Tekeekö Sisu vielä bussien alustoja? Jos on lopettanut niin milloin viimeiset bussialustat tehtiin?
Onko Sisu-busseja enää?
29
3928
Vastaukset
- tim100
tere
taitaapi niin olla että -80 luvulla tehtiin viimeiset alustat. täytyy tuo vielä tarkistaa tarkemmaksi. volyymiltaan isommat scania, volvo, MB-ikarus ja man ovat tänäpäivänä yleisimmät alustat mille tekevät korituksia. Suomessa tilanne että scanian ja volvon alustalle nykyään melkein kaikki valmistuvat.
Sisun kohdalla tais olla yksi syy ettei kone/laatikko yhdistelmiä ollut sopivia esim. AE:n moottori vaurioherkkä ja hankala korjata.- olla
viimeiset Sisu LA:t joskus 80-alussa.Moottoreina
oli cummis 10L ja kokeiltiin DAF:n konetta,tais
olla mahuri.
Nykyisin täysverinen linja-auto tehdas Suomessa
on Volvolla,Lieto ja Tampere. - mrl586
olla kirjoitti:
viimeiset Sisu LA:t joskus 80-alussa.Moottoreina
oli cummis 10L ja kokeiltiin DAF:n konetta,tais
olla mahuri.
Nykyisin täysverinen linja-auto tehdas Suomessa
on Volvolla,Lieto ja Tampere."Nykyisin täysverinen linja-auto tehdas Suomessa
on Volvolla,Lieto ja Tampere."
Myös Kiitokorilta löytyy täysverinen linja-autotehdas. - mrl586
TKL 584 rekisteröitiin 14.05.1985. Valmistusvuosi todennäköisesti on 1985.
- Zambba
>taitaapi niin olla että -80 luvulla tehtiin >viimeiset alustat.
Kyllä, Sisu valmisti suunnilleen 80-luvun puolessavälissä viimeiset alustansa.
>volyymiltaan isommat scania, volvo, MB-ikarus ja >man ovat tänäpäivänä yleisimmät alustat mille >tekevät korituksia. Suomessa tilanne että scanian >ja volvon alustalle nykyään melkein kaikki >valmistuvat.
MB-Ikarus? Mitä tarkoitat tällä? Eihän Mersulla ja Ikaruksella ole mitään yhteistä.
Ja juu, ruotsalaisalustat ovat ne joille suomalaispuljut kopittavat. Toki poikkeuksia on. - Zambba
Zambba kirjoitti:
>taitaapi niin olla että -80 luvulla tehtiin >viimeiset alustat.
Kyllä, Sisu valmisti suunnilleen 80-luvun puolessavälissä viimeiset alustansa.
>volyymiltaan isommat scania, volvo, MB-ikarus ja >man ovat tänäpäivänä yleisimmät alustat mille >tekevät korituksia. Suomessa tilanne että scanian >ja volvon alustalle nykyään melkein kaikki >valmistuvat.
MB-Ikarus? Mitä tarkoitat tällä? Eihän Mersulla ja Ikaruksella ole mitään yhteistä.
Ja juu, ruotsalaisalustat ovat ne joille suomalaispuljut kopittavat. Toki poikkeuksia on.Ääh, menipäs ns. perseelleen. Viestin piti mennä vastineena tim100:lle ja lainausten >ei olisi >pitänyt rivittyä >näin..
- poikkeuksia on
Zambba kirjoitti:
>taitaapi niin olla että -80 luvulla tehtiin >viimeiset alustat.
Kyllä, Sisu valmisti suunnilleen 80-luvun puolessavälissä viimeiset alustansa.
>volyymiltaan isommat scania, volvo, MB-ikarus ja >man ovat tänäpäivänä yleisimmät alustat mille >tekevät korituksia. Suomessa tilanne että scanian >ja volvon alustalle nykyään melkein kaikki >valmistuvat.
MB-Ikarus? Mitä tarkoitat tällä? Eihän Mersulla ja Ikaruksella ole mitään yhteistä.
Ja juu, ruotsalaisalustat ovat ne joille suomalaispuljut kopittavat. Toki poikkeuksia on.juuri mm. nuo Kiitokorin korittamat. Kiitokorin vakiomenyyseen kuuluu Citystar joka koritetaan Volvon alustalle...mutta...kuten jossain on sanottu, Kiitokori korittaa vaikka mitä vaikka minkä päälle. On jopa Mersun kuorma-autoalustalle koritettu busseja.
Jos nyt en ihan luule omiani niin voisin kuvitella Kiitokorin olevan hyvinkin joustava ja monipuolinen ja tilaamalla (ja rahalla) saa asiakas ihan mitä haluaa. - mrl586
Zambba kirjoitti:
Ääh, menipäs ns. perseelleen. Viestin piti mennä vastineena tim100:lle ja lainausten >ei olisi >pitänyt rivittyä >näin..
"Viestin piti mennä vastineena tim100:lle" Onnistui
"ja lainausten >ei olisi >pitänyt rivittyä >näin.." Ei onnistunut - Mällimake
mrl586 kirjoitti:
TKL 584 rekisteröitiin 14.05.1985. Valmistusvuosi todennäköisesti on 1985.
1984
- mrl586
Mällimake kirjoitti:
1984
TKL 584 valmistettiin mm. killerpopin kotisivujen mukaan 1985. http://www.kotiposti.net/killerpop/bussit/historia/tkl/584.html
- Mällimake
mrl586 kirjoitti:
TKL 584 valmistettiin mm. killerpopin kotisivujen mukaan 1985. http://www.kotiposti.net/killerpop/bussit/historia/tkl/584.html
Alusta on valmistettu 1984..
- puhutaan
mrl586 kirjoitti:
"Nykyisin täysverinen linja-auto tehdas Suomessa
on Volvolla,Lieto ja Tampere."
Myös Kiitokorilta löytyy täysverinen linja-autotehdas.muutamista kpl vuodessa,ei ole mitään sarjoja.
Lähinnä olis koritehdas..ei linja-auto! - mrl586
puhutaan kirjoitti:
muutamista kpl vuodessa,ei ole mitään sarjoja.
Lähinnä olis koritehdas..ei linja-auto!"...muutamista kpl vuodessa,ei ole mitään sarjoja."
Kiitokori on tehnyt ruotsiin suuria sarjoja. Myös pk-seudulta löytyy hieman pienempia sarjoja.
Kiitokori pystyisi tekemään paljon suurempiakin sarjoja. - Kiitokorin korittamia
mrl586 kirjoitti:
"...muutamista kpl vuodessa,ei ole mitään sarjoja."
Kiitokori on tehnyt ruotsiin suuria sarjoja. Myös pk-seudulta löytyy hieman pienempia sarjoja.
Kiitokori pystyisi tekemään paljon suurempiakin sarjoja.joskin ne ei ole Kiitokorin omaa mallistoa eli Citystaria vaan muinaisen Carruksen City L-malleja jotka Kiitokori on korittanut, ilmeisesti lisenssillä tai muulla sopimuksella.
- mrl586
Kiitokorin korittamia kirjoitti:
joskin ne ei ole Kiitokorin omaa mallistoa eli Citystaria vaan muinaisen Carruksen City L-malleja jotka Kiitokori on korittanut, ilmeisesti lisenssillä tai muulla sopimuksella.
Kiitokori oli tuolloin osa Carrus-konsernia. Todennäköisesti Carruksen Vantaan tehtaalla (Wiima) oli tuolloin ruuhkaa, joten Carrus siirsi osan Carrus CityL -mallin valmistuksesta Kiitokorille.
- eikös
mrl586 kirjoitti:
Kiitokori oli tuolloin osa Carrus-konsernia. Todennäköisesti Carruksen Vantaan tehtaalla (Wiima) oli tuolloin ruuhkaa, joten Carrus siirsi osan Carrus CityL -mallin valmistuksesta Kiitokorille.
Kiitokori ollutkaan ihan oma itsenäinen firmansa? Luulin sen aloittaneen vasta kun Carrus oli jo myyty Volvolle.
Tunnut tietävän Kiitokoristakin aikalailla. Mitä sanot jos haluaisin teettää Kiitokorilla vaikka sellaisen yksittäiskappaleen jostain vanhasta Wiimasta....sanotaan vaikka...K100 tai K200 tai.., luuletko että Kiitokori voisi sen tehdä vai pitääkö sen hakea Volvolta lupa? Tää ihan hypoteettinen kysymys, ei mulla ole resursseja hankkia uutta bussia. Mutta jos olis ja haluaisin tuollaisen K100 Wiima-kopion niin onnistuisiko? Tietty jostain pitäis sitten löytää vielä korkealattiainen mahuri tai takatuuppari alusta. - mrl586
eikös kirjoitti:
Kiitokori ollutkaan ihan oma itsenäinen firmansa? Luulin sen aloittaneen vasta kun Carrus oli jo myyty Volvolle.
Tunnut tietävän Kiitokoristakin aikalailla. Mitä sanot jos haluaisin teettää Kiitokorilla vaikka sellaisen yksittäiskappaleen jostain vanhasta Wiimasta....sanotaan vaikka...K100 tai K200 tai.., luuletko että Kiitokori voisi sen tehdä vai pitääkö sen hakea Volvolta lupa? Tää ihan hypoteettinen kysymys, ei mulla ole resursseja hankkia uutta bussia. Mutta jos olis ja haluaisin tuollaisen K100 Wiima-kopion niin onnistuisiko? Tietty jostain pitäis sitten löytää vielä korkealattiainen mahuri tai takatuuppari alusta."Kiitokori ollutkaan ihan oma itsenäinen firmansa? Luulin sen aloittaneen vasta kun Carrus oli jo myyty Volvolle."
Kiitokori tuli osaksi Carrus-konsernia Ajokin tuotantolaitosten oston yhteydessä. Näitä Ajokin omistamia tuotantolaitoksia oli tuolloin Ajokin lisäksi Kiitokori, Erikoiskori...
Carruksen pienin tehdas Kiitokori irtautui Carruksesta ennen kuin Carrus myyntiin Volvolle. Kiitokori jäi Carruksen entisten omistajien haltuun (mm. Mustonen). Erittäin todennäköisesti tuossa yhteydessä siirrettiin muiden tehtaiden parasta henkilöstöä Kiitokorille.
Jotenkin tuntuu, että myös Erikoiskori on osa nykyistä Kiitokori-konsernia, sillä tuotteet ovat samanlaisia.
"Tunnut tietävän Kiitokoristakin aikalailla. Mitä sanot jos haluaisin teettää Kiitokorilla vaikka sellaisen yksittäiskappaleen jostain vanhasta Wiimasta....sanotaan vaikka...K100 tai K200 tai.., luuletko että Kiitokori voisi sen tehdä vai pitääkö sen hakea Volvolta lupa? Tää ihan hypoteettinen kysymys, ei mulla ole resursseja hankkia uutta bussia. Mutta jos olis ja haluaisin tuollaisen K100 Wiima-kopion niin onnistuisiko? Tietty jostain pitäis sitten löytää vielä korkealattiainen mahuri tai takatuuppari alusta."
Tämä riippuu siitä kuka omistaa noiden korimallien tekijänoikeudet. Jos tekijänoikeudet noihin tuotannosta poistuneisiin korimalleihin ovat Kiitokori-konsernin omistuksessa, ei tarvitse kysyä lupaa Volvolta. Jos tekijänoikeudet ovat Volvon omistuksessa, tarvitaan lupa Volvolta.
Enemmän tietoja löytyy Kiitokorin kotisivuilta:
www.kiitokori.fi - eikös
mrl586 kirjoitti:
"Kiitokori ollutkaan ihan oma itsenäinen firmansa? Luulin sen aloittaneen vasta kun Carrus oli jo myyty Volvolle."
Kiitokori tuli osaksi Carrus-konsernia Ajokin tuotantolaitosten oston yhteydessä. Näitä Ajokin omistamia tuotantolaitoksia oli tuolloin Ajokin lisäksi Kiitokori, Erikoiskori...
Carruksen pienin tehdas Kiitokori irtautui Carruksesta ennen kuin Carrus myyntiin Volvolle. Kiitokori jäi Carruksen entisten omistajien haltuun (mm. Mustonen). Erittäin todennäköisesti tuossa yhteydessä siirrettiin muiden tehtaiden parasta henkilöstöä Kiitokorille.
Jotenkin tuntuu, että myös Erikoiskori on osa nykyistä Kiitokori-konsernia, sillä tuotteet ovat samanlaisia.
"Tunnut tietävän Kiitokoristakin aikalailla. Mitä sanot jos haluaisin teettää Kiitokorilla vaikka sellaisen yksittäiskappaleen jostain vanhasta Wiimasta....sanotaan vaikka...K100 tai K200 tai.., luuletko että Kiitokori voisi sen tehdä vai pitääkö sen hakea Volvolta lupa? Tää ihan hypoteettinen kysymys, ei mulla ole resursseja hankkia uutta bussia. Mutta jos olis ja haluaisin tuollaisen K100 Wiima-kopion niin onnistuisiko? Tietty jostain pitäis sitten löytää vielä korkealattiainen mahuri tai takatuuppari alusta."
Tämä riippuu siitä kuka omistaa noiden korimallien tekijänoikeudet. Jos tekijänoikeudet noihin tuotannosta poistuneisiin korimalleihin ovat Kiitokori-konsernin omistuksessa, ei tarvitse kysyä lupaa Volvolta. Jos tekijänoikeudet ovat Volvon omistuksessa, tarvitaan lupa Volvolta.
Enemmän tietoja löytyy Kiitokorin kotisivuilta:
www.kiitokori.fikiitos tiedoista :)
- Tietäväinen..
Kiitokorin korittamia kirjoitti:
joskin ne ei ole Kiitokorin omaa mallistoa eli Citystaria vaan muinaisen Carruksen City L-malleja jotka Kiitokori on korittanut, ilmeisesti lisenssillä tai muulla sopimuksella.
Ei muuten enää ole Kiitokorin tekemiä CityL:iä Concordialla..
- Tietäväinen...
mrl586 kirjoitti:
"Kiitokori ollutkaan ihan oma itsenäinen firmansa? Luulin sen aloittaneen vasta kun Carrus oli jo myyty Volvolle."
Kiitokori tuli osaksi Carrus-konsernia Ajokin tuotantolaitosten oston yhteydessä. Näitä Ajokin omistamia tuotantolaitoksia oli tuolloin Ajokin lisäksi Kiitokori, Erikoiskori...
Carruksen pienin tehdas Kiitokori irtautui Carruksesta ennen kuin Carrus myyntiin Volvolle. Kiitokori jäi Carruksen entisten omistajien haltuun (mm. Mustonen). Erittäin todennäköisesti tuossa yhteydessä siirrettiin muiden tehtaiden parasta henkilöstöä Kiitokorille.
Jotenkin tuntuu, että myös Erikoiskori on osa nykyistä Kiitokori-konsernia, sillä tuotteet ovat samanlaisia.
"Tunnut tietävän Kiitokoristakin aikalailla. Mitä sanot jos haluaisin teettää Kiitokorilla vaikka sellaisen yksittäiskappaleen jostain vanhasta Wiimasta....sanotaan vaikka...K100 tai K200 tai.., luuletko että Kiitokori voisi sen tehdä vai pitääkö sen hakea Volvolta lupa? Tää ihan hypoteettinen kysymys, ei mulla ole resursseja hankkia uutta bussia. Mutta jos olis ja haluaisin tuollaisen K100 Wiima-kopion niin onnistuisiko? Tietty jostain pitäis sitten löytää vielä korkealattiainen mahuri tai takatuuppari alusta."
Tämä riippuu siitä kuka omistaa noiden korimallien tekijänoikeudet. Jos tekijänoikeudet noihin tuotannosta poistuneisiin korimalleihin ovat Kiitokori-konsernin omistuksessa, ei tarvitse kysyä lupaa Volvolta. Jos tekijänoikeudet ovat Volvon omistuksessa, tarvitaan lupa Volvolta.
Enemmän tietoja löytyy Kiitokorin kotisivuilta:
www.kiitokori.fiVähän historiaa:
1942 AjokkiOy perustetaan
1943 Kiitokori Oy perustetaan
1953 Wiima (Oy Uusi Autokoriteollisuus Ab)perustetaan
1973 Oy Delta-Plan Ab perustetaan
1970-luvun alkuvuosina Erikoiskori perustetaan.
1979 Delta meni osakkaaksi Erikoiskoriin
1979 Ilmari Mustonen ostaa Wiiman
1982 Ajokki osti Erikoiskorin ja Delta Planin
1984 Kiitokori siirtyy Ajokin omistukseen
1987 Mustonen ostaa Ajokin tytäryhtiöineen
1989 muodostetaan uusi yhtiö Wiima Ajokki Delta Kiitokori Erikoiskori= Carrus Oy
1991 Kiitorin tytäryhtiö Erikoiskori lopettaa toimintansa, erikoiskorin mallien tuotanto jatkuu Kiitokorilla
1998 Volvo ostaa Carruksen. Kiitokori ja Sammutin Oy jää Mustosen omistukseen.
Tähän olisi voinut ottaa mukaan myös Delta-Planin edeltäjänkin Autokori Oy perustettu 1935 tuotanto siirtyi Delta-Plan nimen alle tehtaan muutoksen yhteydessä. - mukaan on
Tietäväinen.. kirjoitti:
Ei muuten enää ole Kiitokorin tekemiä CityL:iä Concordialla..
http://koti.welho.com/mpeura3/kalustolistat/conc.htm
Tai sitten tuo lista on out-of-date, kyseisessä listassa kuitenkin mainitaan noita Kiitokorin korittamia City L:ä. Esim. autot #
225, 229, 234, 253, 305, 307, 309, 321, 323, 326
Kaikki valmistuneet vuonna 2000. - Zambba
poikkeuksia on kirjoitti:
juuri mm. nuo Kiitokorin korittamat. Kiitokorin vakiomenyyseen kuuluu Citystar joka koritetaan Volvon alustalle...mutta...kuten jossain on sanottu, Kiitokori korittaa vaikka mitä vaikka minkä päälle. On jopa Mersun kuorma-autoalustalle koritettu busseja.
Jos nyt en ihan luule omiani niin voisin kuvitella Kiitokorin olevan hyvinkin joustava ja monipuolinen ja tilaamalla (ja rahalla) saa asiakas ihan mitä haluaa."Citystar joka koritetaan Volvon alustalle"
Kiitokori rakentaa Citystarin mille tahansa matalalattiaisen bussin alustalle.
- sisubussilla
Sisu lopetti bussien valmistuksen 80-luvun puolivälissä, juuri, kun oli oppinut niitä tekemään. DAF-keskimoottoriset ja Cummins-takamoottoriset olivat melko onnistuneita.
Aikaisemin Sisulla oli paljonkin epäonnea lähinnä moottorien kanssa. Leyland ja AEC -moottorit olivat vähän ongelmallisia. Valmet oli vähän parempi.- mrl586
"Valmet oli vähän parempi."
En olisi aivan samaa mieltä, sillä TKL 545 poistettiin teknisesti epäonnistuneena.
(lähde: Tampereen siniset bussit -kirja)
- 5.9l
sisu
Kyllä kabus käyttää viä cumminsin 5.9l mottia niissä alumiini kopeissaa jotka ite rakentaa!!!! - sisu miäs
1987 tuli postilinjoille vielä BK160D sisu ja edellisenä vuonna ainakin BT190C sisu.
Kapustalla taas ei ole mitään tekemistä sisun kanssa. Ja kabussin kone on kylläkin 4,5 litranen nykyään, ei viisysi - Anonyymi
Sisu bussit viimeiset bussit valmistettiin 80 luvun lopulla. Aikana jolloin ne ohittivat teknisessä mielessä muut merkit. Takamoottori Sisuissa oli Cumminssin koneet, keskimoottoreina käytettiin Daf moottoreita. Aiempia moottoreita olivat mm. Leyland (kohtalaisen hyvä) mutta sitten oli näitä onnettomia "kesäterämoottoreita" AEC ja Valmet. Myös ajo ominaisuudet olivat viimeisissä Sisuissa hyvät.
- Anonyymi
Kun Sisu lopetti bussien valmistuksen, niin bussiliikenteen alamäki alkoi Suomessa.
- Anonyymi
60-luvulla ja 70-luvulla luotettiin kotimaiseen bussialustaan. Kotimaiseen koriin luotettiin vielä pitemmän aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk722463Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911586Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.641365Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll711349- 1291255
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1541132- 1431106
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j881049- 701038
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur741007