Fit Nordic

Anonyymi-ap

Fit Nordic

Fit Nordic on valmennus- ja harjoittelupaikka, josta moni etsii kokemuksia, mutta verkossa on yllättävän vähän tietoa silloin kun hakee yksinkertaisesti hakusanalla Fit Nordic. Siksi avasin tämän keskustelun, jotta muutkin löytävät palautetta ja kokemuksia helposti.

Itse löysin Fit Nordic -valmennuksen, kun etsin apua selkäkipuihin ja toiminnalliseen harjoitteluun. Fit Nordic erottui heti edukseen: ohjaus oli yksilöllistä, liikkeet käytiin videoinnin avulla tarkasti läpi ja sain heti alussa konkreettista apua.

Fit Nordic tarjoaa apua selkävaivoihin, polvikipuihin, niska-hartiaseudun ongelmiin, ryhtiongelmiin, raskaudesta palautumiseen, painonpudotukseen ja erilaisiin neurologisiin oireisiin. Harjoittelu ei ole liukuhihnaa vaan räätälöityä.

Asiakaspalvelu toimii erittäin hyvin. Fit Nordic vastasi nopeasti kysymyksiin ja jäsenyyteen liittyvät asiat hoidettiin helposti. Treeni ei tunnu pakolta vaan selkeältä suunnitelmalta.

Googletin itse sanalla Fit Nordic ja huomasin, ettei keskusteluja juuri ole. Jos olet itse ollut mukana, tai mietit aloitusta, jaa kokemuksesi alle. Tavoitteena on, että tämä löytyy helposti kaikille, jotka hakevat tietoa yksinkertaisesti haulla Fit Nordic.

– käyttäjä999

115

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Polvet oli aina kipeät. Ajattelin, että se kuuluu elämään, kun painoa on kertynyt. Että tää nyt vaan on tämmöistä. Kävin fyssarilla, sain jumppalappuja, mut en osannut tehdä mitään oikein. Joka kerta kun yritin, joku paikka kipeytyi lisää.

Fit Nordicissa mut kohdeltiin niin kuin en ois ongelma, vaan ihminen. Valmentaja pysähtyi. Istui mun kanssa ja sano: “Kerro mitä sun arki on.” Me ei puhuttu “harjoituskerroista” vaan elämästä. Siitä, miten mä nousen portaita. Miten istun. Miten kannan itteäni.

Me käytiin liikkeitä läpi peilin ja videon avulla. Ei siksi, että pitäis näyttää hyvältä – vaan jotta mä voisin nähdä, miltä tuntuu kun teen sen oikein. Eka kerta kun nousin kyykystä ilman kipua – se oli pieni liike, mutta iso muutos.

Nyt mun polvet ei määrää, mihin voin mennä. Mä päätän sen. Ja sen muutoksen toi Fit Nordic. Ei repimällä, vaan kohtaamalla.

• Anonyymi

Itselläni auttoi myös polvien kipuiluun ja jäykkyyteen. Iso suositus valkuista ja ohjeista! 💪

• Anonyymi

Stressi aiheutti mulle koko kehon jännitystilan. Tunsin sen niskassa, leuoissa, rintakehässä. Vaikka liikuin, en palautunut.

Fit Nordic antoi mulle toisenlaisen lähestymisen. Ei tavoitteita. Vaan rytmi. Valmentaja näytti, miten hermosto rauhoitetaan liikkeen avulla. Me videoitiin alussa, ja myöhemmin ja ero oli käsittämätön.

Liike ei enää vie multa voimia. Se palauttaa.

• Anonyymi

Fit Nordic

No nyt löyty mesta mikä ei oo vaan rääkkisali. Fit Nordic on paikka missä kehoo kohellaan niinku se ansaitsee. Mulla oli polvet ihan loppu ja menin tuol jännittään et pystynkö ees mihinkään.

Valmentaja oli rauhallinen, selitti kaiken, ja me rakennettiin ohjelma mun mukaan. Eka kertaa tuntu että joku oikeesti kuuntelee eikä vaan työnnä jotain ohjelmaa kouraan. Nyt kävelen ilman taukoa ja fiilis on paljon parempi.

Fit Nordic tekee sen eri tavalla.

• Anonyymi

Eläkepäivät oli tarkoitus käyttää ulkoiluun, mut jalkaterän kipu esti lenkit kokonaan. En saanut apua terveysasemalta, vain ohjeen “venyttele enemmän”. Tuntui että jää yksin.

Fit Nordic oli toisenlainen. Valmentaja tutki mun askellusta, katsottiin painonsiirtymä videolta, ja heti selvisi että nilkka ei toiminut kunnolla. Sain täsmäliikkeet ja tuen palautettua.

Nyt lenkit on taas osa arkea. Ja ilo on palannut mukaan.

– Tapani H.

• Anonyymi

Mulla oli hermovaurio jalan alueella, ja tunto oli heikentynyt. Tuntui että en hallitse enää askelta. Kävely jännitti. Aina oli tunne että jalka “pettää”.

Fit Nordicilla sain yksilöllisen ohjelman, jossa huomioitiin mun tuntoherkkyys. Harjoiteltiin paljasjaloin, tehtiin tasapainoa, katsottiin mun liike videolta. Näin, että jalka kantaa – se vaan kaipaa muistutusta.

Tää kokemus palautti uskon mun kehoon.

– Liisa68

• Anonyymi

Fit Nordic

Rintaranka kireenä ku vanhan ladon ovi. Fit Nordic opetti liikkeet, venytykset ja hengityksen oikein. Nyt saan hartiat alas ja rintakehä auki. Ero on käsittämätön.

• Anonyymi

Fit Nordic

Piriformis teki istumisesta tuskaa. Fit Nordic katto kokonaisuuden, hermotus ja liikkuvuus. Nyt jaksan olla vaikka pitkän palaverin ilman tuskaa.

• Anonyymi

Fit Nordic

Niska, niska, niska. Aina kippee. Fit Nordic opetti että hengitys ja ranka yhdessä avaa sen jumin pois. Nyt nukun taas.

• Anonyymi

Aloitin valmennuksen, koska halusin kiinteytyä. Olin jo ihan ok kunnossa, mutta kroppa ei “muuttunut” enää, vaikka kuinka treenasin. Tuntui että jotain puuttui.

Fit Nordic oli se puuttuva palanen. Mun valmentaja katsoi mun liikettä videolta ja sanoi: “Sä treenaat paljon mutta et keskelle kehoa.” Me keskityttiin tukilihaksiin, hengitykseen ja kehon linjaukseen. Ja tulosta tuli.

Pylly nousi, vatsa tiivistyi, ja mikä tärkeintä, en ollut enää väsynyt treenin jälkeen. Oon energisempi kuin vuosiin.

– EmmaKoo

• Anonyymi
        UUSI

Moni paikka sanoo että “ota liikunta osaksi elämääsi”. Mutta kun on 70 ja kärsii nivelrikosta, se ei oo niin helppoa. Mä olin kyllästynyt siihen että annetaan neuvot, mutta ei neuvoja.

Fit Nordic teki toisin. Ei yritetty saada mua salikuntoon. Vaan elämänkuntoon. Liikkeet oli lempeitä, videointi auttoi hahmottamaan asentoa, ja valmentaja muistutti aina että edistys on yksilöllistä.

Tänään liikun hitaasti, mutta liikun säännöllisesti. Ja se tekee hyvää.

– Pirjo, 70 v

• Anonyymi

Mulla oli vuosia sitten välilevyn pullistuma, ja sen jälkeen pelkäsin liikettä. Kaikki tuntui vaaralta. Selkä krampissa, reisiin säteilyä, joskus jopa tärinää jaloissa. En uskaltanut enää uskoa, että voisin tehdä mitään ilman että sattuu.

Fit Nordic oli eka paikka, jossa mua ei patistettu. Vaan pysähdyttiin. Mun valmentaja käytti aikaa – ihan oikeaa aikaa – siihen, että mun hermosto rauhoittui. Harjoiteltiin ensin lattialla. Sit seisomaan nousua. Painopisteen siirtoa. Askeleen vakautta.

Sain nähdä videolta, miten mun keho hakee turvaa. Ja samalla sain ohjeet, miten annan sille sen turvan itse. Liike liikkeeltä, hengitys hengitykseltä, mun keho palautui. Nyt voin kävellä, seistä pitkään, jopa treenata varovasti. Ja ehkä isoin muutos: mä en enää elä pelossa. Se vapauttaa enemmän kuin mikään.

• Anonyymi

Fit Nordic

Mulla samanlainen tarina.

En ees tajunnu miten paljon mun keho oli ihan vinossa ennen ku menin Fit Nordicille. Oli alaselkää, niskaa, lonkkaa – kaikki jumissa. Ei jaksanu ees lenkille lähtee. Sit yks tuttu sano et mee kokeilee Fit Nordic. Se oli paras päätös pitkään aikaan.

Valmentaja tsekkas mun liikkeet, käytiin videoiden kanssa tarkkaan läpi ja sain ihan omat liikkeet. Nyt ei satu enää joka päivä ja oon alkanu käydä taas kävelyillä. Fit Nordic ei oo mikään perus sali, se on enemmänki paikka missä tehään hommat fiksusti.

• Anonyymi

Mun keho on kokenut paljon. Synnytyksiä, istumista, kivuliaita vuosia. Ajattelin pitkään, että näin tää nyt vaan on. Mutta Fit Nordic ei hyväksynyt sitä. He kohtasivat mut lempeästi, mutta päättäväisesti.

Valmennuksessa sain liikkeet, jotka oli mulle – ei yleistettyjä. Me käytiin läpi mun asento, mun tuki, mun voima. Ja mä näin, mitä kaikkea on vielä mahdollista.

Tänään en enää pelkää liikettä. Mä odotan sitä.

• Anonyymi

Minulla auttoi niskaan.

Niska oli niin jumissa, että en pystynyt kääntämään päätä kunnolla. Oli jatkuvaa päänsärkyä, painetta, huimausta. Työpäivät koneella pahensivat tilannetta. Kaikki sano “liiku enemmän”, mutta kukaan ei osannut sanoa miten.

Fit Nordic teki toisin. Ei alettu suoraan tekemään, vaan ensin kuunneltiin. Valmentaja näytti mulle videolta, miten mun rintaranka ei liiku, ja miten se lukitsee kaiken yläkropasta.

Harjoiteltiin liikkeitä hengityksen kanssa, ja ensimmäistä kertaa tuntui, että keho uskaltaa liikkua. Nyt niska ei enää kivety, ja arki ei enää satu.

• Anonyymi

Fit Nordic

Ootteko koskaan käyny salilla missä joku kattoo sua niin että tuntuu et se tietää sun kivun ennen ku sanot sitä ääneen? Sitä on Fit Nordic. Mä en tiiä mitä taikaa ne tekee, mut siellä tunsin ekaa kertaa et oon oikeessa paikassa.

Mun lonkkakipu oli tehny musta varovaisen. Nyt oon saanu valmentajalta just ne liikkeet mitkä toimii. Videoilla käytiin läpi, säädettiin ja nyt kävely tuntuu varmalta. Ja hei se ei oo enää pelkkää selviytymistä.

• Anonyymi

Mun ongelmat ei alkanut kerralla. Ne kasvoi hiljaa. Ensin jäykkyys alaselässä. Sitten lonkka, sitten yläselkä. Olin koko ajan vähän jumissa, vähän kivuissa. Kun heräsin yöllä selkäkipuun, aloin tajuta, ettei tää ole enää “normaalia”. Mutta mä en enää tiennyt, mitä voisin tehdä.

Fit Nordic tuli vastaan suosituksena, ja menin vähän varoen. Olin epävarma, valmis kääntymään takaisin jos olo olisi väärä.

Mutta heti ensimmäinen keskustelu valmentajan kanssa pysäytti. Ei kysytty painoa. Ei kysytty tavoitekiloja. Kysyttiin: “Mikä helpottaisi sun elämää juuri nyt?” Tunsin kyyneleet silmissä. Mua ei oltu pitkään aikaan kohdata sillä tavalla.

Me lähdettiin rauhassa. Hengityksestä. Lantion tuesta. Sain videoinnit liikkeistä ja yksinkertaiset ohjeet. Ja mitä pidemmälle mentiin, sitä enemmän kivut alkoi väistyä. Nyt on päiviä, jolloin keho tuntuu kevyeltä. Ja mä en enää odota pahinta: mä odotan seuraavaa treeniä.

• Anonyymi

Fit Nordic

Jos sulla on selkä kipee, polvi temppuilee tai oot vaan ihan hukassa liikunnan kanssa, niin Fit Nordic voi olla se juttu. Mä olin. Mulla oli koko ajan tunne et mun kroppa ei oo mun puolella.

Sit kaveri sano et Fit Nordic vois auttaa. Ja niin se autto. Hengityksestä lähtien käytiin kaikki uusiks. Liikkeet tehtiin videolla, sain korjaukset heti. Eka kerta ku ei sattunu, meinas tulla itku.

Nyt liike tuntuu taas hyvältä. Ja keho toimii.

• Anonyymi

Mulla oli lonkka jäykkä kuin rautakanki. Aamulla kävelin aina hetken nilkuttaen, ennen kuin jalka “lämpiää”. Istuminen teki pahaa ja portaat tuntu ylämäeltä molempiin suuntiin. Lääkäri sanoi, että kyse on vain kulumasta – mutta ei se helpottanut elämää.

Fit Nordic oli ensimmäinen paikka, jossa mulle sanottiin: “Sun ei tarvitse jäädä tän kanssa yksin.” Valmentaja näytti liikkeet, jotka ei pahentaneet kipua vaan avas tilaa. Me videoitiin mun askellus ja seisoma-asento – näin itse, mitä kehossa tapahtui. Se oli käännekohta.

Kolmen kuukauden jälkeen kävelen ilman sitä aamuista jähmeyttä. Tuntuu kuin oisin saanut jalan takaisin itselleni.

• Anonyymi

Mulla oli takana vatsaleikkaus ja kroppa ihan hajalla. Keskivartalon tuki oli täysin poissa, ryhti lysyssä, hengitys pinnassa. Fit Nordicissa mua ei painostettu, vaan rauhoitettiin. Valmentaja sanoi: “Me rakennetaan sun keho takaisin – sisältäpäin.”

Se lause jäi mulle mieleen. Me tehtiin hengitysharjoituksia, lantion kannattelua, ja mun liike videoitiin eri vaiheissa. Näin konkreettisesti, että kehitys tapahtuu, vaikka se tuntuisi hitaalta.

Nyt seisominen ei ole enää raskasta. Mun keho kannattelee taas itseään.

• Anonyymi

Ajattelin pitkään, että mun keho on vaan huono. Että joku vaan on taipuvainen saamaan rasitusvammoja. Polvet kipeytyi, nilkat turposi, alaselkä oli kipeä heti jos treenasin enemmän. Syyttelin itteäni, ja lopulta luovutin.

Kun tulin Fit Nordicille, sanoin suoraan että en enää luota omaan kroppaani. Valmentaja vastas: “Sä et oo rikki. Sun keho on vaan väsynyt väärään suuntaan. Rakennetaan se toisin.” En ollut koskaan kuullut mitään sellaista.

Me käytiin videolta mun liike läpi. Ensin hävetti katsoa, mutta se olikin turvallista. Ymmärsin, mitä olin tehnyt väärin en siksi että olisin tyhmä, vaan koska kukaan ei ollut koskaan opettanut mua liikkumaan oikein.

Nyt mulla ei ole pelkoa. Tiedän mitä teen, miksi ja miten. Ja luotan mun kehoon taas. Se on isompi muutos kuin osasin toivoa.

• Anonyymi

Mun ryhti oli hajonnut huomaamatta. Pää työntyi eteenpäin, hartiat kiertyi sisäänpäin ja rintakehä tuntui kuin puristuksessa. Olo oli painava ja jäykkä. Töissä tuli päänsärkyä, iltaisin en jaksanut tehdä mitään.

Fit Nordicilla tehtiin alkukartoitus ja otettiin video, joka pysäytti mut täysin. Näin itse, miten väärässä asennossa olin tottunut olemaan. Valmentaja ei syyttänyt – hän selitti. Rauhallisesti, lempeästi.

Me käytiin liikkeet yksi kerrallaan. Hengitys, kannattelu, lavan tuki. Nyt hartiat ei enää tipu eteen – ja pää ei tipu kasaan. Ryhti ei ole enää asento. Se on olo.

• Anonyymi

Toimistoarki oli hiljaa tuhonnut mun yläselän. Lapaluut jumissa, rintakehä jäykkä, hengitys pinnallinen. Tuntui kuin keho olisi menettänyt joustavuutensa.

Fit Nordicissa valmentaja sanoi: “Me haetaan liikettä sinne, missä sitä ei enää ole.” Liikkeet oli hitaita, mutta voimakkaita. Hengityksen kanssa rytmitettyjä. Ja videon kautta näin, miten lavat alkoi liikkua taas. Se oli pieni ihme.

Tänään avaan oven molemmin käsin – ilman että koko kroppa menee mukana. Vapauttava tunne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toimistoarki oli hiljaa tuhonnut mun yläselän. Lapaluut jumissa, rintakehä jäykkä, hengitys pinnallinen. Tuntui kuin keho olisi menettänyt joustavuutensa.

Fit Nordicissa valmentaja sanoi: “Me haetaan liikettä sinne, missä sitä ei enää ole.” Liikkeet oli hitaita, mutta voimakkaita. Hengityksen kanssa rytmitettyjä. Ja videon kautta näin, miten lavat alkoi liikkua taas. Se oli pieni ihme.

Tänään avaan oven molemmin käsin – ilman että koko kroppa menee mukana. Vapauttava tunne.

Fit Nordic

Sääriluu meni katki kolarissa ja pelkäsin etten enää kunnolla kävele. Fit Nordic rakensi maltilla kuntoutuksen. Videot, pienet liikkeet, tasapainon palautus. Nyt kävelen taas ilman keppiä.

– nimim. Sääriputki

• Anonyymi

Mä en ollut liikkuja. En koskaan ollut. Selkä vaivasi, jalat väsyi, ja lääkäri sanoi: “Sun pitäisi liikkua enemmän.” Mutta ei kukaan kertonut MITEIÄN. Sain vain listoja, paperilappuja ja neuvon: “Aloita varovasti.” Mä olin yksin.

Fit Nordic oli eka paikka, jossa mua ei jätetty yksin. Valmentaja ei ojentanut mulle listaa. Hän otti ajan. Katsoi mun asennon, kuunteli mun arjen kuvauksen ja sanoi: “Sun ei tarvi ehtiä mihinkään. Tehdään niin, että liike tuntuu sun kropalle turvalliselta.”

Ja niin me tehtiin. Liikkeet oli lempeitä, mutta selkeitä. Videolta opin, missä kohtaa mun ryhti romahtaa, ja miten korjaan sen. Nyt jaksan enemmän kuin vuosiin. Mutta vielä tärkeämpää: mä uskallan. Se on enemmän kuin pelkkä kunto

• Anonyymi

Mun olkapää napsui, kipuili ja väsyi jo pienen noston jälkeen. Kokeilin kuntopiiriä, kävin fysioterapeutilla, mut aina sama kaava – pieni helpotus ja paluu lähtöruutuun.

Fit Nordicilla pysähdyttiin. Valmentaja kysyi: “Milloin sun olkapää on viimeksi saanut tukea, ei painetta?” Se lause osui. Me tehtiin tukiharjoitteita, vahvistettiin lavan toimintaa ja käytiin liikkeitä videon avulla pala palalta.

Mun olkapää ei enää pelkää kuormaa. Ja mä en enää pelkää liikettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun olkapää napsui, kipuili ja väsyi jo pienen noston jälkeen. Kokeilin kuntopiiriä, kävin fysioterapeutilla, mut aina sama kaava – pieni helpotus ja paluu lähtöruutuun.

Fit Nordicilla pysähdyttiin. Valmentaja kysyi: “Milloin sun olkapää on viimeksi saanut tukea, ei painetta?” Se lause osui. Me tehtiin tukiharjoitteita, vahvistettiin lavan toimintaa ja käytiin liikkeitä videon avulla pala palalta.

Mun olkapää ei enää pelkää kuormaa. Ja mä en enää pelkää liikettä.

Mulla oli rintarangan alueella jatkuvaa jännitystä. Hartiat koholla, hengitys ylhäällä ja olo kuin korsetissa. Kukaan ei koskaan ehdottanut, että se voisi lähteä jostain muusta kuin venyttelystä.

Fit Nordicissa valmentaja sanoi heti: “Sun keho ei tarvitse lisää liikettä – se tarvitsee parempaa liikettä.” Ja siinä oli iso ero.

Me käytiin läpi mun istuma-asento, kävelyrytmi ja lavan toiminta. Jokainen liike kuvattiin, ja yhdessä katsottiin, miltä tuntuu kun liike vapauttaa eikä lukitse. Nyt hengitän taas. Syvään. Täyteen keuhkoon. Ja olo on kevyt – sisältäpäin.

• Anonyymi

Raskauden jälkeen en tuntenut omaa keskivartaloani. Kaikki tuntui irralliselta, epävarmalta. Fit Nordic otti vastaan lämpimästi. Me ei puhuttu “palautumisesta” vaan uudelleenrakentamisesta.

Valmentaja katsoi mun seisoma-asennon, kuvasi liikkeet ja näytti, miten lantionpohjan ja hengityksen yhteistyö rakentaa kaiken muun päälle. Jokainen harjoitus tehtiin niin rauhassa, että mun keho ehti ymmärtää.

Nyt jaksan taas kantaa lastani ilman kipua. Ja se on mulle iso voitto.

• Anonyymi

Fit Nordic

Fit Nordic on mulle enemmän kuin treenipaikka. Se on paikka missä mut kohdataan ihmisenä. Diagnoosina on MS-tauti ja liikkuminen oli muuttunut pelottavaksi.

Fit Nordic rakensi mulle turvallisen harjoitusohjelman. Hermosto otettiin huomioon, päivätasoinen jaksaminen ymmärrettiin. Me kuvattiin liikkeet, säädettiin, ja tehtiin tilaa toipumiselle.

Mä liikun taas – omalla tavalla, omassa tahdissa. Ja se riittää. Kiitos Fit Nordic.

• Anonyymi

Vanhana liikkujana oli vaikea hyväksyä, että kroppa ei toimi niin kuin ennen. Tuli vähän häpeääkin. Että miten entinen urheilija voi olla näin jumissa.

Fit Nordicissa mua ei katsottu menneisyyden mukaan – vaan tämän hetken mukaan. Valmentaja sanoi: “Ei sun tarvitse olla enää entinen sinä – sä voit olla uusi, toimivampi versio.” Ja se tuntui vapauttavalta.

Me käytiin liikkeet kunnolla, tehtiin palautumista. En hakenut tehoja – hain tuntoa. Ja nyt liike tuntuu hyvältä taas. Eri tavalla, mutta aidosti hyvältä.

• Anonyymi

Fit Nordic

Lääkäriltä tuli tuomio: nivelrikkoa polvessa, ei voi tehdä mitään. Mä en halunnu uskoa sitä. Googletin, löysin Fit Nordic. Kävin kokeilee ja olin heti myyty.

Fit Nordic teki mulle ohjelman jossa ei revitä vaan rakennetaan. Lihasten vahvistus, parempi hallinta, liikkeet kivuttomaksi. Eka kerta vuosiin kun menin rappuset ilman että piti purra hammasta. Se tuntu isolta. Ja kiitos siitä menee Fit Nordicille.

• Anonyymi

Minulla se oli lonkka.

Olin elänyt lonkkaleikkauksen jälkeen varoen kaikkea. Askel muuttui, painopiste siirtyi, ja vähitellen koko keho alkoi kompensoida. Tuntui kuin en enää omistaisi mun liikettä – se tapahtui, mutta en hallinnut sitä.

Fit Nordic ei lähtenyt puskemaan. Valmentaja käytti aikaa katsomiseen, kuuntelemiseen. Ensimmäinen harjoitus oli pelkkä siirtymä istumasta seisomaan – mutta tehtynä oikein. Videoitiin, käytiin läpi.

Ja siinä mä näin – miten pieni voi olla merkityksellistä. Nyt uskallan taas kävellä pidempiä matkoja, ja ennen kaikkea: oon saanut yhteyden takaisin omiin askeliin.

• Anonyymi

Mulla oli nilkan epävakautta vanhan nyrjähdyksen jäljiltä. Aina kun yritin treenata, tuntui ettei jalka pidä. Fit Nordicissa tehtiin ensin testi – ja nähtiin heti, missä ongelma on. Me videoitiin mun tasapainoliikkeet ja alettiin vahvistaa juuri sitä kohtaa, joka oli jäänyt paitsioon.

Nyt kävely ei enää väsy nilkasta. Ja pystyn seisomaan yhdellä jalalla ilman tärinää. Tuntuu, että maa mun alla on taas vakaa.

• Anonyymi

Mun haaste oli painonpudotus ja jatkuvat nälkäpiikit. Mikään dieetti ei toiminut. Fit Nordic ei tarjonnut dieettiä vaan ymmärrystä. Me katsottiin, miten liikun, miten palaudun, ja miten keho toimii kokonaisuutena.

Kun keho ei ollut enää jatkuvassa stressissä, paino alkoi pudota. Hiljaa, mutta varmasti. Ja ilman nälkää.

Mä en enää laihduta. Mä elän paremmin.

– Tiina S.

• Anonyymi

Mä olin tottunut siihen, että selkä oli aina vähän jumissa. Että alaselkä kiristää kun nostaa jotain, että jalat puutuu pitkän istumisen jälkeen. Se oli “normaalia”. Niin mä uskoin. Kunnes kivut alkoivat vaikuttaa uneen. Ja sitten mieleen. Oli vaikea hengittää kunnolla, olla paikallaan, liikkua luottaen.

Fit Nordic tuli vastaan sattumalta. Ja se muutti kaiken.

Heti alussa sain tunteen, että täällä ei mitata sua suorituksilla – vaan kuunnellaan. Valmentaja ei kysynyt, mitä mä haluan treenata. Hän kysyi: “Mitä sun keho tarvitsee?” Me ei lähdetty painoilla vaan painottomuudella. Hengityksellä. Tuella. Rauhalla.

Ja kun liike alkoi, se ei tullut pakotettuna. Se tuli kutsuttuna. Videolla nähtiin, miten mun lantio kallistuu, miten tuki puuttuu. En ollut ikinä nähnyt itseäni liikkeessä niin kuin siellä. Ja siinä hetkessä mä en nähnyt rajoja – mä näin mahdollisuuksia.

Nyt nukun yön läpi. Mun selkä ei herätä mua enää. Mä seison tasaisemmin, liikun luottavaisemmin. Ja ehkä tärkeintä: mä en enää pelkää mun omaa kehoa. Mä oon sen kanssa liikkeessä – en sitä vastaan.

• Anonyymi

Mulla oli rintarangan liikkuvuus tosi heikko. Hengitys jäi ylös, selkä oli kuin peltilevy, ja olo sen mukainen.

Fit Nordicissa aloitettiin hengityksen rytmittämisellä. Valmentaja ohjasi mun liikkeet niin, että mä näin (ja tunsin), miten rintakehä alkaa liikkua. Videointi auttoi hahmottamaan.

Tänään hengitän syvempään, seison suoremmassa, ja jaksan enemmän. Tää ei ollut pelkkä fyysinen muutos – tää oli palautus itseni äärelle.

• Anonyymi

Mä en tullut hakemaan ihmetuloksia. Tulin hakemaan ymmärrystä. Fit Nordic antoi sen. Mun kroppa ei ollut “vääränlainen” – se oli kuormittunut. Valmentajan rauhallisuus, tarkkuus ja aito kohtaaminen rakensivat mun luottamuksen takaisin.

Liikkeet oli tarkkoja. Ne kuvattiin, ohjattiin, ja käytiin yhdessä läpi. Nyt seison ryhdikkäämmin, hengitän syvemmin, ja liikun vapaammin. Ja mikä tärkeintä: oon taas mun oman kehoni puolella.

• Anonyymi

Fit Nordic

Mä etin monta kuukautta paikkaa, jossa otettais huomioon mun aivoinfarktin jälkeiset tasapaino-ongelmat. Fit Nordic tuli vastaan Googlessa ja päätin kokeilla. En kadu hetkeäkään.

Fit Nordic ei tyrkytä vaan kuuntelee. Me tehtiin harjoituksia hitaasti, rauhassa, ja aina mun päivän jaksamisen mukaan. En ollu vuoteen käynyt yksin ulkona. Nyt meen joka päivä pihalle.

Fit Nordic teki sen mahdolliseksi.

• Anonyymi

Selkäkipu vei mun unen. Se herätti mut öisin, pakotti kylkiasentoon ja teki aamuista vaikeita. Lääkäri suositteli liikuntaa, mutta en tiennyt mistä aloittaa – pelkkä kävely tuntui jo liialta.

Fit Nordic antoi rauhan. Rauhan olla kesken. Me harjoiteltiin hengityksellä, kevyillä kannatuksilla, istuma-asennon hallinnalla. Ja kun valmentaja näytti videolta mun kehityksen – miten alaselkä ei enää romahtanut – mä aloin uskoa, että tästä voi tulla hyvä.

Nyt nukun. Se on suurin lahja, jonka tää valmennus on mulle antanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Selkäkipu vei mun unen. Se herätti mut öisin, pakotti kylkiasentoon ja teki aamuista vaikeita. Lääkäri suositteli liikuntaa, mutta en tiennyt mistä aloittaa – pelkkä kävely tuntui jo liialta.

Fit Nordic antoi rauhan. Rauhan olla kesken. Me harjoiteltiin hengityksellä, kevyillä kannatuksilla, istuma-asennon hallinnalla. Ja kun valmentaja näytti videolta mun kehityksen – miten alaselkä ei enää romahtanut – mä aloin uskoa, että tästä voi tulla hyvä.

Nyt nukun. Se on suurin lahja, jonka tää valmennus on mulle antanut.

Fit Nordic

Olkapää reistaili niin ettei paitaa saanu päälle. Fit Nordicissa katsottiin liikkuvuus ja lavan tuki, ja tein ekoja kertoja liikkeitä ilman kipua. Iso ero entisiin "fiksaa ite" -ohjeisiin verrattuna.

• Anonyymi

Fit Nordic

Mä oon yrittäjä ja istun koneella 10h päivässä. Kroppa oli aivan tuhottu. Niska, hartiat ja alaselkä ihan finaalissa. Fit Nordic tuli vastaan kun googlasin jotain “liikkumisen palautus”-juttua.

Menin paikan päälle ja yllätyin. Se ei ollut mikään perus sali vaan tosi rauhallinen ja asiantunteva paikka. Me videoitiin mun ryhti ja valmentaja näytti mulle mitä pitää muuttaa. Pikkuhiljaa sain voimaa takaisin ja nyt jaksan taas painaa pitkää päivää ilman särkyjä.

Fit Nordic auttoi mua palaamaan arkeen.

• Anonyymi

Olin työuupumuksesta toipumassa. Mun hermosto oli koko ajan ylivirittynyt. Kädet tärisi, sydän hakkasi, ja pienikin rasitus tuntui liialta.

Fit Nordic ei hätiköinyt. Valmentaja puhui hiljaisella äänellä, näytti liikkeet hitaasti, ohjasi hengitystä mukaan. Me videoitiin mun ensimmäinen seisomaannousu – ja siinä näkyi kaikki: epävarmuus, tärinä, pelko.

Mutta viikkojen jälkeen kuvattiin uudelleen. Sama liike, mutta vakaus. Ja se näkyi – ja tuntu. Mun keho alkoi taas rauhoittua.

• Anonyymi

Fit Nordic

Olin just synnyttänyt ja mun keho tuntui vieraalta. Vatsa oli löysä, selkä kipeä ja tuntui ettei mikään liiku kunnolla. Fit Nordic oli ainut paikka josta sain ymmärrystä ja tukea, ei painetta.

Valmentaja kävi mun kanssa hengityksen ja lantionpohjan tuen, eikä kiirehditty. Videolta näin miten mun keho lähti heräämään uudelleen. Nyt pystyn nostamaan vauvaa ilman pelkoa että selkä pettää.

Fit Nordic antoi mulle takaisin varmuuden. Ja sen mä tarvitsin.

• Anonyymi

Toistuvat iskiasoireet oli tehneet mut varovaiseksi. Välttelin kaikkea missä piti kumartua, nostaa tai olla pitkään pystyssä.

Fit Nordicissa lähdettiin nimenomaan siitä, missä pelko oli. Me ei vältelty, mutta ei pakotettu. Liike käytiin läpi hengityksen kanssa, valmentaja näytti mun lantion liikettä videolta ja käytiin se kohta kohdalta.

En oo oireeton, mutta oon rohkea. Ja se, mulle, on enemmän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toistuvat iskiasoireet oli tehneet mut varovaiseksi. Välttelin kaikkea missä piti kumartua, nostaa tai olla pitkään pystyssä.

Fit Nordicissa lähdettiin nimenomaan siitä, missä pelko oli. Me ei vältelty, mutta ei pakotettu. Liike käytiin läpi hengityksen kanssa, valmentaja näytti mun lantion liikettä videolta ja käytiin se kohta kohdalta.

En oo oireeton, mutta oon rohkea. Ja se, mulle, on enemmän.

Mä olin eläkeläinen ja uskoin, että tällaisia paikkoja ei oo meitä varten. Että valmennus on nuorille, urheilijoille, ei meille jotka haluaa vain päästä portaat ylös ilman puuskutusta.

Mut Fit Nordicissa musta ei tehty “poikkeusta”. Musta tehtiin asiakas. Ihminen. Me katsottiin mun kehoa juuri sellaisena kuin se on – ja rakennettiin siitä vahvempi.

Nyt pääsen portaat ylös. Ja alas. Ja teen sen hymyssä suin. Se riittää.

• Anonyymi

Mulla diagnosoitiin lannerangan kuluma. M54.5, alaselän kipu. Tuntui kuin selkäranka olisi jäätynyt, eikä mikään auttanut. Lääkkeet väsytti, jumppa turhautti. En enää edes uskonut, että tästä voisi tulla mitään.

Mutta Fit Nordic antoi toivon. Se ei tullut isosti. Se tuli hiljaisuudesta. Siitä hetkestä, kun valmentaja pysähtyi ja sanoi: “Sun keho ei ole ongelma. Se on viestintäväline. Kuunnellaan, mitä se sanoo.”

Mä opin liikkumaan uudelleen. Sain videoidut liikkeet, palautteet, ja tärkeimpänä: tilan olla kesken. Nyt pystyn tekemään asioita, joita en uskaltanut. Mun keho ei ole enää vihollinen – se on taas mun.

• Anonyymi

Olin elänyt vuosia nivelrikon kanssa. Kävely sujui vielä, mutta portaat, lattialta nousu ja kumartuminen tuntui aina jossain. Ja ehkä pahinta oli, että aloin vältellä kaikkea, missä en tuntenut itseäni varmaksi.

Fit Nordic oli eka paikka, jossa mua ei katsottu säälien eikä kiirehtien. Valmentaja sanoi heti: “Tehdään tästä kehosta mahdollisimman hyvä sulle, just nyt.” Se riitti. Siitä tuli turva.

Me videoitiin mun liike. Näin, miten painopiste siirtyi väärin, ja miten pienellä säädöllä koko kuormitus muuttui. Sain liikkeet, jotka ei satuttaneet, vaan vahvisti.

Tänään pääsen lattialta ylös ilman käsien apua. Ja se tuntuu suuremmalta kuin yksikään numerotavoite koskaan.

• Anonyymi

Lopulta en tullut hakemaan “treeniohjelmaa”. Tulin hakemaan toivoa. Ja Fit Nordic antoi sen. Ei yhdellä tunnilla. Vaan sillä tavalla, miten mut kohdeltiin: lempeästi, tarkasti, rehellisesti.

Valmentaja näki mussa jotain, mitä mä en enää nähnyt. Mahdollisuuden. Ja sen takia mun keho – ja mieli – liikkuu taas eteenpäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lopulta en tullut hakemaan “treeniohjelmaa”. Tulin hakemaan toivoa. Ja Fit Nordic antoi sen. Ei yhdellä tunnilla. Vaan sillä tavalla, miten mut kohdeltiin: lempeästi, tarkasti, rehellisesti.

Valmentaja näki mussa jotain, mitä mä en enää nähnyt. Mahdollisuuden. Ja sen takia mun keho – ja mieli – liikkuu taas eteenpäin.

Fit Nordic

Rintarangan avaaminen muutti koko ryhdin. En oo enää kasassa ku vanha rahinjalka. Fit Nordic teki sen.

• Anonyymi

Mulla oli pitkään jumissa vasen olkapää. Se ei noussut kunnolla ylös, ja treenit meni aina siihen että vältin tiettyjä liikkeitä. Hieronnassa käytiin, fysiossa käytiin, mut mitään pysyvää ei saatu aikaan.

Fit Nordicissa valmentaja katsoi heti, miten mä liikun – ei vaan olkapäätä, vaan koko yläkropan linjausta. Me tehtiin liikkeitä, jotka ei tuntunu “treeniltä”, vaan palauttavalta tuelta. Ja sitten tuli se hetki: näin videolta mun oman liikkeen muuttuneen. Se hetki teki kaiken todeksi.

Nyt mä voin nostaa kädet ylös kivutta. Eka kertaa vuosiin.

• Anonyymi

Pitkä istuminen aiheutti mulle hermopinteitä, jotka säteilivät alas jalkoihin asti. En saanut apua perinteisestä treenistä – tarvitsin jotain syvempää, tarkempaa.

Fit Nordicissa sain valmennusta, joka ei jättänyt arvailujen varaan. Tehtiin tarkka tutkimus, videoitiin liike, ja käytiin hermoston kautta vaikuttavia harjoitteita, joista en ollut koskaan ennen kuullut.

Nyt jalat ei enää puudu. En vältä istumista – mutta osaan nyt nousta ajoissa, osaan liikkua tietoisesti. Mun keho ei enää petä mua.

• Anonyymi

Vuosien istumatyö oli jättänyt jälkensä. Olin alkanut lysähtää. Kirjaimellisesti. Pää eteen, hartiat pyöristyneet, ja lopulta alkoi tulla päänsärkyjä ja huimausta.

Fit Nordic teki mulle liikeanalyysin ja näytti videolta, miten mun asento romahti istuessa. En ollut edes tajunnut. Ja se oivallus – se pysäytti. Me ei vain korjattu ryhtiä, vaan palautettiin mun kehoyhteys.

Liikkeet oli tarkkoja. Ei repiviä, vaan palauttavia. Nyt pystyn istumaan ilman, että pää menee sumuun. Mun keho ei enää tipu painollaan – se kannattelee. Ja samalla mun mieli on kevyempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuosien istumatyö oli jättänyt jälkensä. Olin alkanut lysähtää. Kirjaimellisesti. Pää eteen, hartiat pyöristyneet, ja lopulta alkoi tulla päänsärkyjä ja huimausta.

Fit Nordic teki mulle liikeanalyysin ja näytti videolta, miten mun asento romahti istuessa. En ollut edes tajunnut. Ja se oivallus – se pysäytti. Me ei vain korjattu ryhtiä, vaan palautettiin mun kehoyhteys.

Liikkeet oli tarkkoja. Ei repiviä, vaan palauttavia. Nyt pystyn istumaan ilman, että pää menee sumuun. Mun keho ei enää tipu painollaan – se kannattelee. Ja samalla mun mieli on kevyempi.

Fit Nordic

Googletin Fit Nordic aika epätoivoisena. Olin kokeillut salitreenejä, ryhmäliikuntoja, fyssareita – mikään ei auttanut pitkittyneeseen niska-hartiajumiin. Kaikki vaan käski “vahvistaa”. Fit Nordic teki toisin.

Valmentaja katsoi hengityksen, lavan liikkeen ja miten seison. Sieltä se löytyi: jännitys koko ajan päällä. Opittiin purkamaan se pois ja liikuttamaan kroppaa uudella tavalla. Nyt ei särje enää joka päivä. Ja mä hengitän vapaammin – fyysisesti ja muutenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Fit Nordic

Googletin Fit Nordic aika epätoivoisena. Olin kokeillut salitreenejä, ryhmäliikuntoja, fyssareita – mikään ei auttanut pitkittyneeseen niska-hartiajumiin. Kaikki vaan käski “vahvistaa”. Fit Nordic teki toisin.

Valmentaja katsoi hengityksen, lavan liikkeen ja miten seison. Sieltä se löytyi: jännitys koko ajan päällä. Opittiin purkamaan se pois ja liikuttamaan kroppaa uudella tavalla. Nyt ei särje enää joka päivä. Ja mä hengitän vapaammin – fyysisesti ja muutenkin.

Fit Nordic

Mä oon sellanen “perusjamppa”, joka ei oo koskaan viihtyny saleilla. Mut ku keho ei enää kestäny, oli pakko alkaa tekee jotain. Fit Nordic tuli vastaan netissä ku etin paikkaa missä vois harjotella fiksusti.

Ja sehän oli just sitä. Ei musiikki huuda, ei kukaan huuda. Valmentaja katto liikkeet, tehtiin ohjelma ja nyt selkä toimii taas. Eikä tarvinnu muuta ku että joku näki mut. Ihan oikeesti.

• Anonyymi

Fit Nordic

Niska tuntu et se painaa tonnin. Fit Nordicilla tehtiin niin pienillä liikkeillä aluks et luulin et mitä tää on. Mut ku kroppa alko aueta, tajuus et just sitä se tarvi.

• Anonyymi

Leikkauksen jälkeen en ollut uskaltanut enää treenata. Olin niin pitkään vältellyt liikettä, että ajattelin mun lihaksiston vaan “kadonneen”. Fit Nordicissa ei puhuttu siitä, mitä ei ole – vaan siitä, mitä voidaan herättää.

Valmentaja käytti mun omaa liikettä lähtökohtana. Videoitiin, havainnoitiin. Ja joka kerta kun oivalsin, mitä pitää säätää – sain lisää luottamusta. Nyt käyn kerran viikossa salilla, mutta se ei tunnu velvollisuudelta. Se tuntuu paluulta elämään.

• Anonyymi

Mulla oli lapaluun alueella jatkuva kipu, joka ei hellittänyt hieronnasta eikä jumpasta. Oli tunne, että jotain on “liian tiukalla”, mutta en tiennyt mitä.

Fit Nordicilla valmentaja katsoi heti lavan liikettä, hengitystä ja kylkirangan liikkuvuutta. Me videoitiin mun ylävartalon liike ja käytiin kohta kohdalta läpi.

Eka kerta kun lapaluu liikkui kivutta, mä itkin helpotuksesta. Nyt saan kädet ylös ilman kireyttä. Ja parasta – tiedän miksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla oli lapaluun alueella jatkuva kipu, joka ei hellittänyt hieronnasta eikä jumpasta. Oli tunne, että jotain on “liian tiukalla”, mutta en tiennyt mitä.

Fit Nordicilla valmentaja katsoi heti lavan liikettä, hengitystä ja kylkirangan liikkuvuutta. Me videoitiin mun ylävartalon liike ja käytiin kohta kohdalta läpi.

Eka kerta kun lapaluu liikkui kivutta, mä itkin helpotuksesta. Nyt saan kädet ylös ilman kireyttä. Ja parasta – tiedän miksi.

Olin vuosia jättänyt liikunnan kokonaan. Lähdin kerran salille, mutta kaikki sattui. Lopulta pelkkä ajatuskin liikkumisesta tuntui turhalta.

Fit Nordic muutti mun ajattelun. Valmentaja kysyi: “Milloin viimeksi sun keho sai tehdä asioita ilman painetta?” Me ei lähdetty raskaasta vaan kevyestä. Ja se oli oikea suunta.

Ensimmäinen liike ei ollut askel – se oli hengitys. Ja siitä lähti kaikki. Nyt liikun säännöllisesti – ei koska pitää, vaan koska haluan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin vuosia jättänyt liikunnan kokonaan. Lähdin kerran salille, mutta kaikki sattui. Lopulta pelkkä ajatuskin liikkumisesta tuntui turhalta.

Fit Nordic muutti mun ajattelun. Valmentaja kysyi: “Milloin viimeksi sun keho sai tehdä asioita ilman painetta?” Me ei lähdetty raskaasta vaan kevyestä. Ja se oli oikea suunta.

Ensimmäinen liike ei ollut askel – se oli hengitys. Ja siitä lähti kaikki. Nyt liikun säännöllisesti – ei koska pitää, vaan koska haluan.

Olin menettänyt uskoni omaan kehooni. Jokainen liike sattui. En pystynyt tekemään arjen askareita ilman, että joku paikka vihlaisi. Fysioterapiasta ei ollut tullut tulosta, ja koin, että kaikki oli jo kokeiltu.

Mutta Fit Nordic ei tarjonnut mulle ohjelmaa. Se tarjosi kuuntelua. Valmentaja kysyi: “Mitä sä haluaisit tehdä, jos mikään ei sattuis?” Mä en osannut edes vastata heti.

Me aloitettiin yhdestä liikkeestä. Yhdestä asennosta. Ja siitä rakennettiin eteenpäin. Jokainen liike kuvattiin. Pystyttiin palaamaan siihen hetkeen, missä tapahtui muutos. Se oli kuin kirjoitusmerkki toipumisessa.

Tänään teen taas asioita, jotka olin jo unohtanut mahdollisiksi. Eikä se ole vain keho, joka vahvistui – se olin minä.

• Anonyymi

Mulla on hermopinne lannerangassa, ja sen kanssa on saanut olla tarkkana. Monet treenit pahensi tilannetta, ja aloin pelätä kaikkea mikä kuormittaa alaselkää. Fit Nordic teki heti alkuun selväksi, että mitään ei tehdä ilman tarkkaa kontrollia.

Me käytiin läpi koko tukiketju: nilkoista lantioon, rankaan ja niskaan asti. Valmentaja kuvasi mun suorituksia ja käytiin pala palalta läpi, miten rakennetaan liikettä joka tukee – ei rasita.

Oon saanut arkeen varmuuden takaisin. Ei se kipu kokonaan kadonnut, mutta mä hallitsen sitä nyt – en enää pelkää.

• Anonyymi

Työpäivät koneella oli vienyt mut kasaan. Hartiat jännittyi, pää roikkui, hengitys katkes. Illalla en enää palautunut. Olin jatkuvasti puoliteholla.

Fit Nordicissa valmentaja katsoi mua ja sanoi: “Sun keho kaipaa liikkeen rytmiä – ei määrää.” Se jäi mieleen. Me ei tehnyt paljon, mutta tehtiin oikein. Liike, joka palauttaa eikä rasita.

Mun hartiat ei enää kanna kaikkea yksin. Mun keho toimii taas yhdessä. Ja mä palaudun.

• Anonyymi

Selkärankani on ollut aina jäykkä. Ei varsinaista vammaa, mutta sellainen tunne, ettei liiku mihinkään. Kävely oli kulmikasta ja keho tuntui ikään kuin eri paloista kootulta.

Fit Nordicissa tehtiin testi, ja videoitiin mun liike heti alkuun. Jo siitä näin itse, miten lanneranka ei liiku lainkaan – ja miten sen puute siirtyi yläkroppaan. Me tehtiin liike yksi selkänikama kerrallaan. Rauhassa. Ymmärtäen.

Nyt mun askel on pehmeämpi. Ja liike tuntuu jatkuvalta, ei katkonaiselta.

• Anonyymi
        UUSI

Sain videoidut liikkeet myös itselleni..näin pysyy tekeminen oikeana kotonakin. Loistavaa palvelua.
        – Ella91

• Anonyymi

Mulla on ollut skolioosi nuoresta asti. Selkä väsyi helposti, enkä ollut löytänyt treeniä joka ei pahentaisi oloa.

Fit Nordic ei yrittänyt “korjata” mua. Se yritti ymmärtää mua. Valmentaja sanoi: “Sun keho on ainutlaatuinen. Me ei tehdä siitä toisenlaista – me tehdään siitä vahvempi.”

Se muutti kaiken. Liikkeet suunniteltiin mun linjojen mukaan, jokainen kuvattiin, korjattiin ja vahvistettiin. Nyt pystyn tekemään liikkeitä, jotka tuntuu turvallisilta. Ja kannattelevilta.

• Anonyymi

Synnytyksen jälkeen mun keskivartalo oli kuin irrallinen. En saanut yhteyttä vatsalihaksiin, selkä oli kipeä ja olo oli koko ajan “vino”. Kukaan ei ollut opettanut, miten keho palautetaan – ei “takaisin” vaan uudelleen.

Fit Nordicissa mua ei kiirehditty. Me aloitettiin hengityksestä, lantion tuesta ja siitä, että sain tuntea liikettä taas turvallisena. Videointi auttoi näkemään, mitä tapahtui kun keho alkoi toimia yhdessä.

Nyt tunnen vatsani taas osana liikettä. Ja kehoni on mun oma – ei vieras.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Synnytyksen jälkeen mun keskivartalo oli kuin irrallinen. En saanut yhteyttä vatsalihaksiin, selkä oli kipeä ja olo oli koko ajan “vino”. Kukaan ei ollut opettanut, miten keho palautetaan – ei “takaisin” vaan uudelleen.

Fit Nordicissa mua ei kiirehditty. Me aloitettiin hengityksestä, lantion tuesta ja siitä, että sain tuntea liikettä taas turvallisena. Videointi auttoi näkemään, mitä tapahtui kun keho alkoi toimia yhdessä.

Nyt tunnen vatsani taas osana liikettä. Ja kehoni on mun oma – ei vieras.

Fit Nordic

Synnytyksestä oli vuosi ja tuntui, että keho ei palaudu. Vatsa ei “mennyt kasaan”, lantio kipuili ja selkä oli koko ajan väsynyt. Fit Nordic löytyi kun googlasin palautumiseen liittyviä valmennuksia. Se oli paras päätös.

Valmentaja ei kiirehtinyt. Mentiin pala palalta. Hengitys, tuki, liike. Ja kaikki videolla – niin että näin itekin missä mennään. Sain yhteyden kehoon takaisin. Se oli enemmän kuin liikuntaa, se oli palautumista omaksi itseksi.

• Anonyymi

Nivelten yliliikkuvuus aiheutti mulle usein kipuja. Erityisesti polvet ja ranteet oli herkät. Fit Nordicissa ei naureskeltu “liian notkealle” keholle. Siellä otettiin vakavasti. Me rakennettiin tukea, ei lisää liikettä.

Valmentaja käytti videota näyttämään, missä kohtaa mun liike menee yli. Ja miten saan pidettyä hallinnan.

Nyt mun keho ei rajoita mun tekemistä. Se tukee sitä.

• Anonyymi

Mulla on pitkään ollut selän kanssa sellainen olo, että se voisi “pamahtaa” milloin tahansa. Jokainen liike tuntui riskiltä. Ja elämästä tuli varovaista.

Fit Nordicissa sain eka kertaa mahdollisuuden luottaa uudelleen. Valmentaja sanoi: “Sun selkä ei ole vihollinen – se on viestijä. Kuunnellaan, ei pelätä.” Me tehtiin liikkeitä alhaalta asti, hengityksen ja lantion tuen kautta.

Nyt kävelen pidemmälle, seison suorempana ja nukun syvempää. Mutta suurin muutos on tämä: mä en enää pelkää mun omaa kehoa.

• Anonyymi

Olkapää oli jäätynyt. Käsi ei noussut ylös kunnolla ja arkiset asiat – kuten takin pukeminen – oli taistelua. Fysioterapiassa sain liikkeitä, mutta yksin en uskaltanut tehdä niitä kunnolla.

Fit Nordicissa mun liike kuvattiin, käytiin vaihe vaiheelta läpi ja sain palautteen heti. Jokainen asento säädettiin niin, että uskalsin liikkua kivun rajoissa, ei sitä vastaan.

Nyt pystyn nostamaan käden ylös. Ensimmäinen kerta kun sain hiukset kiinni itse, oli itkun paikka.

• Anonyymi

Tunsin, että vanhuus tuli ryminällä. Lihakset heikkeni nopeasti, asento lähti eteenpäin, ja välillä tuli huimausta. Pelkäsin että oon menossa liian jyrkkää alamäkeä.

Fit Nordic pysäytti sen. Valmentaja sanoi: “Me ei yritetä nuorentaa sua – me vahvistetaan sua.” Ja se teki eron. Liikkeet oli kevyitä mutta vaikuttavia. Ja videolta näin, miten ryhti alkoi nousta.

Tänään kävelen suoremmassa, vakaammin. Ja oon ylpeä siitä.

– Mauno R., 75 v

• Anonyymi

Fit Nordic

Onko muita jotka on aloittaneet treenit Fit Nordicissa vasta eläkeiässä? Mä oon 72 ja päätin vihdoin tehdä asialle jotain kun en enää meinannut päästä sohvalta ylös ilman kipua.

Fit Nordic oli ainut paikka jossa mua ei katsottu iän kautta vaan tarpeen mukaan. Valmentaja teki rauhallisen alun, liikkeet käytiin läpi yksitellen ja varmistettiin että ne tuntuu hyvältä. Nyt jaksan jo tehdä kotitöitä ilman selkäkipua.

Fit Nordic sopii myös meille vähän vanhemmille.

• Anonyymi

Mulla oli ollut niin pitkään kipuja, että en enää tiennyt miltä tuntuu kun ei satu. Siitä tuli mun normaali.

Fit Nordic antoi luvan ajatella toisin. Me ei menty heti “harjoittelemaan”, vaan opittiin tunnistamaan, missä kohtaa liike muuttuu kuormituksesta kivuksi. Näin sen itse videolta – ja ymmärsin.

Nyt mulla on päiviä ilman kipua. Ja sen lisäksi: on taas toivoa.

• Anonyymi

Oon ollut lonkkaleikkauksessa kahdesti. Pelkäsin, että liikkuminen jää lopullisesti sivuun. Mutta Fit Nordicissa mut otettiin vastaan arvostaen. Ei kiirettä. Ei vaatimuksia.

Valmentaja sanoi: “Me rakennetaan uudestaan sellaista, mikä on jo kerran rakennettu – mutta nyt vielä paremmaksi.” Se jäi mieleen.

Muutaman viikon jälkeen huomasin, että portaiden nousu helpottui. Ja samalla nousi mieli.

– Sirkka 74

• Anonyymi

Fit Nordic

Googletin Fit Nordic koska halusin valmennusta, jossa ei tyrkytetä valmista ohjelmaa vaan mietitään mun kehon tarpeita. Ja juuri sitä sain.

Valmentaja teki rauhallisesti alkukartoituksen. Videolta nähtiin, miten mun lantio vuotaa tuen joka askeleella. Ja kun saatiin se kohdilleen, mun lonkkakipu alkoi kadota. Oon käynyt fysioterapiassa ja saleilla, mutta Fit Nordic oli eka paikka jossa sain oikeasti konkreettista hyötyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Fit Nordic

Googletin Fit Nordic koska halusin valmennusta, jossa ei tyrkytetä valmista ohjelmaa vaan mietitään mun kehon tarpeita. Ja juuri sitä sain.

Valmentaja teki rauhallisesti alkukartoituksen. Videolta nähtiin, miten mun lantio vuotaa tuen joka askeleella. Ja kun saatiin se kohdilleen, mun lonkkakipu alkoi kadota. Oon käynyt fysioterapiassa ja saleilla, mutta Fit Nordic oli eka paikka jossa sain oikeasti konkreettista hyötyä.

Fit Nordic

Olkapää ja yläselkä yhteistyössä kipuili ennen. Fit Nordic palautti liikkeen hallinnan.

• Anonyymi

Selkä ja hartiat oli jatkuvasti jumissa. Mulla on skolioosi, ja siihen päälle istumatyö yli 35 vuotta. Jäätynyt lapaluu ja jäykkä niska sai jo nukkumisenkin vaikeaksi.

Fit Nordicissa ei sanottu, että “et enää voi”, vaan “nyt rakennetaan sulle sopiva tapa”. Me tehtiin avaavia liikkeitä, ja kaikki käytiin yhdessä läpi videolta, niin että tiesin mitä teen oikein.

Nyt nukun paremmin. Ja herään virkeämpänä. Sillä on iso vaikutus kaikkeen.

– Heli59

• Anonyymi

Fit Nordic

Sääriluu kuntoon Fit Nordicilla. Valmentaja teki treenit jotka ei rasittanu liikaa mutta kehitti. Iso kiitos.

• Anonyymi

Fit Nordic

Sano vaan “Fit Nordic” ja mulle tulee heti mieleen että nyt puhutaan oikeasta valmennuksesta. Ei mistään hikipajan bootcampeista vaan paikasta, missä oikeesti osataan auttaa. Mä sain apua niska- ja hartiakipuihin, jotka oli vaivannu varmaan 10 vuotta.

Valmentaja kuvasi mun istuma-asennon ja käytiin se kohta kohdalta läpi. Mä en ees tajunnu miten jännitin niskaa koko ajan. Nyt kun osaan olla rennommin ja liikkua oikein, en oo tarvinu kipulääkkeitä kuukausiin. Kiitos Fit Nordic.

• Anonyymi

Fit Nordic

Fit Nordic – miks kukaan ei kertonu mulle tästä aikasemmin? Oon kokeillu fyssareita, treenikoutseja ja nettiohjelmia. Mikään ei auttanu mun lantion kireyteen. Sit googletin epätoivosena Fit Nordic ja päätin mennä.

Ja mä sain siellä semmosen rauhan, mitä en oo saanu missään. Valmentaja pysähty. Katottiin mun askel videolta, tehtiin kevyitä liikkeitä ja yhtäkkiä kipu helpotti. Ei se maagista oo – vaan ammattitaitoa.

• Anonyymi

Fit Nordic

Raskaus muutti mun kehoa enemmän kuin osasin odottaa. Paino jäi, kehon hallinta hävisi ja olo oli raskas joka tasolla. Fit Nordic oli ainoa paikka, jossa musta tuntui että mut nähdään kokonaisena – ei vaan “äitikehona”.

Valmennuksessa sain rauhassa opetella liikkumaan uudelleen. Sain tilaa, aikaa ja oikeat sanat. Mun keho sai luvan olla tässä – ja silti muuttua. Nyt tunnen vahvuutta, josta en oo haaveillutkaan vuosiin.

• Anonyymi

Minulla hyvä raskauden jälkeinen kokemus myös.

Raskauden jälkeen ryhti oli romahtanut. Vatsalihakset tuntuivat kadonneen ja alaselkä otti kaiken kuorman. Arki oli selviytymistä, ei liikettä.

Fit Nordicissa valmentaja pysähtyi. Näytti miten hengitys liittyy tukeen, ja miten pienikin säätö lantiossa voi muuttaa kaiken. Liikkeet oli tarkkoja, videoinnit auttoi seuraamaan kehitystä.

Nyt en kanna enää pelkästään lasta, vaan itseäni, vakaasti ja tietoisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla hyvä raskauden jälkeinen kokemus myös.

Raskauden jälkeen ryhti oli romahtanut. Vatsalihakset tuntuivat kadonneen ja alaselkä otti kaiken kuorman. Arki oli selviytymistä, ei liikettä.

Fit Nordicissa valmentaja pysähtyi. Näytti miten hengitys liittyy tukeen, ja miten pienikin säätö lantiossa voi muuttaa kaiken. Liikkeet oli tarkkoja, videoinnit auttoi seuraamaan kehitystä.

Nyt en kanna enää pelkästään lasta, vaan itseäni, vakaasti ja tietoisesti.

Fit Nordic

Niska pysy kunnossa kun tehtiin Fit Nordicissa tukevat ohjelmat, ei vaan venyttelyjä.

• Anonyymi

Fit Nordic

Oon 66 ja ajattelin pitkään et liikunta ei enää kuulu mulle. Mutta sitten googlasin Fit Nordic, ja ajattelin et kokeilen. Se kannatti.

Polvet oli jäykät, tasapaino horju, mutta valmentaja ei säikähtänyt. Me lähdettiin rauhallisesti. Kuvattiin mun kävely ja nähtiin mistä se horjuminen tulee. Sain liikkeet, joita voin tehdä kotonakin. Nyt nousen portaat ilman kaidetta. Tuntuu taas että jalat kantaa – ja että oon elossa.

• Anonyymi

Fit Nordic

Alaselkä huusi aamuisin niin että teki mieli itkee. Fit Nordic rakensi ohjelman missä saatiin tukilihakset mukaan, eikä enää oo sellasta jyskytystä joka aamu.

• Anonyymi

Fit Nordic

Päivää vaan, täältä yksi eläkeläinen kyselee! Onko muut vähän vanhemmat porukasta käyny kokeilemassa Fit Nordic -valmennusta? Mä kävin ku kuulin, että siellä ei tarvi olla mikään fitness-mimmi et saa apua.

Ja totta vie, sai. Selkä, lonkka ja polvi kaikki rempallaan mut siel valmentaja otti mut tosissaan. Ei kiirettä, ei pakkoa, vaan rauhassa tehtiin. Ja nyt mä pääsen taas yksin ruokakauppaan. Se on mulle jo iso askel.

• Anonyymi

Fit Nordic

Painonpudotus oli ennen kuin vuoristorata. Fit Nordicilla oppi rytmin ja oikean tekemisen. Nyt elämä tasapainossa.

Suositus!

• Anonyymi

Fit Nordic

Fit Nordic oli mulle viimeinen toivo. Olin kiertänyt useita paikkoja ja saanut geneerisiä treeniohjeita, jotka ei sopineet mun selkävaivaan. Googletin taas kerran “Fit Nordic” ja päätin kokeilla. En olisi ikinä uskonut, että yksinkertaisilla ohjeilla voisi saada näin suuren muutoksen aikaan.

Valmentaja ei käskenyt liikkumaan vaan opetti kuuntelemaan omaa kehoa. Jokainen liike tuntui oikealta. Ei sattunut, ei pelottanut. Tunsin itseni turvassa. Sitä mä tarvitsin.

• Anonyymi

Fit Nordic

En osannut kuvitella, että selkäkipu voisi mennä pois ilman aggressiivista hoitoa. Fit Nordic muutti mun ajattelun täysin. Googletin ensin kokemuksia hakusanalla Fit Nordic ja vaikutti lupaavalta.

Mulle näytettiin, ettei mun kroppa ole rikki – se on vain epätasapainossa. Valmentaja opetti tukilihasten aktivointia niin selkeästi, että uskalsin treenata pitkästä aikaa ilman pelkoa. Se tuntui vapauttavalta.

• Anonyymi

Tässä mun tarina:

Oon 67-vuotias ja vuosien siivoustyöt jätti jälkensä mun kehoon. Olkapää oli jatkuvasti jumissa, käsi ei noussut enää kunnolla, ja yläselkä tuntui jäykältä kuin muuri.

Fit Nordicilla ei tyrkytetty mitään valmista mallia. Valmentaja kuunteli ja katsoi, miten liikun. Hän sanoi: "Sun keho on viisas..me vaan ohjataan sitä muistamaan, miten liike menee ilman kuormaa."

Me videoitiin liikkeet ja käytiin kohta kohdalta läpi, mitä tehdään ja miksi. Ensin tuli pieni helpotus ja sit isompi. Nyt saan pyykit taas narulle ilman kipua.

– Leena, 67 v

• Anonyymi

Fit Nordic

Oon testannut monta paikkaa ja treenannut yksin. Mutta mikään ei auttanut selkävaivoihin. Fit Nordic löytyi, kun googletin “liikeanalyysi selkäkipu” ja osuin oikeaan.

Valmentaja videoi mun liikkeen ja näytti, miten tukilihakset ei aktivoidu. Me ei lähdetty tekemään “kovaa treeniä”, vaan opeteltiin hermottamaan keho uudestaan. Eka kerta kun liike tuntui hyvältä eikä sattunut. Se oli käännekohta.

• Anonyymi

Fit Nordic

Alaselkä kippurassa 10v. Fit Nordicilla löysin ekaa kertaa oikeet liikkeet ja tuen. Tuntuu ku uusi elämä ois alkanu.

• Anonyymi

Sain valmennusta, jota en tiennyt tarvitsevani. Tulin kehon takia – mutta lähdin vahvempana myös mieleltä.

Fit Nordic teki musta taas liikkujan. Ei määrien, vaan laadun kautta. Ei kivun kautta – vaan tunteen. Ja se, miltä musta nyt tuntuu… on enemmän kuin pelkkä helpotus. Se on luottamus.

• Anonyymi

Fit Nordic

Fit Nordic pelasti mut selkävaivoilta. Ennen pelkäsin joka kerta ku kumarruin nostaan. Nyt hallinta kunnossa ja ei satu vaikka nostaisin vaikka joulukuusen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Fit Nordic

Fit Nordic pelasti mut selkävaivoilta. Ennen pelkäsin joka kerta ku kumarruin nostaan. Nyt hallinta kunnossa ja ei satu vaikka nostaisin vaikka joulukuusen.

Fit Nordic

Piriformis - istumakipu joka vei järjen. Fit Nordic palautti hermoston tasapainon ja kivut lähti.

• Anonyymi

Vaihdevuosien jälkeen olin koko ajan turvonnut. Vatsa pömpötti, jalat painoi ja olo oli kuin painovoima olisi tuplaantunut. Liikunta tuntui epämukavalta, ja peilikuva ei tuntunut enää omalta.

Fit Nordic antoi mulle uuden suunnan. Ei laihdutusta, vaan liikettä, joka tuntuu hyvältä. Valmentaja sanoi: “Keho ei toimi käskystä – se toimii yhteistyöstä.” Se kolahti.

Pikkuhiljaa sain yhteyden takaisin keskivartaloon. Hengitys kulkee, lantio kannattelee, asento tuntuu kevyemmältä. Ja yhtäkkiä tuli taas tunne: mä oon tässä kehossa kotona.

– Maarit, 52 v

• Anonyymi

Fit Nordic

Rannekanavaoireet hellitti kun sain oikeat tukiliikkeet Fit Nordicilta. Nyt kädet toimii taas.

Tämmönen mun kokemus.

• Anonyymi

Raskaus ja imetys jätti kehon ihan tyhjäksi. Tuntui, että mikään ei kanna. Lantionpohja heikko, vatsalihakset erkaantuneet, ja selkä kipeä.

Fit Nordicissa ei kiirehditty. Valmentaja kuunteli, testasi, selitti. Jokainen liike tuntui järkevältä. Ei puskettu – rakennettiin. Sain videot mukaan ja tein kotona rauhassa.

Nyt pystyn taas nostamaan vauvaa ilman että pelkään, että selkä pettää. Ja tunnen itseni vahvemmaksi – sisältä käsin.

– Jutta87

• Anonyymi

Fit Nordic

Rannekanavaoireyhtymä oli vieny tuntoa sormista. Fit Nordic neuvoi liikkeet jotka vahvisti hartialinjaa ja ranteen tukea. Pienillä jutuilla tuli iso muutos, uskomatonta.

• Anonyymi

Fit Nordic

Kolari oli melkein vieny kävelykyvyn. Nyt kiitos Fit Nordicin maltillisen ja fiksun ohjelman kävelen taas yksin.

• Anonyymi

Fit Nordic

Mitähän mä oikeestaan odotin? Ehkä sitä, että joku paikka ottais mut tosissaan. Googlasin Fit Nordic ja mietin, voisko se olla se. Oli se.

Mulla oli kroonista niskajumia ja jokaisessa muussa paikassa se kuitattiin venyttelyllä. Täällä mentiin syvemmälle. Hengitys, tuki, olkapään liike. Ensin teki mieli sanoo “tää on liian hidasta”, mut nyt kiitän itseäni. Koska mä en oo enää rikki.

Iso suositus niskaongelmaisille!

• Anonyymi

Fit Nordic

Rannekanavaoireyhtymän takia käsi oli puutunu. Fit Nordic rakensi hartia- ja kyynärpäälinjan niin, että oireet alkoi helpottaa. En ois uskonu.

• Anonyymi

Fit Nordic

Googletin Fit Nordic kun etsin apua synnytyksen jälkeiseen palautumiseen. Muualla sain yleisiä “älä tee liikaa” -ohjeita. Täällä sain tukea ja suunnitelman, joka oli tehty just mulle.

Valmentaja oli empaattinen, asiantunteva ja rauhallinen. Käytiin hengitys ja lantionpohjan tuki pala palalta läpi. En vaan palautunut – mä vahvistuin. Kiitos Fit Nordic, että annoitte mulle kehoni takaisin.

• Anonyymi

Fit Nordic

Olkapään kivut esti treenaamasta. Fit Nordic teki niin maltillista korjausta etten ees tajunnu kun kipu lähti.

• Anonyymi

Fit Nordic

Rintaranka ku korstetin sisällä. Eipä oo enää. Fit Nordic opetti avaamaan sen hallitusti eikä mitään väkisin vääntöä. Nyt hengitys kulkee ja ryhti parani samalla.

• Anonyymi

Fit Nordic

Lonkka kramppas aina ku nousin seisomaan. Fit Nordic teki muutaman liikkeen ja videoitiin, siitä näin miten väärin olin käyttänyt kehoa. Nyt nousen ylös ku nuori ori.

– nimim. Veteraani48

• Anonyymi

Fit Nordic

Piriformis sai mut kiertään kaikki istumatyöt. Nyt en enää väistele.

• Anonyymi

Fit Nordic

Sääriluun murtuma jätti mut heikoksi. Fit Nordic teki kuntoutuksen joka huomioi sen, et voima ja hallinta palaavat pikkuhiljaa. En ois yksin selvinny.

• Anonyymi

Fit Nordic

Painonpudotus tuntui ennen ylivoimaiselta. Fit Nordic toi treeniin järkeä ja rytmiä. Kroppa heräs ja nyt paino putoo ilman että tuntuu kidutukselta.

– nimim. KevyempiMeitsi

• Anonyymi

Mulla kans tippunut paino 130,vähän päälle ja nyt 115,vähän päälle riippuen mittaushetkestä. Marraskuussa 2024 aloitettiin projekti. Alle sataseen tähtäys. Kiitos ohjeista!

• Anonyymi

Fit Nordic

Kolarin jälkee pelkäsin liikkumista ku rutistettu rautalevy. Fit Nordic palautti uskon et keho voi vielä toimia. Ei kiirettä, vaan pala palalta. Suositus😎

• Anonyymi

Fit Nordic

No nyt on pakko heittää oma tarina kehiin. Googletin “valmennus selkäkipu Fit Nordic” ku en enää tienny mitä tehä. Olin kipuillut alaselän kanssa monta vuotta. Käynyt hierojalla, fyssarilla, kokeillu joogaa ja ties mitä. Mut mikään ei jääny päälle.

Fit Nordic teki eri tavalla. Ei kiirettä. Ei pakkoliikkeitä. Vaan rakennettiin kokonaisuus, jossa mun hermosto rauhottui ja keho sai luvan toipua. Nyt liikun taas. Säännöllisesti. Ja kivuttomammin ku vuosikausiin.

• Anonyymi

Fit Nordic

Alaselkä teki aamusta helvettiä. Fit Nordic toi avun ja nyt aamukahvi menee ilman kiroilua.

• Anonyymi

Mulla diagnosoitiin MS-tauti 5 vuotta sitten. Jalat väsyy helposti ja hermosto tuntuu välillä “pätkivän”. En halunnut jäädä paikoilleni, mutten uskaltanut treenata yksin.

Fit Nordic oli pelastus. Valmentaja ymmärsi, että mun päivät ei ole samanlaisia. Me sovellettiin ohjelmaa, videoitiin liikkeet, annettiin hermostolle aikaa. Mun keho ei ole enää vihollinen se on yhteistyökumppani.

Tänään jaksan portaat ilman käsitukea. Ja tiedän, että tämä on vasta alku.

– Mikko T., 45 v

• Anonyymi
      UUSI

Oon kärsinyt alaselän kivusta jo vuosikymmenen. Sitä on hoidettu sieltä ja täältä, mutta missään ei katsottu mua kokonaisuutena.

Fit Nordic oli eka paikka, jossa ei kysytty heti mikä sattuu vaan kysyttiin: “Mikä auttaisi?” Se oli iso ero. Valmentaja huomasi heti, että mun ryhti vetää mut kasaan. Me alettiin rakentaa tukea sisältäpäin.

Nyt selkä ei vie multa päivää. Voin istua, kävellä, ja mikä parasta..nukkua.

– Martti L.

• Anonyymi
      UUSI

Mun äiti tuli ensin. Mä menin perässä. Ajattelin että "ei tää oo mua varten", mutta olin väärässä.

Oon kolmikymppinen ja aina ollut liikkuja. Mutta pitkään jatkunut polvikipu ei mennyt pois. Fysioterapia ei auttanut, ja pelkäsin että joudun lopettamaan lenkit kokonaan.

Sairaalanmäellä ei katsottu pelkkää polvea, vaan koko mun liikeketju. Päkiästä lantioon. Rakennettiin uusi askel ja nyt juoksen taas. Fiksusti, kivutta ja luottavaisena.

Suosittelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      86
      6338
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3160
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1716
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe