Mitä on vapaa kasvatus?

akseli

Pohdinpa tässä vaan että kun äsken lueskelin näitä keskusteluja tällä palstalla, niin aina vähän väliä oli joku viittaus vapaaseen kasvatukseen.
Tietääkseeni sen tieteellinen määritelmä on että lapsi itse oppii omien tekojensa kautta elämän aakkosia.
Täällä sitä sanaa tungetan surutta joka väliin. Mikä tahansa ongelma missä vaan, niin syyllinen on se "vapaa kasvatus". Jopa asioissa joilla ei ole kasvatuksen kanssa mitään tekemistä.
Miettisin vaan että toivottavasti ihmiset useammin perustelisivat kommenttejaan asiallisilla argumenteilla, eikä vaan joillakin epämääräisillä viittauksilla "vapaaseen kasvatukseen".
Ja jos joku on niin hirveästi sitä mieltä että kaikkien maailman ongelmien syynä on vapaa kasvatus, ja tietää myös mitä sillä tarkoittaa, niin presidentinvaaleihin voi vielä ilmoittautua ehdokkaaksi.

112

18159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noppa

usein ohjaavaan kasvatukseen. Luulen kuitenkin, että täällä monessakin kirjoituksessa tarkoitetaan juuri tätä vapaata kasvatusta, jossa lapselle annetaan itselle sellainen vastuu, jota hän ei ole vielä valmis kantamaan. Tällainen pikku tyranni on lähes poikkeuksetta turvaton ilman selkeää ja vahvaa aikuista. Lapsi joutuu tekemään siis aikuiselle kuuluvat päätökset. Touhu saattaa joskus näyttää varsinaiselta heitteillejätöltä.

Ohjaavassa kasvatuksessa taas aikuinen antaa lapsen tehdä tiettyjä valintoja itse, kuitenkin niin, että aikuisella on "ylin" päätösvalta. Lapsi ratvitsee todellista aikuista, joka uskaltaa päättää asioista, koska lapsi ei pysty tekemään kovinkaan suuria ratkaisuja kuin vasta murrosiässä. Lapselta puuttuu kyky abstraktiin ajatteluun jopa noin kymmenvuotiaaksi asti, jota taas vanhemmat käyttävät päätöksenteossa päivittäin.

Vapaalla kasvatuksella voidaan saada paljon pahaa aikaan joissakin yksilöissä, joten puollan täysin muiden kirjoituksia. Lapsi ei tarvitse vanhemmikseen toisia lapsia.

• 35vuotta LTO:na

Thomas Gordonin kirjassa "Viisaat vanhemmat", "Viisaat vanhemmat kertovat" ja "Viisas opettaja" kerrotaan ymmärrettävästi, miten voidaan opetella menetelmä,jollaperheen ihmissuhteet saadaan toimimaan ilman yhteentörmäyksiä ja jatkuvia riitoja. Niihinhän ajaudutaan silloin, kun kasvatuksessa on se malli millä on itse tullut kasvatetuksi. Liian monilla se on suomalaisen perinteen mukaisesti suoria kieltoja, käskyjä,vähättelyä ja mollaamista. Ei ole ihme, jos itsetunto on huono ja viinapäissään sitten uhotaan ja kostetaan koko maailmalle, tai ainakin naapurille.

Perimässä saamansa mallin voi katkaista. Em. kirjoissa kerrotaan, miten se tapahtuu. Kirjoja voi lainata kirjastoista; suosittelen lämpimästi kaikille, jotka haluavat parantaa perheensä ihmissuhteita. Itse ammattikasvattajana halusin katkaista pohjalaisen perimäni, tulokset olivat hämmästyttäviä ja alkoivat näkyä jo parissa viikossa.

Vanhempia syytetään-mutta heitä ei opasteta!
        Thomas Gordonin "OHJAAVAN KASVATUKSEN MENETELMÄ"
        tarjoaa kiistattomat mahdollisuudet lasten ja vanhempien välisen suhteen parantamiseen.
        Kun perhe-elämä tulee mukavaksi, ei siitä niin vain halua erota.

• neiti
        35vuotta LTO:na kirjoitti:

Thomas Gordonin kirjassa "Viisaat vanhemmat", "Viisaat vanhemmat kertovat" ja "Viisas opettaja" kerrotaan ymmärrettävästi, miten voidaan opetella menetelmä,jollaperheen ihmissuhteet saadaan toimimaan ilman yhteentörmäyksiä ja jatkuvia riitoja. Niihinhän ajaudutaan silloin, kun kasvatuksessa on se malli millä on itse tullut kasvatetuksi. Liian monilla se on suomalaisen perinteen mukaisesti suoria kieltoja, käskyjä,vähättelyä ja mollaamista. Ei ole ihme, jos itsetunto on huono ja viinapäissään sitten uhotaan ja kostetaan koko maailmalle, tai ainakin naapurille.

Perimässä saamansa mallin voi katkaista. Em. kirjoissa kerrotaan, miten se tapahtuu. Kirjoja voi lainata kirjastoista; suosittelen lämpimästi kaikille, jotka haluavat parantaa perheensä ihmissuhteita. Itse ammattikasvattajana halusin katkaista pohjalaisen perimäni, tulokset olivat hämmästyttäviä ja alkoivat näkyä jo parissa viikossa.

Vanhempia syytetään-mutta heitä ei opasteta!
        Thomas Gordonin "OHJAAVAN KASVATUKSEN MENETELMÄ"
        tarjoaa kiistattomat mahdollisuudet lasten ja vanhempien välisen suhteen parantamiseen.
        Kun perhe-elämä tulee mukavaksi, ei siitä niin vain halua erota.

Aionpa todellakin perehtyä noihin kirjoihin jos minulle lapsia koskaan tulee. :)

• tynttö

Tuosta abstraktista ajattelukyvystä vielä, vasta noin 12 vuoden ikäinen lapsi kykenee abstraktiin ajatteluun, ei suinkaan kymmenvuotias.

• vvvvvvvvv

"Lapselta puuttuu kyky abstraktiin ajatteluun jopa noin kymmenvuotiaaksi asti, jota taas vanhemmat käyttävät päätöksenteossa päivittäin."

Sulta taitaa iteltas puuttua se vielakin. Tollaset "jopa" lauseet ei tarkota mitaan, normaali 7 vuotias nassikka osaa jo tahda varsin hyvinperusteltuja ratkaisuja.

• Nimetön

erittäin hyvä ja selkeä kommentti,vanhemmille jotka ei osaa kasvattaa lapsiaan tyhmenpikin tajuaa asian.hyvä noppa olet tainnu pyöritellä muutakin kun tahkoa.

• neiti kirjoitti:

Aionpa todellakin perehtyä noihin kirjoihin jos minulle lapsia koskaan tulee. :)

Kun etsit tietoa vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidoista etukäteen: niiden puutteestahan useimmat meistä kärsivät,ja siksi tulee ongelmia parisuhteessa ja lasten kasvatuksessa.

Kun löydät sen oikean, jonka haluat lastesi isäksi,toivokaa "häälahjaksi" parisuhde kurssi, ja vaatikaa NLL:n paikallisosastoa järjestämään Ohjaavan kasvatuksen kurssi. Sillä taitopaketilla selviätte paljon kivuttomammin elämän karikoista.
        ONNEA TULEVAAN!

• perheitä

Minäkään en ihan tarkkaan ymmärrä, mitä on vapaa kasvatus. Tai ymmärrän sen niin, että se on sitä, että lapsi saa tehdä ihan mitä vain, ilman että kukaan kieltää.

Mutta en itse ole koskaan törmännyt sellaiseen perheeseen. Joskus olen kritisointut toisten vanhempien kasvatusperiaatteita ja sitä, että antavat lasten tehdä asioita, mitä minä en antaisi.

Lopulta olen kuitenkin huomannut, että on niissäkin perheissä säännöt. Ne ovat vain erilaisia kuin meillä.

• lapsen tuhotyöt

tuntuu että sellaset vanhemmat jotka sitä vapaata kannattaa suorastaan nauttii lapsensa tuhotöistä.noo linnasta tai pöpilästä sellaset kurittomat sitte löytyy pelkääjien osastolta.

• sivustakin seurannut

Säännöt ovat toki erilaisia. Se on hyväksyttävää, mutta vain tietyissa rajoissa. Jos "sääntönä" on että esim. lapsi päättää jo alle kouluikäisenä itseään kosevista asioista(esim. terveydenhoito) ei voi muuta kuin sääliä lasta. Säännöt tulisi olla sellaiset, että lapsi aikanaan sopeutuu yhetiskuntaan. Ellei niin tapahdu, lapselle tehdään karhunpalvelus. Esim. nuori tulee työharjoitteluun, eikä ym,mäsrrä, että työ alkaa aamulla SILLÒIN kun se alkaa, vaikka sattuisi nukuttamaan...

• Heitteillä

no joo emmäkää ihan tarkkaa tiiä mitä toi vapaa kasvatus on.. mut jos vapaa kasvatus on sellasta että lapsi saa tehdä "IHAN mitä vaan niin..." en suosittelis .. tai no ite sain sellasen kasvatuksen ja noh oon elämän kokemuksesta Hel**** rikas mutta sit muuta ei oikeestaan ookkaa... voi olla et ...joo jossain kohtaa tipahin vapaa kasvatuksesta heitteille.. o.O ei voi ymmärtää mut tää vähä kyl pännii nykyjää mua ... suorastaan *Vit****!*.

• 35 vuotta LTO:na

Thomas Gordonin Perhekoulu-mallin suomalaisen version kehitteli MLL:n Toivo Rönkä ja ohjaavankasvatuksen kursseja järjestettiin -70-80 luvulla. Vielä nytkin Gordonin oppien mukaista kurssitusta järjestää Nuorten keskus.(www.nuortenkeskus.fi)
        NUISKU= nuorten ihmissuhdekursseilla on esim Hakunilan srk.n rippikoululaiset saaneet vuosikymmenien ajan ihmissuhde opetusta.
        TOIMIVA KOULU kurssit on suunnattu opettajille, jotka myös tarvitsevat toimivia vuorovaikutustaitoja; jotta voisivat välttää jatkuvat yhteen törmäykset oppilaiden kanssa. Vaikka toisin luulisi, ammattikasvattajakin toimii etenkin ongelma tilanteissa, seläytimeen iskostuneen perimänsä mallilla.
        Myös Paula ja Heikki Ranssi käyttävät samaa menetelmää parisuhde kursseillaan erinomaisin tuloksin. Kaikkia em. suosittelen!!

Kun meillä on menetelmiä, joilla voimme opetella ratkaisemaan ongelmia niin, ettei aina tule riita,vaan "kaikki voittavat". Ja myös ilmaisemaan minä- sanomin sanottavamme siten, ettemme leimaa, arvostele tai syytä, niin miksi niistä ei tiedotosvälineissä anneta tietoa.

Olen yrittänyt erinäisiä kertoja kirjoitella Hesariin , mutta ei niitä kiinnosta, mistä voisi saada apua. Samaan aikaan isoin lööpein kerrotaan, miten pahoin perheet, nuoret ja lapset voivat.

Haluaisinkin perustaa kansalaisliikeen kanssani ajamaan tätä asiaa.

• e-ilto
        35 vuotta LTO:na kirjoitti:

Thomas Gordonin Perhekoulu-mallin suomalaisen version kehitteli MLL:n Toivo Rönkä ja ohjaavankasvatuksen kursseja järjestettiin -70-80 luvulla. Vielä nytkin Gordonin oppien mukaista kurssitusta järjestää Nuorten keskus.(www.nuortenkeskus.fi)
        NUISKU= nuorten ihmissuhdekursseilla on esim Hakunilan srk.n rippikoululaiset saaneet vuosikymmenien ajan ihmissuhde opetusta.
        TOIMIVA KOULU kurssit on suunnattu opettajille, jotka myös tarvitsevat toimivia vuorovaikutustaitoja; jotta voisivat välttää jatkuvat yhteen törmäykset oppilaiden kanssa. Vaikka toisin luulisi, ammattikasvattajakin toimii etenkin ongelma tilanteissa, seläytimeen iskostuneen perimänsä mallilla.
        Myös Paula ja Heikki Ranssi käyttävät samaa menetelmää parisuhde kursseillaan erinomaisin tuloksin. Kaikkia em. suosittelen!!

Kun meillä on menetelmiä, joilla voimme opetella ratkaisemaan ongelmia niin, ettei aina tule riita,vaan "kaikki voittavat". Ja myös ilmaisemaan minä- sanomin sanottavamme siten, ettemme leimaa, arvostele tai syytä, niin miksi niistä ei tiedotosvälineissä anneta tietoa.

Olen yrittänyt erinäisiä kertoja kirjoitella Hesariin , mutta ei niitä kiinnosta, mistä voisi saada apua. Samaan aikaan isoin lööpein kerrotaan, miten pahoin perheet, nuoret ja lapset voivat.

Haluaisinkin perustaa kansalaisliikeen kanssani ajamaan tätä asiaa.

pannaan opit yhteen ja perustetaan Suomen super-nannyt ja mennään opastamaan neuvoloihin jne paikkoihin tätä mallia.
        nimim.Vapaata kasvatusta, vaan ei vastuutonta kannattava.

• e-ilto kirjoitti:

pannaan opit yhteen ja perustetaan Suomen super-nannyt ja mennään opastamaan neuvoloihin jne paikkoihin tätä mallia.
        nimim.Vapaata kasvatusta, vaan ei vastuutonta kannattava.

Tervehdys tuleva työparini!!
        Meille tosiaankin olisi tarvetta ja tilausta mielettömästi. Jonkunhan pitäisi todellisesti alkaa tekemään jotakin konkreettista, ennenkuin perheet hajoo, lapset hajoo ja sitten kaikki minkä hajalleen saa, pannaan säpäleiksi.

Kysehän on kuitenkin yksinkertaisten perusasioiden oivaltamisesta.

Mistäs aloitetaan?

Ps. rekisteröidyin prailikki nimimerkillä jatkoon

• hellin
        prailikki kirjoitti:

Tervehdys tuleva työparini!!
        Meille tosiaankin olisi tarvetta ja tilausta mielettömästi. Jonkunhan pitäisi todellisesti alkaa tekemään jotakin konkreettista, ennenkuin perheet hajoo, lapset hajoo ja sitten kaikki minkä hajalleen saa, pannaan säpäleiksi.

Kysehän on kuitenkin yksinkertaisten perusasioiden oivaltamisesta.

Mistäs aloitetaan?

Ps. rekisteröidyin prailikki nimimerkillä jatkoon

käytän jatkossa hellin-merkkiäni. LTO35vuotta myös mukaan.

• on hyvää

On aivan samaa, onko kasvatus vapaata vaiko ohjattua, kunhan kasvatusta on.

Ongelmaksi tulevat ne kasvattajat, jotka ovat vastuuttomia, täysin pihalla, ja joilla ei ole mitään käsitystä asioista. Jättävät lapsen oman onnensa nojaan ja nimittävät sitä vapaaksi kasvatukseksi.

• @@na

Munkin mielestä on hassua, että vapaa KASVATUS ymmärretään sellaiseksi, että lapsi saa tehdä mitä haluaa ja vanhemmat ei tee mitään. Kun eihän silloin ole kyse MISTÄÄN kasvatuksesta vaan KASVATTAMATTOMUUDESTA. Toisin sanoen eihän ne lapsiressut ole saaneet mitään kasvatusta!

• Ei ole ollut normaaleja ong...
        @@na kirjoitti:

Munkin mielestä on hassua, että vapaa KASVATUS ymmärretään sellaiseksi, että lapsi saa tehdä mitä haluaa ja vanhemmat ei tee mitään. Kun eihän silloin ole kyse MISTÄÄN kasvatuksesta vaan KASVATTAMATTOMUUDESTA. Toisin sanoen eihän ne lapsiressut ole saaneet mitään kasvatusta!

...tänne kirjoitatte sitä sukupolvea.joka sai NS. vapaan kasvatuksen ja jäljet näkyy joka paikassa uusavuttomuutena ja lastenne kasvatuksessa muunmuassa.
        Meillä suurilla ikäluokilla ei isompia ongelmia ollut,koska saatiin "selkäämme" kun väärin teimme.
        Nyt pieni nipistelykin on ohjaustarkoituksessa lienee jo rikos.
        Taisivat nämä takinkääntäjät sen ottaa malliksi DDR :stä kuten peruskoulunkin.

• vm.-58
        Ei ole ollut normaaleja ong... kirjoitti:

...tänne kirjoitatte sitä sukupolvea.joka sai NS. vapaan kasvatuksen ja jäljet näkyy joka paikassa uusavuttomuutena ja lastenne kasvatuksessa muunmuassa.
        Meillä suurilla ikäluokilla ei isompia ongelmia ollut,koska saatiin "selkäämme" kun väärin teimme.

Olen katsellut teidän ns. "suuren ikäluokan" ahneutta jo lapsuudesta asti. Sodan jälkeen syntyneiden sisarusteni ahneus, epärehellisyys ja kieroilu sekä kaikenlainen oman edun tavoittelu ovat teille tyypillisiä piirteitä. Te teette monen ihmisen työt työpaikoilla, jottei kaksi muuta voisi tulla tekemään ne työt. Te keräätte isoa eläkettä, jotka me nuoremmat joudumme maksamaan. Teillä on varaa matkustaa monta kertaa vuodessa Taimaahan, kun meikäläinen saa tuskin kerran viikossa jääkaappiinsa tarjousjauhelihaa ja parasta ennen päivän ohittaneita leipiä ja maitoja. Kiitos edes niistä muruista.
        Paras oppi elämään minulle oli, kun näin sen mielettömän tuhlauksen ja tupeerauksen teidän nuoruudestanne. Päätin luomu ja järki ovat minun trendini!
        Olen yh. koska exmieheni oli juuri teikäläisiä alistajia ja kaikkitietäviä, huonoitsetuntoisia nyrkinheiluttajia.
        Lapseni kasvatin yksin ja olen tyytyväinen tulokseeni. Mottonani: "Rajat, rakkaus, ymmärtämys, neuvottelu ja ennakkoluulottomuus uuden yllättävän edessä."
        Ja mitä koulutukseen tulee; Saksa ottaa mallia Suomesta, kuten Venäjä ja monet muut maat.
        Puhu vain asioista, joista tiedät.

• joujou

Turha sotkea "uusavuttomuus" tähän kasvatus keskusteluun. Muutenkin naurattaa ns. suurten ikäluokkien uusavuttomuus hölinä. Ei minun tarvitse osata kutoa villasukkaa, kun voin palkata siihen hommaan vaikka kymmenen uusavullista mummoa...

• @@na

Taas tainnut mennä viestisi väärään väliin, vai mitähän sanomasi nyt liittyi minun kirjoitukseen..?

Kirjoituksestasi kyllä paistaa hyvin avoimesti läpi itsekkyys ja tietämättömyys. Tällekin palstalle olisi hyvä laittaa vaatimukseksi edes yhden kasvatusoppaan lukemisvaatimuksen ennen kuin laukoo tälläisiä pienessä päässä kyhättyjä aikansa eläneitä ajatuksia..
        Selkäsaunat ja muut pelkoon perustuvat "kasvatustavat" eivät yksinkertaisesti valmenna lasta siihen mitä NYKY-yhteiskunta vaatii! Ne voivat alistaa lapsen tottelevaiseksi ja kiltiksi, mutta eivät yhteistyöhaluiseksi ja myötätuntoiseksi.
        Nössöjä ovat ne vanhemmat, jotka turvautuvat VÄKIVALTAAN (puhutaanpa oikeilla termeillä asioista; selkäsauna = VÄKIVALTAA, joka verhottu pehmeämmäksi sanaksi, jotta pahoinpitelijä voisi paremmalla itsetunnolla sitä harrastaa) kun eivät muuta osaa hermostuksissaan!
        Nössöjä ovat myös ne, jotka eivät välitä mitä lapsensa tekevät!
        Mutta on myös paljon meitä, jotka uskallamme olla lapselle tukena ja turvana emme vihollisina! Määrätietoisesti pidämme rajat, mutta emme alista. Lapsemme tietävät, että me olemme pomoja eikä heidän tarvitse kapinoida meitä vastaan. Kasvatus perustuu rakkauteen ei pelkoon.

(Nyky)lapset reagoivat väkivaltaan kääntymällä vanhempiaan vastaan ja kapinoivat. Väkivallalle alistuneet lapset vihaavat joko muita tai itseään.
        Kysynkin, onko väkivallan ensisijainen tarkoitus saada lapsi tottelemaan ja alistumaan VAI onko sen harjoittajilla tarkoitus evätä lapseltaan mahdollisuudet pärjätä elämässään? Ja pärjäämisellä en nyt tarkoita sitä, että asiat ULKOISESTI näyttäisivät olevan kunnossa..

• Olette itse vapaan kasvatuk...
        @@na kirjoitti:

Taas tainnut mennä viestisi väärään väliin, vai mitähän sanomasi nyt liittyi minun kirjoitukseen..?

Kirjoituksestasi kyllä paistaa hyvin avoimesti läpi itsekkyys ja tietämättömyys. Tällekin palstalle olisi hyvä laittaa vaatimukseksi edes yhden kasvatusoppaan lukemisvaatimuksen ennen kuin laukoo tälläisiä pienessä päässä kyhättyjä aikansa eläneitä ajatuksia..
        Selkäsaunat ja muut pelkoon perustuvat "kasvatustavat" eivät yksinkertaisesti valmenna lasta siihen mitä NYKY-yhteiskunta vaatii! Ne voivat alistaa lapsen tottelevaiseksi ja kiltiksi, mutta eivät yhteistyöhaluiseksi ja myötätuntoiseksi.
        Nössöjä ovat ne vanhemmat, jotka turvautuvat VÄKIVALTAAN (puhutaanpa oikeilla termeillä asioista; selkäsauna = VÄKIVALTAA, joka verhottu pehmeämmäksi sanaksi, jotta pahoinpitelijä voisi paremmalla itsetunnolla sitä harrastaa) kun eivät muuta osaa hermostuksissaan!
        Mutta on myös paljon meitä, jotka uskallamme olla lapselle tukena ja turvana emme vihollisina! Määrätietoisesti pidämme rajat, mutta emme alista. Lapsemme tietävät, että me olemme pomoja eikä heidän tarvitse kapinoida meitä vastaan. Kasvatus perustuu rakkauteen ei pelkoon.

(Nyky)lapset reagoivat väkivaltaan kääntymällä vanhempiaan vastaan ja kapinoivat. Väkivallalle alistuneet lapset vihaavat joko muita tai itseään.
        Kysynkin, onko väkivallan ensisijainen tarkoitus saada lapsi tottelemaan ja alistumaan VAI onko sen harjoittajilla tarkoitus evätä lapseltaan mahdollisuudet pärjätä elämässään? Ja pärjäämisellä en nyt tarkoita sitä, että asiat ULKOISESTI näyttäisivät olevan kunnossa..

...ketään kasvateta.Ne ovat vain teoriaa,joista puuttuu käytännön kasvatustaito.
        Niissä on vain kirjoittajan oma näkemys kasvatuksesta.
        vm-58 on jotenkin katkera häntä vähän vanhempia ihmisiä kohtaan.Hänestä tuntuu näköjään siltä,että häntä on petetty jossain asioissa suuriin ikäluokkiin kuuluvien taholta.
        Hän itsekin miltei kuuluu niihin!

Täällä käytetään hyvin helposti sanaa vahingoittaa lasta.Se ei saa olla fyysistä vahingoittamista,jota sanani,lue oikein, "selkäsauna" tosiaankaan tarkoita!

• myönteinen
        Olette itse vapaan kasvatuk... kirjoitti:

...ketään kasvateta.Ne ovat vain teoriaa,joista puuttuu käytännön kasvatustaito.
        Niissä on vain kirjoittajan oma näkemys kasvatuksesta.
        vm-58 on jotenkin katkera häntä vähän vanhempia ihmisiä kohtaan.Hänestä tuntuu näköjään siltä,että häntä on petetty jossain asioissa suuriin ikäluokkiin kuuluvien taholta.
        Hän itsekin miltei kuuluu niihin!

Täällä käytetään hyvin helposti sanaa vahingoittaa lasta.Se ei saa olla fyysistä vahingoittamista,jota sanani,lue oikein, "selkäsauna" tosiaankaan tarkoita!

Jatkuvaa jankutusta tuntuu olevan tästä fyysisen kurituksen aiheesta kirjoittelu.. *huokaus*

Monessa viestissäni olen tämän sanonut ja korostanut, mutta laitetaan nyt sitten taas kun joka käänteessä joku haluaa asian nähdä mustavalkoisesti..
        (Ymmärtäisikö sen paremmin jos huutaisi? ;o))

KASVATUKSEN IDEA ON KULTAINEN KESKITIE! HYVÄ KASVATTAJA MYÖNTÄÄ OLEVANSA VAILLINAINEN JA HALUAA OPPIA UUTTA SEKÄ AVARTAA NÄKÖKULMIANSA. JOS NÖYRTYY OTTAMAAN KASVATUSOPPAAN KÄTEENSÄ SE EI TARKOITA TODELLAKAAN, ETTÄ SEURAAVA ASKEL OLISI ALKAA SOKEASTI JA PILKULLEEN NOUDATTAA OPPAAN NEUVOJA! SE TARKOITTAA, ETTÄ KASVATTAJA HALUAA NÄHDÄ VAIVAA LASTENSA PARHAAKSI JA SAADA AJATUSMAAILMAANSA LAAJEMMAKSI SEKÄ RIKKAAMMAKSI. IHAN NIINKUIN KAIKKIEN MUIDENKIN ASIOIDEN OPISKELUSSA. HYVÄ KOKKIKIN LUKEE RUOKAOHJEKIRJOJA, VAIKKA OLISI SAANUT MICHELIN LUOKITUKSEN 7! HUONO KOKKI SEN SIJAAN KUVITTELEE ITSESTÄÄN LIIKOJA EIKÄ HALUA OPPIA UUTTA JA KIINNOSTUA ITSENSÄ KEHITTÄMISESTÄ.
        Toisin sanoen, yhtä hölmöä on kuvitella sokeasti kasvattavansa lapsia kirjan opeilla pelkästään kuin itsekkäästi kuvitella olevansa vuoden äiti ilman nöyrtymistä tiedolle ja toisten kokemuksille.

"Se ei saa olla fyysistä vahingoittamista,jota sanani,lue oikein, "selkäsauna" tosiaankaan tarkoita! "

Tämä lauseesi jäi minulle epäselväksi vaikka kuinka yritin hahmottaa ajatuksen juoksuasi. Yritin kyllä lukea oikein, mutta lauseesi oli niin epämääräinen etten pystynyt sitä tulkitsemaan mitenkään..
        Oli miten oli, mutta en ihan ymmärrä mitä väärää on käyttää sanoja "vahongoittaa lasta"? MONI asia voi vahingoittaa lasta, sekä fyysinen että henkinen alistaminen, kasvattamattomuus jnejne..

P.s. Joko olet käynyt vastaamassa 7 kysymykseen tuolla alempana?

• Lopetan jankutuksen,koska e...
        myönteinen kirjoitti:

Jatkuvaa jankutusta tuntuu olevan tästä fyysisen kurituksen aiheesta kirjoittelu.. *huokaus*

Monessa viestissäni olen tämän sanonut ja korostanut, mutta laitetaan nyt sitten taas kun joka käänteessä joku haluaa asian nähdä mustavalkoisesti..
        (Ymmärtäisikö sen paremmin jos huutaisi? ;o))

KASVATUKSEN IDEA ON KULTAINEN KESKITIE! HYVÄ KASVATTAJA MYÖNTÄÄ OLEVANSA VAILLINAINEN JA HALUAA OPPIA UUTTA SEKÄ AVARTAA NÄKÖKULMIANSA. JOS NÖYRTYY OTTAMAAN KASVATUSOPPAAN KÄTEENSÄ SE EI TARKOITA TODELLAKAAN, ETTÄ SEURAAVA ASKEL OLISI ALKAA SOKEASTI JA PILKULLEEN NOUDATTAA OPPAAN NEUVOJA! SE TARKOITTAA, ETTÄ KASVATTAJA HALUAA NÄHDÄ VAIVAA LASTENSA PARHAAKSI JA SAADA AJATUSMAAILMAANSA LAAJEMMAKSI SEKÄ RIKKAAMMAKSI. IHAN NIINKUIN KAIKKIEN MUIDENKIN ASIOIDEN OPISKELUSSA. HYVÄ KOKKIKIN LUKEE RUOKAOHJEKIRJOJA, VAIKKA OLISI SAANUT MICHELIN LUOKITUKSEN 7! HUONO KOKKI SEN SIJAAN KUVITTELEE ITSESTÄÄN LIIKOJA EIKÄ HALUA OPPIA UUTTA JA KIINNOSTUA ITSENSÄ KEHITTÄMISESTÄ.
        Toisin sanoen, yhtä hölmöä on kuvitella sokeasti kasvattavansa lapsia kirjan opeilla pelkästään kuin itsekkäästi kuvitella olevansa vuoden äiti ilman nöyrtymistä tiedolle ja toisten kokemuksille.

"Se ei saa olla fyysistä vahingoittamista,jota sanani,lue oikein, "selkäsauna" tosiaankaan tarkoita! "

Tämä lauseesi jäi minulle epäselväksi vaikka kuinka yritin hahmottaa ajatuksen juoksuasi. Yritin kyllä lukea oikein, mutta lauseesi oli niin epämääräinen etten pystynyt sitä tulkitsemaan mitenkään..
        Oli miten oli, mutta en ihan ymmärrä mitä väärää on käyttää sanoja "vahongoittaa lasta"? MONI asia voi vahingoittaa lasta, sekä fyysinen että henkinen alistaminen, kasvattamattomuus jnejne..

P.s. Joko olet käynyt vastaamassa 7 kysymykseen tuolla alempana?

...autuaaksi lastaan vahigoittamatta,mutta määrätyt rajat pitäen!
        Mitään liihen lisäämättä tai siitä poistamatta.

Olet tietysti niitä ns. ammattilaisia.
        Minkä kirjan olet kirjoittanut?

Kaikkien jotka menevät psykiatrille,pitäisi tutkituttaa päänsä.
        Ota siitä ohjeeksi itsellesi ja ymmärrä änkyrä muitakin.
        Se tapa talon pitää!

• montako promillea?
        Lopetan jankutuksen,koska e... kirjoitti:

Se tapa talon pitää!

Tästä kirjoituksesta nyt ei saanut mitään selkoa..? Ihmekös ettet osaa lapsiasi ilman nyrkkiä kasvattaa kun verbaalinen ulosantisi on noin heikko..

• Jää hyvästi!
        montako promillea? kirjoitti:

Tästä kirjoituksesta nyt ei saanut mitään selkoa..? Ihmekös ettet osaa lapsiasi ilman nyrkkiä kasvattaa kun verbaalinen ulosantisi on noin heikko..

Olkoon ,tee lapsillesi,mihin pystyt,ettei niitä viedä sinulta.
        Toivon ,että lapsillasi on oma äiti ja selvänä kotona.
        Mihin hukkasit miehesi? Hmm..

• Hyvästihyvästi
        Jää hyvästi! kirjoitti:

Olkoon ,tee lapsillesi,mihin pystyt,ettei niitä viedä sinulta.
        Toivon ,että lapsillasi on oma äiti ja selvänä kotona.
        Mihin hukkasit miehesi? Hmm..

Ihan päätöntä tekstiä.. ei tosta kukaan ota tolkkua.. Mihin hukkasin mieheni?? Hmmm..

Kaapissa on maitoa. Hmm..

• Rouva kasvattaje heh he ..
        Hyvästihyvästi kirjoitti:

Ihan päätöntä tekstiä.. ei tosta kukaan ota tolkkua.. Mihin hukkasin mieheni?? Hmmm..

Kaapissa on maitoa. Hmm..

...enkä juo maitoa :)

Keku on hyvää!

• hohhoijjaa
        Lopetan jankutuksen,koska e... kirjoitti:

Se tapa talon pitää!

"Kaikkien jotka menevät psykiatrille,pitäisi tutkituttaa päänsä."

Missäköhän ne päät tutkitaan? Psykiatrilla?

Taitaapi olla maailmasi aika mustavalkoinen kirjoituksistasi päätellen...

• Nauraa!
        hohhoijjaa kirjoitti:

"Kaikkien jotka menevät psykiatrille,pitäisi tutkituttaa päänsä."

Missäköhän ne päät tutkitaan? Psykiatrilla?

Taitaapi olla maailmasi aika mustavalkoinen kirjoituksistasi päätellen...

Ei teille voi muuta kun nauraa.

Lukekaa joskus muutakin kun kirjoituksia täällä.
        Sitaatti kirjoista on hyvä alkaa :)

• pentu
        @@na kirjoitti:

kun itse tein jotakin, mikä ei äitiäni miellyttänyt, niin äitini tönäisi minut seinää vasten, antoi tukkapöllyä, tukisti tai löi. Jo ensimmäinen vahingoittamiskerta vei minulta luottamuksen äitiini, enkä halua olla enää missään tekemisissä koko perkeleen kanssa. Säikähdin tönimisestä yms. niin paljon, että olin ihan pakokauhuinen suunnilleen...
        muutan pois kotoa mahdollisimman nopeasti, vaikka meillä onkin nyt suht hyvät välit.
        Tietysti nyt joku tukistamisen kannattaja sanoo mua nössöksi, mutta olisi kasvattamiseen ollut muitakin keinoja...
        Tulkitsin tukistamisen niin, että äiti ei rakasta minua. Siinä meni se perusturvallisuus... Ja voin sanoa, että ilman sitä ei elämässä pitkälle pötkitä, kun ei ole mitään mihin nojata kun tulee vaikeuksia vastaan.
        Juu, ehkä "vähän" ylilyönti tämä kirjoitus, mutta miettikäähän 2 kertaa ennen kuin vahingoitatte pentuanne.

• yh-äiti

Itse en ole vapaan kasvatuksen kannalla, mutta ex-mies on. Koittakaa kuvitella miltä minusta tuntuu kun lapsi varastaa minulta, kavereilta, iso siskolta, mummolta ja isältään. Ja se alkoi ihan siitä kun isä tapaamis viikonloppuina alkoi toitottaa että lapsi saa tehdä mitä haluaa ja päättää itse asioistaan (10v). Yritä siinä selittää mikä on oikein ja väärin, kun toinen vanhempi kumoaa minun puheet ja kumpaa luulette lapsen uskovan? No sitä joka ei anna rajoja, eikä rangaistuksia. Täytyy myöntää että olen rangaistuksia koventanu, pelkät tietokoneen käyttö kiellot ja karkkipäivien puuttumiset kun ei auttanut. Huomattavaa parannusta on tapahtunut. Vaikka se kuinka pahalta tuntuukin rangaista niin tehkää se kuitenkin, ennen kuin on liian myöhäistä.

• papageno

En ymmärrä koko kasvatus sanaa. Anna lapsellesi aikaa, rakkautta, turvallisuutta, siinä kaikki, kyllä lapsi kasvaa ilman "kasvattamista".

• Noppa
        papageno kirjoitti:

En ymmärrä koko kasvatus sanaa. Anna lapsellesi aikaa, rakkautta, turvallisuutta, siinä kaikki, kyllä lapsi kasvaa ilman "kasvattamista".

Ja kyllähän aikuisetkin kasvattavat toinen toisiaan, ei se koske vain lapsia. Kasvattaminen on elämää.

• äeti

perheneuvolaan ja sassiin. Sit kun poika pöllii isin auton ja tappaa sillä jonkun, on turha puhua enää vapaasta kasvattamisesta. Vapaa kasvatus ei poista vastuuta, nyt sellainen vastuu puuttuu myös isältä.
        (Kostaa sulle, siten, että se lapsi saa riekkua miten vaan.)
        Vie heti se poika perheneuvolaan ja se s.ääliö ex-ukko kanssa.
        Jos pojalla on vapaa kasvatus, pitää myös kantaa vastuunsa, ja määrätyt sanktiot rötöksistään. vapaa kasvatus ei tarkoita vallattomuutta.
        Lainaa sille isälle kasvatusoppaita.

• pelinappula

Jouduin itse murrosiän kynnyksellä vanhempieni erottua varsinaisen valtataistelun pelinappulaksi. Isältä olisi saanut luvan kaikkeen, kun äiti koitti pitää edes jonkilaisia rajoja ja sääntöjä. Silloin muistan, kuinka paljon "vihasinkaan" äitiä typerine sääntöineen.

Kuitenkin nyt yli kymmenen vuoden jälkeen voin vain todeta, että äidiltä sain rakkautta ja rajoja, isältä en juuri mitään (paitsi tämän suuttuessa jostain, mitä olit tehnyt tietämättä, ettei sellaista sovi tehdä, koska sitä ei ollut kielletty, hirveää huutoa, haukkuja, mollaamista tai jopa nyrkkiä). Onneksi äiti piti pintansa ja rankaisi, kun oli syytä. Rangaistukset olivat yleensä kotiarestia, viikkorahan menettämistä, aikaisempia kotiintuloaikoja jne.

Joten pidä pintasi ja kasvata poikasi rakkaudella, rajoilla ja säänöillä. :)

• mrs mya

on huono kun puhutaan lapsista. Minä voisin kuvitella kasvattavani puita, pensaita, kukkia, vihanneksia, viljaa yms. Mutta kasvattaa lasta, ei kuulosta hyvältä!
      Pitäisi puhua vain kasvamisesta, kasvun ohjauksesta. Tosiasia kuitenkin on, että siinä kasvetaan yhdessä. Lapsi ja lapsen vanhemmat. On täysin väärä luulo, että ns. aikuinen lapsen saadessaan olisi "täyteen mittaansa kasvanut"! Vaikka olisi kuinka hyvin valmentautunut, teoriassa, kirjaviisautta pää pullollaan, niin tilanne on uusi ja outo "kasvattajallekin". Viisas vanhempi tunnustaa puutteensa ja "kasvattaa" itseään hakemalla tietoa ja niin kasvaa vastuulliseen vanhemmuuteen siinä lapsen kasvun ohessa.

Rakkautta ja rajoja lapsen ikä huomioiden.

• Lapset kasvattavat mielestäni enemmän vanhempiaan kuin vanhemmat lapsia. Vanhemmat voivat tarjota rakkautta, hyvän kasvuympäristön ja turvalliset rajat.

A.S.Neil, jota kai pidettiin yhtenä vapaan kasvatuksen guruista, määritteli tämän paljon puhutun vapauden mm. seuraavasti: "Lapsen/ihmisen tulee saada olla vapaa niin kauan kun hän ei loukkaa toisen ihmisen yksilönvapautta". Yksi hänen kirjoistaan on nimeltään "Vapautta, ei mielivaltaa".

Thomas Gordonin (kirjat lueteltu jo ylempänä) ajatukset ovat mielestäni edelleen hyviä ja suosittelen kirjojen lukemista. Kun ajoissa tutustuu näihin ohjaavan kasvatuksen ajatuksiin ja alkaa harjoitella uudenlaisia kohtaamistapoja, ehtii halutessaan sisäistää ne niin, että säästyy monilta "taisteluilta" lapsen kasvaessa.
        Thomas Gordon kertoi muuten kehitelleensä kasvatukseen liittyviä ajatuksia ja toimintamalleja liikkeenjohdon koulutuksessa käytetyistä menetelmistä. - Ajatukset siis pätevät kaikissa ihmissuhteissa. Siksikin kirjojen lukemista kannattaa suositella.

Kirjoista(kin) ammennetut opit ovat helpottaneet ja tehneet mukavammaksi ainakin oman perheeni elämää. - En häpeä tunnustaa, että niiden avulla olen onnistunut erittäin miellyttävällä tavalla katkaisemaan sukupolvien ketjun autoritäärisiä - (lähes) väkivaltaisia - kasvatusmenetelmiä. Olemme voineet rakastaa enemmän kun ei ole tarvinnut taistella.

Vielä näin mummoiässä olen kiitollinen näille "vapaan kasvatuksen" pahamaineisille menetelmille.

• kolmen äiti

nimenomaan! rakkautta ja rajoja! uskon että näitä molempia nykakasvatuksessa annetaankin mutta niitä rajoja ei ehkä tarpeeksi.

sallitaan ihan pienelle lapselle kaikki mahdollinen. ensin kielletään ja kun lapsi EI usko, ei tehdä mitään. todetaan vaan että "eihän se mua usko".

ongelmana tänäpäivänä on rankaisu (siis sen puute). tukistaa et muka saa tai pepulle läppäistä jos lapsi ei usko. on muka rikos.

uskomatonta järjenköyhyyttä. rankaisu EI tarkoita että lasta hatakaan vaan pieni tukistus on paikallaan kun lasta on monta kertaa kielletty tekemästä jotain, eikä sittenkään usko.

joku kirjoitti että nuoret äidit ovat tiukempia kasvatuksessaan. pitää paikkansa. 30-40-vuotiaat ovat ihan lässyjä ja vaan lepsuilevat tottelemattomien muksejensa kanssa.

• rauhassa rajojesi
        kolmen äiti kirjoitti:

nimenomaan! rakkautta ja rajoja! uskon että näitä molempia nykakasvatuksessa annetaankin mutta niitä rajoja ei ehkä tarpeeksi.

sallitaan ihan pienelle lapselle kaikki mahdollinen. ensin kielletään ja kun lapsi EI usko, ei tehdä mitään. todetaan vaan että "eihän se mua usko".

ongelmana tänäpäivänä on rankaisu (siis sen puute). tukistaa et muka saa tai pepulle läppäistä jos lapsi ei usko. on muka rikos.

uskomatonta järjenköyhyyttä. rankaisu EI tarkoita että lasta hatakaan vaan pieni tukistus on paikallaan kun lasta on monta kertaa kielletty tekemästä jotain, eikä sittenkään usko.

joku kirjoitti että nuoret äidit ovat tiukempia kasvatuksessaan. pitää paikkansa. 30-40-vuotiaat ovat ihan lässyjä ja vaan lepsuilevat tottelemattomien muksejensa kanssa.

kanssa omia kakaroitasi letistä,mutta älä muille kauppaa tapojasi.

• melkein 3-kymppinen
        kolmen äiti kirjoitti:

Jos olisi mahdollista ilman VÄKIVALTAA saada lapsi yhteistyökykyiseksi, olisitko valmis kokeilemaan? Vai kuritatko lapsiasi ihan vain omaa heikkoa itsetuntoasi kohentaaksesi? Lyöt (sitähän se pepulle läpsiminenkin on kun suoraan puhutaan)kun et hermostuksissasi muuta osaa?
        NOH, kerronpa sinulle. On mahdollista, että lapsi on yhteistyökykyinen ilman pelkoon perustuvia kasvatusmenetelmiä! Eväät lapseltasi mahdollisuudet hyvään elämään alistamalla ja pelossa kasvattamalla. Luultavasti sinuakin on "synkkässä menneisyydessäsi" pieksetty, väkivalta kun synnyttää väkivaltaa. Turha hienostella muuten millään selkäsaunoilla ja tukistuksilla, väkivaltaa se on kun toiseen kajotaan! Ihan selvällä suomen kielellä.

Valitettavaa ettet sinä ole vielä keksinyt vaihtoehtoisia kasvatuskeinoja kiinni käymiselle. Mutta usko pois, meitä, jotka emme koe tarvetta käydä lapsiimme kiinni ja silti he osaavaat käyttäytyä, on paljon! Teidän tukistelijoiden ja läpsijöiden vakioveto onkin aina, että sellaiset vanhemmat jotka eivät fyysisesti kurita lapsiaan sallivat lapsilleen kaiken ja ovat lepsuja ja lässyjä. Woi kun menee pahasti metsään! Nössöjä ovat ne, jotka käyvät käsiksi pienempäänsä! Ja järjenköyhyyttä on se kun ei osata muuta kun käydä käsiksi! Vihje; kannattaisi ehkä keksiä joku muu tapa sanoa asiasta kuin nalkutus ja käskytys. Viisas lapsi kun on hyvin yhteistyökykyinen kun oikeasta napista painaa (ei tarkoita lahjontaa, uhkausta eikä kiristystä).
        Vanhanaikainen kasvatusmetodisi on paremminkin pelkoa ja alistamista. Maailma muuttuu Eskoseni..

• vuoden äiti
        melkein 3-kymppinen kirjoitti:

Jos olisi mahdollista ilman VÄKIVALTAA saada lapsi yhteistyökykyiseksi, olisitko valmis kokeilemaan? Vai kuritatko lapsiasi ihan vain omaa heikkoa itsetuntoasi kohentaaksesi? Lyöt (sitähän se pepulle läpsiminenkin on kun suoraan puhutaan)kun et hermostuksissasi muuta osaa?
        NOH, kerronpa sinulle. On mahdollista, että lapsi on yhteistyökykyinen ilman pelkoon perustuvia kasvatusmenetelmiä! Eväät lapseltasi mahdollisuudet hyvään elämään alistamalla ja pelossa kasvattamalla. Luultavasti sinuakin on "synkkässä menneisyydessäsi" pieksetty, väkivalta kun synnyttää väkivaltaa. Turha hienostella muuten millään selkäsaunoilla ja tukistuksilla, väkivaltaa se on kun toiseen kajotaan! Ihan selvällä suomen kielellä.

Valitettavaa ettet sinä ole vielä keksinyt vaihtoehtoisia kasvatuskeinoja kiinni käymiselle. Mutta usko pois, meitä, jotka emme koe tarvetta käydä lapsiimme kiinni ja silti he osaavaat käyttäytyä, on paljon! Teidän tukistelijoiden ja läpsijöiden vakioveto onkin aina, että sellaiset vanhemmat jotka eivät fyysisesti kurita lapsiaan sallivat lapsilleen kaiken ja ovat lepsuja ja lässyjä. Woi kun menee pahasti metsään! Nössöjä ovat ne, jotka käyvät käsiksi pienempäänsä! Ja järjenköyhyyttä on se kun ei osata muuta kun käydä käsiksi! Vihje; kannattaisi ehkä keksiä joku muu tapa sanoa asiasta kuin nalkutus ja käskytys. Viisas lapsi kun on hyvin yhteistyökykyinen kun oikeasta napista painaa (ei tarkoita lahjontaa, uhkausta eikä kiristystä).
        Vanhanaikainen kasvatusmetodisi on paremminkin pelkoa ja alistamista. Maailma muuttuu Eskoseni..

Mistäköhän säkin alle kolmekymppinen ressukka olet nuo oppisi omaksunut? Ei sulla taida ees olla omia kakaroita... Mistä sä oot saanut päähäsi että tukistamalla pentuaan itsetunto lähtisi kohoamaan? Ei se ole äidille/isille mukavaa kun joutuu satuttamaan kolme sekuntia rakastaan varsinkin kun se on laitonta mutta näinä kusisina aikoina on rajojen oltava tiukkaakin tiukemmat mikäli kasvatuksen lopputuloksella on väliä. Vastuu on vanhemmilla! Aläkä jatkossa viitsi rinnastaa tukistamista VÄKIVALTAAN, kuulostaa provokaatiolta, ja typerältä sellaiselta. Sä olet sitä porukkaa, joka ei voi kurittaa lastaan, koska pelkäät mopon karkaavan käsistä. Ja jos pentu on hiljainen, lammasmainen sopeutuja niin sekö se on sitten sitä onnea isolla oolla? Ei kai sellaset uskalla edes ajatella mitään jekkuja, varsinkin jos melkein kolmekymppinen äiskä on kuin arvaamaton murkku ja kyvytön olemaan auktoriteetti. Jos jotain ikävää kuitenkin sattuu, niin laittakoon opettajat, poliisit ja muut vahvemmat pentusi kuriin laillista pamppua ja sähkötainnutinta käyttäen. Onnea teille ja meille!

• suojelen lastani
        rauhassa rajojesi kirjoitti:

kanssa omia kakaroitasi letistä,mutta älä muille kauppaa tapojasi.

jos ei tajuu mistä puhutaan on paras olla hiljaa. tytär on pienestä pitäen ollu rauhallinen niinku viilipytty. ei oo tarvinnu tukistaa. poika sensijaan kielloista huolimatta ei usko kaikkea mitä kielletään. ja sinä typerä nyt pöntto siellä: lue huolella!!!

poika on vilkas ja meinannu jäädä pari kertaa auton alle kun on lähteny juoksemaan kadun yli. kiellot ei auttanu eikä selitykset miten vaarallista se on! lapsi kun ei aina tajuu. (eiks ookin kummallista).

nyt oon muutaman kerran tukistanu jos on tehnyt sen tempun että on lähteny ylittään katua ilman mua. jopa rupeaa uskomaan että äitii pitää kuunnella.

huvikseni en lastani satuta, vaan EN HALUA HÄNEN KUOLEVAN!! jos et sitä ymmärrä että hänen parastaan tarkoitan, pidä mölyt mahassas.

• Melkein 3-kymppinen
        vuoden äiti kirjoitti:

Mistäköhän säkin alle kolmekymppinen ressukka olet nuo oppisi omaksunut? Ei sulla taida ees olla omia kakaroita... Mistä sä oot saanut päähäsi että tukistamalla pentuaan itsetunto lähtisi kohoamaan? Ei se ole äidille/isille mukavaa kun joutuu satuttamaan kolme sekuntia rakastaan varsinkin kun se on laitonta mutta näinä kusisina aikoina on rajojen oltava tiukkaakin tiukemmat mikäli kasvatuksen lopputuloksella on väliä. Vastuu on vanhemmilla! Aläkä jatkossa viitsi rinnastaa tukistamista VÄKIVALTAAN, kuulostaa provokaatiolta, ja typerältä sellaiselta. Sä olet sitä porukkaa, joka ei voi kurittaa lastaan, koska pelkäät mopon karkaavan käsistä. Ja jos pentu on hiljainen, lammasmainen sopeutuja niin sekö se on sitten sitä onnea isolla oolla? Ei kai sellaset uskalla edes ajatella mitään jekkuja, varsinkin jos melkein kolmekymppinen äiskä on kuin arvaamaton murkku ja kyvytön olemaan auktoriteetti. Jos jotain ikävää kuitenkin sattuu, niin laittakoon opettajat, poliisit ja muut vahvemmat pentusi kuriin laillista pamppua ja sähkötainnutinta käyttäen. Onnea teille ja meille!

Taisi satuttaa tekstini sinua. Kuule, jospa olet noin tyytyväinen "kasvatustapaasi" (lapsen satuttamiseen), niin siitähän voisi tehdä oikein lehtijutun! Olisitko valmis omalla nimelläsi ja kuvallasi mainostamaan, että käyt lapseesi kiinni? Jos se kerran on ok, niin mitäs sitä salailemaan? Voisin kyllä kuvitella, että se on tarkoin varjeltu perhesalaisuutenne.. Koskapa tiedät itsekin, että se on VÄÄRIN.

Ihmettelen, miksi tekstisi huokui niin suunnatonta vihaa? Joka lause sisältää ala-arvoisia sanoja tai viestejä..

Vastaan kysymyksiisi; olen omaksunut ajatustapani LUKEMALLA sekä KÄYTÄNNÖSSÄ. Oletko kokeillut ensi mainittua?? Vai sinäkö olet niin mahtava ettei yksikään kasvatuksen asiantuntija (joka myös vanhempi lähes poikkeuksetta) voi ajatella viisaammin kuin sinä? Itse olen saanut kirjoista todella paljon uutta näkökulmaa ja avartanut näkökulmiani. Silti ajattelen myös omilla aivoilla. Toisin sanoen hyväksyn sen, että joku voi olla minua viisaampi, mutta luotan myös omiin ajatuksiini. Sinä taidat tehdä vain jälkimmäistä? Ikävä kyllä, lapsiesi puolesta siis.

Nostat itsesi kyllä sangen korkealle ja siten toisia alennat. Vuoden äiti??? Kylläpä suuria luulet itsestäsi ja tuolla kielen käytöllä, yksikään vuoden äidiksi palkittu ei ole lastansa fyysisesti kurittanut!
        Ja miksi et olisi vaikka vuoden emakko? Miksi käytät lapsista nimitystä pennut, kakarat ja itse olet hienosti äiti? Jos sinulla on pentuja, niin sinä olet emakko!

Minä olen sitä porukkaa joka ei kurita lastaan KOSKA tiedän sen turmelevan lapsessa kaiken ja KOSKA en todellakaan tunne halua käydä pienempään käsiksi ja KOSKA se on lailla kielletty ja KOSKA lapseni ovat yhteistyökykyisiä ilman väkivaltaakin ja KOSKA elän tällä vuosi sadalla en 70v sitten! PISTE.

Mistä sait päähäsi, että lapseni on hiljainen, lammasmainen sopeutuja?? (Aluksi kyllä epäilit, etteikö minulla lapsia olisikaan..) Onko sinulle niin mahdoton yhtälö käsittää, että lapsi todellakin voi olla hyväkäytöksinen ja yhteistyökykyinen ilman väkivaltaa??? Ei se minun vikani ole, jos et vielä ole sitä keksinyt.
        Olen lapsilleni pomo ja he tietävät sen ilman tukkapöllyjä ja läpsäyttelyjä. En vaadi lapsiltani jatkuvaa paikallaan oloa ja hiljaisuutta, siedän myös heidän huonot päivänsä, niin kuin he sietävät minun. Aikuisena yritän näyttää heille mallia, että jos kiukuttaa tai hermostuttaa ei silloin tarvitse alkaa karjumaan tai käymään käsiksi.

Viimeinen vetosi oli kyllä sitten aivan avaruudesta.. Jos et tiedä, niin kerron sinulle, että poliisillakaan ei ole lupaa pamputtaa alaikäsiä.

P.s. Ajatteletko ihan tosissaan, että tukistus satuttaa lasta vain 3 sekuntia? Ehkä fyysisesti..

• ...
        suojelen lastani kirjoitti:

jos ei tajuu mistä puhutaan on paras olla hiljaa. tytär on pienestä pitäen ollu rauhallinen niinku viilipytty. ei oo tarvinnu tukistaa. poika sensijaan kielloista huolimatta ei usko kaikkea mitä kielletään. ja sinä typerä nyt pöntto siellä: lue huolella!!!

poika on vilkas ja meinannu jäädä pari kertaa auton alle kun on lähteny juoksemaan kadun yli. kiellot ei auttanu eikä selitykset miten vaarallista se on! lapsi kun ei aina tajuu. (eiks ookin kummallista).

nyt oon muutaman kerran tukistanu jos on tehnyt sen tempun että on lähteny ylittään katua ilman mua. jopa rupeaa uskomaan että äitii pitää kuunnella.

huvikseni en lastani satuta, vaan EN HALUA HÄNEN KUOLEVAN!! jos et sitä ymmärrä että hänen parastaan tarkoitan, pidä mölyt mahassas.

Herran jumala kun oot kiukkunen!!! (Ota vaikka kunnon yöunet, ettei tarvii väsymystään täällä purkaa yön tunteina)

Tiedän myös rauhattoman ja ylivilkkaan pojan, jonka vanhemmat pystyvät tekemään yhteistyötä hänen kanssaan ILMAN tukkapöllyjä. Hassua vai?

Jos et osaa komminikoida lapsesi vaatimalla tasolla ja tavalla ei se ole meidän muiden vika!

P.s. Vielä tulee se päivä kun ei tukistus auta. Tartutko seuraavaksi remmiin? Saattaapä tulla sekin päivä kun poikasi on kirveksen kanssa ovesi takana.. Väkivalta kun tunnetusti synnyttää väkivaltaa..

Luin huolella ja totesin: tukistat lastasi jottei tämä kuolisi. Poliisithan voisivat käyttää tätä slouganinaan kun opettavat päiväkodeissa liikennekasvatusta: tukistakaa vanhemmat lastanne niin ne ei jää auton alle! Sangen vähä-älyistä..

• turha selittää
        ... kirjoitti:

Herran jumala kun oot kiukkunen!!! (Ota vaikka kunnon yöunet, ettei tarvii väsymystään täällä purkaa yön tunteina)

Tiedän myös rauhattoman ja ylivilkkaan pojan, jonka vanhemmat pystyvät tekemään yhteistyötä hänen kanssaan ILMAN tukkapöllyjä. Hassua vai?

Jos et osaa komminikoida lapsesi vaatimalla tasolla ja tavalla ei se ole meidän muiden vika!

P.s. Vielä tulee se päivä kun ei tukistus auta. Tartutko seuraavaksi remmiin? Saattaapä tulla sekin päivä kun poikasi on kirveksen kanssa ovesi takana.. Väkivalta kun tunnetusti synnyttää väkivaltaa..

Luin huolella ja totesin: tukistat lastasi jottei tämä kuolisi. Poliisithan voisivat käyttää tätä slouganinaan kun opettavat päiväkodeissa liikennekasvatusta: tukistakaa vanhemmat lastanne niin ne ei jää auton alle! Sangen vähä-älyistä..

jos joku ei kertakaikkiaan HALUA ymmärtää.

ootkos koskaan kuullu että on supervilkkaita lapsia joihin ei tehoa lukemattomat selitykset. sisko samoista vanhemmista on taas tosi rauhallinen.

no en rupea enempää kinaamaan. totean vaan että parempi vaikka tukkapöllyä ja kunnossa, kuin kuollut tai raajarikko.

meillä tää homma on niin monta kertaa koettu ja yritetty puhua. ilmeisesti poika on samanlainen jästipää kuin sinä ettei halua ymmärtää.

• turha selittää kirjoitti:

jos joku ei kertakaikkiaan HALUA ymmärtää.

ootkos koskaan kuullu että on supervilkkaita lapsia joihin ei tehoa lukemattomat selitykset. sisko samoista vanhemmista on taas tosi rauhallinen.

no en rupea enempää kinaamaan. totean vaan että parempi vaikka tukkapöllyä ja kunnossa, kuin kuollut tai raajarikko.

meillä tää homma on niin monta kertaa koettu ja yritetty puhua. ilmeisesti poika on samanlainen jästipää kuin sinä ettei halua ymmärtää.

Jos lasta lyödään, hän oppii lyömään!

Minusta on käsittämätöntä, ettei aikuinen pärjää lapsensa kanssa ilman ruumiillista kuritusta.
        Voihan lapsen vaikka ottaa tiukasti syliin, katsoa silmiin ja puhua tiukan jämäkällä äänellä.
        Tai asettua kyykkyyn lapsen kanssa silmätysten, pitää kiinni lapsesta ja puhua hänelle vakavasti, kertoa mikä on kiellettyä ja miksi se on kiellettyä.

Suuren aikuisen suuttumus on varsin pysähdyttävä ja hieman pelottavakin lapsen mielestä.

Ei pidä tuomita lasta, vaan hänen käyttäytymisensä. Ei lapsen tarvitse olla jästipää, vaikka hänelle pitää selvittää asioita useampaan kertaan kuin rauhallisemmalle sisarelleen. Lapsi tarvitsee myös kannustamista, kiittämistä ja positiivista huomiota silloin kun hän toimii vanhempien mielestä hyvin. - Ettei käy niin että lapsen täytyy tehdä jotain kiellettyä saadakseen herätettyä vanhempiensa huomion.

Sopimattomilla tai suorastaan hengenvaarallisilla teoilla pitäisi olla luonnollisia seuraamuksia, jotka lapsikin voi ymmärtää ja hyväksyä. Lapsi voidaan pysähdyttää vaikka istumaan tietyssä paikassa tai olemaan hetki tietyssä virikeköyhässä tilassa pohtimassa tekoaan. Tai lapsen pitää kulkea käsi-kädessä vanhempansa kanssa, koska hänen ei voi antaa kulkea vapaasti jalkakäytävällä, tms.

Lyhyellä aikavälillä tietysti asioiden selittäminen vie enemmän aikaa kuin vaikka tukistaminen. Pitemmän päälle lapsi oppii noudattamaan yhdessä sovittuja rajoja. Vanhempien asia on tietysti muistuttaa niistä, kun pieni ihminen ei aina jaksa muistaa kaikkea.

Ruumiillinen kuritus kasvattaa uhmaa ja vihamielisyyttä. Vanhempien pitäisi muistaa omia lapsuuden kokemuksiaan ja rankaisemisen herättämiä tunteita ja ajatuksia, niin luultavasti olisi helpompaa yrittää löytää uusia keinoja. Olisi hyvä pysähtyä miettimään, purkaako vanhempi rankaistessaan lapseen omaa turhautumistaan ja kiukkuaan vai onko hän sitä mieltä, että rankaiseminen on harkittua kasvatusta. Kiellot, joita ei pystytä valvomaan, herättävät usein kiinnostuksen juuri niihin kiellettyihin asioihin. Joskus lapsi voi kokea saavansa tyytydystä tehdessään juuri niitä kiellettyjä asioita salaa. Olla vahingoniloinen, kun onnistuu huijaamaan tyhmiä ja ymmärtämättömiä vanhempiaan.

Jos kasvatus pohjautuu palkitsemiseen ja rankaisemiseen, mistä ne palkkiot ja rankaisukeinot löytyvät murrosikäisille ja vanhemmille lapsille?

Minusta olisi hyvä harjoitella pienen lapsen kanssa toisenlaisia malleja, etteivät vanhemmat joutuisi neuvottomina alakynteen, kun lapsista kasvaa heitä isompia ja voimakkaampia.

Iloitsen aina nähdessäni vanhempien hallitsevan rauhallisella puheella kiukutteleviakin lapsiansa. Niitä lapsia on varmaan kuunneltu ja myös he ovat oppineet kuuntelemaan, vaikkei ihan joka hetki siltä tuntuisikaan. Aikuiselle on varsin kasvattavaa yrittää hallita omia tunteitaan ja opetella toimimaan malttiaan menettämättä lasten kanssa. - Niinhän se on, että lapset kasvattavat vanhempiaan. ;))

Televisiosta tuli muuten äskettäin mielenkiintoinen englantilainen "super-nanny" ohjelma, joka käsitteli lapsiperheiden käyttäytymisongelmia.Supernanny opetti vanhempia kädestä pitäen uusien toimintamallien löytämisessä, jotta kaikki perheenjäsenet voisivat paremmin. Toivoisin kaikkien vanhempien ja isovanhempien näkevän sen tai vaikka useampiakin osia, jos kyseessä oli sarja. Valitettavasti en muista ohjelman nimeä enkä kanavaa.

Lapset ovat niin kovin lyhyen ajan pieniä, toivottavasti siitä ajasta jää mahdollisimman paljon hyviä muistoja niin lapsille kuin vanhemmillekin.

• "äitinä"
        vuoden äiti kirjoitti:

sadistinen kasvattaja,kirjoituksesi huokuu vihaa,halveksuntasi muita äitejä kohtaan myöskin paistaa kirjoituksistasi läpi.Taidat nauttia vallan käyttämisestä,kun lapsi reppanoitasi kuritat.Miten voit lastasi katsoa silmiin,sen jälkeen kun häntä olet kurittanut?Hae itsellesi apua.

• merellä sattuu haveri
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Jos lasta lyödään, hän oppii lyömään!

Minusta on käsittämätöntä, ettei aikuinen pärjää lapsensa kanssa ilman ruumiillista kuritusta.
        Voihan lapsen vaikka ottaa tiukasti syliin, katsoa silmiin ja puhua tiukan jämäkällä äänellä.
        Tai asettua kyykkyyn lapsen kanssa silmätysten, pitää kiinni lapsesta ja puhua hänelle vakavasti, kertoa mikä on kiellettyä ja miksi se on kiellettyä.

Suuren aikuisen suuttumus on varsin pysähdyttävä ja hieman pelottavakin lapsen mielestä.

Ei pidä tuomita lasta, vaan hänen käyttäytymisensä. Ei lapsen tarvitse olla jästipää, vaikka hänelle pitää selvittää asioita useampaan kertaan kuin rauhallisemmalle sisarelleen. Lapsi tarvitsee myös kannustamista, kiittämistä ja positiivista huomiota silloin kun hän toimii vanhempien mielestä hyvin. - Ettei käy niin että lapsen täytyy tehdä jotain kiellettyä saadakseen herätettyä vanhempiensa huomion.

Sopimattomilla tai suorastaan hengenvaarallisilla teoilla pitäisi olla luonnollisia seuraamuksia, jotka lapsikin voi ymmärtää ja hyväksyä. Lapsi voidaan pysähdyttää vaikka istumaan tietyssä paikassa tai olemaan hetki tietyssä virikeköyhässä tilassa pohtimassa tekoaan. Tai lapsen pitää kulkea käsi-kädessä vanhempansa kanssa, koska hänen ei voi antaa kulkea vapaasti jalkakäytävällä, tms.

Lyhyellä aikavälillä tietysti asioiden selittäminen vie enemmän aikaa kuin vaikka tukistaminen. Pitemmän päälle lapsi oppii noudattamaan yhdessä sovittuja rajoja. Vanhempien asia on tietysti muistuttaa niistä, kun pieni ihminen ei aina jaksa muistaa kaikkea.

Ruumiillinen kuritus kasvattaa uhmaa ja vihamielisyyttä. Vanhempien pitäisi muistaa omia lapsuuden kokemuksiaan ja rankaisemisen herättämiä tunteita ja ajatuksia, niin luultavasti olisi helpompaa yrittää löytää uusia keinoja. Olisi hyvä pysähtyä miettimään, purkaako vanhempi rankaistessaan lapseen omaa turhautumistaan ja kiukkuaan vai onko hän sitä mieltä, että rankaiseminen on harkittua kasvatusta. Kiellot, joita ei pystytä valvomaan, herättävät usein kiinnostuksen juuri niihin kiellettyihin asioihin. Joskus lapsi voi kokea saavansa tyytydystä tehdessään juuri niitä kiellettyjä asioita salaa. Olla vahingoniloinen, kun onnistuu huijaamaan tyhmiä ja ymmärtämättömiä vanhempiaan.

Jos kasvatus pohjautuu palkitsemiseen ja rankaisemiseen, mistä ne palkkiot ja rankaisukeinot löytyvät murrosikäisille ja vanhemmille lapsille?

Minusta olisi hyvä harjoitella pienen lapsen kanssa toisenlaisia malleja, etteivät vanhemmat joutuisi neuvottomina alakynteen, kun lapsista kasvaa heitä isompia ja voimakkaampia.

Iloitsen aina nähdessäni vanhempien hallitsevan rauhallisella puheella kiukutteleviakin lapsiansa. Niitä lapsia on varmaan kuunneltu ja myös he ovat oppineet kuuntelemaan, vaikkei ihan joka hetki siltä tuntuisikaan. Aikuiselle on varsin kasvattavaa yrittää hallita omia tunteitaan ja opetella toimimaan malttiaan menettämättä lasten kanssa. - Niinhän se on, että lapset kasvattavat vanhempiaan. ;))

Televisiosta tuli muuten äskettäin mielenkiintoinen englantilainen "super-nanny" ohjelma, joka käsitteli lapsiperheiden käyttäytymisongelmia.Supernanny opetti vanhempia kädestä pitäen uusien toimintamallien löytämisessä, jotta kaikki perheenjäsenet voisivat paremmin. Toivoisin kaikkien vanhempien ja isovanhempien näkevän sen tai vaikka useampiakin osia, jos kyseessä oli sarja. Valitettavasti en muista ohjelman nimeä enkä kanavaa.

Lapset ovat niin kovin lyhyen ajan pieniä, toivottavasti siitä ajasta jää mahdollisimman paljon hyviä muistoja niin lapsille kuin vanhemmillekin.

JOS sulla ei ole ylivilkasta lasta joka ei kauaa kieltoja ja käskyjä muista, turha tulla selittämään. en tosiaan ole tarvinnut kovia otteita siskon kasvattamisessa, koska uskoo ihan puhetta ja JOPA kuuntelee mitä hänelle sanotaan.

näin ei kuitenkaan ole pojan kanssa. parit tukistukset hengenvaarallisen tielle hyppäämisen jälkeen ovat tosiaan rauhoittanut häntä. onni vain on, ettei VIELÄ ole pahempaa sattunut.

silti rakastan tuota luupäätä, joka osaa olla myös herttainen ja empaattinen, ja haluan pitääkin hänet hengissä.

• käsittämätöntä..
        merellä sattuu haveri kirjoitti:

JOS sulla ei ole ylivilkasta lasta joka ei kauaa kieltoja ja käskyjä muista, turha tulla selittämään. en tosiaan ole tarvinnut kovia otteita siskon kasvattamisessa, koska uskoo ihan puhetta ja JOPA kuuntelee mitä hänelle sanotaan.

näin ei kuitenkaan ole pojan kanssa. parit tukistukset hengenvaarallisen tielle hyppäämisen jälkeen ovat tosiaan rauhoittanut häntä. onni vain on, ettei VIELÄ ole pahempaa sattunut.

silti rakastan tuota luupäätä, joka osaa olla myös herttainen ja empaattinen, ja haluan pitääkin hänet hengissä.

Sinä se sitkeästi jaksat jankata vaikka jo useampi kirjoittaja on perustellut TODELLA laajasti ja viisaasti, että jopa ylivilkasta lasta on mahdollista kasvattaa ilman väkivaltaa! Luuletkos tosiaan, että sinulla on se maailman ainoa vilkas lapsi tai että kaikki toistenkin vilkkaiden lasten vanhemmat tukistelevat ja läpsivät?
        Edellisellä kirjoittajallakin oli vaikka miten monta vaihtoehtoa tukkapöllylle, mutta sitkeästi väität, että kiinni käyminen on ainoa vaihtoehto. Tulee väistämättä mieleen, että haluatko vain nopeasti päästä tilanteesta sen sijaan että näkisit vaivaa lapsesi vuoksi? Kukaan ei ole väittänyt, että olisi helppoa vilkkaan lapsen kanssa toimia yhteistyössä ilman käsiksi käymistä, mutta MAHDOLLISTA.
        Yritä päästä omista lapsuutesi synkistä kokemuksista ja antaa omalle lapsellesi paremmat mahdollisuudet, ettei hänen tarvitse lapsenlapsillesi enää kostaa!

Sinulla tosiaan on suuria ongelmia itsesi kanssa. Yritäpä ensi kerralla pitää hermosi kurissa ja jos onnistut, mahdatko käydä lapseesi kiinni? Ajatteletko siis ihan rauhallisena ja maltillisenakin, että "nytpäs on paras tukistaa tuota poikaa ettei jää auton alle"..?
        ELI käsi sydämellä vastaapa minulle tähän kysymykseen: jos et olisi hermostunut/kiukkuinen/vihainen KÄVISITKÖ KIINNI LAPSEESI?

• merellä sattuu haveri kirjoitti:

Hei, toivotan sinulle ja lapsillesi kaikkea hyvää. Toisten lapsia olisi todellakin niin helppo kasvattaa.;)

Itse olin paras kasvattaja esikoisen ollessa vielä alle vuoden ikäinen ja sitten taas nyt mummoiässä.
        Väliaikana monestikin kyseenalaistin omia kasvatustavoitteitani lasten tehdessä omia itsenäisiä valintojaan.

En yhtään ihmettele, että hätääntyneenä keinot ovat välillä vähissä. Lapset on onneksi tehty ihmeen "kestävästä materiaalista" ja useimmista kasvaa upeita ihmisiä.

Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi.

• jo vastasi
        käsittämätöntä.. kirjoitti:

Sinä se sitkeästi jaksat jankata vaikka jo useampi kirjoittaja on perustellut TODELLA laajasti ja viisaasti, että jopa ylivilkasta lasta on mahdollista kasvattaa ilman väkivaltaa! Luuletkos tosiaan, että sinulla on se maailman ainoa vilkas lapsi tai että kaikki toistenkin vilkkaiden lasten vanhemmat tukistelevat ja läpsivät?
        Edellisellä kirjoittajallakin oli vaikka miten monta vaihtoehtoa tukkapöllylle, mutta sitkeästi väität, että kiinni käyminen on ainoa vaihtoehto. Tulee väistämättä mieleen, että haluatko vain nopeasti päästä tilanteesta sen sijaan että näkisit vaivaa lapsesi vuoksi? Kukaan ei ole väittänyt, että olisi helppoa vilkkaan lapsen kanssa toimia yhteistyössä ilman käsiksi käymistä, mutta MAHDOLLISTA.
        Yritä päästä omista lapsuutesi synkistä kokemuksista ja antaa omalle lapsellesi paremmat mahdollisuudet, ettei hänen tarvitse lapsenlapsillesi enää kostaa!

Sinulla tosiaan on suuria ongelmia itsesi kanssa. Yritäpä ensi kerralla pitää hermosi kurissa ja jos onnistut, mahdatko käydä lapseesi kiinni? Ajatteletko siis ihan rauhallisena ja maltillisenakin, että "nytpäs on paras tukistaa tuota poikaa ettei jää auton alle"..?
        ELI käsi sydämellä vastaapa minulle tähän kysymykseen: jos et olisi hermostunut/kiukkuinen/vihainen KÄVISITKÖ KIINNI LAPSEESI?

"toisten lapsia on helppo kasvattaa".

ensinnäkään mulla EI OLE OLLUT synkkää lapsuutta vaan rakastava koti. itse olin kuulemma mukava sopeutuva, kiltti lapsi. ENKÄ ole hermostunut/kiukkuinen/vihainen, mutta kaikkeni teen lapseni eteen, jotta en häntä menetä missään yliajossa tai vastaavassa.

sano mitä sanot, oma metodini on koettu ja TOIMII. joten kasvata sinä vaan ne ihanat rauhalliset lapsukaisesi ja anna minun hoitaa tämä "vähemmän rauhallinen".

• Kokemusta on...
        ... kirjoitti:

Jokainen lapsi on erilainen. Joidenkin lasten kanssa pystyy kommunikoimaan ilman tukistuksia. Mutta jotkut lapset eivät usko pelkillä kielloilla ja neuvottelemisilla. Jotkut lapset tarvitsevat uskoakseen rangaistusta, jotkut eivät. Ei voi mennä sanomaan: " Sinä teet väärin kun tukistat lastasi."Koska emme voi tietää minkälainen lapsi on. Sitten on erikseen hirveä hiusten päästä repiminen tai pieni tukistus. Mutta ne ovat eri asioita..

• Esko
        Kokemusta on... kirjoitti:

Jokainen lapsi on erilainen. Joidenkin lasten kanssa pystyy kommunikoimaan ilman tukistuksia. Mutta jotkut lapset eivät usko pelkillä kielloilla ja neuvottelemisilla. Jotkut lapset tarvitsevat uskoakseen rangaistusta, jotkut eivät. Ei voi mennä sanomaan: " Sinä teet väärin kun tukistat lastasi."Koska emme voi tietää minkälainen lapsi on. Sitten on erikseen hirveä hiusten päästä repiminen tai pieni tukistus. Mutta ne ovat eri asioita..

Vaikka taisitkin laittaa viestisi vähän väärään väliin, vastaan nyt..

Pelkkä kokemus ei tuo läheskään aina sitä viisainta vaihtoehtoa esiin! Pitäisi nöyrtyä myös asiantuntijoiden sekä toisten kokemusten kuulemiseen. Ennen kuin turvautuu pienempänsä fyysiseen kurittamiseen, tulisi olla kaikki muut vaihtoehdot käytynä läpi. Helpoin tapa on kävellä kirjastoon ja lainata suuresta ja laadukkaasta valikoimasta jokin asiantuntijoiden kirjoittama opus. Tai sitten varata aika esim. perheneuvolasta. Tarkoitus ei ole sokeasti noudattaa asiantuntijoiden ohjeita, muttei liioin ummistaa silmiään toisten viisauksilta ja kokemuksilta. Kriittisesti ja avoimin mielin voi huomata, että maailma on pullollaan vilkkaita lapsia joita ei ole kuritettu fyysisesti ja silti he ovat kykeneviä yhteistyöhön eivätkä pura energiaansa tuhoisin tavoin. Kun tämä energia purkautuu oikealla tavalla, on lapsella suuri mahdollisuus hyvään elämään.
        Kun sitten olet kaikki vaihtoehdot kokeillut (lukenut ja hakenut ammattiapua soveltanut uusia ajatuksia ja näkökulmia), voit kirjoittaa uudelleen kokemuksistasi. Silloin kokemuksesi ovat siinä mittakaavassa, että voit todeta että olet kaikki keinot kokeillut.
        Jokainen lapsi mielestäni ansaitsee vanhemmat, jotka ennen kiinni käymistä ovat ottaneet muista vaihtoehdoista selvää!

Kun lasta kasvatetaan pelkoon perustuvin keinoin (mm. fyysisen kurituksen keinoin) he ehkä kunnioittavat muita ihmisiä, mutta PELOSTA. He eivät kykene ja ole halukkaita neuvottelemaan koska eivät ole sitä taitoa oppineet. He nöyristelevät auktoriteettejä. Heidän yhteistyökykynsä on rajallinen, itsevarmuus heikko ja kyky tuntea myötätuntoa on kateissa.
        Elämässä ei ole suurempaa palkintoa kuin nähdä lastensa onnistuvan omien unelmiensa toteuttamisessa ja olevan tyytyväisiä itseensä. Miksi evätä siis tämä mahdollisuus alistamalla lapsi pelolle?

Kyllä voi sanoa vanhemman tekevän väärin jos hän lastaan tukistaa! Sen sanoo laki, sen sanoo järki. Historia on täynnä ihmismielen julmuutta. Meille ei todellakaan tarvitse enää opettaa, että väkivalta on väärin. Omatuntomme kertoo sen. Yhteiskunnan tietoisuuden muuttuessa omatunto ja älykin kehittyvät.
        Ennen vanhaan rangaistuksen pelkoa käytettiin huonon käytöksen estämiseen. Mitä enemmän lapset vastustivat, sitä enemmän heitä rangaistiin. Rangaistusta käytettiin tahdon murtamiseen. Onneksi ajat ovat muuttuneet, länsimaiset yhteiskunnat eivät enää siedä tälläistä. Ja kun yhteiskunta on muuttunut, lapset ovat muuttuneet. Lastemme tahto ei murru, vaan he reagoivat selkäsaunoihin jatkamalla kapinointia.

Ellet vieläkään halua luopua fyysisestä kurituksesta, kysy itseltäsi: Jos olis jokin toinen yhtä hyvä tai jopa tehokkaampi keino, jossa ei käytettäisi PELOTTELUA käyttäisitkö sitä?
        Pelottoluun takerrutaan vain siksi ettei muuta osata.

Miksi kukaan ansaitsisi satuttamista siksi että on tehnyt virheen? Tai siksi että on "erilainen lapsi"? (=vilkas)

• ...
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Hei, toivotan sinulle ja lapsillesi kaikkea hyvää. Toisten lapsia olisi todellakin niin helppo kasvattaa.;)

Itse olin paras kasvattaja esikoisen ollessa vielä alle vuoden ikäinen ja sitten taas nyt mummoiässä.
        Väliaikana monestikin kyseenalaistin omia kasvatustavoitteitani lasten tehdessä omia itsenäisiä valintojaan.

En yhtään ihmettele, että hätääntyneenä keinot ovat välillä vähissä. Lapset on onneksi tehty ihmeen "kestävästä materiaalista" ja useimmista kasvaa upeita ihmisiä.

Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi.

"Lapset on onneksi tehty ihmeen "kestävästä materiaalista" ja useimmista kasvaa upeita ihmisiä."

Lapset todella osaavat tarvittaessa esittää kuin kaikki olisi ihan ok. Esimerkiksi eilen puistossa, jonne tuli 3 sisarusta, iältään n. 6-12v. Ihan normaalin oloisia, suloisia lapsia. Mitenkään ei olisi voinut ulospäin havaita, että heidän elämässään olisi jotain vialla. Kohta perästä tuli isi.. Kossapullo farkkusortsien takataskussa, tupakka huulella hoiperrellen. Alkoi senkinmoinen nalkutus ja häpäisy "v..tu et varmaan uskalla vellihousu mennä tohon laitteeseen. Tollanen kantelupukki oot..*örinää*.. mee kotii herättään äiti (kello oli 16)..prkle"
        Tuskimpa nämä lapset hyvin voivat, vaikka siltä ulospäin saattoi vaikuttaa! Ja mikähän on todennäköisyys, että heidän elämänsä on onnellista? Nyt tai 10 vuoden päästä?
        Onhan niitäkin yksilöitä, jotka onnistuvat lapsuuden traumoistaan selviämään, mutta senkö varaan pitäisi jättää?
        Itse ainakin haluan tehdä tämän minulle annetun kasvatustyöni niin hyvin kuin mahdollista! Jos en vastausta tiedä, etsin sen. Täydellisyyttä en tavoittele, mutta lasteni hyvinvointia kyllä!
        Kyllä meilläkin välillä huudetaan ja kiukutellaan reippaammin, mutta KOSKAAN ei ole tullut mieleeni pienempään kiinni käydä!

• joka olet täydellinen
        ... kirjoitti:

"Lapset on onneksi tehty ihmeen "kestävästä materiaalista" ja useimmista kasvaa upeita ihmisiä."

Lapset todella osaavat tarvittaessa esittää kuin kaikki olisi ihan ok. Esimerkiksi eilen puistossa, jonne tuli 3 sisarusta, iältään n. 6-12v. Ihan normaalin oloisia, suloisia lapsia. Mitenkään ei olisi voinut ulospäin havaita, että heidän elämässään olisi jotain vialla. Kohta perästä tuli isi.. Kossapullo farkkusortsien takataskussa, tupakka huulella hoiperrellen. Alkoi senkinmoinen nalkutus ja häpäisy "v..tu et varmaan uskalla vellihousu mennä tohon laitteeseen. Tollanen kantelupukki oot..*örinää*.. mee kotii herättään äiti (kello oli 16)..prkle"
        Tuskimpa nämä lapset hyvin voivat, vaikka siltä ulospäin saattoi vaikuttaa! Ja mikähän on todennäköisyys, että heidän elämänsä on onnellista? Nyt tai 10 vuoden päästä?
        Onhan niitäkin yksilöitä, jotka onnistuvat lapsuuden traumoistaan selviämään, mutta senkö varaan pitäisi jättää?
        Itse ainakin haluan tehdä tämän minulle annetun kasvatustyöni niin hyvin kuin mahdollista! Jos en vastausta tiedä, etsin sen. Täydellisyyttä en tavoittele, mutta lasteni hyvinvointia kyllä!
        Kyllä meilläkin välillä huudetaan ja kiukutellaan reippaammin, mutta KOSKAAN ei ole tullut mieleeni pienempään kiinni käydä!

KOSKAAN et käy kiinni pienempääsi etkä varmaan KOSKAAN tee mitään virheitäkään.

Voi, maailma tarvitsisi enemmän sinunlaisiasi ihmisiä!

• ovat aikansa eläneitä
        jo vastasi kirjoitti:

ensinnäkään mulla EI OLE OLLUT synkkää lapsuutta vaan rakastava koti. itse olin kuulemma mukava sopeutuva, kiltti lapsi. ENKÄ ole hermostunut/kiukkuinen/vihainen, mutta kaikkeni teen lapseni eteen, jotta en häntä menetä missään yliajossa tai vastaavassa.

sano mitä sanot, oma metodini on koettu ja TOIMII. joten kasvata sinä vaan ne ihanat rauhalliset lapsukaisesi ja anna minun hoitaa tämä "vähemmän rauhallinen".

Miksi väen väkisin väität lasteni olevan rauhallisia? Jotta saisit paremmin oikeutuksen teoillesi? Lapseni eivät ole rauhallisia, mutteivät rauhattomiakaan. Tahtoa löytyy, enkä aioikaan sitä musertaa. Tietävät mitä tahtovat, mutta tietävät myös kuka päättää (=me vanhemmat)!

Vai kiltti ja sopeutuva.. Itse toivon, ettei lapsistani koskaan tule kilttejä ja sopeutuvia! Kasvatan heidät mieluummin myötätuntoisiksi ja yhteistyöhaluisiksi. Kiltti lapsikin kun tottelee sokeasti myös myöhemmin elämässään. (No, et SINÄ tietenkään.. ;o)) Se, että lapsi on kiltti ja sopeutuva ei poissulje fyysistä kuritusta. Monet ovat juuri siksi kilttejä ja sopeutuvaisia..
        Mutta kuten itse kirjoitit, jos sinulla on ollut "rakastava koti" se tarkoittaa ettei sinua ole läpsitty ja tukisteltu?

Kaikkeni tekisin minäkin jos lapseni meinaisi jäädä auton alle (kukapa vanhempi ei?). Mutta ei nyt ihan ensimmäisenä tulisi mieleen käydä tukkaan kiinni hengen pelastamiseksi.. (Ellei sitten lapsi ole "hiuskarvan varassa" ;o))
        Näin on täälläkin sattunut ja silloin kannan lapsen sisälle ja sanon, että loppu päivä leikitään sisällä. Sitten voidaan olla pidempään ulkona kun osaat varoa autoja.

En väitäkään ettei metodisi toimisi. Totta kai se toimii kun lapsi PELKÄÄ sinua! Mutta onko tässä nyt kyseessä päämäärä pyhittää keinot? Edelleen kysyn; jos olisi olemassa jokin toinen yhtä hyvä ja jopa tehokkaampi keino, jossa ei käytettäisi pelottelua, käyttäisitkö sitä?
        Kuinka paljon olet ottanut selvää muista vaihtoehdoista?

Joku päivä saatat huomata, että rauhaton poikasi ei enää piittaakaan tukisteluistasi. Kaivetaanko silloin remmi esiin?

• sinulle joka podet huonoa o...
        joka olet täydellinen kirjoitti:

KOSKAAN et käy kiinni pienempääsi etkä varmaan KOSKAAN tee mitään virheitäkään.

Voi, maailma tarvitsisi enemmän sinunlaisiasi ihmisiä!

KOSKAAN en käy pienempääni kiinni!
        Virheitä teen paljonkin!

Maailmassa on paljon minunlaisia ihmisiä!

P.s. olisitko itse valmis ottamaan selkäsaunan/tukistuksen/läpsäisyn tehtyäsi virheen? Onko lapsi sinua alempiarvoinen kun hänen pitää siihen alistua?

• tukistamassa lastasi,
        kolmen äiti kirjoitti:

ottaisin sinua tukasta kiinni,ja veivaisin pari kierrosta,tai jos läpsisit nähteni lapsiasi pepulle,potkaisin sinua perseelle,niin että olisit sinisenä.

• pinna palaa
        tukistamassa lastasi, kirjoitti:

ottaisin sinua tukasta kiinni,ja veivaisin pari kierrosta,tai jos läpsisit nähteni lapsiasi pepulle,potkaisin sinua perseelle,niin että olisit sinisenä.

tervetuloa meille arki iltaisin nukkumaan meno aikaan. meillä lapset 3 kpl heittäytyy aivan sekopäiseksi kun pitäasi mennä nukkumaan. kyllä tukkapölly rauhoitaa kummasti.

• osoite
        pinna palaa kirjoitti:

tervetuloa meille arki iltaisin nukkumaan meno aikaan. meillä lapset 3 kpl heittäytyy aivan sekopäiseksi kun pitäasi mennä nukkumaan. kyllä tukkapölly rauhoitaa kummasti.

niin tulen.

• salli mun nauraa
        tukistamassa lastasi, kirjoitti:

Joku muukin äiti on sulle jo vastannut ja mä kyllä vastaisin melko lailla samalla tavalla.

Turpiin saisit jos yrittäisitkin koskea mua. Kukahan sen jälkeen olis sininen mustelmista.

Hyvä sun paskiaisen on uhitella nimmarin takana.
        Hanki elämä ja yritä kasvattaa edes omat mukulas. Jokainen hoitakoon omansa.

• sivusta seuraaja
        salli mun nauraa kirjoitti:

Joku muukin äiti on sulle jo vastannut ja mä kyllä vastaisin melko lailla samalla tavalla.

Turpiin saisit jos yrittäisitkin koskea mua. Kukahan sen jälkeen olis sininen mustelmista.

Hyvä sun paskiaisen on uhitella nimmarin takana.
        Hanki elämä ja yritä kasvattaa edes omat mukulas. Jokainen hoitakoon omansa.

"Turpiin saisit jos yrittäisitkin koskea mua. Kukahan sen jälkeen olis sininen mustelmista."

Odotahan vaan kun ne pahoinpitelemänne lapset kasvavat isoiksi.. Turpiin tulee äidillekin. Tässäpä tätä uhittelua parhaimmillaan, itsekkyyden huipulta! Lapsia jos puolustaa niin on uhitteleva paskiainen, mutta jos joku SINUUN uskaltaa koskea.. Viis niistä lapsista, kunhan SINÄ olet koskematon?

"Hyvä sun paskiaisen on uhitella nimmarin takana."

Ja mitäs tämä sitten oli jos ei uhittelua..?

• Sen edestään löytää..
        pinna palaa kirjoitti:

Tässähän tämä tulee mainiosti todistetuksi kun nimimerkki PINNA PALAA kirjoittaa, että lapset tulee sekopäisiksi ja tukkapölly rauhoittaa. Toisin sanoen tyyppi itse hermostuu ja kun ei muuta osaa käy kiinni pienempäänsä! Mahdat olla ylpeä itsestäsi?!
        Ihan itse olet lapsesi kasvattanut sellaisiksi, etteivät osaa rauhoittua iltapuuhiin. Vilkaskin lapsi siihen kykenee jos kasvattajalla on oikeat otteet! Ja vinkkinä: ne otteet eivät perustu pelotteluun.
        Kun minun pinnani palaa, menen takomaan nyrkkeilysäkkiä tai poistun yksinkertaisesti paikalta. Ei ole mitään tarvetta purkaa turhautumistaan pienempäänsä.
        Vai mätkitkö sä työkavereitasikin jos v..tuttaa? Epäilen, sen verran raukkamaisia on lapsen kurittajat ettei uskalla kun heikompaansa käydä käsiksi. Helppoa! Vaikkei väkivaltaan edes vaadita mitään uskallusta tai rohkeutta, siihen riittää tyhmä pää..

Ja sitten pieni valaisu "omista kokemuksistani". Olen työskennellyt lastenkodissa ja voitte arvata millaisia lapsia siellä on. Vanhempien turmeluksen tuloksena nämä lapset ovat niin hukassa, että kirosanat ovat arkipuhetta, tavarat lentelee ja raivokohtauksia syntyy tuhka tiheään. Noh, voitteko uskoa, että henkilökunta ei kuitenkaan turvaudu tukisteluun tai läpsimiseen ja siitä huolimatta lapset saadaan "ruotuun"! Mutta olkaa te vain niiden normaalivilkkaiden lapsienne kanssa niin hukassa ettette muuta osaa kuin käydä kiinni!

Kumma juttu kun ei kukaan koskaan siviilissä/livenä kerro kurittavansa lasta fyysisesti.. Mikäs siinä sitten? Kyllä minä ainakin voin jutella kasvatustavoistamme ihan avoimesti. Kas kun ette te kerro omista kiinni käymis-metodeistanne kasvotusten..? MIKSI ette?

• rauhoittaisi
        pinna palaa kirjoitti:

tukkapölly,jättäisit raukkis lapset rauhaan,tai sinusta voisi ilmoittaa soskuun,lasten pahoinpitelystä.

• esimerkiksi
        sivusta seuraaja kirjoitti:

"Turpiin saisit jos yrittäisitkin koskea mua. Kukahan sen jälkeen olis sininen mustelmista."

Odotahan vaan kun ne pahoinpitelemänne lapset kasvavat isoiksi.. Turpiin tulee äidillekin. Tässäpä tätä uhittelua parhaimmillaan, itsekkyyden huipulta! Lapsia jos puolustaa niin on uhitteleva paskiainen, mutta jos joku SINUUN uskaltaa koskea.. Viis niistä lapsista, kunhan SINÄ olet koskematon?

"Hyvä sun paskiaisen on uhitella nimmarin takana."

Ja mitäs tämä sitten oli jos ei uhittelua..?

juuri tuolla lailla PASKAA jauhamalla.

..."mä tulisin ja potkaisisin sua perseelle jos..."

Kuulostaa ihan lasten jutuilta: "Mun isi on vahvempi kuin sun."

• kyllä nyt pelottaa
        rauhoittaisi kirjoitti:

tukkapölly,jättäisit raukkis lapset rauhaan,tai sinusta voisi ilmoittaa soskuun,lasten pahoinpitelystä.

ihan kauheesti!
        ihan vapisen täällä yksikseni.

• äippä 2
        kolmen äiti kirjoitti:

tuosta rankaisusta. kyllä näin on että rajat on rakkautta ja jos ei rajat mene millään perille voin tukistaa (en tarkoita tukan päästä irti repimistä).
        meillä on tuo vanhempi likka ollu pienestä asti aivan mahdoton itsepäisyys. mikään ei oikeen meinaa perille välillä mennä ja vilkautta löytyy myös. rakkaudella kasvatan, vaikka joskus joutuukin tukistamaan.

• rehellisiäkin
        äippä 2 kirjoitti:

tuosta rankaisusta. kyllä näin on että rajat on rakkautta ja jos ei rajat mene millään perille voin tukistaa (en tarkoita tukan päästä irti repimistä).
        meillä on tuo vanhempi likka ollu pienestä asti aivan mahdoton itsepäisyys. mikään ei oikeen meinaa perille välillä mennä ja vilkautta löytyy myös. rakkaudella kasvatan, vaikka joskus joutuukin tukistamaan.

turhan moni täällä vaan jeesustelee, että kyllä puhumalla kaikki menee perille lapselle (nämä omasta mielestään superäidit). pieni tukistus on rikos....

se nyt ei vaan elävässä elämässä aina ole niin. kaikille kun ei millään mene perille, että lapsiakin on erilaisia, ihan niinkuin aikuisiakin (eiks ookin kummallista).
        mikä tehoaa yhdelle, ei tehoa toiselle.
        miten sen rautalangasta vääntäis?

• riinaliisa
        "äitinä" kirjoitti:

sadistinen kasvattaja,kirjoituksesi huokuu vihaa,halveksuntasi muita äitejä kohtaan myöskin paistaa kirjoituksistasi läpi.Taidat nauttia vallan käyttämisestä,kun lapsi reppanoitasi kuritat.Miten voit lastasi katsoa silmiin,sen jälkeen kun häntä olet kurittanut?Hae itsellesi apua.

Se voisi helpottaa sua ja etenkin sun perhettä.

• &&&
        riinaliisa kirjoitti:

Se voisi helpottaa sua ja etenkin sun perhettä.

Sinulle suosittelen pehmustettua huonetta, jossa voi mätkiä seiniä ettei tarvii pienempiään vahingoittaa. Kun ei lääkkeet taida enää tehota.

• REHELLINEN
        rehellisiäkin kirjoitti:

turhan moni täällä vaan jeesustelee, että kyllä puhumalla kaikki menee perille lapselle (nämä omasta mielestään superäidit). pieni tukistus on rikos....

se nyt ei vaan elävässä elämässä aina ole niin. kaikille kun ei millään mene perille, että lapsiakin on erilaisia, ihan niinkuin aikuisiakin (eiks ookin kummallista).
        mikä tehoaa yhdelle, ei tehoa toiselle.
        miten sen rautalangasta vääntäis?

KUN EI TARVII MITÄÄN VÄÄNTÄÄ!!! Pojallani adhd-diagnoosi, eikä ole silti KOSKAAN tullut mieleen alkaa kiinni käymään!! Että mitenkä sulle vääntäisi, ettei kyse ole mistään jeesustelusta, jos suurin osa vanhemmista elää tällä vuosisadalla eikä tunne tarvetta edes vilkkaan lapsen fyysiseen kurittamiseen!?
        En ole superäiti, eikä kukaan tänne kirjoittanutkaan ole sellaista väittänyt. Vaan se on teidän kiinnikäyjien "oikeutus" teoillenne, syytätte normaalikasvattajia tekopyhyydestä, että tuntisitte tekonne oikeutetuiksi ja kunniallisiksi. Voi herran jumala! Kyllä on maailma kummalliseksi joidenkin osalta mennyt, jos täytyy alkaa syyttämään sellaisia vanhempia, jotka eivät halua vahingoittaa lapsiaan!
        Jotain voi ja täytyy myös vanhemman sietää, ei voi olettaa, että lasten pitäisi olla enkeleitä ja robotteja 24h/vrk! Kasvattakaa te vaan niitä kilttejä ja alistuvaisia lapsistanne, meillä lapset saavat myös ilmaista mielipiteensä ja tunteensa ilman tukkapöllyä.
        Vastaapa sinä nyt kysymykseen JOS olisi vaihtoehtoinen kasvatuskeino, joka ei perustuisi pelkoon, käyttäisitkö sitä mieluummin kuin kiinni käymistä? Miksi kukaan ei vastaa tähän????
        Se keino nimittäin on, kertoo adhd-pojan äiti..

• ...
        kyllä nyt pelottaa kirjoitti:

ihan kauheesti!
        ihan vapisen täällä yksikseni.

Tee sinä vain pilkkaa, mutta lapsesi pelkäävät oikeasti. Teetkös siitäkin pilkkaa?

• kasvattajana
        REHELLINEN kirjoitti:

KUN EI TARVII MITÄÄN VÄÄNTÄÄ!!! Pojallani adhd-diagnoosi, eikä ole silti KOSKAAN tullut mieleen alkaa kiinni käymään!! Että mitenkä sulle vääntäisi, ettei kyse ole mistään jeesustelusta, jos suurin osa vanhemmista elää tällä vuosisadalla eikä tunne tarvetta edes vilkkaan lapsen fyysiseen kurittamiseen!?
        En ole superäiti, eikä kukaan tänne kirjoittanutkaan ole sellaista väittänyt. Vaan se on teidän kiinnikäyjien "oikeutus" teoillenne, syytätte normaalikasvattajia tekopyhyydestä, että tuntisitte tekonne oikeutetuiksi ja kunniallisiksi. Voi herran jumala! Kyllä on maailma kummalliseksi joidenkin osalta mennyt, jos täytyy alkaa syyttämään sellaisia vanhempia, jotka eivät halua vahingoittaa lapsiaan!
        Jotain voi ja täytyy myös vanhemman sietää, ei voi olettaa, että lasten pitäisi olla enkeleitä ja robotteja 24h/vrk! Kasvattakaa te vaan niitä kilttejä ja alistuvaisia lapsistanne, meillä lapset saavat myös ilmaista mielipiteensä ja tunteensa ilman tukkapöllyä.
        Vastaapa sinä nyt kysymykseen JOS olisi vaihtoehtoinen kasvatuskeino, joka ei perustuisi pelkoon, käyttäisitkö sitä mieluummin kuin kiinni käymistä? Miksi kukaan ei vastaa tähän????
        Se keino nimittäin on, kertoo adhd-pojan äiti..

oikeassa. Työssäni tapaan "villejä" lapsia ihan riittämiin. Liikumme, kas kummaa, myös ulkona heidän kanssaan. Ei kertaakaan huom! ei kertaakaan ole kellekään tarvinnut erikseen selittää autotien vaarallisuutta. Jokainen on jäänyt odottamaan nätisti vuoroaan.
        Sisällä saattavat "roikkua" verhoissa, mutta kun muutaman kerran hakee kädestä pitäen pois, verhot unohtuvat. Samoin minkä muun ei-sallitun teon kanssa. Pitkäjänteisyys ja kiellon seuraaminen loppuun saakka, ei saa jättää kesken.
        Joku tuolla sanoi, ettei tukkapölly ja läpsäys ole väkivaltaa, onhan se. Kosket toiseen ruumiillisesti ja se sattuu, silloinhan se on väkivaltaa.
        Pyydä miestäsi pyöräyttämään sua tukasta ja läpsäsemään sua, nii johan huudat paikalle poliisia.

• vai mistä
        ... kirjoitti:

Tee sinä vain pilkkaa, mutta lapsesi pelkäävät oikeasti. Teetkös siitäkin pilkkaa?

sä ton NATSIN tähän vedit.

ihan oikeesti, käynti psykiatrilla saattaisi auttaa.
        kokeile, vois helpottaa. ei pahalla.

• ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
        vai mistä kirjoitti:

sä ton NATSIN tähän vedit.

ihan oikeesti, käynti psykiatrilla saattaisi auttaa.
        kokeile, vois helpottaa. ei pahalla.

Mistäs itse vedit tuon kipeen tähän??
        En ole sama kirjoittaja ketä aloit haukkumaan aiemmin..
        Ei pahalla, mutta sulle voisin tosiaan suositella tuota pehmeää huonetta. :o) (Ihan leikisti siis)

Oot säkin vaan aika suuriluuloinen itsestäs, jos muutaman rivin perusteella voit IHAN OIKEASTI suosittaa psykiatrille menoa. Oikea meedio!

• tukistamassa lastasi, kirjoitti:

huomasitko, minkä toimintamallin itse annoit, hurjaa.
        Ketään ei lyömällä opeteta, vaan rakkaudellisesti neuvomalla. Asiaa ajateltuasi olet varmaan samaa mieltä. Tsemppiä!

• kolmen äiti kirjoitti:

lapsiasi aina, kun he käyttäytyvät mielesi mukaisesti. Silitä ja kaappase syliin kaiken tohinankin keskellä ja sano heille usein, kuinka ihania he ovat. Ja kas kummaa..tulet huomaamaan että he alkavat käyttäytyä niin kuin toivot.
        Mietippäs, puhutko lapsillesi yhtä kunnioittavasti, kuin vieraillesi: ja minkälainen käytös ja puhe itsestäsi tuntuisi hyvältä?

• tähän kommenttiin
        Esko kirjoitti:

Pelkkä kokemus ei tuo läheskään aina sitä viisainta vaihtoehtoa esiin! Pitäisi nöyrtyä myös asiantuntijoiden sekä toisten kokemusten kuulemiseen. Ennen kuin turvautuu pienempänsä fyysiseen kurittamiseen, tulisi olla kaikki muut vaihtoehdot käytynä läpi. Helpoin tapa on kävellä kirjastoon ja lainata suuresta ja laadukkaasta valikoimasta jokin asiantuntijoiden kirjoittama opus. Tai sitten varata aika esim. perheneuvolasta. Tarkoitus ei ole sokeasti noudattaa asiantuntijoiden ohjeita, muttei liioin ummistaa silmiään toisten viisauksilta ja kokemuksilta. Kriittisesti ja avoimin mielin voi huomata, että maailma on pullollaan vilkkaita lapsia joita ei ole kuritettu fyysisesti ja silti he ovat kykeneviä yhteistyöhön eivätkä pura energiaansa tuhoisin tavoin. Kun tämä energia purkautuu oikealla tavalla, on lapsella suuri mahdollisuus hyvään elämään.
        Kun sitten olet kaikki vaihtoehdot kokeillut (lukenut ja hakenut ammattiapua soveltanut uusia ajatuksia ja näkökulmia), voit kirjoittaa uudelleen kokemuksistasi. Silloin kokemuksesi ovat siinä mittakaavassa, että voit todeta että olet kaikki keinot kokeillut.
        Jokainen lapsi mielestäni ansaitsee vanhemmat, jotka ennen kiinni käymistä ovat ottaneet muista vaihtoehdoista selvää!

Kun lasta kasvatetaan pelkoon perustuvin keinoin (mm. fyysisen kurituksen keinoin) he ehkä kunnioittavat muita ihmisiä, mutta PELOSTA. He eivät kykene ja ole halukkaita neuvottelemaan koska eivät ole sitä taitoa oppineet. He nöyristelevät auktoriteettejä. Heidän yhteistyökykynsä on rajallinen, itsevarmuus heikko ja kyky tuntea myötätuntoa on kateissa.
        Elämässä ei ole suurempaa palkintoa kuin nähdä lastensa onnistuvan omien unelmiensa toteuttamisessa ja olevan tyytyväisiä itseensä. Miksi evätä siis tämä mahdollisuus alistamalla lapsi pelolle?

Kyllä voi sanoa vanhemman tekevän väärin jos hän lastaan tukistaa! Sen sanoo laki, sen sanoo järki. Historia on täynnä ihmismielen julmuutta. Meille ei todellakaan tarvitse enää opettaa, että väkivalta on väärin. Omatuntomme kertoo sen. Yhteiskunnan tietoisuuden muuttuessa omatunto ja älykin kehittyvät.
        Ennen vanhaan rangaistuksen pelkoa käytettiin huonon käytöksen estämiseen. Mitä enemmän lapset vastustivat, sitä enemmän heitä rangaistiin. Rangaistusta käytettiin tahdon murtamiseen. Onneksi ajat ovat muuttuneet, länsimaiset yhteiskunnat eivät enää siedä tälläistä. Ja kun yhteiskunta on muuttunut, lapset ovat muuttuneet. Lastemme tahto ei murru, vaan he reagoivat selkäsaunoihin jatkamalla kapinointia.

Ellet vieläkään halua luopua fyysisestä kurituksesta, kysy itseltäsi: Jos olis jokin toinen yhtä hyvä tai jopa tehokkaampi keino, jossa ei käytettäisi PELOTTELUA käyttäisitkö sitä?

Miksi kukaan ansaitsisi satuttamista siksi että on tehnyt virheen? Tai siksi että on "erilainen lapsi"? (=vilkas)

Olen pienestä asti saanut tukkapöllyjä ja luunappeja jos en ole kielloista huolimatta uskonut. Tukkapöllyt on sellaisia, että pikkuisen nipistää ja luunappi, että pikkuisen napsahtaa. Ei tarkoitus ole repiä hiuksia päästä tai aiheuttaa luunmurtumia. Mitään traumoja minulla ei ole, olen menestynyt hyvin elämässäni ja luotan omiin kykyihini, joten tekstisi ei oikein pidä paikkaansa. Samanlaisia esimerkkejä tuttavapiiristäni löytyy useita.

Kyllä näkee kaupassa lapsia, jotka huutavat esim. "oot tyhmä äiti kun et osta karkkia". No eipä ole tainnut kyseisillä lapsilla olla kunnon kasvatusta. Mutta toiset ihmiset eivät ymmärrä sitä eroa mikä on tukkapöllyllä ja hiuksista repimisella esim. Ärsyttää oikein tuollainen typeryys.

• myönteinen
        tähän kommenttiin kirjoitti:

Olen pienestä asti saanut tukkapöllyjä ja luunappeja jos en ole kielloista huolimatta uskonut. Tukkapöllyt on sellaisia, että pikkuisen nipistää ja luunappi, että pikkuisen napsahtaa. Ei tarkoitus ole repiä hiuksia päästä tai aiheuttaa luunmurtumia. Mitään traumoja minulla ei ole, olen menestynyt hyvin elämässäni ja luotan omiin kykyihini, joten tekstisi ei oikein pidä paikkaansa. Samanlaisia esimerkkejä tuttavapiiristäni löytyy useita.

Kyllä näkee kaupassa lapsia, jotka huutavat esim. "oot tyhmä äiti kun et osta karkkia". No eipä ole tainnut kyseisillä lapsilla olla kunnon kasvatusta. Mutta toiset ihmiset eivät ymmärrä sitä eroa mikä on tukkapöllyllä ja hiuksista repimisella esim. Ärsyttää oikein tuollainen typeryys.

Hämmästyttävä psykologinen reaktio: Ajan mittaan fyysisesti kuritetut alkavat puolustella huonoa kohtelua ja tuntea ansainneensa sen. Sen sijaan, että he tunnistaisivat saamansa kohtelun huonoksi, he puolustavat vanhempiensa käytöstä. Kun heillä on omia lapsia, he tuntevat luonnollisesti näiden ansaitsevan samanlaista huonoa kohtelua. He uskovat kurituksen kasvattaneen heistä parempia kansalaisia ja saman keinon tepsivän heidän lapsiinsa.
        Monet kurittamalla kasvatetut vanhemmat toki tajuavat tuon kasvatusmenetelmän aikansa eläneeksi, mutta eivät todellakaan tiedä, mitä muuta tekisivät. He eivät tunne vaihtoehtoja.

Kysyn SINULTA; jos olisi jokin toinen yhtä hyvä tai jopa tehokkaampi keino, jossa ei käytettäisi pelottelua, käyttäisitkö sitä?

P.s. Lakiteksti ei tunne "tukkapöllysarjaa".

• oikeassa
        ovat aikansa eläneitä kirjoitti:

Miksi väen väkisin väität lasteni olevan rauhallisia? Jotta saisit paremmin oikeutuksen teoillesi? Lapseni eivät ole rauhallisia, mutteivät rauhattomiakaan. Tahtoa löytyy, enkä aioikaan sitä musertaa. Tietävät mitä tahtovat, mutta tietävät myös kuka päättää (=me vanhemmat)!

Vai kiltti ja sopeutuva.. Itse toivon, ettei lapsistani koskaan tule kilttejä ja sopeutuvia! Kasvatan heidät mieluummin myötätuntoisiksi ja yhteistyöhaluisiksi. Kiltti lapsikin kun tottelee sokeasti myös myöhemmin elämässään. (No, et SINÄ tietenkään.. ;o)) Se, että lapsi on kiltti ja sopeutuva ei poissulje fyysistä kuritusta. Monet ovat juuri siksi kilttejä ja sopeutuvaisia..
        Mutta kuten itse kirjoitit, jos sinulla on ollut "rakastava koti" se tarkoittaa ettei sinua ole läpsitty ja tukisteltu?

Kaikkeni tekisin minäkin jos lapseni meinaisi jäädä auton alle (kukapa vanhempi ei?). Mutta ei nyt ihan ensimmäisenä tulisi mieleen käydä tukkaan kiinni hengen pelastamiseksi.. (Ellei sitten lapsi ole "hiuskarvan varassa" ;o))
        Näin on täälläkin sattunut ja silloin kannan lapsen sisälle ja sanon, että loppu päivä leikitään sisällä. Sitten voidaan olla pidempään ulkona kun osaat varoa autoja.

En väitäkään ettei metodisi toimisi. Totta kai se toimii kun lapsi PELKÄÄ sinua! Mutta onko tässä nyt kyseessä päämäärä pyhittää keinot? Edelleen kysyn; jos olisi olemassa jokin toinen yhtä hyvä ja jopa tehokkaampi keino, jossa ei käytettäisi pelottelua, käyttäisitkö sitä?
        Kuinka paljon olet ottanut selvää muista vaihtoehdoista?

Joku päivä saatat huomata, että rauhaton poikasi ei enää piittaakaan tukisteluistasi. Kaivetaanko silloin remmi esiin?

ei tästä mitenkään saa sellaista käsitystä että hän jatkuvasti repisi hiuksista tms. mutta annat ymmärtää niin...itse 6 lapsen kasvattajana tiedän että lapsi ei kuole siihen jos joskus niin joutuu tekemään. Sen jälkeen on kylläkin juteltava miksi ja mitä tehdään ettei niin pääsisi käymään ja lapsilla itselläänkin on helpot ratkaisut ja ihan suoraan sanottuna heillä on levollinen olo kun he tietävät että se oli i pisteen päälle siis ei mitään pieksämistä tai repimistä (sekin on harkiten tehtävä ei sovi kaikille vaikka samasta sisarusparvesta onkin kysymys, koska jokainen on yksilö ja jokainen kokeilee eri tavoin rajojaan). En sano että se olisi ensi sijainen ratkaisdu vaan sanoisinko melkein viimeinen, mutta se todellakin tepsii...ja ole 24 v. tyttäreltäni kysynyt jälkeen päin millaisia traumoja hän sai? voitko kuvitella hän sanoi minun yrittäneen sillä hetkellä parhaimman tavan soveltaa ja että tiesi ainakin sen jälkeen miten paljon rakastin häntä ja että se puhdisti ilmaa ja lopuksi virnisti...luen kirjoja, mutten millään voi uskoa yhtä oikeaa tapaa vaan vanha hyvä rakkautta ja rajoja ja jos opettaa lapsensa OMALLA ESIMERKILLÄ PYYTÄMÄÄN ANTEEKSI se onkin jo saavutus lapsi näkee että hänen vanhempansa ovat myös erehtyväisiä ja oppii näin myös sovittelevan ja rakentavan elämän tyylin...näin minä vaan en kasvattanut kirjoista joskin luin niistä vinkkejä..

• opetettava jo lapsena pieniä
        Esko kirjoitti:

pettymyksiä ja siihen kuuluu että on asioita joista ei neuvotella. Onhan aikuisenakin sääntöjä ja niitä on noudatettava esim. liikennesäännöt jne. elämä nyt on vain sellaista ja voin kertoa että tyttärestäni tuli erinomainen nuori nainen, tekee työtä ja opiskelee vaikka saikin muutaman tukkapöllyn ja hän tiesi ettei sen yli enää ollut mahdollisuuksia ja hänelle ei jäänyt traumoja (olen kysynyt)...no tämä oli vain eräs tapa ei ainoa enkä kumoa mitä kirjoitit vaan lisään että elämän rikkaus säilyisi moninaisuuksineen, ei musta valkoisena.

• Noppa
        jo vastasi kirjoitti:

Vaikka tukistaminen kuinka "toimisi" käytännössä on se Suomen laissa kielletty. Joku tarpeeksi tilannetta katteltuaan voi soittaa paikalle poliisin ja sossun tarkistamaan tilanteen. Eikä satikutia saa soittaja vaan lapsen vanhemmat!

• joo
        oikeassa kirjoitti:

ei tästä mitenkään saa sellaista käsitystä että hän jatkuvasti repisi hiuksista tms. mutta annat ymmärtää niin...itse 6 lapsen kasvattajana tiedän että lapsi ei kuole siihen jos joskus niin joutuu tekemään. Sen jälkeen on kylläkin juteltava miksi ja mitä tehdään ettei niin pääsisi käymään ja lapsilla itselläänkin on helpot ratkaisut ja ihan suoraan sanottuna heillä on levollinen olo kun he tietävät että se oli i pisteen päälle siis ei mitään pieksämistä tai repimistä (sekin on harkiten tehtävä ei sovi kaikille vaikka samasta sisarusparvesta onkin kysymys, koska jokainen on yksilö ja jokainen kokeilee eri tavoin rajojaan). En sano että se olisi ensi sijainen ratkaisdu vaan sanoisinko melkein viimeinen, mutta se todellakin tepsii...ja ole 24 v. tyttäreltäni kysynyt jälkeen päin millaisia traumoja hän sai? voitko kuvitella hän sanoi minun yrittäneen sillä hetkellä parhaimman tavan soveltaa ja että tiesi ainakin sen jälkeen miten paljon rakastin häntä ja että se puhdisti ilmaa ja lopuksi virnisti...luen kirjoja, mutten millään voi uskoa yhtä oikeaa tapaa vaan vanha hyvä rakkautta ja rajoja ja jos opettaa lapsensa OMALLA ESIMERKILLÄ PYYTÄMÄÄN ANTEEKSI se onkin jo saavutus lapsi näkee että hänen vanhempansa ovat myös erehtyväisiä ja oppii näin myös sovittelevan ja rakentavan elämän tyylin...näin minä vaan en kasvattanut kirjoista joskin luin niistä vinkkejä..

"..tiedän että lapsi ei kuole siihen jos joskus niin (repisi hiuksista) joutuu tekemään."

Kuolemako vasta tekee asiasta vakavan?

• Nimetön
        joo kirjoitti:

"..tiedän että lapsi ei kuole siihen jos joskus niin (repisi hiuksista) joutuu tekemään."

Kuolemako vasta tekee asiasta vakavan?

hiuksista tai niskasvilloista...mutta olet niin sokeasti vain omaa mieltäsi asioista, ettet haluakaan nähdä mitään muuta...oikeasti olisi kamalaa olla lapsesi heidän itsetuntonsa ei voi olla vahva noin erehtymättömän ihmisen hoitaessa ja mikä PARASTA EN OLE LAPSESI...

• joo-o
        Nimetön kirjoitti:

hiuksista tai niskasvilloista...mutta olet niin sokeasti vain omaa mieltäsi asioista, ettet haluakaan nähdä mitään muuta...oikeasti olisi kamalaa olla lapsesi heidän itsetuntonsa ei voi olla vahva noin erehtymättömän ihmisen hoitaessa ja mikä PARASTA EN OLE LAPSESI...

"ei tästä mitenkään saa sellaista käsitystä että hän jatkuvasti repisi hiuksista tms. mutta annat ymmärtää niin...itse 6 lapsen kasvattajana tiedän että lapsi ei kuole siihen jos joskus niin joutuu tekemään."

Tässä lauseesi. Luen sen niin kuin kirjoitit. Jos ensin puhut tukasta repimisestä ja sitten kirjoitat "lapsi ei kuole siihen jos joskus niin joutuu tekemään." , niin mitähän tästä voi lukutaitoinen ymmärtää?
        Ja pysytäänpäs nyt asiassa, kysyn uudelleen;
        Sekö on mittari, että jos lapsi ei KUOLE nipistämiseen, niin asia ok? Lievemmistä vaikutuksista viis..? Vaikutuksilla en tarkoita välttämättä mitään negatiivistä pelkästään, vaan sitä, että ilman (säännöllistä tai rajua) fyysistä kuritusta kasvaneet voivat SAADA enemmän!

Siinä olet oikeassa, että olen tiukasti sitä mieltä, että lapsen kasvatus ilman FYYSISTÄ KURITUSTA onnistuu ja on tätä päivää! Siitä en aio antaa senttiäkään periksi.
        En voi sille mitään, ettet sinä osaa niitä tapoja, joilla lapsi on yhteistyökykyinen ilman kiinni käymistä, mutta älä siitä tuohtuneena ala tekemään minusta erehtymätöntä. Jos olisit lukenut, tietäisit minun monta kertaa kirjoittaneen, että minäkin teen virheitä. Niin tekevät myös lapset, eikä meillä saa kumpikaan (aikuiset tai lapset)läpsyjä tai tukisteluja virheistään!
        Mutta nyt puhuttiinkin fyysisestä kurittamisesta ja siinä voin hyvällä omalla tunnolla sanoa olevani erehtymätön! Tarkoittaen, että en käy käsiksi pienempiini!

"En ole lapsesi.." Niin, mitähän tämä nyt? Oletko sitten itse vielä lapsi, vai? Hedelmällisyysiän puitteissa, minun ei olisi olla mahdollista edes äiti yli 16-vuotiaalle..

• Lärare

...mielestänsä kasvatusalan ammattilaisia ja muut ovat väärässä. Ja loukkaantuminen kasvatusmallien kyseenalaistamisessa on todella herkkää. Tähän voi vaan sanoa, että "ei se vielä tee huippukuskia, että omistaa auton". Ja alkuperäiseen viestiin vapaasta kasvatuksesta sen verran, että ihmettelen kovasti sen puolustajia (siis täysin vapaan). Ei lapsi ja nuori osaa tehdä havaintoja ja toimia niiden pohjalta ilman ohjausta.

• kuri kunniaan

NÄMÄ NS.VAPAAN KASVATUKSEN HEDELMÄT OVAT SUURIA YHTEISKUNNAN MÄTÄPAISEITA.PAIKKOJEN RIKKOJIA,HÄIRIKÖITÄ LISTASTA TULISI PIRUN PITKÄ JOS KAIKKI LUETTELISI,NE OLISI LIKVIDOITAVA KAIKKI YHTEISKUNTAA PILAAMASTA.

• VIRHE

OTSIKON PITI OLLA VAPAAN KASVATUKSEN...SORI

• ...
        VIRHE kirjoitti:

OTSIKON PITI OLLA VAPAAN KASVATUKSEN...SORI

No olipa teksissäsi muitakin virheitä..
        (Pitikö asiasi muuten HUUTAA?)

Oletko lukenut tämän viestiketjun aloituskirjeen tai muita kirjoituksia joissa kerrottu mitä vapaa kasvatus on? Teitä tietämättömiä sitten tuntuu riittävän ja pukkaavan tänne koko ajan.. Puhutte kasvattamattomuudesta ja käytätte siitä nimitystä vapaa kasvatus.
        Ja tiedoksesi, että ihan yhtä vaarallista kuin on kasvattamattomuus on pelkoon perustuva kasvatustapa (ruumiillinen kuritus, alistaminen jne.). Eiköhän molemmanlaiset kasvatustavat altista lapsen erilaisille häiriötekijöille??

• kuri kunniaan
        ... kirjoitti:

No olipa teksissäsi muitakin virheitä..
        (Pitikö asiasi muuten HUUTAA?)

Oletko lukenut tämän viestiketjun aloituskirjeen tai muita kirjoituksia joissa kerrottu mitä vapaa kasvatus on? Teitä tietämättömiä sitten tuntuu riittävän ja pukkaavan tänne koko ajan.. Puhutte kasvattamattomuudesta ja käytätte siitä nimitystä vapaa kasvatus.
        Ja tiedoksesi, että ihan yhtä vaarallista kuin on kasvattamattomuus on pelkoon perustuva kasvatustapa (ruumiillinen kuritus, alistaminen jne.). Eiköhän molemmanlaiset kasvatustavat altista lapsen erilaisille häiriötekijöille??

me 50-luvulla syntyneet,emme voi kuin kauhulla katsella miten nykynuoriso temmeltää.ei kuria kotona,ei koulussa,kaikki auktoriteetit ovat hukassa ja näitä pitäisi vielä silittää päästä.ihmettelen miksi Suomesta on lakkautettu tyystin kovan kurin koulukodit?uskon että tässä ajassa niille olisi kysyntää.Nämä räkivät ja haistattelevat yhteiskunnan toivot pitäisi pian asettaa ruotuun.Kunnon kuri takaisin sillä se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa se on totuus joka ei koskaan kuole.

• tinttinen-5
        kuri kunniaan kirjoitti:

me 50-luvulla syntyneet,emme voi kuin kauhulla katsella miten nykynuoriso temmeltää.ei kuria kotona,ei koulussa,kaikki auktoriteetit ovat hukassa ja näitä pitäisi vielä silittää päästä.ihmettelen miksi Suomesta on lakkautettu tyystin kovan kurin koulukodit?uskon että tässä ajassa niille olisi kysyntää.Nämä räkivät ja haistattelevat yhteiskunnan toivot pitäisi pian asettaa ruotuun.Kunnon kuri takaisin sillä se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa se on totuus joka ei koskaan kuole.

miesopettaja jäi ensin vuodeksi jonkinsortin toipumisvapaalle kun oli täysin loppuunpalanut näitten alaluokkalaisten kanssa. Jututettuani koulun keittäjää hän kertoi erilaisista tilanteista mitä koululla oli sattunut. Moni haistatteli suoraan opettajalle ja uhosi: et sä mua kuule määrää, mee vit***n.
        Tuon toipumisvuoden jälkeen mies vaihtoi kokonaan alaa. Ei halunnut enää opettajana jatkaa. Muistan koulun eri juhlista tuon mukavan miehen joka aina jaksoi nähdä lapsissa hyvää.

Oma mielipiteeni on se että noita alaluokkalaisia ei millään saatu kuriin koska kotona olivat saaneet melko vapaan kasvatuksen ja siksi he eivät kunnioittaneet auktoriteettiä. Minusta lapselle pitäisi jo kotona opettaa että koulussa totellaan opettajaa eikä haistatella. Mutta jokainen taaplaa tyylillään ja puolustelee omaa kasvatustyyliään (tai oikeastaan kasvattamattomuutta).

Kyllä minäkin olen sitä mieltä että kuria pitää kouluisssa olla.

• Yhteistyö kunniaan
        kuri kunniaan kirjoitti:

Oletpas sitten viisas kun kaikki ammattikasvattajatkin ihan päinvastaista opettavat!

Tässäpä muutama kysymys, ole hyvä ja VASTAA:

1)Montako kasvatusopasta olet lukenut? (Viisas ihminen myöntää rajallisuutensa ja avoimin sekä kriittisin mielin avartaa näkemyksiään opiskelemalla. Käytäntöön voi oppimaansa soveltaa tarvittavissa määrin, ei sokeasti muttei myöskään itsepintaisesti kuvitellen olevansa viisain kasvattaja.)

2) Jos olisi olemassa yhtä hyvä tai jopa tehokkaampi vaihtoehtoinen kasvatustapa, joka ei perustu PELKOON kasvatuskeinona (esim. vitsan tuhlaajat) käyttäisitkö sitä? (Sellaisia on olemassa, vaikkeivat edelleenkään kaikki ole niitä tiedostaneet)

3) Luuletko, että esim. lastenkodeissa lapsia, joilla vanhempiensa turmeluksen seurauksena on pahoja käyttäytymishäiriöitä, pahoinpidellään? (Siellä työskennelleenä voin kertoa, että sinne tulleista lapsista vain harvat ovat säästyneet vitsalta kotonaan, mutta lastenkodissa sitä ei harrasteta, olemmehan sivistyneitä 2000-lukulaisia, ja siitä huolimatta henkilökunta saa lapset "ruotuun".)

4) Luitko tällä palstalla olleen kirjoituksen "Keinoja kurinpitoon"?
        (Siinä on selkeästi kuvattu pelkoon perustuvien kasvatuskeinojen tuhoisuus)

5) Olisitko itse valmis ottamaan selkäsaunan tehtyäsi virheen? (Niinpä arvelenkin, miksi siis pieni lapsi pitäisi siihen alistaa?)

6) Käytkö myös isompiesi kimppuun vai ainoastaan pienempien ja heikompien? (Viha on pelkoa suurimmaksi osaksi. Vanhempi kasvattaa pelolla, koska hänetkin luultavammin on kasvatettu pelolla tai hän ei osaa muuta. Väkivalta synnyttää väkivaltaa.)

7) Ajatteletko, että lasten pitäisi olla kilttejä, enkeleitä ja robotteja? (Lapsella on oikeus omaan tahtoon ja tunteiden ilmaisuun kuten sinullakin. Yhteistyökykyinen (ei kiltti) lapsi tietää kyllä sinun olevan pomo jos olet osannut oikein häntä kohdella)

Ja vielä: Maailma muuttuu, hyvä 50-lukulainen! Joskus aikoinaan oli ihan tavallista jopa pahoinpidellä lapsi murtaakseen tämän tahdon, mutta kukapa enää sellaista hyväksyy?
        Omassa lapsuudessasi vitsa auttoi vanhempia pysymään niskan päällä ja hallitsemaan lapsiaan. Nykyisin sekä vanhemmat että lapset ovat viisaampia eivätkä tälläiset pelkoon perustuvat kasvatuskeinot toimi. Niillä on päinvastainen vaikutus ja se mikä alkaa pienestä tukistuksesta on lopulta kunnon selkäsauna päivittäin..

OLETAN, ETTÄ OLET KANSSANI SAMAA MIELTÄ MIKÄLI ET VASTAA KYSYMYKSIINI JA PERUSTELE VASTAUKSIASI.

• myönteinen kasvattaja
        tinttinen-5 kirjoitti:

miesopettaja jäi ensin vuodeksi jonkinsortin toipumisvapaalle kun oli täysin loppuunpalanut näitten alaluokkalaisten kanssa. Jututettuani koulun keittäjää hän kertoi erilaisista tilanteista mitä koululla oli sattunut. Moni haistatteli suoraan opettajalle ja uhosi: et sä mua kuule määrää, mee vit***n.
        Tuon toipumisvuoden jälkeen mies vaihtoi kokonaan alaa. Ei halunnut enää opettajana jatkaa. Muistan koulun eri juhlista tuon mukavan miehen joka aina jaksoi nähdä lapsissa hyvää.

Oma mielipiteeni on se että noita alaluokkalaisia ei millään saatu kuriin koska kotona olivat saaneet melko vapaan kasvatuksen ja siksi he eivät kunnioittaneet auktoriteettiä. Minusta lapselle pitäisi jo kotona opettaa että koulussa totellaan opettajaa eikä haistatella. Mutta jokainen taaplaa tyylillään ja puolustelee omaa kasvatustyyliään (tai oikeastaan kasvattamattomuutta).

Kyllä minäkin olen sitä mieltä että kuria pitää kouluisssa olla.

Enpä tiedä kuka täällä on väittänyt ettei kuria saisi olla..? Kyse on ollut FYYSISESTÄ kurituksesta! Sille alistuneet lapset ovat aivan yhtä suuressa vaarassa joutua hakoteille kuin ilman kasvatusta olleet lapset! Voitko siis varmuudella sanoa, olivatko kertomasi koulun oppilaat jääneet vaille kasvatusta kokonaan vai olivatko saaneet turpaansa säännöllisesti?
        En ymmärrä miksi leimataan kasvattamattomuuden kannattajaksi jos ei hyväksi FYYSISTÄ KURITUSTA??
        Minä kuulun siihen suureen kasvattajajoukkoon, joka kulkee kultaista keskitietä; en satuta lastani, mutta asetan siitä huolimatta rajat ja pidän huolen, että niitä noudatetaan.
        Minunkin mielestäni tarinasi oli todella surullinen ja huonosti käyttäytyvien lasten vanhemmilla oli todellakin vaikeuksia kasvatuksen tai kasvattamattomuutensa kanssa. Mutta siihen ei auta sen paremmin vitsa kuin välinpitämättömyys! Siitä välistä kun löytyy kultainen ja tehokkain tie!!! Toivottavasti loputkin hakoteillä olevat kasvattajat voisivat sen tien löytää. Tämä toki vaatii etsiskelyä ja vaivannäköä sekä TAHTOA kasvattaa lapsistaan omilla aivoillaan ajattelevia, luovia, yhteistyökykyisiä, itsevarmoja, rakastavia ja myötätuntoisia. He kunnioittavat muita ihmisiä koska se tuntuu hyvältä, eivät pelosta. Miksi evätä tämä kaikki omalta lapseltaan välinpitämättömyyttään ja itsekkyyttään tai fyysisen kurituksen keinoin?

• Mimmin äiti
        Yhteistyö kunniaan kirjoitti:

Oletpas sitten viisas kun kaikki ammattikasvattajatkin ihan päinvastaista opettavat!

1)Montako kasvatusopasta olet lukenut? (Viisas ihminen myöntää rajallisuutensa ja avoimin sekä kriittisin mielin avartaa näkemyksiään opiskelemalla. Käytäntöön voi oppimaansa soveltaa tarvittavissa määrin, ei sokeasti muttei myöskään itsepintaisesti kuvitellen olevansa viisain kasvattaja.)

2) Jos olisi olemassa yhtä hyvä tai jopa tehokkaampi vaihtoehtoinen kasvatustapa, joka ei perustu PELKOON kasvatuskeinona (esim. vitsan tuhlaajat) käyttäisitkö sitä? (Sellaisia on olemassa, vaikkeivat edelleenkään kaikki ole niitä tiedostaneet)

3) Luuletko, että esim. lastenkodeissa lapsia, joilla vanhempiensa turmeluksen seurauksena on pahoja käyttäytymishäiriöitä, pahoinpidellään? (Siellä työskennelleenä voin kertoa, että sinne tulleista lapsista vain harvat ovat säästyneet vitsalta kotonaan, mutta lastenkodissa sitä ei harrasteta, olemmehan sivistyneitä 2000-lukulaisia, ja siitä huolimatta henkilökunta saa lapset "ruotuun".)

5) Olisitko itse valmis ottamaan selkäsaunan tehtyäsi virheen? (Niinpä arvelenkin, miksi siis pieni lapsi pitäisi siihen alistaa?)

6) Käytkö myös isompiesi kimppuun vai ainoastaan pienempien ja heikompien? (Viha on pelkoa suurimmaksi osaksi. Vanhempi kasvattaa pelolla, koska hänetkin luultavammin on kasvatettu pelolla tai hän ei osaa muuta. Väkivalta synnyttää väkivaltaa.)

7) Ajatteletko, että lasten pitäisi olla kilttejä, enkeleitä ja robotteja? (Lapsella on oikeus omaan tahtoon ja tunteiden ilmaisuun kuten sinullakin. Yhteistyökykyinen (ei kiltti) lapsi tietää kyllä sinun olevan pomo jos olet osannut oikein häntä kohdella)

Ja vielä: Maailma muuttuu, hyvä 50-lukulainen! Joskus aikoinaan oli ihan tavallista jopa pahoinpidellä lapsi murtaakseen tämän tahdon, mutta kukapa enää sellaista hyväksyy?
        Omassa lapsuudessasi vitsa auttoi vanhempia pysymään niskan päällä ja hallitsemaan lapsiaan. Nykyisin sekä vanhemmat että lapset ovat viisaampia eivätkä tälläiset pelkoon perustuvat kasvatuskeinot toimi. Niillä on päinvastainen vaikutus ja se mikä alkaa pienestä tukistuksesta on lopulta kunnon selkäsauna päivittäin..

OLETAN, ETTÄ OLET KANSSANI SAMAA MIELTÄ MIKÄLI ET VASTAA KYSYMYKSIINI JA PERUSTELE VASTAUKSIASI.

"Nykyisin sekä vanhemmat että lapset ovat viisaampia eivätkä tälläiset pelkoon perustuvat kasvatuskeinot toimi. Niillä on päinvastainen vaikutus ja se mikä alkaa pienestä tukistuksesta on lopulta kunnon selkäsauna päivittäin.. "

En kuitenkaan ole kanssasi samaa mieltä nykyvanhempien erinomaisuudesta, koska olen hyvin läheltä seurannut (lasteni kavereita) muutamien perheiden elämänmenoa. Pienestä pitäen on kasvatettu kertoen ja selittäen, mitään kunnon rajoja ei kuitenkaan ole ollut, koska lapset eivät yksinkertaisesti totelleet vanhempiaan. Näin siis tapahtui, koska ilman fyysistä kuritusta yritettiin sisaruksia kasvattaa. Nyt tuo 16-vuotias isosisko on raskaana ja hänen 13-vuotiaalla pikkusiskollaan on ollut lukuisia seksisuhteita. Äiti vaan mullekin totesi: En mä voi mitään sille jos tuollaista harrastavat, enhän mä pysty niitä lapsia vahtimaan. Kyllähän se luonto tikanpojan puuhun vetää.

Itse en tälläistä kuitenkaan hyväksy ja mikäli tarvetta on, turvaudun myös fyysiseen kuritukseen. Vielä ei ole ollut tarvetta, mutta jos sellainen tilanne tulee en epäröi.

• suoraan puhuen
        Mimmin äiti kirjoitti:

"Nykyisin sekä vanhemmat että lapset ovat viisaampia eivätkä tälläiset pelkoon perustuvat kasvatuskeinot toimi. Niillä on päinvastainen vaikutus ja se mikä alkaa pienestä tukistuksesta on lopulta kunnon selkäsauna päivittäin.. "

En kuitenkaan ole kanssasi samaa mieltä nykyvanhempien erinomaisuudesta, koska olen hyvin läheltä seurannut (lasteni kavereita) muutamien perheiden elämänmenoa. Pienestä pitäen on kasvatettu kertoen ja selittäen, mitään kunnon rajoja ei kuitenkaan ole ollut, koska lapset eivät yksinkertaisesti totelleet vanhempiaan. Näin siis tapahtui, koska ilman fyysistä kuritusta yritettiin sisaruksia kasvattaa. Nyt tuo 16-vuotias isosisko on raskaana ja hänen 13-vuotiaalla pikkusiskollaan on ollut lukuisia seksisuhteita. Äiti vaan mullekin totesi: En mä voi mitään sille jos tuollaista harrastavat, enhän mä pysty niitä lapsia vahtimaan. Kyllähän se luonto tikanpojan puuhun vetää.

Itse en tälläistä kuitenkaan hyväksy ja mikäli tarvetta on, turvaudun myös fyysiseen kuritukseen. Vielä ei ole ollut tarvetta, mutta jos sellainen tilanne tulee en epäröi.

Tarkoitus ei ollut yleistää.. Ymmärrät varmaan kuitenkin itsekin, että keskuudestamme löytyy sekä pahoinpitelijöitä sekä välinpitämättömiä kasvattajia.. Väitän kuitenkin, että suurin osa kasvattajista kulkee keskitietä välttäen molemmat tuhoisat tavat.
        Mielestäni en myöskään sanonut nykyvanhempia erinomaisiksi, vaan tarkoitin maailman muuttuneen ja kehitystä tapahtuneen sillä saralla ettei älykäs nykyihminen enää vahingoita heikompaansa tai perusta kasvatustaan pelotteluun. Siis suurin osa kasvattajista..

PYSTYTKÖ SINÄ VASTAAMAAN KYSYMYKSIINI?

• taas kerran
        Mimmin äiti kirjoitti:

puolison ottaa sua tukasta kiinni ja pyöräyttää päätäsi pari kertaa ympäri ja /tai anna hänen antaa sulle luunappi kun yrität ottaa lisää pullaa kahvipöydästä tai läpsiä sua takapuolelle, kun et tottele>tee, mitä HÄN haluaa.
        Jopa olet virkavaltaa huutamassa avuksi.

• ymmärtämään asiaa
        taas kerran kirjoitti:

puolison ottaa sua tukasta kiinni ja pyöräyttää päätäsi pari kertaa ympäri ja /tai anna hänen antaa sulle luunappi kun yrität ottaa lisää pullaa kahvipöydästä tai läpsiä sua takapuolelle, kun et tottele>tee, mitä HÄN haluaa.
        Jopa olet virkavaltaa huutamassa avuksi.

hiukan paremmin. Hyvin sanottu! Lapsi on pieni ihmisyksilö, ei vanhempien omaisuutta, jota voi käsitellä kuin jotain elotonta tavaraa. Vie aikansa kai, ennenkuin lapsen saa ymmärtämään, että vaikka he ovat oman maailmansa keskipiste, niin on kukin omansa, ja kaikkien täytyy oppia elämään osittain toistensa maailmoissa. Toisten oikeuksien kunnioittamista oppii kai vain jos on oppinut kunnioittamaan omiakin oikeuksiaan. Ei se ole itsekkyyttä, se on sitä, että näkee meidän kaikkien tasa-arvoisuuden.

Ja niin, minun ensimmäinen lapseni ei vielä ole syntynyt, ja pidän kädet ristissä ja toivon, että osaan olla hyvä äiti sitten kun se aika tulee - pian.

Minun äitini löi ja nöyryytti ja kertoi moneen otteeseen, että me lapset olimme pilanneet hänen elämänsä. Yritän katkaista sen ketjun, oli se miten vaikeaa tahansa. Jokainen on loppujen lopuksi vastuussa omasta elämästään, mutta kyllä me voimme lapsiamme aika pitkälle varmaan auttaa, kunhan olemme ensin itse oppineet:)

• Sydämen sivistystäkö sinull...
        Yhteistyö kunniaan kirjoitti:

..tyranni huomaan ja aina oikeassa!
        Miten sinun kanssasi oletat voivan keskustella kun jo täälläkin määräät toisia vastaan kysymyksiisi oletuksinesi.
        Vastaa ole hyvä niihin ensin itse perusteluineen.

OLETAN OLEVANI OIKEASSA JOS OLET HILJAA!

• Besservisser ;o)
        Sydämen sivistystäkö sinull... kirjoitti:

..tyranni huomaan ja aina oikeassa!
        Miten sinun kanssasi oletat voivan keskustella kun jo täälläkin määräät toisia vastaan kysymyksiisi oletuksinesi.
        Vastaa ole hyvä niihin ensin itse perusteluineen.

OLETAN OLEVANI OIKEASSA JOS OLET HILJAA!

Aina oikeassa? Perustelusi? Perustuuko kenties huonoon omatuntoosi..? ;o)

Vastaukseni kysymyksiini:

1)Montako kasvatusopasta olet lukenut? Lähiaikoina 3, opiskeluaikoina useampia.

2) Jos olisi olemassa yhtä hyvä tai jopa tehokkaampi vaihtoehtoinen kasvatustapa, joka ei perustu PELKOON kasvatuskeinona (esim. vitsan tuhlaajat) käyttäisitkö sitä? Kyllä ja käytän.

3) Luuletko, että esim. lastenkodeissa lapsia, joilla vanhempiensa turmeluksen seurauksena on pahoja käyttäytymishäiriöitä, pahoinpidellään? Ei TIEDÄN siellä työskennelleenä, että lapset saadaan "kuriin" ilman tukkapöllyjä ja läpsäyttelyjä. Nuorten osastolla olleetkin ovat joskus olleet lapsia ja heitä silloin ainakin pahoinpidelty suurinta osaa.

Kyllä. :o) ASIAA!

EN. Tänään tein virheen, olin suorastaan typerä. Ajoimme kauppaan koko perheen voimin, minä ratissa. Ylitimme junaradan ja katsoin huonosti vartioimattomassa risteyksessä, juna vihelsi noin 15sekuntia meidän jälkeemme. Kyllä sätin itseäni ja olin kauhusta kankeana. Mitä teki mieheni? Oliskohan pitänyt antaa selkäsauna? Ei, hän lohdutti, että paha juttu, mutta sattuuhan noita virheitä itse kullekin. Kun seuraavaksi tulen risteykseen, muistan varmasti tarkkaan junan tulon katsoa.

6) Käytkö myös isompiesi kimppuun vai ainoastaan pienempien ja heikompien? Ei kumpikaan.

7) Ajatteletko, että lasten pitäisi olla kilttejä, enkeleitä ja robotteja? Lapsella on oikeus omaan tahtoon ja tunteiden ilmaisuun kuten minullakin. Yhteistyökykyinen (ei kiltti) lapsi tietää kyllä sinun olevan pomo kun olen häntä oikein kohdellut.

• Se edellinen kysyjä
        Besservisser ;o) kirjoitti:

Aina oikeassa? Perustelusi? Perustuuko kenties huonoon omatuntoosi..? ;o)

Vastaukseni kysymyksiini:

1)Montako kasvatusopasta olet lukenut? Lähiaikoina 3, opiskeluaikoina useampia.

2) Jos olisi olemassa yhtä hyvä tai jopa tehokkaampi vaihtoehtoinen kasvatustapa, joka ei perustu PELKOON kasvatuskeinona (esim. vitsan tuhlaajat) käyttäisitkö sitä? Kyllä ja käytän.

3) Luuletko, että esim. lastenkodeissa lapsia, joilla vanhempiensa turmeluksen seurauksena on pahoja käyttäytymishäiriöitä, pahoinpidellään? Ei TIEDÄN siellä työskennelleenä, että lapset saadaan "kuriin" ilman tukkapöllyjä ja läpsäyttelyjä. Nuorten osastolla olleetkin ovat joskus olleet lapsia ja heitä silloin ainakin pahoinpidelty suurinta osaa.

Kyllä. :o) ASIAA!

EN. Tänään tein virheen, olin suorastaan typerä. Ajoimme kauppaan koko perheen voimin, minä ratissa. Ylitimme junaradan ja katsoin huonosti vartioimattomassa risteyksessä, juna vihelsi noin 15sekuntia meidän jälkeemme. Kyllä sätin itseäni ja olin kauhusta kankeana. Mitä teki mieheni? Oliskohan pitänyt antaa selkäsauna? Ei, hän lohdutti, että paha juttu, mutta sattuuhan noita virheitä itse kullekin. Kun seuraavaksi tulen risteykseen, muistan varmasti tarkkaan junan tulon katsoa.

6) Käytkö myös isompiesi kimppuun vai ainoastaan pienempien ja heikompien? Ei kumpikaan.

7) Ajatteletko, että lasten pitäisi olla kilttejä, enkeleitä ja robotteja? Lapsella on oikeus omaan tahtoon ja tunteiden ilmaisuun kuten minullakin. Yhteistyökykyinen (ei kiltti) lapsi tietää kyllä sinun olevan pomo kun olen häntä oikein kohdellut.

... ja muista,ettet kasvata lapsiasi niin voimakkaasti ylikäytävän kohdalla kuin tänään teit,vaan näytät heille etukäteen kertomalla havainnolisesti,miten ei saa tehdä!

Seuraavaksi luettavaksi voisit ottaa liikennesäännöt ja merkit kerrata. Älä opettele ulkoa aikatauluja,Se tapa on tuhoisa. :)

Ennen naimisiinmenoa minulla oli kuusi erilaista teoriaa lastenkasvatuksesta.
        Nyt minulla on kuusi lasta eikä yhtään teoriaa.

Jumala ei voi olla kaikkialla,siksi hän loi äidin.

Hyvää kesää sinulle.Kiitos kirjoittelemisiin.

• ..siteeraat
        Se edellinen kysyjä kirjoitti:

... ja muista,ettet kasvata lapsiasi niin voimakkaasti ylikäytävän kohdalla kuin tänään teit,vaan näytät heille etukäteen kertomalla havainnolisesti,miten ei saa tehdä!

Seuraavaksi luettavaksi voisit ottaa liikennesäännöt ja merkit kerrata. Älä opettele ulkoa aikatauluja,Se tapa on tuhoisa. :)

..toisia, ole hyvä ja käytä heittomerkkejä.

• ohikiitäjä
        Se edellinen kysyjä kirjoitti:

"Seuraavaksi luettavaksi voisit ottaa liikennesäännöt ja merkit kerrata. Älä opettele ulkoa aikatauluja,Se tapa on tuhoisa"

Tässä tyypillinen alistava kasvatustapa. Vaikka olisi virheen tehnyt henkilö jo itsekin oivaltanut, missä meni vikaan ja olisi siitä pahoillaan, pitää alistajan jatkaa neuvojaan (jotka jo selviä virheentekijällekin) ja nalkutustaan..

Puettu ehkä humoristiseen muotoon, mutta tarkoitus paistoi läpi..

• Kasvi

Vapaa kasvatus tarkoittaa sitä, että et osallistu kasvatukseen. Tarhat, koulut ja muut ihmiset opettavat penskoja kaikissa asioissa ja muokkaavat tämän persoonallisuuden piirteet.
      Helpoin vaihtoehto penskojen kasvatuksessa.

• sellainen kasvatus

Eihän se toimi että jättää lasten kasvatuksen koulun ym. ammattikasvattajien harteille. Sellainen "vapaa kasvatus" on heitteillejättöä.

Uskon että suurin osa ihmisistä osaa ja haluaa kasvattaa lapsensa oikein, mutta poikkeuksiakin on. Kyllä lapsen täytyy voida edes tarttua kiinni jos se juoksemassa auton alle tai haistettelemassa. Aika usein silkkaa mukavuudenhalua ja piittaamattomuutta myös puolustellaan selittämällä stä "vapaaksi kasvatukseksi". Kyllä minua tympäisee nähdä kun pojat tulee esim. uimahallissa saunaan uikkarit jalassa ja kun niille huomauttaa siitä, niin heti homottelevat. En halua elää maailmassa jossa on ihan mun subjektiivinen oikeus ajaa missä tahansa niin lujaa kuin huvittaa, noudattaa liikennesääntöjä jos olen sillä tuulella ja puhua kännykkään luennolla, kirkossa, konsertissa ja elokuvissa. Mitä siitä tulee jos vastuu on aina jonkun muun. Jos ajan kännissä kavereiden kanssa ylinopeutta ilman turvavöitä ja kolari tulee ja henki lähtee, niin heti ollaan syyttämässä tien huonoa kuntoa.

• ja rakkautta

Tänä päivänä näen paljon ns. rajattomasti kasvaneita lapsia. Vietetään ns.laatuaikaa lapsen kanssa eli onko tämä laatu sitä että lapselle ostetaan ties mitä juttuja leluista herkkuihín harva se päivä, jotta lapsen kasvoilla loistaisi ikuinen hymy? Tai että lapsen kanssa ravataan stressin partaalla ties missä Serenoissa ja harrastuksissa...toki tätä asiaa täytyy pohtia lapsen ikä huomioiden. Jos lapsi itkee, onko se leima huonosta vanhemmuudesta? Päinvastoin. Lapsilleen avoimesti, reilusti ja tietysti oikeudenmukaisesti rajoja asettavat vanhemmat ovat tänä päivänä harvassa.
      Vapaa kasvatus on minusta toinen nimi vanhempien omalle laiskuudelle asettaa rajoja lapselle tai heille jotka pelkäävät egonsa rapistumista jos lapsi itkee esim. kaupassa...Miettikääpä näitä rajattomia lapsia sitten murrosiässä..kun enää ei riitä se pikkuauto Tiimarista.
      Vapaa kasvatus on enemmänkin mielestäni havaittavissa montessori-menetelmässä jossa lapsi itse on aktiivinen oppija, esim.palapeliä tehdessään, mutta vapaa kasvatus rajojen asettamisessa ei kuulu tähän asiaan ollenkaan, lapsen voi toki itse antaa miettiä onko jokin asia oikein vai väärin, mutta vastuu päätöksistä on vanhemmilla, ei ole lapsen tehtävä miettiä mitä kulloinkin syödään tai mihin aikaan lähdetään leikkipuistosta kotiin..se maalaisjärki on kadonnut niin monilta vanhemmilta???

• tarkoittaa

J. Rousseau oli ensimmäisiä kasvatustieteilijöitä, jotka toivat kasvatukseen mukaan lapsen oman näkökulman. Myöhemmin A.S Neill sovelsi Summerhill koulussaan vapaan kasvatuksen oppeja ja tuloksia kokeilusta voi lukea kyseisen herran Summerhill nimisestä kirjasta. Alla on joku artikkeli aiheesta.

Suomen Kuvalehti, 3.6.1987
      Summerhill elää!

Teksti: Tapani Lausti

Kuvat: Esa Koivio

Summerhillin koulu Leistonissa, Itä-Englannissa, oli 60-luvulla vapaamielisen kasvatuksen symboli. Suomenkin radikaalit kirjoittivat artikkeleita sen periaatteista. Koulun perustajan ja pitkäaikaisen johtajan A.S. Neillin kirjoja suomennettiin ja niitä luettiin ahkerasti. Monille 60-luvun vapaudenhenkisille radikaaleille Neill oli yhtä tärkeä kuin Bertrand Russell, Herbert Marcuse ja Noam Chomsky.

Mutta Summerhill ei ollut 60-luvun tuote. Neill perusti sen jo 20-luvulla. Eikä se kuollut 60-luvun aatteiden menetettyä otettaan uusista sukupolvista. Summerhill elää ja on voimissaan. Tänä päivänä voidaan jopa puhua sen uudesta tulemisesta. Summerhillistä puhutaan taas maailmalla.

Amy Readhead katselee lähellä leikkiviä lapsia ja toteaa: "Tämä on onnellinen koulu. Joskus haluaisin ottaa vuorostani koulun johtooni, kun äiti siirtyy eläkkeelle."

Amy Readhead on 14-vuotias. Hän on A.S. Neillin tyttärentytär. Hänen äitinsä Zoe Neill Readhead on vetänyt koulua parin viime vuoden ajan. Hän otti tehtävän vastaan äidiltään, Ena Neilliltä, vuonna 1975 kuolleen A.S. Neillin leskeltä.

Zoe Readheadin johdossa Summerhill soveltaa täsmälleen samoja periaatteita kuin Neillin omalla kaudella. Oppilaiden ei ole pakko osallistua oppitunteihin. He voivat mennä ja tulla halunsa mukaan. Jos opiskelu ei maita, he voivat vapaasti paneutua harrastuksiinsa tai vain kuljeskella koulun kauniissa ympäristössä.

Summerhillissä ei kasvateta lapsia. Heidän annetaan kasvaa.

A.S. Neill ei koskaan voinut ymmärtää, miksi opettajien on niin vaikea antaa lasten kasvaa ja kehittyä omalla luontaisella vauhdillaan. Hän oli ylpeä oppilaista, jotka oli erotettu kuuluisista kouluista vaikkapa näpistelyn vuoksi, mutta jotka Summerhillistä lähtiessään olivat rehellisiä ihmisiä.

Neill uskoi, että vapaus parantaa.

Summerhillin tämänpäiväiseen henkilökuntaan kuuluva 26-vuotias Jim Mullins kiteyttää koulun hengen näin: "Summerhill osoittaa, että lapsuus voi olla nautinnollista."

Mullins on yksi kolmesta ns. talonvanhemmasta. He eivät ole opettajia. He ovat lapsille eräänlaisia sijaisvanhempia.

Jim opiskelee psykologiaa kuten myös toinen talonvanhempi Jane Wallace, hänkin 26-vuotias. Jane sanoo psykologian opiskelijoiden keskuudessa esiintyvän jonkin verran kiinnostusta Summerhillin periaatteita kohtaan. Hän sanoo, että ulkopuolisten näyttää kuitenkin olevan vaikea ymmärtää näitä periaatteita.

Talonvanhempien huoneet sijaitsevat punatiilisen päärakennuksen toisessa kerroksessa. Saman kerroksen käytävien molemmilla puolilla on oppilaiden huoneita, joissa asuu yleensä neljä lasta yhdessä.

Huoneiden siisteyden taso ei varmaankaan tyydyttäisi armeijan vääpeliä, mutta eivät ne sotkuisia ole. Useissa huoneissa oleskeli lapsia, jotka eivät sillä hetkellä osallistuneet oppitunteihin.

Madalynne Craske on 13-vuotias eloisan tuntuinen tyttö Pohjois-Englannista. Hän sanoo, ettei häntä tällä hetkellä huvita opiskelu biologiaa lukuunottamatta. Hän ollut koulussa vasta viime syksystä lähtien. Hänen 9-vuotias sisarensa Stephanie oli myös jäänyt leikkimään parin muun tytön kanssa.

Madalynne sanoo viihtyvänsä Summerhillissä hyvin. Ei hän enää voisi kuvitella minkäänlaista muuta koulua itselleen. Madalynnen ja Stephanien vanhemmat ovat koulun opettajia.

Myös japanilainen Susumu Ishida lojuskelee huoneensa sängyllä sarjakuvalehteä lukien. Koulun 69 oppilaasta peräti 23 on japanilaisia. Zoe Readhead kertoo, että A.S. Neillin kirjoja on hiljattain käännetty japaniksi. Siksi kiinnostus koula kohtaan on tällä hetkellä Japanissa suuri.

Englantilaisia lapsia koulussa on 20. Lisäksi oppilaiden joukosta löytyy muutama saksalainen ja ranskalainen, kaksi indonesialaista ja yksi meksikolainen.

Uusimmat tulokkaat ovat kolme espanjalaista. He eivät puhu vielä sanaakaan englantia. Törmäämme pieneen espanjalaispoikaan käytävällä. Yksi isommista englantilaispojista opastaa häntä toverillisesti odottamaaan puhelimen ääressä Espanjasta kohta tulevaa puhelua. Pieni poika ei vaikuta lainkaan hätääntyneeltä vieraskielisessä ympäristössä.

Amy Readhead vakuuttaa, että ulkomaalaiset lapset eivät pode koti-ikävää. "Olemme täällä kuin yksi suuri perhe", Amy sanoo.

Amyn kaksi nuorempaa veljeä käy myös Summerhillin koulua. Zoe taas työnsi työn lomassa rattaissa uusinta Neillin ja Readheadin suvun vesaa, neljän ja puolen kuukauden ikäistä isoisänsä mukaan nimettyä Neilliä.

Summerhillillä on kaikeasta vapaudesta huolimatta myös sääntöjä. Muiden oppilaiden ylenpalttisesta kiusaamisesta tai keittiöstä varastamisesta langetetaan pieniä rangaistuksia. Mutta niistä päätetään yhteisissä kokouksissa. Rangaistus voi olla vaikkapa pieni sakko tai ikävämpi tehtävä kuten roskien keruu koulun alueelta. Amy sanoo,että kaikki alistuvat aina näihin rangaistuksiin.

Näissä yhteisissä kokouksissa lapset päättävät monista yhteisistä asioista. Niissä myös keskustellaan lasten välille mahdollisesti puhjenneista riidoista.

Vierailupäivänämme iltapäivällä oli nuorempien lasten kokous. Tiedustellessamme mahdollisuutta päästä seuraamaan kokousta, meille ilmoitettiin, että kokous päättää asiasta. Vastaus oli kielteinen.

Amy Readhead sanoo, että monet uudet lapset käyvät läpi vaiheen, jolloin he heittäytyvät välinpitämättömiksi tai villeiksi. He reagoivat näin siihen tosiasiaan, että koulussa ei tarvitse osoittaa mitään erityistä kunnioitusta opettajia kohtaan. Ajan mittaan villiintyneet oppilaat tasaantuvat.

A.S. Neill itsekään ei vaatinut itselleen mitään erityisasemaa oppilaiden silmissä. Kerran eräs poika kirjoitti Neillin vielä ollessa johtajana kotiin kirjeen kertoen iloisesti: "Täällä on yks kiva kaveri, jonka nimi on Neill."

Amy kertoo, että kaikki lapset lopulta alkavat osallistua oppitunteihin. Hän ei itsekään ole osallistunut viime aikoina millekään tunneille. Se ei yksinkertaisesti ole maittanut. Mutta pian hän taas aikoo aloittaa opiskelun täydellä teholla.

Zoe sanoo, että jotkut vanhemmat hermostuvat myöhemmässä vaiheessa, jos lasten oppisuoritukset eivät vastaa heidän odotuksiaan. Jos he silloin haluavat lähettää lapsensa muualle, Zoe kirjoittaa heille varoittaakseen heitä hätäilystä.

Mitä oppilaiden taustaan tulee, Zoe sanoo lasten tulevan kaikista yhteiskuntaluokista. Lapset ovat taas täsin ennakkoluulottomia toisiaan kohtaan. Amy korostaa, että rotuennakkoluulot ovat koulun oppilaille vieraita.

Zoe sanoo, että vaikka hän ei ole mitenkään muuttanut koulun vapaita perinteitä, joissakin asioissa ajan henki on tuonut mukanaan asennemuutoksia. Hän sanoo, että Neill oli ennakkoluuloinen homoseksualismia kohtaan. Tämän päivän Summerhillissä lapset suhtautuvat siihen luontevasti.

Kysyn, miten lapset kokevat seksuaalisuutensa ilmaantumisen näissä vapaissa oloissa. Zoe sanoo, että lapset saavat seksuaalivalistusta aina ehkäisyä ja Aidsia myöten. Vanhemmat eivät näytä olevan huolestuneita asiasta.

Kun kysyn, kokeilevatko lapset sukupuolielämää koulussa, Zoe hymyilee ja sanoo, ettei hän käy makuuhuoneissa katsomassa, mitä niissä tapahtuu. Seksuaalisuus ei ole kenellekään koulussa ongelma. Raskauksia koulussa ei ole esiintynyt.

Amy kertoo joutuneensa Leistonissa poikien kuulusteluun näiden nähtyä hiljattain BBC:n lähettämässä Summerhillistä kertoneessa televisiodokumentissa tyttöjen ja poikien uivan koulun uima-altaassa alasti. Amy sanoo, ettei hän halunnut oikeastaan keskustella koko asiasta, alasti uiminen on summerhilliläisille mitä luonnollisin asia.

Amy kertoo summerhilliläisten joutuvan kaupungilla silloin tällöin muiden lasten pilkan kohteeksi. Hän sanoo sen olevan kateutta, sillä nämä lapset tietävät, että Summerhillissä ei ole pakko istua luokkahuoneissa.

Zoe sanoo monien leistonilaisten luultavast pitävän summerhilliläisiä vähän hurahtaneina.

Zoe Readhead sanoo, että Summerhillin käyneiden ihmisten elämänurassa ei ole helppo löytää selvää kaavaa. Heitä hakeutuu kaikille mahdollisille aloille. He eivät kuitenkaan mielellään työskentele muiden käskyvallan alaisina. He etsivät mielellään itsellistä työtä. Jos he etsiytyvät liikealalle, he perustavat mieluimmin oman yrityksensä.

Zoe sanoo avanneensa viime aikoina koulun jälleen ulkomaailmalle. Hän pitää tätä velvollisuutenaan, onhan Summerhill ainutlaatuinen koulu. Julkisuus on lisännyt kiinnostusta, vieraita käy verrattain paljon. BBC:n lisäksi Ranskan televisio teki hiljattain koulusta dokumenttiohjelman.

Zoe on myös pannut merkille, että kiinnostus vapaata kasvatusta kohtaan on taas lisääntymässä.

Leistonin vaalipiirin kansanedustaja on Englannin konservatiivisen puolueen entinen puheenjohtaja John Gummer. Zoe on joskus harkinnut hänen kutsumistaan koulua katsomaan. Hän on kuitenkin huolestunut siitä, että uskonnollisena miehenä tunnettu Gummer ei kykenisi enää tutustumaan lapsiin ihmisinä, jos nämä sattuisivat heittelemään hänen kuultensa kirosanoja, jotka eivät ole tabuja Summerhillin koulussa.

Tosin meidän korviimme ei kantautunut tuhmuuksia. Lasten huudot Zoelle osoittivat kuitenkin, ettei häntä pidetä auktoriteettina.

A.S. Neillin henki elää Summerhillissä.

• pärjääjä

Ikinä ei ollut meilä perheessä fyysistä kuritusta, mutta henkistä sitäkin enemmän.
      Monet kerrat olen saanut penskana juosta kirveitä ja puukkoja pakoon kun emäntä oli juossut perässä huutaen.
      Isäntä ei naisia lyönnyt mutta itse oli verissään välillä emännän käsittelyn jälkeen.
      Se hyöty siitä oli että muutin kotoa heti 18 vuotta täytettyä enkä jäänyt lorvimaan ja elätettäväksi

• Maisteri

Lue A.S. Neill: Summerhill tai Rousseau:Emile-kasvatuksesta.Siinä hieman osviittaa, mitä on vapaa kasvatus.

• toisisiantuntija

Ja eikun kaikki spekuloimaan sekundäärisillä argumenteilla, niin saadaan kunnon soppa tästäkin keskustelusta. Nonniin tosikot ANTAKAA PALAA!!!!

• mikä?

"toisisiantuntija"
        Mikä se on..? ;o)

• toosihba
        mikä? kirjoitti:

"toisisiantuntija"
        Mikä se on..? ;o)

annaa mennä emäntä anna mennä emäntä.Subtv:n Anitta on paras.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      162
      1374
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      40
      965
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      705
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      620
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      612
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      35
      604
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      19
      580
    9. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      567
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      553
    Aihe