Hommahan maksaisi sekin miljardeja. Kuinka pitkälle Suomalaiset valmiita nöyrtymään tässä pelleilyssä ? ? Ollaankos Suomesta menossa meren yli junalla Eurooppaan ? ? Suomen raideleveys on sama kuin Venäjällä siitä johtuen, että Suomen rautateitä alettiin rakentamaan kun Suomi kuului Venäjään. Lisäksi Suomella ei itsenäisyyden aikaankaan ole ollut rautatie liikennettä kuin Venäjälle ja päinvastoin !
EU vaatii muuttamaan Suomen raide leveyden
102
638
Vastaukset
- Anonyymi
Hullujen hommaa, menee tunnin junnan kassa samaan.
- Anonyymi
Lapset, älkää miettikö teille sopimattomia asioita.
Katselkaa vaan niitä TikTok videoita. - Anonyymi
Kyllä menee turvallisuus "yli hilseen". No, ei kai suomalaisilla ole siihen mitään sanomista. Onhan se kauheaa, kun tällainen epäkohta on päässyt sujahtamaan Eurooppaan, että sama raideleveys, kuin Venäjällä.
En ollut varma raideleveyden muuttamisen hyödyistä, mutta nyt kun näen miten kiihkeästi putinatsit sitä vastustavat, olen vakuuttunut että juuri niin pitää toimia.
Yleensäkin ulkopolitiikkaa sivuavien kysymysten pohdinnassa kannattaa konsultoida palstaputinatseja. Mitä kiihkeämmin he jotain vastustavat, sen varmemmin kyse on jostain hyvästä.
Toki tämä sääntö rajoittuu vain ulkopolitiikkaan ja turvallisuuskysymyksiin. Sisäpolitiikassahan putinatsit vihaavat kaikkia eduskuntapuolueita – ja tietysti kulloinkin hallituksessa olevia eniten.- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
En ollut varma raideleveyden muuttamisen hyödyistä, mutta nyt kun näen miten kiihkeästi putinatsit sitä vastustavat, olen vakuuttunut että juuri niin pitää toimia.
Yleensäkin ulkopolitiikkaa sivuavien kysymysten pohdinnassa kannattaa konsultoida palstaputinatseja. Mitä kiihkeämmin he jotain vastustavat, sen varmemmin kyse on jostain hyvästä.
Toki tämä sääntö rajoittuu vain ulkopolitiikkaan ja turvallisuuskysymyksiin. Sisäpolitiikassahan putinatsit vihaavat kaikkia eduskuntapuolueita – ja tietysti kulloinkin hallituksessa olevia eniten.No mikäs uutinen tuo oli :) ! Millos sinä oot minkään järkevän asian takana ollutkaan ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mikäs uutinen tuo oli :) ! Millos sinä oot minkään järkevän asian takana ollutkaan ?
Juurihan tuo sanoi, että on vakuuttunut raideleveyden muuttamisesta eurooppalaiseksi.
- Anonyymi
Vitut meillä mitään raideleveyksiä aletaan muuttelemaan, helpompi homma vaihtaa hallituksia. Tietenkin nämä jutut poistetaan, ja pollareille aina kahvitarjoilu kun tulevat nuotittamaan.
- Anonyymi
Sinulle on hallituksen vaihtaminen alle prosentin kannatuksella ylivoimainen homma!
- Anonyymi
44.Div kirjoitti:
Ei siellä seuraavassa hallituksessa "juhli" myöskään KOMMARIT. :-)
Kommareita ei ole vuosiin ollut koko Eduskunnassa. Kommarille tämä tiedoksi.
- Anonyymi
Trump vaatii lisäämään puolustusmenoja 5%:n tasolle. Nyt kun NATO:n kanta näyttäisi olevan se, että 1.5% tuosta voisi olla muitakin turvallisuutta tukevia investointeja, niin raideleveyden muuttaminen "ei-Neuvostoliittolaiseksi", voisi myös kelvata tuohon kategoriaan.
Sodan aikana kun olisi Suomelle parempi, että raideleveys olisi sama, kuin Länsi-Euroopassa, koska se helpottaisi ja nopeuttaisi huoltoa Haaparannan kautta, joka on Suomen ainoa toimiva raideyhteys ulkomaille. Suomi on nykyisin kummallinen poikkeus, kun raideleveys on melkein sama, kuin Venäjällä, vaikka sen kanssa ei voi käydä mitään kauppaa. - Anonyymi
Eipä ole pitkä aika siitä kun Suomeen suunniteltiin rautatie kuljetuksia Kiinastakin ! Euroopasta tänne ei junalla tule tavaraa.
- Anonyymi
Jos Suomessa on eurooppalainen raideleveys, niin miten se estäisi junakuljetuksia Kiinasta tai Kiinaan? Ei käytännössä mitenkään. Kontit siirtyvät helposti vaunusta toiseen.
Suurempi estehän on hyökkäyssotaa ja kaikki siltansa polttanut Venäjä, jonka läpi junat Kiinasta joutuisivat tulemaan.
Suomen huoltovarmuuden ja turvallisuudenkin kannalta tärkeämpi ja mahdollisesti joissain tilanteessa huomattavasti kiireellisempikin, on sujuva junayhteys Ruotsiin ja Norjaan.
Totta, ettei nyt tule tavaraa juurikaan junalla Euroopasta, koska rata-yhteyttä ei ole, mutta eipä nyt tule Kiinastakaan. Eikä Venäjältä öljyä…. Vaikka olisi ratayhteydetkin. Ja se ei ole millään muotoa Suomen hallittavissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Suomessa on eurooppalainen raideleveys, niin miten se estäisi junakuljetuksia Kiinasta tai Kiinaan? Ei käytännössä mitenkään. Kontit siirtyvät helposti vaunusta toiseen.
Suurempi estehän on hyökkäyssotaa ja kaikki siltansa polttanut Venäjä, jonka läpi junat Kiinasta joutuisivat tulemaan.
Suomen huoltovarmuuden ja turvallisuudenkin kannalta tärkeämpi ja mahdollisesti joissain tilanteessa huomattavasti kiireellisempikin, on sujuva junayhteys Ruotsiin ja Norjaan.
Totta, ettei nyt tule tavaraa juurikaan junalla Euroopasta, koska rata-yhteyttä ei ole, mutta eipä nyt tule Kiinastakaan. Eikä Venäjältä öljyä…. Vaikka olisi ratayhteydetkin. Ja se ei ole millään muotoa Suomen hallittavissa.Mikäs rata Suomesta Norjaan menee ? ? Kemijärvi on viimeinen paikka rataverkossa jota liikennöidään ! Kemijärveltä menee vielä Sallaan rata jota ei liikennöidä. Kemijärveltä on matkaa Norjan rajalle 400-500 km ? ? Riippuu mihin kohtaan sitä mittaa. Kyllä on Pahvipäistä porukkaa nämä keskustelut täynnä !
- Anonyymi
Ei tietenkään tule, kun meillä on eri raideleveys kuin Euroopassa ja meret ovat turvallisia liikkua.
Toisin olisi mahdollisen sodan sytyttyä. Silloin tavaraa kulkisi myös tautateitse.
- Anonyymi
EU ei kyllä tule päättämän Suomen raideleveyksistä.
Siihen ei pidä suostua.Eurooppalainen raideleveys olisi tosiaan yksi uusi harmi meidät historialliseksi alueekseen lukevalle Venäjälle ja vastaava turvallisuusetu meille. Siksi saitte minutkin sitä kannattamaan. 🕺🏻
- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Eurooppalainen raideleveys olisi tosiaan yksi uusi harmi meidät historialliseksi alueekseen lukevalle Venäjälle ja vastaava turvallisuusetu meille. Siksi saitte minutkin sitä kannattamaan. 🕺🏻
Hahaha paljonko Venäjä hyötyi samasta raideleveydestä talvisodassa tai vaikka nykyisessä Ukrainan sodassa?
Niin, ei hyötynyt siitä yhtään mitään, teitä hölmöläisiä vaan kusetetaan, todellisuudessa tarkoituksena on pelkästään syrjäyttää suomalaiset toimijat Suomen rautateiltä:-D - Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Eurooppalainen raideleveys olisi tosiaan yksi uusi harmi meidät historialliseksi alueekseen lukevalle Venäjälle ja vastaava turvallisuusetu meille. Siksi saitte minutkin sitä kannattamaan. 🕺🏻
Horiset ihan sekavia. Mikä harmi se Venäjälle olis, jos hölmölässä aletaan purkamaan toimivaa rataverkkoa ? ? Nauraisivat katketakseen !
- Anonyymi
Leveä on turvallisempi.
- Anonyymi
Niin on Suomessa leveämpi raideväli kuin euroopassa !
- Anonyymi
Ryssäh torppas kaikki suunnitelmat helvetillään kiinajunista.
Eikä suomesta monesta kohin rata mene rajan yli russien puolelle
- paikkatieto ikkunasta voikin sen jokainen selventää itselleen
- mutta tuo itärajan vesistö saimaineen, sen pitäisi kanavoida suomen puolta kulkemaan mereen, ei tippaakaan vettä saa päästää venäjän puolelle valumaan
- se oli yhtä helvettiä tuo Saimaan kanavan kannsakin se soutelu russan tihumieliä lepytellen
HELVETTI ELÄÄ VENÄJÄLLÄ- Anonyymi
Helvetti on siis VENÄJÄN TAIDETTA VITUILUITEIN JOKA HELVETIN MUTTERISTAKIN
ja sitten votkaa päälle entisestää hulua päätä sekottamaan helvet onnelaan - Anonyymi
Venäjä on hyvä maa ja niiden kanssa kannattaa olla ystävällisissä väleissä.
Menee taas vaikeamman kautta ennen kuin meikäläiset ääliöt sen taas tajuavat. Anonyymi kirjoitti:
Venäjä on hyvä maa ja niiden kanssa kannattaa olla ystävällisissä väleissä.
Menee taas vaikeamman kautta ennen kuin meikäläiset ääliöt sen taas tajuavat.Venäjä on sotakiimainen fasistinen ja imperialistinen diktatuuri, terroristi- ja rikollisvaltio, joka räikeästi rikkoen kansainvälistä lakia ja oikeutta, sekä YK:n peruskirjaa ja lukemattomia kansainvälisiä sopimuksia ja Ukrainan kanssa kahdenvälisiä sppimuksia, on rikollisesti hyökännyt Ukrainaan valtaamaan sen, ryöstämään sen luonnonvarat ja tekemään kansanmurhaa. Venäjässä ei ole hyvää.
- Anonyymi
Eipä kyse ole mistään ’nöyrtymisestä’, vaan turvallisuuden kannalta terveestä järjestä.
Tietysti muutos maksaa ja vie aikaa. Ylimenokausi, jolloin väistämättä on kahta eri raideleveyttä, aiheuttaa järjestelyitä ja siksipä olisi hyvä, että ylimenokausi olisi mahdollisimman lyhyt.,
Vaunujen ja vetureiden osalta kyse ei ole teknisesti haastava, telit vaihtuu suht nopeasti, värkit ja tekniikka on jo olemassa, tehdäänkin Suomessa ja Suomeen tuodaan vaunuja ja aikanaan tavaravaunujen telit vaihdettiin laivamatkan aikana Euroopasta Suomeen laivassa., jos nyt oli tarpeen tuoda tavara vaunuissa kohteeseen asti Nykyisyydestä en tiedä, koska tavarat ovat siirtyneet käytännössä lähes kokonaan erillisiin kontteihin eikä vaunuja enää laivata mukaan.- Anonyymi
Nykyinen leveys riittää vallan mainiosti. Rajanylityspaikoista pitää kiskot purkaa pois muutaman kilometrin matkalta ja räjäyttää ratapenkat sileiksi niin saadaan tuo Venäjän kauppa ja samalla Venäjän avustaminen vihdoinkin loppumaan.
>Kuinka pitkälle Suomalaiset valmiita nöyrtymään tässä pelleilyssä ? ?
Sillä ei ole väliä, sillä Suomalaisia on vain 3220.- Anonyymi
Uusien tietojen perusteella 3218
Anonyymi kirjoitti:
Uusien tietojen perusteella 3218
Kovasti on heitä sitten kuollut viime aikoina! Viime vuonna oli ylikin 3220:n. 😮
- Anonyymi
EU tulee maksaa täysimääräisesti raidelevytemme muutoksen sehän ihan selvä. Hakemukset sisään ja varma hyväksyminen tulee vain tosi pöljät politiikot jättää tämän mahdollisuuden käyttämättä.
- Anonyymi
Paree olis ku Suomi pantaas takaasi raiteille ja heiitetääs Nato-vittuhun rataa tukkimasta.
44.Div kirjoitti:
No ei muuta ku "tuumasta toimeen" .... sillä 1%:n kannatuksella. :-)
Venäjän kätyrit ovat aina olleet suuna ja päänä, olipa siellä ihannemaassa sitten äärivasemmistolainen tai -oikeistolainen komento.
Jumalan kiitos taistolaisten aikaan ei ollut somea; niiden neljästä prosentista olisi varmaan noussut ihan hirveä mökä, kun nyt yhdestäkin lähtee nyt aika perkeleenmoinen.
- Anonyymi
Ja millähän rahalla köyhälä moisen muutoksen tekisi ? Nyt jo tapellaan Turun ja Helsingin välin muuttamisesta :))
- Anonyymi
Suomen rautateiden raideleveyden muuttaminen 1435 mm levyiseksi maksaisi 11-14 miljardia euroa. Nykyisen hallituksen talousohjelman jatkeeksi urakka sopisi hyvin. Näin saisimme velkataakkamme nousemaan yli 200 miljardin.
Meillä riittää aivopierujen tuottajia tässä maassa yli oman tarpeen ja se takaa sen, että elintasomme tulee laskemaan alle EUn keskitason. Näin poliittiset päättäjämme saavat sulan hattuunsa kun meistä tuleekin EUn nettosaaja.
Missä vaiheessa meillä alkoi menemään kaikki päin persettä?
Ajoittaisin tämä ajanjakson sille ajalle jolloin Kokoomus on päässyt sähläämään yhteisiä asioitamme. Kokoomuksen johdolla maamme yhteiskunta palaa sata vuotta taaksepäin ja voimme olla ainoastaan varmoja siitä, että voimme vain muistella hyvinvointi yhteiskuntaamme ja aikaa jolloin eriarvoisuutta ei ollut.
- Anonyymi
Muutama sairaala taas lisää kiinni ja kaikki hölmöläiset purkamaan valmiita rautateitä :)
- Anonyymi
Jos Ruotsin Haaparannassa on eriraide leveys ? Minkä takia Suomessa täytyisi muuttaa 5918 km rataa samalle leveydelle kuin Haaparannassa ?
- Anonyymi
44.Div kirjoitti:
Suomen HUOLTOVARMUUDEN takia, stnan tolvana!.
HeHe teitä typeryksiä siinä vaan kusetetaan, että vinkuisitte tarpeeksi jotta suomalaiset toimijat saadaan pois Suomen rautateillä😄
- Anonyymi
44.Div kirjoitti:
Suomen HUOLTOVARMUUDEN takia, stnan tolvana!.
Osaatko tollo sanoa mitä sieltä niin arvokasta tulee, että kaikki rautatiet pitää muuttaa ? Kaikenlaista pahvipäätä se maa päällään kantaa !
- Anonyymi
Se on hyvä että Natolla on tuollaisia innokkaita sekopäitä kuin 44.div. Joka kerta kun hemmo horisee järjettömyyksiään muita suomalaisia uhitellen , Naton kannatus laskee. Parasta on se , että siimakäsi saisi jokaiselta päin näköä!
- Anonyymi
Suomessa on leveämpi raideleveys kuin Euroopassa. Mikä on oikeasti myös turvallisuus tekijä sekä leveämpi raideväli sallii raskaammat kuormat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa on leveämpi raideleveys kuin Euroopassa. Mikä on oikeasti myös turvallisuus tekijä sekä leveämpi raideväli sallii raskaammat kuormat.
Onko tässä henkilöliikenteellä mitään osuutta, jos ei niin eikö se ole helpompi vain tehdä vaihdettavat kasettivaunut tavaraliikennettä varten? Noitahan lienee käytössä esim. malminlouhinnassa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on hyvä että Natolla on tuollaisia innokkaita sekopäitä kuin 44.div. Joka kerta kun hemmo horisee järjettömyyksiään muita suomalaisia uhitellen , Naton kannatus laskee. Parasta on se , että siimakäsi saisi jokaiselta päin näköä!
Se on hyvä että, Älä sano kovin pahasti tälle 44.div. Tiedä vaikka ottaa nokkiinsa ,repii pelihousunsa ja rikkoo vielä tietokoneensa.
Anonyymi kirjoitti:
Se on hyvä että Natolla on tuollaisia innokkaita sekopäitä kuin 44.div. Joka kerta kun hemmo horisee järjettömyyksiään muita suomalaisia uhitellen , Naton kannatus laskee. Parasta on se , että siimakäsi saisi jokaiselta päin näköä!
Ja nyt varmaan osaat kertoa, mistä teitä Naton vastustajia voi löytää?
Äsken vaaleissa teittiä oli 0,3 %, joten siitä on hyvä lähteä liikkeelle.Kyllä se on kuule Narvikin satamaan ja jopa Malagaan saakka sama leveys kuin Haaparannassa. Ja ihan tosiaan kiskoilla kulkee kaikenlaista jolla pannaan erästä silmien välliin, you know.
- Anonyymi
Venäjältä tuli junasäiliö vaunuja niin perkeleesti ja tulee vieläkin
- Anonyymi
Aivan. Luulko joku pöljä, että itäraja suljettiin? Vainikkalassa liikenne kulkee rajan yli lähes entiseen malliin.
Raja-PÖLHÖILY ei ole häirinnyt tavarakuljetuksia Vainikkalan rajanylityspaikan kautta, eikä hillinnyt Matujen rajanylityksiä Nato-ruotsista - Nato-suomeen Torniossa.
- Anonyymi
Kyllä kun tuon Nato porukan ajatuksia aikansa lukee .. eipä ihme että kannatus laskee !
No sitten varmaan sinä osaat jo kertoa, mistä niitä Naton vastustajia löytää? 🍿
Äsken vaaleissa teitä oli 0,3 %.
- Anonyymi
Aloittajan väittämä ei ole totta, ei EU vaadi sellaista mutta siitä on kylläkin Suomessa puhuttu.
Suomen raideleveys on oikein hyvä Suomelle, siinä on sekin mielenkiintoinen piirre että venäläiset junat eivät kykene ajamaan Suomen radoilla mutta suomalaiset junat kykenevät ajamaan Venäjän radoilla...- Anonyymi
No kulkeehan Venäläiset tavaravaunut Suomeen jatkuvasti. Ainoastaan Veturi vaihdetaan rajalla. Johtuen vain siitä, että Suomalaiset hoitaa tietenkin liikenteen Suomessa !
- Anonyymi
EU on käynnistänyt ohjelman, jolla selvitetään sellaisten eurooppalaisten maiden mahdollisuudet siirtyä 1435mm leveän rautateiden rakentamiseen ja käyttöönottoon. Suomessa asiaa rupesi hoitamaan liikenneministeriö viime vuoden kesäkuussa.
Kun Suur-Suomi syntyy, niin on hyvä olla sama raideleveys itään päin.⚔️💪🦁🇫🇮🚂🚞
- Anonyymi
Rataa voi ottaa kriisiaikana muutaman pätkän pois. Kun juna joutuu pysähtymään ja rakentamaan omista kiskoistaan korvaavan rataosuuden, niin droonit hoitelevat junat niille sijoilleen. 😁
Eli turha kaventaa rataa kun FPV-droonit hoitaa erittäin halvalla koko luvattoman junailun mahdottomaksi. Nykysodan aikana juna on muutenkin auttamatta kapinan aikainen ja jälkeenjäänyt.
Koko ajatuksen radan kavennuksesta voi vetää isosta junan WC:sta takaisin EU:n bryrokraateille "mausteiden kera".>Nykysodan aikana juna on muutenkin auttamatta kapinan aikainen ja jälkeenjäänyt.
Varmaan, mutta ainakin Venäjän armeija toimii täysin rautateitten varassa.
- Anonyymi
Mitäs se tiltuille kuuluu mikä on raideleveys Suomessa?????????????????????????
- Anonyymi
Eihän se kuulu yhtään kellekään ! Sehän on se mikä on.
- Anonyymi
Ei oo varsinaisesti kuulo asia.
Mieti Nato-LUOPIO vielä kotvanen ja ota siitten uudelleen kantaa. katotaan osutko oikeeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se kuulu yhtään kellekään ! Sehän on se mikä on.
Kyllä se suomalaisille kuuluu ja SAISI olla Eurooppalaista mallia!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se suomalaisille kuuluu ja SAISI olla Eurooppalaista mallia!
Mutta ku ei oo kappeeraiteista Eurooppalaista mallia muuutaku Vorsaassa ja turha raideleveyden muuttaminen maksaa liikaa. Ukraina sotakassako siiihen nyt muka pitäis uhrata. Eheeeeei. Ukrainaan vaan kaikki velkarahat!
- Anonyymi
Raideleveys muutettava mitä pikimmin ja raja itään suljettava lopullisesti..
- Anonyymi
Unohda itärajan aita. Rakennuta Nato-Tiltu siine yksityisrahoituksella 150 metriä korkea muuri.
Hjallis ja se Virotunneli hörhö varmasti lähtee moottoriksi Nato-tltujen projektiin?
- Anonyymi
Raideleveys on ehdottomasti muutettava länsimaiseksi
Emme muutenkaan tarvitse rysänruplia tai venäjänkauppaa eikä niiden köyhiä turistijuntteja ostamaan silityslautoja
Rysä on suuressa hädässä. Maan vientituotteet ovat alkuperäiskansoilta varastettu öljy ja kuolema
Eikä ne kelpaa mihinkään- Anonyymi
Jos saatte rahoituksen jostain yksityispuolelta niin sitten. Muuten saatte tyytyä Forssan kappeeraiteiseen ( 750mm ).
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jokioisten_rautatie
- Anonyymi
Kait se eu maksaisi myös koko lystin jos jtkn vaatii ?
- Anonyymi
Tehdään raideleveyden muutos maapuolustuksen nimissä. Saadaan nopeasti 5%n vaatimus jopa ylitettyä.
Ketju on taas yksi loistava esimerkki siitä, miten putinatsien rääynnästä voidaan suoraan päätellä hankkeen hyödyllisyys Suomelle (ja haitallisuus Venäjän aikeille). ✔️
- Anonyymi
Minkä takia nimittelet Suomalaisia putinatseiks ? ?
- Anonyymi
Taas loistava esimerkki miten kaltaisiasi on helppo kusettaa pelkästään mainitsemalla sanat sota ja Venäjä😄
Kerrohab ääliö, miten Suomi hyötyy siitä, että Suomen rautateillä toimii ulkomaalaiset yritykset? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä takia nimittelet Suomalaisia putinatseiks ? ?
Teikäläisistä putinnatseista ei suomalakista saa tekemälläkään ...rys..sä on rys...sä vaikka voissa paistaisi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä takia nimittelet Suomalaisia putinatseiks ? ?
Täällä ei kannata kertoa sukunimeään. ☝🏻
Anonyymi kirjoitti:
Taas loistava esimerkki miten kaltaisiasi on helppo kusettaa pelkästään mainitsemalla sanat sota ja Venäjä😄
Kerrohab ääliö, miten Suomi hyötyy siitä, että Suomen rautateillä toimii ulkomaalaiset yritykset?Ulkomaalaisten yritysten toimiminen Suomen rautateillä on täysin tekemiemme poliittisten päätösten takana.
Yhden prosentin edustajan ei ehkä kannattaisi nimitellä muiden edustajia ääliöiksi. Voit toki tehdä sen täällä turvallisesti, mutta varo nimittelemästä livenä! Kuulolla voi olla joku joka harrastaa kasvojen muotoilua. Minä se en ole, mutta siis joku.
Jaa mutta ettehän te livenä putinatseja olekaan, vaan hiljaisia hissukoita. Vaikka teitä on tosi paljon...- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Ulkomaalaisten yritysten toimiminen Suomen rautateillä on täysin tekemiemme poliittisten päätösten takana.
Yhden prosentin edustajan ei ehkä kannattaisi nimitellä muiden edustajia ääliöiksi. Voit toki tehdä sen täällä turvallisesti, mutta varo nimittelemästä livenä! Kuulolla voi olla joku joka harrastaa kasvojen muotoilua. Minä se en ole, mutta siis joku.
Jaa mutta ettehän te livenä putinatseja olekaan, vaan hiljaisia hissukoita. Vaikka teitä on tosi paljon...Hehehe no etpähän ääliö sitten osannut perustella:-D
Kerropas nyt ääliö vielä, että miten se sama raideväli auttoi Venäjää talvisodassa tai Ukrainan sodassa, kun se muka on se suurin huolenaihe? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä takia nimittelet Suomalaisia putinatseiks ? ?
Repe pitää itseään parempana kuin mitä me normaalit tervejärkiset suomalaiset olemme.
Repelle maksetaan näillä sivuilla häiriköinnistä. Sen toimeksiantaja ovat ilmiselvästi paskasakkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teikäläisistä putinnatseista ei suomalakista saa tekemälläkään ...rys..sä on rys...sä vaikka voissa paistaisi
Niin olette ryssän liittolaisia kaikki palsta Natot. Teistä ei olis Suomen puolustukselle kuin haittaa !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Repe pitää itseään parempana kuin mitä me normaalit tervejärkiset suomalaiset olemme.
Repelle maksetaan näillä sivuilla häiriköinnistä. Sen toimeksiantaja ovat ilmiselvästi paskasakkia.Tiltut on harvinaisen kaukana tervejärkisistä suomalaisista.
- Anonyymi
Junaradan tekeminen Norjaan eurooppalaiselle raideleveydellä on jo aloitettu.
- Anonyymi
Höpö höpö. Kuka ja missä sen on aloittanut ? ? Nato tollot takapihallaan vissiin :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Kuka ja missä sen on aloittanut ? ? Nato tollot takapihallaan vissiin :)
"Jättimäinen sotilashanke pohjoisessa nytkähtää liikkeelle – Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin"
"Hallitus on päättänyt aloittaa suunnittelun, jotta Rovaniemeltä ja Oulusta saadaan junayhteys Narvikiin Norjaan. Hankkeen takana on Nato-yhteistyö."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4248972d-dc33-47d6-b4ec-f30488ba21d1 - Anonyymi
Nato saa toki vetää pohjoisessa pistoratansa Rovaniemelle ja USA omansa DCA sopimuksen suomin oikeuksin.
Suomen rataverkkoon on aivan turha puuttua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nato saa toki vetää pohjoisessa pistoratansa Rovaniemelle ja USA omansa DCA sopimuksen suomin oikeuksin.
Suomen rataverkkoon on aivan turha puuttua.Kyllä, Suomen rataverkkoon. "Suomalaismatkailijat vastaavasti pääsevät junalla niin Pohjois-Norjaan kuin Ruotsin Abiskon alueelle vaeltamaan ja laskettelemaan".
- Anonyymi
Hieno homma!
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008980661.html- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Aika vanhan uutisen sitten kaivoit. Maalima on taas tuosta muuttunut.
Meinaatko rassukka, että siinä on jokin muu takana kuin saada ulkomaalaiset toimijat Suomen rautateille?
- Anonyymi
Forssan kappeeraiteinen saa riittää Euro radaksi Suomelle.
Nato-Tiltut saa ite yksitysellä rahoituksella maksaa ratansa jos haluavat kaventaa.- Anonyymi
Olisihan se hyvä jos meillä olisi eri raideleveys mitä Venäjällä, jos ymmärrät mitä sillä haetaan?
Anonyymi kirjoitti:
Olisihan se hyvä jos meillä olisi eri raideleveys mitä Venäjällä, jos ymmärrät mitä sillä haetaan?
Tokihan se ymmärtää tuon erittäin hyvin.
Ja mitäpä meinaat tehdä jotta noin tapahtuu? Länkyttää anonyyminä netissä? No niin ne asiat hoituu!😅🍿
Forssassa ei muuten ole ollut kapearaiteista enää vuosikymmeniin. 🥱- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Ja mitäpä meinaat tehdä jotta noin tapahtuu? Länkyttää anonyyminä netissä? No niin ne asiat hoituu!😅🍿
Forssassa ei muuten ole ollut kapearaiteista enää vuosikymmeniin. 🥱No sitähän sinä teet, länkytät anonyymina netissä.
Sinulla rassukalla lirahtaa aina housuun, kun vaan joku mainitsee sanat sota ja venäjä:-D
- Anonyymi
Työllistävä vaikutus ja EU antaa rahaa. Hyvä homma. Raidevälin kaventaminen on helpompi homma, siirtää toista raidetta. Sit lyhentää junista akselit.
- Anonyymi
Nato.Tiltu:
"Raidevälin kaventaminen on helpompi homma, siirtää toista raidetta. Sit lyhentää junista akselit."
Nato-Tiltulla taitaa olla "Akseli Kallellaan"?
AMMMMMMMMM. EI lyhennetä akselia kummastakaa päästä!
Ja kiskoja ei betonisiin rata"pölkkyihin" kiinnitetä muovipropuilla +kiinalaisilla ruuveilla. Muutenhan se olis ollu "helppo" mutta helvetin isotöinen duuni suorittaa kentällä. :D
Mitä taas akselistoihin tulee, niin sinne vaihdetaan AINA koko teli. Muuten juna kulkis toispuoloisesti kuin ajokoira ja epästabiilisti kuin - EN OCH FEMTI Nato-Tiltu.
Jos ymmärrät mitä tarkoitan. :D :D :D. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nato.Tiltu:
"Raidevälin kaventaminen on helpompi homma, siirtää toista raidetta. Sit lyhentää junista akselit."
Nato-Tiltulla taitaa olla "Akseli Kallellaan"?
AMMMMMMMMM. EI lyhennetä akselia kummastakaa päästä!
Ja kiskoja ei betonisiin rata"pölkkyihin" kiinnitetä muovipropuilla kiinalaisilla ruuveilla. Muutenhan se olis ollu "helppo" mutta helvetin isotöinen duuni suorittaa kentällä. :D
Mitä taas akselistoihin tulee, niin sinne vaihdetaan AINA koko teli. Muuten juna kulkis toispuoloisesti kuin ajokoira ja epästabiilisti kuin - EN OCH FEMTI Nato-Tiltu.
Jos ymmärrät mitä tarkoitan. :D :D :D.Tää tyyppi näkyy naureksivan itekseen.
- Anonyymi
EI VENÄJÄ KUULU EIKÄ OLE EUROOPPAA niitten järki pettää aina
- Anonyymi
Järki ei ole kuulunut Eurooppaan enää pitkiin aikoihin. Trumppikin joutui käyttämään VIITTOMIA, jotta viesti tuli perille.
NATO HAJOAA JOS EUROOPPA EI KANNA VASTUUTAAN!!!
Eikä se kanna. EU- johtajat lähtivät kerjuustrategiaa valmistelemaan HÄTÄKOKOUKSIIN.
- Anonyymi
Suomalainen leveäraiteinen veturi sanoo VROOM VRRROOM ! Natolainen kapearaiteinen pikkuveturi puhkuu Puffuffut puffufuffuf fut !
- Anonyymi
Suomessa on nämä asiat hoitaa jo ennen Natoa. Sotilaskalusto mm. länsi euroopan suurin tykistö tarvitsee siirtymiseen rautatietä . Eikä mitään Natolaisia pässinratoja !
- Anonyymi
Siltainsinööri Jaatisen mielestä Suomen on vaihdettava raideväli tuohon mustaan ja päästävä irti punaisesta raidesysteemistä koska se on paskamaiden standarti.
Myös koko Suomen kansa on samaa kieltä. Saadaan Venäjän hyökätessä nopeammin tavaraa.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/wp-content/uploads/2024/05/Artikkelikuva-2.png
Tiltulta ei kysytä mitään koska asia ei koske häntä. Kela korvauksista päätetään syksyllä.- Anonyymi
Mene sinä Natolainen temppuilemaan suomen rataverkolle kavennukset mielessä. Tulee valkotakkiset hakemaan sut takaisin Niuvaan !
- Anonyymi
Suomen raideleveys periytyy Yhdysvalloista. Venäjän rautateille omaksuttiin jenkeistä raideleveys 5 jalkaa eli hieman yli 150 senttiä. Tätä kunniakasta raideväliä käyttää myös Suomi.
- Anonyymi
Se oli USA:n etelävaltioiden silloinen raideleveys, jonka amerikkalaiset kävivät tekemässä myös Venäjälle jossa ei ollut osaamista rautateiden tekemiseen. Sittemmin USA:n etekävaltioidenkin raideleveys muutettiin toiseksi ja koko USA:ssa on yhtenäinen raidelevys.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191702
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991538Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37993Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29899Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38861Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50826Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43768Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37760Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56758Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37730