Ajattelin myydä asuntoni itse ilman välittäjää

Anonyymi-ap

Sattuuko täällä olemaan ketään joka olisi hoitanut oman asuntonsa myynnin itse??

Välittäjien hinnat on törkeät, asuntosi myynnistä joutuisin maksamaan noin 12000 euroa ja siihen en ole valmis...

Mitä pitäisi ottaa huomioon ja mihin erityisesti kiinnittä huomiota? Ajattelin pitää esittelyt vain yksityisnäyttöinä ennltasovittuina aikoina, koska minullahan on koko omaisuus täällä enkä halua tänne haahuilijoita. ;D

38

272

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos sinun täytyy kysellä täältä neuvoja, niin parasta että käytät välittäjää. Tämä ei ole kettuilua vaan rehellinen mielipiteeni.

• Anonyymi

Helppo homma

• Anonyymi

Mitä kummallista siinä on. Oma pankki kumminkin asuntopaperit tekee.
      Varaa vain aika.

• Anonyymi

Juuri niin.

• Anonyymi

Mutta pitkin hampain tekee kun ei käytä pankin omaa välittäjää.

• Anonyymi

Asunnon myynti on tällä hetkellä aivan tolkuttoman vaikeaa. Kauppaa ei synny ammattilaisvälittäjiien kuin tavisten omillakaan myyntiponnisteluilla.

Ostava asiakas ei ole yhtään vakuuttuneempi ja luottavaisempi, vaikka "myyjä myy ikiomaa asuntoansa", vaan on lopulta epäilevämpikin kerrottujen asioiden suhteen

Sinällään asuntokaupan teknisen puolen ja paperit pystyy oma pankki tekemään. Mutta 1...3 vuoden mittaiseksi venyvä epätoivoinen myyntiprojekti on kovaa aikaa itsekseen myyjän odotella ostajaa.

• Anonyymi

itsellä oli yli 3 vuotta myynissä asunto myynti yrityksessä ,lopulta ruuraaja talossa sai kaupat

• Anonyymi

"Välittäjien hinnat on törkeät, asuntosi myynnistä joutuisin maksamaan
      noin 12000 euroa ja siihen en ole valmis..."

Vaikka tekisit oman asuntosi hiintapyynnön kuinka realistiseksi tahansa, joudut nykyhetkellä pudottamaan hintaasi 50.000...150.000 luokkaa olevan rahasumman.

• Anonyymi

Itse myin kolme ekaa asuntoani itse. Yksiön, kaksion ja kolmion.

Ennen nettiä piti viedä paikallilehteen valmis myyntiteksti ja sen kautta sain kaupat.

Viimeisimmän myin välittäjän kautta, on helpompaa.

En osaa oikein suositella omatoimista myymistä, mutta välittäjiä kannattaa kilpailuttaa vapaasti. Voi sopia esim kiinteän välityspalkkion.

• Anonyymi

Ostajahan tuon välittäjän palkkion maksaa. Sää vaan ilmotat paljonko haluat itse käteen rahaa. Välittäjä lisää palkkionsa myytävän asunnon hintaan.

• Anonyymi

Ostaja ei maksa välittäjän palkkiota vaan se otetaan myyntihinnasta. Mieti: 700 000:- hintaisen asunnon palkkio voi olla 20 000:-.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ostaja ei maksa välittäjän palkkiota vaan se otetaan myyntihinnasta. Mieti: 700 000:- hintaisen asunnon palkkio voi olla 20 000:-.

Suomessa ei ole asuntoja, joiden arvo on yli 100 000. Hintapyyntöjä voi olla.

• Anonyymi

Ei varmasti maksa ostaja vaan myyjä. Jos noin alkeellista asiaa et tiedä, niin kannattaako edes ottaa osaa keskystekuun?

• Anonyymi

Tilaa ihan ensi asuntokuvaukseen erikoistunut kuvaaja ottamaan kuvat. Katso kuvaajan työnäytteet, erityisesti katso ettei kuvaaja ota kuvia matalata eikä liian laajakulmalla. Siivoa asunnosta kaikki turha pois näkyvistä, unohda asunnon stailauspalvelut,

• Anonyymi

Ja drone-kuvaus alueesta ja pihapiiristä

• Anonyymi

Välittäjät tekevät kuvamuokkausta aivan yleisesti. Myyntiesitteen kuvat eivät ole todellisia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Välittäjät tekevät kuvamuokkausta aivan yleisesti. Myyntiesitteen kuvat eivät ole todellisia

Tyhjiin asuntoihin lisätään joskus kuvankäsittelyllä huonekaluja, sen tekee siihen erikoistuneet yritykset. Enemmän häiritsee ne stailatut asuntokuvat sekä matalalta otetut kuvat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on totta.

• Anonyymi

Siitä on paljon juttua asunnon itse myymisestä.

Asunnon myyminen itse välittäjän sijaan voi säästää sinulta merkittäviä summia välityspalkkioissa, mutta se vaatii myös oma-aloitteisuutta, aikaa ja perehtymistä asuntokaupan saloihin. Tässä tärkeimmät asiat, jotka sinun tulee ottaa huomioon:

1. Hyvä valmistautuminen ja suunnittelu:

Markkinatutkimus: Selvitä alueesiHintataso.fi ja Etuovi.com -palveluista vastaavien asuntojenHintapyyntöjä ja toteutuneita myyntihintoja. Ole realistinen oman asuntosi hinnoittelussa. Liian korkea hinta voi pitkittää myyntiaikaa, ja liian alhainen hinta voi aiheuttaa taloudellisia tappioita. Voit harkita myös ammattilaisen hinta-arvion pyytämistä, vaikka et välittäjää käyttäisikään.
      Asunnon kunto ja stailaus: Varmista, että asuntosi on siisti, valoisa ja houkutteleva. Karsi ylimääräiset tavarat, tee tarvittavat pientä korjaukset ja panosta hyvään ensivaikutelmaan.
      Valokuvaus: Laadukkaat ja edustavat valokuvat ovat myynti-ilmoituksen A ja O. Harkitse ammattivalokuvaajan palkkaamista, sillä kuvat houkuttelevat potentiaalisia ostajia näyttöihin. Ota kuvia kaikista asunnon tiloista, myös ulkokuvia ja pohjapiirros.
      Tarvittavat asiakirjat: Hanki valmiiksi kaikki asunnon myyntiin liittyvät oleelliset asiakirjat, kuten:
      Isännöitsijäntodistus (ei vanhempi kuin 3 kk)
      Yhtiöjärjestys
      Energiatodistus (jos vaaditaan)
      Pohjapiirros
      Mahdolliset remonttitiedot ja kuitit
      Talousarvio ja PTS (pitkän tähtäimen suunnitelma)
      Yhtiökokouspöytäkirjat (viimeisimmät)
      2. Markkinointi ja myynti-ilmoitus:

Myynti-ilmoitus: LaadiInformatiivinen ja rehellinen myynti-ilmoitus. Kerro asunnon perustiedot (pinta-ala, huoneiden lukumäärä, rakennusvuosi, sijainti), mutta tuo esiin myös sen parhaat puolet ja mahdollisetUnique selling pointit (USP). Panosta oikeinkirjoitukseen ja selkeään ilmaisuun.
      Ilmoitusportaalit: Julkaise ilmoituksesiSuosituissa asuntoportaaleissa, kuten Etuovi.comissa ja Oikotie Asunnoissa. Niissä tavoitat laajan joukon potentiaalisia ostajia. Ilmoituksen hinta vaihtelee portaaleittain.
      Näytöt: Ole valmis järjestämään asuntonäyttöjä joustavasti potentiaalisille ostajille. Vastaa kysymyksiin rehellisesti ja asiantuntevasti. Anna kiinnostuneille aikaa tutustua asuntoon rauhassa. Voit halutessasi laatia esitteen asunnosta näyttöön tuleville.
      3. Tarjousneuvottelut:

Tarjousten vastaanotto: Ole valmis vastaanottamaan ostotarjouksia. Suullinenkin tarjous on sitova, muttaOn suositeltavaa pyytää tarjous kirjallisena (esim. sähköpostitse), jotta ehdot ovat selkeät.
      Neuvottelut: Ole valmis neuvottelemaan hinnasta ja muista ehdoista ostajaehdokkaiden kanssa. Päätä etukäteen, mihin hintaan olet valmis asunnon myymään.
      Tarjouksen hyväksyminen: Kun olet hyväksynyt tarjouksen, tee siitä kirjallinen sopimus ostajan kanssa.
      4. Kauppakirja ja kaupanteko:

Kauppakirjan laatiminen: Kauppakirja on sitova sopimus asunnon myynnistä. On erittäin suositeltavaa käyttääKauppakirjan laatimisessa apuna lakimiestä tai muuta asiantuntijaa, jotta kaikki juridiset seikat tulevat huomioiduksi oikein. Virheellinen kauppakirja voi aiheuttaa myöhemmin ongelmia. Kauppakirjasta tulee käydä ilmi muun muassa:
      Myyjän ja ostajan tiedot
      Kaupan kohde (asunnon tiedot)
      Kauppahinta ja maksuehdot
      Omistus- ja hallintaoikeuden siirtymisajankohta
      Vastuu asunnon kunnosta
      Mahdolliset muut sovitut ehdot
      Kaupanteko: Kaupat tehdään yleensä pankissa. Myyjä luovuttaa osakekirjan ostajalle, ja ostaja maksaaKauppahinnan sovitusti. Muista varata riittävästi aikaaKaupantekotilaisuuteen ja ottaa tarvittavat henkilöllisyystodistukset mukaan.
      5. Verotus:

Luovutusvoittovero: Asunnon myynnistä saatu voitto on pääsääntöisesti veronalaista pääomatuloa. Verot maksetaanKaupantekovuonna. On kuitenkin olemassa tietyt ehdot, joiden täyttyessä oman vakituisen asunnon myynti voi olla verovapaata (esimerkiksi, jos olet asunut asunnossa yhtäjaksoisesti vähintään kaksi vuotta).
      Ilmoitusvelvollisuus: Vaikka asunnon myynti olisi verovapaata, sinun on silti ilmoitettava myyntitiedot veroilmoituksessasi.
      Muita huomioitavia asioita:

Myyjän vastuu: Myyjänä sinulla on laaja tiedonantovelvollisuus ostajaa kohtaan. Sinun tulee kertoa kaikki asunnon tunnetut viat ja puutteet sekä taloyhtiötä koskevat oleelliset asiat.
      Aika ja vaiva: Asunnon myyminen itse vie aikaa ja vaivaa. Sinun on oltava valmis panostamaan markkinointiin, näyttöihin jaPaperitöihin.
      Oma osaaminen: Arvioi oma osaamisesi asuntokaupan eri osa-alueilla. Jos et ole varma jostakin asiasta, älä epäröi pyytää neuvoaTarvittaessa (esim. lakimies).
      Asunnon myyminen itse voi olla taloudellisesti kannattavaa, jos olet valmis panostamaan aikaa ja vaivaa prosessiin ja olet perillä asuntokaupan perusteista. Jos koet olosi epävarmaksi jossakin vaiheessa, harkitse ammattilaisen apua.

• Anonyymi

Myin okt itse. Välittäjälle maksoin paperitöistä. Ihan järkevää.

• Anonyymi

Ostajan kanssa menimme pankkiin ja siinä pankkiiri teki paperit ja siinä se.
      Pankkiiri sanoi vain, että tämähän on heidän hommansa. Mistään palkkioista siinä ei juteltu mitään.
      Helppoa kuin heinän teko

• Anonyymi

Ei ole mitään pankkiireja olemassakaan. Pankissa on palvelusväkeä, joka tekee paperit.

• Anonyymi

Suomessa ollaan vikaraiteilla.
      Ostajatkin ihmettelevät jos myy ilman välitysmafian maksuja.

• Anonyymi

Siittä vaan. Aika paljon paperityötä, pyydät lippua ja lappua. Ymmärrän kyllä, että kun noilla välittäjillä on kovat taksat, miksi kaikki haluaisi myydä itse, mutta ehkä itse antaisin ammattilaiselle, ettei tulis sitä käräjäreissua.

• Anonyymi

Itse kun myin niin käsirahaa en saanut vaikka kerroin että jouduin hylkäämään toiseksi parhaan tarjouksen. Ostaja pelkäsi viimeiseen asti että ottaisin rahat ja juoksisin.

• Anonyymi

Asuntoja on nykyään liian paljon tyhjillään odottamassa ostajaa. Sekä uusia että vanhoja. Nyt on ostajan markkinat. Vaikeaa on myydä välittäjänkin.

• Anonyymi

Aina ollaan vaimon kanssa myyty asuntomme itse. Itse osaa kertoa asunnon ja alueen parhaat puolet paremmin

• Anonyymi

>... osaa kertoa asunnon ja alueen parhaat puolet paremmin

Tuohan välittäjän käytössä naurattaakin eli tietämättömälle välittäjälle maksettava

• Anonyymi

Ostaja tuon välittäjän palkkion maksaa. Jos itse on huono kauppamies niin sitä myy vanhan autonsakin vaikka 3000 hintaan Vähänkin parempi kauppamies saa samasta autosta 6000.

Välittäjälle ei pidä maksaa tietenkään yhtään jos ei se saa vähintään haluttua hintaa asunnosta + omaa palkkiotaan.

• Anonyymi

Myin rivitalokolmiomme noin 23 vuotta sitten itse.

Kävin saman taloyhtiön identtisen asunnon esittelyssä jasain pohjapiirrustukset ja myyntiesutteen.
      Siitä kopsasin omani.

Hintapyyntönsä oli 320'000 mk ja välityspalkkio Huonestokeskuksella jotain 25'000.

Pyysin omastani sen verran vähemmän eli 305'000 mk.

Omani meni 10 päivässä, kun Huonestokeskus myi sitä toista kämppää 3 kuukautta.

Summa summarum myy itse ja myy halvemmalla, niin saat myös myytyä. Pelkkä myynti-ilmoitus kun ei vielä rikastuta.

ps valtaosa rivitalo-osakkeiden kauppaajista hintaluokassa 150-250 tuhatta € pyytää nykyään 10-30 tuhatta yli sen hinnan, mitä ostajat ovat valmiita maksamaan.

Suuri asuntokauppaa hidastava tekijä on myös pätkätyöt, irtisanomisten helpotukset ja yleinen perusturvallisuuden heikkeneminen (sota, trup, jne)

• Anonyymi

Myin entisen kämpän markkoina ja maksoin seuraavan euroina.
        Silloinkaan ei kauppa käynyt, kuten ei käynyt 1990-luvullakaan.

• Anonyymi

>>Ostajan kanssa menimme pankkiin ja siinä pankkiiri teki paperit ja siinä se.
      Pankkiiri sanoi vain, että tämähän on heidän hommansa. Mistään palkkioista siinä ei juteltu mitään.>>

Täällä on tuollaisia 35-vuotta vanhojen tapahtumien muistelijoita oikein olan takaa nyt. Minäkin ostin ensimmäisen asuntomme 1985 Kaivokadun Postipankin pankkikonttorissa. Osakehuoneiston kaupassa ei tarvittu edes pankin apuakaan, selvä kauppakirjapohja, ja käsiraha ja köytännössä koko 285.000 markan kauppasumma maksettiin saman tien pankin kautta myyjälle.

Kaivokatu ja Postipankki konttoreineen ovat kadonneet. Eihän pankkikonttoreita juuri enää ole missään. Sinne pitää varata aika, että pääsee edes kassarouvan kanssa puhumaan ja asioimaan.

Pankkikonttoreissa oleva väki ei osaa kiinteistökauppoja tehdä. Ne ohjaavat oman konsernin välittäjän juttusille aika nopeata.

Osakehuoneiston kaupan osaa edelleenkin tehdä ilman pankin apua, Ei siinä mitään sellaista neuvoa tarvita, kunhan katsoo että rahat saa omalle tililleen, ja ostaja saa osakekirjat sovitusti haltuunsa.

Kiinteistökaupoissa tulee kaikenlaiset homevauriot ja 5 vuoden takuut ja muut vaivat niskoille. Se on jo sillä tavalla vaativampaa.

Suurin vaikeus on nimenomaan sen ostajan löytämisessä nykymaailmassa. Sekä osakkeet että kiinteistöt liikkuvat tosi huonosti.

• Anonyymi

Parikin kertaa olen itse myynyt ilman turhia välittäjiä. Ensikertalaiselle löytyy netistä paljon hyviä ohjeita. Siitä vaan!

• Anonyymi

Välistävetäjät on niin nähty. Nuhjuisia, halvasti flipattuja 70- 80- rivareja, kerrostaloja myydään lähes uuden hinnoilla. Välittäjillä on takuulla kartelli, jolla yritetään pitää hinnat liian korkeina ja siksi kauppa ei vaan käy. Ainoa keino välittäjien hirmuvaltaa vastaan on, että ihmiset alkaa taas myydä itse.

• Anonyymi

Vuokranantajaan ei kannata törmätä ja ulosottovirasto ei paljon maksa.

• Anonyymi

Minä. Voin kertoa, että on tosi iso ja stressaava duuni, eikä stressi lopu kaupantekohetkeen, koska siinä jää väistämättä miettimään, että onkohan varmasti kaikki muistettu tehdä.

Sun täytyy ensin opiskella lait, eli asuntosääntelyyn liittyvät asiat, kuten asuntokauppalaki, maakaari, asunto-osakeyhtiölaki, varainsiirtoverolaki, tuloverolaki, kuluttajan suojalaki, tiedonantovelvollisuus, vaaditut asiakirjat.... riippuen siitä, millaisesta kohteesta on kyse. Tämä siksi, että tiedät vastuut ja velvollisuudet, sekä missä kaikessa on mahdollista tehdä virheitä, jotka voi johtaa esim. korvausvelvollisuuteen tai jopa kaupan purkuun. Sitten on selvitettävä hintataso (alue, viihtyisyys, palvelut, liikenneyhteydet, toteutuneet kaupat jne.)

Tarvittavia dokumentteja tämä byrokraattinen maa voi vaatia ihan loputtomiin asti, mutta siksikin, että kaupat on lailliset ja kaikki on otettu huomioon (tiedonantovelvollisuus).

-> isännöintitodistus, yhtiöjärjestys, tilinpäätös, energiatodistus, remonttitiedot, osakekirja, tarjouspohja, kauppakirja, sekä dokumentit mahdollisista vioista, puutteista, vesi- yms. vahingoista....

Sitten markkinointi, eli missä ilmoitat myynnistä (some, oikotie yms., sekä muut verkostot) ja kuvien/videoesitysten suunnittelu, että potentiaaliset ostajat saa paitsi realistisen kuvan kaupankohteesta, myös houkuttelevan kuvan. Sun täytyy myös printata tai teettää pieni esite tms. info, joka jatkaa myyntityötä sen jälkeen, kun potentiaalinen ostaja on lähtenyt kohteesta pois. Eli älä jätä potentiaalista ostajaa tyhjin käsin esittelyn jälkeen, jotta sun kohteesi pysyy muistissa, sekä varteenotettavana kilpailijana muissa asuntoesittelyissä.

Sitten on hyvä varautua etukäteen ostajaehdokkaitten kysymyksiin. Ne voi olla outoja, pilkuntarkkoja, toistuvasti samoja kysymyksiä, haastavia, vaikeita, yllättäviä jne., koska asuntokaupat on isorahainen asia, jossa ostaja on takuuvarmasti tarkkana. Yksikin "en tiedä" tms. tai takeltelu voi pilata kaupat.

Juridiset yms. seikat ymmärtävä asuntovälitys on ymmärrettävistä syistä yleensä järkiratkaisu, vaikka se maksaakin. 12000 euron säästö sen rinnalla, että teet virheen ja joudut esim. vuoden päästä maksamaan vaikka 20000 euroa korvauksia tms., tai jopa purkamaan kaupat, niin silloin toivot itku kurkussa, että "kunpa olisin sittenkin....".

• Anonyymi

Joo kyllä kanattaa itse ja pankki tekee kauppakirjat! On kyllä välittjän hinta🤔!? Ja itse tietää asunnon kunnon !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2455
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      875
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe