Seuraavaksi Konklaavi

Anonyymi-ap

Maanantainako se alkaa? Uuden paavin valinta.

Olen nähnyt elokuvan "Enkelit ja demonit", jännitystä konklaavin ympärillä.

7

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      UUSI

Katolilaiset vaikuttavat vähän samanlaisilta kuin lestadiolaiset: eivät halua kommunikoida "vääräuskoisten" kanssa.

Ymmärrän kyllä, täällä netissä kun on monenlaisia toisenuskoisia suunsoittajia, suvaitsemattomia itsekin. Typeryksille ja haistattelijoille ei kannattakaan vastata.

Mutta noin yleisestikin ottaen, tuntuu kuin muuri välillämme.

Itse en tunnusta katolilaista oppia kaikkineen, mutta tunnustan ja koen myös monenlaista hengellistä yhteyttäkin. Samoin itse koen myös esim. ortodoksien kohdalla. Tiedä sitten mitä ortodoksit itse minusta ja uskostani ajattelevat.

Nimi "Luther" tuntuu herättävän kuohuntaa molemmissa katolilaisuuksissa. On kuin joku paholainen, oikean opin vihaaja, pahasuinen juoppo! Ja tämä koskien jo pelkästäänkin hänen teologiaansa ("jos sitä nyt voi teologiaksi kutsuakaan!"?)

Minä koen M. Lutherin toisin. Hänen kirjoitustensa kautta itse löysin armollisen Jumalan. Jeesus Herran, Taivasten sotapäällikön ja Vapahtajamme. Totuuden Pyhän Hengen. "Se sana seisoo vahvana..."

Makunsa kullakin.

Minusta ortodoksisuus vaikuttaa kansanomaisemmalta. Katolilaisuus taas vähän niinku kylmemmän "viralliselta". Ehkä se "virallisuus" on opillista pikkutarkkutta. No, hyvä niinkin.

• Anonyymi
        UUSI

Omia oppeja halutaan suojella estämällä ulkopuolinen informaatio.

Katolilaiset vaikuttavat vähän samanlaisilta kuin lestadiolaiset: eivät halua kommunikoida "vääräuskoisten" kanssa.

Lestadiolaiset eivät saaneet edes katsoa televisiota.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kristillisyydessämme saa katsoa televisiota. Televisiosta ei vain saa katsoa niitä ohjelmia.📺

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

>>Omia oppeja halutaan suojella estämällä ulkopuolinen informaatio.<<

Tämä on kyllä hyvä ja ymmärrettävä selitys asialle. Ekumenia ei kaikilta osin ole hyväksi.

Kohtelias yhdessäolo, tällainen ekumenia kylläkin, mutta ei sellainen, että toisenuskoiset ottavat joitain tapoja esim. katolilaisilta ja ortodokseilta, mutteivät kuitenkaan asennoidu niihin samoin ja samalla kunnioituksella kuin nämä. Silloin tällainen kulttuurivarkaus voi jopa loukata näitä.

Esim. ikonit eivät ole "kauniita tauluja Neitsyt Mariasta".

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

>>Omia oppeja halutaan suojella estämällä ulkopuolinen informaatio.<<

Tämä on kyllä hyvä ja ymmärrettävä selitys asialle. Ekumenia ei kaikilta osin ole hyväksi.

Kohtelias yhdessäolo, tällainen ekumenia kylläkin, mutta ei sellainen, että toisenuskoiset ottavat joitain tapoja esim. katolilaisilta ja ortodokseilta, mutteivät kuitenkaan asennoidu niihin samoin ja samalla kunnioituksella kuin nämä. Silloin tällainen kulttuurivarkaus voi jopa loukata näitä.

Esim. ikonit eivät ole "kauniita tauluja Neitsyt Mariasta".

Kotonani olen uskoltani "wanhalutherilainen", tietyin herätysliike-vaikuttein.

- Ortodoksisessa kirkossa yritän osallistua mukana liturgiaan ja siellä todella mielessäni tarkoitan kaikkea mitä sanon ja teen.

Kun lausutaan Nikean uskontunnustus, niin jouduin aikanaan miettimään kohdassa "... Uskon yhteen, pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkoon..." Siis, sanat: "... Uskon katoliseen kirkkoon...". Ortodoksinen kirkko on myös katolilainen kirkko. 1100-luvulla vanha Katolinen kirkko jakaantui kahtia: sekä Bysantin että Rooman katolisiin kirkkoihin.

Kelasin pikavauhtia... Kyllä! Kyllä minä tämän tunnustan!

- Luterilaisessa kirkossa sanotaan: "... Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon..."

- Katolinen kirkko: "... Ja yhteen, pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkoon..."

Tunnustan myös nämä, kristinuskon alkuperäiset, katoliset kirkkokunnat. Ilman näitä meillä ei olisi kristinuskoa. Aamen.

• Anonyymi
      UUSI

Näin, tulevan Konklaavin aikaan, pitääkin taas tallenteista katsoa tuo leffa ("Enkelit ja demonit"). Kuinkahan tarkasti se seuraa Katolisen kirkon toimintamalleja noin muuten (poissulkien elokuvan murhat)? Mielestäni symppis kertomus niistä piispa-papparaisista.

Jostain syystä Hollywoodin elokuvatuotanto, esim. kauhuelokuvien kohdalla, antaa protestanteille kyllä hiukan kummallista kuvaa katolilaisten pappien esim. demonien karkoittamisrituaaleista.

Pakko sanoa, etten itse usko pahojen henkien poistuvan aina niillä metodein. Muistuttavat taikatemppuja. Mutta... Jos ne todistetusti ovat toimineet, no hyvä sitten niin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      272
      2411
    2. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      97
      1931
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1413
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      71
      1130
    5. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      17
      1122
    6. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      39
      1021
    7. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      971
    8. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      968
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      942
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      40
      914
    Aihe