Ehtoollinen

Anonyymi-ap

Voiko kuulua yhtaikaa helluntaiseurakuntaan ja ev.lut.kirkkoon?

124

432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voi, mutta ehtoollisella voi käydä vain jommassakummassa.

• Anonyymi

Voiko helluntaiseurakunnan vanhemmistoon kuuluva henkilö jakaa ehtoollista ev.lut. seurakunnassa?

• Anonyymi

Tarkennatko asiaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkennatko asiaa?

Katso alempi tarkennukseni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voiko helluntaiseurakunnan vanhemmistoon kuuluva henkilö jakaa ehtoollista ev.lut. seurakunnassa?

Teoriassa luterilaisen opin mukaan kuka tahansa uskovainen saa jakaa, mutta käytännössä ei. Papit jakavat ja joskus poikkeuksellisesti apuna on joko luterilainen teologian opiskelija, diakoni tai nuorisonohjaaja, jolle on annettu siihen lupa.

• Anonyymi
        UUSI

Mikä estää?

• Anonyymi

Luterilaisella kirkolla ei ole virallisesti sopimusta ehtoollisyhteydestä helluntaisten kanssa. Joidenkin kirkkokuntien kanssa on. Luterilaiselle ehtoolliselle saavat siis tulla vain sopimuskirkkojen jäsenet. Teoriassa. Käytännössä tätä ei noudateta, vaan ehtoolliselle saa tulla kuka vain, eikä mitään kysellä. Jopa saatananpalvojakin. Helluntailaiset taas ovat tarkkoja. Jos seurakunnan työntekijät tunnistavat henkilön vieraaksi he kysyvät, onko tämä uskossa kastettu. Jos hän sanoo ettei, hän ei saa ehtoollista. Ainakin hyvin monissa seurakunnissa, ei ehkä kaikissa.

• Anonyymi

Nokian pappi erehtyi ekumeniaan nuoren helluntaipastorin kanssa.

• Anonyymi

Olisi hyvin outoa jos kirkko rupeaisi kyselemään mihin srk aan kuulut. Kirkkolain mukaan se pitää tapahtua ennen pyhäaamua. Ei kuulusteluja kirkossa pyhäaamuna. Outoa olisi, kirkossakäynti% on jo muutenkin kyllä alhainen. Lisäksi valtio kouluttaa papit. Minunkin verorahoilla. Siitäkään näkökulmasta se ei ole oikein. Dessa är mina åsikter.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nokian pappi erehtyi ekumeniaan nuoren helluntaipastorin kanssa.

Onko taivaassa karsinat eri kirkkokuntien jäsenille ?????? Perustelut.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Onko taivaassa karsinat eri kirkkokuntien jäsenille ?????? Perustelut.

Ei ole. Siellähän on vain lestadiolaisia. 😆

• Anonyymi

Perinteisten kristillisten kirkkokuntien ei kannataisi tehdä mitään yhteistyötä Amerikasta tänne 100 v. sitten tuotujen uskonlahkojen kanssa.

• Anonyymi

siis kannattaa helvettikidutusjumalan nimeen toimia, eli tuotu- luterilainen on IN.
        Hirttivätkin katolisia tuodessaan maamme petäjiin. Se on IN- helvetillinen IN- jonka jumala kiduttaa vauvoja jotka kuolevat kastamattomia helvetintulessa.

Perinne elää ja voi hyvin- kätilö hätäkastaa tänäänkin helvettijumalan alttarillesi luvatta.

https://yle.fi/a/3-12316944

kantsii miettiä

• >>Voiko kuulua yhtaikaa helluntaiseurakuntaan ja ev.lut.kirkkoon?>>

Minä kuuluin aikoinani helluntaiseurakuntaan ja ev.lut.kirkkoon?

Nykyään helluntaiseurakuntaan ja kat.kirkkoon.

😊😊😊😊😊

• Anonyymi

Factatietoa
      Helluntailiikkeen perustaja Charles Fox Parham kuului Vapaamuuraheihin ja KuKluxKlaanin veljeskuntaan.

Ne veljet hiippaili valkoiset lakanat päässä öiseen aikaan mustien slummikortteleisssa.

• Anonyymi

Täytyi olla hieno mies jos Klaniin kuului.

• Anonyymi

sinun factasi on kumoutunut aikaa sitten, netistä pääset selvyyteen.
        Juoruakka- jonka jutut kaatui oikeudessa, leikki Parhamin vaimoakin vahingossa itse oikealle vaimolle.
        Ja syytteet kaatuivat muustakin oikeudessa.

Oletko haudasta noussut juoruakka- edelleen liikkeellä.

• Anonyymi
        UUSI

Suomen luterilaiset luovuttivat juutalaisia Gestabolle.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Suomen luterilaiset luovuttivat juutalaisia Gestabolle.

Tästä tunnistaa aina pelkän kansakoulun käyneen eläkeläisen: vieraskieliset sanat tai sivistyssanat kirjoitetaan aina väärin. Jos sanassa on kirjain B, C, D, F tai G, se joko kirjoitetaan vastaavana kovana konsonanttina, tahi, mikäli osataan kirjoittaa oikein, sitä seuraava jokin myöhempi kova konsonantti kirjoitetaan pehmeänä.

Gestapo on Gestapo, ei Gestabo.

• Anonyymi

Huonosti tunnet lainsäädännön tältä osin. Lainsäädäntö on selvä ja hyvä tältä osin. Ei mitään epäselvää. MIllaisissa ympyröissä asut ?

• Anonyymi
      UUSI

Voi kuulua molempiin ja käydä molempien ehtoollisella.
      En vain ymmärrä miksi joku haluaa kuulua luterilaiseen jos on omaksunut hengelliseksi kodikseen helluntaiseurakunnan ja sen käsityksen uudestisyntymisestä.
      Luterilaisella kirkolla ei mene hyvin.

• Anonyymi
        UUSI

Kävin kerran luterilaisena helluntailaisten jumalanpalveluksessa. Ehtoollisastiat laitettiin kiertämään penkeissä. Kun astiat tulivat kohdalleni, jakoa valvonut mies otti ne pois ja kysyi, olinko uskossa kastettu. Sanoin että en, hän toivotti siunausta ja antoi astiat seuraavalle.

• Anonyymi
        UUSI

Vaan ei voi kuulua juridisesti kahteen kirkkokuntaan. Se ei ole mahdollista. Käydä voi vaikka kymmenen eri suunnan tilaisuuksissa. Se on jo eri asia. R.Y. pohjalla toimiva srk ei ole kirkkokunta. Esim. ns. perinteinen Helluntaisrk / Helluntaikansa. Luther Säätiön, lukemattomien Laestadilaisten haarojen juridista pohjaa en tiedä. Kylläpä kansa on tietämätön juridisista asioista.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vaan ei voi kuulua juridisesti kahteen kirkkokuntaan. Se ei ole mahdollista. Käydä voi vaikka kymmenen eri suunnan tilaisuuksissa. Se on jo eri asia. R.Y. pohjalla toimiva srk ei ole kirkkokunta. Esim. ns. perinteinen Helluntaisrk / Helluntaikansa. Luther Säätiön, lukemattomien Laestadilaisten haarojen juridista pohjaa en tiedä. Kylläpä kansa on tietämätön juridisista asioista.

Luther-säätiö ei ole uskonnollinen yhteisö tai kirkkokunta. Se on vain juridinen taustaorganisaatio ja talousasioiden hoitaja Lähetyshiippakunnalle, joka sekään ei ole rekisteröitynyt uskonnolliseksi yhdyskunnaksi eikä kirkoksi de iure, mutta on kirkko de facto. Että näyttää olevan tietämättömyyttä juridisista asioista, juu...

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisten lahkot ovat uskonnollisia yhdistyksiä ry:t johon voi kuka tahansa liittyä maksamalla jäsenmaksun tai erota niistä yhtä helposti.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisten lahkot ovat uskonnollisia yhdistyksiä ry:t johon voi kuka tahansa liittyä maksamalla jäsenmaksun tai erota niistä yhtä helposti.

Se on nimenomaan näin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Yhdistyksen pienellä kirjoitetut liittymisehdot kannattaa lukea tarkkaan, ettei joudu maksamaan yhdistyksen velkoja, jos se velkaantuu tai liitetään johonkin toiseen yhdistykseen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Yhdistyksen pienellä kirjoitetut liittymisehdot kannattaa lukea tarkkaan, ettei joudu maksamaan yhdistyksen velkoja, jos se velkaantuu tai liitetään johonkin toiseen yhdistykseen.

Vain hallitus vastaa yhdistyksen veloista.

• Anonyymi
        UUSI

Ei voi, koska Evl- kirkon lain mukaan ei saa olla kahdenkirkon jäsen. asia on ehdollistettu
        https://evl.fi/asiointi/liity-kirkkoon/

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen ei pääsääntöisesti voi samanaikaisesti olla muun uskonnollisen yhdyskunnan jäsen. Kirkon jäsenen katsotaan eronneen kirkon jäsenyydestä, jos hän liittyy jonkin muun uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi.

Kirkon jäsen voi kuulua samanaikaisesti toiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan vain, >>> jos kirkolliskokous on hyväksynyt sitä koskevan ekumeenisen sopimuksen jäsenyyden vastavuoroisista edellytyksistä. Varsinainen kaksoisjäsenyys voisi syntyä käytännössä vain Suomen anglikaanisen kirkon kanssa, johon kuuluu noin sata jäsentä.<<<

• Anonyymi
      UUSI

Ehtoollisriidat on hellareiden keksimiä riitoja

Wikipedia
      Jakautuminen seurakuntakäsityksen pohjalta

Helluntailaisten mielipiteitä jakanut ehtoolliskysymys ratkaistiin eräässä kastekokouksessa Betel-kirkossa Isolla Roobertinkadulla. Kokouksessa olivat muun muassa Olsen-Smidt ja Väinö Plafer, Eino I. Manninen, Vilho Pylkkänen ja useita muita. Olsen-Smidt kysyi: ”Emmekö tahdokin kulkea siinäkin sanaan luottaen, että vain kastetuille uskoville kuuluu ehtoollinen?” Kädennostolla koko joukko hyväksyi esityksen. Tämä oli ensimmäinen julkinen tilaisuus, jossa asia tuli esille. Helluntailaiset jakaantuivat 1920 ehtoolliskysymyksen vuoksi helluntaiystäviin ja helluntaiseurakuntiin.[19]

• Anonyymi
      UUSI

Riitely ja jakaantuminen jatkuu helluntailaisten keskuudessa.

Tampereen helluntaiseurakunnassa pidettiin 15. syyskuuta 2001 kokous, jossa helluntaiseurakuntien edustajien enemmistön päätöksellä päätettiin Helluntaikirkko-nimisen uskonnollisen yhdyskunnan perustamisesta. Suomen Helluntaikirkko rekisteröitiin 2002.

Suomen Helluntaikansa ry perustettiin Helluntaiherätyksen itsenäisten seurakuntien toimikunnan kokouksessa 28. heinäkuuta 2003.

• Anonyymi
        UUSI

Se on muuten tää kansa-versio astetta hurskaampaa, konservatiivisempaa ja raamatullisempaa kuin toi kirkko-versio.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se on muuten tää kansa-versio astetta hurskaampaa, konservatiivisempaa ja raamatullisempaa kuin toi kirkko-versio.

Vanhempaa porukkaa näkyy kokouksissa olevan. Musta muuten OK jengiä nämä.😇👍❤️

• Anonyymi
      UUSI

Helluntailaiset on aina riidelleet perinteisten kristittyjen kanssa sekä ehtoollisesta että kasteesta. Helluntailaisille kun ne eivät liity mitenkään ihmisen syntikysymykseen, kuten perinteiset kristityt opettavat.

Helsingissä helluntailaiset järjestivät kokouksen, jossa he äänestivät kastekäsityksestä.

Norjalainen T.B.Barrat kannatti lapsien kastamista kristityiksi samalla tavalla kuin kristilliset kirkkokunnat ova tehneet koko ajan.

Toinen Norjalainen Gerhard Olsen-Smdit kannatti vain aikuisten kastamista helluntailaiseksi.

Asiasta järjestettiin riitaisa äänestys, jonka voitti niukasti tuo Gerhard Olsen-Smidt:in ehdotus.

• Anonyymi
      UUSI

Miksei voisi kuulua. Ehkäpä käsittelemme asioita turhankin juridisesti toisinaan, kun ehtoollista jaetaan tai ollaan sanankuulolla. Hittolainen, tuli mieleeni, mä nappasin sen ranskanpullapalan sen ehtoollisjuoman jälkeen sielä penkissä. Viini tuli, mutta ranskanpulla meinattiin viedä nenän edestä. No, se on vanhaa mikä on eilistä.

• Anonyymi
      UUSI

Helluntailaisuus on harhaoppi. Heille ehtoollinen on pelkkä muistiharjoitus.

Kristityille ehtoollisessa saadaan synnit anteeksi, koska viini on Kristuksen veri
      ja leipä on Kristuksen ruumis, läsnäolevana.

Tiivistemehujen käyttö ehtoollisella on Jeesuksen veren läsnäolon kieltämistä ja pilkkaamista.

• Anonyymi
        UUSI

Syy miksi kirjoitin edellisen on se, että toiselle jakajista kelpasin, toiselle en.
        Herra sanoo kuitenkin: "Tehkää se minun muistokseni."
        Lisäksi Jeesus sanoo: " Mene, äläkä enää syntiä tee." Kuitenkin teemme syntiä. Tietoisesti tai tietämättämme.

Ja jos joku uskoo syömällä tai juomalla saavansa synnit anteeksi, niin mitenpä sitä estämään.
        Kuitenkin usko täytyy elää todeksi. Myöskin siellä kirkon tai synagoogan ulkopuolella.
        "Hei, mitäs, sulle kuuluu?" Tai jollakin toisilla tavoilla, jos huono ulosanti.

Ja onko se sultakaan lopuksi pois, kun joku on helluntailainen tai babtisti, adventisti...jne?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Syy miksi kirjoitin edellisen on se, että toiselle jakajista kelpasin, toiselle en.
        Lisäksi Jeesus sanoo: " Mene, äläkä enää syntiä tee." Kuitenkin teemme syntiä. Tietoisesti tai tietämättämme.

Ja jos joku uskoo syömällä tai juomalla saavansa synnit anteeksi, niin mitenpä sitä estämään.
        Kuitenkin usko täytyy elää todeksi. Myöskin siellä kirkon tai synagoogan ulkopuolella.

Ja onko se sultakaan lopuksi pois, kun joku on helluntailainen tai babtisti, adventisti...jne?

Luehan koko litania ehtoollisesta, Jeesuksen veri on vuodatettu syntien anteeksisaamiseksi. Ehtoollisen merkitys siinä pitää muistaa kun sitä nautitaan.

Viini: Tämä on minun vereni.

Matt. 26:28

sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Mark. 14:24

Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Luehan koko litania ehtoollisesta, Jeesuksen veri on vuodatettu syntien anteeksisaamiseksi. Ehtoollisen merkitys siinä pitää muistaa kun sitä nautitaan.

sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

Joh. 6:56

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tampereen hellari se eli uskonsa todeksi kadulla kun kohtasi raskaana olevan naisen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Matteus, Markus, Luukas, Johannes. :)

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

Eli kuvittelet suomen luterilaisten pysyneen Jeesuksessa niinkö ?

Siis oikeasti, miksi te olette noin hölmöjä?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin siinä Jeesus selittää oppilailleen mitä pian tapahtuu, siitä hän sanoo mm halunneensa jo kauan sen selittää.
        Hänen ristinkuolemansa teki mahdolliseksi sasda syntinsä anteeksi jokaisen joka uskoo ja tekee åarannuksen.
        Ehtoollinen ei tee mitään kuten muistoateria nyt voikkaan tehdä.

• Anonyymi
      UUSI

Yksi tärkeä syy miksi asioita selkeytettiin n.30 -vuotta sitten oli kuka toimittaa ruumiinsiunauksen. Silloin ei ollut helluntaikansaa. Osapuolet kirkko, valtio, helluntaiherätys. Kun vainaja kuului kahteen seurakuntaan ( aika useasti ) kuka siunaa vainajan, puhuu muistotilaisuudessa. Ongelmia oli kentällä. Oli todella ikävää omaisille. Jotka kuuluvat helluntaikirkkoon tai valtiokirkkoon , ongelmaa ei enää ole. Hyvä näin. Ns, perinteiseen helluntaiseurakuntaan , siis RY. pohjalla toimivilla on ongelma , jos kuuluu kahteen seurakuntaan. Niitäkin on paljon, ja se on edelleen mahdollista.

• Anonyymi
      UUSI

Voi, mutta perinteisessä evlut palveluksessa ei voi kaatua takaraivolleen.

• Anonyymi
        UUSI

Niilo kaatoi ihmisiä takaraivo edellä. Jollei siepparit olisi olleet hereillä, niin huonosti olisi käynyt.

Mark. 9:22

"Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi.

• Anonyymi
        UUSI

Lutterin kirkossa voi saada maagisen ristinmerkin eturaivoonsa fallostelevalta papilta.

• Anonyymi
      UUSI

Käyn varmuuden vuoksi ehtoollisella kaikkien uskonsuuntien tilaisuuksissa.
      Monissa paikoissa saa tilaisuuden jälkeen kahvia ja pullaa.

• UUSI

Jopa täätekakkuva!🎂🍰☕️😋👍

• Anonyymi
      UUSI

Oikea termi on "Herran pyhä ehtoollinen", koska Jeesus itse on siinä läsnä leivän ja viinin muodossa.

Jeesuksen ruumis ja veri palvelee ja armahtaa syntistä ihmistä.

• Anonyymi
        UUSI

Niin justiinsa, siinä se on jeesus läsnä kun luterilaiset kuvittelee syömällä ja juomalla saavansa syntinsä anteeksi !
        Voi yksinkertaisuuden määrää.

Miksi Jeesus olisi läsnä hänen muistoateriallaan häh kuka se kertoo?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin justiinsa, siinä se on jeesus läsnä kun luterilaiset kuvittelee syömällä ja juomalla saavansa syntinsä anteeksi !

Raamatun mukaan Herra on läsnä konkretian tasolla sekä kasteessa että ehtoollisessa ihmisen syntiongelman takia.

1. Joh.5
        6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
        7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
        8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Typerä sodomiittikäkätys! Ei syntejä saa anteeksi syömällä ja juomalla vaan uskon kautta!! Myös ehtoollisessa

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatun mukaan Herra on läsnä konkretian tasolla sekä kasteessa että ehtoollisessa ihmisen syntiongelman takia.

1. Joh.5
        6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
        7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
        8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.

Et ymmärrä mitään tuosta jota suollat vähän väliä foorumille!
        Paljon sanoja peräkkäin, siinä kaikki.

Eikä tuolla ole mitään tekemistä aiheen kanssa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Typerä sodomiittikäkätys! Ei syntejä saa anteeksi syömällä ja juomalla vaan uskon kautta!! Myös ehtoollisessa

Eli pitää tulla korkeaan rakennukseen jossa häärii jumalattomien auktoroima agnostikkopappi hovineen, ottamaan leipänappi leipomosta ja viinakaupan viiniryyppy, niilläkö luulet syntiesi sulavan!

Miksi et kotonasi saa syntejäsi anteeksi, ja miksi teet syntiä?
        Siksi teet koska et ole uudestisyntynyt eikä sinulla ole mitään yhteyttä Jeesuksen Henkeen, et kykene laittamaan lihaasi riztille joska mitään Hengen voimss ei ole.
        Siksi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Et ymmärrä mitään tuosta jota suollat vähän väliä foorumille!
        Paljon sanoja peräkkäin, siinä kaikki.

Eikä tuolla ole mitään tekemistä aiheen kanssa.

Sinä et ymmärrä mitään tuosta etkä ole uudestisyntynyt kristitty

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli pitää tulla korkeaan rakennukseen jossa häärii jumalattomien auktoroima agnostikkopappi hovineen, ottamaan leipänappi leipomosta ja viinakaupan viiniryyppy, niilläkö luulet syntiesi sulavan!

Miksi et kotonasi saa syntejäsi anteeksi, ja miksi teet syntiä?
        Siksi teet koska et ole uudestisyntynyt eikä sinulla ole mitään yhteyttä Jeesuksen Henkeen, et kykene laittamaan lihaasi riztille joska mitään Hengen voimss ei ole.
        Siksi.

Ei mihinkään jumalattomien helluntaipedojen rakennukseen ei tarvitse tulla. Ehtoollinen kuuluu kristityn arkeen, mikä sinua siinä niin ärsyttää? Et ole uudestisyntynyt uskova vaan Jeesuksen omien vihaaja. Et kykeen laittamaan lihaasi ristille mutta lapsiin tunnut sitä tunkevan

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jehovan todistajat myös viettävät ehtoollista muistoateriana...

• Anonyymi
      UUSI

Ajatella että suomessa on ihmisiä jotka kuvittelevat että yksilöihminen tarvitsee syntiensä vuoksi korkean rakennuksen, koulutetun papin, kanttorin ja virrenkääntäjän, pakkoverot sekä puuäijän !

Sitä helposti ajatgelee että lukutaito omisi jo ajat sitten lopettanut moisen voimistelun.

• Anonyymi
        UUSI

Sodomiittikäkätys kitisee taas tuskaansa

Jeesusta ja evankeliumia ja seurakuntaa ihminen tarvitsee

• Anonyymi
      UUSI

Oleni sai itseltään Parhamilta sen helluntailaisten "henkikasteen" Amerikassa ennen tänne Suomeen tuloaan.

• Anonyymi
        UUSI

Helluntailaisuus ei ole koskaan ollut tervettä kristinuskoa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisuus ei ole koskaan ollut tervettä kristinuskoa.

Sodomiittikäkätys on oiva todiste siitä

• Anonyymi
      UUSI

Amerikan homoherja on kuitenkin päivän anti.

Siinä sielun ja järjen terveys lepää.

• Anonyymi
      UUSI

Ehtoollinen on konkretiaa. Ei mitään symboolia eikä vertauskuvaa.

Viini: Tämä ON minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Joh. 6:55

Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.

Kristityt uskoo Jumalan sanan todeksi. Muuten se on Jeesuksen pilkkaamista.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.

• Anonyymi
        UUSI

Miten leipä voi sitten olla happamaton?!? Ortodoksiassahan on hapan leipä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miten leipä voi sitten olla happamaton?!? Ortodoksiassahan on hapan leipä.

onko sulla pH-mittari mukana kun käyt ehtoollisella?

• UUSI

Kuuluin aikoinaan. No problem!😇👍❤️

• Anonyymi
      UUSI

Ehtoollisen todellinen merkitys hävitetään pois puhumalla pelkästään "muistoateriasta".

Piru viihtyy yksittäisissä sanoissa, koska niitä voidaan pyöritellä ja pallotella ihan miten tahansa.

• Anonyymi
      UUSI

Pakkovauvakastetuilla on öylätti ja voi valita alkoholittoman viinin.
      Jumalattomat pakkovauvakastetut käyvät ehtoollisella kuittaamassa syntejänsä.

• Anonyymi
        UUSI

Parhami ja Olseni taisi tehdä niitä Mikve-pesuja lihan saastan pesemiseksi.

• Anonyymi
        UUSI

Useamman kerran kylvetty pedo kitisee taas tuskaansa kun kristityt käyvät ehtoollisella

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Useamman kerran kylvetty pedo kitisee taas tuskaansa kun kristityt käyvät ehtoollisella

Putin käy toki, kristitty kun on!

Sokeille on vaikeaa selittää maisemia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Parhami ja Olseni taisi tehdä niitä Mikve-pesuja lihan saastan pesemiseksi.

Sinulla taitaa olla nauha jumissa kun siitä ei irtoa kuin pari hokemaa parhamista.

• Anonyymi
      UUSI

Helluntailaisten ja muiden jenkkilahkojen harhaopin mukaan kristillinen kaste eikä ehtoollinen ei liity mitenkään ihmisen syntiongelmaan.

• Anonyymi
        UUSI

Et ymmärrä mitä kirjoitat, kaikki liittyy kaikkeen, mutta ehtoollista ei tarvita yksilön syntiongelmaan, se kuuluu uskovien muistamiseen kuka mistä ja miksi on antanut henkensä jokaisen puolesta.
        Suomalausuudessa ei ole koskaan ollut mitään yhteisen ja yhdessä syömisen merkitystä kuten itämaisessa kulttuurissa on, ehtoollisessa on kyse juuri tästä eli yhteysateriasta, mitään syntejä ei mikään ehtoollinen poista vaikka söisi kokonaisen lampaan ja joisi viiniä miten paljon.
        Kirkkoisät sepittivät monenlaista poliittisten valtakuvioittensa siteeksi, päällimmäisinä juuri ehtoollinen ja vauvan kaste!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Et ymmärrä mitä kirjoitat, kaikki liittyy kaikkeen, mutta ehtoollista ei tarvita yksilön syntiongelmaan, se kuuluu uskovien muistamiseen kuka mistä ja miksi on antanut henkensä jokaisen puolesta.
        Suomalausuudessa ei ole koskaan ollut mitään yhteisen ja yhdessä syömisen merkitystä kuten itämaisessa kulttuurissa on, ehtoollisessa on kyse juuri tästä eli yhteysateriasta, mitään syntejä ei mikään ehtoollinen poista vaikka söisi kokonaisen lampaan ja joisi viiniä miten paljon.
        Kirkkoisät sepittivät monenlaista poliittisten valtakuvioittensa siteeksi, päällimmäisinä juuri ehtoollinen ja vauvan kaste!

Älä pilkkaa Jeesuksen sovintoverta.

Jeesuksen veren juominen ehtoollisella pesee kaikki synnit pois.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Älä pilkkaa Jeesuksen sovintoverta.

Jeesuksen veren juominen ehtoollisella pesee kaikki synnit pois.

Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Niin. Aloituksen kysymykseen, voiko kuulua kahteen seurakuntaan yleensäkin, miksi pitäisi? Tai mitä esteitä, jotta ei voisi?
        Toki se ei pois-sulje sitä lähtökohtaa, jotta eikö voisi käydä tilaisuuksissa ja jumalanpalveluksissa eri seurakunnissa. Ei sellaisesta pitäisi huonoa omaatuntoa potea. Ei ne kummassakaan suuntauksessa pois karhaa, akselilla luterilainen-helluntailainen.
        Sen sijaan ketjuun, ja ketjussa esilletulleisiin näkökantoihin ehtoollisasioissa, niin ehtoollisessa kävijöitä olisi aika vähän, jos tarkka haluaa olla, kun edellytetään ja korostettaisiin sitä seikkaa, että ei saa olla veljeä, sisarta, tai ystävää kohtaan mitään "kränää" ja sopimattomia asioita, ennen ehtoollista.
        Kun luemme Markuksen evankeliumin luvusta 14. jakeet 12-21 pääsiäisateriasta, niin miten hän isäntä, joka kantoi vesiruukkua oli tiennyt laittaa kaiken yläkertaan valmiiksi pääsiäisateriaa varten? Niin. Miten hän isäntä tiesi? Miten näette, koette asian?

• Anonyymi
      UUSI

Joh. 19:34

Yksi sotilaista kuitenkin työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti heti
      verta ja vettä.

Helluntailainen pastori riensi selittämään, että siinä on käännösvirhe. Siinä pitäisi lukea "verta ja sanoja".....sillä veri ja vesi viittaa kasteeseen ja syntien pesuun kasteessa.

• Anonyymi
      UUSI

Raamatun perustotuuksia

Ehtoollisen yhteysateriassa otetaan uskossa vastaan Jeesuksen veri ja ruumis, viini ja leipä, niin toki se synnit pois pesee. Meillä on ehtoollisessä yhteys Kristuksen kanssa ja Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

• Anonyymi
        UUSI

Samoin kristillisessä kasteessa Jumala pesee synnit pois Kristuksen sovintoveren tähden.

Ap. t. 22:16

Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi,
        anna pestä syntisi pois.'

• Anonyymi
        UUSI

Niin putin on kastettu kristityksi, sen huomaa toki!

Suomalaisistakin huomaa että Jeesusta seurataan.

• Anonyymi
        UUSI

Tuollaista se on kun veivikoneella tulostetaan raamatun jakeita!
        Arpominen on sellaista.

• Anonyymi
        UUSI

Sen jotenkin tajuaa että 1500 luvun kirkkoisät tarvitsivat poliittisiin kähmintöihinsä kaikenlaista keksintöä raamatun aiheista joilla vallittiin kansaa, mutta että yhä 2000-luvulla hoetaan samoja zekasotkuja se menee jo vähän tajunnan yli!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin putin on kastettu kristityksi, sen huomaa toki!

Suomalaisistakin huomaa että Jeesusta seurataan.

Putin on käkätyksen suosikki

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tuollaista se on kun veivikoneella tulostetaan raamatun jakeita!
        Arpominen on sellaista.

et sinä ymmärrä mistään mitään

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sen jotenkin tajuaa että 1500 luvun kirkkoisät tarvitsivat poliittisiin kähmintöihinsä kaikenlaista keksintöä raamatun aiheista joilla vallittiin kansaa, mutta että yhä 2000-luvulla hoetaan samoja zekasotkuja se menee jo vähän tajunnan yli!

1500 luvulla ei ollut mitään kirkkoisiä, typrä vaari!!!!!

• Anonyymi
      UUSI

Äitivainaa kertoi kuinka vauvan tyynyn alla pidettiin virsikirjaa katkismusta tai jopa raamattua vaavin kasteeseen asti.
      Muuten karvakoipi vaihtaa vauvan johonkin vammaiseen!

Tätä on luterilaisuuden ydin!

• Anonyymi
        UUSI

se on taas pedokääkkä vaavin vallassa.

siinäpä se helluntailaisuuden ydin

• Anonyymi
      UUSI

Suomeen kun tuli ensimmäisiä helluntailaisia 1920-luvulla, niin täällä asuneet hartaat kristityt uskovaiset sanoivat heti, että helluntailaisissa on kristinuskolle vieras henki ja uskovaiset varoittivat ankarasti menemästä helluntailaisten kokouksiin ja telttoihin.

• Anonyymi
        UUSI

Putin on kastettu ja harras kristitty !

• Anonyymi
      UUSI

Wikipedia

Gerhard Olsen-Smidt järjesti 1920 Helsingissä Helluntaiseurakunnan, jonka kokoontumispaikka oli Ludviginkadulla Helsingin Sanomain salissa 4. kerroksessa ja myöhemmin Liisankatu 17:ssä. Tästä ryhmästä muodostui myöhemmin Filadelfiaseurakunta. Eino I. Manninen valittiin seurakunnan vanhimmaksi joulukuussa 1920. Olsen-Smidt oli valloittava johtaja, ja liike keskittyi vahvasti hänen henkilöönsä. Häntä syytettiin taloudellisista väärinkäytöksistä ja yksinvaltaisesta johtamistavasta.[17]

Keväällä 1925 Olsen-Smidt pidätettiin Helsingissä ”homoseksuaalisen hurjastelun” takia,[20] ja hänet tuomittiin huhtikuussa 1925 kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen haureudesta,[21] sillä hänellä oli ollut seksuaalisuhteita kahteen nuorukaiseen, jotka toimivat seurakunnassa.[17] Vankeustuomion jälkeen hänet karkotettiin Norjaan.[22] Tuomio merkitsi helluntailiikkeelle huomattavaa kriisiä.[17]

• Anonyymi
        UUSI

Tehkää samoin siellä luttereissa!

Tietty jalkapuu on toinen vaihtoehto.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Voitte myös kelluttaa jos on homoepäilyä!

Maastakarkotus on toki lutterin keinovalintaa kun vauvakastetta puolustetaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

tehkää te parhameissa

ja kelluttakaa ja tappakaa uskovia sitä te haluatte tehdä

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

tehkää te parhameissa

ja kelluttakaa ja tappakaa uskovia sitä te haluatte tehdä

Millainen käskijä oli kirjoituksesi takana ?

Oliko jotain järkeä, oliko jotain faktaa tueksi, oliko...no niin.
        Kuten sanottua, jne.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Millainen käskijä oli kirjoituksesi takana ?

Oliko jotain järkeä, oliko jotain faktaa tueksi, oliko...no niin.
        Kuten sanottua, jne.

Mitä se sodomitti jatkaa kitinäänsä

On faktaa tueksi kun luette mitä täällä kirjoitatte uskovista joita rienaatte pakkovauvakastetuiksi

• Anonyymi
      UUSI

helluntaikirkkoon ja luterilaiseen kirkkoon ei voi kuulua yhtäaikaa, Evl- kirkkolain mukaan ja väestörekisteri kertoo- onko kirjat ja missä on.

Mutta, jos helluntalaisuus on herätysliikkeenä, ei kirkottuneena, silloin voi olla mahdollista kuulua molempiin.

• Anonyymi
        UUSI

Noinhan se asia on tätä nykyä.

Paljonkin vanhalla ajalla helluntain ihmisiä kuului kirkon jäsenistöön.
        Taikausko on tiukassa, se on kuin kyllästysaine sähkötolpassa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Noinhan se asia on tätä nykyä.

Paljonkin vanhalla ajalla helluntain ihmisiä kuului kirkon jäsenistöön.
        Taikausko on tiukassa, se on kuin kyllästysaine sähkötolpassa.

Helluntaikirkon jäsenistöön kuuluminenko on taikauskoa?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntaikirkon jäsenistöön kuuluminenko on taikauskoa?

Suunnilleen kaikki esm helluntaihin liittyneistä on entisiä luterilaisia ja siellä saatu taikauskoihin verrattava käsitys kuviteltuihin asioihin istuu lujassa

Luterilaisuus suomessa on poliittinen valinta, ei se ole sitä mitä raamatusta näemme , ellemme ole viidensadan vuoden aivopesun sokeuttamia.

Edes tätä ei kirkkolaiset tajua.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Suunnilleen kaikki esm helluntaihin liittyneistä on entisiä luterilaisia ja siellä saatu taikauskoihin verrattava käsitys kuviteltuihin asioihin istuu lujassa

Luterilaisuus suomessa on poliittinen valinta, ei se ole sitä mitä raamatusta näemme , ellemme ole viidensadan vuoden aivopesun sokeuttamia.

Edes tätä ei kirkkolaiset tajua.

Päinvastoin, helluntaissa sitä taikauskoa on ja se on kaukana Raamatun evankeliumista.

sitäkään tuo pedokääkkä ei tajua

• Anonyymi
      UUSI

Lahkokäärmeet ovat hyväksyneet kaksoisjäsenyyden.
      Miten nyky-hulluntailaisuudessa ?

• Anonyymi
        UUSI

Hurmahenkiset Jenkkilahkot pyrkii syrjäyttämään perinteisen kristillisyyden ja tulemaan sen tilalle ominen harhaoppeineen ja villitsevine henkineen.

Ei niitä pidä päästää kristillisiin kirkkoihin sisälle puhumaan ollenkaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hurmahenkiset Jenkkilahkot pyrkii syrjäyttämään perinteisen kristillisyyden ja tulemaan sen tilalle ominen harhaoppeineen ja villitsevine henkineen.

Ei niitä pidä päästää kristillisiin kirkkoihin sisälle puhumaan ollenkaan.

Jeesuksen aikalaiset turisivat ihan samoja ajatuksia !

..pois maan päältä tuommoinen oli ydinajatus.

• Anonyymi
        UUSI

Pakkovauvakastetuilla on 30 lahkoa.
        Mihin lahkoon täällä rienaavat pakkovauvakastetut kuuluvat?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olisko sleytä ja säätiötä.

Pastilli ei haise eli ei ne paavon porukkaa ole.

Ei paavollakaan helöpoa ollut sepällä käynnin jälkeen, poika tapettiin isien kirkon puolesta ja emäntä heitti kirveen perään kun p lähti sasrnareissulleen ja paljon muuta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Useamman kerran kylvetetty pedo rienaa taas uskovia! Uudestikastetuilla on paljon enemmän lahkoja!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olisko sleytä ja säätiötä.

Pastilli ei haise eli ei ne paavon porukkaa ole.

Ei paavollakaan helöpoa ollut sepällä käynnin jälkeen, poika tapettiin isien kirkon puolesta ja emäntä heitti kirveen perään kun p lähti sasrnareissulleen ja paljon muuta.

tai sitten vain uskovia joita te vihaatte

• Anonyymi
      UUSI

Mikä se saa ihmispolon kiivailemaan kirkkoisien humpuukien puolesta, se on ihmeteltävä asia.

Sitä kiivailua olen seurannut mm omissa suvuissani koko elämän ajan, ei sitä voi ymmärtää.

Mutta uskonnollinen ja poliittinen hulluus on samaa juurta, ei siinä järki auta.
      Jeesuksen aikana oli sama tilanne.

• Anonyymi
        UUSI

Onko uskonnollisessa terrorissa jotain järkeen liittyvää!?

Mikä voima laittaa esm ajamaan autonsa väkijoukkoon, saa miettiä.

• Anonyymi
      UUSI

Mikä saa lahkolaisten kiivailemaan helluntailaisuuden puolesta ?

• Anonyymi
        UUSI

Helluntailaiset on luterilaisten antama pilkkanimitys niistä uskoontulleista joilla ilmeni uskoontulonsa myötä raamatun helluntain mukaisia asioita.

Kukaan ei kiivaile helluntain puolesta, tiedoksi sinne eriasteisiin hämäryyksiin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaiset on luterilaisten antama pilkkanimitys niistä uskoontulleista joilla ilmeni uskoontulonsa myötä raamatun helluntain mukaisia asioita.

Kukaan ei kiivaile helluntain puolesta, tiedoksi sinne eriasteisiin hämäryyksiin.

Pentecostalismi eli helluntailaisuus on Amerikasta 100 v. sitten tänne tuotu piraativersio oikeasta helluntaista.
        Jumalattomat miehet perusti helluntailiikkeen sekä Amerikassa että Suomessa.

toinen helluntai -toinen henki -toinen kaste -toinen herra

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Pentecostalismi eli helluntailaisuus on Amerikasta 100 v. sitten tänne tuotu piraativersio oikeasta helluntaista.
        Jumalattomat miehet perusti helluntailiikkeen sekä Amerikassa että Suomessa.

toinen helluntai -toinen henki -toinen kaste -toinen herra

Se alkaa vähän toistaa itseään tämä evangelista, huomaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hahahah, sinä jos kuka koko ajan kiivalet helluntain puolesta ja pilkkaat uskovia

tiedoksi sinne kellarin hämäryyksiin

• Anonyymi
      UUSI

Tottakai! Samaan aikaan minkkii purkkiin ja rouvan turkkiin.
      Helposti 👍

• Anonyymi
        UUSI

Ei kyllä purkkiminkki ei käy kaupaksi, pahaa on varmasti.

Rouvakaan ei uskalla ulos turkissaan!

• Anonyymi
      UUSI

Charles Fox Parham was the father of Modern Pentecostalism.

• Anonyymi
        UUSI

Latinaksi laittamalla näyttäisi paremmalta!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Latinaksi laittamalla näyttäisi paremmalta!

Osaatko romanikieltä?

• Anonyymi
      UUSI

Jehovantodistajiin voi kuulua lisäksi. Kertoohan kuuluminen jotain harrastuksista niin.

• Anonyymi
      UUSI

Ikävää että helluntailaiset pedot taas jauhaa täällä pakkovauvoista ja ne herjaa Jeesuksen omia.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      257
      2018
    2. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      96
      1869
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1403
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      70
      1100
    5. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      13
      1019
    6. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      951
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      948
    8. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      948
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      912
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      39
      885
    Aihe