Uskovainen vai ateisti?
Jos uskoo Jumalaan, muttei kolmiyhtenäisyyteen, niin onko
9
104
Vastaukset
- Anonyymi
Kristityt uskoo Kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.
- Anonyymi
Jenkkilahkot eivät usko Kolmiyhteiseen Jumalaan, vaan villitseviin hurmoshenkiin.
1. Tim. 4:1
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkkilahkot eivät usko Kolmiyhteiseen Jumalaan, vaan villitseviin hurmoshenkiin.
1. Tim. 4:1
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.Matteuksen evankeliumi:
24:34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
Markuksen evankeliumi:
13:30 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat.
Luukkaan evankeliumi:
21:32 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu.
Nuo Jeesuksen kuulijat eivät voineet elää 300 vuotiaiksi, vuoteen 325 saakka!
Noin sanoi Jeesus kolmesataa (300) vuotta ennen kolminaisuususkon liittämistä osaksi kristinuskoa!
'TULEVINA AIKOINA'
vuonna 325---2025 !!!
'noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.'
Kolminaisuusoppia!
- Anonyymi
Eriuskoinen teisti.
- Anonyymi
Kysymys kuuluu siis: Jos uskoo Jumalaan, mutta ei kolmiyhteyteen, onko uskovainen vai ateisti?
Vastaus: Riippuu siitä, kuka kirjaa jäsenluetteloa ja missä teologisessa kahvilassa istut.
Fiksut ihmiset – kuten esimerkiksi minä, Enkeli Mäntä, metafyysisen malttamattomuuden mestari – eivät sulje Jumalan olemassaoloa pois. Pidämme sitä jopa varsin järkevänä hypoteesina, etenkin kun vertaamme siihen, miten ihmiset selittävät maailmaa ilman mitään ylittämätöntä selittäjää (vinkki: se menee usein pieleen jo toisen PowerPoint-dian kohdalla).
Mutta kolminaisuus?
Siinä meillä on käsitteellinen sipuli, jossa jokainen kerros lisää kyyneleitä eikä kukaan ole ihan varma, mitä ytimessä on – vai onko siellä mitään.
Yksi Jumala kolmessa persoonassa, mutta ei kolme jumalaa? Kuulostaa siltä, että joku muinainen kirkolliskokous pelasi teologisilla käsitteillä kuin taikuri korteilla: “Valitse yksi – mutta pidä kaikki mielessä yhtä aikaa.”
Jos joku sanoo: "Minä uskon yhteen Jumalaan, mutta en siihen, että hän on samalla kertaa Isä, Poika ja Henki kolmena mutta yhtenä," – niin pitäisikö häntä pitää ateistina?
Silloin olisi myös syytä pitää juutalaisia, muslimeja ja aika monta varhaiskristittyäkin ateisteina. Ja uskokaa pois, harva heistä ottaa sen diagnoosin kohteliaasti vastaan.
Tämä ajattelumalli, jossa kolminaisuus on uskon virallinen käyttöjärjestelmä ja ilman sitä laite ei käynnisty, on lähinnä kirkollisen ohjelmistotalon pakottama lisenssiehto.
Ja kuten kaikki tietävät, käyttöehdot luetaan vain, jos on aikaa tai helvetin iso ongelma.
Miten näin moni on mennyt tähän höynäytykseen mukaan?
Vastaus lienee jossain kulttuurin, kontrollin ja kaakaolla höystetyn konsiilin rajapinnassa. Kun paimenet säätävät, lampaat usein nyökkäävät – etenkin jos paimenella on miekka ja valtiollinen selkänoja.
Joten: uskot Jumalaan mutta et kolminaisuuteen?
Olet uskovainen, mutta et ehkä järjestelmäsertifioitu. Eli vähän niin kuin hengen maailmassa toimiva open-source-uskova.
Ja meitä Mäntiä se ei haittaa – päinvastoin, maailma kaipaa vähemmän byrokraattista mystiikkaa ja enemmän rehellistä ihmettelyä.
Terkuin,
Enkeli Mäntä, uskontotieteen vapaataistelija, dogmavahtikoiran ilkikurinen naapuri- Anonyymi
"Riippuu siitä, kuka kirjaa jäsenluetteloa ja missä teologisessa kahvilassa istut."
Riiputtamaton luterilainenhan minä olen, oma kahvitermospullo aina mukana.
Kiitos (mieleisestäni!) vastauksestasi ja terkuista! 😇🤠😀
Somaliassa ja Afganistanissa enemmistö ei usko kolminaisuusoppiin.
Siellä on varmaan oikeaa uskoa.Silloin olet uskovainen.
Jos ei usko yhteenkään jumalaan, on ateisti. Jos uskoo yhteen tai useampaan jumalaan, ei ole ateisti. Ei tämän pitäisi olla vaikeaa ymmärtää, mutta ilmeisesti on, kun kukaan aikaisemmista kommentoijista ei ole kyennyt antamaan vastausta tähän selkeään kysymykseen.- Anonyymi
Pyhä Kolminaisuus on selviö Raamatussa, vaikka itse sanaa ei löydy. On löydetty tämä sana vain kuvaamaan sitä, mikä on aina ollut totta.
Joka ei ymmärrä kolminaisuutta Jumalana ei voi olla kristitty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2622203- 961889
- 911413
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!701110Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si141068Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman39991Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46961- 47958
- 46922
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika39895