olen sairastanut sosiaalista paniikki häiriöä noin 17vuotiaasta asti ja olen nyt jo yli 40v mies en ole paniikkikohtauksia saanut moneen vuoteen mutta en ole siitä huolimatta pystynyt menemään kauppaan selvinpäin tai sitten olen jonku kanssa käynyt vain pari kertaa parissa vuodessa aina ajan ohi ja ohi kun yritän mennä yksin kauppaan en ymmärrä mikä minua vaivaa välillä tuntuu että onko tässä ihan hullu onko muilla samanlaisia ahdistuksia mietin vain että onkohan tämä jotain muuta ahdistusta kun paniikkihäiriötä?? onko muilla ollut tälläista tai onko tietoa mikä voisi olla?? ja onko konsteja miten hemmetissä saan ajettua auton siihen parkkipaikalle ja saan tehtyä ostokset :(
Ahdistus/Paniikkihäiriö kauppaan meno!
8
137
Vastaukset
- Anonyymi
Paniikinja sen pelko on tosi kurja olotila. Eräs mies kertoi että hän oli lopulta niin kyllästynyt itseensä että ajatteli , ennen kun meni kauppaan että jos kuolen niin kuolen kaupassa ja nyt menen kauppaan sisälle
. Ja onnistui hyvin, ja sen jälkeen alkoi kauppareisut olemaan mukavia . Se on niin joskus että on pakotettava itsensä se on vaikeaa mutta kun vaan menee sinne ja ajattelee että tuli mitä tahansa niin nyt en anna periksi sitä oppii kun treenaa.
Koska äa pystyt ajelemaan autolla niin , moni ei edes kykene siihen , joten mene kauppaan ja ajattele että mitään ei tule tapahtumaan . Ja hengittele nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Entäs jos ottaisit alussa rauhoittavan tabletin sekin antaa monelle voimia mennä sinne minne ei muuten mene. Tsemppiä - Anonyymi
Sinun pitäisi mennä puhumaan psykologille. Lääkäri määrää myös ahdistuslääkkeitä tai mielialalääkkeitä,kun kerrot tilanteesi. Tiedän,kun minulla on/oli sama ongelma.
- Anonyymi
Liikkumalla ulkona ihmisten seurassa kaikki muutkin ahdistusta potevat lievittävät oloaan. Uskon että tämä on melko yleinen vaiva etenkin talviaikana.
Nyt on kevät, paras aika vuodesta purkaa luonnossa liikkumalla sisäisiä estojaan ja jännityksiään.
Opettele puhumaan tuntemattomien ihmisten kanssa ulkona. Sinullakin on noita "ikkunoita", jolloin puhuminen onnistuu helpommin.
Naama peruslukemilla onnistuu kauppaanmenokin. Eivät ihmiset kiinnitä sinuun mitään huomiota kunhan itse menet reippaasti sisälle liikkeeseen.
Jan, jännittäjä. - Anonyymi
Et pysty mennä kauppaan selvinpäin jos juot Alkoa niin kierre on valmis.Alkomahooli tekee pelkotiloja joten se kannattaa jättää ja astua vaan rohkeasti puotiin.
- Anonyymi
Mulle kävi noin, kun juopottelin liikaa.
En uskaltanut mennä minnekään selvin päin, itsetunto oli aivan alhaalla. Pidin itseäni huonona ihmisenä, ja kuvittelin, että muutkin pitää, tiesivät muka millainen olin, ryyppäsin ja häpesin itseäni. Häpeä oli ehkä se suurin paniikkihäiriön ja jännittämisen, pelkojen, syy.
Se oli täysin väärä luulo, ei kukaan minusta mitään ajatellut, ihmisillä oli ihan omat ajatuksen kohteensa, ei kukaan tiennyt kuka olen tai millainen olen.
Itsetuntoa pystyy kohottamaan parhaiten harjoittelemalla. On altistettava itsensä ihmisten joukkoon, vaikka pikkuhiljaa, ja ajan myötä ymmärtää, ettei siinä mitään kummempaa olekaan.
Kun hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, niin huomaa muidenkin hyväksyvän.
- Anonyymi
Kuka on aloittajalle ostanut alkoholia jos ei itse pysty käymään kaupassa/alkossa ? Kaveriko tuo alkoholin ? Jos itse pystyy käymään ostaa alkoa niin pystyy kaupasta ostaa myös muutakin .
Hei,
Hyvä, että kirjoitit tänne. Vertaistuki voi olla hyvä voimavara. Laitan tähän alle lisäksi tiedoksi infoa eri auttamistahoista, joista saa vertaistukea, mutta lisäksi myös ammattimaista keskustelutukea. Keskustelu ammattilaisen tai vertaisen kanssa voi helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia.
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/
Lisäksi ma-ke klo 15–19 ja to klo 15–21 on aikuisten kahdenkeskinen MIELI Kriisichat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.
Tukinetissä on lisäksi monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Anonyymiin nettiryhmään osallistumisen voi myös ajatella olevan sosiaalisten tilanteidne harjoittelua. Ryhmächattejä on useita lähes päivittäin ja aiheitakin laidasta laitaan. Tukinetin etusivun chat-karusellista näkee mitä on juuri nyt käynnissä ja mitä seuraavaksi tulossa. Keskusteluryhmät ovat esimoderoituja, joten niihin on turvallista kirjoittaa aroistakin asioista.
Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata- AnonyymiUUSI
Ihan selkiästi trolli alotus.
Epä loogista on selkiästi havaittavissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk682219Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921496Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.621302Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll701281- 1151150
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j901000- 69989
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur72943Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍84899- 104879