EU vaatii muuttamaan Suomen raide leveyden

Anonyymi-ap

Hommahan maksaisi sekin miljardeja. Kuinka pitkälle Suomalaiset valmiita nöyrtymään tässä pelleilyssä ? ? Ollaankos Suomesta menossa meren yli junalla Eurooppaan ? ? Suomen raideleveys on sama kuin Venäjällä siitä johtuen, että Suomen rautateitä alettiin rakentamaan kun Suomi kuului Venäjään. Lisäksi Suomella ei itsenäisyyden aikaankaan ole ollut rautatie liikennettä kuin Venäjälle ja päinvastoin !

102

638

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hullujen hommaa, menee tunnin junnan kassa samaan.

    • Anonyymi

      Lapset, älkää miettikö teille sopimattomia asioita.
      Katselkaa vaan niitä TikTok videoita.

    • Anonyymi

      Kyllä menee turvallisuus "yli hilseen". No, ei kai suomalaisilla ole siihen mitään sanomista. Onhan se kauheaa, kun tällainen epäkohta on päässyt sujahtamaan Eurooppaan, että sama raideleveys, kuin Venäjällä.

      • En ollut varma raideleveyden muuttamisen hyödyistä, mutta nyt kun näen miten kiihkeästi putinatsit sitä vastustavat, olen vakuuttunut että juuri niin pitää toimia.

        Yleensäkin ulkopolitiikkaa sivuavien kysymysten pohdinnassa kannattaa konsultoida palstaputinatseja. Mitä kiihkeämmin he jotain vastustavat, sen varmemmin kyse on jostain hyvästä.

        Toki tämä sääntö rajoittuu vain ulkopolitiikkaan ja turvallisuuskysymyksiin. Sisäpolitiikassahan putinatsit vihaavat kaikkia eduskuntapuolueita – ja tietysti kulloinkin hallituksessa olevia eniten.


      • Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        En ollut varma raideleveyden muuttamisen hyödyistä, mutta nyt kun näen miten kiihkeästi putinatsit sitä vastustavat, olen vakuuttunut että juuri niin pitää toimia.

        Yleensäkin ulkopolitiikkaa sivuavien kysymysten pohdinnassa kannattaa konsultoida palstaputinatseja. Mitä kiihkeämmin he jotain vastustavat, sen varmemmin kyse on jostain hyvästä.

        Toki tämä sääntö rajoittuu vain ulkopolitiikkaan ja turvallisuuskysymyksiin. Sisäpolitiikassahan putinatsit vihaavat kaikkia eduskuntapuolueita – ja tietysti kulloinkin hallituksessa olevia eniten.

        No mikäs uutinen tuo oli :) ! Millos sinä oot minkään järkevän asian takana ollutkaan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mikäs uutinen tuo oli :) ! Millos sinä oot minkään järkevän asian takana ollutkaan ?

        Juurihan tuo sanoi, että on vakuuttunut raideleveyden muuttamisesta eurooppalaiseksi.


    • Anonyymi

      Vitut meillä mitään raideleveyksiä aletaan muuttelemaan, helpompi homma vaihtaa hallituksia. Tietenkin nämä jutut poistetaan, ja pollareille aina kahvitarjoilu kun tulevat nuotittamaan.

      • Anonyymi

        Sinulle on hallituksen vaihtaminen alle prosentin kannatuksella ylivoimainen homma!


      • Ei siellä seuraavassa hallituksessa "juhli" myöskään KOMMARIT. :-)


      • Anonyymi
        44.Div kirjoitti:

        Ei siellä seuraavassa hallituksessa "juhli" myöskään KOMMARIT. :-)

        Kommareita ei ole vuosiin ollut koko Eduskunnassa. Kommarille tämä tiedoksi.


    • Anonyymi

      Trump vaatii lisäämään puolustusmenoja 5%:n tasolle. Nyt kun NATO:n kanta näyttäisi olevan se, että 1.5% tuosta voisi olla muitakin turvallisuutta tukevia investointeja, niin raideleveyden muuttaminen "ei-Neuvostoliittolaiseksi", voisi myös kelvata tuohon kategoriaan.

      Sodan aikana kun olisi Suomelle parempi, että raideleveys olisi sama, kuin Länsi-Euroopassa, koska se helpottaisi ja nopeuttaisi huoltoa Haaparannan kautta, joka on Suomen ainoa toimiva raideyhteys ulkomaille. Suomi on nykyisin kummallinen poikkeus, kun raideleveys on melkein sama, kuin Venäjällä, vaikka sen kanssa ei voi käydä mitään kauppaa.

    • Anonyymi

      Eipä ole pitkä aika siitä kun Suomeen suunniteltiin rautatie kuljetuksia Kiinastakin ! Euroopasta tänne ei junalla tule tavaraa.

      • Anonyymi

        Jos Suomessa on eurooppalainen raideleveys, niin miten se estäisi junakuljetuksia Kiinasta tai Kiinaan? Ei käytännössä mitenkään. Kontit siirtyvät helposti vaunusta toiseen.
        Suurempi estehän on hyökkäyssotaa ja kaikki siltansa polttanut Venäjä, jonka läpi junat Kiinasta joutuisivat tulemaan.

        Suomen huoltovarmuuden ja turvallisuudenkin kannalta tärkeämpi ja mahdollisesti joissain tilanteessa huomattavasti kiireellisempikin, on sujuva junayhteys Ruotsiin ja Norjaan.

        Totta, ettei nyt tule tavaraa juurikaan junalla Euroopasta, koska rata-yhteyttä ei ole, mutta eipä nyt tule Kiinastakaan. Eikä Venäjältä öljyä…. Vaikka olisi ratayhteydetkin. Ja se ei ole millään muotoa Suomen hallittavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Suomessa on eurooppalainen raideleveys, niin miten se estäisi junakuljetuksia Kiinasta tai Kiinaan? Ei käytännössä mitenkään. Kontit siirtyvät helposti vaunusta toiseen.
        Suurempi estehän on hyökkäyssotaa ja kaikki siltansa polttanut Venäjä, jonka läpi junat Kiinasta joutuisivat tulemaan.

        Suomen huoltovarmuuden ja turvallisuudenkin kannalta tärkeämpi ja mahdollisesti joissain tilanteessa huomattavasti kiireellisempikin, on sujuva junayhteys Ruotsiin ja Norjaan.

        Totta, ettei nyt tule tavaraa juurikaan junalla Euroopasta, koska rata-yhteyttä ei ole, mutta eipä nyt tule Kiinastakaan. Eikä Venäjältä öljyä…. Vaikka olisi ratayhteydetkin. Ja se ei ole millään muotoa Suomen hallittavissa.

        Mikäs rata Suomesta Norjaan menee ? ? Kemijärvi on viimeinen paikka rataverkossa jota liikennöidään ! Kemijärveltä menee vielä Sallaan rata jota ei liikennöidä. Kemijärveltä on matkaa Norjan rajalle 400-500 km ? ? Riippuu mihin kohtaan sitä mittaa. Kyllä on Pahvipäistä porukkaa nämä keskustelut täynnä !


      • Anonyymi

        Ei tietenkään tule, kun meillä on eri raideleveys kuin Euroopassa ja meret ovat turvallisia liikkua.

        Toisin olisi mahdollisen sodan sytyttyä. Silloin tavaraa kulkisi myös tautateitse.


    • Anonyymi

      EU ei kyllä tule päättämän Suomen raideleveyksistä.
      Siihen ei pidä suostua.

      • Eurooppalainen raideleveys olisi tosiaan yksi uusi harmi meidät historialliseksi alueekseen lukevalle Venäjälle ja vastaava turvallisuusetu meille. Siksi saitte minutkin sitä kannattamaan. 🕺🏻


      • Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Eurooppalainen raideleveys olisi tosiaan yksi uusi harmi meidät historialliseksi alueekseen lukevalle Venäjälle ja vastaava turvallisuusetu meille. Siksi saitte minutkin sitä kannattamaan. 🕺🏻

        Hahaha paljonko Venäjä hyötyi samasta raideleveydestä talvisodassa tai vaikka nykyisessä Ukrainan sodassa?

        Niin, ei hyötynyt siitä yhtään mitään, teitä hölmöläisiä vaan kusetetaan, todellisuudessa tarkoituksena on pelkästään syrjäyttää suomalaiset toimijat Suomen rautateiltä:-D


      • Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Eurooppalainen raideleveys olisi tosiaan yksi uusi harmi meidät historialliseksi alueekseen lukevalle Venäjälle ja vastaava turvallisuusetu meille. Siksi saitte minutkin sitä kannattamaan. 🕺🏻

        Horiset ihan sekavia. Mikä harmi se Venäjälle olis, jos hölmölässä aletaan purkamaan toimivaa rataverkkoa ? ? Nauraisivat katketakseen !


    • Anonyymi

      Leveä on turvallisempi.

      • Anonyymi

        Niin on Suomessa leveämpi raideväli kuin euroopassa !


    • Anonyymi

      Ryssäh torppas kaikki suunnitelmat helvetillään kiinajunista.

      Eikä suomesta monesta kohin rata mene rajan yli russien puolelle
      - paikkatieto ikkunasta voikin sen jokainen selventää itselleen

      - mutta tuo itärajan vesistö saimaineen, sen pitäisi kanavoida suomen puolta kulkemaan mereen, ei tippaakaan vettä saa päästää venäjän puolelle valumaan

      - se oli yhtä helvettiä tuo Saimaan kanavan kannsakin se soutelu russan tihumieliä lepytellen

      HELVETTI ELÄÄ VENÄJÄLLÄ

      • Anonyymi

        Helvetti on siis VENÄJÄN TAIDETTA VITUILUITEIN JOKA HELVETIN MUTTERISTAKIN

        ja sitten votkaa päälle entisestää hulua päätä sekottamaan helvet onnelaan


      • Anonyymi

        Venäjä on hyvä maa ja niiden kanssa kannattaa olla ystävällisissä väleissä.
        Menee taas vaikeamman kautta ennen kuin meikäläiset ääliöt sen taas tajuavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä on hyvä maa ja niiden kanssa kannattaa olla ystävällisissä väleissä.
        Menee taas vaikeamman kautta ennen kuin meikäläiset ääliöt sen taas tajuavat.

        Venäjä on sotakiimainen fasistinen ja imperialistinen diktatuuri, terroristi- ja rikollisvaltio, joka räikeästi rikkoen kansainvälistä lakia ja oikeutta, sekä YK:n peruskirjaa ja lukemattomia kansainvälisiä sopimuksia ja Ukrainan kanssa kahdenvälisiä sppimuksia, on rikollisesti hyökännyt Ukrainaan valtaamaan sen, ryöstämään sen luonnonvarat ja tekemään kansanmurhaa. Venäjässä ei ole hyvää.


    • Anonyymi

      Eipä kyse ole mistään ’nöyrtymisestä’, vaan turvallisuuden kannalta terveestä järjestä.

      Tietysti muutos maksaa ja vie aikaa. Ylimenokausi, jolloin väistämättä on kahta eri raideleveyttä, aiheuttaa järjestelyitä ja siksipä olisi hyvä, että ylimenokausi olisi mahdollisimman lyhyt.,

      Vaunujen ja vetureiden osalta kyse ei ole teknisesti haastava, telit vaihtuu suht nopeasti, värkit ja tekniikka on jo olemassa, tehdäänkin Suomessa ja Suomeen tuodaan vaunuja ja aikanaan tavaravaunujen telit vaihdettiin laivamatkan aikana Euroopasta Suomeen laivassa., jos nyt oli tarpeen tuoda tavara vaunuissa kohteeseen asti Nykyisyydestä en tiedä, koska tavarat ovat siirtyneet käytännössä lähes kokonaan erillisiin kontteihin eikä vaunuja enää laivata mukaan.

      • Anonyymi

        Nykyinen leveys riittää vallan mainiosti. Rajanylityspaikoista pitää kiskot purkaa pois muutaman kilometrin matkalta ja räjäyttää ratapenkat sileiksi niin saadaan tuo Venäjän kauppa ja samalla Venäjän avustaminen vihdoinkin loppumaan.


    • >Kuinka pitkälle Suomalaiset valmiita nöyrtymään tässä pelleilyssä ? ?

      Sillä ei ole väliä, sillä Suomalaisia on vain 3220.

      • Anonyymi

        Uusien tietojen perusteella 3218


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uusien tietojen perusteella 3218

        Kovasti on heitä sitten kuollut viime aikoina! Viime vuonna oli ylikin 3220:n. 😮


    • Anonyymi

      EU tulee maksaa täysimääräisesti raidelevytemme muutoksen sehän ihan selvä. Hakemukset sisään ja varma hyväksyminen tulee vain tosi pöljät politiikot jättää tämän mahdollisuuden käyttämättä.

    • Anonyymi

      Paree olis ku Suomi pantaas takaasi raiteille ja heiitetääs Nato-vittuhun rataa tukkimasta.

      • No ei muuta ku "tuumasta toimeen" .... sillä 1%:n kannatuksella. :-)


      • 44.Div kirjoitti:

        No ei muuta ku "tuumasta toimeen" .... sillä 1%:n kannatuksella. :-)

        Venäjän kätyrit ovat aina olleet suuna ja päänä, olipa siellä ihannemaassa sitten äärivasemmistolainen tai -oikeistolainen komento.

        Jumalan kiitos taistolaisten aikaan ei ollut somea; niiden neljästä prosentista olisi varmaan noussut ihan hirveä mökä, kun nyt yhdestäkin lähtee nyt aika perkeleenmoinen.


    • Anonyymi

      Ja millähän rahalla köyhälä moisen muutoksen tekisi ? Nyt jo tapellaan Turun ja Helsingin välin muuttamisesta :))

      • Anonyymi

        Suomen rautateiden raideleveyden muuttaminen 1435 mm levyiseksi maksaisi 11-14 miljardia euroa. Nykyisen hallituksen talousohjelman jatkeeksi urakka sopisi hyvin. Näin saisimme velkataakkamme nousemaan yli 200 miljardin.

        Meillä riittää aivopierujen tuottajia tässä maassa yli oman tarpeen ja se takaa sen, että elintasomme tulee laskemaan alle EUn keskitason. Näin poliittiset päättäjämme saavat sulan hattuunsa kun meistä tuleekin EUn nettosaaja.

        Missä vaiheessa meillä alkoi menemään kaikki päin persettä?
        Ajoittaisin tämä ajanjakson sille ajalle jolloin Kokoomus on päässyt sähläämään yhteisiä asioitamme. Kokoomuksen johdolla maamme yhteiskunta palaa sata vuotta taaksepäin ja voimme olla ainoastaan varmoja siitä, että voimme vain muistella hyvinvointi yhteiskuntaamme ja aikaa jolloin eriarvoisuutta ei ollut.


    • Anonyymi

      Muutama sairaala taas lisää kiinni ja kaikki hölmöläiset purkamaan valmiita rautateitä :)

    • Anonyymi

      Jos Ruotsin Haaparannassa on eriraide leveys ? Minkä takia Suomessa täytyisi muuttaa 5918 km rataa samalle leveydelle kuin Haaparannassa ?

      • Suomen HUOLTOVARMUUDEN takia, stnan tolvana!.


      • Anonyymi
        44.Div kirjoitti:

        Suomen HUOLTOVARMUUDEN takia, stnan tolvana!.

        HeHe teitä typeryksiä siinä vaan kusetetaan, että vinkuisitte tarpeeksi jotta suomalaiset toimijat saadaan pois Suomen rautateillä😄


      • Anonyymi
        44.Div kirjoitti:

        Suomen HUOLTOVARMUUDEN takia, stnan tolvana!.

        Osaatko tollo sanoa mitä sieltä niin arvokasta tulee, että kaikki rautatiet pitää muuttaa ? Kaikenlaista pahvipäätä se maa päällään kantaa !


      • Anonyymi

        Se on hyvä että Natolla on tuollaisia innokkaita sekopäitä kuin 44.div. Joka kerta kun hemmo horisee järjettömyyksiään muita suomalaisia uhitellen , Naton kannatus laskee. Parasta on se , että siimakäsi saisi jokaiselta päin näköä!


      • Anonyymi

        Suomessa on leveämpi raideleveys kuin Euroopassa. Mikä on oikeasti myös turvallisuus tekijä sekä leveämpi raideväli sallii raskaammat kuormat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on leveämpi raideleveys kuin Euroopassa. Mikä on oikeasti myös turvallisuus tekijä sekä leveämpi raideväli sallii raskaammat kuormat.

        Onko tässä henkilöliikenteellä mitään osuutta, jos ei niin eikö se ole helpompi vain tehdä vaihdettavat kasettivaunut tavaraliikennettä varten? Noitahan lienee käytössä esim. malminlouhinnassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on hyvä että Natolla on tuollaisia innokkaita sekopäitä kuin 44.div. Joka kerta kun hemmo horisee järjettömyyksiään muita suomalaisia uhitellen , Naton kannatus laskee. Parasta on se , että siimakäsi saisi jokaiselta päin näköä!

        Se on hyvä että, Älä sano kovin pahasti tälle 44.div. Tiedä vaikka ottaa nokkiinsa ,repii pelihousunsa ja rikkoo vielä tietokoneensa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on hyvä että Natolla on tuollaisia innokkaita sekopäitä kuin 44.div. Joka kerta kun hemmo horisee järjettömyyksiään muita suomalaisia uhitellen , Naton kannatus laskee. Parasta on se , että siimakäsi saisi jokaiselta päin näköä!

        Ja nyt varmaan osaat kertoa, mistä teitä Naton vastustajia voi löytää?

        Äsken vaaleissa teittiä oli 0,3 %, joten siitä on hyvä lähteä liikkeelle.


      • Kyllä se on kuule Narvikin satamaan ja jopa Malagaan saakka sama leveys kuin Haaparannassa. Ja ihan tosiaan kiskoilla kulkee kaikenlaista jolla pannaan erästä silmien välliin, you know.


    • Anonyymi

      Venäjältä tuli junasäiliö vaunuja niin perkeleesti ja tulee vieläkin

      • Anonyymi

        Aivan. Luulko joku pöljä, että itäraja suljettiin? Vainikkalassa liikenne kulkee rajan yli lähes entiseen malliin.

        Raja-PÖLHÖILY ei ole häirinnyt tavarakuljetuksia Vainikkalan rajanylityspaikan kautta, eikä hillinnyt Matujen rajanylityksiä Nato-ruotsista - Nato-suomeen Torniossa.


    • Anonyymi

      Kyllä kun tuon Nato porukan ajatuksia aikansa lukee .. eipä ihme että kannatus laskee !

      • No sitten varmaan sinä osaat jo kertoa, mistä niitä Naton vastustajia löytää? 🍿

        Äsken vaaleissa teitä oli 0,3 %.


    • Anonyymi

      Aloittajan väittämä ei ole totta, ei EU vaadi sellaista mutta siitä on kylläkin Suomessa puhuttu.
      Suomen raideleveys on oikein hyvä Suomelle, siinä on sekin mielenkiintoinen piirre että venäläiset junat eivät kykene ajamaan Suomen radoilla mutta suomalaiset junat kykenevät ajamaan Venäjän radoilla...

      • Anonyymi

        No kulkeehan Venäläiset tavaravaunut Suomeen jatkuvasti. Ainoastaan Veturi vaihdetaan rajalla. Johtuen vain siitä, että Suomalaiset hoitaa tietenkin liikenteen Suomessa !


      • Anonyymi

        EU on käynnistänyt ohjelman, jolla selvitetään sellaisten eurooppalaisten maiden mahdollisuudet siirtyä 1435mm leveän rautateiden rakentamiseen ja käyttöönottoon. Suomessa asiaa rupesi hoitamaan liikenneministeriö viime vuoden kesäkuussa.


    • Kun Suur-Suomi syntyy, niin on hyvä olla sama raideleveys itään päin.⚔️💪🦁🇫🇮🚂🚞

    • Anonyymi

      Rataa voi ottaa kriisiaikana muutaman pätkän pois. Kun juna joutuu pysähtymään ja rakentamaan omista kiskoistaan korvaavan rataosuuden, niin droonit hoitelevat junat niille sijoilleen. 😁

      Eli turha kaventaa rataa kun FPV-droonit hoitaa erittäin halvalla koko luvattoman junailun mahdottomaksi. Nykysodan aikana juna on muutenkin auttamatta kapinan aikainen ja jälkeenjäänyt.

      Koko ajatuksen radan kavennuksesta voi vetää isosta junan WC:sta takaisin EU:n bryrokraateille "mausteiden kera".

      • >Nykysodan aikana juna on muutenkin auttamatta kapinan aikainen ja jälkeenjäänyt.

        Varmaan, mutta ainakin Venäjän armeija toimii täysin rautateitten varassa.


    • Anonyymi

      Mitäs se tiltuille kuuluu mikä on raideleveys Suomessa?????????????????????????

      • Anonyymi

        Eihän se kuulu yhtään kellekään ! Sehän on se mikä on.


      • Anonyymi

        Ei oo varsinaisesti kuulo asia.

        Mieti Nato-LUOPIO vielä kotvanen ja ota siitten uudelleen kantaa. katotaan osutko oikeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se kuulu yhtään kellekään ! Sehän on se mikä on.

        Kyllä se suomalaisille kuuluu ja SAISI olla Eurooppalaista mallia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se suomalaisille kuuluu ja SAISI olla Eurooppalaista mallia!

        Mutta ku ei oo kappeeraiteista Eurooppalaista mallia muuutaku Vorsaassa ja turha raideleveyden muuttaminen maksaa liikaa. Ukraina sotakassako siiihen nyt muka pitäis uhrata. Eheeeeei. Ukrainaan vaan kaikki velkarahat!


    • Anonyymi

      Raideleveys muutettava mitä pikimmin ja raja itään suljettava lopullisesti..

      • Anonyymi

        Unohda itärajan aita. Rakennuta Nato-Tiltu siine yksityisrahoituksella 150 metriä korkea muuri.

        Hjallis ja se Virotunneli hörhö varmasti lähtee moottoriksi Nato-tltujen projektiin?


    • Anonyymi

      Raideleveys on ehdottomasti muutettava länsimaiseksi

      Emme muutenkaan tarvitse rysänruplia tai venäjänkauppaa eikä niiden köyhiä turistijuntteja ostamaan silityslautoja

      Rysä on suuressa hädässä. Maan vientituotteet ovat alkuperäiskansoilta varastettu öljy ja kuolema

      Eikä ne kelpaa mihinkään

    • Anonyymi

      Kait se eu maksaisi myös koko lystin jos jtkn vaatii ?

    • Anonyymi

      Tehdään raideleveyden muutos maapuolustuksen nimissä. Saadaan nopeasti 5%n vaatimus jopa ylitettyä.

    • Ketju on taas yksi loistava esimerkki siitä, miten putinatsien rääynnästä voidaan suoraan päätellä hankkeen hyödyllisyys Suomelle (ja haitallisuus Venäjän aikeille). ✔️

      • Anonyymi

        Minkä takia nimittelet Suomalaisia putinatseiks ? ?


      • Anonyymi

        Taas loistava esimerkki miten kaltaisiasi on helppo kusettaa pelkästään mainitsemalla sanat sota ja Venäjä😄

        Kerrohab ääliö, miten Suomi hyötyy siitä, että Suomen rautateillä toimii ulkomaalaiset yritykset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia nimittelet Suomalaisia putinatseiks ? ?

        Teikäläisistä putinnatseista ei suomalakista saa tekemälläkään ...rys..sä on rys...sä vaikka voissa paistaisi


      • Repe_RuutikaIlo
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia nimittelet Suomalaisia putinatseiks ? ?

        Täällä ei kannata kertoa sukunimeään. ☝🏻


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taas loistava esimerkki miten kaltaisiasi on helppo kusettaa pelkästään mainitsemalla sanat sota ja Venäjä😄

        Kerrohab ääliö, miten Suomi hyötyy siitä, että Suomen rautateillä toimii ulkomaalaiset yritykset?

        Ulkomaalaisten yritysten toimiminen Suomen rautateillä on täysin tekemiemme poliittisten päätösten takana.

        Yhden prosentin edustajan ei ehkä kannattaisi nimitellä muiden edustajia ääliöiksi. Voit toki tehdä sen täällä turvallisesti, mutta varo nimittelemästä livenä! Kuulolla voi olla joku joka harrastaa kasvojen muotoilua. Minä se en ole, mutta siis joku.

        Jaa mutta ettehän te livenä putinatseja olekaan, vaan hiljaisia hissukoita. Vaikka teitä on tosi paljon...


      • Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Ulkomaalaisten yritysten toimiminen Suomen rautateillä on täysin tekemiemme poliittisten päätösten takana.

        Yhden prosentin edustajan ei ehkä kannattaisi nimitellä muiden edustajia ääliöiksi. Voit toki tehdä sen täällä turvallisesti, mutta varo nimittelemästä livenä! Kuulolla voi olla joku joka harrastaa kasvojen muotoilua. Minä se en ole, mutta siis joku.

        Jaa mutta ettehän te livenä putinatseja olekaan, vaan hiljaisia hissukoita. Vaikka teitä on tosi paljon...

        Hehehe no etpähän ääliö sitten osannut perustella:-D

        Kerropas nyt ääliö vielä, että miten se sama raideväli auttoi Venäjää talvisodassa tai Ukrainan sodassa, kun se muka on se suurin huolenaihe?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia nimittelet Suomalaisia putinatseiks ? ?

        Repe pitää itseään parempana kuin mitä me normaalit tervejärkiset suomalaiset olemme.
        Repelle maksetaan näillä sivuilla häiriköinnistä. Sen toimeksiantaja ovat ilmiselvästi paskasakkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teikäläisistä putinnatseista ei suomalakista saa tekemälläkään ...rys..sä on rys...sä vaikka voissa paistaisi

        Niin olette ryssän liittolaisia kaikki palsta Natot. Teistä ei olis Suomen puolustukselle kuin haittaa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Repe pitää itseään parempana kuin mitä me normaalit tervejärkiset suomalaiset olemme.
        Repelle maksetaan näillä sivuilla häiriköinnistä. Sen toimeksiantaja ovat ilmiselvästi paskasakkia.

        Tiltut on harvinaisen kaukana tervejärkisistä suomalaisista.


    • Anonyymi

      Junaradan tekeminen Norjaan eurooppalaiselle raideleveydellä on jo aloitettu.

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Kuka ja missä sen on aloittanut ? ? Nato tollot takapihallaan vissiin :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Kuka ja missä sen on aloittanut ? ? Nato tollot takapihallaan vissiin :)

        "Jättimäinen sotilashanke pohjoisessa nytkähtää liikkeelle – Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin"
        "Hallitus on päättänyt aloittaa suunnittelun, jotta Rovaniemeltä ja Oulusta saadaan junayhteys Narvikiin Norjaan. Hankkeen takana on Nato-yhteistyö."

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4248972d-dc33-47d6-b4ec-f30488ba21d1


      • Anonyymi

        Nato saa toki vetää pohjoisessa pistoratansa Rovaniemelle ja USA omansa DCA sopimuksen suomin oikeuksin.

        Suomen rataverkkoon on aivan turha puuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nato saa toki vetää pohjoisessa pistoratansa Rovaniemelle ja USA omansa DCA sopimuksen suomin oikeuksin.

        Suomen rataverkkoon on aivan turha puuttua.

        Kyllä, Suomen rataverkkoon. "Suomalaismatkailijat vastaavasti pääsevät junalla niin Pohjois-Norjaan kuin Ruotsin Abiskon alueelle vaeltamaan ja laskettelemaan".


    • Anonyymi
      • Aika vanhan uutisen sitten kaivoit. Maalima on taas tuosta muuttunut.


      • Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Aika vanhan uutisen sitten kaivoit. Maalima on taas tuosta muuttunut.

        Meinaatko rassukka, että siinä on jokin muu takana kuin saada ulkomaalaiset toimijat Suomen rautateille?


    • Anonyymi

      Forssan kappeeraiteinen saa riittää Euro radaksi Suomelle.

      Nato-Tiltut saa ite yksitysellä rahoituksella maksaa ratansa jos haluavat kaventaa.

      • Anonyymi

        Olisihan se hyvä jos meillä olisi eri raideleveys mitä Venäjällä, jos ymmärrät mitä sillä haetaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisihan se hyvä jos meillä olisi eri raideleveys mitä Venäjällä, jos ymmärrät mitä sillä haetaan?

        Tokihan se ymmärtää tuon erittäin hyvin.


      • Ja mitäpä meinaat tehdä jotta noin tapahtuu? Länkyttää anonyyminä netissä? No niin ne asiat hoituu!😅🍿

        Forssassa ei muuten ole ollut kapearaiteista enää vuosikymmeniin. 🥱


      • Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Ja mitäpä meinaat tehdä jotta noin tapahtuu? Länkyttää anonyyminä netissä? No niin ne asiat hoituu!😅🍿

        Forssassa ei muuten ole ollut kapearaiteista enää vuosikymmeniin. 🥱

        No sitähän sinä teet, länkytät anonyymina netissä.

        Sinulla rassukalla lirahtaa aina housuun, kun vaan joku mainitsee sanat sota ja venäjä:-D


    • Anonyymi

      Työllistävä vaikutus ja EU antaa rahaa. Hyvä homma. Raidevälin kaventaminen on helpompi homma, siirtää toista raidetta. Sit lyhentää junista akselit.

      • Anonyymi

        Nato.Tiltu:
        "Raidevälin kaventaminen on helpompi homma, siirtää toista raidetta. Sit lyhentää junista akselit."

        Nato-Tiltulla taitaa olla "Akseli Kallellaan"?

        AMMMMMMMMM. EI lyhennetä akselia kummastakaa päästä!

        Ja kiskoja ei betonisiin rata"pölkkyihin" kiinnitetä muovipropuilla +kiinalaisilla ruuveilla. Muutenhan se olis ollu "helppo" mutta helvetin isotöinen duuni suorittaa kentällä. :D

        Mitä taas akselistoihin tulee, niin sinne vaihdetaan AINA koko teli. Muuten juna kulkis toispuoloisesti kuin ajokoira ja epästabiilisti kuin - EN OCH FEMTI Nato-Tiltu.

        Jos ymmärrät mitä tarkoitan. :D :D :D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nato.Tiltu:
        "Raidevälin kaventaminen on helpompi homma, siirtää toista raidetta. Sit lyhentää junista akselit."

        Nato-Tiltulla taitaa olla "Akseli Kallellaan"?

        AMMMMMMMMM. EI lyhennetä akselia kummastakaa päästä!

        Ja kiskoja ei betonisiin rata"pölkkyihin" kiinnitetä muovipropuilla kiinalaisilla ruuveilla. Muutenhan se olis ollu "helppo" mutta helvetin isotöinen duuni suorittaa kentällä. :D

        Mitä taas akselistoihin tulee, niin sinne vaihdetaan AINA koko teli. Muuten juna kulkis toispuoloisesti kuin ajokoira ja epästabiilisti kuin - EN OCH FEMTI Nato-Tiltu.

        Jos ymmärrät mitä tarkoitan. :D :D :D.

        Tää tyyppi näkyy naureksivan itekseen.


    • Anonyymi

      EI VENÄJÄ KUULU EIKÄ OLE EUROOPPAA niitten järki pettää aina

      • Anonyymi

        Järki ei ole kuulunut Eurooppaan enää pitkiin aikoihin. Trumppikin joutui käyttämään VIITTOMIA, jotta viesti tuli perille.

        NATO HAJOAA JOS EUROOPPA EI KANNA VASTUUTAAN!!!

        Eikä se kanna. EU- johtajat lähtivät kerjuustrategiaa valmistelemaan HÄTÄKOKOUKSIIN.


    • Anonyymi

      Suomalainen leveäraiteinen veturi sanoo VROOM VRRROOM ! Natolainen kapearaiteinen pikkuveturi puhkuu Puffuffut puffufuffuf fut !

    • Anonyymi

      Suomessa on nämä asiat hoitaa jo ennen Natoa. Sotilaskalusto mm. länsi euroopan suurin tykistö tarvitsee siirtymiseen rautatietä . Eikä mitään Natolaisia pässinratoja !

    • Anonyymi

      Siltainsinööri Jaatisen mielestä Suomen on vaihdettava raideväli tuohon mustaan ja päästävä irti punaisesta raidesysteemistä koska se on paskamaiden standarti.

      Myös koko Suomen kansa on samaa kieltä. Saadaan Venäjän hyökätessä nopeammin tavaraa.

      https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/wp-content/uploads/2024/05/Artikkelikuva-2.png

      Tiltulta ei kysytä mitään koska asia ei koske häntä. Kela korvauksista päätetään syksyllä.

      • Anonyymi

        Mene sinä Natolainen temppuilemaan suomen rataverkolle kavennukset mielessä. Tulee valkotakkiset hakemaan sut takaisin Niuvaan !


    • Anonyymi

      Suomen raideleveys periytyy Yhdysvalloista. Venäjän rautateille omaksuttiin jenkeistä raideleveys 5 jalkaa eli hieman yli 150 senttiä. Tätä kunniakasta raideväliä käyttää myös Suomi.

      • Anonyymi

        Se oli USA:n etelävaltioiden silloinen raideleveys, jonka amerikkalaiset kävivät tekemässä myös Venäjälle jossa ei ollut osaamista rautateiden tekemiseen. Sittemmin USA:n etekävaltioidenkin raideleveys muutettiin toiseksi ja koko USA:ssa on yhtenäinen raidelevys.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1702
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1538
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      993
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      899
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      861
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      826
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      768
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      760
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      758
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      730
    Aihe