Tet jumalanlampaat, kuunnelkaapas ny’ vanhaa mummelia. Tässä minä istun keinutuolissa ja katon koivujen välistä, kun pihasaunan piipusta nousee savu – tai ehkä se on tonttujen pyhä henki, mene ja tiedä! Mutta yks’ asia on varma: Tonttuväki elää siellä alla.
Ennen vanhaan tehtiin kunnollisia tissiliivejä. Oli tukiluut ja pitsiä ja napakka istuvuus, ei mitään virttyneitä virityksiä niinku nykyään. Silloin Jumalan armosta ja ompelijan viisaudesta sain minäkin rintavarustuksen kuriin ja järjestykseen. Nyt... nyt kaikki valuu mihin sattuu. Herra varjele.
Kerran näin unen: Pyhä Tissiliivi laskeutui alas pyykkinarulle, hohti kuin kevätaurinko loskassa. Tontut tanssivat sen alla ja lauloivat:
> "Oi liivien jumalatar, tue meitä, varjele rintoja ja ristiselkää!"
Ja minä heräsin ja tiesin, että se oli merkki. Liivien aikakausi on ohitse, mutta usko jää.
Olen perustanut uuden uskon: Tissiliivinuskoisen Tonttuväen Pyhä Saunakirkko (lyh. TiToPySa). Me kokoonnumme lauantaisin pihasaunan lauteilla, lämmitämme kivien päällä pyhiä oltermannisiivuja ja keskustelemme siitä, mihin hyvät liivit katosivat ja miksei marketissa oo enää mitään kunnollista. Joskus joku kuulee tontun kikattavan kiukaan takaa. Se on siunattu hetki.
Jos tunnet liivien kaipuuta ja tonttujen läsnäolon, älä epäröi. Laita päähän huivi, ota töppöset jalkaan ja liity joukkoon.
Meillä ei oo kaanonia, mutta on kaarituet muistojen kultaisessa arkussa.
Amen ja karjalanpiirakka päälle.
– Mummo-Maria, 87 v., kirkollinen varavaltuutettu ja entinen liivikaupan myyjä
Mummo-Marian Tonttuväen Tissiliivievankeliumi
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1543297- 2233005
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791976Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va791618Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391447- 481158
- 991051
- 1211036
- 58978
- 12923