Olin fundis-uskovainen, mutta vuosien kirjoittelu Ateismi-palstalle paransi minut

Anonyymi-ap

Pakkomielteestä on siis mahdollista päästä eroon, mutta sitkeässä nämä uskomukset ovat ihmismielessä.

Jatkuva vertailu tietoon, tieteeseen, ovat paras lähtökohta päästä eroon valheellisista uskomuksista.

11

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Linkkaatko muutaman esimerkki tekstin mitä olet kirjoittanut fundiksena?

Linkin saa esille viestin alhaalla olevasta Jaa kohdasta.

• Anonyymi

Valitettavasti ovat yli 10 vuoden takaisia kirjoituksia, jossain bittiavaruudessa seilaamassa, mutta sitä samaa jankuttamistahan ja hokemista ne olivat, kuten nykyisilläkin fundislaisilla täälläkin palstalla.

Tosin koska silloin halusin käydä keskustelua ns. "Jumalan" määritelmästä ja ylipäätänsäkin määritellä koko "Jumala"-käsitteen, ja kaiken uskoon liittyvän, niin muistan, että välillä sukeutui hyviäkin keskusteluja ja pitkiäkin k-ketjuja palstan agnostikkojen ym. keskustelua haluavien kanssa.

Poispääsy pakkomielteisestä fundamentalismista ei siis itselläni ainakaan tapahtunut hetkessä; pakkomielteet kun sattuvat olemaan varsin sinnikkäitä korvamatoja.

Mutta toivoa aina on.

Sanotaan näin, että vanhan viisauden "sotilaallinen tyhjiö imee tankkeja"- mukaan, samaten pakkomielteisten ajatuskaavojen tilalle pitää saada tieteellisiä ajatuksia, näkemyksiä, tietoa siis, korvaamaan vanhat pinttyneet perinnäissäännöt ja oletukset.

Lyhyesti: totuutta uskomusten sijaan.

Siitä se tervehtyminen lähtee.

• Anonyymi

Löytyi esim. tällainen kommentti:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16063643/homeinen-raamattu#comment-99178688
        " Lisäksi olen kirjoittanut paljon teemasta Raamatun väitetty erehtymättömyys ja ristiriidattomuus."

"Yritin joku aika sitten selittää juurta jaksain rautalangasta vääntäen, että luomiskertomuksen aikaisilla kirjoittajilla ei tietenkään ollut oikeisiin havaintoihin tarvittavia välineitä kuten mikroskooppeja ja peiliteleskooppeja, minkä takia näiden varhaisten ihmisten havainnot olivat luomiskertomuksen tapaan puutteellisia ja typistettyjä. Esimerkiksi he luulivat, että taivas on kansi, joka lepää sivuiltaan vuorien päällä. Että he eivät tienneet maan olevan pallon muotoinen, jne jne.

Sama juttu genetiikassa, evoluution hitaassa kehityksessä, elämän kehittymisessä luonnon valintojen kautta nykyisiin muotoihin. Niin ei. Jossain vaiheessa räjähdin ja sanoin päinvastoin, heidän fundisten tekevän suurimman karhunpalveluksen uskonnottomuudelle ja epäilyksille Jumalaa kohtaan, koska pilaavat ja saastuttavat sen miten puhdas Raamattu ja puhdas evankeliumi pitäisi selittää ei-uskoville. Lopulta aloin syyttämään heitä itseään *saatanan lapsiksi näistä syistä.

Olen edelleenkin samaa mieltä, sillä eikö Jeesuksenkin pahimmat viholliset juuri olleet farisealaiset, kirjanoppinet, ylipapit, hänen omassa joukossaan olevat fundamentalistit. Tilanne on niin äitynyt että päästelen siis täysillä tällä hetkellä takaisin. Olen kai heidän mielestään siis jokin luopio. En siedä enää sitä että minua aletaan haukkumaan vihollisen leirissä olevaksi. Se on päinvastoin! Rakastan Jumalaa ja Jeesusta edelleenkin, luultavasti vielä enemmän kuin joskus silloin kun vielä itsestänikin löytyi fundamentalistisia piirteitä.

Jeesuskinhan korosti aina puheissaan totuudessa pysymistä. Tämäkään puhe, vaikka paljastaa tämäkin fundisten kirjanoppineet puheet vääriksi, ei uppoa näihin raamatulla päihin hakkaajiin. Ateistit sentään yrittävät pysyä tosiasioissa puheissaan etupäässä, totuus vapauttaa, Raamattu itsekin siis todistaa näitä fundiksia vastaan. Ja silti he omivat Raamatun ja sen jumalan vain itselleen omahyväisesti. Tai sinisilmäisesti.

Jumalan sanan hokeminen sanasta sanaan ei ole mielestäni mitään elävää uskoa. Sanan pitää tulla lihaksi, taas Raamattu itse todistaa näitä vastaan. Eikö nämä siis itse ole antikristuksen joukoissa? Antikristushan väittää olevansa Kristus, mutta on valehtelija ja huijari."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Löytyi esim. tällainen kommentti:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16063643/homeinen-raamattu#comment-99178688
        " Lisäksi olen kirjoittanut paljon teemasta Raamatun väitetty erehtymättömyys ja ristiriidattomuus."

"Yritin joku aika sitten selittää juurta jaksain rautalangasta vääntäen, että luomiskertomuksen aikaisilla kirjoittajilla ei tietenkään ollut oikeisiin havaintoihin tarvittavia välineitä kuten mikroskooppeja ja peiliteleskooppeja, minkä takia näiden varhaisten ihmisten havainnot olivat luomiskertomuksen tapaan puutteellisia ja typistettyjä. Esimerkiksi he luulivat, että taivas on kansi, joka lepää sivuiltaan vuorien päällä. Että he eivät tienneet maan olevan pallon muotoinen, jne jne.

Sama juttu genetiikassa, evoluution hitaassa kehityksessä, elämän kehittymisessä luonnon valintojen kautta nykyisiin muotoihin. Niin ei. Jossain vaiheessa räjähdin ja sanoin päinvastoin, heidän fundisten tekevän suurimman karhunpalveluksen uskonnottomuudelle ja epäilyksille Jumalaa kohtaan, koska pilaavat ja saastuttavat sen miten puhdas Raamattu ja puhdas evankeliumi pitäisi selittää ei-uskoville. Lopulta aloin syyttämään heitä itseään *saatanan lapsiksi näistä syistä.

Olen edelleenkin samaa mieltä, sillä eikö Jeesuksenkin pahimmat viholliset juuri olleet farisealaiset, kirjanoppinet, ylipapit, hänen omassa joukossaan olevat fundamentalistit. Tilanne on niin äitynyt että päästelen siis täysillä tällä hetkellä takaisin. Olen kai heidän mielestään siis jokin luopio. En siedä enää sitä että minua aletaan haukkumaan vihollisen leirissä olevaksi. Se on päinvastoin! Rakastan Jumalaa ja Jeesusta edelleenkin, luultavasti vielä enemmän kuin joskus silloin kun vielä itsestänikin löytyi fundamentalistisia piirteitä.

Jeesuskinhan korosti aina puheissaan totuudessa pysymistä. Tämäkään puhe, vaikka paljastaa tämäkin fundisten kirjanoppineet puheet vääriksi, ei uppoa näihin raamatulla päihin hakkaajiin. Ateistit sentään yrittävät pysyä tosiasioissa puheissaan etupäässä, totuus vapauttaa, Raamattu itsekin siis todistaa näitä fundiksia vastaan. Ja silti he omivat Raamatun ja sen jumalan vain itselleen omahyväisesti. Tai sinisilmäisesti.

Jumalan sanan hokeminen sanasta sanaan ei ole mielestäni mitään elävää uskoa. Sanan pitää tulla lihaksi, taas Raamattu itse todistaa näitä vastaan. Eikö nämä siis itse ole antikristuksen joukoissa? Antikristushan väittää olevansa Kristus, mutta on valehtelija ja huijari."

Hyvä että olet päässyt pois fundamentalismista. Olen sanonut monta kertaa, ettei mikään mainosta yhtä tehokkaasti ateismin puolesta kuin fundamentalisti jutut. On ihan erilaista jutella maltillisen teistin kanssa, ja heidän kanssaan olenkin saanut hyviä keskusteluita aikaiseksi.

Fundamentalisteilla tuppaa olemaan taipumus useampiin salaliittoihin. Kun noita erilaisia salaliittoja alkaa avautumaan, niin keskustelu tälläisen kanssa alkaa menemään lähinnä säälittäväksi. On aivan selvää siinä vaiheessa, ettei heitä kiinnosta minkäänlainen tunnettu tieto.

• Anonyymi

Mikä sitten oli perusfundiksena lujin uskomus mikä aukesi. Katosiko Jumala ja siitä tuli ihmisen luomus.

• Anonyymi

Lähtökohtaisesti tästä on lähdettävä liikkeelle: jos tieteellistä todistusta ei "Jumalasta" pystytä näyttämään, niin todistustaakka säilyy fundamentalisteilla.

Ja näinhän asia edelleenkin on.

• Anonyymi

kääk aku ankalla ei ole housuja

• Anonyymi

Ei ole Jeesuksellakaan, mutta miten se liittyy avaukseeni?

• Anonyymi

Lisäksi USKOTKO että minulla on housuja päällä juuri nyt ,tai nos
        ne on päähineenä (kun Raamattu ei sitä kiellä tekemästä)

Kukaan, Raamatussakaan tuskin pukeutui Lewis-farkkuihin

• Anonyymi

Tieteellisesti esim. Pappi-teologi on yhtä epätietoinen kuin ateisti jumalasta. Suunta sensijaan on päinvastainen oman uskomuksen/uskon myötäinen.

Kirjallinen vahvistus lisäksi on laajaa. Mutta se fundamentti osio kärjistää kirjoituksia ja tekoja.
      Ensimmäisenä mieleen seksuaali vähemmistöt.

• Anonyymi

Oliko sinulla kristittynä ollessasi henkilökohtainen suhde Taivaan Isään ? Saitko rukousvastauksia ja antoiko Jumala sinulle selkeitä merkkejä olemassaolostaan ja Ihmeitä ja profetioita, jotka toteutuivat pienintä yksityiskohtaa myöten. Kun tälläiset asiat toistuvat usein ja niiden myötä tulee Pyhän läsnäolon tuntu. Kun nämä tapahtuvat, niin silloin olet lopullisesti horjumattomassa uskossa. Ovelinkaan saatanan demonin vallassa oleva ihminen, ei pysty horjuttamaan kristinuskoasi. Tuskin sinä edes olit kristitty, vapaasta tahdostasi. Pakko käännytys on kelvoton tapa tulla uskoon. Näen kirjoituksistasi, että sinä kaihoat Taivaan Isukin syliin takaisin ja olen varma, että palaat vielä takaisin. Näet jo kaukaa kun Isi juoksee tuhlaajapoikaansa vastaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      28
      5380
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      160
      1804
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      155
      1476
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1304
    5. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      23
      1154
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1114
    7. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      71
      1048
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      210
      1023
    9. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      38
      865
    10. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      35
      858
    Aihe