Leveäkaistatiellä ajo

soap

Kerrataanko ohittamissäännöt miten tulee ajaa leveäkaistatiellä!!!

Ajat siellä tien oikeassa reunassa ja kun lähdet ohittamaan niin vastaantulevan yksittäisenkin ajoneuvon kohdalla sulla ei ole mitään asiaa keskiviivan ylitykselle. Jos ei ohitus onnistu, pysy jonossa!

Keskittäkää poliisit/Lp voimavaranne vaikka koko kesäksi näille tieosuuksille. Läheltäpiti tilanteita aivan joka kerta kun joutuu ajamaan ko. osuudella Loviisankin kohdalla.

39

3249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Driven

      Liikennesäännöt eivät kiellä keskiviivan ylittämistä (ellei se siis ole keltainen), joten jos joku törppö ajelee keskellä leveätä kaistaa liian hitaasti, hänet voi ohittaa käyttäen vastaantulevien kaistaa hyväkseen. Tietääkseni mikään liikennesääntö ei myöskään määrää ihmisiä ajamaan kaistan oikeassa reunassa, joten enpä oikein tiedä mitä haluaisit poliisin tässä tilanteessa valvoavan?

      Omasta mielestäni sakottaa pitäisi niitä, jotka eivät aja sitä oikeata reunaa, mutta tällä hetkellä asiasta ei taida olla lakipykälää olemassa.

      • Liikennesäännöt

        Liikennesäännöt KIELTÄÄ keskiviivan ylittämisen JOS autoja tulee vastaan.

        Tämän pitäisi olla itsestään selvää.


      • kaistalle!

        Keskiviivan ylittäminen tarkoittaa sitä että ajaa vastaantulevien kaistalla. Ja ohittaminen kun autoja tulee vastaan on täysin törkeätä. Tuolla Loviisan seudulla ajetaan surutta miten sattuu vähääkään välittämättä vaikka autoja tulisi vastaan.


      • ...säännöt sano, että "autolla on ajettava niin lähellä kaistan oikeaa reunaa, kuin se on mahdollista...."

        Taitaapi olla keskiviivankin ylitys kiellettyä, jos on vastaatulijoita.

        Tuossa ei kyllä ole mitään pahaa, jos ohitetaan traktoreita ym. ja vastaantulija antaa tilaa...


      • The Rat
        kaistalle! kirjoitti:

        Keskiviivan ylittäminen tarkoittaa sitä että ajaa vastaantulevien kaistalla. Ja ohittaminen kun autoja tulee vastaan on täysin törkeätä. Tuolla Loviisan seudulla ajetaan surutta miten sattuu vähääkään välittämättä vaikka autoja tulisi vastaan.

        Leveäkaistatiellä saa ohittaa kun autoja tulee vastaan, mutta keskiviivaa ei saa ylittää, eikä saa ohittaa jos vastaantulijat ovat jo ohittamassa.

        Siksi onkin tärkeää ajaa aivan oikeassa reunassa (paitsi ohittaessa).

        Itse teen niin että jos joku junnuttaa keskellä kaistaa, ohitan muutaman sentin päästä kaverin kyljestä. Yleensä tajuavat sitten siirtyä oikealle ajolinjalle ja itsekin saa hyvän mielen kun on saanut liikenneturvallisuutta parannettua. :)


      • Kallonkutistaja

        Pykälissä on asiasta aika löyhästi sanottu, että autoa pitäisi ajaa niin oikella kuin se turvallisesti on mahdollista. Mielestäni on aika vaikea perustella, miksi turvallisuuden takia (erityisesti mahdollisessa ohitustilanteessa ohitettavan) pitäisi ajaa lähempänä keskiviivaa kuin reunaviivaa? Mutta tuon pykälän löyhyyden takia en usko myöskään poliisien kovin herkästi puuttuvan asiaan.


      • Eli...
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...säännöt sano, että "autolla on ajettava niin lähellä kaistan oikeaa reunaa, kuin se on mahdollista...."

        Taitaapi olla keskiviivankin ylitys kiellettyä, jos on vastaatulijoita.

        Tuossa ei kyllä ole mitään pahaa, jos ohitetaan traktoreita ym. ja vastaantulija antaa tilaa...

        pallon pitää KOKONAAN ylittää maaliviiva , muuten maalia ei hyväksytä !

        Leveäkaistatiellä keskiviivalle saa mennä vaikka vastaan tuleekin autoja , kohankun ei ylitä sitä ? Onks näin , luulen et on koska juuri TÄTÄ tilannettahan varten leveäkaistatie on rakennettu , VAI MITÄ !


      • hht

        Kyllä mulla on sellainen muistikuva että tieliikennelaissa sanottaisiin, että on ajettava niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin mahdollista. Tosin liikenneturvallisuutta vaarantamatta.


      • toristi
        Eli... kirjoitti:

        pallon pitää KOKONAAN ylittää maaliviiva , muuten maalia ei hyväksytä !

        Leveäkaistatiellä keskiviivalle saa mennä vaikka vastaan tuleekin autoja , kohankun ei ylitä sitä ? Onks näin , luulen et on koska juuri TÄTÄ tilannettahan varten leveäkaistatie on rakennettu , VAI MITÄ !

        Naurettavaa. Mietippä hetken. Mitä jos vastaantulevakin ajaa keskiviivan päällä?

        Eiköhän sitä jalkapallosääntöä pidä tulkita niin että pallon, tässä tapauksessa auton, pitää olla kokonaan viivan kaista puolella jotta pallo olisi naapurikaistan ulkopuolella ja näin omalla kaistalla.


      • siis

        Leveäkaistateilla autoilijoita kehoitetaan pysymään oikealla reunalla. Tämä helpottaa siten myös vastaantuliojoiden ohituksia, jos joutuu käyttämään toista kaistaa.


      • ....
        Eli... kirjoitti:

        pallon pitää KOKONAAN ylittää maaliviiva , muuten maalia ei hyväksytä !

        Leveäkaistatiellä keskiviivalle saa mennä vaikka vastaan tuleekin autoja , kohankun ei ylitä sitä ? Onks näin , luulen et on koska juuri TÄTÄ tilannettahan varten leveäkaistatie on rakennettu , VAI MITÄ !

        Ajokaistaviiva on valkoinen katkoviiva, joka erottaa samansuuntaiselle liikenteelle tarkoitetut ajokaistat toisistaan. Ajokaistaviivan viivan ja välin suhde on yleensä 1:3. Ryhmittymisalueella ja eräissä jäljempänä mainituissa tapauksissa viivan ja välin suhde voi kuitenkin olla myös 1:1.

        Jatkuva ajaminen ajokaistaviivan päällä on kielletty.


      • -S-

        Lue uudestaan mitä hän kirjoitti jos et ymmärtänyt.


      • Autollah
        Eli... kirjoitti:

        pallon pitää KOKONAAN ylittää maaliviiva , muuten maalia ei hyväksytä !

        Leveäkaistatiellä keskiviivalle saa mennä vaikka vastaan tuleekin autoja , kohankun ei ylitä sitä ? Onks näin , luulen et on koska juuri TÄTÄ tilannettahan varten leveäkaistatie on rakennettu , VAI MITÄ !

        TV:ssä. "Kun tää ajaa kymmenen senttiä kekiviivan toisella puolen ja tää taas kymmenen senttiä väärällä puolelle, niin tossa kohtaa ne menee kakskytä senttiä sikkäin."

        Poliisi tietysti tulkitsee tilanteen ja mahdollisen sakkokiintiön mukaan, mutta kyllä pienestäkin ylityksestä voidaan rangaista. Puoli autonmittaa on jo paljon. Kun nopeus ero kohdatessa on 200km/h, on aivan sama monenko sentin syvyydeltä mennään sisäkkäin.


      • ....
        Autollah kirjoitti:

        TV:ssä. "Kun tää ajaa kymmenen senttiä kekiviivan toisella puolen ja tää taas kymmenen senttiä väärällä puolelle, niin tossa kohtaa ne menee kakskytä senttiä sikkäin."

        Poliisi tietysti tulkitsee tilanteen ja mahdollisen sakkokiintiön mukaan, mutta kyllä pienestäkin ylityksestä voidaan rangaista. Puoli autonmittaa on jo paljon. Kun nopeus ero kohdatessa on 200km/h, on aivan sama monenko sentin syvyydeltä mennään sisäkkäin.

        Oot sä koskaan ees ajanu leveäkaistatiellä , mm. oulu-kemi välillä ?

        Kysy itseltäsi miksi kyseinen tie on rakennettu ?

        Se on rakennettu nimenomaan TURVALLISIA ohituksia varten ! OHITUKSIA !!!! Tien ainut päämäärä on OHITUS !!!!! Ju....uta !!!!!

        Jos ajokäytös on sellast niinku pitäs ni 3 rinnakkain on IHAN saatanan turvallista kyseisellä tiellä , ja nimenomaan se keskiviiva EI OLE jumalauta keltanen sulkuviiva , MUTTA jos siellä joku v...un uuno tai 2 sellasta ajelee keskellä kaistaa tai keskiviivan tuntumassa ni TURPAAN pitäis vetää ja kunnolla !

        Menkää vi...uun jarrut ja vittuilijat sieltä tienpäältä jos ette suvaitse sitä että muut ehkä haluavat jaa kovempaa kuin te jotka köröttelette MITTARINOPEUTTA eli n. 5-7kmh alinopeutta !


      • huh huh ...
        .... kirjoitti:

        Oot sä koskaan ees ajanu leveäkaistatiellä , mm. oulu-kemi välillä ?

        Kysy itseltäsi miksi kyseinen tie on rakennettu ?

        Se on rakennettu nimenomaan TURVALLISIA ohituksia varten ! OHITUKSIA !!!! Tien ainut päämäärä on OHITUS !!!!! Ju....uta !!!!!

        Jos ajokäytös on sellast niinku pitäs ni 3 rinnakkain on IHAN saatanan turvallista kyseisellä tiellä , ja nimenomaan se keskiviiva EI OLE jumalauta keltanen sulkuviiva , MUTTA jos siellä joku v...un uuno tai 2 sellasta ajelee keskellä kaistaa tai keskiviivan tuntumassa ni TURPAAN pitäis vetää ja kunnolla !

        Menkää vi...uun jarrut ja vittuilijat sieltä tienpäältä jos ette suvaitse sitä että muut ehkä haluavat jaa kovempaa kuin te jotka köröttelette MITTARINOPEUTTA eli n. 5-7kmh alinopeutta !

        Helpottamaan ohitusta HELPOTTAMAAN. Jos autoja tulee vastaan niin ohi saa mennä lainkin mukaan SAMAA KAISTAA KÄYTTÄEN. Jos vastaan ei tule autoja, voi mennä toiselle kaistalle ohitustilanteessa.

        Tuollaiset pölvästit kuten sinä pilaatte näiden teiden turvallisuuden ajamalla sillä tavalla kuten niitä ei ole tarkoitettu ajaa.

        Huomaa että jos auto tulee vastaan, kaltaisesi idiootti voi lähteä ohi myös hänen takaansa. Siinä vaiheessa kannattaa toivoa että olisi sillä omalla kaistallaan eikä vastaantulevien puolella.

        Mene takaisin autokouluun, vaikka epäilen että ei sinulla siitä vielä kovin kauaa ole. Jos olet edes vielä käynyt.


      • Autollah
        .... kirjoitti:

        Oot sä koskaan ees ajanu leveäkaistatiellä , mm. oulu-kemi välillä ?

        Kysy itseltäsi miksi kyseinen tie on rakennettu ?

        Se on rakennettu nimenomaan TURVALLISIA ohituksia varten ! OHITUKSIA !!!! Tien ainut päämäärä on OHITUS !!!!! Ju....uta !!!!!

        Jos ajokäytös on sellast niinku pitäs ni 3 rinnakkain on IHAN saatanan turvallista kyseisellä tiellä , ja nimenomaan se keskiviiva EI OLE jumalauta keltanen sulkuviiva , MUTTA jos siellä joku v...un uuno tai 2 sellasta ajelee keskellä kaistaa tai keskiviivan tuntumassa ni TURPAAN pitäis vetää ja kunnolla !

        Menkää vi...uun jarrut ja vittuilijat sieltä tienpäältä jos ette suvaitse sitä että muut ehkä haluavat jaa kovempaa kuin te jotka köröttelette MITTARINOPEUTTA eli n. 5-7kmh alinopeutta !

        Laki on se, jonka mukaan poliisi sakottaa keskiviivan ylityksestä. Kunhan kasvat aikuiseksi ......


      • Autollah
        huh huh ... kirjoitti:

        Helpottamaan ohitusta HELPOTTAMAAN. Jos autoja tulee vastaan niin ohi saa mennä lainkin mukaan SAMAA KAISTAA KÄYTTÄEN. Jos vastaan ei tule autoja, voi mennä toiselle kaistalle ohitustilanteessa.

        Tuollaiset pölvästit kuten sinä pilaatte näiden teiden turvallisuuden ajamalla sillä tavalla kuten niitä ei ole tarkoitettu ajaa.

        Huomaa että jos auto tulee vastaan, kaltaisesi idiootti voi lähteä ohi myös hänen takaansa. Siinä vaiheessa kannattaa toivoa että olisi sillä omalla kaistallaan eikä vastaantulevien puolella.

        Mene takaisin autokouluun, vaikka epäilen että ei sinulla siitä vielä kovin kauaa ole. Jos olet edes vielä käynyt.

        Tuo märkäkorva vasta haaveilee ajokortista.


      • Runttaaja
        .... kirjoitti:

        Oot sä koskaan ees ajanu leveäkaistatiellä , mm. oulu-kemi välillä ?

        Kysy itseltäsi miksi kyseinen tie on rakennettu ?

        Se on rakennettu nimenomaan TURVALLISIA ohituksia varten ! OHITUKSIA !!!! Tien ainut päämäärä on OHITUS !!!!! Ju....uta !!!!!

        Jos ajokäytös on sellast niinku pitäs ni 3 rinnakkain on IHAN saatanan turvallista kyseisellä tiellä , ja nimenomaan se keskiviiva EI OLE jumalauta keltanen sulkuviiva , MUTTA jos siellä joku v...un uuno tai 2 sellasta ajelee keskellä kaistaa tai keskiviivan tuntumassa ni TURPAAN pitäis vetää ja kunnolla !

        Menkää vi...uun jarrut ja vittuilijat sieltä tienpäältä jos ette suvaitse sitä että muut ehkä haluavat jaa kovempaa kuin te jotka köröttelette MITTARINOPEUTTA eli n. 5-7kmh alinopeutta !

        Eihän Oulu-Kemi välillä ole leveäkaistatietä kuin kuuden kilometrin matkalla Iin eteläpuolella.

        Se pätkä rakennettiin aikoinaan leveäkaistaiseksi kokeilumielessä, tarkoituksena oli seurata urautuuko päällyste yhtä nopeasti kuin tavallisella kaksikaistatiellä.

        Ei sen päällysteen leveys kuitenkaan ole sen leveämpi kuin muuallakaan, reunaviiva on vaan reunemmassa.


    • Toni

      Pari autoa lähti sokkona ohittamaan isoa rekkaa viivojen vilistessä renkaiden välistä. Kävipä niin että tuli toinen rekka vastaan jonka takaa oli auto lähtemässä ohitukseen. Oli 20-30cm kiinni ettei tullut nokkakolaria 120kmh vauhdissa!

      Kun kaksi rekkaa tulee vastakkain niin kahden auton väliin mahtuminen on TEOREETTINEN. Käytännössä pienikin heilahdus aiheuttaa vakavan onnettomuuden.

      Pari talvea sitten työkaverini kuoli SIVULLISENA kun keskikaista autot ottivat kyljistä kiinni kun ei mahtunutkaan rekkojen väliin.

      JÄRKI KÄTEEN HYVÄT IHMISET.

      • rahtijuippi-77

        leveäkaistatiellä mahtuu vallan mainiosti kaksi hlöautoa ja kaksi rekkaa rinnatusten niin että hlöauto ja rekka per kaista. Eikä siis tarvitse pientareen pölistä. 4 rekan tapauksessa varmaan piennar jo pölisee, mutta eiköhän sekin hätätapauksessa menisi. Eikös se kaista sentään reilu viitisen metriä leveä ainakin ole..Ihmisillä vaan pakkaa ratti tutisemaan, satasen vauhdissä 1,5 m päästä(rinnatusten siis) vastaan tuleva autokin tuntuu tulevan tosi läheltä.


      • Toni
        rahtijuippi-77 kirjoitti:

        leveäkaistatiellä mahtuu vallan mainiosti kaksi hlöautoa ja kaksi rekkaa rinnatusten niin että hlöauto ja rekka per kaista. Eikä siis tarvitse pientareen pölistä. 4 rekan tapauksessa varmaan piennar jo pölisee, mutta eiköhän sekin hätätapauksessa menisi. Eikös se kaista sentään reilu viitisen metriä leveä ainakin ole..Ihmisillä vaan pakkaa ratti tutisemaan, satasen vauhdissä 1,5 m päästä(rinnatusten siis) vastaan tuleva autokin tuntuu tulevan tosi läheltä.

        5,25m - 5,50m on kaistan leveys, tie on siis max 11m
        Rekkojen leveys on n.2,50-2,60 metriä.

        Rekat ei aja kuitenkaan ihan piennarviivan päällä koska piennar on niin kapea. Eli siihen kun jää 30-40cm esim. niin rekan vasemmalle puolelle jää tilaa pahimmillaan 2 metriä! Siinä ei liian montaa senttiä jää molemmille puolille ja kun vauhtia on ohituksissa yleensä vähintään 120kmh niin se väli on TIUKKA ja pienikin ajovirhe voi olla kohtalokas.

        Sitten kun siinä pitäisi ajaa 2 rekkaa ja 2 autoa joiden yhteisleveys on esim. 8,8m (2x 2,60m 2x 1,80m)

        Koko tien leveys on siis n. 11m max ja toleranssia näille neljälle autolle jää 2,2m, siis 0,55m per auto (27,5cm per puoli)!

        SE EI OLE PALJON

        älkää nyt ihmeessä ajako sillä tavalla.


      • Toni
        Toni kirjoitti:

        5,25m - 5,50m on kaistan leveys, tie on siis max 11m
        Rekkojen leveys on n.2,50-2,60 metriä.

        Rekat ei aja kuitenkaan ihan piennarviivan päällä koska piennar on niin kapea. Eli siihen kun jää 30-40cm esim. niin rekan vasemmalle puolelle jää tilaa pahimmillaan 2 metriä! Siinä ei liian montaa senttiä jää molemmille puolille ja kun vauhtia on ohituksissa yleensä vähintään 120kmh niin se väli on TIUKKA ja pienikin ajovirhe voi olla kohtalokas.

        Sitten kun siinä pitäisi ajaa 2 rekkaa ja 2 autoa joiden yhteisleveys on esim. 8,8m (2x 2,60m 2x 1,80m)

        Koko tien leveys on siis n. 11m max ja toleranssia näille neljälle autolle jää 2,2m, siis 0,55m per auto (27,5cm per puoli)!

        SE EI OLE PALJON

        älkää nyt ihmeessä ajako sillä tavalla.

        Mainittakoon että esim. leveäkaistatiellä Lahti-Nastola on kyseisellä tavalla tapahtunut lukuisia kuolonkolareita.


      • The Rat
        Toni kirjoitti:

        5,25m - 5,50m on kaistan leveys, tie on siis max 11m
        Rekkojen leveys on n.2,50-2,60 metriä.

        Rekat ei aja kuitenkaan ihan piennarviivan päällä koska piennar on niin kapea. Eli siihen kun jää 30-40cm esim. niin rekan vasemmalle puolelle jää tilaa pahimmillaan 2 metriä! Siinä ei liian montaa senttiä jää molemmille puolille ja kun vauhtia on ohituksissa yleensä vähintään 120kmh niin se väli on TIUKKA ja pienikin ajovirhe voi olla kohtalokas.

        Sitten kun siinä pitäisi ajaa 2 rekkaa ja 2 autoa joiden yhteisleveys on esim. 8,8m (2x 2,60m 2x 1,80m)

        Koko tien leveys on siis n. 11m max ja toleranssia näille neljälle autolle jää 2,2m, siis 0,55m per auto (27,5cm per puoli)!

        SE EI OLE PALJON

        älkää nyt ihmeessä ajako sillä tavalla.

        Oletetaan että tien leveys on tuo 11m ja toleranssia jäisi tuo 2,2m. Jos vielä reunoille jätetään 30-40 senttiä (aika paljon), jää toleranssia autojen välille 1,4 metriä. Välejä on kolme (rekka - henkilöauto - henkilöauto - rekka), joten keskimääräinen väli on noin 47 senttiä.

        Käytännössä tilanne ei tietenkään mene näin.

        Noin tiukassa tilanteessa rekat jättävät ehkä 10 senttiä tilaa reunaan (kokemukseni mukaan muutenkin). Tämä lisää heti 20 senttiä tilaa ohitettaville.

        Lisäksi ohitettavan ja ohittajan välinen ero ei välttämättä ole noin suuri (47 senttiä), vaan sitä voi rauhassa kaventaa, sillä suhteellinen nopeus on kuitenkin paljon pienempi kuin vastaantulijaan verrattuna.

        Sanoisinkin että tilanteen todelliset välit tien reunalta toiselle olisivat sentteinä: 10, 30, 140, 30, 10.

        Tuo jättäisi vielä aika paljon liikkumavaraa, varsinkin keskelle, missä siis suurin riski.

        Lisättäköön vielä että tarkasteltu tilanne oli teoreettinen, enkä itse kyllä lähtisi ohittamaan tuollaisessa tilanteessa...


      • Toni
        The Rat kirjoitti:

        Oletetaan että tien leveys on tuo 11m ja toleranssia jäisi tuo 2,2m. Jos vielä reunoille jätetään 30-40 senttiä (aika paljon), jää toleranssia autojen välille 1,4 metriä. Välejä on kolme (rekka - henkilöauto - henkilöauto - rekka), joten keskimääräinen väli on noin 47 senttiä.

        Käytännössä tilanne ei tietenkään mene näin.

        Noin tiukassa tilanteessa rekat jättävät ehkä 10 senttiä tilaa reunaan (kokemukseni mukaan muutenkin). Tämä lisää heti 20 senttiä tilaa ohitettaville.

        Lisäksi ohitettavan ja ohittajan välinen ero ei välttämättä ole noin suuri (47 senttiä), vaan sitä voi rauhassa kaventaa, sillä suhteellinen nopeus on kuitenkin paljon pienempi kuin vastaantulijaan verrattuna.

        Sanoisinkin että tilanteen todelliset välit tien reunalta toiselle olisivat sentteinä: 10, 30, 140, 30, 10.

        Tuo jättäisi vielä aika paljon liikkumavaraa, varsinkin keskelle, missä siis suurin riski.

        Lisättäköön vielä että tarkasteltu tilanne oli teoreettinen, enkä itse kyllä lähtisi ohittamaan tuollaisessa tilanteessa...

        30cm riittää rekan ja auton väliin ohitustilanteessa ja 120kmh vauhdissa?

        Rekan pyörteet ja sivutuuli heilauttaa autoa todella helposti jo tuon 30cm... Varsinkin jotain tila-autoja tai pikkukirppuja kapeilla renkailla.

        Ja kai luit tuon että työkaverini kuoli kyseisenlaisessa onnettomuudessa. Sivullisena kun ajoi muutaman kymmenen metriä rekan takana. Näitä sattuu näillä teillä MONTA joka vuosi.

        Se on pienestä kii...


      • tapauksessa
        The Rat kirjoitti:

        Oletetaan että tien leveys on tuo 11m ja toleranssia jäisi tuo 2,2m. Jos vielä reunoille jätetään 30-40 senttiä (aika paljon), jää toleranssia autojen välille 1,4 metriä. Välejä on kolme (rekka - henkilöauto - henkilöauto - rekka), joten keskimääräinen väli on noin 47 senttiä.

        Käytännössä tilanne ei tietenkään mene näin.

        Noin tiukassa tilanteessa rekat jättävät ehkä 10 senttiä tilaa reunaan (kokemukseni mukaan muutenkin). Tämä lisää heti 20 senttiä tilaa ohitettaville.

        Lisäksi ohitettavan ja ohittajan välinen ero ei välttämättä ole noin suuri (47 senttiä), vaan sitä voi rauhassa kaventaa, sillä suhteellinen nopeus on kuitenkin paljon pienempi kuin vastaantulijaan verrattuna.

        Sanoisinkin että tilanteen todelliset välit tien reunalta toiselle olisivat sentteinä: 10, 30, 140, 30, 10.

        Tuo jättäisi vielä aika paljon liikkumavaraa, varsinkin keskelle, missä siis suurin riski.

        Lisättäköön vielä että tarkasteltu tilanne oli teoreettinen, enkä itse kyllä lähtisi ohittamaan tuollaisessa tilanteessa...

        http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1137;50109;48688


      • The Rat
        Toni kirjoitti:

        30cm riittää rekan ja auton väliin ohitustilanteessa ja 120kmh vauhdissa?

        Rekan pyörteet ja sivutuuli heilauttaa autoa todella helposti jo tuon 30cm... Varsinkin jotain tila-autoja tai pikkukirppuja kapeilla renkailla.

        Ja kai luit tuon että työkaverini kuoli kyseisenlaisessa onnettomuudessa. Sivullisena kun ajoi muutaman kymmenen metriä rekan takana. Näitä sattuu näillä teillä MONTA joka vuosi.

        Se on pienestä kii...

        Kyllä, minusta 30 senttiä riittää, mutta tarkkana toki pitää olla - ja tietää millaisella autolla on liikkeellä. Joskus ei metrikään tunnu rekan ohittamisessa riittävän, kun sivutuuli tulee todella kivasti juuri kun on ohi pääsemässä... :)

        Tuossa siis kyllä mahtuu, ja jopa aika hyvin jos kaikki ajavat järkevästi ja tekevät kunnolla tilaa.

        Näin vain ei voi olettaa. Siksipä, kuten sanoin, en mahtuisi ohi. Kritisoin vain hieman tuota laskentakaavaasi...


      • Toni
        The Rat kirjoitti:

        Kyllä, minusta 30 senttiä riittää, mutta tarkkana toki pitää olla - ja tietää millaisella autolla on liikkeellä. Joskus ei metrikään tunnu rekan ohittamisessa riittävän, kun sivutuuli tulee todella kivasti juuri kun on ohi pääsemässä... :)

        Tuossa siis kyllä mahtuu, ja jopa aika hyvin jos kaikki ajavat järkevästi ja tekevät kunnolla tilaa.

        Näin vain ei voi olettaa. Siksipä, kuten sanoin, en mahtuisi ohi. Kritisoin vain hieman tuota laskentakaavaasi...

        Hätäpäisesti pölläytetty 1 1=2,2

        :D

        Mutta idea on selvä, ei siinä liikaa ole tilaa.


      • JGJ
        The Rat kirjoitti:

        Oletetaan että tien leveys on tuo 11m ja toleranssia jäisi tuo 2,2m. Jos vielä reunoille jätetään 30-40 senttiä (aika paljon), jää toleranssia autojen välille 1,4 metriä. Välejä on kolme (rekka - henkilöauto - henkilöauto - rekka), joten keskimääräinen väli on noin 47 senttiä.

        Käytännössä tilanne ei tietenkään mene näin.

        Noin tiukassa tilanteessa rekat jättävät ehkä 10 senttiä tilaa reunaan (kokemukseni mukaan muutenkin). Tämä lisää heti 20 senttiä tilaa ohitettaville.

        Lisäksi ohitettavan ja ohittajan välinen ero ei välttämättä ole noin suuri (47 senttiä), vaan sitä voi rauhassa kaventaa, sillä suhteellinen nopeus on kuitenkin paljon pienempi kuin vastaantulijaan verrattuna.

        Sanoisinkin että tilanteen todelliset välit tien reunalta toiselle olisivat sentteinä: 10, 30, 140, 30, 10.

        Tuo jättäisi vielä aika paljon liikkumavaraa, varsinkin keskelle, missä siis suurin riski.

        Lisättäköön vielä että tarkasteltu tilanne oli teoreettinen, enkä itse kyllä lähtisi ohittamaan tuollaisessa tilanteessa...

        teidän mittanauhamiesten kanssa. Ajakaas joskus täysperävaunurekan perässä kun se tulee tuuliselle peltoaukealle -vetoauto tekee pienen koukkauksen, joka kertautuu perävaunun liikkeeseen varsin tehokkaasti, ei puoli metriä yleensä riitä sivusuunnassa kun kunnon puhuri iskee. Siinä menee 4 rinnan ohittelijoilta laskutikut uusiksi kun rupeaa kaista kapenemaan...

        Ohituskaistatie on hullujen hommaa, ei voi käsittää miksi on tehty tuollainen ansa, jossa ihmiset pakotetaan ajamaan pientareella joka kerta kun joku sokea päättää ohittaa peilejä hipoen. Viivojen ylittämisestä ja muusta löpinästä viis, mutta miten se parantaa liikenneturvallisuutta, että ohitetaan 10cm päästä toista autoa? Täytyypä joskus huonona aamuna kilauttaa jonkun hivottelijan takakulmaan pikku pusu ja katsoa kun kaveri poistuu lepikkoon -ja mitä luulette, kumpi sen lystin maksaa? Ei ainakaan se, joka ajoi oikeassa reunassa...


      • rahtijuippi-77
        Toni kirjoitti:

        5,25m - 5,50m on kaistan leveys, tie on siis max 11m
        Rekkojen leveys on n.2,50-2,60 metriä.

        Rekat ei aja kuitenkaan ihan piennarviivan päällä koska piennar on niin kapea. Eli siihen kun jää 30-40cm esim. niin rekan vasemmalle puolelle jää tilaa pahimmillaan 2 metriä! Siinä ei liian montaa senttiä jää molemmille puolille ja kun vauhtia on ohituksissa yleensä vähintään 120kmh niin se väli on TIUKKA ja pienikin ajovirhe voi olla kohtalokas.

        Sitten kun siinä pitäisi ajaa 2 rekkaa ja 2 autoa joiden yhteisleveys on esim. 8,8m (2x 2,60m 2x 1,80m)

        Koko tien leveys on siis n. 11m max ja toleranssia näille neljälle autolle jää 2,2m, siis 0,55m per auto (27,5cm per puoli)!

        SE EI OLE PALJON

        älkää nyt ihmeessä ajako sillä tavalla.

        siihen mahtuu..tarkoitus ei ole tietenkään ohitella niin tarkoituksella. Mutta KYLLÄ mahtuu jos täpärä paikka tulee (koettu on). Ja jos noin ruvetaan senttejä laskemaan, rekka lähes poikkeuksetta ajaa urissa. joista oikeanpuoleinen on ihan asfaltin reunassa. Tarkoitus ei ollut siis kehotella noin ohittelemaan. ..tiukan paikan tullen kyllä kaikki 4 mahtuu, jos kuskilla ei ratti vapise. Kaistan leveys on siis 5,5...siihen vielä vähän piennarta.


      • Kallonkutistaja
        rahtijuippi-77 kirjoitti:

        siihen mahtuu..tarkoitus ei ole tietenkään ohitella niin tarkoituksella. Mutta KYLLÄ mahtuu jos täpärä paikka tulee (koettu on). Ja jos noin ruvetaan senttejä laskemaan, rekka lähes poikkeuksetta ajaa urissa. joista oikeanpuoleinen on ihan asfaltin reunassa. Tarkoitus ei ollut siis kehotella noin ohittelemaan. ..tiukan paikan tullen kyllä kaikki 4 mahtuu, jos kuskilla ei ratti vapise. Kaistan leveys on siis 5,5...siihen vielä vähän piennarta.

        Kokonaisleveys on useimmiten n. 13,5m.

        Mutta ainahan jos jotain tehdän joustavuuden ja turvallisuuden eteen, niin on joukko, joka ulosmittaa tuon turvallisuuspuolen. Eli tuskin se neljärinnan ajo leveäkaistatiellä on yhtään sen turvallisempaa kuin ajaminen normaalilevyiselläkään tiellä. Ainakin ruotsalaiset olivat aikoinaan huolissaan, kun ajotavat leveillä teillä johtivat moniin ohituskolareihin. Liekö siellä asiat jo paremmin?


      • JGJ
        rahtijuippi-77 kirjoitti:

        siihen mahtuu..tarkoitus ei ole tietenkään ohitella niin tarkoituksella. Mutta KYLLÄ mahtuu jos täpärä paikka tulee (koettu on). Ja jos noin ruvetaan senttejä laskemaan, rekka lähes poikkeuksetta ajaa urissa. joista oikeanpuoleinen on ihan asfaltin reunassa. Tarkoitus ei ollut siis kehotella noin ohittelemaan. ..tiukan paikan tullen kyllä kaikki 4 mahtuu, jos kuskilla ei ratti vapise. Kaistan leveys on siis 5,5...siihen vielä vähän piennarta.

        mahtuuhan siihen juu, sitä näkee päivittäin, mutta onko hivottelussa mitään järkeä, kun kaikki tietävät, että jossain vaiheessa napsahtaa. Ja yleensä siinä menee sitten jonkun isä, äiti, lapsi, puoliso...

        Tässäpä muuten pohdiskeltavaa senttimetri nikkareille: monestiko suomalainen maantie on suora? Ei koskaan. Aina se kaartaa johonkin suuntaan. Nuo hienosti lasketut marginaalit ovat noin suuret vain ja ainoastaan silloin kun KAIKKI ajavat mutkissa sentilleen samaa linjaa tien reunaan tai keskilinjaan nähden. Siinäpä se varsinainen suoritus onkin rekkaranellekin, kun samaan aikaan pitää seurata kahta etukulmaa, edestätulevia ja vielä sihdata auto sentilleen kulkemaan mutkan mukaisesti... nyt ei edes puhuta urista, tuulesta yms. pikku tekijöistä.


      • kuskin kuvatus
        JGJ kirjoitti:

        teidän mittanauhamiesten kanssa. Ajakaas joskus täysperävaunurekan perässä kun se tulee tuuliselle peltoaukealle -vetoauto tekee pienen koukkauksen, joka kertautuu perävaunun liikkeeseen varsin tehokkaasti, ei puoli metriä yleensä riitä sivusuunnassa kun kunnon puhuri iskee. Siinä menee 4 rinnan ohittelijoilta laskutikut uusiksi kun rupeaa kaista kapenemaan...

        Ohituskaistatie on hullujen hommaa, ei voi käsittää miksi on tehty tuollainen ansa, jossa ihmiset pakotetaan ajamaan pientareella joka kerta kun joku sokea päättää ohittaa peilejä hipoen. Viivojen ylittämisestä ja muusta löpinästä viis, mutta miten se parantaa liikenneturvallisuutta, että ohitetaan 10cm päästä toista autoa? Täytyypä joskus huonona aamuna kilauttaa jonkun hivottelijan takakulmaan pikku pusu ja katsoa kun kaveri poistuu lepikkoon -ja mitä luulette, kumpi sen lystin maksaa? Ei ainakaan se, joka ajoi oikeassa reunassa...

        nyt ihan puolta metriä parane heitellä...


    • nim. Kaistapää

      Kertaisin vielä, että oikeassa reunassa tulee pysyä koko ajan, ei ainoastaan silloin kun sinua ohitetaan. Oikealla ajaminen helpottaa myös vastaantulevien ohittamista.

      Vaikka ei ohittaisikaan samaan aikaan kun on vastaantulevia vähenee ohittamisen ennakointiaika ja riskit kaikinpuolin.

      Hieno keksintö eikä siellä mitään poliiseja tarvita. Poliisit pysyköön siellä missä heistä on hyötyä eli taajamissa suojaamassa jalankulkijoita autoilta. Piste.

    • Rellu5L

      Tieliikennelaissa sanotaan; on käytettävä lähinnä tien oikeaa reunaa olevaa vapaata kaistaa, eli siis teoriassa leveäkaistatiellä on neljä kaistaa, ja ajetaan lähinnä tien oikeaa reunaa olevaa vapaata kaistaa, mikä tässä on niin vaikeaa?

      • Driven

        Ei, leveäkaistatiellä on teoriassakin KAKSI kaistaa, mutta ne ovat normaalia leveämpiä. Yksittäisellä kaistalla puolestaan saa ajaa vierekkäin niin monta autoa kun mahtuu, käytännössä tietenkin yleensä korkeintaan kaksi. Yhdellä ja samalla, riittävän leveällä kaistalla saa siis periaatteessa ohittaa, vaikka erisuuntaisten kaistojen välissä olisi keltainenkin viiva.

        Jostain syystä suomalaisille on tuo oikealla pysyminen tai sinne edes siirtyminen ohitustilanteessa mahdottoman vaikeaa. Pitäisi autokoulutukseen lisätä pakollinen vaihtoiopiskelukuukausi länsinaapuriimme.


    • soap

      Arvasin avauksessa, että mielipiteitä tulee ja paljon.

      Idea tälle kirjoitukselle tuli tosiaan siitä, kun poiketen normaalista en ollut itse ratin takana vaan linja-auton matkustajana.
      Ongelma minun mielestäni leveäkaistatiessä on se, että ohituksia tehdään "reippaammin". Koska on "tilaa" - toki tässä voi ohittaa tyyliin. Ongelma on se, että kaikki eivät ajattele tien päällä samalla tavalla.

      Joku sunnuntai autoilija ei nyt niin tarkasti mieti autonsa paikkaa siellä tien oikeassa laidassa. Tällaista kaveria lähtee ohittamaan kuljettaja joka leveäkaistatiellä ajaessaan todellakin on ohittelemassa. Mietitään tämän sunnuntai autoilijan eteen vielä yhdistelmä joka peittää näkyvyyden, on kaarre ja kaikki näkemistä vaikeuttavat asiat kohdallaan.
      Eikun ohi vaan.. Hups! siellähän avautuu ohitustilanteessa vastaantulevien kaistalla ohitustilanne; Rekka kaistansa laidassa ja keskiviivan päällä ohitteluhaluinen. NELJÄ AUTOA RINNAKKAIN JA SE SUNNUNTAI AUTOILIJA HÄTÄÄNTYY. Yleensä kun joku hätääntyy muille se tulee yllätyksenä.
      Asian pointti on siis se, että vaikka SINÄ oletkin hyvä - ehkä paras (?) kuljettaja sillä tieosuudella niin ohitustilanteen loppu ja onnistuminen ei todella ole sinusta kiinni. ÄLKÄÄ hyvät kuljettajat luottako loputtomiin muihin autoilijoihin, varsinkaan jos itse teette virheen.

      Se virhe on tosiaan leveäkaistatiellä se, että ohittaessanne edellä ajavaa älkää kulkeutuko vastaantulevan kaistalle (yli keskiviivan) jos sieltä tulee yksikin auto saatikka on vastaava ohitustilanne.

      ps. "paras kuljettaja" = Sellainen kuljettaja joka tekemisillään aiheuttaa vaaratilanteen. Ehei!!!

      terv. liikenteenvalvoja

    • Äksviis

      Mutta kun siltä tieltä tippuu, jos menee lähellekin oikeaa reunaa. Siltä se ainakin vaikuttaa. Eilen taas ajelin melkoisen pitkään yhden keskiviivan suharin perässä leveäkaista tiellä Turun Jyväskylän välillä.

      6-tiellähän ei ole mitään mainintaa leveäkaistatietsä, tai ei ole ainkaan ollut, joten siellä sen keskellä tietä ajelun jollain tapaa ymmärtää, mutta näillä teillä, joissa on ihan suomen kielellä kirjoitettu "AJA AJOKAISTAN OIKEASSA REUNASSA", ei millään mahdu päähän, miksi pitää körötellä keskellä tietä.

    • Auto- Antero

      Perkele jokainen keskiviivaa laahava nysväri vaan penkalle ja niskalaukaus! Kummallista kun poliisi ei puutu liikennettä haittaviin paskahoúsuihin! Aina vaan kytätään nopeuksia. Koskaan ei jouduteta matelevaa liikennettä.

      Leveäkaistatie, tuo uusi uljas keksintö on tehnyt mökkireissuistani miellyttäviä. Nyt voin päästellä Espoosta Kouvolaan asti torvi, auki eikä tarvitse edes ylittää keskiviivaa. Ainoastaan muutamat idiootit jotka eivät ymmärrä ajaa reunassa pilaavat mainion idean.

      POLIISI TÖIHIN!!!! Keskiviivan himmailijat rautoihin!!!!

      • niskalaaki

        niille jotka puolitahalleen vittuilevat keskiviivan tuntumassa ALINOPEUTTA


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      157
      6575
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2362
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2119
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1393
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      112
      1360
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1087
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1057
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      29
      1019
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      11
      894
    Aihe