𝐇𝐚̈𝐦𝐦𝐚̈𝐬𝐭𝐲𝐭𝐭𝐚̈𝐯𝐚̈ 𝐭𝐮𝐭𝐤𝐢𝐦𝐮𝐬 𝐢𝐡𝐦𝐢𝐬𝐚𝐢𝐯𝐨𝐢𝐬𝐭𝐚
Harvardin yliopiston tutkijat ovat julkaisseet yhteistyössä Googlen tekoälyn ja koneoppimisen asiantuntijoiden kanssa hämmästyttävän tutkimuksen yhdestä kuutiomillimetrin kokoisesta ihmisaivon palasesta. (Näyte poistettiin lääketieteellisessä toimenpiteessä.)
Tämä noin 3 mm pitkä kudospala leikattiin yli 5 000 ohueksi kerrokseksi, ja jokainen kerros skannattiin elektronimikroskoopilla. Kuvat analysoitiin Googlen koneoppimisohjelmien (tekoälyn) avulla, jotta soluista ja niiden yhteyksistä saatiin
koottua yksityiskohtainen kolmiulotteinen kuva.
Pieni näyte sisälsi 57 000 solua ja 230 mm hienoja verisuonia. Siinä oli tuhansia neuroneja ja lähes 150 miljoonaa synapsia (pääasialliset yhteydet neuronien välillä).
Pelkät elektronimikroskoopilla otetut kuvat veivät tietokoneen muistia 1 400 teratavua. Vertailun vuoksi, tyypillinen suuri ulkoinen kovalevy voi tallentaa noin 20 teratavua. Datan tallentamiseen tarvittaisiin 70 tällaista kovalevyä. Mutta koko
aivot ovat miljoona kertaa tämän palan kokoiset. Skaalattuna tämä tarkoittaisi 70 miljoonaa kovalevyä. Mikäli yhden kovalevyn hinta olisi vain 300 dollaria, hintalapuksi tulisi 21 miljardia dollaria ja lisäksi niiden käyttämiseen tarvittava sähkö.
Ja tämä vain yhden kopion tallentamiseksi.
Tutkijat löysivät asioita, joita ei ole aiemmin havaittu.
Yksi tutkimusta johtaneista kirjoittajista, Jeff Lichtman, totesi Guardian-lehdelle:
”Löysimme tästä aineistosta monia asioita, joita ei ole oppikirjoissa. Emme ymmärrä niitä vielä, mutta voin kertoa, että niistä päätellen sen välillä, mitä jo tiedämme, ja sen välillä, mitä meidän on tarpeen tietää, on kuilu.”
Olemme vielä kaukana sen ymmärtämisestä, miten aivot
toimivat. Todellakin, meidät ”on tehty ylen ihmeellisesti.”
(Ps. 139:14)
Hämmästyttävä tutkimus ihmisaivoista
4
113
Vastaukset
Taas höpö innostuu väittämään, että minulla on miljoona kertaa suuremmat aivot mitä tämä tutkimus osoittaa.
- Anonyymi
Kiitos Arto 777 että jaksat seurata mielenkiinnolla tälläisiä ylenihmeellislä asioita ja tuoda niitä esille, vaikka ateisti pultsarit käyvät epätoivoisen itkuisesti heti kimppuusi.
- Anonyymi
Jaa, että ateistit ovat epätoivoisia? Miksi ihmeessä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1292301Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1871099Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo99973Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa385898- 53811
Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi286802- 62799
- 46789
- 84763
- 51723