Suomessa koneiden runkojen on kerrottu väsyneen tiukissa kaartotaisteluharjoituksissa loppuun, sellaisia kaartotaisteluita ei hävittäjien kesken esiinny sotatilanteessa. Turhaa leikkiä ja pelleilyä. USA:ssa Hornetien käyttöikä on pidennetty 10 000 tuntiin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F/A-18_Hornet_Suomessa
B52 pommittaja 1960-luvulta, A-10 rynnäkkökone 1970-luvulta on edelleen käytössä, tietysti päivitettyinä. Suomen Hornetit vuodelta 1995 ovat sitten jo romutukseen kelpaavia 5 vuoden kuluttua?
F-35 kaupat ajettiin väkisin läpi, vaikka Hornetien päivityksellä ja järkevällä käytöllä niiden elinikä olisi voitu tuplata, siten hankkia uusia koneita vähemmän ja käyttää rahat kustannustehokkaampiin asejärjestelmiin. Hornet kelpaisi järkevästi käytettynä ja päivitettynä vielä vuosikymmeniä ohjuslavettina, mikä on nykypäivänä hävittäjän tärkein toimenkuva.
Jos ukrainalaisilta kysyttäisiin, hankkisitteko F-35 hävittäjiä 100 000 000 euron kpl hintaan, USA asejärjestelmillä, joiden käyttö on heidän luvan takana, niin eivät varmasti laittaisi rahojaan tuollaiseen, toisin on päätetty Suomessa.
Suomen F/A-18 Hornetit rasitettiin typerästi romuksi ennen aikojaan 6000 lentotunnilla
120
632
Vastaukset
- Anonyymi
Ainoastaan yhdelle Hornetille on annettu sikaa ei kaikille.
- Anonyymi
Se ei ole muslimi kun kerran on sikaa annettu.
- Anonyymi
Yhdelle tai kahdelle F7A-18 sialle? On annettu ymmärtää ...
https://www.matkapuhelinfoorumi.fi/data/avatars/o/69/69450.jpg?1542743885 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei ole muslimi kun kerran on sikaa annettu.
Jos se sika oli ilmainen niin se voisi olla juutalainen...
- Anonyymi
Kyllä sivari aina sotilaan voittaa on tiltun mielipide.
Siispä kannattaisi jo lähettää sivarit rajan yli tekemään urotekoja.- Anonyymi
Mikä tuo sivari vastaan varusmies juttu oikein on, voitko selittää tarkemmin?
Molemmat ovat kuitenkin samalla tavalla sukupuolen perusteella tuomittu palkattomaan pakkopalvelukseen. Ainut ero, varusmiehiltä on ajeltu pää puliksi, niitä nöyryytetään enemmän ja ne joutuu lusimaan kakkunsa kasarmilla. Sekö on se hienompi juttu? - Anonyymi
Miten sivarit liittyy lentokoneisiin, oletko vajakki?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sivarit liittyy lentokoneisiin, oletko vajakki?
Siten että Molok on sivari.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä tuo sivari vastaan varusmies juttu oikein on, voitko selittää tarkemmin?
Molemmat ovat kuitenkin samalla tavalla sukupuolen perusteella tuomittu palkattomaan pakkopalvelukseen. Ainut ero, varusmiehiltä on ajeltu pää puliksi, niitä nöyryytetään enemmän ja ne joutuu lusimaan kakkunsa kasarmilla. Sekö on se hienompi juttu?Varusmiehet lentävät hävittäjiä!
Sivarit lennättävät moppeja kasarmin käytävillä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varusmiehet lentävät hävittäjiä!
Sivarit lennättävät moppeja kasarmin käytävillä!Tuossa kommentissa on kaikki väärin! 🤪
Varusmiehet eivät lennä hävittäjillä ja sivarit eivät ole kasarmeilla! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varusmiehet lentävät hävittäjiä!
Sivarit lennättävät moppeja kasarmin käytävillä!Sivarit lennättää hävittäjiä kouralla rekan lavalle, loppukäsittelyyn vietäviksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä tuo sivari vastaan varusmies juttu oikein on, voitko selittää tarkemmin?
Molemmat ovat kuitenkin samalla tavalla sukupuolen perusteella tuomittu palkattomaan pakkopalvelukseen. Ainut ero, varusmiehiltä on ajeltu pää puliksi, niitä nöyryytetään enemmän ja ne joutuu lusimaan kakkunsa kasarmilla. Sekö on se hienompi juttu?Luultavasti iso ero älykkyysosamäärässä sivarin ja kanuunanruuan välillä....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luultavasti iso ero älykkyysosamäärässä sivarin ja kanuunanruuan välillä....
Onhan tuo selvä, etteivät älyköt kuulu armeijaan, jossa riistetään oma ajattelu, oma tahto ja persoona.
- Anonyymi
Venäläiset toivat sota-alueelle älykkäästi A-50 tutkavalvontakoneita.
Ukrainalaiset ampuivat ne alas sekä älykkäästi myös kentiltä.
Putin ja sodanjohto eivät näyttäneet enää älykkäiltä.
Tiltu kertoi suu vaahdossa että se oli suunniteltu juttu, koneiden rungot olivat väsähtäneet jo 3000h jälkeen eivätkä kestäneet 12 000 kuten luvattu. - Anonyymi
Eihän Suomen horneteilla pysty lentämään edes sitä 6000 tuntia, vaan ne romutetaan jo 4500 lentotunnin jälkeen, eli Suomen koneilla pystytään lentämään alle puolet siitä, mitä jenkit 😂
- Anonyymi
Jenkit vaihtaa rungot hornetteihinsa. Nato-suomella ei ole siihen kykyjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkit vaihtaa rungot hornetteihinsa. Nato-suomella ei ole siihen kykyjä.
Eivät vaihda.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkit vaihtaa rungot hornetteihinsa. Nato-suomella ei ole siihen kykyjä.
Rungon tiettyjen osien uusintakaan ei olisi ongelma, mutta suomella on kai sitten enemmän rahaa kuin USA lla. Koneet voidaan ajaa ennätysajassa romuksi, leikkimällä WW2 aikaista kaartotaistelua ja jättää ne päivittämättä.
- Anonyymi
Alunalkaen olisi pitänyt noudattaa venäläistä lentokoulutusta, jossa kaikenlainen ohjauskurssinmuutos on tehtävä alle 250/km/h.
- Anonyymi
Suomen F/A-18 Hornetit eivät ole noissa hölmöissä kamera leikeissä ihmeemmin rasitettuneet. Polttoainetta niissä kyllä on kulunut.
Hornetin runko nyt vaan on niin juuttaan heikko. Amerikkalaista paska terästä.- Anonyymi
Tosin se ”heikko selkä” on kestänyt jo 30 vuotta, mikä on jo terhakka ikä torjuntahävittäjälle!
Ei neukkujen koneet olleet käytössä ”heikkoine selkineen” kuin kymmenkunta vuotta! Ja nythän me saamme pian käyttöömme Tiltun suuresti pelkäämän F-35:n! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin se ”heikko selkä” on kestänyt jo 30 vuotta, mikä on jo terhakka ikä torjuntahävittäjälle!
Ei neukkujen koneet olleet käytössä ”heikkoine selkineen” kuin kymmenkunta vuotta! Ja nythän me saamme pian käyttöömme Tiltun suuresti pelkäämän F-35:n!Hahaha oletko aivan idiootti?
Lentotunnit ratkaisee, eikä koneen ikä!
Jenkit pystyy lentämään Hornetilla 10 000 tuntia, kun taas Suomessa Hornetit joudutaan romuttamaan 4 500 lentotunnin jälkeen:-D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hahaha oletko aivan idiootti?
Lentotunnit ratkaisee, eikä koneen ikä!
Jenkit pystyy lentämään Hornetilla 10 000 tuntia, kun taas Suomessa Hornetit joudutaan romuttamaan 4 500 lentotunnin jälkeen:-DRatkaisee minkä? Ei kyse ole yksin ilmassa pysymisestä vaan torjuntahävittäjän kyvystä tehtäväänsä verrattuna mahdollisten vihollisten konekalustoon!
Tuo 30 vuotta on jo uskomaton saavutus. Ei torjuntahävittäjän ainoa kriteeri ole ilmassa pysyminen vaan sen kyky torjuntalentoihin vastustajaa vastaan! Sinä toki etnisenä venäläisenä pyrit aina Suomen kannalta huonoimpaan vaihtoehtoon! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratkaisee minkä? Ei kyse ole yksin ilmassa pysymisestä vaan torjuntahävittäjän kyvystä tehtäväänsä verrattuna mahdollisten vihollisten konekalustoon!
Tuo 30 vuotta on jo uskomaton saavutus. Ei torjuntahävittäjän ainoa kriteeri ole ilmassa pysyminen vaan sen kyky torjuntalentoihin vastustajaa vastaan! Sinä toki etnisenä venäläisenä pyrit aina Suomen kannalta huonoimpaan vaihtoehtoon!Mihin vtun torjuntalentoihin, onko Ukrainan sodassa tehty torjuntalentoja vihollisen koneita vastaan ja saatu niitä pudotettua kuinka monta? Sellaiset kone konetta vastaan taistelut ei kuulu nykypäivänä hävittäjien tehtäviin, vain ja ainoastaan suomen leikki-ilmavoimissa.
- kommentti sivusta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin se ”heikko selkä” on kestänyt jo 30 vuotta, mikä on jo terhakka ikä torjuntahävittäjälle!
Ei neukkujen koneet olleet käytössä ”heikkoine selkineen” kuin kymmenkunta vuotta! Ja nythän me saamme pian käyttöömme Tiltun suuresti pelkäämän F-35:n!" Tiltun suuresti pelkäämän F-35:n!"
Kuka sano, että joku pelkää jo vanhentunutta F-35 ?
Museoon joutaisi jo tuokin romu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratkaisee minkä? Ei kyse ole yksin ilmassa pysymisestä vaan torjuntahävittäjän kyvystä tehtäväänsä verrattuna mahdollisten vihollisten konekalustoon!
Tuo 30 vuotta on jo uskomaton saavutus. Ei torjuntahävittäjän ainoa kriteeri ole ilmassa pysyminen vaan sen kyky torjuntalentoihin vastustajaa vastaan! Sinä toki etnisenä venäläisenä pyrit aina Suomen kannalta huonoimpaan vaihtoehtoon!"Tuo 30 vuotta on jo uskomaton saavutus"
Hehehe sinä etnisenä infantiilivenäläisenä olet uskomaton saavutus:-D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hahaha oletko aivan idiootti?
Lentotunnit ratkaisee, eikä koneen ikä!
Jenkit pystyy lentämään Hornetilla 10 000 tuntia, kun taas Suomessa Hornetit joudutaan romuttamaan 4 500 lentotunnin jälkeen:-DOlisko parempi olla kommentoimatta kun et ymmärrä asioista hevon paskaakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin se ”heikko selkä” on kestänyt jo 30 vuotta, mikä on jo terhakka ikä torjuntahävittäjälle!
Ei neukkujen koneet olleet käytössä ”heikkoine selkineen” kuin kymmenkunta vuotta! Ja nythän me saamme pian käyttöömme Tiltun suuresti pelkäämän F-35:n!Joo, kuulemma jokaista lentotuntia kohtaan sitä pitää huoltaa 9 tuntia.
Helvetti mikä musta reikä verorahoille!
Onkohan jotkut poliitikot saaneet vähän voitelua... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin vtun torjuntalentoihin, onko Ukrainan sodassa tehty torjuntalentoja vihollisen koneita vastaan ja saatu niitä pudotettua kuinka monta? Sellaiset kone konetta vastaan taistelut ei kuulu nykypäivänä hävittäjien tehtäviin, vain ja ainoastaan suomen leikki-ilmavoimissa.
- kommentti sivustaVenäläiset ampuivat alas viime vuonna ukrainalaisen lentokoneen noin 400km etäisyydeltä. Oli vissiin maailman pisimmältä etäisyydeltä lentokoneesta ammuttu osuma.
Muistaakseni ohjusksen nimi oli RS37
- Anonyymi
Renko kertoo olevansa pian käytöstä poistettaviin hävittäjiin enemmän kuin tyytyväinen.
– Ne ovat kaikella sillä kokemuksella, joka minulla on, pärjänneet käytössä erittäin hyvin. Ne ovat olleet Suomen ilmavoimille ja ilmapuolustukselle erittäin hyvä työkalu.
Onnettomuuksia Horneteille on Rengon mukaan sattunut poikkeuksellisen vähän.
Marraskuussa 2001 kaksi Satakunnan lennoston Hornetia törmäsi toisiinsa ilmassa. Toinen kone tuhoutui ja toinen vaurioitui pahoin. Se korjattiin vielä, mutta vajaat 10 vuotta myöhemmin se syöksyi maahan testilennolla Juupajoella ja tuhoutui täysin.
Myös toukokuussa 2006 kaksi Karjalan lennoston Hornetia törmäsi yhteen ilmassa ja vaurioitui.
Onnettomuuksissa kukaan ei menehtynyt.
– Olemme menettäneet kaikkiaan kolme konetta, ja se on tällä käyttöiällä normaalia vähemmän. Se kertoo jotain niin koneen luotettavuudesta kuin ilmavoimien lentoturvallisuuskulttuuristakin, Renko arvioi. - Anonyymi
"Eihän Suomen horneteilla pysty lentämään edes sitä 6000 tuntia, vaan ne romutetaan jo 4500 lentotunnin jälkeen, eli Suomen koneilla pystytään lentämään alle puolet siitä, mitä jenkit 😂"
2 vaihtoehtoa
a) et ymmärrä asiasta mitään
b) tiedät asiasta mutta trollaat
Tuo 4500h ei tarkoita sitä että Suomen hornetit ovat saavuttaneet käyttöikänsä.- Anonyymi
Hahahaha mitäpä idiootti muuta tietää?
Suomen Hornetit aiotaan poistaa käytöstä 4500 lentotunnin jälkeen, vaikka valmistaja on kaavaillut käyttöiäksi 6000 tuntia – Puolustusvoimat kertoo, miksi näin on
Puolustusvoimien mukaan suomalaisten hävittäjien käyttöprofiili on verraten raskas.
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomen-hornetit-aiotaan-poistaa-kaytosta-4500-lentotunnin-jalkeen-vaikka-valmistaja-on-kaavaillut-kayttoiaksi-6000-tuntia-puolustusvoimat-kertoo-miksi-nain-on/2ce0e054-c2e6-4535-a700-af216b042151
- Anonyymi
”Tuo 4500h ei tarkoita sitä että Suomen hornetit ovat saavuttaneet käyttöikänsä.”
Käyttöikä on vain yksi kriteeri. Koneen suorituskyky vastustajaan nähden on TÄRKEÄMPI OMINAISUUS! - Anonyymi
Käyttöikä ja koneen suorituskyky ovat olleet hyviä.
Suorituskyvystä muita vastaan on paaaaaljooon kokemusta harjoitusten kautta.
Red Flag harjoitukset ovat suurimmat harjoitukset joissa käydään mutta ei ainoat.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005870607.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Exercise_Red_Flag - Anonyymi
Hollannissakin suomalaiset Hornetit on käyneet praktiseeraamassa. “Hyvin meni, tulos oli 100-6.”
Näin Satakunnan Lennoston komentaja, eversti Kim Jäämeri, kun hän sai ensimmäiset raportit suomalaisten Hornetien menestyksestä Frisian Flag -harjoituksessa Hollannissa. Kuusi suomalaista Hornetia lensi yhdeksän muun maan sotakoneita vastaan ilmataisteluharjoituksissa, joissa suomalaiset “ampuivat alas” sata konetta ja “menettivät” vain kuusi.
Se oli yksi osoitus Suomen ilmavoimien nykyisestä tasosta. Muutakin näyttöä on saatu runsaasti, niin muista vastaavista harjoituksista kuin sitten sotien.
Huippukunto on kuitenkin uhattuna. Samalla on vaarassa Suomen puolustus- ja turvallisuuspolitiikan peruskallio, itsenäinen ja uskottava puolustuskyky. Sitä arvioitaessa nimenomaan ilmavoimien suorituskyky rauhan ja ennen kaikkea sodan aikana on yksi tärkeimmistä tekijöistä.
Näin Satakunnan Lennoston komentaja, eversti Kim Jäämeri, kun hän sai ensimmäiset raportit suomalaisten Hornetien menestyksestä Frisian Flag -harjoituksessa Hollannissa. Kuusi suomalaista Hornetia lensi yhdeksän muun maan sotakoneita vastaan ilmataisteluharjoituksissa, joissa suomalaiset “ampuivat alas” sata konetta ja “menettivät” vain kuusi.
Se oli yksi osoitus Suomen ilmavoimien nykyisestä tasosta. Muutakin näyttöä on saatu runsaasti, niin muista vastaavista harjoituksista kuin sitten sotien.
Huippukunto on kuitenkin uhattuna. Samalla on vaarassa Suomen puolustus- ja turvallisuuspolitiikan peruskallio, itsenäinen ja uskottava puolustuskyky. Sitä arvioitaessa nimenomaan ilmavoimien suorituskyky rauhan ja ennen kaikkea sodan aikana on yksi tärkeimmistä tekijöistä.- Anonyymi
On sinulla lapselliset jutut, onko ikää vielä edes 13v?
Tuollaisia ilmataisteluja on käyty viimeksi WW2 ja Korean sodan aikoihin, ei sen jälkeen. Siksi sellaisilla kyvykkyyksillä ei ole merkitystä.
Tärkeämpää on hyötykuorma ja nopeus, niissä ei Hornet ja f-35 loista mitenkään.
- Anonyymi
"Tuo 4500h ei tarkoita sitä että Suomen hornetit ovat saavuttaneet käyttöikänsä."
Mistä tuo maaginen 4500h on peräisin????
Kun Suomeen tuli ensimmäinen satsi Hornetteja niin sieltä valittiin 1 jolle tehtiin spesiaali ohjelma eli lennettiin mahdollisimman kuormittavasti koneella eli ns pantiin se äärirajoille koko ajan.
Kun 4500h tuli täyteen niin se purettiin suunnitelman mukaan ja tarkastettiin kaikki mahdollinen jotta saatiin selville oliko jotain mistä olisi pitänyt huolestua.
Sellaista ei ollut ja kone kasattiin ja jatkettiin lentämistä. Noilla mittauksillahan selvisi se että kone täytti kaikki vaatimukset.
Tiltu vain trollaa koko ajan samasta asiasta kuten Pietarin pojan on tehtävä ettei ruplat lopu.- Anonyymi
Mitäpä se pahnanpohjimmainen muuta osaisi horista?
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomen-hornetit-aiotaan-poistaa-kaytosta-4500-lentotunnin-jalkeen-vaikka-valmistaja-on-kaavaillut-kayttoiaksi-6000-tuntia-puolustusvoimat-kertoo-miksi-nain-on/2ce0e054-c2e6-4535-a700-af216b042151 - Anonyymi
Putler maksaa jopa 2 ruplaa per kommentti
- Anonyymi
Ukraina käy sotaansa pelkästään avustuksien ja aseistamisen tuomilla takuilla ei tuolla korruption mätäpesäkkeessä ole mitään omaa rahaa millä ostaa yhtään mitään.
Ukraina on läpeensä rikollisten pesäke ja sinne täältä hölmölästä on lähetelty miljardeja avustuksina. - Anonyymi
Minulle kerrottiin aikanaan tosi asiana, että 1000 cm3 auton moottorilla voi ajaa ainoastaan 100 000 km, ja 1600 cm3 moottorilla 160 000 km. Käytännössä huolloista ja ajotavoista riippuen niillä voi ajaa 2-5 kertaisen km määrän.
Sama koskee Hornetteja. Vai jättääkö sodassa joku hävittäjälentäjä lähtemästä torjunta tehtävään todeten, että voi hitto koneen elinaika on ummessa? Luulisi hänellä olevan muutakin murheita kuin koneen elinikäarvio. - Anonyymi
"Tuo 4500h ei tarkoita sitä että Suomen hornetit ovat saavuttaneet käyttöikänsä."
Niin. Sodan kohdalle sattuessa hornettien ja F-35 kalkkunoiden käyttöikä mitataan tunneissa.
Mutta Hornettien rungot on todettu murtumia täynnä oleviksi ja vaarallisiksi niin piloteille kuin ympäristöllekin, ettei niitä voi rauhan aiakna käyttää enää tuntiakaan. - Anonyymi
Olet varmaan oikeassa, että käyttöikänsä yläpäässä olevat on tarkistettava huolella. Normaaliaikana niiden käyttöä varmaan rajoitetaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei niitä voida käyttää sotatilanteessa.
Vai kuvitteletko, että todennäköisen vihollisen ensisijainen tarkoitus on tärkkäillä sotakoneittensa käyttötunteja ja todeta, että, ei p*rkele tämä tankki on huollettu viimeksi 1946? Ei sitä voida lähettää Ukrainaan,- Anonyymi
Sodan aikana Hornetin elinkaari lasketaan minuuteissa. Ihan sama millä se Nato-suomen pilotti lentää ja venälästen tai USA:n vangiksi jää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sodan aikana Hornetin elinkaari lasketaan minuuteissa. Ihan sama millä se Nato-suomen pilotti lentää ja venälästen tai USA:n vangiksi jää.
Kuka Suomen Hornetteja uhkaisi, nämä molottajatko paskoilla koneillaan? 😂
Älä tee itsestä tyhmempää mitä jo olet.
Suomalaiset pitää noita täysin pilkkanaan tositilanteessa.
https://youtu.be/e8GifZ0g2MQ?si=RyCLiSrXOM04yGqh
- Anonyymi
Hornet on äärettömän vahva ja kestävä kone.
Venäjän suhoit on romurautaa Horneteihin verrattuna.- Anonyymi
Hornet on äärettömän vahva ja kestävä kone verrattuna sellaisiin Hornetteihin joihin ei ole vaihdettu vielä runkoa.
F-35 koneille tuota runkomurtuma ongelmaa ei tule, koska ne ovat G- voima rajoitettuja, eivätkä ne pysty edes lentämään operatiivisia taistelu lentoja kehitys vammaisuutensa takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hornet on äärettömän vahva ja kestävä kone verrattuna sellaisiin Hornetteihin joihin ei ole vaihdettu vielä runkoa.
F-35 koneille tuota runkomurtuma ongelmaa ei tule, koska ne ovat G- voima rajoitettuja, eivätkä ne pysty edes lentämään operatiivisia taistelu lentoja kehitys vammaisuutensa takia.Ja Venäjän Tiltu on kuulu siitä, että hänellä on paksu niska ja pienet aivot!
- Anonyymi
Suomessa voidaan tehdä Hornetin uusi runko kotimaisesta puusta.
Kestää tervattuna helevetin hyvin,eikä näy tutkissa. - Anonyymi
Ja se totuus jota tiltu yrittää aina vääristää :) :)
Kun Suomeen tuli ensimmäinen satsi Hornetteja niin sieltä valittiin 1 jolle tehtiin spesiaali ohjelma eli lennettiin mahdollisimman kuormittavasti koneella eli ns pantiin se äärirajoille koko ajan.
Kun 4500h tuli täyteen niin se purettiin suunnitelman mukaan ja tarkastettiin kaikki mahdollinen jotta saatiin selville oliko jotain mistä olisi pitänyt huolestua.
Sellaista ei ollut ja kone kasattiin ja jatkettiin lentämistä. Noilla mittauksillahan selvisi se että kone täytti kaikki vaatimukset.
Tiltu vain trollaa koko ajan samasta asiasta kuten Pietarin pojan on tehtävä ettei ruplat lopu.- Anonyymi
"Sellaista ei ollut ja kone kasattiin ja jatkettiin lentämistä. Noilla mittauksillahan selvisi se että kone täytti kaikki vaatimukset."
HeHe tiltu se keksii aina uusia valeita, eipä tule dementikolle aika pitkäksi😜 - Anonyymi
Mjoooo. Hornetit on toimineet Nato-suomessa kevyesti rasitettuina KAMERALAVETTEINA, kun niillä tehtiin tunnistus lentoja Rissalasta (Kuopio) --- Suomenlahdelle (Porvoon edusta).
Eli ei kanttauksia ja muita G- rasituksia. Pelkkkää suoraa lentoa, pitkältä kiitoradalta operoiden. jarrutkaan ei ole kulunu.
Hornet-onnettomuudet Suomessa vuodesta 1996 lähtien. Ei kovin monta kun on varottu hornettien murtuneita runko-rankoja.
https://yle.fi/a/3-5495087 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mjoooo. Hornetit on toimineet Nato-suomessa kevyesti rasitettuina KAMERALAVETTEINA, kun niillä tehtiin tunnistus lentoja Rissalasta (Kuopio) --- Suomenlahdelle (Porvoon edusta).
Eli ei kanttauksia ja muita G- rasituksia. Pelkkkää suoraa lentoa, pitkältä kiitoradalta operoiden. jarrutkaan ei ole kulunu.
Hornet-onnettomuudet Suomessa vuodesta 1996 lähtien. Ei kovin monta kun on varottu hornettien murtuneita runko-rankoja.
https://yle.fi/a/3-5495087Heh, Venäjällä putoaa Suhoita päivässä saman verran mitä Suomessa hornetteja koko käyttöaikana.
- Anonyymi
Ei sitä konetta kasattu uudelleen ....
Ensimmäinen Hornet lennettiin tahallaan loppuun – HN-401 pistetään paloiksi
F/A-18 C -Hornet HN-401 on ensimmäinen Suomessa valmistunut Hornet. Kone on samalla niin sanottu ”fleet leader”, eli koneyksilö, jolla on suunnitelmallisesti lennetty eniten. Sen lentotunnit eivät täyttyneet sattumalta, vaan suunnitelmallisesti. Kone on valittu keskimääräistä useammin lentotehtäviin, joiden tiedetään rasittavan rakennetta eniten. Muista koneyksilöistä eriävän käyttöprofiilin tarkoituksena on ollut kerätä ennakoivasti tietoa käytön vaikutuksista F/A-18 Hornet -hävittäjän rakenteisiin. Näin on saatu tietoa muun muassa lentokoneen rungon väsymisestä ja varmistettu, että Hornet-hävittäjien suunniteltu elinjakso kyetään saavuttamaan elinkaarisuunnitelman mukaisilla toimenpiteillä. HN-401:n muista koneyksilöistä eriävän käyttötavan myötä saatua tietoa on hyödynnetty muun Hornet-laivueen käytön vaikutusten ja elinkaaren arvioimisessa.
Ilmavoimat määrittää kunkin F/A-18-koneyksilön loppukäytön ja poistojärjestyksen käyttötarpeiden, kustannustehokkuuden ja yksilökohtaisesti seurattujen raja-arvojen mukaisesti.
https://siivet.fi/sotilasilmailu/ensimmainen-hornet-lennettiin-tahallaan-loppuun-hn-401n-pistetaan-paloiksi/
Kyllä minä luotan enemmän Suomen ilmavoimiin ja suomalaisten kykyyn lujuuslaskemisessa jossa olemme muuten erinomaisia.
Tiltujen kykyyn arvioida asiaa perustuu ilmeisesti heidän asiantuntijan kertomuksiin.
https://youtu.be/uGkORQ65YmQ- Anonyymi
HN-401:lle ei ole varattu leppoisia eläkepäiviä tolpan nokassa tai ilmailumuseoissa, vaan viimeisen lentonsa jälkeen kone puretaan Hallissa atomeiksi. Kone ja sen komponentit tutkitaan ja analysoidaan, jotta selviää miten noin 4500 tuntia lentäneen koneen rakenteet ovat kestäneet rasituksia.
Jenkit tosin pystyvät lentämään Horneteilla 10 000 tuntia, mutta Suomessa vain 4 500 tuntia.
- Anonyymi
Niin trolliseni. Sillä yhdellä koneella lennettiin 4500 h-
Muutenhan mennään uusimisessa alkuperäisten suunnitelmien mukaan mikä on helppo tarkistaa.
Meilläkän on edelleen koneet ilmassa.
Venäjän koneet ajetaan ohjaajan kanssa romuksi Ukrainan rajalla.
Buahahahaaaa- Anonyymi
Asiantuntija: Suomeen hankittuja hornetteja voi käyttää enää vain hyvin varovaisesti ja vain oikein pienten kameroiden lavettina.
Suomen Hornetit poistetaan käytöstä 4500 lentotunnin jälkeen, vaikka valmistaja oli ylioptimistisesti kaavaillut käyttöiäksi 6000 tuntia, jos rungot vaihdetaan 3000 tunnin jälkeen.
Puolustusvoimien jäännitysliuskatutkimusten mukaan mukaan suomalaisten hävittäjien kamerat ovat verraten raskaita. Rungot oli liian lujilla. - Anonyymi
Näillä runkovammaisilla Suomen horneteilla ei Ukrainaaan asti edes pääsisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näillä runkovammaisilla Suomen horneteilla ei Ukrainaaan asti edes pääsisi.
Ei niissä mitään vikaa ole.
- Anonyymi
Jenkit pystyy lentämään Horneteilla 10000 tuntia, mutta suomalaiset vain 4500 tuntia🤪
Ennen Hornetien tuloa väitettiin, että niiden käyttöikä olisi kiitoteiltä lennettäessä jopa 12 000 tuntia[7]. Hornetien virallinen käyttöikä on 6 000 tuntia[13][14]. Käytännössä Horneteilla on lennetty pitempään[15], ja ylärajan sanotaan tulevan vastaan 8 000:ssa tunnissa[15][16][17].
Kuitenkin Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen mukaan Hornetien käyttöiän arvioidaan täyttyvän jo, kun niillä on lennetty 4 500 tuntia - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkit pystyy lentämään Horneteilla 10000 tuntia, mutta suomalaiset vain 4500 tuntia🤪
Ennen Hornetien tuloa väitettiin, että niiden käyttöikä olisi kiitoteiltä lennettäessä jopa 12 000 tuntia[7]. Hornetien virallinen käyttöikä on 6 000 tuntia[13][14]. Käytännössä Horneteilla on lennetty pitempään[15], ja ylärajan sanotaan tulevan vastaan 8 000:ssa tunnissa[15][16][17].
Kuitenkin Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen mukaan Hornetien käyttöiän arvioidaan täyttyvän jo, kun niillä on lennetty 4 500 tuntiaRunko on liian heikko. Täynnä murtumia. USA:ssa runko on vaihdettu jo 3000 tunnin jälkeen. Ja se raja tulee sielä nopeasti kun käyvät lähi-idän siviilejä pommttamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkit pystyy lentämään Horneteilla 10000 tuntia, mutta suomalaiset vain 4500 tuntia🤪
Ennen Hornetien tuloa väitettiin, että niiden käyttöikä olisi kiitoteiltä lennettäessä jopa 12 000 tuntia[7]. Hornetien virallinen käyttöikä on 6 000 tuntia[13][14]. Käytännössä Horneteilla on lennetty pitempään[15], ja ylärajan sanotaan tulevan vastaan 8 000:ssa tunnissa[15][16][17].
Kuitenkin Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen mukaan Hornetien käyttöiän arvioidaan täyttyvän jo, kun niillä on lennetty 4 500 tuntiaTuon on käytäntö osoittanut. Pysyviä venymiä ja murtumia. Materiaalit ovat osittain myötäneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkit pystyy lentämään Horneteilla 10000 tuntia, mutta suomalaiset vain 4500 tuntia🤪
Ennen Hornetien tuloa väitettiin, että niiden käyttöikä olisi kiitoteiltä lennettäessä jopa 12 000 tuntia[7]. Hornetien virallinen käyttöikä on 6 000 tuntia[13][14]. Käytännössä Horneteilla on lennetty pitempään[15], ja ylärajan sanotaan tulevan vastaan 8 000:ssa tunnissa[15][16][17].
Kuitenkin Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen mukaan Hornetien käyttöiän arvioidaan täyttyvän jo, kun niillä on lennetty 4 500 tuntia"Jenkit pystyy lentämään Horneteilla 10000 tuntia, mutta suomalaiset vain 4500 tuntia🤪"
USA:n käyttö on vieläpä paljon rankempaa, kun lentävät Hornetilla tukialuksilta. Katapulttilähdöt ja pysäytyslaskeutumiset aiheuttaa kovaa rasitusta tekniikalle, samoin kuin se että lentävät usein painavassa lisäpolttoaine- ja pommilastissa.
Suomessa lennot tehdään tavallisilta lentokentiltä ja varustuksena on lähinnä harjoitus ilmataisteluohjukset, jotka ei paljoa paina.
- Anonyymi
Runkoa pystyy vahvistamaan niitatuilla peltipaikoilla ja epoxia väliin. Autopeltikorjaamoita ympäri Suomea jotka tarjoaa ammattataitoista apua jos Hornet alkaa levitä partioretkille.
;-)- Anonyymi
Joo kitillä vaan. Hyvä niistä vielä tulee.
- Anonyymi
Kummallista että ne lentävät jatkuvasti tuossa tikkakoskella ihan suunnitelmien mukaan vuodesta toiseen....
- Anonyymi
Ne lentää sellasta kevyttä selkärankavikaisen lentoa. kamera ei ole enää ammattilais tasoista. Samsungin kännykkä kamera alkaa olla yläkanttiin hornetin spinaalille.
- Anonyymi
Migien käyttöikä on 1200 tuntia, paljon pienempi kuin hornetilla.
- Anonyymi
Niillä se vasta ”heikko selkä” olikin!
- Anonyymi
Kustannukset €/kayttötuntikin oli siis Migillä siis murskaavan ylivoimainen, vertailtuna Amerikan heikkolaatuisiin mutta kalliisiin rotteloihin. 😂😂😂
- Anonyymi
"USA:ssa Hornetien käyttöikä on pidennetty 10 000 tuntiin."
Niin. ja miten se on saavutettu. No niihin on vaihdettu rungot kaksi kertaa ja moottorit viisi kertaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niillä se vasta ”heikko selkä” olikin!
Hornetien hankinnan ja käytön piti maksaa nykyrahassa laskettuna noin 3,9 miljardia euroa.[8] Eliniän käyttökustannusarvio jäi pahasti alakanttiin verrattuna toteutuneisiin kustannuksiin.
Lentotunneissa jäätiin 2/3 luvatusta. Hornetit poistetaan käytöstä 4500 lentotunnin jälkeen, vaikka valmistaja oli luvannut käyttöiäksi 6000 tuntia.
Heikko selkä ei kuormitusta kestä. Intistä pannaan kotiväkeet heikkoselkäiset. 😉 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hornetien hankinnan ja käytön piti maksaa nykyrahassa laskettuna noin 3,9 miljardia euroa.[8] Eliniän käyttökustannusarvio jäi pahasti alakanttiin verrattuna toteutuneisiin kustannuksiin.
Lentotunneissa jäätiin 2/3 luvatusta. Hornetit poistetaan käytöstä 4500 lentotunnin jälkeen, vaikka valmistaja oli luvannut käyttöiäksi 6000 tuntia.
Heikko selkä ei kuormitusta kestä. Intistä pannaan kotiväkeet heikkoselkäiset. 😉Parhaat yksilät saattavat päästä 3/4 luvatusta 6000 lentotunnista.
2/3 on elinkaaren loppupää enimmille Horneteista. - Anonyymi
Suomen käytössä Mig varmaan kestäisi sen 1200 tuntia, muut maat pystyy lentämään 4000 tuntia😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen käytössä Mig varmaan kestäisi sen 1200 tuntia, muut maat pystyy lentämään 4000 tuntia😂
Mig ei ole vakavasti otettava hävittäjä, ainoastaan lentävä metallinkierrätyspiste.
- Anonyymi
Ei päästä luvattuun 6000 h yhdelläkään Hornetilla.
- Anonyymi
Ei tarvitsekaan päästä! Yli 30 vuotta palvellut torjuntahävittäjä on jo korvattava uudemmalla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitsekaan päästä! Yli 30 vuotta palvellut torjuntahävittäjä on jo korvattava uudemmalla!
HX- meni viduix. No pitikö paskin valita Hornettien seuraajaksi. F-35 on VAJAKKI kuin Nato-Tiltukin.
- Anonyymi
Hettoistuin kustannus on melkoinen F-35:lla.
- Anonyymi
Tiltu lensi ihan ilmaiseksi niska perse otteella baarista.
- Anonyymi
Nato-Tiltun pelon haju oli liikaa baarin asiakkaille?
- Anonyymi
SUOMI ON TURVATAKUU MAA SOVASSAKIN PÄTEE NÄMÄ SÄÄNNÖT SUOMESSA
- Anonyymi
Jos joku urpo nyt luulee että Horneteilla saatiin lennettyä se valmistajan lupaama 6000 tuntia niin hän erehtyy. 4500 tuntia on jo kauan sitten asetettu heikkorunkoisten Hornettien romutus iäksi. Se on maksimissaankin vain 3/4 luvatuista tunneista.
- Anonyymi
Hornettien ankinta ja käyttökulut kyllä nousivat moninkertaisiksi, mutta elinkaaren pituus ei.
Nooooh. Eipä siinä vielä kaikki. Kalkkunan lentokaari on vieläkin lyhyempi. Se on lentokelvoton tekele ja vanhentunut jo ennen asiakkaalle luovutusta. Nyt valmistetaan 6. sukupolven hävittäjiä.
Kiinalla on sellaisia erinomaisesti toimivia jo käytössä.
China Deals a Blow to Donald Trump's F-47 Combat Jet Dream
USA vasta kipuilee nyt uusimman F-47 kalkkuna sukuisen tekeleensä suunnittelu- ja valmistusvikojen kanssa. Softa ja rauta on akilleen kantapäät.
- Anonyymi
"Suomen F/A-18 Hornetit rasitettiin typerästi romuksi ennen aikojaan 6000 lentotunnilla"
Viime viikollakin näin noita lennossa että ei taida pitää paikkaansa aloittajan otsikko.- Anonyymi
Sinäkö tiedät aina koneiden lentotunnit, kun näet sellaisen ilmassa, vai mitä vttua sinä yritä sönköttää?
- Anonyymi
Hornetit poistuu sitä mukaan kuin Suomeen saapuu F-35 hävittäjiä ja kaikki menee aikataulun mukaan.
Sitten myöhemmin F-35 hävittäöjät poistuvat ja 6.gen hävittäjät korvaavat ne.
Vaikea sanoa onko Venäjää silloin enää vallankumousten jälkeen ja missä tilassa se on-
Todennäköisesti erittäin surkeassa tilassa .....- Anonyymi
Tulet taa NIIIIIN pettymään Nato-Tiltu ja stte alkaa Nato-Tiltun "MUTQ" "nii MUTQ" "MUTQ"
- Anonyymi
nato-suomen FA-18 Hornet oli typerä hankinta jo ennekuin se havaittiin täydelliseksi romuksi.
- Anonyymi
Vientirajoitukset, jotka Kiina on asettanut harvinaisten maametallien viennille Yhdysvaltoihin, sisältää ilmailutekniikan kannalta kriittisiä resursseja, jotka voivat olla isku Yhdysvaltojen kuudennen sukupolven suunnitelmille.
Peking on vastannut presidentti Donald Trumpin päätökseen ottaa käyttöön 34 prosentin tullit hillitsemällä louhittujen mineraalien sekä kestomagneettien ja muiden valmiiden tuotteiden käyttöä.
Alan lähteet kertoivat Reutersille, että Pekingin siirto on huolestuttava joillekin yhdysvaltalaisille ilmailualan valmistajille, koska ne ovat peräisin Kiinasta käytettäväksi ilmailutekniikassa.
Kiinan tyhmä liike tapahtuu vain kaksi viikkoa sen jälkeen, kun Trump ilmoitti, että Boeing on tehnyt sopimuksen F-47:n kehittämisestä, joka on suunniteltu seuraamaan F-22 Raptoria ja muodostamaan Yhdysvaltain ilmavoimien seuraavan sukupolven laivaston selkärangan.
"MUTQ" - Anonyymi
Avaaja on luonnollisesti kysynyt asiaa ukrainalaisilta?
- Anonyymi
Sinun mielestä siis pitää kysyä ukrainalaisilta, jos kommentoi s24 palstalla, vai mitä yrität sönköttää?
- Anonyymi
Laitetaas vähän Suomen Hornettia tähän väliin.
https://youtu.be/sgltp-WM_YU?si=lLTojV75Emy0DJ-B - Anonyymi
Suomella on hankintojen jälkeen paremmat ilmavoimat kuin Venäjällä.
Sen jo osoittaa miksi tiltu trollaa ja vinkuu täällä jatkuvasti.- Anonyymi
Ja kun ei lennä niin ei tule maahansyöksyjäkään kalkkunoille.
- Anonyymi
Venäläisten koneilla ei näköjään uskallettu hyökätä edes hornettiin joka olisi katkennut kaarroksessa.
Venäläinen SuMigit olisivat katkenneet jo nousukiidossa ja viimeistään yli 2min suorassa lennossa .- Anonyymi
Näin kerrottiin siis Aku Ankassa.
- Anonyymi
Venäläisten SU-35 lienee sieltä parhaasta päästä oleva itäkone.
Se on jonkinverran uudempi kuin hornet ja ilmoitettu samat 6000 lentotuntia kestoiäksi normikäytössä.
Kuitenkin huonompaa laatua kuin länsikoneet ja suomalaisella sellainen lelu kestäisi vain hetken kun Rami vetäisee sillä tiukan kolmoiskärkisalkovin kahdella kierolla Putinilla.- Anonyymi
Hornet ei kestänyt kuin 4500 tuntia ja sitten oli selekä paskana.
- Anonyymi
En nyt tiedä kuinka montaa konetta suomi meinaa ostaa, mitta jos yksi kone maksaa 100 000 000 euroa
niin eikö tommoisilla rahoilla saisi aika paljon
ilmatorjuntaohjuksia?
Voisiko suomalaiset ehkäpä itse ruveta kehittämään sellaisia?- Anonyymi
Todellakin. Saksa ja Japani panevat insinöörinsä töihin niin syntyy "KÄÄNTEENTEKEVIÄ" ohjuksia. Ja niitä ei Ukrain asaa. Saavat pärjätä omillaan.
- Anonyymi
Taidat olla pelkkä trolli.
- Anonyymi
Täysin turhaa rikkomista.. ja liikaa turhaa lentämistä - joka tulee veronmaksajille erittäin kalliiksi !!
-- nyt menevät tai menivät, täysin turhaan nato - harjoitukseen,
( belgia-hollanti ) Monella koneella - tosi kallista tarpeetonta hoopoilua se.
-- Suomen poliittisen johdon tulee tehdä säästöjä !!! eikä hörhöillä ja puha lapsellisia viha juttuja !!- Anonyymi
Mites venäjän poliittinen "johto"😂🤣😂
- Anonyymi
Jarmo Lindbergin bisneksiä järjestää hornetit romutettavien listalle pikaisesti, ilman sitä f 35 kauppoja ei olisi syntynyt. Joiden lobbaamisesta päättäjille lentokonevalmista maksoi Linbergille.
Poliisitutkinnan paikka ehdottomasti, miten Lindberg käytti asemaansa hyväksi.- Anonyymi
"Jarmo Lindbergin bisneksiä järjestää hornetit romutettavien listalle pikaisesti, "
Jospa tuolle romulle keksitään jokin ratkaisu ja vaikka kaikesta tuosta metallista rässättäisin lusikoita ja pakkeja armeijalle ? - Anonyymi
Eiköhän parhaat yksilöt jätetä reserviin, kyllä niilläkin tositilanteessa pystytään paljon harmia aiheuttamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän parhaat yksilöt jätetä reserviin, kyllä niilläkin tositilanteessa pystytään paljon harmia aiheuttamaan.
Kun et saa niihin varaosia sotatilan takia? Taidat olla todella PÖLJÄ!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän parhaat yksilöt jätetä reserviin, kyllä niilläkin tositilanteessa pystytään paljon harmia aiheuttamaan.
HeHe no ei todellakaan jätetä😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun et saa niihin varaosia sotatilan takia? Taidat olla todella PÖLJÄ!
Älä kommentoi kun et ymmärrä mistään mitään.
- Anonyymi
Oli kiire tehdä F-35 kaupat, ennenkuin sen kaikki viat ym epäkohdat tulivat ilmi.
- Anonyymi
Vielä ehtii perua F-35 tilauksen ...
- Anonyymi
Ei näy tutkassa, mutta kuuluu Pietarissa.
- Anonyymi
Tilausta ei peruta kun on huomattu se, kuinka paljon F-35 kyrsii Tiltua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilausta ei peruta kun on huomattu se, kuinka paljon F-35 kyrsii Tiltua!
Juuri tuo Nato-Tiltun vikinä, ennen sen kuolinkorahduksia. 🤣🤣🤣🤣
- Anonyymi
Menneinä vuosikymmeninä Hornetien "kaksintaistelut" ovat olleet tuttu näky kotiseudullani. Näyttävän näköinen harjoitus, vaikkei välttämättä tarpeellinen.
- Anonyymi
Horneteille tuli 30 vuotta täyteen ja se korvataan paremmalla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Horneteille tuli 30 vuotta täyteen ja se korvataan paremmalla!
Luvattu 6000 lentotuntia jäi kaikilta Horneteilta saavuttamatta. Onneton paska.
Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 215067
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r23343Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361300- 1001288
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121210- 931084
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17893viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168845En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61773- 35742