Nyt jo ties monetta hallituskautta pyörityksessä ollut sote-farssi ei ole edelleenkään muuttunut toimivaksi järjestelmäksi. Sipilä tehtaili farssiin oman lukunsa ja Rinteen ja Marinin kaudella siihen tuli taas uusi luku. Marinin kaudella puhuttiin "sote-uudistuksesta", mutta saatiin "sote-himmeli", jossa resurssihukka oli valtavaa, hallinto sekavaa, kustannukset pilvissä, sekä monenlaiset asiakkaisiin kohdistuvat ongelmat olivat arkipäivää. Ihmiset ovat kärsineet ja kuoIIeet alati kasvavissa hoitojonoissa, potilaita on jouduttu siirtämään ulkomaille saamaan hoitoa, vanhukset ovat jääneet ilman hoitopaikkaa ja oman onnensa nojaan, lapset ja nuoret eivät ole saaneet psykiatrista hoitoa, hoitajat ovat ylikuormittuneet alimiehityksen vuoksi, kielitaidottomat ja heikosti ammattitaitoiset "hoitajat" ovat syöneet suomalaisten hoitajien vähäisiä resursseja (ja syövät edelleen) jne. Tämä Marinin kauhu-sote on oma lukunsa suomalaisessa häpeällisen hallitustoiminnan historiassa.
Nyt Orpon hallituksen organisoimassa jälkikäteistarkistuksessa on todettu hyvinvointialueiden karmiva alijäämäisyys; 1,4 miljardia ja koko soppa nielee ensivuonna järkyttävät 27 miljardia euroa. Kauhu-soten vaatimat korjausliikkeet on mittavat, eikä tähän mennessä ole ehditty kuin keskittyä vasta kustannusten kasvun hillitsemiseen, säästöihin ja leikkauksiin, keskeisten ongelmien ollen edelleen ratkaisematta. Uusiakin ongelmia on syntynyt, kuten palveluiden supistuminen mm. lastensuojelussa ja kotihoidossa. Soten korjaaminen pahasti kesken, kuten Orpon hallitus on usein sanonutkin, koska järjestelmä on niin karmivassa kunnossa, että sitä ei hetkessä korjata, eikä se ole halpaakaan.
Lähitulevaisuudessa näemme, toistaako historia itseään, eli lisääkö Orpon hallitus sote-farssiin oman lukunsa, vai ehtiikö se saada merkittäviä muutoksia aikaan, jotta seuraavalle hallitukselle jää perinnöksi jotain muuta kuin kauhu-sote.
Soten ajaminen farssiksi on rikos ihmisyyttä kohtaan.
5
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Oikeisto on aina halunnut yritysten hoitavan Suomen terveydenhoidon aivan kuten USA ssa on . Yrityksille äärioikeisto tuhohallitus syöttää rahaa . Tiesin tämän ja ostin terveysjättien osakkeita heti kun orpopurra tuli .
- Anonyymi
Mone asiat pyöritellään politiikassa.
Kansalaisten etu ja hyvä kehitys ei ole tärkeää !
- Syksyllä -24 näitä asioita jo pohdittiin ;
https://youtu.be/iZkC9MmxBCg?si=8l7ROZRRn2y6x6g0 - Anonyymi
Isoa järjestelmää polkaista pystyyn hetkessä täydellisenä. Nykyisen hallituksen ideologiset panostukset ja leikkaukset eivät ainakaan edistä sen kehittymistä. Yksityisiin palveluihin panostaminen on nostanut kaikkialla maailmassa terveydenhuollon kustannuksia. Tietotekniikka ei jatkossakaan syötä mummoja tai anna heille napapiikkejä. Perushoitoon panostaminen ei auta, jos erikoissairaanhoidolla ei ole resursseja. Politiikan kummallakin laidalla on valitettavasti uskomuksia, jotka eivät kestä todellisuutta.
- Anonyymi
Sote tarvitsee vain hieman aikaa. Hallituksen ei pidä sekoittaa vähän väliä soten toimintaa. Pitää antaa hyvinvointialueiden itse hoitaa omaa työtään.
- Anonyymi
Rahat ei riitä työntekoon, pikku ongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849