USA aseteollisuus huolissaan rumpin sekoilujen vuoksi

Anonyymi-ap

Talouslehti Financial Timesin (FT) mukaan superhävittäjän kehittänyt Lockheed Martin on nyt erittäin huolissaan presidentti Donald Trumpin hallinnon vihamielisyydestä eurooppalaisia liittolaisia kohtaan.

Muuallakin aseteollisuudessa pelätään kauppojen menettämistä – mutta myös Euroopan vastatoimia.

F-35 on maailman kehittynein pitkän käyttösäteen häivehävittäjä. Sitä on vaikea havaita tutkalla ja toisaalta hävittäjä itse pystyy tehokkaasti havaitsemaan vihollisjoukot, ja häiritsemään esimerkiksi tutkia ja vihollisen toimintaa.

Hävittäjän kehittäminen oli FT:n mukaan Yhdysvaltain aseteollisuuden historian kallein tuotekehitysprojekti ja nyt F-35 on Lockheed Martinin suurin tulonlähde. Myynnin sakkaaminen olisi siis iso ongelma.

Tähän asti keskustelussa on jäänyt vähälle huomiolle, että riippuvuus on molemmin puolista. Asekauppojen ja yhteistyön hiipuminen olisi jättimäinen ongelma myös koko Yhdysvaltain aseteollisuudelle.

Monet keskeiset F-35:n järjestelmät ovat eurooppalaista tekoa ja koko lentokone on kiinteän kansainvälisen yhteistyön tulos.

FT:n mukaan brittiläinen Rolls Royce toimittaa hävittäjään järjestelmän, joka mahdollistaa pystysuoran laskeutumisen. Ohjusjärjestelmä tulee brittiläiseltä MBDA:lta ja niin ikään brittiläinen BAE toimittaa useita koneen runkoon kuuluvia osia ja elektronisen sodankäynnin järjestelmiä.

Italialainen Leonardo toimittaa koneen siivet. Tanskalainen Terma koneen pyrstössä käytettävää komposiittimateriaalia ja GKN:n Norjan-yksikkö toimittaa moottorin osia. Ja lista jatkuu.

10

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Rumpin ?

• Anonyymi

kirjoitetaan pienellä

• Anonyymi

Amerikka on suuressa kiitollisuudenvelassa Hurtgenin veljeksille jotka kehitti ensimmäisen häivepommittajan Saksassa 1944

• Anonyymi

USA on näköjään riippuvuussuhteessa Eurooppaan F-35 valmistuksen suhteen asiasta ihme kyllä ei ole juuri puhuttu

• Anonyymi

Pakkohan Trumpin on totella pomonsa Putinin määräyksiä

• Anonyymi

Trump oppii vähitellen kuin pieni lapsi, ettei maailmassa pärjää yksin.
      Tai sitten itkee ja oppii.
      ... tai sitten ei opi, kuten Putin

• Anonyymi

Kyllä USA pystyy valmistamaan kaikki osat F 35 hävittäjään, niiden valmistusta on annettu muille maille pelkästään kauppapoliittisista syistä.

• Anonyymi

Tottakai pystyy. Niinkuin kaikki autotkin, joita USAan tuodaan. Niin pystyy itse asiassa tuottamaan kaikki ne muutkin jutut,joita USAan tuodaan. Eihän siitä olekaan kyse.

Maailmankauppaa käydään siksi, ettei itse tarvi tuottaa kaikkea, kun joku muu kykenee tekemään sen halvemmalla ja nopeammin ja näin säästyy omia resursseja siihen mitä itse pystyy tuottamaan paremmin.

Kovasti vähän Suomenkaan tarvitsisi tuoda tavaraa ulkomailta sen takia ettei niitä Suomessa teknisesti osattaisi/pystyttäisi tekemään?

• Anonyymi kirjoitti:

Tottakai pystyy. Niinkuin kaikki autotkin, joita USAan tuodaan. Niin pystyy itse asiassa tuottamaan kaikki ne muutkin jutut,joita USAan tuodaan. Eihän siitä olekaan kyse.

Maailmankauppaa käydään siksi, ettei itse tarvi tuottaa kaikkea, kun joku muu kykenee tekemään sen halvemmalla ja nopeammin ja näin säästyy omia resursseja siihen mitä itse pystyy tuottamaan paremmin.

Kovasti vähän Suomenkaan tarvitsisi tuoda tavaraa ulkomailta sen takia ettei niitä Suomessa teknisesti osattaisi/pystyttäisi tekemään?

>Kovasti vähän Suomenkaan tarvitsisi tuoda tavaraa ulkomailta sen takia ettei niitä Suomessa teknisesti osattaisi/pystyttäisi tekemään?

Suomen kokoiselle maalle tulisi ylivoimaisen kalliiksi tehdä itse kaikki tekniikka ja elektroniikka jota käytämme – eli eipä pystyttäisi, vaikka kyettäisiinkin. Ainakin pitäisi olla suuret vientimarkkinat, eikä niitä tietenkään silloin olisi jos kaikki tekisivät omansa itse.

Eli kuten sanot, ne tehkööt joille tekeminen parhaiten kannattaa, ja ne ostakoot joille kannattaa paremmin jokin muu.

• Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

>Kovasti vähän Suomenkaan tarvitsisi tuoda tavaraa ulkomailta sen takia ettei niitä Suomessa teknisesti osattaisi/pystyttäisi tekemään?

Suomen kokoiselle maalle tulisi ylivoimaisen kalliiksi tehdä itse kaikki tekniikka ja elektroniikka jota käytämme – eli eipä pystyttäisi, vaikka kyettäisiinkin. Ainakin pitäisi olla suuret vientimarkkinat, eikä niitä tietenkään silloin olisi jos kaikki tekisivät omansa itse.

Eli kuten sanot, ne tehkööt joille tekeminen parhaiten kannattaa, ja ne ostakoot joille kannattaa paremmin jokin muu.

Ei Nato-suomessa kannata tunnetusti mikään. Firmat kannattaa myydä ukomaalaisille jotka sitten lakkauttavat ne ilman että tulee vastalauseita.

Patrian uuteen moottorihuolto halliin tulee kirpputori kun Nato ei huollatakaan P&W moottoreitaan sielä.

Kymen ilmailumuseolla olis ihmeteltäväksi yks väkivahva Tumanskij R-11F-300, jonka työntövoima 6520 kp. Antaiskohan ne sen lainaan siksi aikaa kun Patria odottelee jotain puhdetöitä saavansa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      22
      5071
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      3463
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1300
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      101
      1292
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1210
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1094
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      903
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      845
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      773
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      36
      757
    Aihe