Suomen F/A-18 Hornetit rasitettiin typerästi romuksi ennen aikojaan 6000 lentotunnilla

Anonyymi-ap

Suomessa koneiden runkojen on kerrottu väsyneen tiukissa kaartotaisteluharjoituksissa loppuun, sellaisia kaartotaisteluita ei hävittäjien kesken esiinny sotatilanteessa. Turhaa leikkiä ja pelleilyä. USA:ssa Hornetien käyttöikä on pidennetty 10 000 tuntiin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F/A-18_Hornet_Suomessa



B52 pommittaja 1960-luvulta, A-10 rynnäkkökone 1970-luvulta on edelleen käytössä, tietysti päivitettyinä. Suomen Hornetit vuodelta 1995 ovat sitten jo romutukseen kelpaavia 5 vuoden kuluttua?

F-35 kaupat ajettiin väkisin läpi, vaikka Hornetien päivityksellä ja järkevällä käytöllä niiden elinikä olisi voitu tuplata, siten hankkia uusia koneita vähemmän ja käyttää rahat kustannustehokkaampiin asejärjestelmiin. Hornet kelpaisi järkevästi käytettynä ja päivitettynä vielä vuosikymmeniä ohjuslavettina, mikä on nykypäivänä hävittäjän tärkein toimenkuva.

Jos ukrainalaisilta kysyttäisiin, hankkisitteko F-35 hävittäjiä 100 000 000 euron kpl hintaan, USA asejärjestelmillä, joiden käyttö on heidän luvan takana, niin eivät varmasti laittaisi rahojaan tuollaiseen, toisin on päätetty Suomessa.

120

632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainoastaan yhdelle Hornetille on annettu sikaa ei kaikille.

      • Anonyymi

        Se ei ole muslimi kun kerran on sikaa annettu.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole muslimi kun kerran on sikaa annettu.

        Jos se sika oli ilmainen niin se voisi olla juutalainen...


    • Anonyymi

      Kyllä sivari aina sotilaan voittaa on tiltun mielipide.

      Siispä kannattaisi jo lähettää sivarit rajan yli tekemään urotekoja.

      • Anonyymi

        Mikä tuo sivari vastaan varusmies juttu oikein on, voitko selittää tarkemmin?

        Molemmat ovat kuitenkin samalla tavalla sukupuolen perusteella tuomittu palkattomaan pakkopalvelukseen. Ainut ero, varusmiehiltä on ajeltu pää puliksi, niitä nöyryytetään enemmän ja ne joutuu lusimaan kakkunsa kasarmilla. Sekö on se hienompi juttu?


      • Anonyymi

        Miten sivarit liittyy lentokoneisiin, oletko vajakki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sivarit liittyy lentokoneisiin, oletko vajakki?

        Siten että Molok on sivari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuo sivari vastaan varusmies juttu oikein on, voitko selittää tarkemmin?

        Molemmat ovat kuitenkin samalla tavalla sukupuolen perusteella tuomittu palkattomaan pakkopalvelukseen. Ainut ero, varusmiehiltä on ajeltu pää puliksi, niitä nöyryytetään enemmän ja ne joutuu lusimaan kakkunsa kasarmilla. Sekö on se hienompi juttu?

        Varusmiehet lentävät hävittäjiä!

        Sivarit lennättävät moppeja kasarmin käytävillä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varusmiehet lentävät hävittäjiä!

        Sivarit lennättävät moppeja kasarmin käytävillä!

        Tuossa kommentissa on kaikki väärin! 🤪

        Varusmiehet eivät lennä hävittäjillä ja sivarit eivät ole kasarmeilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varusmiehet lentävät hävittäjiä!

        Sivarit lennättävät moppeja kasarmin käytävillä!

        Sivarit lennättää hävittäjiä kouralla rekan lavalle, loppukäsittelyyn vietäviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuo sivari vastaan varusmies juttu oikein on, voitko selittää tarkemmin?

        Molemmat ovat kuitenkin samalla tavalla sukupuolen perusteella tuomittu palkattomaan pakkopalvelukseen. Ainut ero, varusmiehiltä on ajeltu pää puliksi, niitä nöyryytetään enemmän ja ne joutuu lusimaan kakkunsa kasarmilla. Sekö on se hienompi juttu?

        Luultavasti iso ero älykkyysosamäärässä sivarin ja kanuunanruuan välillä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti iso ero älykkyysosamäärässä sivarin ja kanuunanruuan välillä....

        Onhan tuo selvä, etteivät älyköt kuulu armeijaan, jossa riistetään oma ajattelu, oma tahto ja persoona.


    • Anonyymi

      Venäläiset toivat sota-alueelle älykkäästi A-50 tutkavalvontakoneita.

      Ukrainalaiset ampuivat ne alas sekä älykkäästi myös kentiltä.

      Putin ja sodanjohto eivät näyttäneet enää älykkäiltä.

      Tiltu kertoi suu vaahdossa että se oli suunniteltu juttu, koneiden rungot olivat väsähtäneet jo 3000h jälkeen eivätkä kestäneet 12 000 kuten luvattu.

    • Anonyymi

      Eihän Suomen horneteilla pysty lentämään edes sitä 6000 tuntia, vaan ne romutetaan jo 4500 lentotunnin jälkeen, eli Suomen koneilla pystytään lentämään alle puolet siitä, mitä jenkit 😂

      • Anonyymi

        Jenkit vaihtaa rungot hornetteihinsa. Nato-suomella ei ole siihen kykyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkit vaihtaa rungot hornetteihinsa. Nato-suomella ei ole siihen kykyjä.

        Eivät vaihda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkit vaihtaa rungot hornetteihinsa. Nato-suomella ei ole siihen kykyjä.

        Rungon tiettyjen osien uusintakaan ei olisi ongelma, mutta suomella on kai sitten enemmän rahaa kuin USA lla. Koneet voidaan ajaa ennätysajassa romuksi, leikkimällä WW2 aikaista kaartotaistelua ja jättää ne päivittämättä.


    • Anonyymi

      Alunalkaen olisi pitänyt noudattaa venäläistä lentokoulutusta, jossa kaikenlainen ohjauskurssinmuutos on tehtävä alle 250/km/h.

    • Anonyymi

      Suomen F/A-18 Hornetit eivät ole noissa hölmöissä kamera leikeissä ihmeemmin rasitettuneet. Polttoainetta niissä kyllä on kulunut.

      Hornetin runko nyt vaan on niin juuttaan heikko. Amerikkalaista paska terästä.

      • Anonyymi

        Tosin se ”heikko selkä” on kestänyt jo 30 vuotta, mikä on jo terhakka ikä torjuntahävittäjälle!

        Ei neukkujen koneet olleet käytössä ”heikkoine selkineen” kuin kymmenkunta vuotta! Ja nythän me saamme pian käyttöömme Tiltun suuresti pelkäämän F-35:n!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin se ”heikko selkä” on kestänyt jo 30 vuotta, mikä on jo terhakka ikä torjuntahävittäjälle!

        Ei neukkujen koneet olleet käytössä ”heikkoine selkineen” kuin kymmenkunta vuotta! Ja nythän me saamme pian käyttöömme Tiltun suuresti pelkäämän F-35:n!

        Hahaha oletko aivan idiootti?
        Lentotunnit ratkaisee, eikä koneen ikä!

        Jenkit pystyy lentämään Hornetilla 10 000 tuntia, kun taas Suomessa Hornetit joudutaan romuttamaan 4 500 lentotunnin jälkeen:-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahaha oletko aivan idiootti?
        Lentotunnit ratkaisee, eikä koneen ikä!

        Jenkit pystyy lentämään Hornetilla 10 000 tuntia, kun taas Suomessa Hornetit joudutaan romuttamaan 4 500 lentotunnin jälkeen:-D

        Ratkaisee minkä? Ei kyse ole yksin ilmassa pysymisestä vaan torjuntahävittäjän kyvystä tehtäväänsä verrattuna mahdollisten vihollisten konekalustoon!

        Tuo 30 vuotta on jo uskomaton saavutus. Ei torjuntahävittäjän ainoa kriteeri ole ilmassa pysyminen vaan sen kyky torjuntalentoihin vastustajaa vastaan! Sinä toki etnisenä venäläisenä pyrit aina Suomen kannalta huonoimpaan vaihtoehtoon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisee minkä? Ei kyse ole yksin ilmassa pysymisestä vaan torjuntahävittäjän kyvystä tehtäväänsä verrattuna mahdollisten vihollisten konekalustoon!

        Tuo 30 vuotta on jo uskomaton saavutus. Ei torjuntahävittäjän ainoa kriteeri ole ilmassa pysyminen vaan sen kyky torjuntalentoihin vastustajaa vastaan! Sinä toki etnisenä venäläisenä pyrit aina Suomen kannalta huonoimpaan vaihtoehtoon!

        Mihin vtun torjuntalentoihin, onko Ukrainan sodassa tehty torjuntalentoja vihollisen koneita vastaan ja saatu niitä pudotettua kuinka monta? Sellaiset kone konetta vastaan taistelut ei kuulu nykypäivänä hävittäjien tehtäviin, vain ja ainoastaan suomen leikki-ilmavoimissa.

        - kommentti sivusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin se ”heikko selkä” on kestänyt jo 30 vuotta, mikä on jo terhakka ikä torjuntahävittäjälle!

        Ei neukkujen koneet olleet käytössä ”heikkoine selkineen” kuin kymmenkunta vuotta! Ja nythän me saamme pian käyttöömme Tiltun suuresti pelkäämän F-35:n!

        " Tiltun suuresti pelkäämän F-35:n!"

        Kuka sano, että joku pelkää jo vanhentunutta F-35 ?
        Museoon joutaisi jo tuokin romu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisee minkä? Ei kyse ole yksin ilmassa pysymisestä vaan torjuntahävittäjän kyvystä tehtäväänsä verrattuna mahdollisten vihollisten konekalustoon!

        Tuo 30 vuotta on jo uskomaton saavutus. Ei torjuntahävittäjän ainoa kriteeri ole ilmassa pysyminen vaan sen kyky torjuntalentoihin vastustajaa vastaan! Sinä toki etnisenä venäläisenä pyrit aina Suomen kannalta huonoimpaan vaihtoehtoon!

        "Tuo 30 vuotta on jo uskomaton saavutus"

        Hehehe sinä etnisenä infantiilivenäläisenä olet uskomaton saavutus:-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahaha oletko aivan idiootti?
        Lentotunnit ratkaisee, eikä koneen ikä!

        Jenkit pystyy lentämään Hornetilla 10 000 tuntia, kun taas Suomessa Hornetit joudutaan romuttamaan 4 500 lentotunnin jälkeen:-D

        Olisko parempi olla kommentoimatta kun et ymmärrä asioista hevon paskaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin se ”heikko selkä” on kestänyt jo 30 vuotta, mikä on jo terhakka ikä torjuntahävittäjälle!

        Ei neukkujen koneet olleet käytössä ”heikkoine selkineen” kuin kymmenkunta vuotta! Ja nythän me saamme pian käyttöömme Tiltun suuresti pelkäämän F-35:n!

        Joo, kuulemma jokaista lentotuntia kohtaan sitä pitää huoltaa 9 tuntia.
        Helvetti mikä musta reikä verorahoille!
        Onkohan jotkut poliitikot saaneet vähän voitelua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin vtun torjuntalentoihin, onko Ukrainan sodassa tehty torjuntalentoja vihollisen koneita vastaan ja saatu niitä pudotettua kuinka monta? Sellaiset kone konetta vastaan taistelut ei kuulu nykypäivänä hävittäjien tehtäviin, vain ja ainoastaan suomen leikki-ilmavoimissa.

        - kommentti sivusta

        Venäläiset ampuivat alas viime vuonna ukrainalaisen lentokoneen noin 400km etäisyydeltä. Oli vissiin maailman pisimmältä etäisyydeltä lentokoneesta ammuttu osuma.
        Muistaakseni ohjusksen nimi oli RS37


    • Anonyymi

      Renko kertoo olevansa pian käytöstä poistettaviin hävittäjiin enemmän kuin tyytyväinen.

      – Ne ovat kaikella sillä kokemuksella, joka minulla on, pärjänneet käytössä erittäin hyvin. Ne ovat olleet Suomen ilmavoimille ja ilmapuolustukselle erittäin hyvä työkalu.

      Onnettomuuksia Horneteille on Rengon mukaan sattunut poikkeuksellisen vähän.

      Marraskuussa 2001 kaksi Satakunnan lennoston Hornetia törmäsi toisiinsa ilmassa. Toinen kone tuhoutui ja toinen vaurioitui pahoin. Se korjattiin vielä, mutta vajaat 10 vuotta myöhemmin se syöksyi maahan testilennolla Juupajoella ja tuhoutui täysin.

      Myös toukokuussa 2006 kaksi Karjalan lennoston Hornetia törmäsi yhteen ilmassa ja vaurioitui.

      Onnettomuuksissa kukaan ei menehtynyt.

      – Olemme menettäneet kaikkiaan kolme konetta, ja se on tällä käyttöiällä normaalia vähemmän. Se kertoo jotain niin koneen luotettavuudesta kuin ilmavoimien lentoturvallisuuskulttuuristakin, Renko arvioi.

    • Anonyymi

      "Eihän Suomen horneteilla pysty lentämään edes sitä 6000 tuntia, vaan ne romutetaan jo 4500 lentotunnin jälkeen, eli Suomen koneilla pystytään lentämään alle puolet siitä, mitä jenkit 😂"

      2 vaihtoehtoa

      a) et ymmärrä asiasta mitään
      b) tiedät asiasta mutta trollaat

      Tuo 4500h ei tarkoita sitä että Suomen hornetit ovat saavuttaneet käyttöikänsä.

    • Anonyymi

      ”Tuo 4500h ei tarkoita sitä että Suomen hornetit ovat saavuttaneet käyttöikänsä.”

      Käyttöikä on vain yksi kriteeri. Koneen suorituskyky vastustajaan nähden on TÄRKEÄMPI OMINAISUUS!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hollannissakin suomalaiset Hornetit on käyneet praktiseeraamassa. “Hyvin meni, tulos oli 100-6.”

      Näin Satakunnan Lennoston komentaja, eversti Kim Jäämeri, kun hän sai ensimmäiset raportit suomalaisten Hornetien menestyksestä Frisian Flag -harjoituksessa Hollannissa. Kuusi suomalaista Hornetia lensi yhdeksän muun maan sotakoneita vastaan ilmataisteluharjoituksissa, joissa suomalaiset “ampuivat alas” sata konetta ja “menettivät” vain kuusi.

      Se oli yksi osoitus Suomen ilmavoimien nykyisestä tasosta. Muutakin näyttöä on saatu runsaasti, niin muista vastaavista harjoituksista kuin sitten sotien.

      Huippukunto on kuitenkin uhattuna. Samalla on vaarassa Suomen puolustus- ja turvallisuuspolitiikan peruskallio, itsenäinen ja uskottava puolustuskyky. Sitä arvioitaessa nimenomaan ilmavoimien suorituskyky rauhan ja ennen kaikkea sodan aikana on yksi tärkeimmistä tekijöistä.
      Näin Satakunnan Lennoston komentaja, eversti Kim Jäämeri, kun hän sai ensimmäiset raportit suomalaisten Hornetien menestyksestä Frisian Flag -harjoituksessa Hollannissa. Kuusi suomalaista Hornetia lensi yhdeksän muun maan sotakoneita vastaan ilmataisteluharjoituksissa, joissa suomalaiset “ampuivat alas” sata konetta ja “menettivät” vain kuusi.

      Se oli yksi osoitus Suomen ilmavoimien nykyisestä tasosta. Muutakin näyttöä on saatu runsaasti, niin muista vastaavista harjoituksista kuin sitten sotien.

      Huippukunto on kuitenkin uhattuna. Samalla on vaarassa Suomen puolustus- ja turvallisuuspolitiikan peruskallio, itsenäinen ja uskottava puolustuskyky. Sitä arvioitaessa nimenomaan ilmavoimien suorituskyky rauhan ja ennen kaikkea sodan aikana on yksi tärkeimmistä tekijöistä.

      • Anonyymi

        On sinulla lapselliset jutut, onko ikää vielä edes 13v?

        Tuollaisia ilmataisteluja on käyty viimeksi WW2 ja Korean sodan aikoihin, ei sen jälkeen. Siksi sellaisilla kyvykkyyksillä ei ole merkitystä.

        Tärkeämpää on hyötykuorma ja nopeus, niissä ei Hornet ja f-35 loista mitenkään.


    • Anonyymi

      "Tuo 4500h ei tarkoita sitä että Suomen hornetit ovat saavuttaneet käyttöikänsä."

      Mistä tuo maaginen 4500h on peräisin????

      Kun Suomeen tuli ensimmäinen satsi Hornetteja niin sieltä valittiin 1 jolle tehtiin spesiaali ohjelma eli lennettiin mahdollisimman kuormittavasti koneella eli ns pantiin se äärirajoille koko ajan.

      Kun 4500h tuli täyteen niin se purettiin suunnitelman mukaan ja tarkastettiin kaikki mahdollinen jotta saatiin selville oliko jotain mistä olisi pitänyt huolestua.

      Sellaista ei ollut ja kone kasattiin ja jatkettiin lentämistä. Noilla mittauksillahan selvisi se että kone täytti kaikki vaatimukset.

      Tiltu vain trollaa koko ajan samasta asiasta kuten Pietarin pojan on tehtävä ettei ruplat lopu.

    • Anonyymi

      Ukraina käy sotaansa pelkästään avustuksien ja aseistamisen tuomilla takuilla ei tuolla korruption mätäpesäkkeessä ole mitään omaa rahaa millä ostaa yhtään mitään.
      Ukraina on läpeensä rikollisten pesäke ja sinne täältä hölmölästä on lähetelty miljardeja avustuksina.

    • Anonyymi

      Minulle kerrottiin aikanaan tosi asiana, että 1000 cm3 auton moottorilla voi ajaa ainoastaan 100 000 km, ja 1600 cm3 moottorilla 160 000 km. Käytännössä huolloista ja ajotavoista riippuen niillä voi ajaa 2-5 kertaisen km määrän.

      Sama koskee Hornetteja. Vai jättääkö sodassa joku hävittäjälentäjä lähtemästä torjunta tehtävään todeten, että voi hitto koneen elinaika on ummessa? Luulisi hänellä olevan muutakin murheita kuin koneen elinikäarvio.

    • Anonyymi

      "Tuo 4500h ei tarkoita sitä että Suomen hornetit ovat saavuttaneet käyttöikänsä."

      Niin. Sodan kohdalle sattuessa hornettien ja F-35 kalkkunoiden käyttöikä mitataan tunneissa.

      Mutta Hornettien rungot on todettu murtumia täynnä oleviksi ja vaarallisiksi niin piloteille kuin ympäristöllekin, ettei niitä voi rauhan aiakna käyttää enää tuntiakaan.

    • Anonyymi

      Olet varmaan oikeassa, että käyttöikänsä yläpäässä olevat on tarkistettava huolella. Normaaliaikana niiden käyttöä varmaan rajoitetaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei niitä voida käyttää sotatilanteessa.

      Vai kuvitteletko, että todennäköisen vihollisen ensisijainen tarkoitus on tärkkäillä sotakoneittensa käyttötunteja ja todeta, että, ei p*rkele tämä tankki on huollettu viimeksi 1946? Ei sitä voida lähettää Ukrainaan,

      • Anonyymi

        Sodan aikana Hornetin elinkaari lasketaan minuuteissa. Ihan sama millä se Nato-suomen pilotti lentää ja venälästen tai USA:n vangiksi jää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sodan aikana Hornetin elinkaari lasketaan minuuteissa. Ihan sama millä se Nato-suomen pilotti lentää ja venälästen tai USA:n vangiksi jää.

        Kuka Suomen Hornetteja uhkaisi, nämä molottajatko paskoilla koneillaan? 😂
        Älä tee itsestä tyhmempää mitä jo olet.
        Suomalaiset pitää noita täysin pilkkanaan tositilanteessa.
        https://youtu.be/e8GifZ0g2MQ?si=RyCLiSrXOM04yGqh


    • Anonyymi

      Hornet on äärettömän vahva ja kestävä kone.
      Venäjän suhoit on romurautaa Horneteihin verrattuna.

      • Anonyymi

        Hornet on äärettömän vahva ja kestävä kone verrattuna sellaisiin Hornetteihin joihin ei ole vaihdettu vielä runkoa.

        F-35 koneille tuota runkomurtuma ongelmaa ei tule, koska ne ovat G- voima rajoitettuja, eivätkä ne pysty edes lentämään operatiivisia taistelu lentoja kehitys vammaisuutensa takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hornet on äärettömän vahva ja kestävä kone verrattuna sellaisiin Hornetteihin joihin ei ole vaihdettu vielä runkoa.

        F-35 koneille tuota runkomurtuma ongelmaa ei tule, koska ne ovat G- voima rajoitettuja, eivätkä ne pysty edes lentämään operatiivisia taistelu lentoja kehitys vammaisuutensa takia.

        Ja Venäjän Tiltu on kuulu siitä, että hänellä on paksu niska ja pienet aivot!


    • Anonyymi

      Suomessa voidaan tehdä Hornetin uusi runko kotimaisesta puusta.
      Kestää tervattuna helevetin hyvin,eikä näy tutkissa.

    • Anonyymi

      Ja se totuus jota tiltu yrittää aina vääristää :) :)

      Kun Suomeen tuli ensimmäinen satsi Hornetteja niin sieltä valittiin 1 jolle tehtiin spesiaali ohjelma eli lennettiin mahdollisimman kuormittavasti koneella eli ns pantiin se äärirajoille koko ajan.

      Kun 4500h tuli täyteen niin se purettiin suunnitelman mukaan ja tarkastettiin kaikki mahdollinen jotta saatiin selville oliko jotain mistä olisi pitänyt huolestua.

      Sellaista ei ollut ja kone kasattiin ja jatkettiin lentämistä. Noilla mittauksillahan selvisi se että kone täytti kaikki vaatimukset.

      Tiltu vain trollaa koko ajan samasta asiasta kuten Pietarin pojan on tehtävä ettei ruplat lopu.

      • Anonyymi

        "Sellaista ei ollut ja kone kasattiin ja jatkettiin lentämistä. Noilla mittauksillahan selvisi se että kone täytti kaikki vaatimukset."

        HeHe tiltu se keksii aina uusia valeita, eipä tule dementikolle aika pitkäksi😜


      • Anonyymi

        Mjoooo. Hornetit on toimineet Nato-suomessa kevyesti rasitettuina KAMERALAVETTEINA, kun niillä tehtiin tunnistus lentoja Rissalasta (Kuopio) --- Suomenlahdelle (Porvoon edusta).

        Eli ei kanttauksia ja muita G- rasituksia. Pelkkkää suoraa lentoa, pitkältä kiitoradalta operoiden. jarrutkaan ei ole kulunu.

        Hornet-onnettomuudet Suomessa vuodesta 1996 lähtien. Ei kovin monta kun on varottu hornettien murtuneita runko-rankoja.

        https://yle.fi/a/3-5495087


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjoooo. Hornetit on toimineet Nato-suomessa kevyesti rasitettuina KAMERALAVETTEINA, kun niillä tehtiin tunnistus lentoja Rissalasta (Kuopio) --- Suomenlahdelle (Porvoon edusta).

        Eli ei kanttauksia ja muita G- rasituksia. Pelkkkää suoraa lentoa, pitkältä kiitoradalta operoiden. jarrutkaan ei ole kulunu.

        Hornet-onnettomuudet Suomessa vuodesta 1996 lähtien. Ei kovin monta kun on varottu hornettien murtuneita runko-rankoja.

        https://yle.fi/a/3-5495087

        Heh, Venäjällä putoaa Suhoita päivässä saman verran mitä Suomessa hornetteja koko käyttöaikana.


    • Anonyymi

      Ei sitä konetta kasattu uudelleen ....

      Ensimmäinen Hornet lennettiin tahallaan loppuun – HN-401 pistetään paloiksi

      F/A-18 C -Hornet HN-401 on ensimmäinen Suomessa valmistunut Hornet. Kone on samalla niin sanottu ”fleet leader”, eli koneyksilö, jolla on suunnitelmallisesti lennetty eniten. Sen lentotunnit eivät täyttyneet sattumalta, vaan suunnitelmallisesti. Kone on valittu keskimääräistä useammin lentotehtäviin, joiden tiedetään rasittavan rakennetta eniten. Muista koneyksilöistä eriävän käyttöprofiilin tarkoituksena on ollut kerätä ennakoivasti tietoa käytön vaikutuksista F/A-18 Hornet -hävittäjän rakenteisiin. Näin on saatu tietoa muun muassa lentokoneen rungon väsymisestä ja varmistettu, että Hornet-hävittäjien suunniteltu elinjakso kyetään saavuttamaan elinkaarisuunnitelman mukaisilla toimenpiteillä. HN-401:n muista koneyksilöistä eriävän käyttötavan myötä saatua tietoa on hyödynnetty muun Hornet-laivueen käytön vaikutusten ja elinkaaren arvioimisessa.

      Ilmavoimat määrittää kunkin F/A-18-koneyksilön loppukäytön ja poistojärjestyksen käyttötarpeiden, kustannustehokkuuden ja yksilökohtaisesti seurattujen raja-arvojen mukaisesti.

      https://siivet.fi/sotilasilmailu/ensimmainen-hornet-lennettiin-tahallaan-loppuun-hn-401n-pistetaan-paloiksi/

      Kyllä minä luotan enemmän Suomen ilmavoimiin ja suomalaisten kykyyn lujuuslaskemisessa jossa olemme muuten erinomaisia.

      Tiltujen kykyyn arvioida asiaa perustuu ilmeisesti heidän asiantuntijan kertomuksiin.

      https://youtu.be/uGkORQ65YmQ

      • Anonyymi

        HN-401:lle ei ole varattu leppoisia eläkepäiviä tolpan nokassa tai ilmailumuseoissa, vaan viimeisen lentonsa jälkeen kone puretaan Hallissa atomeiksi. Kone ja sen komponentit tutkitaan ja analysoidaan, jotta selviää miten noin 4500 tuntia lentäneen koneen rakenteet ovat kestäneet rasituksia.

        Jenkit tosin pystyvät lentämään Horneteilla 10 000 tuntia, mutta Suomessa vain 4 500 tuntia.


    • Anonyymi

      Niin trolliseni. Sillä yhdellä koneella lennettiin 4500 h-

      Muutenhan mennään uusimisessa alkuperäisten suunnitelmien mukaan mikä on helppo tarkistaa.
      Meilläkän on edelleen koneet ilmassa.

      Venäjän koneet ajetaan ohjaajan kanssa romuksi Ukrainan rajalla.
      Buahahahaaaa

      • Anonyymi

        Asiantuntija: Suomeen hankittuja hornetteja voi käyttää enää vain hyvin varovaisesti ja vain oikein pienten kameroiden lavettina.

        Suomen Hornetit poistetaan käytöstä 4500 lentotunnin jälkeen, vaikka valmistaja oli ylioptimistisesti kaavaillut käyttöiäksi 6000 tuntia, jos rungot vaihdetaan 3000 tunnin jälkeen.

        Puolustusvoimien jäännitysliuskatutkimusten mukaan mukaan suomalaisten hävittäjien kamerat ovat verraten raskaita. Rungot oli liian lujilla.


      • Anonyymi

        Näillä runkovammaisilla Suomen horneteilla ei Ukrainaaan asti edes pääsisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä runkovammaisilla Suomen horneteilla ei Ukrainaaan asti edes pääsisi.

        Ei niissä mitään vikaa ole.


      • Anonyymi

        Jenkit pystyy lentämään Horneteilla 10000 tuntia, mutta suomalaiset vain 4500 tuntia🤪

        Ennen Hornetien tuloa väitettiin, että niiden käyttöikä olisi kiitoteiltä lennettäessä jopa 12 000 tuntia[7]. Hornetien virallinen käyttöikä on 6 000 tuntia[13][14]. Käytännössä Horneteilla on lennetty pitempään[15], ja ylärajan sanotaan tulevan vastaan 8 000:ssa tunnissa[15][16][17].

        Kuitenkin Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen mukaan Hornetien käyttöiän arvioidaan täyttyvän jo, kun niillä on lennetty 4 500 tuntia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkit pystyy lentämään Horneteilla 10000 tuntia, mutta suomalaiset vain 4500 tuntia🤪

        Ennen Hornetien tuloa väitettiin, että niiden käyttöikä olisi kiitoteiltä lennettäessä jopa 12 000 tuntia[7]. Hornetien virallinen käyttöikä on 6 000 tuntia[13][14]. Käytännössä Horneteilla on lennetty pitempään[15], ja ylärajan sanotaan tulevan vastaan 8 000:ssa tunnissa[15][16][17].

        Kuitenkin Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen mukaan Hornetien käyttöiän arvioidaan täyttyvän jo, kun niillä on lennetty 4 500 tuntia

        Runko on liian heikko. Täynnä murtumia. USA:ssa runko on vaihdettu jo 3000 tunnin jälkeen. Ja se raja tulee sielä nopeasti kun käyvät lähi-idän siviilejä pommttamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkit pystyy lentämään Horneteilla 10000 tuntia, mutta suomalaiset vain 4500 tuntia🤪

        Ennen Hornetien tuloa väitettiin, että niiden käyttöikä olisi kiitoteiltä lennettäessä jopa 12 000 tuntia[7]. Hornetien virallinen käyttöikä on 6 000 tuntia[13][14]. Käytännössä Horneteilla on lennetty pitempään[15], ja ylärajan sanotaan tulevan vastaan 8 000:ssa tunnissa[15][16][17].

        Kuitenkin Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen mukaan Hornetien käyttöiän arvioidaan täyttyvän jo, kun niillä on lennetty 4 500 tuntia

        Tuon on käytäntö osoittanut. Pysyviä venymiä ja murtumia. Materiaalit ovat osittain myötäneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkit pystyy lentämään Horneteilla 10000 tuntia, mutta suomalaiset vain 4500 tuntia🤪

        Ennen Hornetien tuloa väitettiin, että niiden käyttöikä olisi kiitoteiltä lennettäessä jopa 12 000 tuntia[7]. Hornetien virallinen käyttöikä on 6 000 tuntia[13][14]. Käytännössä Horneteilla on lennetty pitempään[15], ja ylärajan sanotaan tulevan vastaan 8 000:ssa tunnissa[15][16][17].

        Kuitenkin Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen mukaan Hornetien käyttöiän arvioidaan täyttyvän jo, kun niillä on lennetty 4 500 tuntia

        "Jenkit pystyy lentämään Horneteilla 10000 tuntia, mutta suomalaiset vain 4500 tuntia🤪"

        USA:n käyttö on vieläpä paljon rankempaa, kun lentävät Hornetilla tukialuksilta. Katapulttilähdöt ja pysäytyslaskeutumiset aiheuttaa kovaa rasitusta tekniikalle, samoin kuin se että lentävät usein painavassa lisäpolttoaine- ja pommilastissa.

        Suomessa lennot tehdään tavallisilta lentokentiltä ja varustuksena on lähinnä harjoitus ilmataisteluohjukset, jotka ei paljoa paina.


    • Anonyymi

      Runkoa pystyy vahvistamaan niitatuilla peltipaikoilla ja epoxia väliin. Autopeltikorjaamoita ympäri Suomea jotka tarjoaa ammattataitoista apua jos Hornet alkaa levitä partioretkille.
      ;-)

      • Anonyymi

        Joo kitillä vaan. Hyvä niistä vielä tulee.


    • Anonyymi

      Kummallista että ne lentävät jatkuvasti tuossa tikkakoskella ihan suunnitelmien mukaan vuodesta toiseen....

      • Anonyymi

        Ne lentää sellasta kevyttä selkärankavikaisen lentoa. kamera ei ole enää ammattilais tasoista. Samsungin kännykkä kamera alkaa olla yläkanttiin hornetin spinaalille.


    • Anonyymi

      Migien käyttöikä on 1200 tuntia, paljon pienempi kuin hornetilla.

      • Anonyymi

        Niillä se vasta ”heikko selkä” olikin!


      • Anonyymi

        Kustannukset €/kayttötuntikin oli siis Migillä siis murskaavan ylivoimainen, vertailtuna Amerikan heikkolaatuisiin mutta kalliisiin rotteloihin. 😂😂😂


      • Anonyymi

        "USA:ssa Hornetien käyttöikä on pidennetty 10 000 tuntiin."

        Niin. ja miten se on saavutettu. No niihin on vaihdettu rungot kaksi kertaa ja moottorit viisi kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä se vasta ”heikko selkä” olikin!

        Hornetien hankinnan ja käytön piti maksaa nykyrahassa laskettuna noin 3,9 miljardia euroa.[8] Eliniän käyttökustannusarvio jäi pahasti alakanttiin verrattuna toteutuneisiin kustannuksiin.

        Lentotunneissa jäätiin 2/3 luvatusta. Hornetit poistetaan käytöstä 4500 lentotunnin jälkeen, vaikka valmistaja oli luvannut käyttöiäksi 6000 tuntia.

        Heikko selkä ei kuormitusta kestä. Intistä pannaan kotiväkeet heikkoselkäiset. 😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hornetien hankinnan ja käytön piti maksaa nykyrahassa laskettuna noin 3,9 miljardia euroa.[8] Eliniän käyttökustannusarvio jäi pahasti alakanttiin verrattuna toteutuneisiin kustannuksiin.

        Lentotunneissa jäätiin 2/3 luvatusta. Hornetit poistetaan käytöstä 4500 lentotunnin jälkeen, vaikka valmistaja oli luvannut käyttöiäksi 6000 tuntia.

        Heikko selkä ei kuormitusta kestä. Intistä pannaan kotiväkeet heikkoselkäiset. 😉

        Parhaat yksilät saattavat päästä 3/4 luvatusta 6000 lentotunnista.

        2/3 on elinkaaren loppupää enimmille Horneteista.


      • Anonyymi

        Suomen käytössä Mig varmaan kestäisi sen 1200 tuntia, muut maat pystyy lentämään 4000 tuntia😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen käytössä Mig varmaan kestäisi sen 1200 tuntia, muut maat pystyy lentämään 4000 tuntia😂

        Mig ei ole vakavasti otettava hävittäjä, ainoastaan lentävä metallinkierrätyspiste.


    • Anonyymi

      Ei päästä luvattuun 6000 h yhdelläkään Hornetilla.

      • Anonyymi

        Ei tarvitsekaan päästä! Yli 30 vuotta palvellut torjuntahävittäjä on jo korvattava uudemmalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitsekaan päästä! Yli 30 vuotta palvellut torjuntahävittäjä on jo korvattava uudemmalla!

        HX- meni viduix. No pitikö paskin valita Hornettien seuraajaksi. F-35 on VAJAKKI kuin Nato-Tiltukin.


    • Anonyymi

      Hettoistuin kustannus on melkoinen F-35:lla.

    • Anonyymi

      Tiltu lensi ihan ilmaiseksi niska perse otteella baarista.

      • Anonyymi

        Nato-Tiltun pelon haju oli liikaa baarin asiakkaille?


    • Anonyymi

      SUOMI ON TURVATAKUU MAA SOVASSAKIN PÄTEE NÄMÄ SÄÄNNÖT SUOMESSA

    • Anonyymi

      Jos joku urpo nyt luulee että Horneteilla saatiin lennettyä se valmistajan lupaama 6000 tuntia niin hän erehtyy. 4500 tuntia on jo kauan sitten asetettu heikkorunkoisten Hornettien romutus iäksi. Se on maksimissaankin vain 3/4 luvatuista tunneista.

      • Anonyymi

        Hornettien ankinta ja käyttökulut kyllä nousivat moninkertaisiksi, mutta elinkaaren pituus ei.

        Nooooh. Eipä siinä vielä kaikki. Kalkkunan lentokaari on vieläkin lyhyempi. Se on lentokelvoton tekele ja vanhentunut jo ennen asiakkaalle luovutusta. Nyt valmistetaan 6. sukupolven hävittäjiä.

        Kiinalla on sellaisia erinomaisesti toimivia jo käytössä.
        China Deals a Blow to Donald Trump's F-47 Combat Jet Dream

        USA vasta kipuilee nyt uusimman F-47 kalkkuna sukuisen tekeleensä suunnittelu- ja valmistusvikojen kanssa. Softa ja rauta on akilleen kantapäät.


    • Anonyymi

      "Suomen F/A-18 Hornetit rasitettiin typerästi romuksi ennen aikojaan 6000 lentotunnilla"

      Viime viikollakin näin noita lennossa että ei taida pitää paikkaansa aloittajan otsikko.

      • Anonyymi

        Sinäkö tiedät aina koneiden lentotunnit, kun näet sellaisen ilmassa, vai mitä vttua sinä yritä sönköttää?


    • Anonyymi

      Hornetit poistuu sitä mukaan kuin Suomeen saapuu F-35 hävittäjiä ja kaikki menee aikataulun mukaan.

      Sitten myöhemmin F-35 hävittäöjät poistuvat ja 6.gen hävittäjät korvaavat ne.

      Vaikea sanoa onko Venäjää silloin enää vallankumousten jälkeen ja missä tilassa se on-

      Todennäköisesti erittäin surkeassa tilassa .....

      • Anonyymi

        Tulet taa NIIIIIN pettymään Nato-Tiltu ja stte alkaa Nato-Tiltun "MUTQ" "nii MUTQ" "MUTQ"


    • Anonyymi

      nato-suomen FA-18 Hornet oli typerä hankinta jo ennekuin se havaittiin täydelliseksi romuksi.

    • Anonyymi

      Vientirajoitukset, jotka Kiina on asettanut harvinaisten maametallien viennille Yhdysvaltoihin, sisältää ilmailutekniikan kannalta kriittisiä resursseja, jotka voivat olla isku Yhdysvaltojen kuudennen sukupolven suunnitelmille.

      Peking on vastannut presidentti Donald Trumpin päätökseen ottaa käyttöön 34 prosentin tullit hillitsemällä louhittujen mineraalien sekä kestomagneettien ja muiden valmiiden tuotteiden käyttöä.

      Alan lähteet kertoivat Reutersille, että Pekingin siirto on huolestuttava joillekin yhdysvaltalaisille ilmailualan valmistajille, koska ne ovat peräisin Kiinasta käytettäväksi ilmailutekniikassa.

      Kiinan tyhmä liike tapahtuu vain kaksi viikkoa sen jälkeen, kun Trump ilmoitti, että Boeing on tehnyt sopimuksen F-47:n kehittämisestä, joka on suunniteltu seuraamaan F-22 Raptoria ja muodostamaan Yhdysvaltain ilmavoimien seuraavan sukupolven laivaston selkärangan.

      "MUTQ"

    • Anonyymi

      Avaaja on luonnollisesti kysynyt asiaa ukrainalaisilta?

      • Anonyymi

        Sinun mielestä siis pitää kysyä ukrainalaisilta, jos kommentoi s24 palstalla, vai mitä yrität sönköttää?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suomella on hankintojen jälkeen paremmat ilmavoimat kuin Venäjällä.

      Sen jo osoittaa miksi tiltu trollaa ja vinkuu täällä jatkuvasti.

      • Anonyymi

        Ja kun ei lennä niin ei tule maahansyöksyjäkään kalkkunoille.


    • Anonyymi

      Venäläisten koneilla ei näköjään uskallettu hyökätä edes hornettiin joka olisi katkennut kaarroksessa.

      Venäläinen SuMigit olisivat katkenneet jo nousukiidossa ja viimeistään yli 2min suorassa lennossa .

      • Anonyymi

        Näin kerrottiin siis Aku Ankassa.


    • Anonyymi

      Venäläisten SU-35 lienee sieltä parhaasta päästä oleva itäkone.

      Se on jonkinverran uudempi kuin hornet ja ilmoitettu samat 6000 lentotuntia kestoiäksi normikäytössä.

      Kuitenkin huonompaa laatua kuin länsikoneet ja suomalaisella sellainen lelu kestäisi vain hetken kun Rami vetäisee sillä tiukan kolmoiskärkisalkovin kahdella kierolla Putinilla.

      • Anonyymi

        Hornet ei kestänyt kuin 4500 tuntia ja sitten oli selekä paskana.


    • Anonyymi

      En nyt tiedä kuinka montaa konetta suomi meinaa ostaa, mitta jos yksi kone maksaa 100 000 000 euroa
      niin eikö tommoisilla rahoilla saisi aika paljon
      ilmatorjuntaohjuksia?
      Voisiko suomalaiset ehkäpä itse ruveta kehittämään sellaisia?

      • Anonyymi

        Todellakin. Saksa ja Japani panevat insinöörinsä töihin niin syntyy "KÄÄNTEENTEKEVIÄ" ohjuksia. Ja niitä ei Ukrain asaa. Saavat pärjätä omillaan.


    • Anonyymi

      Taidat olla pelkkä trolli.

    • Anonyymi

      Täysin turhaa rikkomista.. ja liikaa turhaa lentämistä - joka tulee veronmaksajille erittäin kalliiksi !!
      -- nyt menevät tai menivät, täysin turhaan nato - harjoitukseen,
      ( belgia-hollanti ) Monella koneella - tosi kallista tarpeetonta hoopoilua se.
      -- Suomen poliittisen johdon tulee tehdä säästöjä !!! eikä hörhöillä ja puha lapsellisia viha juttuja !!

      • Anonyymi

        Mites venäjän poliittinen "johto"😂🤣😂


    • Anonyymi

      Jarmo Lindbergin bisneksiä järjestää hornetit romutettavien listalle pikaisesti, ilman sitä f 35 kauppoja ei olisi syntynyt. Joiden lobbaamisesta päättäjille lentokonevalmista maksoi Linbergille.
      Poliisitutkinnan paikka ehdottomasti, miten Lindberg käytti asemaansa hyväksi.

      • Anonyymi

        "Jarmo Lindbergin bisneksiä järjestää hornetit romutettavien listalle pikaisesti, "

        Jospa tuolle romulle keksitään jokin ratkaisu ja vaikka kaikesta tuosta metallista rässättäisin lusikoita ja pakkeja armeijalle ?


      • Anonyymi

        Eiköhän parhaat yksilöt jätetä reserviin, kyllä niilläkin tositilanteessa pystytään paljon harmia aiheuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän parhaat yksilöt jätetä reserviin, kyllä niilläkin tositilanteessa pystytään paljon harmia aiheuttamaan.

        Kun et saa niihin varaosia sotatilan takia? Taidat olla todella PÖLJÄ!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän parhaat yksilöt jätetä reserviin, kyllä niilläkin tositilanteessa pystytään paljon harmia aiheuttamaan.

        HeHe no ei todellakaan jätetä😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun et saa niihin varaosia sotatilan takia? Taidat olla todella PÖLJÄ!

        Älä kommentoi kun et ymmärrä mistään mitään.


    • Anonyymi

      Oli kiire tehdä F-35 kaupat, ennenkuin sen kaikki viat ym epäkohdat tulivat ilmi.

      • Anonyymi

        Vielä ehtii perua F-35 tilauksen ...


    • Anonyymi

      Ei näy tutkassa, mutta kuuluu Pietarissa.

      • Anonyymi

        Tilausta ei peruta kun on huomattu se, kuinka paljon F-35 kyrsii Tiltua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilausta ei peruta kun on huomattu se, kuinka paljon F-35 kyrsii Tiltua!

        Juuri tuo Nato-Tiltun vikinä, ennen sen kuolinkorahduksia. 🤣🤣🤣🤣


    • Anonyymi

      Menneinä vuosikymmeninä Hornetien "kaksintaistelut" ovat olleet tuttu näky kotiseudullani. Näyttävän näköinen harjoitus, vaikkei välttämättä tarpeellinen.

      • Anonyymi

        Horneteille tuli 30 vuotta täyteen ja se korvataan paremmalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Horneteille tuli 30 vuotta täyteen ja se korvataan paremmalla!

        Luvattu 6000 lentotuntia jäi kaikilta Horneteilta saavuttamatta. Onneton paska.


    Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      21
      5067
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      3343
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1300
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      100
      1288
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1210
    6. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1084
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      893
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      845
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      773
    10. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      35
      742
    Aihe