Laestadius ei uskonut vain me -oppiin!

Anonyymi-ap

21

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saman voivat todistaa kaikki ne, jotka ovat lukeneet tarkastussaarnan Sorselessa. Siinä hän kysyy: Onko se oikeassa, joka huutaa siitä kovimmin? vapaa muistelu.

• Anonyymi

Mitähän ajattelisisvat sisimmimissään ainoina oikeassa olevaiset esikoislestadiolaisuuden lähetysmiehet, jos tuon Juuson esityksen uskaltaisivat kuunnella. Tai mitä ajattelesivat sinun kommentistasi, jos sen lukisivat?

Ääneen sanoisivat, että järkeä ei saa uskoon sekoittaa, pitää vain uskoa nin kuin me sanomme, koska vain meitä ohjaa Pyhä Henki?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitähän ajattelisisvat sisimmimissään ainoina oikeassa olevaiset esikoislestadiolaisuuden lähetysmiehet, jos tuon Juuson esityksen uskaltaisivat kuunnella. Tai mitä ajattelesivat sinun kommentistasi, jos sen lukisivat?

Ääneen sanoisivat, että järkeä ei saa uskoon sekoittaa, pitää vain uskoa nin kuin me sanomme, koska vain meitä ohjaa Pyhä Henki?

Jotenkin näin luultavasti.

• Anonyymi

Kristillisyyden panettelu ei perustu raamattuun, Sakari ja Heikkikään suuren hajaannuksen saadessaan aikaan eivät millään raamatun kohdilla perustelleet, he vain halusivat noudattaa isäin sääntöjä/tapoja, nii kuin lehdessä Heikki kertoi. Jos jollakin on meitä vastaan, perustelkoon kokonaisella raamatulla ja jos löytyy korjattavaa, niin uskon että kristityt mielellään ottavat vastaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Kristillisyyden panettelu ei perustu raamattuun, Sakari ja Heikkikään suuren hajaannuksen saadessaan aikaan eivät millään raamatun kohdilla perustelleet, he vain halusivat noudattaa isäin sääntöjä/tapoja, nii kuin lehdessä Heikki kertoi. Jos jollakin on meitä vastaan, perustelkoon kokonaisella raamatulla ja jos löytyy korjattavaa, niin uskon että kristityt mielellään ottavat vastaan.

Mun kritiikki perustuu Raamattuun ja lestadiolaisten omaan opetukseen joka liittyy OLENNAISESTI Laestaidukseen ja edesmenneisiin kristityihin Pyhän Hengen jatkumon takia.

• Anonyymi

Minkähän takia tuotakin pitää pohtia? Sellainen vie harhateille. Emmehän me Lestadiuksen uskolla tule autuaaksi vaan uskolla Kristukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Lestadiolaisuus - joku niistä - voi olla oikeinkin hyvä hengellinen koti ja onkin, mutta ei sen enempää, mitä autuaaksi tulemiseen tulee. Rauha teille, sanoo Jeesus.

• Anonyymi

Kyllä Laestadiolaisille se on olennaista että Laestadius oli elävässä uskossa, koska Pyhän Hengen virka -oppi vaatii että ennen uskoneilla oli Pyhä Henki jotta myöhemmin tulleilla voi eli äläpä yhtään ala kiemurtelemaan ettei sillä ole väliä.

Sun usko Kristukseen auttaa el ja vl -opin mukaisesti täydet NOLLA jos Laestadius oli eri mieltä, koska silloin joko Laestadius tai el ja vl on harhassa ja molemmissa tapauksissa el ja vl EI VOI OLLA elävässä uskossa, koska ei ole Pyhää Henkeä.

Eli el ja vl EI RIITÄ pelkkä usko Kristukseen, vaan se usko täytyy saada joltakulta jolla JO ON PYHÄ HENKI.

• Onhan se kai ainakin vähän kiinnostavaa mille perustalle LLLrakensi. Toisaalta ovatko jälkeentulevat rakentaneet samalla perustalle siinäkin on kyse miten korpea on poljettu. On tietysti vielä sekin harkinta, että missä asiassa joku osa on toista parempi tuomitakseen toiset hornan tuuttiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä Laestadiolaisille se on olennaista että Laestadius oli elävässä uskossa, koska Pyhän Hengen virka -oppi vaatii että ennen uskoneilla oli Pyhä Henki jotta myöhemmin tulleilla voi eli äläpä yhtään ala kiemurtelemaan ettei sillä ole väliä.

Sun usko Kristukseen auttaa el ja vl -opin mukaisesti täydet NOLLA jos Laestadius oli eri mieltä, koska silloin joko Laestadius tai el ja vl on harhassa ja molemmissa tapauksissa el ja vl EI VOI OLLA elävässä uskossa, koska ei ole Pyhää Henkeä.

Eli el ja vl EI RIITÄ pelkkä usko Kristukseen, vaan se usko täytyy saada joltakulta jolla JO ON PYHÄ HENKI.

Tämä oli siis mun kommentti. Käsittelen tällä tuon videon johdantovideolla tarkemmin tätä syytä miksi sillä on KAIKKI MERKITYS maailmassa lestadiolaisille, missä uskossa Laestadius oli:

https://youtu.be/cEHPI0_urUk

Eli sen taakse karkuun juokseminen että "emme me pelastu uskomalla Laestadiukseen vaan Kristukseen" ei toimi, koska lestadiolaisten oma oppi opettaa nimenomaan että edellisillä TÄYTYY OLLA ELÄVÄ USKO jotta se on voinut välittyä elävänä nykypäivään.

Eli kuka oli väärässä, Laestadius vai el ja vl, kun hän oli eri mieltä kuin molemmat? Kuinka on mahdollista, että sekä el että vl tuomitsee Laestadiuksen omalla omillaan helvettiin? Miten on mahdollista tuomita Raattamaata siteeraten "Tämän kristillisyyden ensimmäinen ja paras työmies" helvettiin? Koska näin el ja vl tekee opettamalla eksklusiivista seurakuntaoppia Eli vain me -oppia.

Ja tuo että tämän asian pohtiminen vie vain harhatielle on vain defenssi, se on nimenomaan lahkomindsetin valhe, joka estää ihmistä kohtaamasta totuutta siitä miten asia on, koska se antaa ihmiselle luvan, jopa vaatii, että tuohon asiaan EI SAA perehtyä! Saattaa pian joutua ulos meidän LAHKOSTA!

• JuusoLehtola kirjoitti:

Tämä oli siis mun kommentti. Käsittelen tällä tuon videon johdantovideolla tarkemmin tätä syytä miksi sillä on KAIKKI MERKITYS maailmassa lestadiolaisille, missä uskossa Laestadius oli:

Eli sen taakse karkuun juokseminen että "emme me pelastu uskomalla Laestadiukseen vaan Kristukseen" ei toimi, koska lestadiolaisten oma oppi opettaa nimenomaan että edellisillä TÄYTYY OLLA ELÄVÄ USKO jotta se on voinut välittyä elävänä nykypäivään.

Eli kuka oli väärässä, Laestadius vai el ja vl, kun hän oli eri mieltä kuin molemmat? Kuinka on mahdollista, että sekä el että vl tuomitsee Laestadiuksen omalla omillaan helvettiin? Miten on mahdollista tuomita Raattamaata siteeraten "Tämän kristillisyyden ensimmäinen ja paras työmies" helvettiin? Koska näin el ja vl tekee opettamalla eksklusiivista seurakuntaoppia Eli vain me -oppia.

Ja tuo että tämän asian pohtiminen vie vain harhatielle on vain defenssi, se on nimenomaan lahkomindsetin valhe, joka estää ihmistä kohtaamasta totuutta siitä miten asia on, koska se antaa ihmiselle luvan, jopa vaatii, että tuohon asiaan EI SAA perehtyä! Saattaa pian joutua ulos meidän LAHKOSTA!

Omalla omillaan = omalla opillaan

• Anonyymi
        JuusoLehtola kirjoitti:

Juuso puhuu asiaa.

• Olisiko aika mennä eteenpäin? Pitäisi ottaa vaarin tästä ajasta, missä on Valtakunnan evankeliumi terveenä esillä. Pyrkimys totuuteen rakkaudessa pitäisi olla kaikkein tärkein asia.

• Anonyymi

Eikö tämä Juuson toiminta siis mielestäsi ole pyrkimystä totuuteen rakkaudessa?

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö tämä Juuson toiminta siis mielestäsi ole pyrkimystä totuuteen rakkaudessa?

On, jos meidän pelastuksemme riippuu sittä mitä LLLuskoi!

• Anonyymi

Ihmettelen ja en kuitenkaan ihmettele miten LLL:n uskosta ollaan riippuvaisia. Minä itseolen kiitollinen, että saan kulkea tässä joukossa ja kuulla Jumalan sanaa.
      Jos se sana ei kokonaan perustu Raamatun ilmoitukseen, vaan tarvitaan välittäjäksi "ensimmäinen ja paras työntekijä", niin minulle tulee tosi paha mieli, koska LLL on silloin laitettu jalustalle mihin hän ei kuulu - eikä varmasti olisi halunnut, että sellaiselle hänet jälkipolvi nostaa.

• Miten sovitat siis yhteen nyky el ja vl opetuksen ainoasta oikeasta uskosta ja joukosta ja Laestadiuksen opetuksen, jossa sellaista ei ollut? Eli kuka oli väärässä? Mihin turvaat jos uskot olevasi ainoassa oikeassa uskossa, opissa ja joukossa? Faktat ei puhu sen puolesta että nuo väitteet on totta, koska Laestadius itse ei ollut elävässä uskossa el ja vl opetuksen mukaan.

• Anonyymi
        JuusoLehtola kirjoitti:

Miten sovitat siis yhteen nyky el ja vl opetuksen ainoasta oikeasta uskosta ja joukosta ja Laestadiuksen opetuksen, jossa sellaista ei ollut? Eli kuka oli väärässä? Mihin turvaat jos uskot olevasi ainoassa oikeassa uskossa, opissa ja joukossa? Faktat ei puhu sen puolesta että nuo väitteet on totta, koska Laestadius itse ei ollut elävässä uskossa el ja vl opetuksen mukaan.

Olemme ilmeisesti puhuneet vähän ohi ja yli. Itse en ole uskomassa "ainoassa oikeassa". Tosin esikoistenkin joukossa jotkut korostavat Lestadiuksen asemaa tarpeettomasti.
        Minä turvaan Kristukseen - en siihen mitä opetetaan ainoasta oikeasta ja Lestadiuksesta.
        Niillä on sekä historiallinen että sosiaalinen merkityksensä. Niitä korostettaessa ja korotettaessa voidaan joutua väärille raiteille, jolloin Kristuksesta on vaarana tulla apupoika uskomiseen, koska täytyy ensin uskoa ainoaan oikeaan ja Lestadiukseen ja vasta sitten Kristukseen.
        Mehän kuulumme ensimmäisenä helluntaina perustettuun Kristuksen Kirkkoon ja nyt olemme saaneet lahjaksi rakkaan oman seurakunnan - kukin omansa.

• Anonyymi

Kerropa Juuso missä muualla puhutaan tai edes tiedetään sanaa armonjärjestys, kuin lestadiolaisuudessa? Etkö tajua että se on sama asia kuin elävän uskon saaminen.

• Armonjärjestyksestä on puhuttu kaikissa suomalaisissa herätysliikkeissä ja pietistisissä liikkeissä, eli se ei ole ollut lestadiolaisten keksimä sana tai asia, vaan ollut käytössä jo ennen lestadiolaisuutta ja myös sen jälkeen.

Nykyäänkin pietistisillä liikkeillä on sama armonjärjestys kuin Laestadiuksella ja monella pietistillä aiemmin, esimerkiksi reformoiduilla baptisteilla korostuu tämä usein hyvin paljon vaikka juuri sitä sanaa armonjärjestys ei käytetä, mutta armonjärjestys on siitä huolimatta sama.

Ja tajuan oikein hyvin että armonjärjestys tarkoittaa sitä kuinka ihminen saa elävän uskon.

Itse myös olen taipuvainen pitämään Laestadiuksen armonjärjestystä oivallisena konseptina ja itselläni on kokemuksia tästä armonjärjestyksestä, niinkuin Laestadius asian ilmaisee.

• Tuolla hyvä kirjoitus armonjärjestyksestä:

https://www.luterilainen.net/armonjarjestys/

Eli katso myös tuo mun video ja katso se sen johdantokin niin ymmärrät ehkä jotakin mistä on kyse. Minä kun siteeraan videolla Laestadiusta jossa hän sanoo selkeästi mitä armonjärjestys on. Eli en täysin ymmärrä sun kysymystä että enkö ymmärrä että se on sama asia kuin elävän uskon saaminen, kun suoraan siteeraan videolla Laestadiusta jossa hän kirjaimellisesti sanoo. Ja olet varmaan elänyt tähän asti jossain lestadiolaistynnyrissä jos et tiennyt että armonjärjestys on kaikkien pietistien omaksuma termi jolla ei ole lestadiolaisuuden kanssa alunperin mitään tekemistä, vaan he ovat sen omaksuneet ja nykyään itseasiassa MONEN MUUN armonjärjestysoppi on lähempänä Laestadiuksen käsitystä kuin lestadiolaisten.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      4974
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      86
      1762
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      288
      1622
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1574
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      256
      1448
    6. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      135
      1207
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1180
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1129
    9. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      69
      1111
    10. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1064
    Aihe