Läheltä piti tilanteita sattuu liikenteessä tuhansia joka päivä

Anonyymi-ap

Kyllä liikenteessä sattuu läheltä piti tilanteita joka päivä tuhansia, jotka eivät johda onnettomuuteen, mutta voisivat johtaa.
Läheltäpiti tilanne aiheuttaa varmasti sen, että kuski säpsähtää ja miettii, että on oltava entistä tarkempi liikenteessä, ettei vastaava tule toistumaan.
Jos on onnistunut ajamaan liikenteessä vuosia, ettei mitään läheltäpiti tilannetta ole sattunut, niin kuski tavallaan turtuu ajamiseen, ettei tässä koskaan mitään läheltäpiti tilannetta eteen tule, kun ei ole tähänastikaan tullut.
Se voi tulla yllättäen läheltäpiti tilanne tuolla liikenteessä, että tarkkana saa olla.
Läheltä piti tilanne voi vaikuttaa myös siten, että kuski miettii, että luopuuko ajamisesta kokonaan, ettei vastaava toistu.

53

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Läheltä piti" -tilanteita tulee monia päivittäin, kun apinat on ottanut fillarit ja viritetyt potkulaudat käyttöön. Tänään juuri ajelin erään pikkukaupungin persläpikeskustaa, jossa tie on kavennettu fillariapinoille ja mietin, päästäänkö juhannukseen ennen kun pari kolme on kuollut/loukkaantunut vitun idioottimaisessa sähellyksesdä.

    • Anonyymi

      Läheltäpiti tilanteita voi nimittää liikenteen vaarantamisiksi, mutta heti kun kolahtaa, se ei ole enää mikään vaarantamis klisee, vaan liikenenturman aiheuttaminen, jota sanaa Media ja poliisi eivät uskalla käyttää. On höpömäisiä nämä liikenne onnettomuuksien kerronta tavat, eli kun vaikkapa autoilija ajaa kovassa jurrissa poliisia pakoon aiheuttaen kolarin, niin typerä Media kertoo siitä, kuin autoilijaa muka epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kun pitäisi kertoa rehdisti, kuinka humalainen autoilija aiheutti vakavan liikennevahingon. Mitään epä uskottavaa epäillään koru klisettä ei ole tarvis käyttää, vaan sanoa se suoraan ja koreilematta. Mitään juridista pakkoa mokomien epäillään ja vaaransi koru sanontojen käyttöön ei ole, mutta kun pitää rikollisia kunnioitta hienoilla sana valinnoilla, ettei tekijöille tulisi paha mieli. Tosiaan, edes tekijäksi ei uskalleta liikenneonnettomuuden aiheuttajaa nimittää, ellei etuliitteenä aina ole se turhake sana epäillään. Kertokaa siis, mitä te tällä epäillään ja vaarantamis kliseillä ymmärrätte ? Aina kun tapahtuu liikenneonnettomuus, niin siihen löytyy syyt ja silloin voidaan puhua, että autoilija syyllistyi. Oikeus ja tuomari sitten yksinoikeudella saavat myöhemmin julistaa syyllistyneen joko syylliseksi tai sitten ei.

      • Anonyymi

        Ja taas "viisaalta" epäillään trollilta paloi käämi ja pelkästään vain oman tyhmyytensä ja ymmärtämättömyytensä takia. Tuosta jurrissa ajamisesta poliisia karkuun ajamisesta sen verran, että mites kun se takaa-ajava poliisi ajaakin suojatietä ylittävän henkilön kuoliaaksi, niin kukas se silloin on johonkin syyllistynyt?
        Niin, miten sitä jotakin vaikkapa onnettomuuteen joutunutta voisi tekijäksi mainita, kun tekijää ei ole olemassa ennen kuin se on oikeudessa toteennäytetty.
        Mainitsemasi sanat ei ole mitään kliseitä, vaan ainoita oikeita ilmaisuja sille, että xx paikassa on x onnettomuus tapahtunut, jonka syyt poliisi aikanaan selvittää, eikä ennen selvitystä ole oikein ketään mainita syyllistyneeksi, koska etukäteistuomitseminen (syylliseksi mainitseminen) on oikeutettua vasta sitten kun se on oikeudessa lakien mukaisesti oikeaksi todettu.
        Joten mitä väärää, oikeuslaitoksen ja tuomarin vihassasi, näet siinä, että poliisi ja media noudattaa lakia, vaikka sinä laista paskat välitätkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas "viisaalta" epäillään trollilta paloi käämi ja pelkästään vain oman tyhmyytensä ja ymmärtämättömyytensä takia. Tuosta jurrissa ajamisesta poliisia karkuun ajamisesta sen verran, että mites kun se takaa-ajava poliisi ajaakin suojatietä ylittävän henkilön kuoliaaksi, niin kukas se silloin on johonkin syyllistynyt?
        Niin, miten sitä jotakin vaikkapa onnettomuuteen joutunutta voisi tekijäksi mainita, kun tekijää ei ole olemassa ennen kuin se on oikeudessa toteennäytetty.
        Mainitsemasi sanat ei ole mitään kliseitä, vaan ainoita oikeita ilmaisuja sille, että xx paikassa on x onnettomuus tapahtunut, jonka syyt poliisi aikanaan selvittää, eikä ennen selvitystä ole oikein ketään mainita syyllistyneeksi, koska etukäteistuomitseminen (syylliseksi mainitseminen) on oikeutettua vasta sitten kun se on oikeudessa lakien mukaisesti oikeaksi todettu.
        Joten mitä väärää, oikeuslaitoksen ja tuomarin vihassasi, näet siinä, että poliisi ja media noudattaa lakia, vaikka sinä laista paskat välitätkin.

        Kliseitä ne toki ovat ja joita sinäkin uskollisesti käytät puheissasi ja kirjoituksissasi. Mitä sinulle kertoo sellainen kuin sananvapaus ? Onko suomessa täyttä sananvapautta ? Mun mielestä ei ole ainkaan näissä liikenneonnettomuus kerronnoissa käytetyisssä sanoissa. Mitä väärää näet siinä, jos tuo höpösana epäillään korvattais välillä jollain muulla verbinaalilla, kuten poliisi tietää, uskoo, toteaa, arvelee..jne.
        Onhan se sallittua, mutta kun MUOTI määrää käyttämään tiettyjä vakio sanoja, kuten HAASTAVAA, YLIPÄÄTÄÄN, PYÖRITTÄÄ kahvilaa tai muuta yritystä.
        Tosi ärsyttävää kuunnella näitä samoja liturgisia muoti termejä. Kaikkien pitää aina aloitta puhe NO ja NOH töksäytyksellä ja myöskin tuo ylipäätään ärsyttävä lässytys, kun sen voi sanoa vaan yleensäkään, jossa ei mitään päitä tarvita. Ei ole olemassa mitään ainoita oikeita sanoja, vaan muotiin tulleista sellaisista. Muotia ei ole pakko seurata ei poliisin eikä lehdistönkään ja ketään ei ole koskaan vedety hirteen sen takia, jos jätti tuon typerän epäillään kliseen pois rikos uutisestaan.
        Kerro toki vanha seniili eläkepieru ukko, mistä laista kyseinen kirjoittaja ei paskaa välitä. Koska et taida sanoa, niin kerrotaan, että oikeustointa ei ole mikään pakko kunnioittaa, mutta liikennelakeja on ja niistähän nämä viisaat kertovat uskollisesti noudattavansa tai sinun kielioppia mukaillen välittävät.
        Heti kun liikenteessä kolahtaa, niin samassa silmänräpäyksessä siinä joku syyllistyy liikenne turman aiheuttamiseen ja joku siinä myös kärsii. Ei siis tarvitse jäädä odottelemaan, että jokin typerä oikeus sen todeksi määrittelee, vaan sinäkin voit heti suoralta kädeltä tuodeta liikenenturman tapahtuneeksi ja osapuolet joko syyllistyneiksi tai syyttömiksi. Seuraavassa sinulle tötterölle esimerkki kuinka joku kerran taas törttöili liikenteessä oikein olan takaa.

        YKSI KUOLI OHITUSKOLARISSA
        Kuopio 25.8.1997
        Yksi ihminen kuoli ja kahdeksan loukkaantui ohituskolarissa Leppävirralla lauantai-iltana. Turma sattui Leppävirran Valkeamäessä Vehmersalmelle vievällä maantiellä noin klo. 18. Vanhassa Toyota Corollassa yksin ollut mies lähti ohittamaan toista autoa ja törmäsi vastaantulevaan autoon. Ohitus tapahtui mäessä, jossa näkyvyyttä ei ollut juuri lainkaan. Nokkakolarissa ohittaja kuoli. Hän oli 33-vuotias leppävirtalais mies. Vastaantulleessa Mitsubishi Carismassa oli pariskunta, joka loukkaantui. Turvatyynyt pelastivat heidät. Myös ohitettava auto joutui mukaan törmäykseen ja siinä olleet kolme naista ja kolme miestä loukkaantuivat.
        Kommenttia: Nyt sinä vanha äijän käppyrä saat tätäkin turmaa epäillä loputtomiin, koskapa oikeus ei voi syyllistä tuomita eikä todeta asiaa todeksi. Niinhän sinä pöliskö aina kirjoitat, ettei kukaan ole tehnyt mitään, ennenkuin oikeus on sen todennut. Olet todella naurettava höperö esittäessäs asiat näin lööperissä valossa. Myös julkinen sana on höperö, kun ei uskalla asioita kertoa suoraviivaisesti. Tämänkään uutisen tekijää ei ole vedetty hirteen sen takia, vaikka ei liittänyt kertomukseen mukaan epäillään liikenteen vaarantamis liturgiaa. Fakta siis on, ettei uutiseen tarvita mitään epäillään mantraa, vaan se menee koreasti sensuurista läpi epäillään puutteesta huolimatta.
        Positiivista tässä uutisessa epäily liturgian puuttumisen lisäksi oli se, kun törkeään liikennevahingon aiheuttamiseen syyllistynyt tumpelo kuoli itse, eikä syyttömät osapuolet. Lisäksi uutinen kertoo selvää kieltään siitä, miten rattijuopon tasolle taantuneita kuljettajia on aina liikenteessä.


    • Anonyymi

      Jos noudatettaisiin tieliikennelakia, eli liikennesääntöjä kunnolla, niin ei niitä sattuisi kovinkaan monta päivässä.

      • Anonyymi

        Se olisi oikein hyvä juttu. Vaaratilanteita ja onnettomuuksia tapahtuisi silti, koska me ihmiset teemme virheitä vaikka emme tahtoisi, mutta paljon nykyistä vähemmän.


    • Anonyymi

      Tuhansia läheltäpititilanteita on varmasti päivittäin koko maailman mittakaavassa, mutta jos mittakaava on Suomi, niin "poikkeamia" tai "sääntörikkeitä" saattaa olla tuhansia, mutta ne eivät ole mitään läheltäpiti-tilanteita.
      Liikennevaloissa jonon mukana risteyksen yli matelu, kun risteävästä suunnasta palaa jo vihreät, on poikkeama, ei läheltä piti tilanne. Haittaa liikennettä, mutta ei aiheuta todellista vaaraa saati läheltä piti tilannetta.
      Edes ohitus jonka onnistuminen edellyttää ylinopeutta, jotta ehtii turvallisesti omalle kaistalle, ei ole läheltäpiti tilanne, sekin on vain sääntörike.
      Läheltäpiti tilanne on sellainen, jossa ajoneuvo pysähtyy maksimi jarruvoimalla juuri ennen kosketusta, eikä sekään ole vaarallinen läheltä piti tilanne, mikäli nopeus on jossain kaupunkinopeus luokassa ennen jarrutuksen alkua. Tuollaisessa tilanteessa jos jarrutus on sentään ehtinyt alkaa, kolahdus jää vaarattomaksi peltivaurioksi, ellei vastapeluri ole jalankulkija.

      • Anonyymi

        Kun osaat runoilla noinkin hyvin noista läheltäpiti tilanteista, niin alappa seuraavaksi runoilemaan, mitä kaikkea se liikenteen vaarantaminen pitää sisällään. Oletko samaa mieltä siitä, että kun rattijuoppo ajaa huimaa vauhtia poliisia pakoon, niin se on liikenteen vaarantamista, mutta heti kun se rattijuoppo törmää edellään menevän perään, niin se vaarannus muuttuukin jo ihan eri asiaksi eli aiheutukseksi. Tätä aiheuttamis sanaa ei kylläkään käytetä, koska se on katsottu liian intiimiksi ja tekijää loukkaavaksi ilmaisuksi. Minusta tuo vaarantaminen on samaa kuin läheltä liippasi, mutta heti kun tulee selvä kolari, niin se on pelkkä kolari, ei mikään vaarantamis kolari. Ja kyllä siellä suoja tielläkin tapahtuu niitä läheltä piti tilanteita, eli oli vaarassa jäädä alle, mutta kerkisi väistää. Mitä tulee tuohon ohitustilanteeseen, niin itsekin on monasti kokenut sen, kuinka ohittaja on vaarantanut omansa ja vastaan tulevan henkeä niin sanotulla täpärällä oituksella, jossa sekunnin myöhästys olisi johtanut kolariin. Siinä tilanteessa minulla ohitetulla on myös kauhun paikka ehtinyt mieltä kaihertaa. Tähän tietysti tulee taas vanha eläkeläis pieru herjaamaan, että syy oli minun, kun ajoin liian hitaasti kävely vauhtia hänen mielikuvituksensa mukaan. Sääntö rikkeitä tehdään ja tehtaillaan suomen liikenteessä jatkuvasti ja se on paha asia meille viattomille, jotka saatamme joutua osallisiksi näiden sääntörikkojien takia.


    • Anonyymi

      Tieliikennelaissa määrätään jokaisen osalta tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Se velvoittaa huomioimaan muut tienkäyttäjät. Se on vähimmäisvaatimus huomioinnin suhteen. Jos tuohon ei pysty, niin rikkoo tieliikennelakia ja silloin on syytä jättää ajaminen muiden hommaksi.

      • Anonyymi

        Tuo kommenttisi viimeinen lause pitäisi muuttaa siten että "jos tuohon ei pysty, niin rikkoo tieliikennelakia ja silloin on syytä jättää tienkäyttäminen muiden hommaksi."

        Katos kun tuo tieliikennelaki kokee kaikki tiellä liikkuvia, tiet ja kadut eivät ole esim. lasten leikkipaikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kommenttisi viimeinen lause pitäisi muuttaa siten että "jos tuohon ei pysty, niin rikkoo tieliikennelakia ja silloin on syytä jättää tienkäyttäminen muiden hommaksi."

        Katos kun tuo tieliikennelaki kokee kaikki tiellä liikkuvia, tiet ja kadut eivät ole esim. lasten leikkipaikkoja.

        Eivät ole leikkipaikkoja ei, mutta lapsia liikkuu myös liikenteessä ja esim. heidän osalta lainsäätäjä on huomioinut liikennesääntöjen vastaisen toiminnan mahdollisuuden ja säätänyt asian suhteen erityisen varomisen tieliikennelakiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ole leikkipaikkoja ei, mutta lapsia liikkuu myös liikenteessä ja esim. heidän osalta lainsäätäjä on huomioinut liikennesääntöjen vastaisen toiminnan mahdollisuuden ja säätänyt asian suhteen erityisen varomisen tieliikennelakiin.

        Jos kuitenkin tiedetään että lapsi ei osaa liikkua liikenteessä niin häntä ei sinne yksin saa laittaa, senhän tajuaa jokainen jolla on pikkuisenkaan aivoja päässä.
        Kävin yksi päivä hakemassa ekaluokkalaisen lapsenlapseni koulusta kun vanhemmat eivät päässeet.
        Oli nimittäin haastava keli ja vanhemmat arvelivat että on liian haastava pienelle lapselle taivaltaa yksin kotimatka.

        Eli jos ei osaa niin ei saa mennä liikenteeseen, ihan perus asia.
        Sama koskee pyöräilijöitä, jos ei osaa liikennesääntöjä niin ei ole mitään asiaa liikenteeseen.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä tästä ennakointi velvollisuudesta ja sitähän me viisaat autoiljat vaalimme eli emme esim. ylitä nopeusrajoituksia koskaan ja emme aja pienessä sievässäkään. Vanha pieru tätäkin kommenttia tulee vuorenvarmasti herjaamaan, saattepa nähdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ole leikkipaikkoja ei, mutta lapsia liikkuu myös liikenteessä ja esim. heidän osalta lainsäätäjä on huomioinut liikennesääntöjen vastaisen toiminnan mahdollisuuden ja säätänyt asian suhteen erityisen varomisen tieliikennelakiin.

        Autonkuljettajan pitää TAJUTA sellainen asia, että liikenteessä on sellaisiakin liikkujia syystä jos toisestakin, jotka eivät osaa tai muista varoa, erityisesti lapset, jotka sattaa rynnätä tielle esim. bussin takaa. Me viisaat ainakin huomioimme tämän uhan, että ymmärtämätön lapsi, joka jää bussista pois, ei muistakkaan katsoa, vaan ryntää bussin takaa suoraan ajotielle. Jos autoilija ei tätä kerkiä väistää, niin hänellä ei ole ennakointi kykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuitenkin tiedetään että lapsi ei osaa liikkua liikenteessä niin häntä ei sinne yksin saa laittaa, senhän tajuaa jokainen jolla on pikkuisenkaan aivoja päässä.
        Kävin yksi päivä hakemassa ekaluokkalaisen lapsenlapseni koulusta kun vanhemmat eivät päässeet.
        Oli nimittäin haastava keli ja vanhemmat arvelivat että on liian haastava pienelle lapselle taivaltaa yksin kotimatka.

        Eli jos ei osaa niin ei saa mennä liikenteeseen, ihan perus asia.
        Sama koskee pyöräilijöitä, jos ei osaa liikennesääntöjä niin ei ole mitään asiaa liikenteeseen.

        Oli nimittäin haastava keli ja vanhemmat arvelivat että on liian haastava pienelle lapselle taivaltaa yksin kotimatka.
        Miksi pitää kaiken olla haastavaa ? Minä kertoisin saman asian näin:

        Oli nimittäin hankala keli ja vanhemmat arvelivat että on liian hankalaa pienelle lapselle taivaltaa yksin kotimatka.
        ps. ei ole mikään pakko kaikessa mennä muoti tavan mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuitenkin tiedetään että lapsi ei osaa liikkua liikenteessä niin häntä ei sinne yksin saa laittaa, senhän tajuaa jokainen jolla on pikkuisenkaan aivoja päässä.
        Kävin yksi päivä hakemassa ekaluokkalaisen lapsenlapseni koulusta kun vanhemmat eivät päässeet.
        Oli nimittäin haastava keli ja vanhemmat arvelivat että on liian haastava pienelle lapselle taivaltaa yksin kotimatka.

        Eli jos ei osaa niin ei saa mennä liikenteeseen, ihan perus asia.
        Sama koskee pyöräilijöitä, jos ei osaa liikennesääntöjä niin ei ole mitään asiaa liikenteeseen.

        Lapset kuitenkin liikkuvat liikenteessä tuosta mielipiteestäsi huolimatta. Lainsäätäjä on huomioinut asian ja sinun tehtäväksi jää ainoastaan noudattaa tieliikennelakia, eli liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset kuitenkin liikkuvat liikenteessä tuosta mielipiteestäsi huolimatta. Lainsäätäjä on huomioinut asian ja sinun tehtäväksi jää ainoastaan noudattaa tieliikennelakia, eli liikennesääntöjä.

        Niin ja liikenteessä ajaa ajotaidoiltaan vajavia sinun kirjoituksista huolimatta.

        Mysö sinun tulisi noudattaa jalankulkijana ja pyöräilijänä sitä tarkkaavaisuutta ja liikennesääntöjä.

        Huomaatko että vaadit toiselta osapuolelta täydellisyyttä jotta voisit itse laiminlyödä mahdollisimman paljon sääntöjä ja tarkkaavaisuutta.

        Onnettomuudet saadaan minimoitua vain ja ainoastaan jos kaikki (huom. kaikki) tekevät parhaansa, jos joku ryhmä ei tee mitään oman turvallisuutensa eteen niin onnettomuuksia tapahtuu edelleen.
        Ja jälleen kerran täma johtuu siitä että täydellisiä ihmisiä ei edellenkään ole kirjoituksista ja lakipykälistä huolimatta.
        Ihminen nyt vain on epätäydellinen tässä epätäydellisessä maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja liikenteessä ajaa ajotaidoiltaan vajavia sinun kirjoituksista huolimatta.

        Mysö sinun tulisi noudattaa jalankulkijana ja pyöräilijänä sitä tarkkaavaisuutta ja liikennesääntöjä.

        Huomaatko että vaadit toiselta osapuolelta täydellisyyttä jotta voisit itse laiminlyödä mahdollisimman paljon sääntöjä ja tarkkaavaisuutta.

        Onnettomuudet saadaan minimoitua vain ja ainoastaan jos kaikki (huom. kaikki) tekevät parhaansa, jos joku ryhmä ei tee mitään oman turvallisuutensa eteen niin onnettomuuksia tapahtuu edelleen.
        Ja jälleen kerran täma johtuu siitä että täydellisiä ihmisiä ei edellenkään ole kirjoituksista ja lakipykälistä huolimatta.
        Ihminen nyt vain on epätäydellinen tässä epätäydellisessä maailmassa.

        Minä kykenen kyllä varomaan kädettömiä ajoneuvo kuljettajia. Kaikki eivät valitettavasti kykene. Ajoneuvon kuljettajille on asetettu iso vastuu asian suhteen, kuten esim. tieliikennelain 29 § osalta määrätään.


    • Anonyymi

      Maantiellä jokainen vastaantuleva auto aiheuttaa läheltä piti tilanteen.
      Autojen kohtaamisnopeus 200 km/h ja sivuuttavat toisensa n. metrin etäisyydeltä.
      Ei tarvita suurtakaan virhettä onnettomuuteen.

      Mielestäni on huvittavaa, kun ylinopeus on käytännössä aina myös liikenteen vaarantamista, vaikka yhtäkään muuta tienkäyttäjää ei näkyisi, eikä mitään konkreettista vaaraa aiheudu.
      Mutta vastaantulevan auton sivuuttaminen metrin päästä, ei ole liikenteen vaarantamista, vaikka todellisuudessa onnettomuusriski on aivan eri lukemissa.

      • Anonyymi

        Ylinopeus on liikenteen vaarantamista, jos siitä koituu vaaraa muille. Vaikka ei koituisikaan, niin ylinopeutta ei silti saa ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeus on liikenteen vaarantamista, jos siitä koituu vaaraa muille. Vaikka ei koituisikaan, niin ylinopeutta ei silti saa ajaa.

        Vaikka ajaisit keskellä yötä, aivan tyhjällä moottoritiellä 25 km/h ylinopeutta (esim. juuri ennen kesänopeuksien vaihtumista 125 km:h nopeutta), niin sakko tulee ylinopeudesta ja liikenteen vaarantamisesta.

        Tilastollisesti ylinopeus aiheuttaa kuolonkolareista n. 2%, joten nopeuden valvomiselle ja sanktioille on hyvin vaikea löytää perusteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka ajaisit keskellä yötä, aivan tyhjällä moottoritiellä 25 km/h ylinopeutta (esim. juuri ennen kesänopeuksien vaihtumista 125 km:h nopeutta), niin sakko tulee ylinopeudesta ja liikenteen vaarantamisesta.

        Tilastollisesti ylinopeus aiheuttaa kuolonkolareista n. 2%, joten nopeuden valvomiselle ja sanktioille on hyvin vaikea löytää perusteita.

        Mihin tilastoihin viittaat?


      • Anonyymi

        Miksi kukaan järkevä ihminen ajaisi nopeutta 200 km/h ? MInäun huippu nopeuteni on 100 km/ h, mutta lystimpää on ajaa 80 km/h. Mitä nopeampaa ajaa, sitä tarkkaavaisempana joutuu olemaan. Ja kun niitä kelejä on honojakin, niin silloin joutuu sitä nopeuttaan säätelemään vieläkin alemmas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tilastoihin viittaat?

        Tilastoon jossa tutkittiin kuolonkolareiden syitä.
        Suurin syy kuolonkolareihin (yli 60%), on kuljettajan ajokelvoton tila; alkoholi, huumeet, lääkkeet, sairaudet, yms.
        Seuraavaksi suurin on arviointivirhe.
        Sitten tulee monta muuta syytä ja tilaston loppupäästä löytyy se ylinopeus, joka aiheuttaa 1,7% kuolonkolareista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kukaan järkevä ihminen ajaisi nopeutta 200 km/h ? MInäun huippu nopeuteni on 100 km/ h, mutta lystimpää on ajaa 80 km/h. Mitä nopeampaa ajaa, sitä tarkkaavaisempana joutuu olemaan. Ja kun niitä kelejä on honojakin, niin silloin joutuu sitä nopeuttaan säätelemään vieläkin alemmas.

        Kuka nyt on ajanut 200 km/h?
        Tavaapa se kommentti pari kertaa uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilastoon jossa tutkittiin kuolonkolareiden syitä.
        Suurin syy kuolonkolareihin (yli 60%), on kuljettajan ajokelvoton tila; alkoholi, huumeet, lääkkeet, sairaudet, yms.
        Seuraavaksi suurin on arviointivirhe.
        Sitten tulee monta muuta syytä ja tilaston loppupäästä löytyy se ylinopeus, joka aiheuttaa 1,7% kuolonkolareista.

        Mikä taho teki tuon tutkimuksen, ja missä sen tuloksiin voi tutustua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä taho teki tuon tutkimuksen, ja missä sen tuloksiin voi tutustua?

        Kaikenlaisia tutkimuksia on vuosien varrella tullut luettua. 15-20 vuotta sitten luin jostakin lehdestä, että 68 %:ssa pääsyy oli huono tarkkaavaisuus ja 32 %:ssa ajoneuvon hallinnan menetys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenlaisia tutkimuksia on vuosien varrella tullut luettua. 15-20 vuotta sitten luin jostakin lehdestä, että 68 %:ssa pääsyy oli huono tarkkaavaisuus ja 32 %:ssa ajoneuvon hallinnan menetys.

        Juu niin varmasti on. Kas kummaa ettet nyt mitenkään saa kerrottua, että mistä tutkimuksista nyt valeht... eiku kerrot. Hyvin yllättävää 😎


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu niin varmasti on. Kas kummaa ettet nyt mitenkään saa kerrottua, että mistä tutkimuksista nyt valeht... eiku kerrot. Hyvin yllättävää 😎

        Välissä oli joku toinen kommentoimassa.
        Taulukko onnettomuuksien syistä ja niiden prosentuaalisista osuuksista oli osa tätä:
        https://yle.fi/a/20-128108

        Ikävä kyllä tuota on muokattu ja se taulukko, kaikkine selvityksineen on jäänyt pois.
        Tuolla haulla sen saattaisi vielä jostain löytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välissä oli joku toinen kommentoimassa.
        Taulukko onnettomuuksien syistä ja niiden prosentuaalisista osuuksista oli osa tätä:
        https://yle.fi/a/20-128108

        Ikävä kyllä tuota on muokattu ja se taulukko, kaikkine selvityksineen on jäänyt pois.
        Tuolla haulla sen saattaisi vielä jostain löytää.

        24 vuotta vanha juttu, joka ei sisällä pyydettyä tutkimusta. Vakuuttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        24 vuotta vanha juttu, joka ei sisällä pyydettyä tutkimusta. Vakuuttavaa.

        Olet täysin vapaa etsimään parempaa tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet täysin vapaa etsimään parempaa tietoa.

        Tiedän oikein hyvin, mistä oikeaa tietoa saa. Siksi sinut olikin niin helppo nalkittaa tuosta valehtelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän oikein hyvin, mistä oikeaa tietoa saa. Siksi sinut olikin niin helppo nalkittaa tuosta valehtelusta.

        Laitatko sen ”oikean tiedon” muidenkin nähtäväksi, vai onko se vain mielikuvituksessasi?
        Mitä olen valehdellut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitatko sen ”oikean tiedon” muidenkin nähtäväksi, vai onko se vain mielikuvituksessasi?
        Mitä olen valehdellut?

        Onnettomuustietoinstituutin julkaisut ovat oikein informatiivista luettavaa.


      • Anonyymi

        Tämä on hurja ajatus. Väli ei aina ole edes metriä. Siitä ei ole enää iso nykäys siihen, että lähtee henki kokonaan.
        Ihmetyttää nämä ihmiset, jotka haukkuu niitä, jotka harrastaa jotain hurjapäistä, kuten hyppää laskuvarjolla tai kiipeilee. Haukkuvat idiootiksi, että kuka on niin tyhmä, että riskeeraa henkensä tuolla tavalla? Tekee mieli heittää vastakysymys, että miten uskallat käydä töissä ja kaupassa. Mietitkö koskaan sitä? Tie on täynnä huumekuskeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnettomuustietoinstituutin julkaisut ovat oikein informatiivista luettavaa.

        Olen toki niitäkin raportteja seurannut, mutta niidenkin ongelmana on se, ettei niissä eritellä aiheuttajaa, vaan luetellaan eri tekijöiden prosentuaalista osuutta.
        Karrikoitu esimerkki: 99, 9% onnettomuuden aiheuttaneista käytti sukkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hurja ajatus. Väli ei aina ole edes metriä. Siitä ei ole enää iso nykäys siihen, että lähtee henki kokonaan.
        Ihmetyttää nämä ihmiset, jotka haukkuu niitä, jotka harrastaa jotain hurjapäistä, kuten hyppää laskuvarjolla tai kiipeilee. Haukkuvat idiootiksi, että kuka on niin tyhmä, että riskeeraa henkensä tuolla tavalla? Tekee mieli heittää vastakysymys, että miten uskallat käydä töissä ja kaupassa. Mietitkö koskaan sitä? Tie on täynnä huumekuskeja.

        Osittain tuo, oli kommenttini ajatus.
        On niin hauskaa lukea, kuinka joku ohitettu kokee suurta turvattomuuden tunnetta, kun ohittaja tulee hänen turvaväliinsä jopa alle 50m:n etäisyydelle. Siitähän pitää loukkaantua kovasti, hänhän saattaisi nyt joutua ajamaan ohittajan perään, jos ohittaja jostain syystä tekisi voimakkaan jarrutuksen.
        Mutta samaan aikaan hän kohtaa metrin etäisyydeltä vastaantulijan 200 km/h kohtaamisnopeudella, eikä se pelota yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen toki niitäkin raportteja seurannut, mutta niidenkin ongelmana on se, ettei niissä eritellä aiheuttajaa, vaan luetellaan eri tekijöiden prosentuaalista osuutta.
        Karrikoitu esimerkki: 99, 9% onnettomuuden aiheuttaneista käytti sukkia.

        Tuosta kommentista näkee, ettet ole lukenut niitä. Eli valehtelet lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta kommentista näkee, ettet ole lukenut niitä. Eli valehtelet lisää.

        Voit esittää lainauksen, jossa osoitetaan ylinopeuden aiheuttamat kuolonkolarit.
        En tosin jää pidättelemään henkeäni sitä odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit esittää lainauksen, jossa osoitetaan ylinopeuden aiheuttamat kuolonkolarit.
        En tosin jää pidättelemään henkeäni sitä odotellessa.

        Tsekkaa vaikka vuoden 2023 vuosiraportti. Kerro, mikä prosenttiluku ylinopeudella todetaan olevan ja miten se ilmaistaan. Tiedän, mikä vastaus on, mutta kokeillaan, onko sinusta hakemaan kyseinen tieto.

        Veikkaan tosin, että jatkat valehtelua ja selittelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tsekkaa vaikka vuoden 2023 vuosiraportti. Kerro, mikä prosenttiluku ylinopeudella todetaan olevan ja miten se ilmaistaan. Tiedän, mikä vastaus on, mutta kokeillaan, onko sinusta hakemaan kyseinen tieto.

        Veikkaan tosin, että jatkat valehtelua ja selittelyä.

        Moottoriajoneuvojen välisissä kolareissa 45%.
        Työnkuvani on rakennuttaja, joten erilaisten tilastojen yms. käyttäminen kuuluu työhöni.

        Ja edelleen, aineistossa ei ilmoiteta onnettomuuden syytä, vaan riskitekijöiden osuuksia.

        Jos sinä löydät aineistosta onnettomuuden syyt, niin laita ne näkyville.
        Itse tosin epäilen, että jatkat selittelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoriajoneuvojen välisissä kolareissa 45%.
        Työnkuvani on rakennuttaja, joten erilaisten tilastojen yms. käyttäminen kuuluu työhöni.

        Ja edelleen, aineistossa ei ilmoiteta onnettomuuden syytä, vaan riskitekijöiden osuuksia.

        Jos sinä löydät aineistosta onnettomuuden syyt, niin laita ne näkyville.
        Itse tosin epäilen, että jatkat selittelyä.

        Siinä olet oikeassa, ettei raportissa käytetä termiä syy. Käytetään toista termiä, joka asiayhteydessä kuvastaa syytä ja aiheuttajaa. Tuo 45% on aika kaukana siitä alkuperäisestä valheesta, jolle ei yllättäen löytynyt mitään pontta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä olet oikeassa, ettei raportissa käytetä termiä syy. Käytetään toista termiä, joka asiayhteydessä kuvastaa syytä ja aiheuttajaa. Tuo 45% on aika kaukana siitä alkuperäisestä valheesta, jolle ei yllättäen löytynyt mitään pontta.

        Ei kuvasta syytä, eikä aiheuttajaa, vaan on riskitekijä. Etkö itse ole lukenut viittaamaasi tutkimusta?

        Ja tuo 45% sattuu olemaan juuri sama luku, kuin on kaikkien pääteitä käyttävien ylinopeutta ajavien autoilijoiden osuus.

        Ja nyt kysymys, johon et varmaankaan osaa vastata.
        Jos tiellä, jonka nopeusrajoitus on 80 km/h, kulkee tunnissa 100 autoa.
        Niistä 44 kpl ajaa ylinopeutta, aiheuttamatta onnettomuutta.
        Yhden auton ratissa on 2,5 promillen kännissä ajava kuljettaja, joka ajaa saman verran ylinopeutta, kuin ne 44 ylinopeutta ajavaa, mutta tämä juovuksissa ajava ei pysy tiellä, vaan törmää puuhun.

        Onko onnettomuuden syy ylinopeus vai kuljettajan ajokelvoton tila?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuvasta syytä, eikä aiheuttajaa, vaan on riskitekijä. Etkö itse ole lukenut viittaamaasi tutkimusta?

        Ja tuo 45% sattuu olemaan juuri sama luku, kuin on kaikkien pääteitä käyttävien ylinopeutta ajavien autoilijoiden osuus.

        Ja nyt kysymys, johon et varmaankaan osaa vastata.
        Jos tiellä, jonka nopeusrajoitus on 80 km/h, kulkee tunnissa 100 autoa.
        Niistä 44 kpl ajaa ylinopeutta, aiheuttamatta onnettomuutta.
        Yhden auton ratissa on 2,5 promillen kännissä ajava kuljettaja, joka ajaa saman verran ylinopeutta, kuin ne 44 ylinopeutta ajavaa, mutta tämä juovuksissa ajava ei pysy tiellä, vaan törmää puuhun.

        Onko onnettomuuden syy ylinopeus vai kuljettajan ajokelvoton tila?

        Sinun on näköjään syytä lukea se dokumentti tarkemmin.

        Jokaisen onnettomuuden osalta tutkitaan, miksi se aiheutui. Se, että yksi keksii kuvitteellisen tilanteen ja toinen keksii vastauksen kuvitteelliseen kysymykseen ei liity oikeasti tapahtuneisiin onnettomuuksiin ja niiden syihin mitenkään.

        Miksi muuten emme ole vieläkään nähneet perusteluja sille valheelle kahdesta prosentista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun on näköjään syytä lukea se dokumentti tarkemmin.

        Jokaisen onnettomuuden osalta tutkitaan, miksi se aiheutui. Se, että yksi keksii kuvitteellisen tilanteen ja toinen keksii vastauksen kuvitteelliseen kysymykseen ei liity oikeasti tapahtuneisiin onnettomuuksiin ja niiden syihin mitenkään.

        Miksi muuten emme ole vieläkään nähneet perusteluja sille valheelle kahdesta prosentista?

        Etkö osaa lukea, ilmoin jo aiemmin, että linkkaamastani artikkelista on hävinnyt osa.
        Mitä kohtaa tuosta et ymmärrä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa lukea, ilmoin jo aiemmin, että linkkaamastani artikkelista on hävinnyt osa.
        Mitä kohtaa tuosta et ymmärrä?

        No jos se hyvin vanha artikkeli, joka ei todistanut millään tavalla kahden prosentin valhetta totuudeksi on paras mihin pystyt, niin eipä ollut hääppöinen yritys.


    • Anonyymi

      Joka päivä kun kävelee kaupunkien keskustassa kiireiseen aikaan, niin joutuu läheltäpiti tilanteisiin kun ihmiset sivuuttavat toisiaan ja maassa on kohoumia ja eteen tulee muita esteitä, mutta hyvin harvoin kutenkaan sattuu mitään varsinaista onnettomuutta, sama on varsinaisessa liikenteessä.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Kun kävelet tiellä, niin olet tienkäyttäjä, eli on varsinaisesta liikenteestä silloin kyse.


      • Anonyymi

        Lisäys edelliseen: Esim. jalkakäytävä ja pyörätie ovat useimmiten tien osa, eli niillä kävelemällä on myös kyse varsinaisesta liikenteestä. Erillisenä ne ovat myös teitä ja silloinkin on kyse varsinaisesta liikenteestä.

        Tässä laissa tarkoitetaan:

        9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys edelliseen: Esim. jalkakäytävä ja pyörätie ovat useimmiten tien osa, eli niillä kävelemällä on myös kyse varsinaisesta liikenteestä. Erillisenä ne ovat myös teitä ja silloinkin on kyse varsinaisesta liikenteestä.

        Tässä laissa tarkoitetaan:

        9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        Niinpä, mutta pihakadulla ja kävelykadulla käveleminen onkin jalankulkuliikennettä, ei sinun varsinaista liikennettäsi.
        16) pihakadulla jalankulku- ja ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua liikennemerkillä osoi
        tettua katua;
        17) kävelykadulla jalankulku- ja polkupyöräliikenteelle tarkoitettua liikennemerkillä
        osoitettua katua;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mutta pihakadulla ja kävelykadulla käveleminen onkin jalankulkuliikennettä, ei sinun varsinaista liikennettäsi.
        16) pihakadulla jalankulku- ja ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua liikennemerkillä osoi
        tettua katua;
        17) kävelykadulla jalankulku- ja polkupyöräliikenteelle tarkoitettua liikennemerkillä
        osoitettua katua;

        Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Jalankulkusta säädetään myös tieliikennelaissa, eli jalankulku on liikennettä sekin ja jalankulkija on tienkäyttäjä, kun hän kävelee tieksi luettavissa olevalla väylällä/alueella.


    • Anonyymi

      Bidellessä lähdetettyä se liikenee lapasesta entistä useammin.

    • Anonyymi

      ÄÄMESTÄ MINUA PRESIDENTIKSI NIIN LOPETAN YKSITYISAUTOILUN JA OHJAAMO SIIRTYY TEKOÄLYLLE

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      26
      3148
    2. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1507
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

      Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      76
      1093
    4. Miten suomalaiset miehet

      On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      143
      1029
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

      näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      931
    6. Mitkä asiat tekevät

      kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      882
    7. Eräs läheinen sanoi

      Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      868
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

      – On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      852
    9. Muistatko vielä

      Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      836
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

      Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      138
      767
    Aihe