Jeesus maistoi kuolemaa kaikkien edestä

Anonyymi-ap

Mikä on tämä kuolema jota hän maistoi?

Heprealaiskirje 2:9
'Mutta hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa. '

Huomatkaa "kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi". Kärsimys on osa sitä kuolemaa mitä hän maistoi. Tämä kuolema ei ole vain ruumiillinen menehtyminen tai poisnukkuminen.

Jesaja 53:5 (Biblia)
' Vaan hän on haavoitettu meidän pahain tekoimme tähden, ja meidän synteimme tähden on hän hosuttu. Rangaistus on hänen päällänsä, että meillä rauha olis, ja hänen haavainsa kautta olemme me parannetut.'

"Rangaistus on hänen päällänsä". Jeesuksen ristin kärsimyksessä on jotain pysyvää ja se pysyvä on Jumalan muuttumattomuus, joka tietenkin koskee myös Jeesusta.

Jesaja 53:8
' Mutta hän on otettu pois ahdistuksesta ja tuomiosta; kuka taitaa sanoa hänen elämänsä pituuden? sillä hän on sivallettu pois eläväin maalta, kuin hän minun kansani pahain tekoin tähden rangaistiin.'

Kukaan ei taida sanoa Jeesuksen elämän pituutta. Voimme toki sanoa että hänen elämänsä maan päällä kesti sen n. 30 vuotta, mutta Jeesus ei ole ajallinen ihminen:

Heprealaiskirje 13:8
' Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. '

Vaikka Biblia-käännös on kieleltään toisinaan hassu, tuo se monissa kohdin paljon selkeämmin esille Jeesuksen ajatonta olemusta muuttumattomana Jumalana.

Heprealaiskirje 10:12-14
' Mutta kuin tämä oli yhden ijankaikkisesti kelpaavan uhrin syntein edestä uhrannut, istuu hän nyt Jumalan oikialla kädellä, Ja odottaa, että hänen vihollisensa pannaan hänen jalkainsa astinlaudaksi. Sillä yhdellä uhrilla on hän ijankaikkisesti täydelliseksi tehnyt ne, jotka pyhitetään.'

Se kuolema johon Jeesus itsensä antoi alttiiksi, kelpaa iankaikkisesti Jumalalle hyvitykseksi kaikesta pahasta.

1. Mooseksen kirja 2:17
' Mutta hyvän ja pahan tiedon puusta älä syö: sillä jona päivänä sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman.'

Kaksi kuolemaa:

Filippiläiskirje 2:8
' Ja löydettiin menoissa niinkuin ihminen, nöyryytti itsensä ja oli kuolemaan saakka kuuliainen, ja ristin kuolemaan asti.'

Matteus 10:28
' Ja älkäät peljätkö niitä, jotka ruumiin tappavat, ja ei voi sielua tappaa; mutta peljätkäät enemmin sitä, joka voi sekä sielun että ruumiin helvetissä hukuttaa.'

Jeesus antoi oman sielunsa vikauhriksi:

Jesaja 53:13
' Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. '

Jeesus voi tuomita kadotukseen koska hän itse on kuollut ja ylösnoussut:

Roomalaiskirje 8:34
'Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. '

Koska Kristus on itse maistanut kuolemaa, on hänellä ainoastaan oikeus siihen tuomita ja koska hän on viattomana sen kärsinyt, on hänellä myöskin oikeus armahtaa. Hän maistoi kuolemaa meidän syntiemme tähden. Kun me hänet kohtaamme, kohtaamme jonkun kenet olemme tuohon kuolemaan tuominneet pahojen tekojemme kautta. Mutta Jeesus itse antaa meille anteeksi kun uskomme.

1. Timoteuskirje 2:1-7
' Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa. Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa, ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu — minä puhun totta, en valhettele — pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa. '

Yksi ja sama on Jumala ja välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Jeesus Kristus. Raamattu korottaa tämän ihmisen Jumalaksi, koska sitä hän on.

Heprealaiskirje 1:5-8
' Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit". Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi"; mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka. '

4

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vielä selvemmäksi Jeesuksen kuolemaan ristillä liittyvä muuttumattomuus tulee näistä jakeista:

Galatalaiskirje 3:1
      ' Te hullut Galatalaiset! kuka teidät on vimmannut totuutta uskomasta? joiden silmäin eteen Jesus Kristus kirjoitettu oli, teidän seassanne ristiinnaulittu.'

1. Korinttilaiskirje 2:2
      'Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna. '

2. Korinttilaiskirje 2:14-16
      ' Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun! Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa: näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi. Ja kuka on tällaiseen kelvollinen? '

Paavali puhuu ristiinnaulitusta Jeesuksesta tässä hetkessä läsnäolevana.

• Anonyymi

Jäppinen pääsi vähällä, ainakin aiheuttamansa tuhoon verrattuna.

• Anonyymi

Onneksi Roomalaiset tekivät mitä pitikin.

• Anonyymi

aku ankka teki saman !!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      88
      1978
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      82
      1790
    3. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      52
      1422
    4. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      48
      1395
    5. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      146
      1338
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1262
    7. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      143
      1216
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      26
      1064
    9. Teki mieli

Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
      Ikävä
      39
      965
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      25
      962
    Aihe