Muistelen vieläkin sitä Skodaa

Anonyymi-ap

(Entisen SKP-jäsenen muisteloita)

"Kyllä se oli aikaa se, toveri. Ei ollut kännyköitä eikä Googlea, mutta oli ideologia. Ja Neuvostoliitto. Suuri ja mahtava. Ja mulla oli Skoda. Semmoinen harmaa, joka tuoksui aina vähän öljyltä ja jostain syystä puolalaiselta sinapilta. Ei tiedä miksi."

"Käytiin kerran Leningradissa puolueporukalla. Mulla oli takakontissa Meiran kahvia ja pari pakettia Saludoa vaihtokauppaa varten — tiedäthän, me vaihdettiin ne sitten bulgarialaisiin savukkeisiin ja sellaiseen marmeladiin, joka ei sula vaikka keittäis."

"Ja Skoda! Kyllä se kesti. Kerran pakkasta oli 38 astetta, eikä se startannut. Mutta niin ei startannut sekään Mosse, jolla Aulis ajoi, joten tavallaan oltiin tasoissa. Istuttiin kolme tuntia takapenkillä ja luettiin Pravdaa taskulampulla, kun odotettiin, että traktori tulee vetämään käyntiin."

"Muistan kun Moskovassa mentiin punaiselle aukiolle, ja mulle tuli tunne — oikein syvällinen tunne — että tässä se nyt on. Kansainvälinen työväenliike! Ja samassa hetkessä Skoda sammui. Kone oli ylikuumentunut. Olin jättänyt jäähdytysnesteen vaihtamatta, kun olin niin innoissani siitä, että sain Hella Wuolijoen kirjan venäjäksi torikauppiaalta."

"Tiedätkö, moni nykyään ei ymmärrä. Ne nauraa sille, että me uskottiin parempaan maailmaan. Mutta me uskottiin. Meillä oli flaijerikoneet ja monistuskoneet, ja meillä oli Teboilista ostettu bensaa, joka haisi kuin vallankumous. Ja meillä oli Skoda. Ei ehkä ollut ilmastointia, mutta oli sydämessä Marxin lämpö."

"Nykyään kaikki vaan puhuu deficitistä ja markkinataloudesta. Silloin puhuttiin viinasta, vakavuudella. Ja siitä, paljonko joku Neuvostoliiton kulttuuridelegaatti joi Ilveksen kabinetissa. Ne oli tilaisuuksia! Pöydässä oli silliä, ja Skoda seisoi pihassa kuin työläisen patsas. Ei se käynnistynyt enää, mutta se oli siellä. Se seisoi. Se symboloi pysyvyyttä."

"Mutta toveri — nyt ne kaikki on poissa. Skoda myytiin jollekin saksalaiselle, puolue hajosi, ja Neuvostoliitto... no, sekin vähän niinku sammui keskelle toria. Mutta sydämessäni — ja vähän lattiakaivon alla autotallissa — se kone vielä käy."

4

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vielä moni desantti ajaa skodalla.

• Anonyymi

Niin ne ajat muuttuvat, ja autot. Vaihdoin keväällä auton vähän ajettuun sähköautoon. Vertaillessa hintoja hieman yllättyi, kun parivuotias Enyaq maksoi enemmän, kuin id4 vastaavilla ominaisuuksilla. Piti tyytyä folkkariin.

• Anonyymi

Niinhän se on ollut aina. 70-luvun alussa kuplavolkkari tai 128 Fiatti maksoivat enemmän kuin Skoda tai Lada, eikä oikeitten autojen ja itäplagiaattojen hintasuhde ole mihinkään muuttunut vuosikymmenten kuluessa.

• Anonyymi

Kiitos alouttajalle hienosta kirjoituksesta!!!!
      Muistit säilyvät sydämissämme, vaikka autot hajoaisivat. Hyvää vapun odotusta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      43
      2238
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      27
      2040
    3. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      195
      1587
    4. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      65
      1579
    5. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      84
      1349
    6. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      0
      1290
    7. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1271
    8. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      13
      1234
    9. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1184
    10. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      15
      1131
    Aihe