Kyseessä on "jalkakäytävän ja/tai pyörätien ylitys"
Tieliikennelain 24 §:ssä listatuissa väistämissäännöissä todetaan, että ajoneuvolla on aina ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä väistettävä kyseistä väylää käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa. Samaisessa lakipykälässä myös mainitaan, että tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen on väistettävä muita tienkäyttäjiä.
Enpä tiennyt, meinaan tuota että tasa-arvoisen risteyksen säännön kumoaa se että jos tulet yli suojatien niin olet väistämisvellinen kaikkia kohtaan. Toisin sanoen kun tulet suojatiemerkin takaa niin olet väistämisvelvollinen, voi sanoa että enpä ole ikinä moista kuullut. Te nyt varmaan tiesitte toki.
Katsoin myös finlex:stä niin tässä linkki
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_3__sec_24__heading
Tiesitkö tätä risteyksessä väistämisvelvollisuudesta
39
457
Vastaukset
- Anonyymi
Ihmeiden aika ei ole kohdallasi ohi.
- Anonyymi
Aloittajan olettamus ja ihmetyksen aihe oli vain väärä. Suojatietä ei lain tarkoittamassa kohdassa ole.
- Anonyymi
Olet käsittänyt asian väärin. Kyse on jalkakäytävästä tai pyörätiestä, eikä suojatiestä tai pyörätien jatkeesta. Kohdassa ei ole suojatietä, eikä siten sen tiemerkintää, eikä liikennemerkkiä laisinkaan.
Lakikohdassa lukee >> Ajoneuvolla on aina väistettävä: 5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;
Pitää väistää, kun ajaa yhtäjaksoisen pyörätien tai jalkakäytävän yli. "Tavallisessa" risteyksessä pyörätie tai jalkakäytävä katkeavat ajoradan reunaan ja ajoradan ylittävä osa on suojatie/pyörätien jatke. Kyseisessä lakikohdassa tarkoitetussa "erityisessä" tapauksessa jalkakäytävä/pyörätie jatkuu yhtäjaksoisena katkeamattomana väylänä, jonka autoilijat ylittävät. Kohdassa ei tuosta syystä ole tasa-arvosita risteystä.- Anonyymi
Pitää väistää, kun ajaa yhtäjaksoisen pyörätien tai jalkakäytävän yli, on koko asian ydin. On myös kohtia, jossa ajetaan yhtäjaksoisen katkeamattoman pyörätien/jalkakäytävän yli, vaikka se kevyenliikenteen väylä ei olekaan mitenkään korotettu.
- Anonyymi
Kyseinen lainkohta koskee alla olevassa kuvassa ilmenevää tienkohtaa.
https://maps.app.goo.gl/BUmnYyY1EoRCDxwG7
Kuvassa on ns. ylijatkettu jalkakäytävä. (Huomaa myös pyöräkaista.)
Tällaista jalkakäytävää ylittäessään ajoneuvon kuljettajan pitää väistää jalankulkijoita, joita jalkakäytävällä ovat sitä käyttämässä. Lisäksi jalkakäytävän ylityksen jälkeen on väistettävä kuvassa Telakkakatua pitkin kulkevia kaikki tienkäyttäjiä.- Anonyymi
Juuri näin. https://maps.app.goo.gl/wYrNFRZK9bDYCj6y7 kuvasta näkee, että kohdassa ei ole suojatietä (eikä myöskään pyörätien jatketta). Ylitetään siis yhtäjaksoinen/katkeamaton jalkakäytävä.
- Anonyymi
Tässä on vielä yksi esimerkki tuollaisesta yhtäjaksoisesta (ylijatketusta) pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylästä.
https://maps.app.goo.gl/tg2oEFMAE1A3Ze267
- Anonyymi
AP aloittaja, katsos joo, en tajunnut tuota mistä edelliset vastaajat hienosti osasi kertoa. Oli siinä silti ainakin varmentavaa tietoa mutta mikään ei siis ole muuttunut. Mutta on tuo epäselvä paikka varmasti jossain että onko siinä jalkakäytävä jonka ylität eli siis ajoradasta korotettu alue, talvella tuollainen voi helposti peittyä.
- Anonyymi
Osuit hyvin asian kipukohtaan. Se on juuri noin, että talvella tuollainen korotus/yhtäjaksoisuus jää helposti lumen ja jään alle piiloon.
- Anonyymi
"mutta mikään ei siis ole muuttunut."
On sikäli muuttunut, että ennen nykysiin voimassa olevaa tieliikennelakia [tuli voimaan 1.6.2020] ei jalkakäytävää ylittänyt ollut velvollinen väistämään kaikkia muita tienkäyttäjiä, vaan jalkakäytävän ylityksen jälkeen väistettiin OIKEALTA TULEVIA normaalin tasa-arvoisen risteyksen mukaisin väistämisssäännöin. Nykyisin väistetään kaikkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"mutta mikään ei siis ole muuttunut."
On sikäli muuttunut, että ennen nykysiin voimassa olevaa tieliikennelakia [tuli voimaan 1.6.2020] ei jalkakäytävää ylittänyt ollut velvollinen väistämään kaikkia muita tienkäyttäjiä, vaan jalkakäytävän ylityksen jälkeen väistettiin OIKEALTA TULEVIA normaalin tasa-arvoisen risteyksen mukaisin väistämisssäännöin. Nykyisin väistetään kaikkia.Ennen oli aika harvinaista, en kotikaupungissani tiedä ainoatakaan paikkaa, että olisi risteys, jossa ylitettäisiin jalkakäytävä siten, että vain oikealta tulijaa väistettäisiin.
Eiköhän moiset ylijatketut tulleet "muotiin" vasta uuden tieliikennelain myötä.
- Anonyymi
Aihetta käsitellään osittain myös tässä artikkelissa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f5644ea8-2979-4469-814a-1937cf2834e7
Tuossa pohditaan myös sitä, mikä on "samassa tasossa". Samassa tasossa ovat tiet tuollaisen pienestä korotuksesta huolimatta, vaikka artikkelissa mainittu henkilö onkin eri mieltä.- Anonyymi
Tuo Jaakkonen on niin rakastunut "ylijatketun jalkakäytävän" ihmeellisyyksien kommentointiin, ettei hän enää näe todellisuutta kaduilla. Eivät ihmiset tyhmiä ole...
Poliisi summaa aika hyvin tuon kysymyksen "Tasossa vai eri tasossa?" Jos ajoneuvot voivat törmätä risteyksessä toistensa kanssa, ne ovat samassa tasossa. Muuten puhutaan eritasoliittymästä, jossa näitä konfliktipisteitä ei ole.
Vaikka toimittaja kuinka etsii todisteita vastakkaisesta, tieliikennelakia pitää kuitenkin liikenteessä noudattaa. Näitä risteyksiä on valitettavasti toteutettu vääriin paikkoihin, mutta se on sitten eri ongelma. Ja se korjaantuu vain ajan kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo Jaakkonen on niin rakastunut "ylijatketun jalkakäytävän" ihmeellisyyksien kommentointiin, ettei hän enää näe todellisuutta kaduilla. Eivät ihmiset tyhmiä ole...
Poliisi summaa aika hyvin tuon kysymyksen "Tasossa vai eri tasossa?" Jos ajoneuvot voivat törmätä risteyksessä toistensa kanssa, ne ovat samassa tasossa. Muuten puhutaan eritasoliittymästä, jossa näitä konfliktipisteitä ei ole.
Vaikka toimittaja kuinka etsii todisteita vastakkaisesta, tieliikennelakia pitää kuitenkin liikenteessä noudattaa. Näitä risteyksiä on valitettavasti toteutettu vääriin paikkoihin, mutta se on sitten eri ongelma. Ja se korjaantuu vain ajan kanssa.En ota kantaa siihen, onko toimittaja tulkinnoissaan oikeassa vai väärässä, mutta se on selvää, että tällaiset kadunrakennustekniset erikoisuudet eivät millään tavoin edistä turvallista liikkumista. Tämäkin on yksi pyöräliiton lobbaamia järjettömyyksiä. Muita vastaavia ovat mm. pyörätien jatke, vastavirtaan pyöräily ym. Näiden tarkoitus on tehdä säännöistä niin sekavia ja vaikeatulkintaisia, että kukaan ei niitä täysin hallitse. Tämä luonnollisesti lisää vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Seuraava vaihe onkin sitten se, että pyöräliitto alkaa vaatia pyöräilijöille etuajo-oikeutta kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Kaikki tämä etenee takan suunnitelman ja käsikirjoituksen mukaan. Toivotaan, että päättävät tahot näkevät tämän vedätyksen läpi ja osaavat tehdä omat tulkintansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ota kantaa siihen, onko toimittaja tulkinnoissaan oikeassa vai väärässä, mutta se on selvää, että tällaiset kadunrakennustekniset erikoisuudet eivät millään tavoin edistä turvallista liikkumista. Tämäkin on yksi pyöräliiton lobbaamia järjettömyyksiä. Muita vastaavia ovat mm. pyörätien jatke, vastavirtaan pyöräily ym. Näiden tarkoitus on tehdä säännöistä niin sekavia ja vaikeatulkintaisia, että kukaan ei niitä täysin hallitse. Tämä luonnollisesti lisää vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Seuraava vaihe onkin sitten se, että pyöräliitto alkaa vaatia pyöräilijöille etuajo-oikeutta kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Kaikki tämä etenee takan suunnitelman ja käsikirjoituksen mukaan. Toivotaan, että päättävät tahot näkevät tämän vedätyksen läpi ja osaavat tehdä omat tulkintansa.
Pyörätien jatke on vain tiemerkintä. Se osoittaa nykylain mukaan sen, että ajoradan ajoneuvoille on liikennemerkillä määrätty väistämisvelvollisuus. Ei pidä enää sekoittaa, miten asia oli ennen. Väistämisvelvollisuus syntyy liikennemerkin mukaan, ei tiemerkinnän mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ota kantaa siihen, onko toimittaja tulkinnoissaan oikeassa vai väärässä, mutta se on selvää, että tällaiset kadunrakennustekniset erikoisuudet eivät millään tavoin edistä turvallista liikkumista. Tämäkin on yksi pyöräliiton lobbaamia järjettömyyksiä. Muita vastaavia ovat mm. pyörätien jatke, vastavirtaan pyöräily ym. Näiden tarkoitus on tehdä säännöistä niin sekavia ja vaikeatulkintaisia, että kukaan ei niitä täysin hallitse. Tämä luonnollisesti lisää vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Seuraava vaihe onkin sitten se, että pyöräliitto alkaa vaatia pyöräilijöille etuajo-oikeutta kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Kaikki tämä etenee takan suunnitelman ja käsikirjoituksen mukaan. Toivotaan, että päättävät tahot näkevät tämän vedätyksen läpi ja osaavat tehdä omat tulkintansa.
Kärkikolmiot ovat palaamassa ylijatkettujen jalkakäytävien eteen. Hallitus on säätämässä uuden lisäkilven, jota käytetään väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin yhteydessä.
Ylijatkettu jalkakäytävä osoitetaan lisäkilvellä 'ylijatkettu jalkakäytävä'.
https://www.is.fi/autot/art-2000010733893.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kärkikolmiot ovat palaamassa ylijatkettujen jalkakäytävien eteen. Hallitus on säätämässä uuden lisäkilven, jota käytetään väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin yhteydessä.
Ylijatkettu jalkakäytävä osoitetaan lisäkilvellä 'ylijatkettu jalkakäytävä'.
https://www.is.fi/autot/art-2000010733893.htmlTurha on silloin periaatteessa koko lisäkilpi. Väistämisvelvollisuus syntyy ihan jo sen kärkikolmion myötä, joka tällä hetkellä siis puuttuu noissa tapauksissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörätien jatke on vain tiemerkintä. Se osoittaa nykylain mukaan sen, että ajoradan ajoneuvoille on liikennemerkillä määrätty väistämisvelvollisuus. Ei pidä enää sekoittaa, miten asia oli ennen. Väistämisvelvollisuus syntyy liikennemerkin mukaan, ei tiemerkinnän mukaan.
Tarkoitinkin juuri tuota vanhaa tiemerkintää. Suomen liikennehistoriassa se on ehkä eniten epäselvyyksiä ja vaaratilanteita ja myös onnettomuuksia aiheuttanut merkintä. Koko homma olisi pitänyt viheltää poikki jo vuosia sitten. Mutta kuitenkin, sekin oli pyöräliiton kovan lobbaamisen aikaansaama hullutus, jonka pyöräliitto kuvitteli olevan oikotie kohti pyöräilijöiden etuajo-oikeutta kaikissa suojatietilanteissa.
- Anonyymi
Kumman väylän ajoneuvot ajavat sen toisen väylän yli, ei välttämättä aina ole täysin selkeä asia hahmottaa. Alla pari esimerkkikuvaa, joissa ei ole minkäänlaisia väistämismerkkejä, eikä tiemerkintöjä.
https://maps.app.goo.gl/EYo1bNzJdctDjjgf9
https://maps.app.goo.gl/iVP3qB9BHVaUWRE89
Autoilija tulee noissa kenties "vähäarvoiselta" tieltä, mutta idea tilanteiden tulkintojen haasteellisuudesta kuvista ainakin käy ilmi.- Anonyymi
KUvissa kumpikaan väylä ei ylitä toista. Ne ovat samassa tasossa ja risteävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KUvissa kumpikaan väylä ei ylitä toista. Ne ovat samassa tasossa ja risteävät.
Toinen voi silti olla sen toisen väylän ylittävä osapuoli. Noissa kohdissa ei ole suojatietä, eikä pyörätien jatketta. Sen perusteella voisi tulkita, että pyörätie jatkuu yhtenäisenä katkeamattomana väylänä ja autoilija väistää. Vai onko muka tasa-arvoinen risteys kyseessä? En ole sellaista nähnyt ajoradan ja pyörätien risteävien osien osalta koskaan.
Alla olevassa kuvassa väylät ovat myös samassa tasossa, mutta yhdistetty pyörätie katkeaa ajorataan ja ajoradan ylittävä osa on suojatie ja pyörätien jatke. Väistämisvelvollisuus on sitten osoitettu liikennemerkillä ajoradan ajoneuvolle.
https://maps.app.goo.gl/pbfZhNrsk1y5yqTc9 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen voi silti olla sen toisen väylän ylittävä osapuoli. Noissa kohdissa ei ole suojatietä, eikä pyörätien jatketta. Sen perusteella voisi tulkita, että pyörätie jatkuu yhtenäisenä katkeamattomana väylänä ja autoilija väistää. Vai onko muka tasa-arvoinen risteys kyseessä? En ole sellaista nähnyt ajoradan ja pyörätien risteävien osien osalta koskaan.
Alla olevassa kuvassa väylät ovat myös samassa tasossa, mutta yhdistetty pyörätie katkeaa ajorataan ja ajoradan ylittävä osa on suojatie ja pyörätien jatke. Väistämisvelvollisuus on sitten osoitettu liikennemerkillä ajoradan ajoneuvolle.
https://maps.app.goo.gl/pbfZhNrsk1y5yqTc9Ei voi tulkita mitään. Ajorata ja pyörätie risteävät.
Kuvassa ajorata jatkuu katkaisten pyörätien. Jollei väistämisvelvollisuudesta olisi liikennemerkillä määrätty, pyöräilijä väistäisi lain mukaan ajoradalle tulleessaan ajoneuvoja, jotka ajavat ajoradalla.
"onko muka tasa-arvoinen risteys kyseessä?"
Edellisessä kommentissa olevissa kuvissa risteys ei ollut tasa-arvoinen, vaan vähäiseltä tieltä tulevien on väistettävä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää käyttäviä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi tulkita mitään. Ajorata ja pyörätie risteävät.
Kuvassa ajorata jatkuu katkaisten pyörätien. Jollei väistämisvelvollisuudesta olisi liikennemerkillä määrätty, pyöräilijä väistäisi lain mukaan ajoradalle tulleessaan ajoneuvoja, jotka ajavat ajoradalla.
"onko muka tasa-arvoinen risteys kyseessä?"
Edellisessä kommentissa olevissa kuvissa risteys ei ollut tasa-arvoinen, vaan vähäiseltä tieltä tulevien on väistettävä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää käyttäviä.Jälkimmäisessä näkyy joku tolppa.
Olisiko liikennemerkki pudonnut tai pusikko kasvanut eteen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi tulkita mitään. Ajorata ja pyörätie risteävät.
Kuvassa ajorata jatkuu katkaisten pyörätien. Jollei väistämisvelvollisuudesta olisi liikennemerkillä määrätty, pyöräilijä väistäisi lain mukaan ajoradalle tulleessaan ajoneuvoja, jotka ajavat ajoradalla.
"onko muka tasa-arvoinen risteys kyseessä?"
Edellisessä kommentissa olevissa kuvissa risteys ei ollut tasa-arvoinen, vaan vähäiseltä tieltä tulevien on väistettävä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää käyttäviä.Niinhän ajorata ja pyörätie (pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain) risteävät myös tässä tapauksessa.
https://maps.app.goo.gl/tAHH67mqV6BCCaem8
Ero on ainoastaan tuo pieni, lähes huomaamaton korotus kevyenliikenteen väylän osalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän ajorata ja pyörätie (pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain) risteävät myös tässä tapauksessa.
https://maps.app.goo.gl/tAHH67mqV6BCCaem8
Ero on ainoastaan tuo pieni, lähes huomaamaton korotus kevyenliikenteen väylän osalta.Niin, pyörätie ja ajorata risteävät silloinkin, kun pyörätie jatkuu katkeamattomana. Silloin kuitenkin ajoneuvolla, joka ylittää pyörätien, on väistettävä pyörätietä käyttäviä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, pyörätie ja ajorata risteävät silloinkin, kun pyörätie jatkuu katkeamattomana. Silloin kuitenkin ajoneuvolla, joka ylittää pyörätien, on väistettävä pyörätietä käyttäviä.
Tuo on koko asian ydin, että ajoneuvolla, joka ylittää pyörätien, on väistettävä pyörätietä käyttäviä, kuten väistämissääntö määrää.
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä; - Anonyymi
^ Lisäys. Lain mukaan pitää väistää jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.
Laissahan ei lue, että pitää väistää korotettua jalkakäytävää tai pyörätietä käytäviä, vaan ihan jokaista yhtäjaksoisesti jatkuvaa jalkakäytävää tai pyörätietä käytäviä, kun ajetaan jalkakäytävän tai pyörätien yli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jälkimmäisessä näkyy joku tolppa.
Olisiko liikennemerkki pudonnut tai pusikko kasvanut eteen?"Jälkimmäisessä näkyy joku tolppa.
Olisiko liikennemerkki pudonnut tai pusikko kasvanut eteen?"
Siinähän on valaisinpylväs, jonka päässä on LED-valaisin. Kun katsot kuvaa vuodelta 2021 näet suuremman, oletettavasti elohopeahöyrylamppuvalaisimen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
^ Lisäys. Lain mukaan pitää väistää jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.
Laissahan ei lue, että pitää väistää korotettua jalkakäytävää tai pyörätietä käytäviä, vaan ihan jokaista yhtäjaksoisesti jatkuvaa jalkakäytävää tai pyörätietä käytäviä, kun ajetaan jalkakäytävän tai pyörätien yli.Ajatella, jos tuollaiseen poikkeavaan risteykseen laitettaisiin vain suojatie ja kolmio.
Saataisiin haluttu ajojärjestys, mutta ilmeisesti halutaan säästää jättämällä liikennemerkkejä pois? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatella, jos tuollaiseen poikkeavaan risteykseen laitettaisiin vain suojatie ja kolmio.
Saataisiin haluttu ajojärjestys, mutta ilmeisesti halutaan säästää jättämällä liikennemerkkejä pois?Kolmio riittää, niin se näkyy autoilijoille talvellakin. Suojatietä tai pyörätien jatketta ei kuuluu laittaa, jos se jalkakäytävä/pyörätie jatkuu yhtenäisenä katkeamattomana väylänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmio riittää, niin se näkyy autoilijoille talvellakin. Suojatietä tai pyörätien jatketta ei kuuluu laittaa, jos se jalkakäytävä/pyörätie jatkuu yhtenäisenä katkeamattomana väylänä.
Jalkakäytävään ja siten jalankulkijaan väistämiseen eivät kolmio tai stop merkit vaikuta. Siksi uusi tuleva H27 Ylijatkettu jalkakäytävä lisäkilpi on ihan aiheellinen ja informoi ylijatketusta jalkakäytävästä myös talvella.
Väylä, jossa on pelkkä pyörätie, niin sellaisen suhteen kolmio tai stop merkit sitten vaikuttavat, koska polkupyörä on ajoneuvo. Tuollaisia "pelkkä pyörätie" väyliä taitaa kuitenkin olla melko vähän. Useimmiten kyseessä on sitten pelkkä jalkakäytävä, tai yhdistetty väylä, jossa on sekä pyörätie, että jalkakäytävä.
- Anonyymi
Jalkakäytävä ei ole suojatie
- Anonyymi
Suojatie ei ole jalkakäytävä
- Anonyymi
Pyörätiekään ei ole jalkakäytävä, eikä jalkakäytävä ole pyörätie.
- Anonyymi
Suojatie on jalankulkijan, tai sille astuvan jalankulkijan suojapaikka. Mutta ei pyöräilijän.
Paitsi, jos suojatietä ennen on kolmio, tai stop merkki. Jos merkki on suojatien jälkeen, tai sitä ei ole, pyöräilijä väistää.- Anonyymi
Aloituksen kaltaisessa kohdassa ei edes ole suojatietä (eikä pyörätien jatketta).
Ajoradan ajoneuvot ajavat tuollaisessa kohdassa yhtäjaksoisen jalkakäytävän/pyörätien/yhdistetyn väylän yli ja ylittävänä osapuolena ovat väistämisvelvollisia jalankulkijoita/pyöräilijöitä kohtaan.
- Anonyymi
Tieliikennelakiin ollaan lisäämässä seuraavaa asiaan liittyen. Lisäkilpi tulisi olemaan H27 Ylijatkettu jalkakäytävä.
"Ylijatketun jalkakäytävän liikenteenohjaus
Tieliikennelakiin lisättäisiin uusi ylijatkettua jalkakäytävää osoittava lisäkilpi H27. Lisäkilpeä käytettäisiin merkin B5 tai B6 yhteydessä risteyksissä, joissa merkki B5 tai B6 on asetettu ajosuunnasta ennen ylijatkettua jalkakäytävää. Liikennemerkkiyhdistelmää voitaisiin käyttää ennen ylijatkettua jalkakäytävää, joka on korotettu ajoradasta molemmin puolin madalletulla reunatuella. Merkkiyhdistelmä selventäisi väistämisvelvollisuutta erityisesti talviolosuhteissa, joissa ylijatketun jalkakäytävän havaittavuus voi olla risteykseen jäävän lumen ja jään vuoksi huono."
"Liite 3.8. Tieliikennelain lisäkilpiä koskevaan liitteeseen 3.8 lisättäisiin ajoneuvoryhmää osoittaviin lisäkilpiin (H12) uusi kevyiden sähköajoneuvojen ajoneuvoryhmää osoittava lisäkilpi H12.14. Kevyen sähköajoneuvon ajoneuvoryhmää osoittaisi lisäkilvessä oleva sähköpotkulautasymboli. Lisäkilvellä osoitetaan, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa. Jos kielto, rajoitus, määräys tai sääntö ei koske lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, lisäkilvessä käytetään tekstiä "Ei koske". Uusi lisäkilpi mahdollistaisi kevyiden sähköajoneuvojen liikenteenohjauksen erillään polkupyöristä.
Liitteeseen 3.8. lisättäisiin myös uusi ylijatkettua jalkakäytävää osoittava lisäkilpi H27. Lisäkilpeä käytettäisiin merkin B5 tai B6 yhteydessä risteyksissä, joissa merkki B5 tai B6 on asetettu ajosuunnasta ennen ylijatkettua jalkakäytävää. Liikennemerkkiyhdistelmää voitaisiin käyttää ennen ylijatkettua jalkakäytävää, joka on korotettu ajoradasta molemmin puolin madalletulla reunatuella. Merkkiyhdistelmällä informoitaisiin ajoneuvon kuljettajaa väistämisvelvollisuudesta ennen jalkakäytävän ylitystä. Väistämisvelvollisuudesta jalkakäytävää ajoneuvolla ylitettäessä säädetään tieliikennelain 24 §:n 3 momentissa. Merkkiyhdistelmä selventäisi väistämisvelvollisuutta erityisesti talviolosuhteissa, joissa ylijatketun jalkakäytävän havaittavuus voi olla risteykseen jäävän lumen ja jään vuoksi huono. Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarpeelliset säännökset liikenteenohjauslaitteiden käytöstä."
"Voimaantulo
Ehdotetaan, että lait tulevat voimaan 1.5.2025. Liikennepalvelulain 18 b §:n mukainen mikroliikennelupa vaadittaisiin kunnissa 1.5.2025 alkaen. Kunnan päätöksellä mikroliikenneluvan käyttöönottoa voitaisiin lykätä, kuitenkin enintään 1.1.2026 asti. Ylijatkettu jalkakäytävä tulisi osoittaa liitteen 3.8 H27 kohdassa säädetyllä tavalla vuoden kuluessa lain voimaantulosta."- Anonyymi
Lain voimaantulopäivän jälkeen on siis yksi vuosi aikaa lisätä uusi 'Ylijatkettu jalkakäytävä' (H27) lisäkilpi tarvittaviin kohtiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lain voimaantulopäivän jälkeen on siis yksi vuosi aikaa lisätä uusi 'Ylijatkettu jalkakäytävä' (H27) lisäkilpi tarvittaviin kohtiin.
Eilen ja toissa päivänä tästä uudesta lisäkilvestä keskusteltiin täällä https://keskustelu.suomi24.fi/t/18831950/ylijatkettu-jalkakaytava---ei-karkikolmiota-ei-suojatiemerkintoja-mutta-olet-vaistamisvelvollinen#comment-135294570
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517383Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?435221HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3032856- 1592239
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki362155- 241774
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1401688Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4091616mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111527Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t41467