tahallinen oksentelu

Anonyymi-ap

olen 18-vuotias nuori lukiolainen ja pelkään sairastuneeni jonkinlaiseen syömishäiriöön. takanani on useita vuosia epäonnistuneita laihdutusyrityksiä. välillä olen onnistunut pudottamaan painoa jonka jälkeen olen lihonut. nyt talvella olen kuitenkin alkanut oksentamaan. ensin satunnaisesti, nyt joka päivä oikeastaan. en edes ahmi, vaan oksennan normaaleja ruoka-annoksia jonka lisäksi liikun paljon. olen 161cm pitkä ja painan tällä hetkellä 56 kiloa. en edes ole lähelläkään hoikkaa, haluaisin laihtua, mutta en halua kuolla mihinkään rytmihäiriöihin joita minulla on jo. mitä teen? en uskalla hakea apua kun tuskin olen sairas.

6

370

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ensinnäkin oksentelu on aivan järjetöntä toimintaa. Toiseksi, et ole kyllä edes kovin lähellä lihavaa noilla numeroilla. Kolmanneksi, saatat olla ihan hyvän näköinen, vaikkei täällä kukaan sua näekkään. Neljänneksi rytmihäiriöt on aika vakava asia, siitä tarvis jo ehkä apua hakea.

Et varmaan halua kuolla, mutta jatkuva painon vahtiminen ja ehkä syömisen karsiminen pilaa sun elimistösi. Aivotoiminta on melkein ekana listalla, kun elimistö alkaa karsimaan toimintojaan ravinnon puutteessa, ja siinä on JUURI se vaarallinen paikka. Minä sanon sen, koska minä tiedän sen. Kun aivot eivät saa tarpeeksi ravintoaineita, ne nälkiintyvät. Tämä alkaa vaikuttaa jo vahvasti aivotoimintaan. Ennen pitkää et tajua enää toimintasi järkevyyttä, vaan jatkat samoja rutiineja. Minä todella tiedän sen. Lopeta ihmeessä se oksentelu.

Jokainen tarvitsee monipuolista ravintoa toimiakseen normaalisti. Aivot tarvitsee toimiakseen rasvaa. Pähkinät ja kala on hyviä lähteitä. Ei laihduttajakaan pärjää ilman ravintoaineita. Sä olet noilla mitoilla kyllä aika siinä hoikkaa lähellä. Et tarvitse ravinnosta karsia, jos et ihan jotain karkkia, tai mäkkärin isoja annoksia vedä päivittäin, kaljaa, lonkeroa ym. Ei nekään hyvin nopeasti lihota, mutta ajan kanssa kyllä.

• Anonyymi

Oletko jo ylioppilas vai, miten? Kyllä sinun täytyisi pitää itsestäsi huolta, että valmistut tutkintoosi. Tärkeää todella on ravinnon saanti monipuolisesti, lukeminen monipuolisesti, liikunta ulkona monipuolisesti. Unta tarvitaan riittävästi rytmisi mukaan. Heitä laihdutus, sekä syömishäiriö pois. Sulla on ura edessä. Syömisoireet on vaikea asia, ne voi hankaloittaa elämää pahastikin, ja pidemmän aikaa, tai estää sinun pärjäämisen elämässä.

• Anonyymi

Minulla oli vastaava ongelma 18-19 -ikäisenä. Pystyin pitämään alhaisen painon jonkin aikaa, mutta vuosien päästä löysin " kultaisen keskitien" Pidättelin painon suht `järkevissä lukemissa. Se paino, jota saadaan vippas konsteilla, ei pysy. Voin ilmoittaa se heti. Koeta löytää jokin järkevä tasapaino, pukeudut kauniisti, ja laitat itseäsi nätisti.

• Anonyymi

Aloittaja ei ole sairas vaan ajattelee että kaikki terveet ihmiset oksentelee ja sairastaa bulimiaa ja se on ihan tervettä aloittajan mielestä. Tiedoksi terveet ihmiset eivät mene oksentamaan syömisen jälkeen. Se ei ole tervettä. Ihmisen ei tarvitse oksentaa syömisen jälkeen. Onko sulle lapsena opetettu että mene oksentamaan kun olet syönyt. Noinko sun vanhemmat on sulle opettanut?

• Anonyymi

Aloittajalla on rytmihäiriöitä ja kuvittelee että terveellä ihmisellä on rytmihäiriöitä. Ei hitto. Minä olen varmaan sitten sairas kun minulla ei ole bulimiaa ja rytmihäiriöitä. Täytyykin varata aika lääkärille ja kertoa että olen sairas kun en oksenna ruokaa ja minulla ei ole rytmihäiriöitä. Ihan pelottaa tällänen. Kerro aloittaja terveenä ihmisenä miten parannun eli saan oksennettua ja miten saan rytmihäiriöitä jotta parannun. Jos sinusta oksentaminen ja ryttmihäiriöt on normaalia niin minäkin haluan olla normaali eli haluan oppiua oksentamaan syömisen jälkee ja saada rytmihäiriöitä. . Jos kerta se on merkki terveydestä.

• Hei,

Hyvä, että kirjoitit tänne ja saitkin jo paljon vastauksia.

Laitan tähän vinkiksi Etelän-SYLI ry:n Tukinetissä järjestämät ryhmächatit, joissa voi jakaa mm. syömiseen, liikkumiseen tai kehonkuvaan liittyviä haasteita yhdessä ryhmäläisten ja vertaistukiohjaajien kanssa. https://tukinet.net/teemat/etelan-sylin-ryhmachat/ryhmachatit/

Chatit ovat avoimia kaikille, joita teemat koskettavat ja keskustelut niissä käydään anonyymisti nimimerkeillä.

Tukinetistä löytyy paljon muitakin palveluita, joista voi halutessaan saada sekä henkilökohtaista että ryhmämuotoista tukea. https://tukinet.net/

Osassa palveluista edellytetään anonyymiä rekisteröitymistä sivustolle, osaan pääsee ilmankin.

Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      443
      1731
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      95
      1156
    3. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      94
      960
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      63
      889
    5. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      49
      798
    6. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      43
      793
    7. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      11
      773
    8. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      123
      763
    9. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      740
    10. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      39
      739
    11. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      61
      707
    12. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      37
      637
    13. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      626
    14. 45
      577
    15. 34
      575
    16. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      562
    17. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      49
      557
    18. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      92
      556
    19. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      52
      546
    20. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      85
      518
    Aihe