HSL:n liput

Anonyymi-ap

Eikö nuo itsekkäät helsinkiläiset vieläkään tajua, että pysäkin parin matkoja tehdään myös muissa kunnissa? Vai onko pysäkin parin matkat vain helsinkiläisten oikeus?

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8426707

Myös Vantaalla tehdään pysäkin parin matkoja: laiskuuttaa, liikuntarajoitteisuuden vuoksi, tavaroiden kantamisen vuoksi jne.

HSL:n ei tule "antamaan" helsinkiläisille halvempaa lippua!

Itsekkäät helsinkiläiset eivät vieläkään usko, että he eivät maksa muiden kuntien asukkaiden matkoista.

Silloin kun oli kuntien omat sisäisen liikenteen liput niin ne oli kaikki samanhintaisia kilometreistä riippumatta.

14

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitääkö yleensä tehdä parin pysäkin matkoja???

    • Anonyymi

      Helsingissä oli vielä A-alueella ratikkalippu, josta luovuttiin. Syynä se, ettei Espoossa ja Vantaalla ollut ratikkaliikennettä. Helsinki oli sen jälkeen AB-aluetta, kuten Vantaa ja Espookin osittain.. Siten Kallion huonokuntoiset vanhukset joutuvat maksamaan torille mennessään saman hinnan, jolla pääsee mm. Itäkeskuksesta Espoo Matinkylään ym. Sittemmin pikaratikalla pääsee myös Espoon alueille. Espoo halusi myös metroliikenteen asukkaiden vastusteluista huolimatta. Jottei se liikaa rumentaisi merimaisemia, liikkuukin metro osittain meren alla?.. Helsingissä metro liikkuu sujuvasti maan pinnalla ja sillalla.
      Pian Vantaallekin saadaan ratikat lyhyemmille matkoille.
      Raitioliikenne kuuluukin isoihin kaupunkeihin, niin meillä kuin muidenkin maiden isojen kaupunkien keskustoissa. Se on sujuvaa, edullista ja vähentää ympäristöhaittoja. 10 minuutin matkalippu oli idean täysi floppi. Keskustan liikennejärjestelyt yksistään liikennevalojen ja mittavien korjaustöiden sekä pysähdysten tähden tähden venyttävät lyhyenkin matkan kestoa
      Helsinkiläiset eivät ole itsekkäitä, helsinkiläisten verorahoilla tuetaan seutuliikennettä jo kohtuuttoman paljon. Ei olla kateellisia helsinkiläisille, heillä on esim. asuminen huomattavasti kalliimpaa kuin vantaalaisilla. Kiitetään, että lähikunnatkin on otettu mukaan HKL:n sijaan HSL:ään. Vantaalaiset AB -alueella matkustavat pääsevät samalla hinnalla työpaikoilleen tai viikonlopun huvituksiin Helsingissä kuin helsinkiläinen veronmaksaja kotikaupungissaan yhden pysäkin välin.

      • Anonyymi

        Etkö tiedä, että suurin osa Vantaasta on C-vyöhykkeellä? Vain Kehä 3 sisäpuolella oleva alue on B-vyöhykkeellä.

        Etkö tiedä, että pikaratikka kulkee kokonaan B-vyöhykkeellä?

        Se, että asunnot kalliimpia A-vyöhykkeellä ei ole peruste, että pitäisi olla halvemmat liput?

        Helsingin verorahoilla maksetaan helsinkiläisten matkoja, Espoon verorahoilla maksetaan espoolaisten matkoja, Vantaan verorahoilla maksetaan vantaalaisten matkoja jne.

        Miten tasahinnoittelu on onnistunut esim. Tukholmassa ja sen ympäristössä? Siellä yksi tasahintainen lippu kattaa todella laajan alueen, laajemman kuin HSL:n alue. Eli kuljet pysäkin välin tai pidemmän matkan.

        Suomessa esim. Fölillä on tasahinnoittelu (Turku ja ympäristö kunnat) ja sielläkin pysäkin välin matka maksaa saman kuin pidempi matka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tiedä, että suurin osa Vantaasta on C-vyöhykkeellä? Vain Kehä 3 sisäpuolella oleva alue on B-vyöhykkeellä.

        Etkö tiedä, että pikaratikka kulkee kokonaan B-vyöhykkeellä?

        Se, että asunnot kalliimpia A-vyöhykkeellä ei ole peruste, että pitäisi olla halvemmat liput?

        Helsingin verorahoilla maksetaan helsinkiläisten matkoja, Espoon verorahoilla maksetaan espoolaisten matkoja, Vantaan verorahoilla maksetaan vantaalaisten matkoja jne.

        Miten tasahinnoittelu on onnistunut esim. Tukholmassa ja sen ympäristössä? Siellä yksi tasahintainen lippu kattaa todella laajan alueen, laajemman kuin HSL:n alue. Eli kuljet pysäkin välin tai pidemmän matkan.

        Suomessa esim. Fölillä on tasahinnoittelu (Turku ja ympäristö kunnat) ja sielläkin pysäkin välin matka maksaa saman kuin pidempi matka.

        Vantaalla ja Espoossa osa asukkaista joutuvat maksamaan isomman hinnan kuin toiset, jos matka suuntautuu A-vyöhykkeelle vaikka työpaikan vuoksi. Kuitenkin kaikilla on saman kunnan alueella sama kuntavero. Tätä ei voi perustella pidemmällä matkalla, koska esim Vantaalla itäisimmässä kolkasta läntisempää kolkkaan on paljon pitempi matka kuin C-vyöhykkeeltä A-vyohykkeelle ja se on halvempi, kun pysytään C-vyöhykkeen sisällä.
        Koko tuo vyöhykeajattelu lähtee helsinkikeskeisestä ajattelusta.

        Onkin mahdotonta vyöhykemallilla saada kaikille oikeudenmukainen maksujärjestelmä. Paras olisi puhtaasti joko kilometriin tai aikaankin,,joka kulkuvälineessä vietetään, perustuva hinnoittelu. Tai sitten tasahinnoittelu, jos lähtökohtana onkin muu kuin liikkumiskustannuksiin perustuva hinnoittelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tiedä, että suurin osa Vantaasta on C-vyöhykkeellä? Vain Kehä 3 sisäpuolella oleva alue on B-vyöhykkeellä.

        Etkö tiedä, että pikaratikka kulkee kokonaan B-vyöhykkeellä?

        Se, että asunnot kalliimpia A-vyöhykkeellä ei ole peruste, että pitäisi olla halvemmat liput?

        Helsingin verorahoilla maksetaan helsinkiläisten matkoja, Espoon verorahoilla maksetaan espoolaisten matkoja, Vantaan verorahoilla maksetaan vantaalaisten matkoja jne.

        Miten tasahinnoittelu on onnistunut esim. Tukholmassa ja sen ympäristössä? Siellä yksi tasahintainen lippu kattaa todella laajan alueen, laajemman kuin HSL:n alue. Eli kuljet pysäkin välin tai pidemmän matkan.

        Suomessa esim. Fölillä on tasahinnoittelu (Turku ja ympäristö kunnat) ja sielläkin pysäkin välin matka maksaa saman kuin pidempi matka.

        Onko Tammisto mielestäsi kehäkolmosen sisäpuolella?
        A-vyöhykkeen alueella on iät ja ajat ollut toimiva ratikkaliikenne ja työläiskaupunginosissa asuu paljon huonokuntoisia vanhuksia vuokra-asunnoissa tai palvelutaloissa. Heidän kaltaisiaan näkyi ennen kaupungilla enemmänkin liikkumassa toki hitaasti ja hiljaa keppien kanssa tai ilman, kuitenkin sujuvasti vaikkapa toreille, apteekkiin, ruokakauppaan ja pankkiasioille. Monen toive on saada ratikkalippu takaisin. Raikkaan helppo nousta, niissä on myös nostolaite tarvittaessa. Edesmennyt mm. Kalle Könkkölä turvautui sellaiseen liikkuessaan kaupungilla. Em. on sujuvaa toimintaa kaupunkilaisille ja turisteillekin ydinkeskustassa.
        Jos matkakustannukset maksetaan kussakin Hsl-kaupungissa kirjoittamasi mukaan, niin muut kustannukset liikennejärjestelyihin liittyen kyllä jakaantuvat eniten helsinkiläisten piikkiin. Vantaalle maksetaan verot, työssä ja kulttuuritapahtumissa ym. virkistymisissä käydään Helsingissä. Lapsetkin tykkäävät käydä viikonloppuriennoissa Helsingin monipuolisessa tarjonnassa. Siellä pääsee myös lasten rakastamille risteilyille HSL:n kyydilllä satamaan. Lapset rakastavat ratikkakyytejä ikkunanäkymineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Tammisto mielestäsi kehäkolmosen sisäpuolella?
        A-vyöhykkeen alueella on iät ja ajat ollut toimiva ratikkaliikenne ja työläiskaupunginosissa asuu paljon huonokuntoisia vanhuksia vuokra-asunnoissa tai palvelutaloissa. Heidän kaltaisiaan näkyi ennen kaupungilla enemmänkin liikkumassa toki hitaasti ja hiljaa keppien kanssa tai ilman, kuitenkin sujuvasti vaikkapa toreille, apteekkiin, ruokakauppaan ja pankkiasioille. Monen toive on saada ratikkalippu takaisin. Raikkaan helppo nousta, niissä on myös nostolaite tarvittaessa. Edesmennyt mm. Kalle Könkkölä turvautui sellaiseen liikkuessaan kaupungilla. Em. on sujuvaa toimintaa kaupunkilaisille ja turisteillekin ydinkeskustassa.
        Jos matkakustannukset maksetaan kussakin Hsl-kaupungissa kirjoittamasi mukaan, niin muut kustannukset liikennejärjestelyihin liittyen kyllä jakaantuvat eniten helsinkiläisten piikkiin. Vantaalle maksetaan verot, työssä ja kulttuuritapahtumissa ym. virkistymisissä käydään Helsingissä. Lapsetkin tykkäävät käydä viikonloppuriennoissa Helsingin monipuolisessa tarjonnassa. Siellä pääsee myös lasten rakastamille risteilyille HSL:n kyydilllä satamaan. Lapset rakastavat ratikkakyytejä ikkunanäkymineen.

        Jokaisessa pk-seudun kaupungeissa olisi varmasti tarvetta vastaavanlaiseen yhden vyöhykkeen lippuun.
        Esim Tikkurilasta moni käy lentokentällä töissä ja molemmat ovat C- vyöhykkeellä. Nyt joutuu työmatkaa varten hankkimaan bc-lipun.

        Toinen esimerkki jokseenkin typerä juttu on, kun Tikkurilasta käy töissä Otaniemessä. Nopein ja sujuvan reitti menee Helgingin kautta, mutta silloin joutuu ostamaan kolmen vyöhykkeen lipun ABC, vaikka molemmat ovat b-vyöhykkeellä eli bc-lippu riittäisi. Teoriassa toki on mahdollista mennä kehäradalla johonkin b-vyöhykkeen asemalle ja sieltä jollain bussilla Otaniemeen. Matka-aika pitenisi huomattavasti ja hankaloituisi.

        Näitä esimerkkejähän löytyy niin paljon kuin vain viitsii hakea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Tammisto mielestäsi kehäkolmosen sisäpuolella?
        A-vyöhykkeen alueella on iät ja ajat ollut toimiva ratikkaliikenne ja työläiskaupunginosissa asuu paljon huonokuntoisia vanhuksia vuokra-asunnoissa tai palvelutaloissa. Heidän kaltaisiaan näkyi ennen kaupungilla enemmänkin liikkumassa toki hitaasti ja hiljaa keppien kanssa tai ilman, kuitenkin sujuvasti vaikkapa toreille, apteekkiin, ruokakauppaan ja pankkiasioille. Monen toive on saada ratikkalippu takaisin. Raikkaan helppo nousta, niissä on myös nostolaite tarvittaessa. Edesmennyt mm. Kalle Könkkölä turvautui sellaiseen liikkuessaan kaupungilla. Em. on sujuvaa toimintaa kaupunkilaisille ja turisteillekin ydinkeskustassa.
        Jos matkakustannukset maksetaan kussakin Hsl-kaupungissa kirjoittamasi mukaan, niin muut kustannukset liikennejärjestelyihin liittyen kyllä jakaantuvat eniten helsinkiläisten piikkiin. Vantaalle maksetaan verot, työssä ja kulttuuritapahtumissa ym. virkistymisissä käydään Helsingissä. Lapsetkin tykkäävät käydä viikonloppuriennoissa Helsingin monipuolisessa tarjonnassa. Siellä pääsee myös lasten rakastamille risteilyille HSL:n kyydilllä satamaan. Lapset rakastavat ratikkakyytejä ikkunanäkymineen.

        Lähdetään tässä jakamaan sinulle tietoa:

        Tammisto sijaitsee Vantaalla, mutta on kokonaan kehäkolmosen sisäpuolella (eli eteläpuolella) ja se sijaitsee vyöhykkeellä B.

        https://kartta.com/kaupunginosat/vantaan-kaupunginosat/tammisto/

        Myös Jumbo on Vantaalla kehäkolmosen sisäpuolella (eli eteläpuolella) ja se sijaitsee vyöhykkeellä B.

        Itä-Vantaa sijaitsee kokonaan vyöhykkeellä C ja Länsi-Vantaa enimmäkseen B-vyöhykkeellä kuten myös tuo keskinen osa (mm Ylästö, Pakkala, Kartanokoski, Tammisto).

        Myös Vantaalla ja Espoossa on mainitsemiasi
        "työläiskaupunginosissa asuu paljon huonokuntoisia vanhuksia vuokra-asunnoissa tai palvelutaloissa."

        Eikö heillä ole sinun mielestä tarvetta liikkua muualle eli isompiin kaupunginosiin tai kauppakeskuksiin palveluiden ääriin?

        Busseista tietoa, että ne ovat matalalattiabusseja ja voidaan tarvittaessa viedä madaltaa.
        Tietysti sitä ei tiedä ellei ole niillä matkustanut.

        HSL:n raja vyöhykkeiden B ja C välillä noudattaa pääasiassa Kehä 3:sta.

        Itä-Helsingissä löytyy alue, joka on C-vyöhykkeellä.

        Jaksamista sinne A-vyöhykkeelle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähdetään tässä jakamaan sinulle tietoa:

        Tammisto sijaitsee Vantaalla, mutta on kokonaan kehäkolmosen sisäpuolella (eli eteläpuolella) ja se sijaitsee vyöhykkeellä B.

        https://kartta.com/kaupunginosat/vantaan-kaupunginosat/tammisto/

        Myös Jumbo on Vantaalla kehäkolmosen sisäpuolella (eli eteläpuolella) ja se sijaitsee vyöhykkeellä B.

        Itä-Vantaa sijaitsee kokonaan vyöhykkeellä C ja Länsi-Vantaa enimmäkseen B-vyöhykkeellä kuten myös tuo keskinen osa (mm Ylästö, Pakkala, Kartanokoski, Tammisto).

        Myös Vantaalla ja Espoossa on mainitsemiasi
        "työläiskaupunginosissa asuu paljon huonokuntoisia vanhuksia vuokra-asunnoissa tai palvelutaloissa."

        Eikö heillä ole sinun mielestä tarvetta liikkua muualle eli isompiin kaupunginosiin tai kauppakeskuksiin palveluiden ääriin?

        Busseista tietoa, että ne ovat matalalattiabusseja ja voidaan tarvittaessa viedä madaltaa.
        Tietysti sitä ei tiedä ellei ole niillä matkustanut.

        HSL:n raja vyöhykkeiden B ja C välillä noudattaa pääasiassa Kehä 3:sta.

        Itä-Helsingissä löytyy alue, joka on C-vyöhykkeellä.

        Jaksamista sinne A-vyöhykkeelle!

        Helsingin ydinkeskustassa kaivataan nimenomaan ratikkalippua takaisin. A-vyöhykkeen lippu oli eri asia. Ratikkalipusta jouduttiin luopumaan kun sellaista ei ollut Espoossa ja Vantaalla. Kunhan Vantaallekin saamme ratikan, niin matkustajamäärät lisääntyvät mahdollisen ratikkalipun myötä. Espoon raideliikenne saa varmaan odottaa kun heillä nyt on jo metrokin.

        "Myös Vantaalla ja Espoossa on mainitsemiasi
        "työläiskaupunginosissa asuu paljon huonokuntoisia vanhuksia vuokra-asunnoissa tai palvelutaloissa."
        Eikö heillä ole sinun mielestä tarvetta liikkua muualle eli isompiin kaupunginosiin tai kauppakeskuksiin palveluiden ääriin?"

        Tietenkin on heillä tarvetta virkistykseen ja palveluiden äärelle ym. kuten helsinkiläisilläkin vajaakuntoisilla. Siihenhän on tällä hetkellä ratkaisuna Matkapalvelun kuljetusten18 yhdensuuntaista matkaa myös lähikuntiin joukkoliikennelipun hinnalla.


      • Anonyymi

        Tässä tietoa uutisesta Ylen sivuilta 3/2019, miksi ratikkalippu poistui.

        Uutisessa mainitut hinnat ovat vuoden 2019.

        "lukijoilta tulleesta palautteesta tärkeimmät kysymykset, ja esitimme ne HSL:n toimitusjohtajalle Suvi Rihtniemelle.

        2. Mobiililippu maksaa tällä hetkellä Helsingin sisällä 2,20 euroa ja ratikkalippu 1,70 euroa. Jatkossa ratikkalippu poistuu kokonaan käytöstä ja kertalipun hinta nousee 2,80 euroon.

        Miksi ratikkalippu päätettiin poistaa käytöstä ja kertalipun hintaa nostaa? Voidaanko ratikkalipun poistaminen vielä perua?– Kun raitiovaunulippu jää pois käytöstä, kaikki lyhyet matkat ovat jatkossa samanhintaisia kaikilla vyöhykkeillä, kulkuvälineestä riippumatta.

        Asiakastesteissä muilla vyöhykkeillä asuvat pitivät raitiovaunulippua
        epäoikeudenmukaisena, sillä vastaavaa yhteen liikennevälineeseen myytävää lyhyen matkan edullista lippua ei ole tarjolla muilla vyöhykkeillä.
        – Jatkossa raitiovaunuverkosto laajenee myös B-vyöhykkeelle, kun Raide-Jokeri korvaa bussilinjan 550. Ei olisi perusteltua myydä vain A-vyöhykkeen raitiovaunuihin erillistä halvempaa lippua. Raitioliikenne on myös meidän kallein tuotantovälineemme, joten on ollut vähän epäoikeudenmukaista, että siihen myydään edullisinta lippua. Mitään sellaista suunnitelmaa ei ole, että ratikkalippu palaisi."

        Myös 2025 on niin, että ratikkalippua ei ole tulossa eikä myöskään A-vyöhykkeelle omaa lippua. Tietoa löytyy, kun osaa etsiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisessa pk-seudun kaupungeissa olisi varmasti tarvetta vastaavanlaiseen yhden vyöhykkeen lippuun.
        Esim Tikkurilasta moni käy lentokentällä töissä ja molemmat ovat C- vyöhykkeellä. Nyt joutuu työmatkaa varten hankkimaan bc-lipun.

        Toinen esimerkki jokseenkin typerä juttu on, kun Tikkurilasta käy töissä Otaniemessä. Nopein ja sujuvan reitti menee Helgingin kautta, mutta silloin joutuu ostamaan kolmen vyöhykkeen lipun ABC, vaikka molemmat ovat b-vyöhykkeellä eli bc-lippu riittäisi. Teoriassa toki on mahdollista mennä kehäradalla johonkin b-vyöhykkeen asemalle ja sieltä jollain bussilla Otaniemeen. Matka-aika pitenisi huomattavasti ja hankaloituisi.

        Näitä esimerkkejähän löytyy niin paljon kuin vain viitsii hakea.

        Tähän liittyen tulee mieleen se että itse joudun ostamaan monesti kaksi lippua ab tai bc alueella pelkästään jo yhteen suuntaan, koska matkustusaika ei riitä. Eli vaikka ostaa ab tai bc lipun ei pääse perille saakka lipun voimassaoloaikana. Lipun aika lippuu ennen, kun pääsee viimeiseen kulkuneuvoon. Tästä on annettu useamman kerran palautetta hsl, että pitäisi olla 2h lippuja, jotta vaihdot ehtii kunnolla tekemään. Näin on myös monessa muussa kunnassa suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tietoa uutisesta Ylen sivuilta 3/2019, miksi ratikkalippu poistui.

        Uutisessa mainitut hinnat ovat vuoden 2019.

        "lukijoilta tulleesta palautteesta tärkeimmät kysymykset, ja esitimme ne HSL:n toimitusjohtajalle Suvi Rihtniemelle.

        2. Mobiililippu maksaa tällä hetkellä Helsingin sisällä 2,20 euroa ja ratikkalippu 1,70 euroa. Jatkossa ratikkalippu poistuu kokonaan käytöstä ja kertalipun hinta nousee 2,80 euroon.

        Miksi ratikkalippu päätettiin poistaa käytöstä ja kertalipun hintaa nostaa? Voidaanko ratikkalipun poistaminen vielä perua?– Kun raitiovaunulippu jää pois käytöstä, kaikki lyhyet matkat ovat jatkossa samanhintaisia kaikilla vyöhykkeillä, kulkuvälineestä riippumatta.

        Asiakastesteissä muilla vyöhykkeillä asuvat pitivät raitiovaunulippua
        epäoikeudenmukaisena, sillä vastaavaa yhteen liikennevälineeseen myytävää lyhyen matkan edullista lippua ei ole tarjolla muilla vyöhykkeillä.
        – Jatkossa raitiovaunuverkosto laajenee myös B-vyöhykkeelle, kun Raide-Jokeri korvaa bussilinjan 550. Ei olisi perusteltua myydä vain A-vyöhykkeen raitiovaunuihin erillistä halvempaa lippua. Raitioliikenne on myös meidän kallein tuotantovälineemme, joten on ollut vähän epäoikeudenmukaista, että siihen myydään edullisinta lippua. Mitään sellaista suunnitelmaa ei ole, että ratikkalippu palaisi."

        Myös 2025 on niin, että ratikkalippua ei ole tulossa eikä myöskään A-vyöhykkeelle omaa lippua. Tietoa löytyy, kun osaa etsiä!

        Millä perusteella kalliissa helsingin kanta-alueessa jossa asuu rikkaita, raitiovaunulilut pitäisivät olla muita kulkuneuvoja halvempia? Eikö raitiovaunuverkosto ja ratikat itsessään ole busseja paljon arvokkaampia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä perusteella kalliissa helsingin kanta-alueessa jossa asuu rikkaita, raitiovaunulilut pitäisivät olla muita kulkuneuvoja halvempia? Eikö raitiovaunuverkosto ja ratikat itsessään ole busseja paljon arvokkaampia?

        Ne kantakaupunkilaiset ovat niin omissa oloissaan, etteivät tiedä edes sitä, että ratikka kulkee myös B-vyöhykkeellä!

        Heille tekisi hyvää lähteä tutustamaan muille alueille.

        Miksi vain kantakaupunkilaisten tuli saada yhden vyöhykkeen lippua? Myös muilla vyöhykkeillä tehdään lyhyitä, pysäkin parin matkoja. Vai ovatko kantakaupunkilaiset omasta mielestään parempaa väkeä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän liittyen tulee mieleen se että itse joudun ostamaan monesti kaksi lippua ab tai bc alueella pelkästään jo yhteen suuntaan, koska matkustusaika ei riitä. Eli vaikka ostaa ab tai bc lipun ei pääse perille saakka lipun voimassaoloaikana. Lipun aika lippuu ennen, kun pääsee viimeiseen kulkuneuvoon. Tästä on annettu useamman kerran palautetta hsl, että pitäisi olla 2h lippuja, jotta vaihdot ehtii kunnolla tekemään. Näin on myös monessa muussa kunnassa suomessa.

        Näin voi toisinaan tapahtua!

        Kannattaisiko miettiä, että jos etukäteen ostaa useamman vyöhykkeen lipun (vaihtoaika pidempi), vaikka ei mene sille vyöhykkeelle? Se lisä hinnan osalta on usein halvempaa kuin ostaa 2 x 2 vyöhykkeen lipun.

        Itse saatan tilanteen mukaan toimia niin!


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      70
      4908
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3339
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      19
      2574
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      56
      1653
    5. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1556
    6. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1326
    7. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1282
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      217
      1037
    9. Hiljaisuus

      Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      975
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

      Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      865
    Aihe