Onko toimituksessa paljon maahanmuuttaneita, joilla suomen kieli ei ole hallussa? Vai ovatko persujen vaatimat henkilöstövähennykset tuoneet hässäkkää ja kiirettä, niin että ei ehditä tarkastaa mitä on kirjoitettu?
Tänään viittomakielisisissä uutisissa luki tekstipalkissa:
"Ukrainan ja Yhdysvaltain allekirjoittaneet aiesopimuksen"
Ruma kielioppivirhe.
Sitten heti perään valtakunnan uutisissa kirjoitusvirhe :
"Italian köyrirataturma".
Nämä eivät ole yksittäistapauksia, virheitä on paljon muitakin. Nämä vain esimerkkeinä.
YLE:n uutisissa kirjoitusvirheet lisääntyneet
33
349
Vastaukset
- Anonyymi
No ei ne Maikkarin uutisten alareunan tekstipalkitkaan virheettömiä ole. Välillä ovat unohtaneet jopa lisätä tekstit kokonaan ja niissä on vain joku oletusteksti.
- Anonyymi
Aamu-television aikana tekstipalkki on lyhyempi kuin iltauutisissa, koska oikeassa alanurkassa näytetään paikkakuntien lämpötiloja . Pitkä teksti ei mahdu siihen kokonaan, ja kun sitä vieritetään, niin tekstin alkupää häviää näkyvistä. Ota siitä sitten selvää, mitä siinä lukee.
Muutenkin uutisten seuraaminen on melkoista multitaskaamista, kun pitäisi kuunnella uutistenlukijaa, katsoa kuvaa ja samaan aikaan yrittää pysyä mukana, mitä kahdessa tekstipalkissa lukee.- Anonyymi
Se ns. teksti-tv kehä on jälleen huononnettu, svenska ylellä on parempi siellä näkyy mm. kellonaika päivämäärä tarpeellisia tietoja
- Anonyymi
Vastaus kysymykseen onko maahanmuuttajien määrä lisääntynyt Ylessä, niin tottakai on kuten myös muualla yhteiskunnan sektoreissa. Maailman yleisin kieli on broken english. Joten jos pikkasen sivussa oleva suomi häiritsee, niin kannattaa miettiä omia motiivejaan. Suomen kansa äänesti ja näytti, ettei tässä maassa ole sijaa maahanmuuttovastaisuudelle. Ja persut lentää seuraavissa eduskuntavaaleissa pihalle, kuten rasisti Vennamo aikoinaan.
- Anonyymi
Kommentistakin näkee, että äänestäminen vaatisi erillisen tutkinnon tai ikärajan nostamisen, kun vihervasemmisto ei edes ymmärrä että kunnallisvaalit ei ole valtakunnan politiikkaa. Silti vihervasemmisto riemuitsee, kun "voitettiin persut". Ette edes sitä tajua, että kuntavaalit ei vaikuta maahanmuuttopolitiikkaan. 😂 Äänestysprosentti oli hädintuskin 50 ja on tiedossa, että suurin nukkuvien ryhmä edustaa oikeistoa, niin siinähän sinulla puntti tutisee eduskuntavaaleissa, kun nuo nukkuvat herää. Toisekseen kokoomuksenkin menestys kertoo, että hallitus on tehnyt juuri oikeanlaista politiikkaa. Kokoomuksen polku on helppo. Lyödä lakimuutokset pöydälle ja läpi ja vihervasemmisto pitää vain persuja likasankonaan. 😂 Kun kokoomus voittaa seuraavat eduskuntavaalit, niin kuvitteletteko todella, että se ottaa yhtäkään vihervassari puoluetta hallitukseensa jota olette kuin rakkikoirat räksyttäneet kaksi vuotta? Ei todellakaan. Sama koalitio siis tulee jatkamaan korkeintaan keskustan lisätuella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommentistakin näkee, että äänestäminen vaatisi erillisen tutkinnon tai ikärajan nostamisen, kun vihervasemmisto ei edes ymmärrä että kunnallisvaalit ei ole valtakunnan politiikkaa. Silti vihervasemmisto riemuitsee, kun "voitettiin persut". Ette edes sitä tajua, että kuntavaalit ei vaikuta maahanmuuttopolitiikkaan. 😂 Äänestysprosentti oli hädintuskin 50 ja on tiedossa, että suurin nukkuvien ryhmä edustaa oikeistoa, niin siinähän sinulla puntti tutisee eduskuntavaaleissa, kun nuo nukkuvat herää. Toisekseen kokoomuksenkin menestys kertoo, että hallitus on tehnyt juuri oikeanlaista politiikkaa. Kokoomuksen polku on helppo. Lyödä lakimuutokset pöydälle ja läpi ja vihervasemmisto pitää vain persuja likasankonaan. 😂 Kun kokoomus voittaa seuraavat eduskuntavaalit, niin kuvitteletteko todella, että se ottaa yhtäkään vihervassari puoluetta hallitukseensa jota olette kuin rakkikoirat räksyttäneet kaksi vuotta? Ei todellakaan. Sama koalitio siis tulee jatkamaan korkeintaan keskustan lisätuella.
Sinä se vaan jaksat öyhöttää! Ja kokoomus ei luultavasti ja TOIVOTTAVASTI tule seuraavia eduskuntavaaleja voittamaan, se olisi Suomelle tuhon tie!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä se vaan jaksat öyhöttää! Ja kokoomus ei luultavasti ja TOIVOTTAVASTI tule seuraavia eduskuntavaaleja voittamaan, se olisi Suomelle tuhon tie!!
Etköhän se ole sinä joka täällä ulisee kaiket päivät. 😂 Kokoomus on yleensä vaalivoittaja ja mikä helpointa saada uudestaan oikeistohallitus on kokoomuksen lupaus esim persuille, että heidät otetaan mukaan. Näinollen perussuomalaiset voi tehdä vaaliliiton ja äänestää esimerkiksi kokoomusta varmaan voittoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etköhän se ole sinä joka täällä ulisee kaiket päivät. 😂 Kokoomus on yleensä vaalivoittaja ja mikä helpointa saada uudestaan oikeistohallitus on kokoomuksen lupaus esim persuille, että heidät otetaan mukaan. Näinollen perussuomalaiset voi tehdä vaaliliiton ja äänestää esimerkiksi kokoomusta varmaan voittoon.
En minä mitään ulise, vaan SINÄ ja jos joku vahingossakin mainitsee sanan persu niin alat heti osoittamaan sormella minua, vaikka en olisi sitä viestiä edes kirjoittanut!!
Sanon vielä kerran että oikeistohallitus on tuho tälle maalle, tulokset on nähtävissä jo nyt, köyhät köyhtyy entisestään ja rikkaat rikastuu, työttömiä tulee lisää ja tavallinen kansa VOI PAHOIN! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä mitään ulise, vaan SINÄ ja jos joku vahingossakin mainitsee sanan persu niin alat heti osoittamaan sormella minua, vaikka en olisi sitä viestiä edes kirjoittanut!!
Sanon vielä kerran että oikeistohallitus on tuho tälle maalle, tulokset on nähtävissä jo nyt, köyhät köyhtyy entisestään ja rikkaat rikastuu, työttömiä tulee lisää ja tavallinen kansa VOI PAHOIN!Se että sinä voit pahoin ei ole yhtäkuin koko kansa. Rahaa saat jos menet töihin. Jos olet työtön laiska, niin lopeta ulina. Vasemmistososialistit oppi vuosien mittaan siihen, että rahaa saa seinästä. Nyt ne teidän unelmarikastuttajanne on 50% osalla sosiaalituen piirissä ja mitä se tarkoittaa. No sitä, että silloin suomalainen joutuu tinkimään. Mikäli haittamaahanmuuttoa ei olisi keneltäkään ei tarvitsisi leikata. Leikkaukset kohdistetaan tietenkin niihin jotka syövät yhteistä kassaamme. Ei omillaan toimeentulevat ole velvoitettuja yhteiskunnan leikkureihin, koska maksavat myös sinun loisimisesi.
Vasdmmistohallitus toisekseen oli se joka tuhosi viime halllituskaudella kaiken mihin koski ja loi tänne sellaiset rahanmeno automaatit joiden pelkkä korkomeno vuodessa lasketaan miljardeissa. Vaikka se vaatisi sodan, niin toista tuhovassari hallitusta ei suomi ansaitse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehe Ehe Öyhöti Öyhöti.
- Anonyymi
Täällä suurin osa kirjoittajista on kantasuomalaisia , mutta harva osaa kirjoittaa suomen kieltä oikein. Yhdyssanat kirjoitetaan säännöllisesti väärin.
- Anonyymi
Yleensä, kun itse aiheeseen ei ole mitään lisättävää eikä pysty muutoin pätemään aloitetaan kielioppi ja pilkkuvirheiden hakeminen. On myös erityisen huomioitavaa sekin, että näitä virheitä ei koskaan "löydetä" niiltä kirjoittajilta joiden kanssa ollaan poliittisesti tai ideologisesti samaa mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä, kun itse aiheeseen ei ole mitään lisättävää eikä pysty muutoin pätemään aloitetaan kielioppi ja pilkkuvirheiden hakeminen. On myös erityisen huomioitavaa sekin, että näitä virheitä ei koskaan "löydetä" niiltä kirjoittajilta joiden kanssa ollaan poliittisesti tai ideologisesti samaa mieltä.
Kyllähän tuo liittyi aiheeseen: täällä(kään) kielioppi- ja kirjoitusvirheistä ei pysty välttämättä päättelemään onko kirjoittaja natiivi vai ulkomaalaistaustainen. Toki usein tekstin virheiden suuri määrä kielii siitä, että ehkä koulutustaso ei ole kovin korkea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän tuo liittyi aiheeseen: täällä(kään) kielioppi- ja kirjoitusvirheistä ei pysty välttämättä päättelemään onko kirjoittaja natiivi vai ulkomaalaistaustainen. Toki usein tekstin virheiden suuri määrä kielii siitä, että ehkä koulutustaso ei ole kovin korkea.
Miksi sitten selkeistä kielioppivirheistä ei voi moittia samoin poliittisesti tai ideologisesti ajattelevaa? Selitähän se?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten selkeistä kielioppivirheistä ei voi moittia samoin poliittisesti tai ideologisesti ajattelevaa? Selitähän se?
Ottamatta väitteeseen kantaa, niin miten tuo liittyy aiheeseen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottamatta väitteeseen kantaa, niin miten tuo liittyy aiheeseen?
Ihan yhtä paljon kuin sinun "kannanottosi" aloituksen aiheeseen, joten vastaa siis esitettyyn kysymykseen minkä itse aloitit välikommenttina?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan yhtä paljon kuin sinun "kannanottosi" aloituksen aiheeseen, joten vastaa siis esitettyyn kysymykseen minkä itse aloitit välikommenttina?
Oliko tuo kysymys?
Sanoin vain, että "kielioppi- ja kirjoitusvirheistä ei pysty välttämättä päättelemään onko kirjoittaja natiivi vai ulkomaalaistaustainen" - mielestäni se kyllä liittyy suoraan aloituksen aiheeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko tuo kysymys?
Sanoin vain, että "kielioppi- ja kirjoitusvirheistä ei pysty välttämättä päättelemään onko kirjoittaja natiivi vai ulkomaalaistaustainen" - mielestäni se kyllä liittyy suoraan aloituksen aiheeseen.Ei liity, koska yrität kääntää itse aiheen toisaalle avauksen kysymyksen ohittamiseksi. Edelleen. Miksi siis poliittisesti ja ideologisesti samaa mieltä olevia ei koskaan huomauteta kirjoitusvirheistä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei liity, koska yrität kääntää itse aiheen toisaalle avauksen kysymyksen ohittamiseksi. Edelleen. Miksi siis poliittisesti ja ideologisesti samaa mieltä olevia ei koskaan huomauteta kirjoitusvirheistä?
Avauksessa ei edelleenkään ole tuollaista kysymystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avauksessa ei edelleenkään ole tuollaista kysymystä.
Ei ole myöskään puhetta kirjoitusvirheistä. Kerran aloitit oman alaotsakkeen, niin luulisi sinun sitten siitä käyvän keskustelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole myöskään puhetta kirjoitusvirheistä. Kerran aloitit oman alaotsakkeen, niin luulisi sinun sitten siitä käyvän keskustelua.
Korjaan. Puhetta tämän palstan kirjoitusvirheistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä ole aloittanut mitään omaa "alaotsaketta". Viittasin vain kommenttiin, jossa joku sanoi palstallakin esiintyvän kirjoitusvirheitä. Aloittajan mielestä Ylen uutisissa kirjoitusvirheitä tekevät ehkä maahanmuuttajat (tai johtuvat kiireestä) ja hänelle vastanneen mielestä täällä palstalla kirjoitusvirheitä tekevät ihan kantasuomalaiset. Itse en tuollaista päättelyä pysty tekemään kummassakaan tapauksessa, kuten totesinkin. Kukaan meistä kolmesta ei nähdäkseni ottanut mitään selkeää poliittista tai ideologista kantaa mihinkään suuntaan, vaan se oli kyllä ihan sinun oma "alaotsakkeesi".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä ole aloittanut mitään omaa "alaotsaketta". Viittasin vain kommenttiin, jossa joku sanoi palstallakin esiintyvän kirjoitusvirheitä. Aloittajan mielestä Ylen uutisissa kirjoitusvirheitä tekevät ehkä maahanmuuttajat (tai johtuvat kiireestä) ja hänelle vastanneen mielestä täällä palstalla kirjoitusvirheitä tekevät ihan kantasuomalaiset. Itse en tuollaista päättelyä pysty tekemään kummassakaan tapauksessa, kuten totesinkin. Kukaan meistä kolmesta ei nähdäkseni ottanut mitään selkeää poliittista tai ideologista kantaa mihinkään suuntaan, vaan se oli kyllä ihan sinun oma "alaotsakkeesi".
Kirjoitusvirheistä ei edelleenkään huomauteta poliittisesti tai ideologisesti samaa mieltä olevia. Kun kerran asia sinua noin paljon kiinnostaa, niin voit kai perustella miksi?
- Anonyymi
Äsken uutisissa. perintö- ja lahjaEROtus :)))
- Anonyymi
Minä osata kirjotaa kirotusviheitä koska on lukihäriö paha vasen silmä haritaa.
- Anonyymi
Mutta ei siinä ollut noita :)))- merkkejä, ne ovat kirjoitusvirheitä sinulta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei siinä ollut noita :)))- merkkejä, ne ovat kirjoitusvirheitä sinulta.
Ne naurukaaret ovat kannanottoja, koska et kuule niitä.
- Anonyymi
Lahjaerotus on se mitä jää jäljelle, kun on maksettu kaikki verot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lahjaerotus on se mitä jää jäljelle, kun on maksettu kaikki verot.
Ja perintöerotus koskee vain esikoisia. Tai vaimoja.
- Anonyymi
"Yle pääsi kuvaamaan kiinniotettua harhunpentua perjantaina. Video: Heikki Haapalainen / Yle"
Näin tänään. - Anonyymi
Kirjoitusvirheet lisääntyy varmasti koska editorit on irtisanottu persujen toimesta. Persujen tulevaisuuden kannalta sillä ei ole merkitystä, koska perseilyt uutisoidaan eikä perusjen äänestäjät ymmärrä mikä on kirjoitusvirhe. Elämäm koulu saa mitä tilaa.
- AnonyymiUUSI
Palstan persuttelija taas siinä ainoassa mitä osaa eli tyhjän öyhöttämisessä. 😂 Hyvin projisoit taas oman kirjoitustaidottomuutesi ulkopuolisiin. 😉
- AnonyymiUUSI
Yle on ajettu alas. Häpeämätöntä toimintaa valtion medialta.
Johtajista voisi harventaa ja jättää ammattiväki hoitamaan hommiaan. Mihin tämä maa onkaan menossa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819