Katolinen kirkko toimii käytännön tasolla oikein hyvin. Messut ovat hartaita. Papit ovat hyviä pappeja. Oppikin on yleisesti ottaen kohdillaan, mutta muutama selvä harhaoppi on päässyt luikahtamaan mukaan.
Ensinnäkin, kirkon ei pitäisi julistella pyhimykseksi ihmisiä. Kirkon oppi siitä, että pyhimys vilahtaa suoraan taivaaseen ohi kiirastulen on väärä. Ainoastaan ja vain Jeesus Kristus päättää siitä, kuka pääsee taivaaseen ja kuka joutuu helvettiin'.
Raamattu ei puhu mitään kiirastulesta. Se on mitä ilmeisimmin paholaisen valhe. Raamattu kertoo selvästi, että olemassa on taivas, taivaallinen Jerusalem sekä helvetti' ja tulinen järvi. Eli ikuinen palkinto taivaaseen on olemassa ja myös on olemassa ikuinen rangaistus kadotukseen eli helvettiin' ja tuliseen järveen. Jeesus on sovittanut häneen uskovien puolesta synnit ja Jeesuksen sovintoveri on niin voimakas, ettei kiirastulta tarvita eikä sitä edes ole.
Neitsyt Maria eikä kukaan muukaan pyhimys eivät kuule rukouksiamme. Nämä eivät voi auttaa meitä mitenkään. Ainoastaan ja vain Isä, Poika ja Pyhä Henki kuulevat rukoukset ja tällä kolmiyhteisellä Jumalalla on ainoastaan ja vain valta, voima ja kunnia. Sen takia emme saa palvoa ja rukoilla ketään muuta kuin Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Messussa ei saisi olla vuorosanoja rukouksissa, joissa mainitaan Neitsyt Maria tai muut pyhimykset. Meidän tulee vain rukoilla kolmiyhteistä Jumalaamme.
Vaikka katolinen kirkko on hyvä kirkko, niin se ei ole erehtymätön, vaikka niin väittää. Meidän tulee itse lukea Raamattua ja antaa Pyhän Hengen opettaa meitä. Kirkollakin on tärkeä ja kunnioitettu sija hengellisessä elämässä, mutta me olemme itse vastuussa uskostamme.
Katolisen kirkon harhaopit tiedoksi Juuso Lehtolalle!
9
209
Vastaukset
- Anonyymi
Linkki keskustekuketjuun:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/10326929/katolisen-kirkon-harhaopit Olen samaa mieltä, että tässä kirjoituksessa on joitakin harhaoppeja, mutta se ei johdu siitä että se mitä katolinen kirkko opettaa olisi väärin, vaan siitä, että väität katolisen kirkon opeiksi jotain sellaisia mitkä ei niitä ole.
Mua ei kuitenkaan kiinosta nyt puhua katolisesta opista, koska tämä on lestadiolaisten palsta, eli voit meuhkata siitä niinpaljon kuin haluat, se ei minua liikuta. Kirkko on seissyt 2000 vuotta ja se ei muutamasta Suomi24 trollista kaadu, eli aivan vapaasti.
Eikä se tee vanhoillislestadiolaisuutta yhtään oikeaoppisemmaksi eikä oikeuta teitä yhtään, vaikka katolinen kirkko olisikin harhalahko tai vaikka minä olisinkin harhassa ja hullu. Eli toisesta vikojen hakeminen ei vähennä omaa syyllisyyttä tai tee sinusta yhtään oikeaoppisempaa, ellet semmosta perusasiaa tajunnut.
Youtube on täynnänsä videoita, joissa katolista kirkkoa pidetään maailman pahimpana harhalahkona eikä kirkko ole siitä moksiskaan, eli aivan vapaasti puhu katolisesta uskosta täällä kaikkea roskaa, mutta koita nyt hyvä ihminen saada edes faktat oikein siitä mitä kirkko opettaa.- Anonyymi
"Eli toisesta vikojen hakeminen ei vähennä omaa syyllisyyttä tai tee sinusta yhtään oikeaoppisempaa." Miksi sitten itse etsit vikoja vl:sta etkä esitä edes "faktoja oikein"?
Anonyymi kirjoitti:
"Eli toisesta vikojen hakeminen ei vähennä omaa syyllisyyttä tai tee sinusta yhtään oikeaoppisempaa." Miksi sitten itse etsit vikoja vl:sta etkä esitä edes "faktoja oikein"?
Olen kertonut miksi, eli siksi että saisin avattua vllien silmät ja johdatettua niitä Kristuksen luokse pois seurakuntajumalan palvonnasta.
Minä en ole luullutkaan että toisesta vikojen hakeminen todistaa mitään siitä olenko väärässä vai oikeassa, vaan olen sanonut että se on yhdentekevää olenko minä oikeassa omassa uskossani vai ei, olennaista on se, onko se totta mitä väitän lestadiolaisuudesta ja Laestadiuksesta. Ja mulle se ei ole olennaista, että olen jossain 100% oikeassa opissa tai ainoassa oikeassa seurakunnassa, eli mä uskon että muutkin kuin katolilaiset voi pelastua, jopa vl-uskossa voi pelastua jos se suuntautuu kohti Jumalaa (mikä on harvoin case), eli mulle toisten viat ei kovin paljon merkkaa niin kauan kun ne ei suuntaa koko uskoa kohti epäjumalaa Jumalan sijaan.
Se kertoo sensijaan paljon että lestadiolaisuus -palstalle jossa keskustellaan lestadiolaisuudesta, täytyy tulla mun "vikoja" kertomaan ja etsimään vikoja katolilaisuudesta, kun ei tämä ole katolilaisuus -teemaan kuuluva keskustelu. Jos haluat edes antaa vilpittömän ja rehellisen vaikutelman niin mene katolilaisuus -palstalle meuhkaamaan katolisesta uskosta ja sen harhoista. Mutta et mene, koska sinua ei oikeasti kiinoata se, koska sun päämäärä ei ole vilpitön keskustelu siitä aiheesta, vaan JUUSON mustamaalaaminen tai se että saat JUUSON näyttämään sellaiselta ettei siihen kannata luottaa kun se on KATOLILAINEN. Valitettavasti se ei kuitenkaan muuta tosiasioita.
Kerrotko mitä faktojen en ole esittänyt oikein?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
koska lahko tyyliin hän haluaa olla oikeessa
- Anonyymi
Kissako vei juusolta kielen vai etkö oo saanu imeskeltyä paavin munaa. Ei aikasemmin sulla oo ollu mitää ongelmaa avata suuta paikasta ja ajasta riippumatta.
Anonyymi kirjoitti:
Kissako vei juusolta kielen vai etkö oo saanu imeskeltyä paavin munaa. Ei aikasemmin sulla oo ollu mitää ongelmaa avata suuta paikasta ja ajasta riippumatta.
Mä avasin jo suun ja ootan vastausta enkä jotain raukkamaista nimimerkin takana räksytystä.
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Mä avasin jo suun ja ootan vastausta enkä jotain raukkamaista nimimerkin takana räksytystä.
Oulun rikolliset asialla salinin porukka
- Anonyymi
no eihän teillä ole tietoa kiirastulesta kun siitä ei opeteta seuroissa mutu tuntumaan perustuva usko ei ole pitävä oppi on vain oppi niin väärä kuin muutkin väärät
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1626483
- 521882
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes441610- 541132
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3271059Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se491009Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13970Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384918Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79908Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14897