Onko Sisu-busseja enää?

Sisukas(ko)?

Tekeekö Sisu vielä bussien alustoja? Jos on lopettanut niin milloin viimeiset bussialustat tehtiin?

29

3823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tim100

      tere
      taitaapi niin olla että -80 luvulla tehtiin viimeiset alustat. täytyy tuo vielä tarkistaa tarkemmaksi. volyymiltaan isommat scania, volvo, MB-ikarus ja man ovat tänäpäivänä yleisimmät alustat mille tekevät korituksia. Suomessa tilanne että scanian ja volvon alustalle nykyään melkein kaikki valmistuvat.
      Sisun kohdalla tais olla yksi syy ettei kone/laatikko yhdistelmiä ollut sopivia esim. AE:n moottori vaurioherkkä ja hankala korjata.

      • olla

        viimeiset Sisu LA:t joskus 80-alussa.Moottoreina
        oli cummis 10L ja kokeiltiin DAF:n konetta,tais
        olla mahuri.
        Nykyisin täysverinen linja-auto tehdas Suomessa
        on Volvolla,Lieto ja Tampere.


      • mrl586
        olla kirjoitti:

        viimeiset Sisu LA:t joskus 80-alussa.Moottoreina
        oli cummis 10L ja kokeiltiin DAF:n konetta,tais
        olla mahuri.
        Nykyisin täysverinen linja-auto tehdas Suomessa
        on Volvolla,Lieto ja Tampere.

        "Nykyisin täysverinen linja-auto tehdas Suomessa
        on Volvolla,Lieto ja Tampere."
        Myös Kiitokorilta löytyy täysverinen linja-autotehdas.


      • mrl586

        TKL 584 rekisteröitiin 14.05.1985. Valmistusvuosi todennäköisesti on 1985.


      • Zambba

        >taitaapi niin olla että -80 luvulla tehtiin >viimeiset alustat.

        Kyllä, Sisu valmisti suunnilleen 80-luvun puolessavälissä viimeiset alustansa.

        >volyymiltaan isommat scania, volvo, MB-ikarus ja >man ovat tänäpäivänä yleisimmät alustat mille >tekevät korituksia. Suomessa tilanne että scanian >ja volvon alustalle nykyään melkein kaikki >valmistuvat.

        MB-Ikarus? Mitä tarkoitat tällä? Eihän Mersulla ja Ikaruksella ole mitään yhteistä.

        Ja juu, ruotsalaisalustat ovat ne joille suomalaispuljut kopittavat. Toki poikkeuksia on.


      • Zambba
        Zambba kirjoitti:

        >taitaapi niin olla että -80 luvulla tehtiin >viimeiset alustat.

        Kyllä, Sisu valmisti suunnilleen 80-luvun puolessavälissä viimeiset alustansa.

        >volyymiltaan isommat scania, volvo, MB-ikarus ja >man ovat tänäpäivänä yleisimmät alustat mille >tekevät korituksia. Suomessa tilanne että scanian >ja volvon alustalle nykyään melkein kaikki >valmistuvat.

        MB-Ikarus? Mitä tarkoitat tällä? Eihän Mersulla ja Ikaruksella ole mitään yhteistä.

        Ja juu, ruotsalaisalustat ovat ne joille suomalaispuljut kopittavat. Toki poikkeuksia on.

        Ääh, menipäs ns. perseelleen. Viestin piti mennä vastineena tim100:lle ja lainausten >ei olisi >pitänyt rivittyä >näin..


      • poikkeuksia on
        Zambba kirjoitti:

        >taitaapi niin olla että -80 luvulla tehtiin >viimeiset alustat.

        Kyllä, Sisu valmisti suunnilleen 80-luvun puolessavälissä viimeiset alustansa.

        >volyymiltaan isommat scania, volvo, MB-ikarus ja >man ovat tänäpäivänä yleisimmät alustat mille >tekevät korituksia. Suomessa tilanne että scanian >ja volvon alustalle nykyään melkein kaikki >valmistuvat.

        MB-Ikarus? Mitä tarkoitat tällä? Eihän Mersulla ja Ikaruksella ole mitään yhteistä.

        Ja juu, ruotsalaisalustat ovat ne joille suomalaispuljut kopittavat. Toki poikkeuksia on.

        juuri mm. nuo Kiitokorin korittamat. Kiitokorin vakiomenyyseen kuuluu Citystar joka koritetaan Volvon alustalle...mutta...kuten jossain on sanottu, Kiitokori korittaa vaikka mitä vaikka minkä päälle. On jopa Mersun kuorma-autoalustalle koritettu busseja.

        Jos nyt en ihan luule omiani niin voisin kuvitella Kiitokorin olevan hyvinkin joustava ja monipuolinen ja tilaamalla (ja rahalla) saa asiakas ihan mitä haluaa.


      • mrl586
        Zambba kirjoitti:

        Ääh, menipäs ns. perseelleen. Viestin piti mennä vastineena tim100:lle ja lainausten >ei olisi >pitänyt rivittyä >näin..

        "Viestin piti mennä vastineena tim100:lle" Onnistui

        "ja lainausten >ei olisi >pitänyt rivittyä >näin.." Ei onnistunut


      • Mällimake
        mrl586 kirjoitti:

        TKL 584 rekisteröitiin 14.05.1985. Valmistusvuosi todennäköisesti on 1985.

        1984


      • mrl586

      • Mällimake

      • puhutaan
        mrl586 kirjoitti:

        "Nykyisin täysverinen linja-auto tehdas Suomessa
        on Volvolla,Lieto ja Tampere."
        Myös Kiitokorilta löytyy täysverinen linja-autotehdas.

        muutamista kpl vuodessa,ei ole mitään sarjoja.
        Lähinnä olis koritehdas..ei linja-auto!


      • mrl586
        puhutaan kirjoitti:

        muutamista kpl vuodessa,ei ole mitään sarjoja.
        Lähinnä olis koritehdas..ei linja-auto!

        "...muutamista kpl vuodessa,ei ole mitään sarjoja."

        Kiitokori on tehnyt ruotsiin suuria sarjoja. Myös pk-seudulta löytyy hieman pienempia sarjoja.

        Kiitokori pystyisi tekemään paljon suurempiakin sarjoja.


      • Kiitokorin korittamia
        mrl586 kirjoitti:

        "...muutamista kpl vuodessa,ei ole mitään sarjoja."

        Kiitokori on tehnyt ruotsiin suuria sarjoja. Myös pk-seudulta löytyy hieman pienempia sarjoja.

        Kiitokori pystyisi tekemään paljon suurempiakin sarjoja.

        joskin ne ei ole Kiitokorin omaa mallistoa eli Citystaria vaan muinaisen Carruksen City L-malleja jotka Kiitokori on korittanut, ilmeisesti lisenssillä tai muulla sopimuksella.


      • mrl586
        Kiitokorin korittamia kirjoitti:

        joskin ne ei ole Kiitokorin omaa mallistoa eli Citystaria vaan muinaisen Carruksen City L-malleja jotka Kiitokori on korittanut, ilmeisesti lisenssillä tai muulla sopimuksella.

        Kiitokori oli tuolloin osa Carrus-konsernia. Todennäköisesti Carruksen Vantaan tehtaalla (Wiima) oli tuolloin ruuhkaa, joten Carrus siirsi osan Carrus CityL -mallin valmistuksesta Kiitokorille.


      • eikös
        mrl586 kirjoitti:

        Kiitokori oli tuolloin osa Carrus-konsernia. Todennäköisesti Carruksen Vantaan tehtaalla (Wiima) oli tuolloin ruuhkaa, joten Carrus siirsi osan Carrus CityL -mallin valmistuksesta Kiitokorille.

        Kiitokori ollutkaan ihan oma itsenäinen firmansa? Luulin sen aloittaneen vasta kun Carrus oli jo myyty Volvolle.

        Tunnut tietävän Kiitokoristakin aikalailla. Mitä sanot jos haluaisin teettää Kiitokorilla vaikka sellaisen yksittäiskappaleen jostain vanhasta Wiimasta....sanotaan vaikka...K100 tai K200 tai.., luuletko että Kiitokori voisi sen tehdä vai pitääkö sen hakea Volvolta lupa? Tää ihan hypoteettinen kysymys, ei mulla ole resursseja hankkia uutta bussia. Mutta jos olis ja haluaisin tuollaisen K100 Wiima-kopion niin onnistuisiko? Tietty jostain pitäis sitten löytää vielä korkealattiainen mahuri tai takatuuppari alusta.


      • mrl586
        eikös kirjoitti:

        Kiitokori ollutkaan ihan oma itsenäinen firmansa? Luulin sen aloittaneen vasta kun Carrus oli jo myyty Volvolle.

        Tunnut tietävän Kiitokoristakin aikalailla. Mitä sanot jos haluaisin teettää Kiitokorilla vaikka sellaisen yksittäiskappaleen jostain vanhasta Wiimasta....sanotaan vaikka...K100 tai K200 tai.., luuletko että Kiitokori voisi sen tehdä vai pitääkö sen hakea Volvolta lupa? Tää ihan hypoteettinen kysymys, ei mulla ole resursseja hankkia uutta bussia. Mutta jos olis ja haluaisin tuollaisen K100 Wiima-kopion niin onnistuisiko? Tietty jostain pitäis sitten löytää vielä korkealattiainen mahuri tai takatuuppari alusta.

        "Kiitokori ollutkaan ihan oma itsenäinen firmansa? Luulin sen aloittaneen vasta kun Carrus oli jo myyty Volvolle."

        Kiitokori tuli osaksi Carrus-konsernia Ajokin tuotantolaitosten oston yhteydessä. Näitä Ajokin omistamia tuotantolaitoksia oli tuolloin Ajokin lisäksi Kiitokori, Erikoiskori...

        Carruksen pienin tehdas Kiitokori irtautui Carruksesta ennen kuin Carrus myyntiin Volvolle. Kiitokori jäi Carruksen entisten omistajien haltuun (mm. Mustonen). Erittäin todennäköisesti tuossa yhteydessä siirrettiin muiden tehtaiden parasta henkilöstöä Kiitokorille.

        Jotenkin tuntuu, että myös Erikoiskori on osa nykyistä Kiitokori-konsernia, sillä tuotteet ovat samanlaisia.

        "Tunnut tietävän Kiitokoristakin aikalailla. Mitä sanot jos haluaisin teettää Kiitokorilla vaikka sellaisen yksittäiskappaleen jostain vanhasta Wiimasta....sanotaan vaikka...K100 tai K200 tai.., luuletko että Kiitokori voisi sen tehdä vai pitääkö sen hakea Volvolta lupa? Tää ihan hypoteettinen kysymys, ei mulla ole resursseja hankkia uutta bussia. Mutta jos olis ja haluaisin tuollaisen K100 Wiima-kopion niin onnistuisiko? Tietty jostain pitäis sitten löytää vielä korkealattiainen mahuri tai takatuuppari alusta."

        Tämä riippuu siitä kuka omistaa noiden korimallien tekijänoikeudet. Jos tekijänoikeudet noihin tuotannosta poistuneisiin korimalleihin ovat Kiitokori-konsernin omistuksessa, ei tarvitse kysyä lupaa Volvolta. Jos tekijänoikeudet ovat Volvon omistuksessa, tarvitaan lupa Volvolta.

        Enemmän tietoja löytyy Kiitokorin kotisivuilta:
        www.kiitokori.fi


      • eikös
        mrl586 kirjoitti:

        "Kiitokori ollutkaan ihan oma itsenäinen firmansa? Luulin sen aloittaneen vasta kun Carrus oli jo myyty Volvolle."

        Kiitokori tuli osaksi Carrus-konsernia Ajokin tuotantolaitosten oston yhteydessä. Näitä Ajokin omistamia tuotantolaitoksia oli tuolloin Ajokin lisäksi Kiitokori, Erikoiskori...

        Carruksen pienin tehdas Kiitokori irtautui Carruksesta ennen kuin Carrus myyntiin Volvolle. Kiitokori jäi Carruksen entisten omistajien haltuun (mm. Mustonen). Erittäin todennäköisesti tuossa yhteydessä siirrettiin muiden tehtaiden parasta henkilöstöä Kiitokorille.

        Jotenkin tuntuu, että myös Erikoiskori on osa nykyistä Kiitokori-konsernia, sillä tuotteet ovat samanlaisia.

        "Tunnut tietävän Kiitokoristakin aikalailla. Mitä sanot jos haluaisin teettää Kiitokorilla vaikka sellaisen yksittäiskappaleen jostain vanhasta Wiimasta....sanotaan vaikka...K100 tai K200 tai.., luuletko että Kiitokori voisi sen tehdä vai pitääkö sen hakea Volvolta lupa? Tää ihan hypoteettinen kysymys, ei mulla ole resursseja hankkia uutta bussia. Mutta jos olis ja haluaisin tuollaisen K100 Wiima-kopion niin onnistuisiko? Tietty jostain pitäis sitten löytää vielä korkealattiainen mahuri tai takatuuppari alusta."

        Tämä riippuu siitä kuka omistaa noiden korimallien tekijänoikeudet. Jos tekijänoikeudet noihin tuotannosta poistuneisiin korimalleihin ovat Kiitokori-konsernin omistuksessa, ei tarvitse kysyä lupaa Volvolta. Jos tekijänoikeudet ovat Volvon omistuksessa, tarvitaan lupa Volvolta.

        Enemmän tietoja löytyy Kiitokorin kotisivuilta:
        www.kiitokori.fi

        kiitos tiedoista :)


      • Tietäväinen..
        Kiitokorin korittamia kirjoitti:

        joskin ne ei ole Kiitokorin omaa mallistoa eli Citystaria vaan muinaisen Carruksen City L-malleja jotka Kiitokori on korittanut, ilmeisesti lisenssillä tai muulla sopimuksella.

        Ei muuten enää ole Kiitokorin tekemiä CityL:iä Concordialla..


      • Tietäväinen...
        mrl586 kirjoitti:

        "Kiitokori ollutkaan ihan oma itsenäinen firmansa? Luulin sen aloittaneen vasta kun Carrus oli jo myyty Volvolle."

        Kiitokori tuli osaksi Carrus-konsernia Ajokin tuotantolaitosten oston yhteydessä. Näitä Ajokin omistamia tuotantolaitoksia oli tuolloin Ajokin lisäksi Kiitokori, Erikoiskori...

        Carruksen pienin tehdas Kiitokori irtautui Carruksesta ennen kuin Carrus myyntiin Volvolle. Kiitokori jäi Carruksen entisten omistajien haltuun (mm. Mustonen). Erittäin todennäköisesti tuossa yhteydessä siirrettiin muiden tehtaiden parasta henkilöstöä Kiitokorille.

        Jotenkin tuntuu, että myös Erikoiskori on osa nykyistä Kiitokori-konsernia, sillä tuotteet ovat samanlaisia.

        "Tunnut tietävän Kiitokoristakin aikalailla. Mitä sanot jos haluaisin teettää Kiitokorilla vaikka sellaisen yksittäiskappaleen jostain vanhasta Wiimasta....sanotaan vaikka...K100 tai K200 tai.., luuletko että Kiitokori voisi sen tehdä vai pitääkö sen hakea Volvolta lupa? Tää ihan hypoteettinen kysymys, ei mulla ole resursseja hankkia uutta bussia. Mutta jos olis ja haluaisin tuollaisen K100 Wiima-kopion niin onnistuisiko? Tietty jostain pitäis sitten löytää vielä korkealattiainen mahuri tai takatuuppari alusta."

        Tämä riippuu siitä kuka omistaa noiden korimallien tekijänoikeudet. Jos tekijänoikeudet noihin tuotannosta poistuneisiin korimalleihin ovat Kiitokori-konsernin omistuksessa, ei tarvitse kysyä lupaa Volvolta. Jos tekijänoikeudet ovat Volvon omistuksessa, tarvitaan lupa Volvolta.

        Enemmän tietoja löytyy Kiitokorin kotisivuilta:
        www.kiitokori.fi

        Vähän historiaa:
        1942 AjokkiOy perustetaan
        1943 Kiitokori Oy perustetaan
        1953 Wiima (Oy Uusi Autokoriteollisuus Ab)perustetaan
        1973 Oy Delta-Plan Ab perustetaan
        1970-luvun alkuvuosina Erikoiskori perustetaan.
        1979 Delta meni osakkaaksi Erikoiskoriin
        1979 Ilmari Mustonen ostaa Wiiman
        1982 Ajokki osti Erikoiskorin ja Delta Planin
        1984 Kiitokori siirtyy Ajokin omistukseen
        1987 Mustonen ostaa Ajokin tytäryhtiöineen
        1989 muodostetaan uusi yhtiö Wiima Ajokki Delta Kiitokori Erikoiskori= Carrus Oy
        1991 Kiitorin tytäryhtiö Erikoiskori lopettaa toimintansa, erikoiskorin mallien tuotanto jatkuu Kiitokorilla
        1998 Volvo ostaa Carruksen. Kiitokori ja Sammutin Oy jää Mustosen omistukseen.
        Tähän olisi voinut ottaa mukaan myös Delta-Planin edeltäjänkin Autokori Oy perustettu 1935 tuotanto siirtyi Delta-Plan nimen alle tehtaan muutoksen yhteydessä.


      • mukaan on
        Tietäväinen.. kirjoitti:

        Ei muuten enää ole Kiitokorin tekemiä CityL:iä Concordialla..

        http://koti.welho.com/mpeura3/kalustolistat/conc.htm

        Tai sitten tuo lista on out-of-date, kyseisessä listassa kuitenkin mainitaan noita Kiitokorin korittamia City L:ä. Esim. autot #
        225, 229, 234, 253, 305, 307, 309, 321, 323, 326
        Kaikki valmistuneet vuonna 2000.


      • Zambba
        poikkeuksia on kirjoitti:

        juuri mm. nuo Kiitokorin korittamat. Kiitokorin vakiomenyyseen kuuluu Citystar joka koritetaan Volvon alustalle...mutta...kuten jossain on sanottu, Kiitokori korittaa vaikka mitä vaikka minkä päälle. On jopa Mersun kuorma-autoalustalle koritettu busseja.

        Jos nyt en ihan luule omiani niin voisin kuvitella Kiitokorin olevan hyvinkin joustava ja monipuolinen ja tilaamalla (ja rahalla) saa asiakas ihan mitä haluaa.

        "Citystar joka koritetaan Volvon alustalle"

        Kiitokori rakentaa Citystarin mille tahansa matalalattiaisen bussin alustalle.


    • sisubussilla

      Sisu lopetti bussien valmistuksen 80-luvun puolivälissä, juuri, kun oli oppinut niitä tekemään. DAF-keskimoottoriset ja Cummins-takamoottoriset olivat melko onnistuneita.

      Aikaisemin Sisulla oli paljonkin epäonnea lähinnä moottorien kanssa. Leyland ja AEC -moottorit olivat vähän ongelmallisia. Valmet oli vähän parempi.

      • mrl586

        "Valmet oli vähän parempi."

        En olisi aivan samaa mieltä, sillä TKL 545 poistettiin teknisesti epäonnistuneena.

        (lähde: Tampereen siniset bussit -kirja)


    • 5.9l

      sisu

      Kyllä kabus käyttää viä cumminsin 5.9l mottia niissä alumiini kopeissaa jotka ite rakentaa!!!!

    • sisu miäs

      1987 tuli postilinjoille vielä BK160D sisu ja edellisenä vuonna ainakin BT190C sisu.

      Kapustalla taas ei ole mitään tekemistä sisun kanssa. Ja kabussin kone on kylläkin 4,5 litranen nykyään, ei viisysi

    • Anonyymi

      Sisu bussit viimeiset bussit valmistettiin 80 luvun lopulla. Aikana jolloin ne ohittivat teknisessä mielessä muut merkit. Takamoottori Sisuissa oli Cumminssin koneet, keskimoottoreina käytettiin Daf moottoreita. Aiempia moottoreita olivat mm. Leyland (kohtalaisen hyvä) mutta sitten oli näitä onnettomia "kesäterämoottoreita" AEC ja Valmet. Myös ajo ominaisuudet olivat viimeisissä Sisuissa hyvät.

    • Anonyymi

      Kun Sisu lopetti bussien valmistuksen, niin bussiliikenteen alamäki alkoi Suomessa.

    • Anonyymi

      60-luvulla ja 70-luvulla luotettiin kotimaiseen bussialustaan. Kotimaiseen koriin luotettiin vielä pitemmän aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe