Voitais puhua sitten vaikka merilehmistä

Merten suuret nisäkkäät, seireenieläimet ovat joko kuolleet sukupuuttoon tai sitten rajusti vähenemässä.
Seireeni (sireenieläimiä) merimiehet luulivat meressä uiskenteleviksi pyrstöllisiksi naisihmisiksi (pitkät oleskelut merellä ilman naisseuraa, keripukki ja alkoholijuomien käyttö selittänevät asiaa).
Suurin niistä, Stellerin merilehmä tapettiin sukupuuttoon jo 1700-luvulla; merimiehet söivät sen suihinsa.
Neljä lajia jäljellä, kolme lajia manateeita jotka uiskentelevat Floridan rannoilla ja MEKSIKON lahdella ja dugong, jota on pari kappaletta jäljellä jossain Intian valtamerellä.

Itämeren hylje ja Saimaan norppa eivät kuulu samaan heimoon, mutta suojeltavia ja suloisia eläimiä nekin.

48

348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aha. Mikä oli tämän kirjoituksen niinkuin tarkoitus?

• Ajattelin saada aikaan keskustelua luonnonsuojelusta, aikamme tärkeimmistä asioista,

• Anonyymi

Nythän täytyy jo käydä läpi kukkamullat ja puutarhamullatkin vaikka ne ostaisi kasvihuoneilta. Niiden mukana voi tulla limainen matoklöntti ja se syö kastemadot.
        Se limainen matoklöntti käsketään tappaa laittamalla mato purkkiin ja kaataa päälle kiehuvaa vettä.

• Anonyymi

En osaa merilehmistä kirjoittaa, mutta jos muut osaa, luen kyllä sujuvasti.
      Minä suosin maanviljelystä ja puhun metsästä, josta juuri tänä aamuna puhuimme sisaren kanssa, hän lähinnä, asuu alueella jossa on viljelijöitä, peltoja ja metsiä. Ei itse enää ikänsä huomioiden tee kun täkänöitä ja poppanaa.
      Metsiä on nyt jätetty hoitamatta että luonnossa ja puissa saisi kaikki ötökät rellestää rauhassa. Ja kirjanpainaja on sen viimeisen päälle tehnyt ja tuhonnut lukemattomia kuusia, isoja alueita. Hoidettuun talousmetsään toukka ei iske. Sitäkö on Jumala tarkoittanut meidät luodessaan, kun lupasi meidän luonnon antimia käyttämän, että istumme ja katsomme kun metsät häviävät taudin kimpussa ja luulemme sen olevan tarkoitus. Ei ole.
      Yleensä eläimistä olen sitä mieltä että määrättyjen lajien häviäminen on evoluutiota ja se kuuluu mennä niin. Ihan niin kuin me suomalaiset vaaleat ihmiset tulemme häviämään maailmasta. Niin ovat tiedemiehet ennustaneet. En tiedä mikä tässä tapauksessa on Jumalan tarkoitus ollut. Jumala on antanut ihmiselle aivot ja sanonut että otsasi hiessä sinun pitää leipäsi syömän. Se tarkoittaa että kehitytään ja keksitään uutta silläkin uhalla että vanha häviää. Että hakataan metsästä ja pellosta tuottoa että itse saisimme mahdollisuuden elää ja tuottaa uutta. Että sillä lailla tätä tajunnanvirtaa pukkasi tähän aloitukseen, joka ei toki ole huono. Kuten sanoin, luen mielelläni kommentteja, enkä solvaa vaikka olisivat erilaisia kuin omani.

• Hyvä kommentti, josta saa paljon ajattelemisen aihetta.
        Minua jää vaivaamaan pari asiaa tässä pohdiskelussa:
        En ole koskaan ollut tietoinen siitä että metsän omat, siellä luonnostaan asuvat hönteiset tuhoaisivat metsää, muuten kuin joitakin puita, joillakin alueilla. Metsä uudistuu luonnollisella tavalla, toistuvat, salaman sytyttämät metsäpalot eivät ole harvinaisuuksia ja luonnollinen, hoitamaton metsä ei ehkä tuota rahallisesti omistajalleen, mutta on ei kai metsää olekaan tarkoitettu ensisijaisesti tuottamaan omistajalleen rikkauksia? En usko oikein tuohon teoriaan että Jumala loi metsän että me saisimme siitä tuloja itsellemme. En voi nähdä metsäkoneen raiskaamaa aluetta, jossa mivet ja kannot on kaivettu maan pinnalle törröttämään kuin dinosauruksen luut osoituksena mistään jumalaisesta suunnitelmana, ainoastaan ihmisen ahneuden ja voitonhalun osoituksena..

Minä ajattelen evoluutiosta eri tavalla, en usko että Darwin tarkoitti teoriallaan lajien synnystä ihmisen aiheuttamaa lajien sukupuuttoon tappamista. Sanotaan vaikka Tyynen meren itärannan merisaukot, jotka tuhottiin turkismetsästäjien ja merkantilismin toimesta monilla alueilla jo parisataa vuotta sitten.. Nyt niitä on suojeltu ja palautettu takaisin pohjoiselle Tyynen meren rannalle ihmisen toimesta. Esimerkkejä ihmisen lähes sukupuuttoon metsästämistä eläimistä on monia, ei kai se voiolla Juamalan tarkoitus?
        Evoluutio tarkoittaa lajien kehittymistä ja sopeutumista elinympäristöönsä, ei niiden tuhoamista ihmisen ahneuden takia. Ei ainakaan minun mielestäni.

Ei-uskovaisena minua häiritse tuo sanamukainen tulkinta luomishistoriasta, jossa Jumala antoi kaikki valtuudet ihmiselle ottaa, käyttää ja tuhota tätä meidän yhteistä kotiamme ja sen eläinkuntaa ja kasvillisuutta mielensä mukaan. Lisääntykää ja täyttäkää maa on vastoin ihmisen omaa etua , siinä on ihmisrodun siemen kylvetty.

Teollisen metsänhoidon ja maanviljelyksen sijaan voisimme toki palata aikaan, jossa maasudun yhteisöt toimivat hyvin ilman miljardi-investointeja. Täällä Ruotsissa maanviljelijöiden keski-ikä aina vain kohoaa, nyt jo kolmannes viljelijöistä ovat eläkeiässä ja nuoria pelottaa maanviljely jätti-investoinneineen. Koneita pitää olla paljon ja kalliita, mikään pienessä mittkaavassa tehty viljely ei ole kannattavaa. Perityt maatilat menevät konkurssiin ja myyntiin. Silti omavaraisuus olisi toivottavaa, etenkin näinä levottomina aikoina, jolloin sodan ja kriisien uhka leijuu päämme päällä kuin Damokleen miekka. Onko kaikki kehitys sittenkään edes hyväksi?

Ei minulla mitään ratkaisuja ole, jokainen ilmaston kriisi, jokainen luonnonkatastrofi aiheuttaa minulle vaiin lisää kysymyksiä.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Hyvä kommentti, josta saa paljon ajattelemisen aihetta.
        Minua jää vaivaamaan pari asiaa tässä pohdiskelussa:
        En ole koskaan ollut tietoinen siitä että metsän omat, siellä luonnostaan asuvat hönteiset tuhoaisivat metsää, muuten kuin joitakin puita, joillakin alueilla. Metsä uudistuu luonnollisella tavalla, toistuvat, salaman sytyttämät metsäpalot eivät ole harvinaisuuksia ja luonnollinen, hoitamaton metsä ei ehkä tuota rahallisesti omistajalleen, mutta on ei kai metsää olekaan tarkoitettu ensisijaisesti tuottamaan omistajalleen rikkauksia? En usko oikein tuohon teoriaan että Jumala loi metsän että me saisimme siitä tuloja itsellemme. En voi nähdä metsäkoneen raiskaamaa aluetta, jossa mivet ja kannot on kaivettu maan pinnalle törröttämään kuin dinosauruksen luut osoituksena mistään jumalaisesta suunnitelmana, ainoastaan ihmisen ahneuden ja voitonhalun osoituksena..

Minä ajattelen evoluutiosta eri tavalla, en usko että Darwin tarkoitti teoriallaan lajien synnystä ihmisen aiheuttamaa lajien sukupuuttoon tappamista. Sanotaan vaikka Tyynen meren itärannan merisaukot, jotka tuhottiin turkismetsästäjien ja merkantilismin toimesta monilla alueilla jo parisataa vuotta sitten.. Nyt niitä on suojeltu ja palautettu takaisin pohjoiselle Tyynen meren rannalle ihmisen toimesta. Esimerkkejä ihmisen lähes sukupuuttoon metsästämistä eläimistä on monia, ei kai se voiolla Juamalan tarkoitus?
        Evoluutio tarkoittaa lajien kehittymistä ja sopeutumista elinympäristöönsä, ei niiden tuhoamista ihmisen ahneuden takia. Ei ainakaan minun mielestäni.

Ei-uskovaisena minua häiritse tuo sanamukainen tulkinta luomishistoriasta, jossa Jumala antoi kaikki valtuudet ihmiselle ottaa, käyttää ja tuhota tätä meidän yhteistä kotiamme ja sen eläinkuntaa ja kasvillisuutta mielensä mukaan. Lisääntykää ja täyttäkää maa on vastoin ihmisen omaa etua , siinä on ihmisrodun siemen kylvetty.

Teollisen metsänhoidon ja maanviljelyksen sijaan voisimme toki palata aikaan, jossa maasudun yhteisöt toimivat hyvin ilman miljardi-investointeja. Täällä Ruotsissa maanviljelijöiden keski-ikä aina vain kohoaa, nyt jo kolmannes viljelijöistä ovat eläkeiässä ja nuoria pelottaa maanviljely jätti-investoinneineen. Koneita pitää olla paljon ja kalliita, mikään pienessä mittkaavassa tehty viljely ei ole kannattavaa. Perityt maatilat menevät konkurssiin ja myyntiin. Silti omavaraisuus olisi toivottavaa, etenkin näinä levottomina aikoina, jolloin sodan ja kriisien uhka leijuu päämme päällä kuin Damokleen miekka. Onko kaikki kehitys sittenkään edes hyväksi?

Ei minulla mitään ratkaisuja ole, jokainen ilmaston kriisi, jokainen luonnonkatastrofi aiheuttaa minulle vaiin lisää kysymyksiä.

""" En usko oikein tuohon teoriaan että Jumala loi metsän että me saisimme siitä tuloja itsellemme."""
        Ei toki, sillä maksajan paikallahan sinä oletkin.

Tiedätkös sinä, mistä paperia tehdään?
        Luulisi sinun jämpsäläisenä tietävän. Mukava se on sinunkin peppuasi pyyhkiä paperilla.

• Anonyymi

Talousmetsiin se kirjanpainaja kuoriainen juuri iskeekin. Luonnonmetsissä luonto itse pitää luonnon tasapainossa. Taas tätä ihmisen kaikkivoipaisuuden ylistämistä.

• Tellukka kirjoitti:

""" En usko oikein tuohon teoriaan että Jumala loi metsän että me saisimme siitä tuloja itsellemme."""
        Ei toki, sillä maksajan paikallahan sinä oletkin.

Tiedätkös sinä, mistä paperia tehdään?
        Luulisi sinun jämpsäläisenä tietävän. Mukava se on sinunkin peppuasi pyyhkiä paperilla.

Paperia voi tehdä muustakin kuin metsästä. Esmeks sokeriruo'on jämät viljelmiltä voi prosesoida paperiksi, kasvaa uudelleen ja uusiutuu nopeasti.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Paperia voi tehdä muustakin kuin metsästä. Esmeks sokeriruo'on jämät viljelmiltä voi prosesoida paperiksi, kasvaa uudelleen ja uusiutuu nopeasti.

Ensinhän ne puut on kaadettava, ennenkun pääsee viljelemään sokeriruokoa.
        Ja eikö sinustakin ole mukavampi polttaa siinä takassasi kotimaista puuta kuin ulkomailta tuotua sokeriruokoa.

• Tellukka kirjoitti:

Ensinhän ne puut on kaadettava, ennenkun pääsee viljelemään sokeriruokoa.
        Ja eikö sinustakin ole mukavampi polttaa siinä takassasi kotimaista puuta kuin ulkomailta tuotua sokeriruokoa.

Se mitä takassani poltan on tuosta läheltä ostettua puuta, omalta tontilta kaadettuja puita myös.
        En minä vastusta puun/metsän käyttöä omiin tarpeisiin tai pienessä kaavassa. Kotitilallani Suomessa oli runsaasti metsää ja sieltä hakattiin tarpeen mukaan halkoja polttopuiksi, myytiin metsää Yhtyneille, mutta ei koskaan avohakkuita . Metsä oli uusiutuvaa, tervettä sekametsää, ei puupeltoa , eikä talousmetsää, Metsä hoitaa aika hyvin itse itsensä .

• Anonyymi

Norppalive alkaa 2.5. eli ylihuomenna.
      On kesäksi monta eläinkuntaa seurattavaksi.

Ja lisänä oman pihapiirin luonnon eläimet sekä naapurien koirat.

• Valaat, delfiinit, hylkeet ovat sukua lehmille ja sijoille, siis nisäkkäitä jotka alunperin käppäilivät maalla. Siirryttyään takaisin veteen esim. Valaat pystyivät kasvamaan rajattomasti koska vesi kannattaa kehoa.

Ihminen lajina sen verran uusi tulokas ettei ole vielä siirtynyt takaisin veteen, merenneidoista tarinoita ehkä ihminenkin palaa juurilleen ei kuitenkaan ahveneksi.

• Anonyymi

Itse koen sukulaisuutta susiin ja koiriin.

• Anonyymi

Hyvin moni haluaa suojella luontoa, kuhan nämä suojelutoimet ei koske itseensä, siis kielteiset toimet.
      Esimerkkinä lentoliikenne.
      Lentoliikenteen ilmastopäästöt on pyhä lehmä, josta ei puhuta, vaikka niiden vaikutus on pahinta, kun ne jäävät yläilmoihin.
      Lentopetrooli on verotonta.
      Muuaĺla vaaditaan rantojensuojelua, mutta kaupunkien rannat rakennetaan kerrostaloja vesirajaan.
      Susi ja karhu ovat vaarattomia asiantuntijoiden mukaan maaseudulla, mutta kaupungissa ne ammutaan vaarallisina.
      Kyllä minä luonnosta huolehdin, ehkä keskivertoa enemmän, mutta tämä kaksimielisyys ärsyttää.

• Anonyymi

Onko leskel ainoa henkiinjäänyt rodustaan,joka varpaitaan rantakivellä uittaa miettien tukka savuten mitä hölömöä taas aloittaisi.

• Anonyymi

varmuuden vuoksi
      KAIKKI elolliset ovat sukua toisilleen ihmiset ameeballe jne

6331 yhteistä geeniryhmää
      USAn terveysvirasto
      https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5928047/
      Our analyses infer the LCA of extant metazoans contained a total of 6331 Ancestral HG (4929 HG if ctenophores are sister group to metazoans, Supplementary Data 3 and 4).

• Anonyymi

Esi-isänne. Eli ikä 650 miljoonaa vuotta sitten
        https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1304061/Ancient-sea-sponge-fossils-push-existence-animal-life-90million-years.html

• Anonyymi

Merilehmä on mukava sana. Sopii Vappuiseen mielialaan.

• Puhutan vain merilehmästä ja muista seireeneistä.
      Kivempaa kuin ikuinen politiikan jauhaminen.

Muuten, voisiko olla mahdollista että vaiettaisiin Purra ja persut, Trumputtimet ja tullit kuoliaiksi?

• Anonyymi

Mitä, jos vaiettaisiin hallituksen ja persujen mollaajat kuoliaiksi?

• Anonyymi

Huomenna alkaa Norppalive.

• Anonyymi

Mahtavaa et niitäkin yhä piisaa.

• Anonyymi

Paloma01, no nyt kuulet. Kirjoitat

"En ole koskaan ollut tietoinen siitä että metsän omat, siellä luonnostaan asuvat hönteiset tuhoaisivat metsää, muuten kuin joitakin puita, joillakin alueilla. Metsä uudistuu luonnollisella tavalla, toistuvat, salaman sytyttämät metsäpalot....

Kerään syksyisin marjoja ja sieniä Nuuksion luonnospuistosta, joka ulottuu monen kunnan alueelle, kait Hgin, Espoon, K:nummen, Vihdin, voi olla muitakin.
      Siellä on laajoja alueita (ei siis vain joitakin puita) jotka kirjanpainaja on tuhonnut. Puut ovat pystyyn kuolleita, harmaita ja elottomia. Kun sitten tulee seuraava myrsky, ne kaatuilevat vanhimmasta päästä ristiin rastiin tukahduttamaan aluskasvillisuuden. Ne pitäisi nopeasti hakata ja kuljettaa pois, jopa vielä ne pystyssä olevat kuolleet. Vaan ei, sinne jäävät levittämään tuhoa.
      Nuuksiota ei ole hakattu uskoakseni lähimpää 100an vuoteen jos silloinkaan.

Ja tuosta rikkauksien keräämisestä metsästä. Perheessämme oli 11 henkeä, mitenkään eivät pellot pelkästään meitä elättäneet. Jos piti rakentaa lisää, korjata vanhoja rakennuksia, ostaa koneita maanviljelystä varten, isä hakkasi metsästä puut. Tarkasti valitsi vanhimmat että niin että nuoremmat saivat valoa kasvua varten. Pidän vain hyvin hoidettua talousmetsää kauniina. Hakatut puut menivät myyntiin, rekka haki ne kuljetettavaksi Pietarsaareen tehtaalle. Ja pihan korjaukset ja lisät tulivat tehdyiksi, tarpeeseen.
      Ei mitään avohakkuita paitsi yhden alueen pelloksi raivaamisen muistan. Kaskettiin porukalla risut ja esiin väännetyt kannot joista ei ollut polttopuuksi.
      Ei siinä rikkauksia keräilty, mutta kaikilla meillä leipää, lanttuja, porkkanoita, maitoa, voita ja viljaa oli ravinnokemme riittävästi. Yhtään lihavaa ei perheestämme löydy. Arvoja ja maanläheisyyttä ja viisautta sen sijaan vaikka muille jakaa.

Kyllä, Jumala on tarkoittanut kaikki luonnon antimet ihmisen käyttöön, hyötyyn ja elinvoiman ylläpitoon.

• Anonyymi

Jumalaa ei ole olemassa, se on yhtä tosi kuin joulupukki! Ihmisiä tietdetää olleen olemassa ainakin yli 300000 vuotta, siitä ajasta reilut 2000 vuoden ajan ihmisillä on ollut jumala, aika erikoista miten sitä ennen selvittiin?
        Nykyinen "metsänhoito" on tunnetusti johtanut puupeltoihin joissa saa kasvaa vain pääosin kahta puulajia, mäntyä ja kuusta, niistä kun saadaan eniten rahaa...ikääntyneitä eri vanhenemis- ja lahoamisvaiheessa olevia puita joissa esim. linnut voisivat pesiä ja/tai joista ne voisivat löytää syötävää tai joissa luonnolle muuten tärkeät mikrobit yms. voisivat myös elää, eihän sellaisia sallita...

• Anonyymi kirjoitti:

Jumalaa ei ole olemassa, se on yhtä tosi kuin joulupukki! Ihmisiä tietdetää olleen olemassa ainakin yli 300000 vuotta, siitä ajasta reilut 2000 vuoden ajan ihmisillä on ollut jumala, aika erikoista miten sitä ennen selvittiin?
        Nykyinen "metsänhoito" on tunnetusti johtanut puupeltoihin joissa saa kasvaa vain pääosin kahta puulajia, mäntyä ja kuusta, niistä kun saadaan eniten rahaa...ikääntyneitä eri vanhenemis- ja lahoamisvaiheessa olevia puita joissa esim. linnut voisivat pesiä ja/tai joista ne voisivat löytää syötävää tai joissa luonnolle muuten tärkeät mikrobit yms. voisivat myös elää, eihän sellaisia sallita...

Minä Jumalasta tiedä, mutta jos sellainen olisi olemassa, niin ei kai hän olisi voinut antaa ihmisille täysiä valtuuksia tuhota ja kuluttaa loppuun maapallon luonnonvaroja ihan holtittomasti ja ahneudessaan.
        Ei mahdu sellainen uskonto minun kaaliini.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

300000 vuotta, siitä ajasta reilut 2000 vuoden ajan ihmisillä on ollut jumala, aika erikoista miten sitä ennen selvittiin?

paljon vanhempi. Isiksen Afroditen ja Venuksen isoäiti on Inanna
        Sekin on aika lailla tiedossa miksi raamattu on kopio Egyptin lisäksi Sumerista

https://ancientart.as.ua.edu/inanna-patron-deity-of-uruk/
        jumalatar Inanna/Ishtar oli Urukin suojelusjumala ja jumalatar, joka hallitsi sodankäyntiä ja politiikkaa. Uruk jaettiin kahteen alueeseen: toinen alue oli omistettu jumaluudelle Anulle ja toinen alue Inannalle.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Minä Jumalasta tiedä, mutta jos sellainen olisi olemassa, niin ei kai hän olisi voinut antaa ihmisille täysiä valtuuksia tuhota ja kuluttaa loppuun maapallon luonnonvaroja ihan holtittomasti ja ahneudessaan.

Mistä sinä olet saanut pieneen päähäsi, että Jumala olisi sellaisen luvan antanut ihmiselle?
        Elääkö ihmiset muutenkaan Jumalan tahdon mukaan?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Oli Paratiisi, jonka Eva tuhosi ottaessaan omenan. Kyse ei ollut pelkästä omenasta, raamatussa suurin osa on vertauskuvia paljon isommasta. Eli Jumala katsoi että ihminen ei kykene synnittä elämään, no eläköön sitten omin päin ja katsotaan mihin se johtaa. Ja Aatami ja Eva joutuivat lähtemään Paratiisista selviytymään omilla teoillaan. Näin on jatkunut. Ihminen tulee tuhoamaan mahdollisuutensa elää maapallolla, ei yksistään luonnon tuhoutumisen takia vaan sotien ja vaarallisten keksintöjen takia. Ei olla riittävästi käytetty lahjojamme hyvän vaan pahan valjastamiseen. Kun mahdollisuudet maapalolla loppuvat ihmiskunnan elää, on Jeesuksen toisen tulemisen aika erottamaan hyvät pahoista.
        Kukin saa uskoa miten parhaaksi näkee, en asiasta vänkää. En tiedä mille puolelle itse joudun, en pöyhkeile uskollani, en aliarvioi muita enkä ylennä itseäni, mutta uskon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli Paratiisi, jonka Eva tuhosi ottaessaan omenan. Kyse ei ollut pelkästä omenasta, raamatussa suurin osa on vertauskuvia paljon isommasta. Eli Jumala katsoi että ihminen ei kykene synnittä elämään, no eläköön sitten omin päin ja katsotaan mihin se johtaa. Ja Aatami ja Eva joutuivat lähtemään Paratiisista selviytymään omilla teoillaan. Näin on jatkunut. Ihminen tulee tuhoamaan mahdollisuutensa elää maapallolla, ei yksistään luonnon tuhoutumisen takia vaan sotien ja vaarallisten keksintöjen takia. Ei olla riittävästi käytetty lahjojamme hyvän vaan pahan valjastamiseen. Kun mahdollisuudet maapalolla loppuvat ihmiskunnan elää, on Jeesuksen toisen tulemisen aika erottamaan hyvät pahoista.
        Kukin saa uskoa miten parhaaksi näkee, en asiasta vänkää. En tiedä mille puolelle itse joudun, en pöyhkeile uskollani, en aliarvioi muita enkä ylennä itseäni, mutta uskon.

Hyvä kun saa uskoa mitä haluaa, edelleenkään iso osa maapallon asukkaista ei kuitenkaan saa valita uskooko ja jos niin mihin, se sanellaan ylhäältä, välikätenä toki perhe ym. Päälliköthän vielä hetki sitten meillekin määräsivät "oikean" uskon, ei niin kauaakaan ole aikaa esim. uskonpuhdistuksesta...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1960luvun lopussa Suomeen tuli pellonvarauslaki, hallituksen maatalouspolitiikan vuoksi.
        Silloin maatilan omistaja teki sopimuksen valtion kanssa kolmeksi vuodeksi kerrallaan jättää viljelemättä peltojaan ja sai korvauksen tästä. Näin lopetettiin pienviljelys.
        Tilanomistajalla oli myös mahdollisuus metsittää sopimukseen kuuluva peltoala, jolloin hän sai lisäkorvauksen. Metsityskorvaus oli yhtä suuri kuin pellonvarauskorvaus. Metsitys nosti pellonvaraussopimuksen kestoajan 15 vuodeksi.
        Pellonvarauslakiin kuuluvia sopimuksia ei enää tehty 1974 jälkeen.

Se on niin markkinoista ja maailman muuttumisesta riippuvaista mitä puuta kasvatetaan.
        Ei oikein ole menekkiä koivuunkaan huonekaluteollisuudessa.
        Ennenhän oli myös metsäverotus erilaista,silloin maksettiin veroa kasvavasta metsästä pinta-alan mukaan.

Nythän ollaan menossa takaisin sekametsäkasvatukseen ja soiden ennaltamiseen kaikkialla Euroopassa kun on nähty että hyönteis-sekä ötökkäkato ollut valtava ja maa-aines tullut steriiliksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1960luvun lopussa Suomeen tuli pellonvarauslaki, hallituksen maatalouspolitiikan vuoksi.
        Silloin maatilan omistaja teki sopimuksen valtion kanssa kolmeksi vuodeksi kerrallaan jättää viljelemättä peltojaan ja sai korvauksen tästä. Näin lopetettiin pienviljelys.
        Tilanomistajalla oli myös mahdollisuus metsittää sopimukseen kuuluva peltoala, jolloin hän sai lisäkorvauksen. Metsityskorvaus oli yhtä suuri kuin pellonvarauskorvaus. Metsitys nosti pellonvaraussopimuksen kestoajan 15 vuodeksi.
        Pellonvarauslakiin kuuluvia sopimuksia ei enää tehty 1974 jälkeen.

Se on niin markkinoista ja maailman muuttumisesta riippuvaista mitä puuta kasvatetaan.
        Ei oikein ole menekkiä koivuunkaan huonekaluteollisuudessa.
        Ennenhän oli myös metsäverotus erilaista,silloin maksettiin veroa kasvavasta metsästä pinta-alan mukaan.

Nythän ollaan menossa takaisin sekametsäkasvatukseen ja soiden ennaltamiseen kaikkialla Euroopassa kun on nähty että hyönteis-sekä ötökkäkato ollut valtava ja maa-aines tullut steriiliksi.

Se ns. kesannointilaki ei tappanut mitään, sitä paitsi se salli viljelijän pitää kesannoiduilla pelloillakin esim. lampaita. Pienviljely menetti kannattavuutensa omaa mahdottomuuttaan kuten liki kaikki muukin liian pienimuotoinen piiperrys. Osa ko. pelloista on yhä viljelyksessä, nyt vain suurempiin tiluksiin ja tiloihin yhdistettyinä, osa toki metsittynyt mikä sekin on vain paluuta entiseen jos asiaa ihan luonnon kannalta tarkastelee.
        Mitä on kuvailemasi sekametsäkasvatus, missä voin sellaista nähdä? Missä katajat, pihlajat tms. taloudellisesti merkityksettömät puut ja lukuisat pensaat ym. saavat vapaasti talousmetsissä kasvaa. ainakin minun seuraamillani alueilla tehdään yhä raakoja avohakkuita .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se ns. kesannointilaki ei tappanut mitään, sitä paitsi se salli viljelijän pitää kesannoiduilla pelloillakin esim. lampaita. Pienviljely menetti kannattavuutensa omaa mahdottomuuttaan kuten liki kaikki muukin liian pienimuotoinen piiperrys. Osa ko. pelloista on yhä viljelyksessä, nyt vain suurempiin tiluksiin ja tiloihin yhdistettyinä, osa toki metsittynyt mikä sekin on vain paluuta entiseen jos asiaa ihan luonnon kannalta tarkastelee.
        Mitä on kuvailemasi sekametsäkasvatus, missä voin sellaista nähdä? Missä katajat, pihlajat tms. taloudellisesti merkityksettömät puut ja lukuisat pensaat ym. saavat vapaasti talousmetsissä kasvaa. ainakin minun seuraamillani alueilla tehdään yhä raakoja avohakkuita .

Näinhän kirjoitin: Nythän ollaan menossa takaisin sekametsäkasvatukseen ja soiden ennaltamiseen kaikkialla Euroopassa kun on nähty että hyönteis-sekä ötökkäkato ollut valtava ja maa-aines tullut steriiliksi.

• Anonyymi kirjoitti:

300000 vuotta, siitä ajasta reilut 2000 vuoden ajan ihmisillä on ollut jumala, aika erikoista miten sitä ennen selvittiin?

paljon vanhempi. Isiksen Afroditen ja Venuksen isoäiti on Inanna
        Sekin on aika lailla tiedossa miksi raamattu on kopio Egyptin lisäksi Sumerista

https://ancientart.as.ua.edu/inanna-patron-deity-of-uruk/
        jumalatar Inanna/Ishtar oli Urukin suojelusjumala ja jumalatar, joka hallitsi sodankäyntiä ja politiikkaa. Uruk jaettiin kahteen alueeseen: toinen alue oli omistettu jumaluudelle Anulle ja toinen alue Inannalle.

Jos vain ne jotka uskoo ja on niinku lunastaneet pääsylippunsa taivaaseen, niin ei siellä sitten ainakaanmitään ylikansoitusta tule olemaan.
        Mietin minäkin tuota kaikkia niitä ihmisiä, hyviä pahoja ja rumia, jotka ansaitsisivat taivaspaikan, mutta eivät koskaan olleet kuulleetkaan tai olivat jo kuolleet vuosituhansia tai satoja sitten ennen kuin seemiläinen paimentolaisheimo jostain Arabian niemimaalta julisti itsensä Jumalan valituksi kansaksi ja että onolemassa vain yksi ainoa, heidän oma jumalansa ja kaikki muut ovat harhaa vain.
        Kultaista vasikkaahan me palvomme nykyisin yhä kasvavassa määrässä. Meidän jälkeemme vedenpaisumus!

Muuten, olen sama mieltä että Raamatussa on paljon kiinnostavaa symboliikkaa, mutta onko se jonkun jumalan sanaa vai joidenkinmuiden sepittämää, en osaa sanoa.
        Minua kiinnostaa erityisesti legenda Eevasta ja Hyvän ja Pahan tiedon puusta, käärmeestä j rangaistuksesta joka seurasi naisen kapinointia patriarkaalista komentoa vastaan.
        Lilith, Aatamin ensimmäinen vaimo taisi olla vieläkin vähemmän nöyrä....

• Paloma.se01 kirjoitti:

Jos vain ne jotka uskoo ja on niinku lunastaneet pääsylippunsa taivaaseen, niin ei siellä sitten ainakaanmitään ylikansoitusta tule olemaan.
        Mietin minäkin tuota kaikkia niitä ihmisiä, hyviä pahoja ja rumia, jotka ansaitsisivat taivaspaikan, mutta eivät koskaan olleet kuulleetkaan tai olivat jo kuolleet vuosituhansia tai satoja sitten ennen kuin seemiläinen paimentolaisheimo jostain Arabian niemimaalta julisti itsensä Jumalan valituksi kansaksi ja että onolemassa vain yksi ainoa, heidän oma jumalansa ja kaikki muut ovat harhaa vain.
        Kultaista vasikkaahan me palvomme nykyisin yhä kasvavassa määrässä. Meidän jälkeemme vedenpaisumus!

Muuten, olen sama mieltä että Raamatussa on paljon kiinnostavaa symboliikkaa, mutta onko se jonkun jumalan sanaa vai joidenkinmuiden sepittämää, en osaa sanoa.
        Minua kiinnostaa erityisesti legenda Eevasta ja Hyvän ja Pahan tiedon puusta, käärmeestä j rangaistuksesta joka seurasi naisen kapinointia patriarkaalista komentoa vastaan.
        Lilith, Aatamin ensimmäinen vaimo taisi olla vieläkin vähemmän nöyrä....

"""Jos vain ne jotka uskoo ja on niinku lunastaneet pääsylippunsa taivaaseen, niin ei siellä sitten ainakaanmitään ylikansoitusta tule olemaan."""

Ei kukaan ihminen itse pysty lunastamaan pääsylippua taivaaseen. Eikä tarvitsekaan, sillä Jeesus on jo meidän pääsylippumme sinne lunastanut. Jos et siihen usko, niin omapahan on asiasi, ei Jumalakaan sinua siihen pakota.
        Katolisella kirkollahan siihen on omat oppinsa, mutta se jääköön nyt sivuun.

• Anonyymi

kumpi on vanhempi Egyptin valtio vai Afrikan tähti -peli ja mistä sen tietää heti?

Joo paratiisi se ei ole kuvaus maailman luomisesta vaan
      maanviljelyn keksimisestä tulos oli niin hyvä, että oli kiva elää
      ja siksi taivaallinen paratiisi

Uusi testamentti ja Jeesus on hämärä legenda johon on vaikuttanut isä faarao Aleksanteri Suuri
      kun hän oli kuin henki kaikkialla ja kaikkivoiva

Vanha testamentti on kokoelma sumerilais-eqyptiläisi --- tarinoita

Ilman Paavalia meillä ei olisi tätä uskoa mikä todennäköisesti olisi ollut katastrofi
      Euroopalle

Lisäksi voidaan kiittää maan muotoa että Niili on valunut Välimereen eikä esim. Intian valtamereen

• Anonyymi

Tuo nyt on spekulointia vailla realismia.

• Anonyymi

Maanviljelyn aloituksesta arvioidaan olevan ainakin 6000 vuotta,
        Ennen Egyptiä ja sen ns. korkeakulttuuria oli Mesopotamia jne.
        A. Suuri ei ollut isä faarao mutta Egyptin faaraot olivat egyptiläisille yhtä kuin jumalia eli kaikkivaltiaita niin kauan kun luonto sen salli: Kun tuli useita kuivia kausia peräjälkeen ja sadot olivat huonoja, esiintyi yhä enemmän nälänhätää ym. ja kansa alkoi epäillä etteivät faaraot olekaan kaikkivaltiaita jumalia ja hylkäsivät heidät lakaten kunnioittamasta heitä. Voidaan sanoa että faaraot menettivät asemansa ja valtansa ilmastonmuutoksen seurauksena!
        Asiat myös tuppaavat muuttumaan, Saimaakin on aikanaan aikansa laskenut nykyiseen Pohjanlahteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

A. Suuri ei ollut isä faarao mutta Egyptin faaraot olivat egyptiläisille yhtä kuin jumalia eli kaikkivaltiaita niin kauan kun luonto sen salli: Kun tuli useita kuivia kausia peräjälkeen ja sadot olivat huonoja, esiintyi yhä enemmän nälänhätää ym. ja kansa alkoi epäillä etteivät faaraot olekaan kaikkivaltiaita jumalia ja hylkäsivät heidät lakaten kunnioittamasta heitä. Voidaan sanoa että faaraot menettivät asemansa ja valtansa ilmastonmuutoksen seurauksena!
        Asiat myös tuppaavat muuttumaan, Saimaakin on aikanaan aikansa laskenut nykyiseen Pohjanlahteen.

Kaksoisvirran maasta on aloitettu kehitys aikoinaan, se on kehto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaksoisvirran maasta on aloitettu kehitys aikoinaan, se on kehto.

Ihmisen kehitys on luonnollisesti alkanut sieltä missä ensimmäiset ihmiset ovat asuneet. Se paikka ei ole ollut ns. kaksoisvirranmaa vaan mennään lähinnä nykyisen Etiopian alueelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paskanpuhetta. Afrikassa ei ollut kehitystä eikä maanviljelyä

Maanviljely ja viljat periytyvät geneettisesti Syyrian alueelle

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo nyt on spekulointia vailla realismia.

Älä kuule sössötä. Luuletko että jmala loi Eevan 300 sukupolvea sitten ja joku kirjoitti sen ylös tai että jsus syntyi neitseellisesti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmisen kehitys on luonnollisesti alkanut sieltä missä ensimmäiset ihmiset ovat asuneet. Se paikka ei ole ollut ns. kaksoisvirranmaa vaan mennään lähinnä nykyisen Etiopian alueelle.

kehitys on luonnollisesti alkanut sieltä missä ensimmäiset ihmiset ovat asuneet. Se paikka ei ole ollut ns. kaksoisvirranmaa vaan mennään lähinnä nykyisen Etiopian alueelle.

Biologisesti tottamutta sosiaalinen ihminen syntyi vasta pohjoisessa Syyrian alueella. Ditä ennen se oli tavallinen tap pajaeläin. Tässä mielessä ihminen on syntynyt useita kertoja
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18926333/#comment-135351996

• Anonyymi

Merihevosistakin voidaan puhua vaikka kalojahan ne ovat. Merihevonen ja flunteri ovat sikäli samalaisia että aivan nuorina ja pieninä ne molemmat uivat eri asennossa kuin lopulta aikuisina. Flunteri ui pienenä pystyasennossa kääntyen sitten vaaka- asentoon ja merihevonen ui pienenä vaaka- asennossa kääntyen myöhemmin uimaan pystyasennossa. Flunterin alapuoli vaalenee sen "kaatuessa" ja silmät ovat pienenä kahta puolen päätä kuten muidenkin normikalojen mutta kun se alkaa uida vaaka- asennossa, toinen silmä kiertyy pois sieltä pään alapuolelta pään yläpuolelle eli toisen silmän viereen. Aivan symmetristä ei silmien sijoittumisesta kuitenkaan koskaan tule vaan pää silmineen näyttää aikuisella kalalla vähän muotopuolelta.

• Anonyymi

Manaatitkin on sympaattisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Manaatitkin on sympaattisia.

Manaattien hampaat uudistuvat käytännössä koko eläimen eliniän ajan niin, että edessä olevat kuluvat ja haurastuvat pois ja takaa työntyy tilalle uudet kerta toisensa jälkeen, Ei siinä muuten erikoista niin olisi mutta mammuteilla väitetään tapahtuneen samoin, niiden hampaat uusiutuivat muistaakseni kaikkiaan 6 tai 7 kertaa. Molemmat lajit olivat/ovat myös ruohonsyöjiä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Manaattien hampaat uudistuvat käytännössä koko eläimen eliniän ajan niin, että edessä olevat kuluvat ja haurastuvat pois ja takaa työntyy tilalle uudet kerta toisensa jälkeen, Ei siinä muuten erikoista niin olisi mutta mammuteilla väitetään tapahtuneen samoin, niiden hampaat uusiutuivat muistaakseni kaikkiaan 6 tai 7 kertaa. Molemmat lajit olivat/ovat myös ruohonsyöjiä.

Niin uusiutuu poskihampaat elefanteillakin 6 kertaa elefantin elinaikana.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vau, hienoa tietoa.

• Anonyymi
      UUSI

Aloittajaa pitää vähän oikaista Itämeren hylkeen ja saimaannorpan suhteesta. Kun aikanaan koko Itämeren alue ja suurin osa Suomea oli yhtä makeanveden allasta, siinä eli hylkeitä. Vesien pinta laski radikaalisti kahdessa vaiheessa, ensin kun osa vesistä karkasi Ruotsin halki Atlanttiin reittiä jolla nykyisinkin pienillä laivoilla liikennöidään ja toisen kerran kun nykyinen Tanskan salmen reitti repesi, vedet laskivat niin paljon että osa hylkeistä jäi jumiin sisävesiin. Näistä jumiin jääneistä hylkeistä kehkeytyi sitten hitaasti hieman muuttunut hyljeryhmä eli nykyiset ns. saimaannorpat.
      Mikäli em. hylkeet eivät enää kykene lisääntymään keskenään tilaisuuden saatuaan, on syntynyt uusi laji, muuten ne ovat yhä saman lajin hieman erilaisia eläjiä.
      Nyt vain sitä koetilaisuutta järjestämään...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      38
      8192
    2. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      90
      4125
    3. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3949
    4. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      297
      3646
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      56
      2875
    6. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      63
      2863
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      39
      2775
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2550
    9. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      153
      2218
    10. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      32
      2134
    Aihe