. Vasta sitten voi jotain tapahtua.
        Ainoa, mitä muut ihmiset, mukaan lukien oma perhe, voi tehdä on huolehtia omasta terveydestään.
        Tämä saattaa kuulostaa kovalta ja tunteettomalta, mutta näin se on. Hyssyttely ei auta tippaakaan, se vain pahentaa asiaa.
        Yksi erinomainen osoite raittiuteen on oman paikkakunna AA-kerho.

• Ex-v.
        Raittiina 35 vuotta kirjoitti:

Olen alkoholisti, joka on elänyt viimeiset 35 vuotta raittiina AA:n avulla. Kokemuksesta tiedän, että ei kukaan ulkopuolinen voi auttaa alkoholismissa. Alkoholistilla on on oltava OMA HALU raitistua. Vasta sitten voi jotain tapahtua.
        Ainoa, mitä muut ihmiset, mukaan lukien oma perhe, voi tehdä on huolehtia omasta terveydestään.
        Tämä saattaa kuulostaa kovalta ja tunteettomalta, mutta näin se on. Hyssyttely ei auta tippaakaan, se vain pahentaa asiaa.

Ehkä sen tiedostaminen, että itsestä ja omista asenteista kaikki johtuu, ei muista, ei kohtalosta. Turha syytellä muita.

Alkoholi voi aiheuttaa impotenssin. Se ei siis johdu vaimon ikääntymisestä, vaan juomisesta ja kenties tupakanpoltosta, ehkä metabolisesta oireyhtymästä, yleensä siis elintapa vaikuttaa siihen.

Jos aina syyttää muita, siitä tulee vain uusia ongelmia. Silloin todellinen syy peittyy niihin.

En osaa sanoa terveisiä, koska näitä ei hänelle varmaankaa n henno kertoa. Ehkäpä siis vain edellinen viesti, eli se AA-kerho on paras.

• eltk

Aluksi onnittelen sinua itseäsi, sinä varmaan tiedät jos kuka, kuinka asian laita on. Olen kuullut että pitää lähteä omasta halusta raitistuminen, muuten se ei onnistu. Hänellä kyllä on haluja, mutta kun lukuisista yrityksistä huolimattaei ole onnistunut. Mutta kyllä varmaan AA-kerho olisi viisainta. On hän joskus maininnut että pitäis mennä sinne, mutta ryhtiä puuttuu mieheltä.

Kerron hänelle, mitä kerroit, se voi olla alku raittiudelle. Kiitän vaivan näöstäsi, ja hyvää kesää.

• vaimo

Kiitos että annat asiantuntijana luvan perheenjäsenille lakata suremasta ja huolehtia itsestään.
        Sen päätöksen olen joutunut kauan sitten tekemään ja se on elämänikäinen suru.
        Kiitos että ymmärrät.

• eltk
        Ex-v. kirjoitti:

Ehkä sen tiedostaminen, että itsestä ja omista asenteista kaikki johtuu, ei muista, ei kohtalosta. Turha syytellä muita.

Alkoholi voi aiheuttaa impotenssin. Se ei siis johdu vaimon ikääntymisestä, vaan juomisesta ja kenties tupakanpoltosta, ehkä metabolisesta oireyhtymästä, yleensä siis elintapa vaikuttaa siihen.

Jos aina syyttää muita, siitä tulee vain uusia ongelmia. Silloin todellinen syy peittyy niihin.

En osaa sanoa terveisiä, koska näitä ei hänelle varmaankaa n henno kertoa. Ehkäpä siis vain edellinen viesti, eli se AA-kerho on paras.

Kyllä itsestä se johtuu, ja varmaan luonteen heikkoudesta. Ja mahdollisista (Geeneistä). josta nyt on ruvettu puhumaan.

Alkoholi aiheutta monenmoista ongelmaa kuten kerroit. Kyllä hän heikolla hetkellä on maininnut, että miehisyys on ajat sitten mennyt.Kukin saa arvata mitä tarkoitin.

Ei hän syytä ketään juomisestaan, kuin itseään. kuten aiemmin kerroin hän on tavattoman hyväluonteinen.

Suosittelen AA-kerhoon menemään. Kiitos kirjoituksestasi, että sain mielipiteesi.

• jenkaten

Olen kokenut saman helvetin.Ei niin sanottu"nor-
        maali" ihminen esimerkiksi ymmärrä sitä sisäistä
        tuskaa mikä holistilla on,kun juopottelu on siinä
        pisteessä,että itse on voimaton.Silloin alkaa ha-
        kea apua ja yleensä se paikka on AA-kerho.Siellä
        kaikki on saman arvoisia.Sinne on turha mennä
        titteleitään esittelemään,kaikki on saman arvoi-sia.
        Minun kohdalla sairaus pysäytti juopottelun.Sitä
        ennen oli mennyt perhe ja työpaikat.Siitä eteen
        päin olikin sellaista elämän koulua mihin ei ole
        kirjoja kirjoitettu.Varmasti nimim."Oma Halu"
        tietää minkälainen turisti reissu on olla "silto-
        jen alla."Sieltä ei tulla pois yhtä helposti
        kun sinne mennään.Siellä tulee lopulta mieleen
        "Luoja,jos olet olemassa,päästä minut pois tästä
        helvetistä."Siinä vaiheessa on tullut mieleen lapset
        joille ei ilkeä näyttäytyä ja vaimo on useinkin
        menetetty lopullisesti.
        Mutta siinä vaiheessa on jo "niskaa taivutettu"
        niin paljon,ettei enää syytä toisia juopottelus-
        taan,vaan elämän arvot on jo muuttuneet.Tittelit
        ei ole enää tärkeitä,rikkaus on tois arvoinen
        asia.Tärkeintä on elää normaalia elämää,kunhan
        on koti vaikka pienempikin,onhan se parempi kuin
        roskalaatikko.Ja se on varmasti holistin elämän
        koho kohta kun saa lapsensa takaisin.Ei varmasti
        kirkkain kristallikaan ole niin kirkas kuin sen
        hetken holistin kyynel.
        Mutta sanon kuin Tapio Rautavaara,"En päivääkään
        antaisi pois."En syytä ketään,itse olen kouluni
        valinnut,kai se on ollut tarpeen.
        Ei holistia pidä hyssytellä,se juo niin kauan
        kun määrä tulee täyteen.
        Tästä asiasta olisi varmasti puhumista,mutta
        alkoholismi ei ole sairaus.

• eltk
        jenkaten kirjoitti:

Olen kokenut saman helvetin.Ei niin sanottu"nor-
        maali" ihminen esimerkiksi ymmärrä sitä sisäistä
        tuskaa mikä holistilla on,kun juopottelu on siinä
        pisteessä,että itse on voimaton.Silloin alkaa ha-
        kea apua ja yleensä se paikka on AA-kerho.Siellä
        kaikki on saman arvoisia.Sinne on turha mennä
        titteleitään esittelemään,kaikki on saman arvoi-sia.
        Minun kohdalla sairaus pysäytti juopottelun.Sitä
        ennen oli mennyt perhe ja työpaikat.Siitä eteen
        päin olikin sellaista elämän koulua mihin ei ole
        kirjoja kirjoitettu.Varmasti nimim."Oma Halu"
        tietää minkälainen turisti reissu on olla "silto-
        jen alla."Sieltä ei tulla pois yhtä helposti
        kun sinne mennään.Siellä tulee lopulta mieleen
        "Luoja,jos olet olemassa,päästä minut pois tästä
        helvetistä."Siinä vaiheessa on tullut mieleen lapset
        joille ei ilkeä näyttäytyä ja vaimo on useinkin
        menetetty lopullisesti.
        Mutta siinä vaiheessa on jo "niskaa taivutettu"
        niin paljon,ettei enää syytä toisia juopottelus-
        taan,vaan elämän arvot on jo muuttuneet.Tittelit
        ei ole enää tärkeitä,rikkaus on tois arvoinen
        asia.Tärkeintä on elää normaalia elämää,kunhan
        on koti vaikka pienempikin,onhan se parempi kuin
        roskalaatikko.Ja se on varmasti holistin elämän
        koho kohta kun saa lapsensa takaisin.Ei varmasti
        kirkkain kristallikaan ole niin kirkas kuin sen
        hetken holistin kyynel.
        Mutta sanon kuin Tapio Rautavaara,"En päivääkään
        antaisi pois."En syytä ketään,itse olen kouluni
        valinnut,kai se on ollut tarpeen.
        Ei holistia pidä hyssytellä,se juo niin kauan
        kun määrä tulee täyteen.
        Tästä asiasta olisi varmasti puhumista,mutta
        alkoholismi ei ole sairaus.

Mahdottoman paljon kiitoksia avartavasta ja mielenkiintoisesta kirjoituksestasi. Olet myös sisullasi selviytynyt, raitistunut, ja löytänyt elämällesi tarkoituksen. Saanut perheeseesi uudelleen yhteyden, ja tasapainon elämääsi. Toivon sydämestäni paljon onnea sinulle, että olet päässyt raittiuden tielle. Ole nyt niin sisukas , että päätöksesi on lopullinen. Varmaan on niin , että elämän arvot menee uusiksi, kun selviää sieltä , josta olet noussut. Suosittelet myös AA-kerhoa, vien terveiset perille. Kun hätä on suuri, niin apu on lähellä. tällä tarkoitin sitä , että viimekädessä ristit kätesi, ja pyysit Korkeimmalta voimia. Ehkä rukouksesi ei ollut turhaa. Tämä kirjoituksesi pistää varmasti monia, alkoholia liikaa käyttäviä, miettimään mihin tie voi viedä. Pahimmassa tapauksesa sinne, mistä sinä olet noussut. onnea vielä elämän matkallesi, ja pysy joukoissamme.

• jenkaten
        eltk kirjoitti:

Mahdottoman paljon kiitoksia avartavasta ja mielenkiintoisesta kirjoituksestasi. Olet myös sisullasi selviytynyt, raitistunut, ja löytänyt elämällesi tarkoituksen. Saanut perheeseesi uudelleen yhteyden, ja tasapainon elämääsi. Toivon sydämestäni paljon onnea sinulle, että olet päässyt raittiuden tielle. Ole nyt niin sisukas , että päätöksesi on lopullinen. Varmaan on niin , että elämän arvot menee uusiksi, kun selviää sieltä , josta olet noussut. Suosittelet myös AA-kerhoa, vien terveiset perille. Kun hätä on suuri, niin apu on lähellä. tällä tarkoitin sitä , että viimekädessä ristit kätesi, ja pyysit Korkeimmalta voimia. Ehkä rukouksesi ei ollut turhaa. Tämä kirjoituksesi pistää varmasti monia, alkoholia liikaa käyttäviä, miettimään mihin tie voi viedä. Pahimmassa tapauksesa sinne, mistä sinä olet noussut. onnea vielä elämän matkallesi, ja pysy joukoissamme.

En ansaitse minkäänlaista kunniaa raitistumises-
        tani,vaan se tapahtui niin oudosti,etten taida
        sitä ymmärtää oikein itsekkään.Eräänä aamuna olin
        menossa vessaan,kun yhtä äkkiä tuntui kuin iso
        käsi olisi tarttunut niskaan ja se paiskasi minut
        lattiaan,jostain kuului ääni"nyt loppui juhlat."
        Yritin kohottautua käsieni varaan ja katsoa kuka
        sanoi,mutta ketään ei näkynyt.Vasen puoleni oli
        halvaantunut.Sairaalassa lääkärit sanoi tutki-
        musten jälkeen,jos ihmisellä on viina hermo,niin
        minulta se on mennyt.Minulle oli tullut aivoveri
        tulppa.Lääkärit ei pystyneet sanomaan mistä se oli tullut ja minne se oli mennyt.Olin täysin
        liikunta kyvytön.
        Kuntouduin lääkäreiden mielestä yllättävän no-
        peasti,ajoin sen jälkeen bussia vielä kymmenen
        vuotta.
        Tässä on vain yksi tarina monen holistin elä-
        män kaarista.Kyllä käy monenlaiset ajatukset mie-
        lessä kun
        katselee ihmisten joka päiväisiä kalja ostoksia.
        Sillä asia ei enää ole hallinnassa,kun kaljaa
        pitää ostaa joka päivä.Se tie on monelle kohtalo-
        kas tie.

• eltk
        jenkaten kirjoitti:

En ansaitse minkäänlaista kunniaa raitistumises-
        tani,vaan se tapahtui niin oudosti,etten taida
        sitä ymmärtää oikein itsekkään.Eräänä aamuna olin
        menossa vessaan,kun yhtä äkkiä tuntui kuin iso
        käsi olisi tarttunut niskaan ja se paiskasi minut
        lattiaan,jostain kuului ääni"nyt loppui juhlat."
        Yritin kohottautua käsieni varaan ja katsoa kuka
        sanoi,mutta ketään ei näkynyt.Vasen puoleni oli
        halvaantunut.Sairaalassa lääkärit sanoi tutki-
        musten jälkeen,jos ihmisellä on viina hermo,niin
        minulta se on mennyt.Minulle oli tullut aivoveri
        tulppa.Lääkärit ei pystyneet sanomaan mistä se oli tullut ja minne se oli mennyt.Olin täysin
        liikunta kyvytön.
        Kuntouduin lääkäreiden mielestä yllättävän no-
        peasti,ajoin sen jälkeen bussia vielä kymmenen
        vuotta.
        Tässä on vain yksi tarina monen holistin elä-
        män kaarista.Kyllä käy monenlaiset ajatukset mie-
        lessä kun
        katselee ihmisten joka päiväisiä kalja ostoksia.
        Sillä asia ei enää ole hallinnassa,kun kaljaa
        pitää ostaa joka päivä.Se tie on monelle kohtalo-
        kas tie.

Olipa outo tapaus, täytyy vain ajatella että jospa sittenkin, Joku tarttui korkeimman kädellä, ja puuttui asiaan. Ajatellaan ainankin näin. Mutta tärkeintä että nyt on kaikki hyvin, voit nauttia hyvästä ja raittiista elämästä monia vuosia,

• jenkaten
        eltk kirjoitti:

Olipa outo tapaus, täytyy vain ajatella että jospa sittenkin, Joku tarttui korkeimman kädellä, ja puuttui asiaan. Ajatellaan ainankin näin. Mutta tärkeintä että nyt on kaikki hyvin, voit nauttia hyvästä ja raittiista elämästä monia vuosia,

Näin olen ajatellut minäkin.Pyysin lääkäreitä
        tekemään tarkemman tutkimuksen sisäkaluista,sillä
        sillä juomingit olivat melkoiset.Vastaus oli yllätävä,ei merkkiäkään,että olisin koskaan vii-
        aa ottanut.
        Tällä hetkellä en siedä edes kaljan hajua,mutta
        ei myöskään haittaa jos muut ottaa,ottakoot.
        En kertonut tätä tarinaani myötätunnon hakemi-
        sen toivossa,sillä se on aivan turhaa,se ei auta
        yhtäkään holistia.
        Nykyään nukun kyllä yöni hyvin,pahin painajai-
        seni on ollut,kun jokin aika sitten poltin riisi
        vellin pohjaan.
        Eikun helteistä kesää!

• jenkaten

On aika vaikea antaa neuvoa tällaisessa asiassa,
        sillä vaikka kaveri on hyvä luontoinen,niin vii-
        nan mieliteko on niin kova,että siitä pitäisi
        saada jollain konstilla yli ote.Mutta miten?Jos
        tähän viinan himoon olisi keksitty patentti lää-
        ke,maailmassa ei olisi yhtään juoppoa.
        Hyvänä ystävänä tällaista henkilöä voisi houku-
        tella lähtemään jonnekin,vaikka kirkkoon ja ohi
        mennen voi sanoa,"ota sitten,kun on käyty siellä
        jossakin."Silloin on jo muutama tunti voitettu.
        Auttaminen pitäisi tapahtua niin,ettei hän itse
        välttämätä sitä huomaa.Tarkoitus ei ole kieroil-
        la,mutta tässä asiassa toiminta on hyvää tarkoit-
        tavaa,eikä taatusti vahingoita ketään.Työ on pit-
        kä jänteistä,mutta niinkuin sanotaan"tarkoitus
        pyhittää keinot."
        Onnea!

• eltk
        jenkaten kirjoitti:

Näin olen ajatellut minäkin.Pyysin lääkäreitä
        tekemään tarkemman tutkimuksen sisäkaluista,sillä
        sillä juomingit olivat melkoiset.Vastaus oli yllätävä,ei merkkiäkään,että olisin koskaan vii-
        aa ottanut.
        Tällä hetkellä en siedä edes kaljan hajua,mutta
        ei myöskään haittaa jos muut ottaa,ottakoot.
        En kertonut tätä tarinaani myötätunnon hakemi-
        sen toivossa,sillä se on aivan turhaa,se ei auta
        yhtäkään holistia.
        Nykyään nukun kyllä yöni hyvin,pahin painajai-
        seni on ollut,kun jokin aika sitten poltin riisi
        vellin pohjaan.
        Eikun helteistä kesää!

Pienet on murheet sinulla nykyään onneksi. Kun velli pohjaan paloi:):):) Nauru pidentää ikää.

• zakzak

Pyydän anteeksi, jos olen töykeä, mutta miten saatoit kertoa naapurillesi, että puhut hänen juopottelustaan netissä? Varmaan oletkin huolestunut, mutta naapuri saattoi hyvinkin ajatella, että tässä on taas yksi sivustolta www.kyttaajat.net

• eltk
        zakzak kirjoitti:

Pyydän anteeksi, jos olen töykeä, mutta miten saatoit kertoa naapurillesi, että puhut hänen juopottelustaan netissä? Varmaan oletkin huolestunut, mutta naapuri saattoi hyvinkin ajatella, että tässä on taas yksi sivustolta www.kyttaajat.net

Ethän tiedä sinä eikä kukaan muukaan kenestä on kysymys. ei se maailma tietämättömyyteen repeä. Mutta kun en ole vielä tavoittanutkaan kyseistä henkilöä, toden näköisesti on kesämökillä. Sovitaan niin että minä kannan vastuun kaikesta. Sinä pääset vähemmällä.

• ex-v.
        eltk kirjoitti:

Ethän tiedä sinä eikä kukaan muukaan kenestä on kysymys. ei se maailma tietämättömyyteen repeä. Mutta kun en ole vielä tavoittanutkaan kyseistä henkilöä, toden näköisesti on kesämökillä. Sovitaan niin että minä kannan vastuun kaikesta. Sinä pääset vähemmällä.

Rehellisyys ja avoimmuus, ennen muuta rehellisyys myös itselleen, ovat kaikessa A ja O.

• eltk
        ex-v. kirjoitti:

Rehellisyys ja avoimmuus, ennen muuta rehellisyys myös itselleen, ovat kaikessa A ja O.

Kiitos vaan, suurin kiitos kuuluu "jenkaten", hän on tässä suuren työn tehnyt, kun on jaksanut meille kaikille kertoa elämänsä varjopuolista. Sehän vaatii hyvin paljon rohkeutta. Toivotaan että hänen ja sinunkin kirjoitus aukaisee monen silmät ajattelemaan, ja harkitsemaan alkon käyttöä. Kiitos että osallistuit, ja hyvää kesän jatkoa.

• piikkiruusu

Sanotaan, että kesällä sanomalehdet ovat ohuita ja kuivia. Näin varmaan onkin, mutta lukemalla lehdet tarkkaan, löytyy sieltä oikeata asiaakin.
      Tämän päivän Hesarissa oli pikku uutinen, jossa kerrottiin, että Internetissä on avattu ikääntymistä js alkoholia käsittelevä sivusto.
      Tässä on osoite: www.tippavaara.info
      Kannatta tutustua sellaisenkin, jolla ei ole välitöntä tarvetta.
      Tuo osoite palautti mieleen sen ehtan Tippavaaran vanhan isännän ja hänen juttunsa radiossa joskus muinoin.
      Loppukevennyksenä yxi vanhan isännän mietteistä; "kyllää liika on liikaa, mutta kyllä kohtuus on liian vähän".

• eltk

Kiva kun ilmoitit Hesarin ilmoituksesta, ehkä alkoholista ja sen kiroista, ei koskaan puhuta liikaa. Joka tapauksessa mieltä lämmitti se että , lehti reakoi aloitukseen.

• on alkoholiliikkeen (systembolaget) kotisivuilla tietoa alkoholin aiheuttamista sairauksista, siellä voi myös tehdä oman "alkoholin käyttöprofiilin" ja vastata kysymyksiin.
        Lopputuloksessa kerrotaan mitä testi näyttää.

• eltk
        MdK-MdK kirjoitti:

on alkoholiliikkeen (systembolaget) kotisivuilla tietoa alkoholin aiheuttamista sairauksista, siellä voi myös tehdä oman "alkoholin käyttöprofiilin" ja vastata kysymyksiin.
        Lopputuloksessa kerrotaan mitä testi näyttää.

Kyllä luulisi täällä Suomessakin olevan vastaavanlaisia, jos joku olisi kiinnostunut. Sieltä saisi hyvää tietoa, alkoholin aiheuttamisista sairauksista. Jospa olisi tietoa ennenkuin maksa ja haima "poksahtaa", mitä oireita on ennen, niin voisi (janoisimmat) lyödä jarruja päälle, hyvissä ajoin.

• jenkaten
        eltk kirjoitti:

Kyllä luulisi täällä Suomessakin olevan vastaavanlaisia, jos joku olisi kiinnostunut. Sieltä saisi hyvää tietoa, alkoholin aiheuttamisista sairauksista. Jospa olisi tietoa ennenkuin maksa ja haima "poksahtaa", mitä oireita on ennen, niin voisi (janoisimmat) lyödä jarruja päälle, hyvissä ajoin.

Tästä alkoholin vaarasta tuntuu olevan aika tur-
        ha puhua,vaikka näinhän ei saisi olla.Mutta nämä
        aloittelevat kaljottelijat ovat niin kaikki tie-
        täviä,että jos niille vaikka varovasti yrittää
        sanoa,että tuo kalja se on ovela leikki kaveri.
        Vastaus on suunnilleen,että älä horise ukko,kyllä
        homma on hallinnassa.Mutta onkohan se enää silloin,kun sitä pitää olla jo melkein joka päivä.
        Pitäisi jo siinä vaiheessa tajuta,että kaikki ei
        ole kohdallaan,kun alkaa olla joka päiväinen
        kaljan mieli teko.Siinä vaiheessa on turha sanoa,
        homma on hallinnassa,sitä se ei enää ole.Silloin
        on jo ensimmäinen poksaus tapahtunut,"järki on
        poksahtanut."Seuraukset siitä saa kokea vaimo ja
        lapset.Pikku hiljaa alkaa huushollin avaimet
        siirtyä vaimon taskuun.
        Kun tämä jären poksaus on tapahtunut,viinan hi-
        mo vain yltyy.Se himo ylittää kaikki inhimilliset
        himot.
        Jonkinlaisena vertauksena:paikallisessa radiossa
        kerran haastateltiin erästä hanuristia,juontaja
        kysyi kuinka kateellisia muusikot on toisilleen.
        Hanuristi vastasi,"kateus on kiimaakin kovempi."
        Viinan himo ylittää senkin.Onhan tästä kokemus-
        ta,kuinka monelta on mennyt maat ja mannut ter-
        veydestä puhumattakaan.
        Tuntuu vain niin turhalta kertoa tällaista.Aivan
        kuin olisi suuren luokan valehtelija.Mutta jokai-
        sella on kyllä kiintiö olemassa.

• eltk
        jenkaten kirjoitti:

Tästä alkoholin vaarasta tuntuu olevan aika tur-
        ha puhua,vaikka näinhän ei saisi olla.Mutta nämä
        aloittelevat kaljottelijat ovat niin kaikki tie-
        täviä,että jos niille vaikka varovasti yrittää
        sanoa,että tuo kalja se on ovela leikki kaveri.
        Vastaus on suunnilleen,että älä horise ukko,kyllä
        homma on hallinnassa.Mutta onkohan se enää silloin,kun sitä pitää olla jo melkein joka päivä.
        Pitäisi jo siinä vaiheessa tajuta,että kaikki ei
        ole kohdallaan,kun alkaa olla joka päiväinen
        kaljan mieli teko.Siinä vaiheessa on turha sanoa,
        homma on hallinnassa,sitä se ei enää ole.Silloin
        on jo ensimmäinen poksaus tapahtunut,"järki on
        poksahtanut."Seuraukset siitä saa kokea vaimo ja
        lapset.Pikku hiljaa alkaa huushollin avaimet
        siirtyä vaimon taskuun.
        Kun tämä jären poksaus on tapahtunut,viinan hi-
        mo vain yltyy.Se himo ylittää kaikki inhimilliset
        himot.
        Jonkinlaisena vertauksena:paikallisessa radiossa
        kerran haastateltiin erästä hanuristia,juontaja
        kysyi kuinka kateellisia muusikot on toisilleen.
        Hanuristi vastasi,"kateus on kiimaakin kovempi."
        Viinan himo ylittää senkin.Onhan tästä kokemus-
        ta,kuinka monelta on mennyt maat ja mannut ter-
        veydestä puhumattakaan.
        Tuntuu vain niin turhalta kertoa tällaista.Aivan
        kuin olisi suuren luokan valehtelija.Mutta jokai-
        sella on kyllä kiintiö olemassa.

Sinä olet varmasti oikea ihminen kirjoittamaan näistä asioista. Niinhän se varmasti on että sitä kaljoittelua ensin vähätellään, ja meinataan että se mulla hallinnassa, ennenkuin huomataan että kalja hallitsee enemmän. Se on varmasti sellainen salakavala kaveri sitten kun sen huomaa seon monasti myöhäistä. Virta vie.

Perhe ensisijaisesti kärsii tästä, eikä voi asialle mitään. Muuta kuin auttamalla itseään.

Muistaakseni alkoholin aiheuttamiin sairauksiin kuolee vuosittain paljon. Hiljattain se sanottiin uutisissa.

Jospa joku uskoisi varotuksen sanan jonka sinä kokeneena kerro.

Kiitti taas kirjoituksestasi, siinä olisi opittavaa.

• jenkaten
        eltk kirjoitti:

Sinä olet varmasti oikea ihminen kirjoittamaan näistä asioista. Niinhän se varmasti on että sitä kaljoittelua ensin vähätellään, ja meinataan että se mulla hallinnassa, ennenkuin huomataan että kalja hallitsee enemmän. Se on varmasti sellainen salakavala kaveri sitten kun sen huomaa seon monasti myöhäistä. Virta vie.

Perhe ensisijaisesti kärsii tästä, eikä voi asialle mitään. Muuta kuin auttamalla itseään.

Muistaakseni alkoholin aiheuttamiin sairauksiin kuolee vuosittain paljon. Hiljattain se sanottiin uutisissa.

Jospa joku uskoisi varotuksen sanan jonka sinä kokeneena kerro.

Kiitti taas kirjoituksestasi, siinä olisi opittavaa.

Olisikohan ehkä parempi sanoa,että on edes vähän
        tietoa joka on totta.
        Kyllä,perhe on ensin joka kärsii,tämä juopotte-
        lija purkaa kiukkunsa yleensä ensin vaimoonsa.
        Sitä rataa se yleensä menee.
        Kyllä niitä kuolee yleensä kesällä enemmän.Sydän
        ei kestä kesä helteitä.
        Yhteis kunta höösää alkoholisteja aivan liian
        paljon.Niille pitäisi antaa korkeintaan kolme
        mahdollisuutta nousta yhteiskunnan varoilla.Jos
        se ei auta,niin sitten kovat otteet,lähtö vaikka
        Siperian aroille.Sielä kyllä höyryt häviää kor-
        vien välistä.Itse he ovat elämänsä pilanneet,ei
        sitä yhteiskunta ole tehnyt.Onneksi minä en ole
        yksin tällaisen ajatuksen takana,niin on sanoneet
        muutkin ketkä on kuiville selvinneet.
        Kiitos vain,kun viitsit näitä minun höpötyksiäni
        lukea.Hyvää illan jatkoa!

• eltk
        jenkaten kirjoitti:

Olisikohan ehkä parempi sanoa,että on edes vähän
        tietoa joka on totta.
        Kyllä,perhe on ensin joka kärsii,tämä juopotte-
        lija purkaa kiukkunsa yleensä ensin vaimoonsa.
        Sitä rataa se yleensä menee.
        Kyllä niitä kuolee yleensä kesällä enemmän.Sydän
        ei kestä kesä helteitä.
        Yhteis kunta höösää alkoholisteja aivan liian
        paljon.Niille pitäisi antaa korkeintaan kolme
        mahdollisuutta nousta yhteiskunnan varoilla.Jos
        se ei auta,niin sitten kovat otteet,lähtö vaikka
        Siperian aroille.Sielä kyllä höyryt häviää kor-
        vien välistä.Itse he ovat elämänsä pilanneet,ei
        sitä yhteiskunta ole tehnyt.Onneksi minä en ole
        yksin tällaisen ajatuksen takana,niin on sanoneet
        muutkin ketkä on kuiville selvinneet.
        Kiitos vain,kun viitsit näitä minun höpötyksiäni
        lukea.Hyvää illan jatkoa!

Kovanpa tuomion annat, aiemmalle elämällesi, mutta uskon että se kovuus voisi tepsiä, paremmin kuin (hyssyttely).

Kuunnella lukea kirjoituksiasi. Kyllä, ymmärrän sinun tuntojasi, se on suuri urakka jonka olet läpi käynyt, ja jatkaa eteenpäin samalla lailla.Minulla on ollut ja tietysti on vieläkin taito, kuunnella toista, Varsinkin silloin kun on vaikeaa, Vaikka sinun vaikeutesi tällä erää on ohi. Kaunista kesäpäivää sinulle.

• eltk

Kun luin tuon kirjoituksen alusta loppuun, (alkoholisoitunut naapurini). Niin huomioin, että kuinka rauhallista ja riidatonta keskustelu oli. Siinä käytiin neuvottelua puolin ja toisin. Näin pitää ollakin,

En ole tavoittanut kyseistä henkilöä vieläkään, mutta kun saan hänet langan päähän, kerron juuri ne terveiset jotka lupasin.

Kiitän vielä osaan otosta, jatketaan samalla lailla, myös vastaisuudesa. Mukavaa illan jatkoa

• jenkaten

Kiitokset,paljon jäi kertomatta kyseisen riesan
        kehittymisestä,mutta ehkä joskus toiste asia
        tulisi esille myönteisemmässä valossa.
        Ojennan tässä ruusut kaikille juoppojen kiusaa-
        mille vaimoille.
        Sillä näiden vaimojen uhrautuvaisuus,kaikista
        kolhuista huolimatta on käsittämätön.
        Hyvää kesää kaikille!

• Meerimamma
        jenkaten kirjoitti:

Kiitokset,paljon jäi kertomatta kyseisen riesan
        kehittymisestä,mutta ehkä joskus toiste asia
        tulisi esille myönteisemmässä valossa.
        Ojennan tässä ruusut kaikille juoppojen kiusaa-
        mille vaimoille.
        Sillä näiden vaimojen uhrautuvaisuus,kaikista
        kolhuista huolimatta on käsittämätön.
        Hyvää kesää kaikille!

Ainakaan liikaa ei aiheesta puhuta. Itse olen joutunut kohtaamaan ongelman viimeisen ½ vuoden aikana vuokranantajan kannalta. Toisessa kaupungissa oleva asunto oli vuokrattu hyvässä uskossa miehelle, joka alkoi pitää talossa, asunnossaan ja saunaosastossa sellaista elämää varsinkin öisin, että ...

Vaikka itse hyväksyn shamppanjamaljat yms. ilon siivittäjinä, niin ongelmakäyttö on kyllä jotain sellaista, josta haluan tämän kokemuksen jälkeen eroon, aikaisemmin en ole oikein käsittänyt koko asiaa.

• eltk

Entinen naapurini soitti tänään. ja oli melko selvä. Joten voin keskustella hänen kanssa. Kerroin että olen puhunut netissä myös sinun alkoholin käytöstä.Ja keskustellut niiden kansa jotka ovat kuiville päässeet. Kerroin juurta jaksain. Hän kuunteli hyvin rauhallisesti, minkälaisia tapauksia on ollut. Ja kerroin että terveiset on sellaiset että, sun on mentävä AA-kerhoon, yksin et selviä. Kyllä hän myönsi, ja sanoi että ei kai hän nyt kesällä mene. Että hän menee syksyllä. Uskon tähän, hän on sanansa pitävä mies. Enempää en voi hänen eteen tehdä.

• jenkaten

kaikkesi.Ystäväsi varmasti ymmärtää,että hänestä
        pidetään.Älä puhu hänelle enempää aiheesta .Olet
        heittänyt "siemenen" peltoon,katso kuinka se itää.Ota aina joku muu puheen aihe,sellainen josta hän pitää.Voit olla tietämättäsi hänen AA
        kerho.
        Anteeksi, että takerruin asiaan näin yksityis
        kohtaisesti,mutta jotenkin liippas läheltä.

• eltk
        jenkaten kirjoitti:

kaikkesi.Ystäväsi varmasti ymmärtää,että hänestä
        pidetään.Älä puhu hänelle enempää aiheesta .Olet
        heittänyt "siemenen" peltoon,katso kuinka se itää.Ota aina joku muu puheen aihe,sellainen josta hän pitää.Voit olla tietämättäsi hänen AA
        kerho.
        Anteeksi, että takerruin asiaan näin yksityis
        kohtaisesti,mutta jotenkin liippas läheltä.

Näin juuri olin ajatellukin. Minunkin mielestäni jatkuva puhuminen tai jankutus ei tuota tulosta. Hän rauhallisesti kuunteli ja minä rauhallisesti kerroin. Ja kyllä hän myönsi ongelmansa. Varsinkin kun kerroin sinunkin kokemuksista ja nousemisesta raittiiden joukkoon Hän kuunteli kuin pieni poika joka on tehnyt väärin. Joskus kysyi jotain sinunkin elämästä. ja minä kerroin, mitä olit sanonut. Hän sanoi että vaikka hän on yrittänyt olla muutaman viikon selvä, niin viinan himo on kuulemma niin valtava että, on mentävä ostamaan kaljaa ja sitten väkevämpää. Kyllä hän kiitti minua, ja sanoi että hän menee syksyllä AA- kerhoon ja ottaa tosissaan.

mukavaa vaan kun sinua vielä kiinnosti.

• jossa
        eltk kirjoitti:

Näin juuri olin ajatellukin. Minunkin mielestäni jatkuva puhuminen tai jankutus ei tuota tulosta. Hän rauhallisesti kuunteli ja minä rauhallisesti kerroin. Ja kyllä hän myönsi ongelmansa. Varsinkin kun kerroin sinunkin kokemuksista ja nousemisesta raittiiden joukkoon Hän kuunteli kuin pieni poika joka on tehnyt väärin. Joskus kysyi jotain sinunkin elämästä. ja minä kerroin, mitä olit sanonut. Hän sanoi että vaikka hän on yrittänyt olla muutaman viikon selvä, niin viinan himo on kuulemma niin valtava että, on mentävä ostamaan kaljaa ja sitten väkevämpää. Kyllä hän kiitti minua, ja sanoi että hän menee syksyllä AA- kerhoon ja ottaa tosissaan.

on köysi kiinnitettynä tolppaan kovalla maalla.

Jos ei ole ketään, joka välittää oikeasti, ihminen menehtyy.

• jenkaten
        eltk kirjoitti:

todella kiinnostaa.Nyt tämä ystäväsi sanoi,mitä
        ei "normaali"ihminen voi ymmärtää.Viinan himo
        ylittää kaikki muut himot.Tätä ei uskota.Minä
        toivon,että sinä hänen ystävänään uskoisit tämän.
        Siihen kun olisi jokin lääke.Mutta kun ei ole.
        Se lääke voi olla ainoastaan uskollinen ystävä.
        Ystävä,joka ei heti syytä,jos toinen epäonnistuu.
        Vaan kannustaa häntä uuteen ja taas uuteen yri-
        tykseen.
        Minä yritän auttaa.Kyllä Sinä Onnistut!

• VPY

Tätä nykyään kaikki lapsuuden kaverini ovat alkkiksia ja vielä kaiken lisäksi työttömiä. Yksikin on insinööri mutta huikka maistuu ja töihin ei kiinosta mennä. Kaverit ovat 30 korvilla ja harrastus on ammatin kanssa sama ... alkoholisti. Itse käyn töissä ja otan vain viikonloppuisin. Joskus hirttää huikka kiinni mutta töihin on pakko mennä krapulassakin. Sitten vielä se rahan pummaaamine ja lainaaminen kun ei niillä juuopoilla budjetti riitä niin pitäis aina heitellä lainaan 50 euron seteleitä... ja sehän vituttaa kun joutuu käymään duunissa ja muut vain juo AINA

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe