tahallinen oksentelu

Anonyymi-ap

olen 18-vuotias nuori lukiolainen ja pelkään sairastuneeni jonkinlaiseen syömishäiriöön. takanani on useita vuosia epäonnistuneita laihdutusyrityksiä. välillä olen onnistunut pudottamaan painoa jonka jälkeen olen lihonut. nyt talvella olen kuitenkin alkanut oksentamaan. ensin satunnaisesti, nyt joka päivä oikeastaan. en edes ahmi, vaan oksennan normaaleja ruoka-annoksia jonka lisäksi liikun paljon. olen 161cm pitkä ja painan tällä hetkellä 56 kiloa. en edes ole lähelläkään hoikkaa, haluaisin laihtua, mutta en halua kuolla mihinkään rytmihäiriöihin joita minulla on jo. mitä teen? en uskalla hakea apua kun tuskin olen sairas.

6

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ensinnäkin oksentelu on aivan järjetöntä toimintaa. Toiseksi, et ole kyllä edes kovin lähellä lihavaa noilla numeroilla. Kolmanneksi, saatat olla ihan hyvän näköinen, vaikkei täällä kukaan sua näekkään. Neljänneksi rytmihäiriöt on aika vakava asia, siitä tarvis jo ehkä apua hakea.

Et varmaan halua kuolla, mutta jatkuva painon vahtiminen ja ehkä syömisen karsiminen pilaa sun elimistösi. Aivotoiminta on melkein ekana listalla, kun elimistö alkaa karsimaan toimintojaan ravinnon puutteessa, ja siinä on JUURI se vaarallinen paikka. Minä sanon sen, koska minä tiedän sen. Kun aivot eivät saa tarpeeksi ravintoaineita, ne nälkiintyvät. Tämä alkaa vaikuttaa jo vahvasti aivotoimintaan. Ennen pitkää et tajua enää toimintasi järkevyyttä, vaan jatkat samoja rutiineja. Minä todella tiedän sen. Lopeta ihmeessä se oksentelu.

Jokainen tarvitsee monipuolista ravintoa toimiakseen normaalisti. Aivot tarvitsee toimiakseen rasvaa. Pähkinät ja kala on hyviä lähteitä. Ei laihduttajakaan pärjää ilman ravintoaineita. Sä olet noilla mitoilla kyllä aika siinä hoikkaa lähellä. Et tarvitse ravinnosta karsia, jos et ihan jotain karkkia, tai mäkkärin isoja annoksia vedä päivittäin, kaljaa, lonkeroa ym. Ei nekään hyvin nopeasti lihota, mutta ajan kanssa kyllä.

• Anonyymi

Oletko jo ylioppilas vai, miten? Kyllä sinun täytyisi pitää itsestäsi huolta, että valmistut tutkintoosi. Tärkeää todella on ravinnon saanti monipuolisesti, lukeminen monipuolisesti, liikunta ulkona monipuolisesti. Unta tarvitaan riittävästi rytmisi mukaan. Heitä laihdutus, sekä syömishäiriö pois. Sulla on ura edessä. Syömisoireet on vaikea asia, ne voi hankaloittaa elämää pahastikin, ja pidemmän aikaa, tai estää sinun pärjäämisen elämässä.

• Anonyymi

Minulla oli vastaava ongelma 18-19 -ikäisenä. Pystyin pitämään alhaisen painon jonkin aikaa, mutta vuosien päästä löysin " kultaisen keskitien" Pidättelin painon suht `järkevissä lukemissa. Se paino, jota saadaan vippas konsteilla, ei pysy. Voin ilmoittaa se heti. Koeta löytää jokin järkevä tasapaino, pukeudut kauniisti, ja laitat itseäsi nätisti.

• Anonyymi

Aloittaja ei ole sairas vaan ajattelee että kaikki terveet ihmiset oksentelee ja sairastaa bulimiaa ja se on ihan tervettä aloittajan mielestä. Tiedoksi terveet ihmiset eivät mene oksentamaan syömisen jälkeen. Se ei ole tervettä. Ihmisen ei tarvitse oksentaa syömisen jälkeen. Onko sulle lapsena opetettu että mene oksentamaan kun olet syönyt. Noinko sun vanhemmat on sulle opettanut?

• Anonyymi

Aloittajalla on rytmihäiriöitä ja kuvittelee että terveellä ihmisellä on rytmihäiriöitä. Ei hitto. Minä olen varmaan sitten sairas kun minulla ei ole bulimiaa ja rytmihäiriöitä. Täytyykin varata aika lääkärille ja kertoa että olen sairas kun en oksenna ruokaa ja minulla ei ole rytmihäiriöitä. Ihan pelottaa tällänen. Kerro aloittaja terveenä ihmisenä miten parannun eli saan oksennettua ja miten saan rytmihäiriöitä jotta parannun. Jos sinusta oksentaminen ja ryttmihäiriöt on normaalia niin minäkin haluan olla normaali eli haluan oppiua oksentamaan syömisen jälkee ja saada rytmihäiriöitä. . Jos kerta se on merkki terveydestä.

• Hei,

Hyvä, että kirjoitit tänne ja saitkin jo paljon vastauksia.

Laitan tähän vinkiksi Etelän-SYLI ry:n Tukinetissä järjestämät ryhmächatit, joissa voi jakaa mm. syömiseen, liikkumiseen tai kehonkuvaan liittyviä haasteita yhdessä ryhmäläisten ja vertaistukiohjaajien kanssa. https://tukinet.net/teemat/etelan-sylin-ryhmachat/ryhmachatit/

Chatit ovat avoimia kaikille, joita teemat koskettavat ja keskustelut niissä käydään anonyymisti nimimerkeillä.

Tukinetistä löytyy paljon muitakin palveluita, joista voi halutessaan saada sekä henkilökohtaista että ryhmämuotoista tukea. https://tukinet.net/

Osassa palveluista edellytetään anonyymiä rekisteröitymistä sivustolle, osaan pääsee ilmankin.

Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1529
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      67
      1325
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      211
      1299
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      230
      1275
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1090
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1039
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      989
    8. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      953
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      933
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      838
    Aihe