Monet ovat hyvin herkkiä kun puhutaan
tunteiden merkityksestä. Ei tunteissa mitään
vikaa ole, kaikki me niitä koemme.
Eräät liittävät uskonkin tunteisiin. Kun on
oikein vahva tunnelataus, silloin usko on
ikään kuin oikeampaa ja todellisempaa.
Mutta uskoa Jumalaan ei mitata tunteissa
eikä tuntemuksissa. Jumala ei muutu
eikä Kristuksen teko saa mitään lisää eikä
mitään siitä oteta pois tunteidemme takia.
Jumala ei ole tunteiden huippuhetkinä sen
lähempänä kuin ahdistuksen tai epäilyn
päivinä.
Jumala on aina sama ja aina läsnä
Kristuksessa tuntuu minusta sitten miltä
tahansa. Usko ei pohjimmiltaan ole tunteita
eikä tunteissa. Oikein ymmärrettynä
tämä on valtavan vapauttava asia.
Samoin monet pitävät ahdistavana kun
meitä muistutetaan omasta synnin luonnosta,
koska olemme jo ”uusia luomuksia”.
Oikein ymmärrettynä tämäkin asia on
vapauttava, sillä se poistaa oman minän
lakihenkisiä kuvitelmia ja yrityksiä, ohjaten
meitä lisääntyvässä määrin yksin Kristuksen
armon alle.
Ei tarvitse olla muuta kuin armahdettu syntinen.
Jeesus liittää opetuksensa loppuun vielä
muistutuksen anteeksiantamisesta, joka on
hyvän omantunnon säilyttämisen edellytys.
11:25: ”Ja kun te seisotte ja rukoilette,
niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on
jotakin toistansa vastaan, että myös teidän
Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi
teidän rikkomuksenne.”
Mitä ”uskon pitäminen” on?
Mitä Jeesuksen tarkoittama usko Jumalaan
siis sisältää?Ensiksi se sisältää kristityn asenteen
alistua Jumalan tahdon alle, tyytyä siihen
mitä Hän antaa, vaikka se ei aina olisikaan
sitä, mitä olemme pyytäneet ja odottaneet.
Jumala haluaa meidän rukoilevan ja anovan,
mutta ymmärryksemme olkoon, että
Hän lopulta päättää meidän iankaikkiseksi
parhaaksemme.
Toinen asia on hyvän omantunnon säilyttäminen
eli anteeksiantaminen muille ja
lyhyet tilivälit Jumalan kanssa. Se sisältää
käsityksen omasta kadotetusta tilasta ilman
Kristusta. Se ei selittele omia syntejä,
lankeemuksia ja virheitä omaksi parhaaksi,
vaan vie ne pian Jumalan eteen ja vastaanottaa
Hänen armonsa Kristuksessa. Jeesus
antoi opetuksen publikaanista, joka pyytää:
”Jumala ole minulle syntiselle armollinen”,
Luuk.18:13.
Tämä ei ole uskovan asenne vain uskoontulon hetkellä, vaan
jatkuva päivittäinen ja aito hengellinen
kokemus.Jos haluamme elää päivittäisessä uskon
uudistuksessa, meidän on aina uudestaan
kohdattava totuus itsestämme: vain Kristuksessa
olen vapaa synnistä ja puhdas
Jumalan edessä. Jos astun pois tästä asenteesta,
jos siirryn pois Kristuksesta, syntini
säilyy ja olen Jumalan tuomion alainen.
Vain tämän totuuden jatkuva kohtaaminen
säilyttää uskon elävänä. Armo ja
Kristuksen merkitys elämässämme ei
pysy tuoreena, jos astumme minä- ja ihmiskeskeisen
uskonnon poluille. Jos lisäämme
uskoon jotakin yli Kristuksen tai
jotakin ohi Kristuksen tai tuomme jotakin
Kristuksen rinnalle.
Vertauksessaan uskon siemenen kylvämisestä
Mark. 4:3-8, Jeesus mainitsee,
kuinka osa siemenistä putosi mikä mihinkin
maaperään, joissa siemen ei voi kasvaa.
Osa putosi hyvään maahan ja kasvoi.
Me kristityt olemme maaperä ja Jumalan
armahtakoon, että jokainen meistä olisi
istuttanut uskon siemenensä hyvään maaperään.
Usko Jumalaan on sidottu yksin
Kristukseen ja syvään päivittäin jatkuvaan
vakaumukseen Kristuksen teon valtavasta
merkityksestä minulle. Kristus on
portti, josta meidän on käytävä läpi ja tie,
jota meidän on edettävä ja jossa meidän
tulee pysyä.
Usko Jumalaan on Kristuksessa Jumalan
käsiin luovutettu elämä kaikkine vikoineen,
puutteineen ja synteineen. Se on
tila jossa olemme Kristuksessa ja asenne,
johon Kristuksen henki meidät johtaa.
Uskon, että juuri tähän Jeesus meitä kehottaa.
( Lähde: Tämän Juhani Aitomaan kirjoituksen Vapaasana - foorumille on tuonut nm. Hellevi Huhti 23, 2018 5:25 am)
s-seutulainen
Usko ja tunteet
28
257
Vastaukset
- Anonyymi
S-seutulaien, olet raateleva susi ja ryöväri!!!! Mene omaa sleyn kirkkoosi ja pysy kirkossasi koko saataisen lihasi pyhyydessä!!!!
- Anonyymi
Parhami opetti oikein ja antoi esikuvan miten pitää elää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selvemmän kuvan antoivat kokonaisen kaivan vuokraajat parinvaihtopileitä varten!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ikinä eläisi toisen kuvan mukaan,en ole orja sillä minulla on oma suhde Isään ja Kristuseen.
Voi juma,että johonkin ihmisen reppanaa uskosin ja olisin kultissa mukana.:))
Nauran pask...
- Anonyymi
Mikä ero on uskolla ja tunteilla ?
- Anonyymi
Uskon villitykset (villitsevät henget) antavat hyviä mutta haihtuvia fiiliksiä.
Tälläiset tunteet eivät ole pysyviä. - Anonyymi
Jùuri tunteita usko on.
Miten vihaa amerikan homoja ja Gazan lapsia.
Tunteiden kautta tulee teot. - Anonyymi
"Mutta HENKI SANOO SELVÄSTI, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja NOUDATTAVAT VILLITSEVIÄ HENKIÄ ja riivaajien oppeja"
Uskotko Pyhään Henkeen ? - Anonyymi
Vihan tunteissa juuri eletään herjoissa ja tappamisen vimmassa.
- Anonyymi
Usko nimenomaan on tunteita mitkä herjaaminen synnyttää sekä se kun ei anneta toisille ihmisille ihmisarvoa. Ei kuolleille homoille eikä Gazan lapsille. Toisia voi herjata ja toisten pitää kuolla.
- Anonyymi
Hellareissa on paha homovirus.
- Anonyymi
Se on sammakon muotoinen.
- Anonyymi
Kirkot ja lahkot ovat petollisia. En ikinä liity heihin,usko on Kristukseen omanani.
- Anonyymi
"Helluntailaisuus kaipaa menneen ajan hurmoshenkeä."
Pitääkö tämä tänä päivänä paikkaansa ? - Anonyymi
Tämän päivän usko on herjaamisessa. Se pyhittää kaikki keinot ja Raamattu näyttäytyy vain siinä valossa miten sillä voidaan herjata muita millaisia muka ovat.
Niillä mennään eikä mitään muuta tavoitella uskossa eikä mikään muu asia ole tärkeä.- Anonyymi
Vähän siinä on tunteille paikkaa kun huomaa pelastuneensa varmalta hukkumiselta kuivalle maalle!
Kyllä siitä puhetta riittää.
Mutta koitappa puhua samalla tunteella ilman sitä läheshukkumista, kokeile jää samalle tasolle kuin riviluterilaisen kertomus uskostaan!
- Anonyymi
Onneksi pakkovauvakastetut "vahanuket" ovat tuntteettomia!
- Anonyymi
Tunteet saa esille henkien pumppauksilla.
Se on perinteistä helluntailaisuutta jo yli 120 vuotta. - Anonyymi
Herjauksilla pumpataan vihaa ja halveksuntaa.
- Anonyymi
Se kaikkien pumppauksien äiti.
- Anonyymi
Mulla oli pyörässä liian vähän ilmaa alapuolella, ja se oli lytyssä. Ylhäällä oli ilmaa enempi. Ja se näytti silmälle ihan normilta. Silloinhan, jotakin oli oltava neuvoksi, jotta sai mentyä pyöräilemään. Onneksi meiltä löytyi käspumppu, niin sai lähdettyä pyöräilemään. On se kumma paikka. Onkohan siellä reikä? Venttiili harvemmin valskaa, ne on aika varmoja.
Totta kai Herraa kiitin, kun talven jäljiltä yleensäkin löysin käsipumpun. Aatelkaa kuinka lapsellinen olen. Pumpun itse ja omilla palkkarahoilla ostanut, ja omin voimin tienannut.
- pumpun esimies - - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla oli pyörässä liian vähän ilmaa alapuolella, ja se oli lytyssä. Ylhäällä oli ilmaa enempi. Ja se näytti silmälle ihan normilta. Silloinhan, jotakin oli oltava neuvoksi, jotta sai mentyä pyöräilemään. Onneksi meiltä löytyi käspumppu, niin sai lähdettyä pyöräilemään. On se kumma paikka. Onkohan siellä reikä? Venttiili harvemmin valskaa, ne on aika varmoja.
Totta kai Herraa kiitin, kun talven jäljiltä yleensäkin löysin käsipumpun. Aatelkaa kuinka lapsellinen olen. Pumpun itse ja omilla palkkarahoilla ostanut, ja omin voimin tienannut.
- pumpun esimies -Vähäsen siinä on kirkkoisien oppien vastaista kun menit itse pumppaamaan!
Omaa vanhurskautta siinä olit hankkimassa.
Vanhurskaampaa olisi vain luottaa kumin yläosan oikeaan pyöreyteen ja uskoa alaosan olevan väärää oååia lahkolaisuutta se on! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähäsen siinä on kirkkoisien oppien vastaista kun menit itse pumppaamaan!
Omaa vanhurskautta siinä olit hankkimassa.
Vanhurskaampaa olisi vain luottaa kumin yläosan oikeaan pyöreyteen ja uskoa alaosan olevan väärää oååia lahkolaisuutta se on!Kunhan nyt vähä passikuvansa näköisille kevennystä. Tosin ei ne omat voimat aina riitä.
Jos velttous olisi yllättänyt, olisi pyörälenkki jäänyt tekemättä. Eikös se niin vähän mene?
- Anonyymi
1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.
6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
( Room. 10)
s-seutulainen- Anonyymi
s-seutulainen, valehtelet päin silmiä, sait täydellisen, se on täysin kuolleen uskontosi, papin valuttessa vettä pääsi. SANAN TODISTUKSEN MUKAAN SINÄ OLET VARAS JA RYÖVÄRI. OLET LAMMASTARHASSA VARKAISSA!
- Anonyymi
Tunteet ovat subjektiivisia ja usein myös ristiriitaisia. Ne kertovat oikeastaan vain ihmisestä itsestään. Vanhan ajan helluntailaiset tiesivät: "Uskoni ei ole tunteissa, eikä antimies iloissa...."
Usko on omista suorituksista luopumista, kasvamista armossa ja Kristuksen tuntemisessa. Matkan varrella voi herätä monenlaisia tunteita, mutta Kristus-kallio kestää myös tunnemyrskyt. - Anonyymi
Ihminen ilman tunteita on psykopaatti.
Kannattaa kiertää kaukaa. - Anonyymi
1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut - sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet -
9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat."
10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.
( 1 Kor. 2)
s-seutulainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2491921- 961859
- 911393
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!701090Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si13999Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46951Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38938- 47938
- 46902
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika39885