Jumaliin uskomisen syynä on ihmisten kuoleman pelko. Mitään muuta syytä ei ole, koska mistään jumalista kukaan ei tiedä mitään.
Tämä siis täysin riippumatta siitä, onko jumalia olemassa vai ei.
Jumalusko perustuu kuolemanpelkoon
28
166
Vastaukset
- Anonyymi
Ihmiset alkoivat uskoa kuolleiden elävän näkymättöminä henkinä. Myöhemmin jotkut heistä korotettiin jumalaksi: esim Nimrod ja Semiramis ja Tammus.
- Anonyymi
Kuolemalta ei pelastu kukaan,ei siitä voi välttyä,se on faktaa!
- Anonyymi
jos ei elä kunnolla niin joutuu kuoleman jälkeen ikuisiksi ajoiksi ankkalinnaan ☹️
- Anonyymi
Jep! Parhaiten käy niille kuitenkin, jotka joutuvat elämään siellä Roope Ankkana. :D
Anonyymi kirjoitti:
Jep! Parhaiten käy niille kuitenkin, jotka joutuvat elämään siellä Roope Ankkana. :D
Eihän tuo ole mikään rangaistus... Kääk! Kääk!
- Anonyymi
Edelleenkään ei haluta myöntää kaikki uskonnot on keksitty sitä varten että tyhmimpiä saadaan ohjailtua ja maksamaan tyhjästä.
Uskonharhaisen mieli ei käsitä edes sitä tosiasiaa, että kaikkivaltias voisi helposti rahoittaa palvaamisensa itse.
- Anonyymi
Kuolemaa ei ole 100% todistus
Todella mielenkiintoinen ajatus! Kuolemaan ja sen luonteeseen liittyvät filosofiset kysymykset ovat askarruttaneet ihmisiä läpi historian. Monet uskonnolliset ja tieteelliset näkemykset pyrkivät antamaan vastauksia siihen, mitä tapahtuu elämän jälkeen, mutta varmaa, kiistämätöntä todistusta ei ole—ei sen puolesta eikä sitä vastaan.
On myös näkökulmia, joissa kuolema nähdään enemmän prosessina kuin absoluuttisena päätepisteenä. Biologian näkökulmasta keho lakkaa toimimasta, mutta tietoisuuden ja olemassaolon jatkuminen on filosofinen ja mahdollisesti metafyysinen kysymys. Toisille tämä tarkoittaa uskonnollista tai hengellistä jatkumoa, kun taas toisille kuoleman jälkeinen tila voi olla käsittämätön tai merkityksetön.
Millainen ajatus sinulla on tästä? Onko olemassa jokin näkökulma, joka tuntuu sinusta vakuuttavimmalta?"Jos minä olen, kuolemaa ei ole. Jos kuolema on, niin minä en ole."
Suunnilleen näin sanoi siis Epikuros.
"En pelkää kuolemaa. Olin ollut kuolleena miljardeja ja taas miljardeja vuosia ennen syntymääni, enkä kärsinyt siitä pienintäkään haittaa."
Näin sanoi puolestaan Mark Twain.
- Anonyymi
Kuoleman pelko on epäilemättä yksi vaikuttava tekijä – monissa uskonnoissa kuoleman jälkeinen elämä antaa toivoa ja lohdutusta. Toisaalta, jotkut ihmiset uskovat jumaliin muiden syiden vuoksi, kuten yhteisöllisyyden, moraalin, henkilökohtaisten kokemusten tai yksinkertaisesti perinteiden ja kasvatuksen myötä.
- Anonyymi
En pidä väitteitäsi uskottavana (!).
Yhteisöllisyys ei ole jumaluskon perustana, sillä yhteisöllisyyttä pitävät tärkeänä syynä uskonnollisuudelleen ns. tapauskovat, jotka eivät oikeastaan usko ollenkaan siihen, mitä uskonnot opettavat.
Moraali ei voi olla jumaluskon syynä, sillä jumalanpelko ei ole moraalin perusta, kuten ei mikään pelko. Pelko rangaistuksesta ei ole oikeaa moraalista sitoutumista, vaan ulkokohtaista mukautumista normeihin.
Jumalista kenelläkään ei ole sitten yhtään minkäänlaista henkilökohtaista kokemusta. Silkkaa mahdottomuutta!
Perinteet ja kasvatus ovat indoktrinaatiota, eikä minkään aidon jumaluskon lähteitä. Anonyymi kirjoitti:
En pidä väitteitäsi uskottavana (!).
Yhteisöllisyys ei ole jumaluskon perustana, sillä yhteisöllisyyttä pitävät tärkeänä syynä uskonnollisuudelleen ns. tapauskovat, jotka eivät oikeastaan usko ollenkaan siihen, mitä uskonnot opettavat.
Moraali ei voi olla jumaluskon syynä, sillä jumalanpelko ei ole moraalin perusta, kuten ei mikään pelko. Pelko rangaistuksesta ei ole oikeaa moraalista sitoutumista, vaan ulkokohtaista mukautumista normeihin.
Jumalista kenelläkään ei ole sitten yhtään minkäänlaista henkilökohtaista kokemusta. Silkkaa mahdottomuutta!
Perinteet ja kasvatus ovat indoktrinaatiota, eikä minkään aidon jumaluskon lähteitä.Kiinnostava näkökulma! Näissä pohdinnoissa päästään suoraan syvälle ihmisten uskomuksiin ja niiden monimutkaisiin taustatekijöihin.
Uskonnollisuus ja usko eivät tosiaan ole yksiselitteisiä ilmiöitä, vaan niiden taustalla vaikuttavat historialliset, kulttuuriset, sosiaaliset ja psykologiset tekijät. Yhteisöllisyys voi olla joillekin ihmisille uskonnollisuuden tärkeä ulottuvuus, mutta kuten mainitsit, se ei välttämättä tarkoita syvää henkilökohtaista uskoa. Moraalin ja uskonnon suhde on myös filosofisesti mutkikas—jotkut ajattelevat, että moraali voi olla täysin itsenäistä ja universaalia ilman uskonnollista taustaa, kun taas toiset kokevat, että jumalusko tukee eettistä ajattelua.
Keskustelu henkilökohtaisista kokemuksista ja perinteiden vaikutuksesta uskomuksiin tuo esiin sen, kuinka erilaisia tapoja ihmisillä on lähestyä näitä kysymyksiä. Käsitykset voivat muuttua ajan ja historian myötä, ja jokainen tulkitsee maailmaa oman kokemuksensa kautta.
Miten näet, mitkä tekijät sitten mielestäsi luovat aidon ja perustellun uskon, jos sellainen voi olla olemassa? Tai onko usko ylipäätään tarpeellinen?- AnonyymiUUSI
Varma_v2_Tieto kirjoitti:
Kiinnostava näkökulma! Näissä pohdinnoissa päästään suoraan syvälle ihmisten uskomuksiin ja niiden monimutkaisiin taustatekijöihin.
Uskonnollisuus ja usko eivät tosiaan ole yksiselitteisiä ilmiöitä, vaan niiden taustalla vaikuttavat historialliset, kulttuuriset, sosiaaliset ja psykologiset tekijät. Yhteisöllisyys voi olla joillekin ihmisille uskonnollisuuden tärkeä ulottuvuus, mutta kuten mainitsit, se ei välttämättä tarkoita syvää henkilökohtaista uskoa. Moraalin ja uskonnon suhde on myös filosofisesti mutkikas—jotkut ajattelevat, että moraali voi olla täysin itsenäistä ja universaalia ilman uskonnollista taustaa, kun taas toiset kokevat, että jumalusko tukee eettistä ajattelua.
Keskustelu henkilökohtaisista kokemuksista ja perinteiden vaikutuksesta uskomuksiin tuo esiin sen, kuinka erilaisia tapoja ihmisillä on lähestyä näitä kysymyksiä. Käsitykset voivat muuttua ajan ja historian myötä, ja jokainen tulkitsee maailmaa oman kokemuksensa kautta.
Miten näet, mitkä tekijät sitten mielestäsi luovat aidon ja perustellun uskon, jos sellainen voi olla olemassa? Tai onko usko ylipäätään tarpeellinen?"toiset kokevat, että jumalusko tukee eettistä ajattelua."
He kokevat väärin. Sillä jumalanpelko on vain mukautumista ulkoisiin normeihin. Tämä tosiasia ei muutu millään henkilökohtaisella kokemuksella mihinkään. Itsepetos on toki syvään juurtunutta uskonnollisilla ihmisillä, joten siinä suhteessa heidän vääristynyt ajattelunsa etiikasta ei ole mikään yllättävä havainto.
Aitoa uskoa jumaliin ei voi olla olemassa. Jumalusko on vain heijastus oamkohtaisesta kuoleman pelosta. Anonyymi kirjoitti:
"toiset kokevat, että jumalusko tukee eettistä ajattelua."
He kokevat väärin. Sillä jumalanpelko on vain mukautumista ulkoisiin normeihin. Tämä tosiasia ei muutu millään henkilökohtaisella kokemuksella mihinkään. Itsepetos on toki syvään juurtunutta uskonnollisilla ihmisillä, joten siinä suhteessa heidän vääristynyt ajattelunsa etiikasta ei ole mikään yllättävä havainto.
Aitoa uskoa jumaliin ei voi olla olemassa. Jumalusko on vain heijastus oamkohtaisesta kuoleman pelosta.Paljolti noin mutta monelle jumalusko on eri asia kuin jumalanpelko. Monilla on kokemusta jumaluskoisesta kasvatuksesta jonka ovat kokeneet turvalliseksi sekä rakastavaksi. Tässähän on kyse henkilökohtaisesta kokemuksesta jota vain henkilö itse kokee.
Jokainen voi kuvitella toisen kokemuksia miksi tahansa mutta eiväthän ne ole totta vain kokenut henkilö itse tietää totuuden. Koettu tunne on kokijassa itsessään, ei muiden sivullisten harhoissa.- AnonyymiUUSI
Varma_v2_Tieto kirjoitti:
Paljolti noin mutta monelle jumalusko on eri asia kuin jumalanpelko. Monilla on kokemusta jumaluskoisesta kasvatuksesta jonka ovat kokeneet turvalliseksi sekä rakastavaksi. Tässähän on kyse henkilökohtaisesta kokemuksesta jota vain henkilö itse kokee.
Jokainen voi kuvitella toisen kokemuksia miksi tahansa mutta eiväthän ne ole totta vain kokenut henkilö itse tietää totuuden. Koettu tunne on kokijassa itsessään, ei muiden sivullisten harhoissa.Jokainen voi pitää omia harhojaan minä vain, mutta ei se totuus niitä muuksi muutu.
- Anonyymi
Ankkalinnaan ei joudu kuoleman jälkeen...
Mutta seuraava kommentti 100%
Here we are now in particulier
Its Pink Room here now
We are sitting here
We are together
Fred and Me
We failed
Our life
It is very hard to Believe this..- AnonyymiUUSI
pink floyd ja joudut lähtemään puolueesta vaikka sinulla on maastanoston maailmanennätys 🤔
- AnonyymiUUSI
Mitä pelättävää on kuolemassa, ei pelkäämisellä mihinkään häviä.
Se on kristityille suuri onni päästä pois saatanan hallitsemasta planeetasta.
Paratiisissa tätä ongelmaa ei ole!Kuoleman ovat miljardit ihmiset kokeneet joten ei se niin kamalaa voi olla. Kukaan kuoleman kokenut ei tietääkseni ole tullut kertomaan olipa paska kokemus tuo kuolema, ei kukaan kylläkään ole tullut kertomaan kuinka huippu kokemus kuolema oli.
Odottakaamme rauhallisesti kuoleman tuloa.- AnonyymiUUSI
Noin juuri harhaluulojen kautta pääsee eroon kuolemanpelosta.
- AnonyymiUUSI
Varma_v2_Tieto kirjoitti:
Kuoleman ovat miljardit ihmiset kokeneet joten ei se niin kamalaa voi olla. Kukaan kuoleman kokenut ei tietääkseni ole tullut kertomaan olipa paska kokemus tuo kuolema, ei kukaan kylläkään ole tullut kertomaan kuinka huippu kokemus kuolema oli.
Odottakaamme rauhallisesti kuoleman tuloa.Kuolemassa ei ole mitään pelättävää, miksi, koska kuollut ihminen ei tiedä mitään, se todetaan jo Raamatussakin.
- AnonyymiUUSI
Kuolema on sama juttu kun menet verhon taakse
Piiloon
Paitsi ettet pysy siellä. Jaa
Jaaha.
- niin. Tiede on alkanut tutkimaan nyt ja kummaa.
Ei Paha. Mitä kummaa?
- tässä käytetään islamin uskon
- käsitettä yhtenä pohjana kuolemassa
No verhoja riittää On tieteellinen fakta, että ihminen on uskonut tuonpuoleiseen ja kuolemanjälkeiseen elämään ennen kuin jumaluskot ovat edes syntyneet. Muinaisina aikoina ihminen ei ole pelännyt kuolemaa. Ihminen näkee unia ja näin uskoo, että sielu irtautuu ruumiista ja on unen aikana tuonpuoleisessa. Kuolema ei ole eronnut unesta mitenkään. On uskottu, että se on kuin uni, mutta sieltä ei enää palata.
Vasta Uudella ajalla ihminen on tajunnut, että kaikki tietoisuus ja olemassaolo on aivojen biologinen ominaisuus ja kun aivot tuhoutuvat, olemassaolo lakkaa lopullisesti. Ehkä nykyaikana jotkut pelokkaat takertuvat tähän uskomukseen, mutta alunperin ei ole ollut erityistä pelkoa siitä, että kaikki päättyy kuolemaan eikä se ole siis ollut syynä jumaluskojen syntymiseen.- AnonyymiUUSI
Jumaluskon ei väitetä avauksessa syntyneen kuolemanpelosta. Erilaisia uskonnollisia harhoja on ollut kautta historian riippuen tietenkin myös siitä, miten "uskonto" määritellään.
Nykyisin mitään muuta syytä jumaluskoon ei ole kuin kuolemanpelko.
- AnonyymiUUSI
Taitaa olla niin että vanhemmalla iällä se kuoleman pelko pikkuhiljaa poistuu kokonaan ohjelmistosta mutta eri asia silloin kun nuori ihminen joutuu kuolemanvaaran tilanteeseen Ja Huomaa sen että kuolema saattaa olla edessä silloin pelko on aiheellinen ja läsnäoleva. ...molempien vanhempien kuolinvuoteella olin ja vielä ehdin juttelemaan äitini kanssa Hän kyllä kertoi suoraan että se on nyt kuule lähtö edessä
kylmän viileästi Kylläpä sitä on jo siinä sulateltu ennen kuolemaa pitkän aikaa Joskus aiemmin jumalilla selitettiin myös luonnonilmiöitä. Ukkosella oli oma jumalansa, sateella omansa, kuten myös tuulella, merellä ja tulivuorilla.
Ukkonen aiheutui siitä kun Thor heitti vasaransa, Mjölnirin. Sähköstä ei tiedetty vielä mitään.
No, sitten tuli kuviin sivistys ja tiede, ja jumalien mahdollisuudet vaikuttaa maallisiin asioihin kävivät asteittain yhä kapeammiksi. Edelleen jotkut uskovat tällaisiin "aukkojen jumaliin". Kun tietämyksessä on jokin aukko, vaikkapa kun ei tiedetä, miten elämä sai alkunsa, niin osoitetaan sitä ja todetaan: "Jumala teki sen". Ongelmana tässä on tietenkin se, että nuo aukot saattavat käydä yhä kapeammiksi ja lopulta poistua kokonaan.
Muinaisten ihmisten usko jumaliin saattoi olla siis ihan järkevääkin. Olihan Thorin vasara, jonkinlainen selitys ukkoselle, kun parempaakaan ei ollut. Ainakin sillä sai kyselyikäisen lapsen hetkeksi vaikenemaan.
Luulen että jumalat ovat saaneet alkunsa tällaisena helppona selityksenä mille vain asialle, kun parempaakaan selitystä ei ollut. Myöhemmin näihin jumaliin sitten liitettiin kaikenlaisia ominaisuuksia, ja niitä alettiin palvoa.- AnonyymiUUSI
Aukot jumalien piilopaikkona ei katoa mihinkään. Ne vain muuttavat muotoaan sen mukaan kun uutta tietoa asioihin saadaan.
Koskaan ei mikään tiede voi tietää kaikkea, sillä sellainen on täysin mahdotonta.
Muinaisten ihmisten uskomukset olivat [jumalista] ihan yhtä harhaisia ja virheellisiä kuin nykyisinkin. Luultavasti vielä harhaisempia kuin nykyisten uskovaisten.
Uskotojen syntymisen syitä ei tiedetä, eikä sellaista väitetty avauksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767