Kummallista vääntämistä, että mukamas nuo kulut eivät kuuluisi puolustusmenoihin. Mitä muita kuluja ne mukamas on, kuin selvääkin selvempiä puolustusmenoja?
https://yle.fi/a/74-20153537
Kyllä asevelvollisuusarmeijan kulut pitää laskea puolustusmenoihin mukaan
12
159
Vastaukset
- Anonyymi
Totta. Joka ukolle 25t verottomana vuodessa.
- Anonyymi
Ei pidä olla noin sinisilmäinen.
Olemme Venäjän naapurivaltio ja joudumme satsaamaan puolustukseen selvästi NATO:n minimi-määriä enemmän. Meidän intresseissä ei ole sallia, että puolustusvoimiin laitettavia määrärahoja voidaan paisutella erilaisin laskennallisin keinoin. Meidän intresseissä on, että Länsi-Euroopan NATO-maat satsaavat edes tuon NATO:n minimin (ja mielellään enemmänkin) - ilman laskennallisia kikkailuja.
Esimerkiksi Espanja on jo esittänyt, että jotkut kuljetus infraan käytettävät investoinnit tulisi laskea puolustusmenoiksi.
Eli jep Suomi menettää BKT:tä, koska varusmiehet uhraavat jopa vuoden työelämästään varusmiespalvelukseen - mutta meidän intresseissä ei ole sallia, että laskennallisia kikkailuja käytetään puolustusmenojen paisutteluun. Parasta on siis yksinkertaisesti pitää tiukasti kiinni siitä, ettei tälläisia saa ottaa huomioon NATO:n puolustusmenoissa vaan vaaditaan vähintään 2 - 3% BKT:stä suorina puolustus investointeina. Samalla logiikalla esimerkiksi yliopistojen kuluihin olisi lisättävä se aika, jonka yliopistojen opiskelijat ovat ulkona työvoimasta.
Eli monimutkainen keissi...- Anonyymi
Tuo nyt oli aivan typerää. Ei todellakaan ole analogiaa. Olisi toimiva vertaus vain, jos kaikista armeijan käyneistä tulisi ammattisotilaita.
Anonyymi kirjoitti:
Tuo nyt oli aivan typerää. Ei todellakaan ole analogiaa. Olisi toimiva vertaus vain, jos kaikista armeijan käyneistä tulisi ammattisotilaita.
Voidaan myös laskea, että peruskoulun eli oppivelvollisuuden pidentäminen vuodella maksaa noin 800 miljoonaa euroa vuodessa menetettyinä palkkatuloina.
- Anonyymi
Ei se laskennallinen menettely ole järkevää. Mutta kaikki mikä armeijaan ja sen toimintaan menee on puolustumenoja.
- Anonyymi
Teoriassa ajatus on oikein, mutta turha meidän on suomalaisina avata ovea kikkailuille. Länsi-Euroopan maat mielellään luistavat NATO-velvotteistaan...
- Anonyymi
Tottakai varusmieskoulutus pitää laskea puolustusbudjetin koko summaan. Jos ei viesti mene Ruttenille perille, pitää Suomesta lähettää Nato kokouksiin paremmat neuvottelijat. Nössöt myötäilijät ei pärjää kovilla areenoilla. Kokoomuksen värisuora on kunnostautunut lähinnä kotikentällä pelottelemalla jatkuvasti kansalaisia.
- Anonyymi
Kuulostaa jälleen Tuppura-taktiikalta. Oman maan armeijan ylläpitokuluja ei saa laskea puolustusmenoksi.
- Anonyymi
Minä laskisin vaan aseet niihin menoihin.
- Anonyymi
Jos ne loppuu, tulee noutaja
- Anonyymi
Toki on niin myöskin että armeija marssii vatsallaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361