Nyt on pulaa jauhelihasta

Anonyymi-ap

Suuri kysyntä. esim tänään Malmin Citymarketissa Helsingissä jauhelihassa oli ostorajoitus. 1 -paketti per talous. Niin kauan kuin tavaraa riittää.

Naudan jauhelihan saatavuus ja kysyntä eivät kohtaa.
Kauppojen hyllyillä näkyvä jauhelihapula tuntuu koko tuotantoketjussa. ”Teurastamo on kysellyt, että joko he saisivat tulla hakemaan eläimiä”.

Meillä on pakasteissa lihaa kesään asti. Hirvenliha hyvä säilymään, myös nautaa vähän ja sikaa. Säilykkeinä samoja lihoja, siinä säilyvyys pitkään, jopa yli 10 vuotta. Säilykelihakin on aina muutteesta hyvää. Säilykeliha oli vielä syksyllä kaupoissa tarjouksissa puoli-ilmaista, en tiedä nyt tilannetta, kun ei ole ollut tarvetta. Syksyllä pisti silmään nauta-sika säilykkeet, ne on mainioita myös. Kalaakin saa säilykkeinä edullisesti. Seitä on pakasteina kauopissa, onkohan Venäläistä ?

16

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vielä kaksi viikkoa sitten Prismassa tarjous 3 x 300 gramman pakkausta naudanjauhelihaa (HK) kympillä tarjouksessa, vaikka jo silloin uutisoitiin jauhelihapulasta. Tuli vaikutelma, että ainakin HK haluaa jauhelihapusseistaan nopeasti eroon.

      Toinen omituinen seikka, että en ole nähnyt uutisoinnissa selitystä sille, miksi jauhelihasta on pula, mutta muusta lihasta ei ole pulaa. Selitykseksi ei siis kelpaa, että teuraskarjaa on tarjolla liian vähän, vaan pikemminkin se, että lihanjalostuslaitokset eivät viitsi jauhaa sitä lihaa.

      • Anonyymi

        Jauhelihaa tekevät kauppojen lihamestaritkin, ettei se siitä ole kiinni, lihaa ei vaan ole riittävästi tätä laatua. Yleensä jauhelihaan ei laiteta pihvilihaa. Jauhelihan kysyntä suurta, se on niin hyvä liha moneen. Monissa talouksissa on lihamylly, sillä vain jauhelihaksi. Meilläkin on lihamylly.
        Jauhelihaan voi laittaa vaikka kalaa sekaan, on joskus ollut ollut kun kalareisulla hyvin tullut.
        Leipää voi laittaa. esikypsää perunaa, porkkanaa. Kananmunia laitetaan jauhelihataikinaan, korppujauhoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jauhelihaa tekevät kauppojen lihamestaritkin, ettei se siitä ole kiinni, lihaa ei vaan ole riittävästi tätä laatua. Yleensä jauhelihaan ei laiteta pihvilihaa. Jauhelihan kysyntä suurta, se on niin hyvä liha moneen. Monissa talouksissa on lihamylly, sillä vain jauhelihaksi. Meilläkin on lihamylly.
        Jauhelihaan voi laittaa vaikka kalaa sekaan, on joskus ollut ollut kun kalareisulla hyvin tullut.
        Leipää voi laittaa. esikypsää perunaa, porkkanaa. Kananmunia laitetaan jauhelihataikinaan, korppujauhoja.

        Tuon Prisman tarjousjauhelihan rasvaprosentti oli 7, joten kuvittelisi aika lailla jauhetun ruhon parhaista osista.

        Pieni epäilys, että "jauhelihapula" on lihanjalostustuottajien hinnallinen juoni. HK ehkä myöhästyi siitä, joten joutui äkkiä myymään varastonsa tyhjiksi, jotta voi juoneen yhtyä loppukevään aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon Prisman tarjousjauhelihan rasvaprosentti oli 7, joten kuvittelisi aika lailla jauhetun ruhon parhaista osista.

        Pieni epäilys, että "jauhelihapula" on lihanjalostustuottajien hinnallinen juoni. HK ehkä myöhästyi siitä, joten joutui äkkiä myymään varastonsa tyhjiksi, jotta voi juoneen yhtyä loppukevään aikana.

        Ei pihvilihasta ole puutetta. Kyllä se kohdistuu kehon huonompaan osaan eli josta jauheliha tehdään. Kylläkään kylki ei nyt niin huonoa ole, pihvejäkin tehdään. Jouluna ei ollut tietoakaan kinkkujen puuttesta. Se on hyvä tämä jauheliha, jota pakastelihasta jää voidaan tehdä jauhelihaksi, kuten nyt huomattu se menee hyvin kaupaksi. esim joulun ajan kinkut jos ei sellaisenaan mene tehdään hyvää jauhelihaa parhaasta osasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pihvilihasta ole puutetta. Kyllä se kohdistuu kehon huonompaan osaan eli josta jauheliha tehdään. Kylläkään kylki ei nyt niin huonoa ole, pihvejäkin tehdään. Jouluna ei ollut tietoakaan kinkkujen puuttesta. Se on hyvä tämä jauheliha, jota pakastelihasta jää voidaan tehdä jauhelihaksi, kuten nyt huomattu se menee hyvin kaupaksi. esim joulun ajan kinkut jos ei sellaisenaan mene tehdään hyvää jauhelihaa parhaasta osasta.

        Jos rasvaprosentti on vain 7, ei jauheliha voi ollut jauhettu mistään huonoista osista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos rasvaprosentti on vain 7, ei jauheliha voi ollut jauhettu mistään huonoista osista.

        Ei rasva niin alhainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pihvilihasta ole puutetta. Kyllä se kohdistuu kehon huonompaan osaan eli josta jauheliha tehdään. Kylläkään kylki ei nyt niin huonoa ole, pihvejäkin tehdään. Jouluna ei ollut tietoakaan kinkkujen puuttesta. Se on hyvä tämä jauheliha, jota pakastelihasta jää voidaan tehdä jauhelihaksi, kuten nyt huomattu se menee hyvin kaupaksi. esim joulun ajan kinkut jos ei sellaisenaan mene tehdään hyvää jauhelihaa parhaasta osasta.

        Ei kyljestä pihvejä tehdä vaan se grillataan kokonaisena matalalla lämmöllä kuten Texasissa tehdään.


    • Anonyymi

      Kalaakin saa säilykkeinä edullisesti. Seitä on pakasteina kauopissa, onkohan Venäläistä ?

      • Anonyymi

        Ryssän kala ei kelpaa, käsittelyketju saastuttaa kalat, mutta ne kelpaa mainiosti venäjän markkinoille, siellä pula takaa myynnin huonollekin laadulle. Seiti pakasteet tulee Kanadasta ja samoin pallas.


    • Anonyymi

      Marttaliitto suosittelee välttämään jauhelihaa, epäterveellistä ja verisuonet tukkivaa moskaa.

      • Anonyymi

        Moni keskustaisäntä erosi Marttaliitosta juuri tuon takia. Mitä se peräpään syöpä muille kuuluu.


      • Anonyymi

        Marttaliiton puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen, Pietikäinen näin vaati, ei Marttaliitton jäsenet.
        Keskustalaiset eroaa liitosta ja perustavat uuden lähiruokaan perustuen ja lihaan.


      • Keitä pastaa, paista pannussa kirsikkatomaatteja ja valkosipulia öljyssä. Päälle jos haluat parmesaania. Ei siinä lihaa tarvita.
        Vielä yksinkertaisempi cacio e pepe. Keitä pasta, paahda pannulla juuri jauhettua mustapippuria. Sekoita pastaan. Parmesaania päälle.
        Suomalainen ruokakulttuuri on niin köyhää että kaikkeen tarvitaan lihaa.


    • LUULISI NÄILLÄ TUKIAISILLA TAVARAA KAUPPAAN SAATAVAN!
      MAKAAKO KEPULIT PANKOLLA!
      KESKO JA S-RYHMÄ TILATKAA JAUHELIHAA ULKOMAILTA!

    • Anonyymi

      Yksi syy pulaan on luomu , joka ei tuota mitään muuta kuin pelottelua ja mielikuva mainoksia . Sitten lemmikit , lihansyöjä lemmikit vie 20 % maailman lihan ja kalan tuotannosta , lemmikkien pidolle isot haittaverot , rakit paskoo , räkyttää , hyökkäilee ohikulkijoiden päälle . Nyt on alettava kuunnella tieteen ratkaisuja , eli geenitekniikan käyttö on hyväksyttävä ja luomusta on luovuttava

    • Anonyymi

      Jos kaupoista löytyisi vain luomujauhelihaa , lopettaisin koko jauhelihan oston , luomua en ostoskoriini laita , en ottaisi ilmaiseksikaan .

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe