Polkupyörä 125kiloiselle?

Anonyymi-ap

Mistä pyörä isolle miehelle? Ei mitään sähköpyöriä tms. vaan peruspyörä millä voisi mennä työmatkat.

Miten esim. Helkama Jääkäri eroa Oivasta?

109

668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko kirjoittajan kropassa ylimääräistä laardia vai onko puhdasta lihasta?

      Jos on laardia, kannattaa yrittää aluksi pudottaa painoa kävelemällä, uimalla tai vastaavalla tavalla. Kun paino on maltillinen, löytyy helposti tavallinen peruspyörä, ja pyöräilyä voi pitää painon ylläpidossa.

      Tuo painoasia pyörän kanssa ei ole leikin asia. Kun runko katkeaa tai vanteet tahi satula pettää 125-kiloisen henkilön alta parinkympin vauhdissa, jälki voi olla todella rumaa.

      • 125kg ei nyt ole kuitenkaan ihan hirvittävän suuri paino minkä alka normaalissa ajossa rungot katkeilisivat yms...

        Yleensä ensimmäiset osat pyörässä jotka antavat "periksi" painavamman kuskin alla on pyörän kiekot, näiden osalta olisikin syytä säännöllisin välein tarkistaa pinnojen tasajännitys.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        125kg ei nyt ole kuitenkaan ihan hirvittävän suuri paino minkä alka normaalissa ajossa rungot katkeilisivat yms...

        Yleensä ensimmäiset osat pyörässä jotka antavat "periksi" painavamman kuskin alla on pyörän kiekot, näiden osalta olisikin syytä säännöllisin välein tarkistaa pinnojen tasajännitys.

        Oletko tosissasi? En ole koskaan nähnyt tuon kokoista pyöräilijää, vaikka kilometrejä on takana kymmeniä tuhansia.

        Varmaan löytyy sinultakin helposti esittää sopivaa mallia eli kiitos vihjeestä, jonka sopivasta pyörästä nyt ehkä annat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tosissasi? En ole koskaan nähnyt tuon kokoista pyöräilijää, vaikka kilometrejä on takana kymmeniä tuhansia.

        Varmaan löytyy sinultakin helposti esittää sopivaa mallia eli kiitos vihjeestä, jonka sopivasta pyörästä nyt ehkä annat.

        Useissa postimyynnin pyörissä on rajoituksena se 120 kg .
        Sen vuoksi ajelinkin 30 vuotta sillä tunturi jääkärillä. Kesti erinomaisesti ja
        oli varustettu tukevalla tavaratelineellä sekä karttatelineellä.
        Nämä halvat kiinanpyörät suorastaan notkuvat aikamiehen alla.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        125kg ei nyt ole kuitenkaan ihan hirvittävän suuri paino minkä alka normaalissa ajossa rungot katkeilisivat yms...

        Yleensä ensimmäiset osat pyörässä jotka antavat "periksi" painavamman kuskin alla on pyörän kiekot, näiden osalta olisikin syytä säännöllisin välein tarkistaa pinnojen tasajännitys.

        Pakko sinä painat 75. Entä ne pinnat vaikuttaa paljonko. Jos pari kiloa lihoaa. Kynn katoas 10kg paonia nim auttaako se pinkoihin


    • Anonyymi

      Teräs / CroMo runkoinen pyörä varmaankin, jonka kantavuus valmistaja takaa.

    • Anonyymi

      Mikä tahansa polkupyörä käypi materiaalista riippumatta. Mitä näitä nyt ompi? Hiilikuitu, teräs, titaani, alumiini, puu. Muita materiaaleja ei nyt aivan äkkiä tule mieleen. Kyllä kestää ja kelpoo ajella.

      • Anonyymi

        Olipa tuossa todella typerä kommentti vaseliinimieheltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa tuossa todella typerä kommentti vaseliinimieheltä.

        En ole miesvaseliini, ja kommenttini on varsin relevantti. Mikä tahansa materiaali käy ja kestää kunhan on rakennettu oikein käyttötarkoitusta silmälläpitäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole miesvaseliini, ja kommenttini on varsin relevantti. Mikä tahansa materiaali käy ja kestää kunhan on rakennettu oikein käyttötarkoitusta silmälläpitäen.

        No lähetäpä tietoa tuosta puurunkoisesta peruspyörästä, joka sopii 125 kilon painolle !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole miesvaseliini, ja kommenttini on varsin relevantti. Mikä tahansa materiaali käy ja kestää kunhan on rakennettu oikein käyttötarkoitusta silmälläpitäen.

        Kulla sinä käyttää vaseliinia mobesskin reiässä. Olen nähnyt kun sitä laitat. Moni käy kuumana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulla sinä käyttää vaseliinia mobesskin reiässä. Olen nähnyt kun sitä laitat. Moni käy kuumana

        Keppiä vanteisiin -mies aka vaseliinimies on havaittu.


    • Anonyymi

      Tietenkin läski pyörä

      • Anonyymi

        Kiekkojen osalta voisi ajatella juuri noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiekkojen osalta voisi ajatella juuri noin.

        Leveä kiekko on hyvä ja leveät renkaat. Oleellista on myös pinnojen lukumäärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leveä kiekko on hyvä ja leveät renkaat. Oleellista on myös pinnojen lukumäärä.

        Myös satulan pitää olla pehmeä ja valtavan kokoinen, lähinnä leveä. Muutoin satula uppoaa takapuolen syvyyksiin, kun istumaluita ei löydy. Paine takapuoleen on suuri.


      • Anonyymi

        Monissa maastopyörissä on myös kunnon leveät renkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monissa maastopyörissä on myös kunnon leveät renkaat.

        Aloittaja kuitenkin kysyy peruspyörää. Itse en ole tuollaista Suomesta löytänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kuitenkin kysyy peruspyörää. Itse en ole tuollaista Suomesta löytänyt.

        Määrittele sitten aluksi peruspyörä. Esim. maastopyörä on peruspyörä, gravel-pyörä on peruspyörä ja hybridi-pyörä on peruspyörä, jos vertaa sähköpyörään, joka aloituksessa mainitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrittele sitten aluksi peruspyörä. Esim. maastopyörä on peruspyörä, gravel-pyörä on peruspyörä ja hybridi-pyörä on peruspyörä, jos vertaa sähköpyörään, joka aloituksessa mainitaan.

        Kysypäs lisätietoja aloittajalta.

        Ehkä aloittaja haluaa mennä työmatkansa maastopyörällä maaston läpi. Siis ehkä. Monelle peruspyörän käsite on aika tavalla selvä, mutta erilainen kuin sinulla; maastopyörä ei ole oletuksena peruspyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysypäs lisätietoja aloittajalta.

        Ehkä aloittaja haluaa mennä työmatkansa maastopyörällä maaston läpi. Siis ehkä. Monelle peruspyörän käsite on aika tavalla selvä, mutta erilainen kuin sinulla; maastopyörä ei ole oletuksena peruspyörä.

        Moni ajaa maastopyörällä perusajoa kaupungissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysypäs lisätietoja aloittajalta.

        Ehkä aloittaja haluaa mennä työmatkansa maastopyörällä maaston läpi. Siis ehkä. Monelle peruspyörän käsite on aika tavalla selvä, mutta erilainen kuin sinulla; maastopyörä ei ole oletuksena peruspyörä.

        Moni ajaa maastopyörällä perusajoa kaupungissa. Soveltuu myös siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni ajaa maastopyörällä perusajoa kaupungissa. Soveltuu myös siihen.

        Peruspyörä on peruspyörä, maastopyörä ei ole klassinen peruspyörä, vaikka muuta yrität säätää.

        "Peruspyörä on klassinen 3-7 vaihteinen (tai vaihteeton) jalkajarrullinen malli, joka on suunniteltu urbaaniin ajoon, peruspyörä toki toimii maaseudullakin vakiorenkaansa ansiosta. Mummopyörä on tavallisesti peruspyörän vaihteeton versio, joka on nykyisin myös nuorten suosiossa. Citypyörä on modernimpi vaihtoehto edellämainituista ja toimii hieman sporttisemman ajoasentonsa myötä myös pidemmilläkin ajomatkoilla." (Lainaus)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruspyörä on peruspyörä, maastopyörä ei ole klassinen peruspyörä, vaikka muuta yrität säätää.

        "Peruspyörä on klassinen 3-7 vaihteinen (tai vaihteeton) jalkajarrullinen malli, joka on suunniteltu urbaaniin ajoon, peruspyörä toki toimii maaseudullakin vakiorenkaansa ansiosta. Mummopyörä on tavallisesti peruspyörän vaihteeton versio, joka on nykyisin myös nuorten suosiossa. Citypyörä on modernimpi vaihtoehto edellämainituista ja toimii hieman sporttisemman ajoasentonsa myötä myös pidemmilläkin ajomatkoilla." (Lainaus)

        Peruspyöräni on klassinen 21-vaihteinen hybridi, jolla ajan perusajoni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruspyöräni on klassinen 21-vaihteinen hybridi, jolla ajan perusajoni.

        Onko sinulla muita pyöriä kuin peruspyöriä? Itselläni arkipyörä on klassinen peruspyörä. Joillakin peruspyörä ehkä voi sitten olla tandem tai tavarapyörä.

        Kannattaa osoittaa valituksensa aloittajalle.


    • Anonyymi

      Helkama Jääkäri ja Oiva, niitä myydään 26 tuuman renkailla? Naurettavaa. Mainoksissa ei mainita näköjään painorajaa.
      Kummallista, että kansalaisten keskipituudenkin kasvaessa polkupyörien valmistajat on alkaneet pienentää runko- ja rengaskokoja.

    • Anonyymi

      Suomalaiset ovat Euroopan yksi lihavin kansa! Luulisi että lihaville ruvetaan myös tekemään paremmin pyöriä.

      Löysin ei-niin-helposti yhden viilatun peruspyörän, joka pitäisi olla aloittajalle sopiva: Tunturi Havu. Kantavuus on 150 kiloa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pituusrajoitus siinäkin sitten loppuu niin, ettei kaksimetriselle enää sovikaan, jos on myös pituutta sen painon lisäksi.

        https://www.pyorasuomi.fi/Tunturi-Havu-3V-peruspyoerae?srsltid=AfmBOoqot7bl-8PskIPJV40PMekX1w9micmNqhdP6v1sSNArp64vn0DX

        Aloittaja ei kertonut pituuttaan. Hän tuskin on mikään laurimarkkanen, tai sinä kai sen saatat paremmin tietää.

        Eli mikä on se löytämäsi peruspyörä minulle, joka oln 205 cm pitkä ja painan 125 kiloa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei kertonut pituuttaan. Hän tuskin on mikään laurimarkkanen, tai sinä kai sen saatat paremmin tietää.

        Eli mikä on se löytämäsi peruspyörä minulle, joka oln 205 cm pitkä ja painan 125 kiloa?

        Mistä minä aloittajan pituuden tietäisin juurikin siitä syystä, ettei hän sitä kertonut? Totesin vain, että pituusrajoituskin tulee eteen tuossa kyseisessä pyörässä. Jos et tajunnut, en sille mitään voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä minä aloittajan pituuden tietäisin juurikin siitä syystä, ettei hän sitä kertonut? Totesin vain, että pituusrajoituskin tulee eteen tuossa kyseisessä pyörässä. Jos et tajunnut, en sille mitään voi.

        No voi ...kele, etsi sitten pyörä maailman pisimmälle miehelle! Kyllähän nyt joka pyörälle joku raja tulee jossakin asiassa vastaan. Aloittaja lienee tosi pontso, joten hänelle sopii juuri Tunturi Havu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi ...kele, etsi sitten pyörä maailman pisimmälle miehelle! Kyllähän nyt joka pyörälle joku raja tulee jossakin asiassa vastaan. Aloittaja lienee tosi pontso, joten hänelle sopii juuri Tunturi Havu.

        Sinulla taisi tulla järjen rajat vastaan? Kun järki loppuu, alkaa suunsoitto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla taisi tulla järjen rajat vastaan? Kun järki loppuu, alkaa suunsoitto.

        Jos täällä etsitään painoluokkaan sopivaa pyörää, sinä rupeat keskustelemaan pituudesta...! Mikä järki siinä on? Voit kysyä sitä ihan itseltäsi keskenäsi. Pysy poissa, ellet osaa pysyä aiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos täällä etsitään painoluokkaan sopivaa pyörää, sinä rupeat keskustelemaan pituudesta...! Mikä järki siinä on? Voit kysyä sitä ihan itseltäsi keskenäsi. Pysy poissa, ellet osaa pysyä aiheessa.

        Sinulla taisi tulla järjen rajat vastaan? Kun järki loppuu, alkaa suunsoitto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla taisi tulla järjen rajat vastaan? Kun järki loppuu, alkaa suunsoitto.

        Etsi nyt vaan se pyörä itsellesi, senkin hujoppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla taisi tulla järjen rajat vastaan? Kun järki loppuu, alkaa suunsoitto.

        Menikö vaseliinia ihon alle?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      >>> Tunturi Havu. Kantavuus on 150 kiloa.

      Näyttää siltä, että sähköpyörissä ja Fateissä riittää paremmin kantavuutta, siis jopa 180 kiloon saakka.

      Tavallisissa pyörissä vastuu kestävyydestä taitaa jäädä pyöräilijälle itselleen.

    • Anonyymi

      Oiva ja Jääkäri on siinä hyvä valinta painavalle kuskille että renkaat ovat 26 tuumaiset. Pienempi rengaskoko tarkoittaa samalla vahvempaa kiekkoa.
      Pyörinä noissa ei muuten ole suurta eroa, ostaa sen joka miellyttää enempi.

      • Anonyymi

        Lasten pyörissä on vahvat kiekot.


      • Anonyymi

        Ja kerro vielä se kantavuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasten pyörissä on vahvat kiekot.

        Todista se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todista se.

        Johan tuo kertoi 2025-04-21 15:25:59, että mitä pienempi, sen vahvempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan tuo kertoi 2025-04-21 15:25:59, että mitä pienempi, sen vahvempi.

        Vaseliinimies havaittu.


    • Anonyymi

      Laardipyörykkä kottikärryillä Alkoon.

    • Anonyymi

      > Oiva ja Jääkäri on siinä hyvä valinta painavalle kuskille.

      Kerro vielä se kantavuus näille pyörille. Sopiiko aloittajalle?

    • Anonyymi

      Ei 125 kiloa ole niin paljon, että se mitään rajoittaisi. Itse painan 115 kiloa, eikä yksikään fillari ole siitä nokkiinsa ottanut.

      • Anonyymi

        "Ei 125 kiloa ole niin paljon, että se mitään rajoittaisi."

        Ihan päin vastoin, se rajoittaa valmistajan osalta ihan kaiken. Ja ellei valmistaja vastaa mistään, pyöräilijä on vastuussa kaikesta 100 % itse. Turha syyttää mikroaaltouunin valmistajaa siitä, että kissa ei kuivu hyvin mikroaaltouunissa.

        Ihan kaupunkilais- tai maalaisjärki kertoo sen, että kun osat paukkuu isossa nopeudessa, jälki on rumaa.

        Ellei lujuus tai mikään muukaan kiinnosta, aloittaja voi vapaasti valita Jopon 24 tuuman pyörillä. Aloittajaa kuitenkin kiinnostaa, ei aloitusta muutoin olisi.


      • Anonyymi

        Jokainen voi arvuutella, kummassako tilanteessa pyörä rikkoutuu ensin.

        1) 70-kiloinen pyöräilijä ajaa pyörällä A ja nopeudella 20 km/h asfaltissa olevaan pieneen kuoppaan; vai

        2) 125-kiloinen pyöräilijä ajaa pyörällä B ja nopeudella 35 km/h asfaltissa olevaan pieneen kuoppaan.

        Pyörässä A on titaaninen etuhaarukka ja kaksiseinämäiset 48-pinnaiset teräsvanteet ja pyörässä B on hiilikuituinen etuhaarukka ja yksiseinämäiset 24-pinnaiset alumiinivanteet.

        Siitä vain arvuuttelemaan, milloin ottaa kipeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen voi arvuutella, kummassako tilanteessa pyörä rikkoutuu ensin.

        1) 70-kiloinen pyöräilijä ajaa pyörällä A ja nopeudella 20 km/h asfaltissa olevaan pieneen kuoppaan; vai

        2) 125-kiloinen pyöräilijä ajaa pyörällä B ja nopeudella 35 km/h asfaltissa olevaan pieneen kuoppaan.

        Pyörässä A on titaaninen etuhaarukka ja kaksiseinämäiset 48-pinnaiset teräsvanteet ja pyörässä B on hiilikuituinen etuhaarukka ja yksiseinämäiset 24-pinnaiset alumiinivanteet.

        Siitä vain arvuuttelemaan, milloin ottaa kipeää.

        Arvaan että kummassakin tapauksessa kestää yhtä hyvin tahi huonosti. Itsekin olen satakiloisena polkenut SUUREEN kuoppaan noin kolmeakymppiä. Itse olin vähällä lentää yli ohjaustangon mutta 24- pinnaiset kiakot eivät olleet moksiskaan eikä hiilikuituinen etuhaarukka vahingoittunut mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen voi arvuutella, kummassako tilanteessa pyörä rikkoutuu ensin.

        1) 70-kiloinen pyöräilijä ajaa pyörällä A ja nopeudella 20 km/h asfaltissa olevaan pieneen kuoppaan; vai

        2) 125-kiloinen pyöräilijä ajaa pyörällä B ja nopeudella 35 km/h asfaltissa olevaan pieneen kuoppaan.

        Pyörässä A on titaaninen etuhaarukka ja kaksiseinämäiset 48-pinnaiset teräsvanteet ja pyörässä B on hiilikuituinen etuhaarukka ja yksiseinämäiset 24-pinnaiset alumiinivanteet.

        Siitä vain arvuuttelemaan, milloin ottaa kipeää.

        Onko linkkiä laittaa kaksiseinämäiin 48-pinnaisiinteräsvanteisiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvaan että kummassakin tapauksessa kestää yhtä hyvin tahi huonosti. Itsekin olen satakiloisena polkenut SUUREEN kuoppaan noin kolmeakymppiä. Itse olin vähällä lentää yli ohjaustangon mutta 24- pinnaiset kiakot eivät olleet moksiskaan eikä hiilikuituinen etuhaarukka vahingoittunut mitenkään.

        Keksit tuon tarinan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko linkkiä laittaa kaksiseinämäiin 48-pinnaisiinteräsvanteisiin?

        Onko sellaiset olemassa, vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksit tuon tarinan.

        En keksinyt. Totta joka sana. Lisättäköön vielä että kysymys oli erittäin teräväreunaisesta asvaltissa olevasta rospuuttoreijästä. Tärräys oli todella kova. Kestävää laatua nämä nykymateriaalit. Eritoten tuo hiilikuitu.


    • Anonyymi

      Sipilä lahjoitti Soinille hallitustyön päätteeksi polkupyörän. On tullut vastaan Espoonlahdessa. En huomannut, mikä oli.

      • Anonyymi

        Soini on laiha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soini on laiha.

        Riippuu keneen vertaa.


    • Anonyymi

      Ei siis ole löytynyt kuin yksi ainoa noin pönäkälle henkilölle turvallisesti speksattu pyörä eli Tunturi Havu (luokitus valmistajan mukaan 150 kg).

      Saatavuus on nyt heikko tai peräti huono.

      Painon alenemisen myötä valikoima kasvaa.

    • Anonyymi

      Onpa tosiaan erikoista ettei ajajan maksimi painoa ole merkitty monessakaan pyörässä. Silloin ehkä voisi olettaa että ovat niin lujia, että sitä ei tarvitse pohtia.

      • Anonyymi

        "Silloin ehkä voisi olettaa että ovat niin lujia, että sitä ei tarvitse pohtia."

        Hehheh.... Hauskasti sanottu.

        150-kiloinen voi siis hyvällä omallatunnolla tilata Kiinasta peruspyörän ja ajaa sillä turvallisesti. Jopa elämänsä loppuun asti.

        Itse en vain uskaltaisi, mutta jokainen omalla tavallaan. Kysymys on siitä, missä vaiheessa ihmisen pitäisi tietää ja miettiä itse. Usein asioihin vastaa vasta oma elämänkokemus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Silloin ehkä voisi olettaa että ovat niin lujia, että sitä ei tarvitse pohtia."

        Hehheh.... Hauskasti sanottu.

        150-kiloinen voi siis hyvällä omallatunnolla tilata Kiinasta peruspyörän ja ajaa sillä turvallisesti. Jopa elämänsä loppuun asti.

        Itse en vain uskaltaisi, mutta jokainen omalla tavallaan. Kysymys on siitä, missä vaiheessa ihmisen pitäisi tietää ja miettiä itse. Usein asioihin vastaa vasta oma elämänkokemus.

        Kiinasta? No, no, no!

        HelkamaVelox kertoo tuotteistaan näin:

        "Varsinaisia painorajoja pyöriimme ei ole määritelty. Tärkeintä on huolehtia rengaspaineista ja kiinnittää huomiota oikeanlaiseen ajotapaan ottaen huomioon esimerkiksi kivetysten ylitykset ja tien kunto. Kevyempikin henkilö voi rikkoa pyörän vääränlaisella ajotavalla. Jotta pyöräsi pysyy kunnossa pitää se myös huoltaa säännöllisin väliajoin, mieluiten kaksi kertaa vuodessa."

        Tuolla tiedolla ei siis tee käytännössä mitään. Jos satula on "päin-peetä" mukavasti, jopa 200-kiloinen voi hyvin pyöräillä. Näin ei kuitenkaan ole...

        "Jokaisella pyörämallilla on kokonaismassapainoraja, johon lasketaan mukaan pyörä, kuljettaja ja mahdollinen kuljetettava kuorma. Ohjearvo maksimipainorajalle on useimmissa pyörämalleissa 125–145 kg, mutta tarkasta oman pyörämallisi tarkka painoraja."

        Jokainen Helkaman tavis-pyöristä painaa noin 15 - 20 kiloa. Voi siis huoletta olettaa, että jokainen Helkaman polkupyörä kantaa 105-kiloisen kuljettajan varusteineen, mutta ei enempää. Pyöräilijän vastuulle jää sen tarkastaminen, että pyörä sopii itselle + varusteille. Yksikään Helkaman pyöristä ei sovi suoraan ilman perehtymistä 125-kiloiselle kuljettajalle, jolla on kauppareppu tai muita varusteita mukana.

        Jopolla voi pyöräillä turvallisesti reilu satakiloinen henkilö varusteineen. Tunturi Havu kestää juuri sen 125-kiloisen kuljettavan varusteineen.

        Muistakaa varoa rotvallin reunoja ja omalla vastuulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinasta? No, no, no!

        HelkamaVelox kertoo tuotteistaan näin:

        "Varsinaisia painorajoja pyöriimme ei ole määritelty. Tärkeintä on huolehtia rengaspaineista ja kiinnittää huomiota oikeanlaiseen ajotapaan ottaen huomioon esimerkiksi kivetysten ylitykset ja tien kunto. Kevyempikin henkilö voi rikkoa pyörän vääränlaisella ajotavalla. Jotta pyöräsi pysyy kunnossa pitää se myös huoltaa säännöllisin väliajoin, mieluiten kaksi kertaa vuodessa."

        Tuolla tiedolla ei siis tee käytännössä mitään. Jos satula on "päin-peetä" mukavasti, jopa 200-kiloinen voi hyvin pyöräillä. Näin ei kuitenkaan ole...

        "Jokaisella pyörämallilla on kokonaismassapainoraja, johon lasketaan mukaan pyörä, kuljettaja ja mahdollinen kuljetettava kuorma. Ohjearvo maksimipainorajalle on useimmissa pyörämalleissa 125–145 kg, mutta tarkasta oman pyörämallisi tarkka painoraja."

        Jokainen Helkaman tavis-pyöristä painaa noin 15 - 20 kiloa. Voi siis huoletta olettaa, että jokainen Helkaman polkupyörä kantaa 105-kiloisen kuljettajan varusteineen, mutta ei enempää. Pyöräilijän vastuulle jää sen tarkastaminen, että pyörä sopii itselle varusteille. Yksikään Helkaman pyöristä ei sovi suoraan ilman perehtymistä 125-kiloiselle kuljettajalle, jolla on kauppareppu tai muita varusteita mukana.

        Jopolla voi pyöräillä turvallisesti reilu satakiloinen henkilö varusteineen. Tunturi Havu kestää juuri sen 125-kiloisen kuljettavan varusteineen.

        Muistakaa varoa rotvallin reunoja ja omalla vastuulla.

        Kun pyörä alkaa painamaan yli 12-13 kg , niin ei ole hyvä asia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pyörä alkaa painamaan yli 12-13 kg , niin ei ole hyvä asia

        Parhaat maantiepyörät painavat alle 10 kg. Onko se hyvä asia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhaat maantiepyörät painavat alle 10 kg. Onko se hyvä asia?

        Mitä itse luulet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhaat maantiepyörät painavat alle 10 kg. Onko se hyvä asia?

        Liian hauraita ovat, etenkin hiilikuituinen on arvaamaton kapistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pyörä alkaa painamaan yli 12-13 kg , niin ei ole hyvä asia

        Entä jos on tavarpyörä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä itse luulet?

        Luulen?

        Luulen että alle 10 kg pyörä on erittäin hyvä tavallisen kokoiselle ja kevyelle ihmiselle. Lihava tai todella vanttera ihminen (yli 110 kg) tarvitsee erittäin vahvatekoisen pyörän. Siis ihan vain oman turvallisuutensa takia.

        Pyörät eivät kestä iskuja, joka tarkoittaa lujuuslaskannassa kiihtyvyyttä. Leveät kumit oikein ilmattuina kestävät poikkeuksetta hyvin, mutta kapeat vanteet menee ensin, sitten hajoaa satulan tolppa, sitten etuhaarukka ja lopulta jopa koko runko tai ihan yksittäiset muut osat.

        Tasaisessa ajossa melkein mikä tahansa pyörä kestäneet hetkellisesti 150 - 250 kiloa. Näytä kuitenkin se jatkuvasti tasainen tie, ja minä näytän 100 euron titaanisen polkupyörän rungon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos on tavarpyörä?

        Aika noloa ajaa oman painonsa takia tavarapyörällä. Samalla voisi valita tandemin, se kyllä kestää.

        Helpointa on pudottaa painoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika noloa ajaa oman painonsa takia tavarapyörällä. Samalla voisi valita tandemin, se kyllä kestää.

        Helpointa on pudottaa painoa.

        Läskipyörät, maastopyörät ja sähköpyörät kestää usein paljon enemmän painoa kuin tavalliset arkipyörät.

        Vaikkapa Specialized kertoo, että "KAIKKI AIKUISTEN SPECIALIZED PYÖRÄT OVAT SUUNNITELTU JA TESTATTU MAXIMAALISELLE 100 KG KULJETTAJA/TAAKKA/PYÖRÄ
        PAINOYHDISTELMÄLLE."

        Specialized toteaa, että heidän erikoismalleillaan painoraja voi olla suurempi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luulen?

        Luulen että alle 10 kg pyörä on erittäin hyvä tavallisen kokoiselle ja kevyelle ihmiselle. Lihava tai todella vanttera ihminen (yli 110 kg) tarvitsee erittäin vahvatekoisen pyörän. Siis ihan vain oman turvallisuutensa takia.

        Pyörät eivät kestä iskuja, joka tarkoittaa lujuuslaskannassa kiihtyvyyttä. Leveät kumit oikein ilmattuina kestävät poikkeuksetta hyvin, mutta kapeat vanteet menee ensin, sitten hajoaa satulan tolppa, sitten etuhaarukka ja lopulta jopa koko runko tai ihan yksittäiset muut osat.

        Tasaisessa ajossa melkein mikä tahansa pyörä kestäneet hetkellisesti 150 - 250 kiloa. Näytä kuitenkin se jatkuvasti tasainen tie, ja minä näytän 100 euron titaanisen polkupyörän rungon.

        Jotenkin tuntuu omaan korvaan niin oudolta että 125kg. painoisen henkilön alla pyörä yht-äkkiä vain hajoaisi normaalissa ajossa kadulla yms.

        Itsellänikin kun painoa tuossa noin 100kg. paikkeilla (+- 3kg), tuohon päälle ajokamat ja selkäreppu 3L juomarakolla yms. niin aletaan pikkuhiljaa lähestymään 110kg:a ja sitten pyörä päälle 20-25kg. eli yhdistelmän kokonaispaino jossain 130kg. yläpuolella ja maastossa tulee paukuttettua kivikkoisia laskuja ilman minkäänlaista pelkoa isommista pyörän osien hajoamisista yms.
        Tietysti nuo maastopuolen vehkeet tehdään kestämään hieman eri lailla, mutta on ne kohdistuvat rasituksetkin sitten jotain ihan muuta
        https://aijaa.com/ZVjJMs
        https://aijaa.com/grYQRZ
        https://aijaa.com/uePo2T


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu omaan korvaan niin oudolta että 125kg. painoisen henkilön alla pyörä yht-äkkiä vain hajoaisi normaalissa ajossa kadulla yms.

        Itsellänikin kun painoa tuossa noin 100kg. paikkeilla ( - 3kg), tuohon päälle ajokamat ja selkäreppu 3L juomarakolla yms. niin aletaan pikkuhiljaa lähestymään 110kg:a ja sitten pyörä päälle 20-25kg. eli yhdistelmän kokonaispaino jossain 130kg. yläpuolella ja maastossa tulee paukuttettua kivikkoisia laskuja ilman minkäänlaista pelkoa isommista pyörän osien hajoamisista yms.
        Tietysti nuo maastopuolen vehkeet tehdään kestämään hieman eri lailla, mutta on ne kohdistuvat rasituksetkin sitten jotain ihan muuta
        https://aijaa.com/ZVjJMs
        https://aijaa.com/grYQRZ
        https://aijaa.com/uePo2T

        "Jotenkin tuntuu omaan korvaan niin oudolta."

        Jaa'a. Sellaista se on. Jos sitä painorajaa lähtee oikeasti etsimään, niin perusarkipyörällä ei monikaan suomalainen saisi ajaa.

        Ihan omalla riskillä moni tanakka menee, ja jos oikeudessa olisi tapaaminen valmistajan kanssa, valmistaja olisi vahvoilla.

        Sähköpyörä + leveät vanteet tai maastopyörä ovat yleisellä tasolla todella vahvoja. Varsinkin maastopyörät ottaa sellaista iskua vastaan, että ne ovat de facto vahvoja myös kaduilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen?

        Luulen että alle 10 kg pyörä on erittäin hyvä tavallisen kokoiselle ja kevyelle ihmiselle. Lihava tai todella vanttera ihminen (yli 110 kg) tarvitsee erittäin vahvatekoisen pyörän. Siis ihan vain oman turvallisuutensa takia.

        Pyörät eivät kestä iskuja, joka tarkoittaa lujuuslaskannassa kiihtyvyyttä. Leveät kumit oikein ilmattuina kestävät poikkeuksetta hyvin, mutta kapeat vanteet menee ensin, sitten hajoaa satulan tolppa, sitten etuhaarukka ja lopulta jopa koko runko tai ihan yksittäiset muut osat.

        Tasaisessa ajossa melkein mikä tahansa pyörä kestäneet hetkellisesti 150 - 250 kiloa. Näytä kuitenkin se jatkuvasti tasainen tie, ja minä näytän 100 euron titaanisen polkupyörän rungon.

        "Tasaisessa ajossa melkein mikä tahansa pyörä kestäneet hetkellisesti 150 - 250 kiloa. Näytä kuitenkin se jatkuvasti tasainen tie, ja minä näytän 100 euron titaanisen polkupyörän rungon."

        Varmasti kestää.

        Jos saisi itse valita, eikä raha olisi este, titaaninen runko on paras runko. Se on ikuinen.

        Jos painoa kropassa löytyy, vahvat vanteet + sopivat ilmanpaineet kumeissa on tosi tärkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jotenkin tuntuu omaan korvaan niin oudolta."

        Jaa'a. Sellaista se on. Jos sitä painorajaa lähtee oikeasti etsimään, niin perusarkipyörällä ei monikaan suomalainen saisi ajaa.

        Ihan omalla riskillä moni tanakka menee, ja jos oikeudessa olisi tapaaminen valmistajan kanssa, valmistaja olisi vahvoilla.

        Sähköpyörä leveät vanteet tai maastopyörä ovat yleisellä tasolla todella vahvoja. Varsinkin maastopyörät ottaa sellaista iskua vastaan, että ne ovat de facto vahvoja myös kaduilla.

        Tämä ei ole mikään tunnekysymys, vaan kysymys siitä, mitä valmistaja tuotteestaan toteaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian hauraita ovat, etenkin hiilikuituinen on arvaamaton kapistus.

        "Kestävää laatua nämä nykymateriaalit. Eritoten tuo hiilikuitu."

        Täällä on siis väitetty ihan muuta,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kestävää laatua nämä nykymateriaalit. Eritoten tuo hiilikuitu."

        Täällä on siis väitetty ihan muuta,

        Kestävä on hiilikuitu, mutta ei välttämättä anna merkkiä rikkoutumisesta, vaan jysähtää kertaheitolla poikki/rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestävä on hiilikuitu, mutta ei välttämättä anna merkkiä rikkoutumisesta, vaan jysähtää kertaheitolla poikki/rikki.

        Nykyisin jopa kiekkoja tehdään hiilikuidusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin jopa kiekkoja tehdään hiilikuidusta.

        Kamalaa jos kiekko arvaamatta jysähtää alta murusiksi.


    • Anonyymi

      Helkama Jääkärin tai Oivan ostat ja jätät välillä muutaman kalakukon syömättä niin paino on pian 115kg mikä on pyörlle yleisesti luvattu painoraja. Tuollainen teräsrunkoinen perus miestenpyörä kestää kyllä hiukan ylipainoa.

      • Anonyymi

        Ja Tunturi Havu lupaa sen 150 kiloa. Ei tarvitse edes laihduttaa.


      • Anonyymi

        Jopokin kestää ihan tuon saman, jos pienellä riskillä uskaltaa mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopokin kestää ihan tuon saman, jos pienellä riskillä uskaltaa mennä.

        Salossa nuori mies kuoli joskus 2009 aikoihin, kun polkupyörän etuhaarukka petti. Hän lensi pää edellä katuun, tosin ilman kypärää. Niin kävi, kun oli huonoa laatua oleva joustohaarukka. Jos haluaa riskeerata, niin siitä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salossa nuori mies kuoli joskus 2009 aikoihin, kun polkupyörän etuhaarukka petti. Hän lensi pää edellä katuun, tosin ilman kypärää. Niin kävi, kun oli huonoa laatua oleva joustohaarukka. Jos haluaa riskeerata, niin siitä vaan.

        Aloittaja etsii pyörää 125 kiloiselle.

        Kannattaa ohjeistaa aloittajaa vielä erikseen asiasta.


    • Anonyymi

      Kannattaa katsoa tänään töllöttimestä Tervo@Halme, antavat läskeille kyytiä.

      • Anonyymi

        Eikä promilleja mitata


    • Anonyymi

      Samantyyppinen - juuri 125 kilon kantavuutta - koskeva aloitus tehdään 1 - 2 kertaa vuodessa. Aloittaja on todennäköisesti aina sama henkilö.

      Itse painan 155 kiloa, millaisen peruspyörän valitsen arkikäyttöön, jotta pääsen kauppaan ja töihin ja noin 10 km/pv? Käyttöä vain kesäisin.

      • Anonyymi

        Lähde kävelemään, niin lähtee läskit kävelemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähde kävelemään, niin lähtee läskit kävelemään.

        Ei, vaan haluan löytää itselleni pyörän. Painoa on 155 kiloa. Löytyykö?

        Kun alan pyöräillä, paino voi sitten laskea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähde kävelemään, niin lähtee läskit kävelemään.

        Miten olisi joku kolmipyörä?

        Jääkäri tai Oiva ei ainakaan sovi, Tunturi Havu siinä ja siinä. Kaikki kaksipyöräiset menee omalla riskillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan haluan löytää itselleni pyörän. Painoa on 155 kiloa. Löytyykö?

        Kun alan pyöräillä, paino voi sitten laskea.

        Zizebikesiltä löytyy ainakin tuonne 180kg asti luokiteltuja pyöriä
        https://zizebikes.com/bike-shop/

        Samoin Worksman cyclesiltä:
        https://www.worksmancycles.com/big-bikes.html

        Mutta tilauskamaksi nuo virallisesti yli 150kg kantavat pyörät tahtovat pääosin mennä.
        Todennäköistä kyllä että etenkin maastopuolen pyörät nuo kilot kestäisivät mukisematta normaalissa ajaossa. Mutta jos tosiaan puhutaan pyöristä joissa valmistaja määrittelee maksimi kuskin painon tuolle tasolle.


      • Anonyymi

        Joudut ottamaan pakosti sähköpyörän fat-mallina. Helposti löytyy kokonaiskantavuutta 180 - 200 kiloa. Käytät sähköä hieman harkitummin niin saat liikuntaa samalla.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Zizebikesiltä löytyy ainakin tuonne 180kg asti luokiteltuja pyöriä
        https://zizebikes.com/bike-shop/

        Samoin Worksman cyclesiltä:
        https://www.worksmancycles.com/big-bikes.html

        Mutta tilauskamaksi nuo virallisesti yli 150kg kantavat pyörät tahtovat pääosin mennä.
        Todennäköistä kyllä että etenkin maastopuolen pyörät nuo kilot kestäisivät mukisematta normaalissa ajaossa. Mutta jos tosiaan puhutaan pyöristä joissa valmistaja määrittelee maksimi kuskin painon tuolle tasolle.

        Samoin Hollantilaisen Azor:n Texel juuri menisi tuohon. Mainostetaan vielä että isoimmalla runkokoolla sopii jopa 215cm. pitkälle kuskille asti.
        https://www.amsterdam-bicycle.com/shop/bicycles/azor-texel-gents-dutch-bike-for-heavy-riders/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten olisi joku kolmipyörä?

        Jääkäri tai Oiva ei ainakaan sovi, Tunturi Havu siinä ja siinä. Kaikki kaksipyöräiset menee omalla riskillä.

        Suosittelisin nelipyörää umpikumisilla levypyörillä! Istuimena voisi tietysti olla vaikkapa kamelin satula.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Samoin Hollantilaisen Azor:n Texel juuri menisi tuohon. Mainostetaan vielä että isoimmalla runkokoolla sopii jopa 215cm. pitkälle kuskille asti.
        https://www.amsterdam-bicycle.com/shop/bicycles/azor-texel-gents-dutch-bike-for-heavy-riders/

        Myös Kalkhoffilta löytyy 170 - 180 kiloon saakka kokonaiskantavuutta. Tosin pitää olla kortissa melkoisesti katetta, kun maksaa keskimäärin 3000€.

        Voi löytyä jostakin suomalaisesta kivijalastakin, ellei nettiostokset kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelisin nelipyörää umpikumisilla levypyörillä! Istuimena voisi tietysti olla vaikkapa kamelin satula.

        Osta itse kamelisi.


    • Anonyymi

      Suomalaisella Pelago Stavangerilla tai Bristolilla pääset turvalliselle alueelle: painoa saa olla yhteensä 130 kg kuskille + kuormalle.

      Voit valita itsellesi sopivan peruspyörän, on se mitä tahansa.

      --

      Tuli mieleen, että jos pyörä yleisellä tasolla painon vuoksi rikkoutuu, kenen takuu tai kuka maksaa: valmistaja, vakuutus vaiko itse? Pitääkö valmistajalle tai vakuutukselle kertoa todellinen paino, vai voiko sitä kaunistella itselleen sopivaksi?

      Lienee vertauskuvana selvää, että jos aikuinen rikkoo painonsa takia lastenpyörän, ei pyörässä ole mitään takuunalaista virhettä.

    • Anonyymi

      Hyvin meni Tervo@Halmeelta potrain poikien fättilenkki, ja naukattiin siinä mitalliset mansikalla, tosin mansikkaa oli liikaa.

      • Anonyymi

        Ymmärsiköhän aloittaja mitään tuosta? Mikä kiinnostaa?


    • Anonyymi

      "Samantyyppinen - juuri 125 kilon kantavuutta - koskeva aloitus tehdään 1 - 2 kertaa vuodessa. Aloittaja on todennäköisesti aina sama henkilö."

      Kyllä, aina sama juoni.

      • Anonyymi

        Sama juttu "polvivaivaisen" kanssa joka tahtoo kaasukahvallisen sähköpyörän kun ei voi polkea laisinkaan.


    • Anonyymi

      Tuossa Suomalaisutta Etsimässä on huomioitava, että Jari Tervo ja Jani Halme eivät ajaneet lenkkiään sähköavustuksella, vaan itse tuottamallaan voimalla. Ylpeästi ja maailmaa kunnioittaen.

      • Anonyymi

        Lihasheikkousmies havaittu.


    • Anonyymi

      1) Pelago Stavangerilla tai Bristolilla pääsee turvalliselle alueelle eli painoa saa olla yhteensä 130 kg kuskille + kuormalle.

      2) Helkaman polkupyörä kantaa aina 105-kiloisen kuljettajan varusteineen, mutta ei enempää. Yksikään Helkaman pyöristä ei sovi suoraan ilman perehtymistä 125-kiloiselle kuljettajalle, jolla on kauppareppu tai muita varusteita mukana.

      3) Tunturilla arvatenkin sama asia, paitsi Tunturi Havu, jolla kokonaiskantavuus on 150 kiloa.

      4) Kalkhoffilta löytyy tavallisen näköisiä mutta kalliita pyöriä, joissa on 170 - 180 kiloon saakka kokonaiskantavuutta.

      5) Specialized-pyörät on suunniteltu ja testattu maksimaaliselle 100 kilolle, jossa mukana kuljettaja + taakka. Mitä ilmeisimmin muut nimekkäimmät valmistajat noudattavat lähes samaa kaavaa.

      Erikoispyörissä, maastopyörissä, läskipyörissä sekä sähköpyörissä löytyy helposti kokonaiskantavuutta välille 150 - 200 kiloa. Vaihtamalla vahvemmat vanteet, leveämmät kumit sekä satulan rakenteita kantavuutta saa useimpiin pyöriin lisää.

      Heikko satulan tolppa, heikot vanteet ja liian pieni ilmamäärä kumeissa sekä epätasainen tie on hengenvaarallinen yhdistelmä.

      • Anonyymi

        Jos vertaa Helkama Oivaa ja Jääkäriä Tunturi Havuun niin hyvin samanlaisista pyöristä on kyse. Voisi kuvitella että Helkamat kestää samat painot kuin havukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vertaa Helkama Oivaa ja Jääkäriä Tunturi Havuun niin hyvin samanlaisista pyöristä on kyse. Voisi kuvitella että Helkamat kestää samat painot kuin havukin.

        Voisi kuvitella mutta ei. Ihan eri luvut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vertaa Helkama Oivaa ja Jääkäriä Tunturi Havuun niin hyvin samanlaisista pyöristä on kyse. Voisi kuvitella että Helkamat kestää samat painot kuin havukin.

        Helkamoissa vielä lujempi 26-tuuman kiekkokoko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helkamoissa vielä lujempi 26-tuuman kiekkokoko.

        Mitä painoluokItus kertoo? Netti kertoo totuuden, kun osaa etsiä.

        Havu on vahvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helkamoissa vielä lujempi 26-tuuman kiekkokoko.

        Eli Jopo 24" (22") on sitten vahvin, kiitos.


    • Anonyymi

      Eiköhän se oikea löydy 125 kiloisellekin.

      • Anonyymi

        Mitä ihmettä yritit sanoa, oletko sokea?

        Tuossahan sinulle on se lista.

        1) Pelago Stavangerilla tai Bristolilla pääsee turvalliselle alueelle eli painoa saa olla yhteensä 130 kg kuskille + kuormalle.

        2) Helkaman polkupyörä kantaa aina 105-kiloisen kuljettajan varusteineen, mutta ei enempää. Yksikään Helkaman pyöristä ei sovi suoraan ilman perehtymistä 125-kiloiselle kuljettajalle, jolla on kauppareppu tai muita varusteita mukana.

        3) Tunturilla arvatenkin sama asia, paitsi Tunturi Havu, jolla kokonaiskantavuus on 150 kiloa.

        4) Kalkhoffilta löytyy tavallisen näköisiä mutta kalliita pyöriä, joissa on 170 - 180 kiloon saakka kokonaiskantavuutta.

        5) Specialized-pyörät on suunniteltu ja testattu maksimaaliselle 100 kilolle, jossa mukana kuljettaja + taakka. Mitä ilmeisimmin muut nimekkäimmät valmistajat noudattavat lähes samaa kaavaa.

        Erikoispyörissä, maastopyörissä, läskipyörissä sekä sähköpyörissä löytyy helposti kokonaiskantavuutta välille 150 - 200 kiloa. Vaihtamalla vahvemmat vanteet, leveämmät kumit sekä satulan rakenteita kantavuutta saa useimpiin pyöriin lisää.

        Heikko satulan tolppa, heikot vanteet ja liian pieni ilmamäärä kumeissa sekä epätasainen tie on hengenvaarallinen yhdistelmä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2231
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      105
      2211
    3. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      48
      2073
    4. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      213
      1462
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1386
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1382
    8. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1151
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1076
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1056
    Aihe