Yle; "Osa veteraanien tuista pakolaisille"

Yle kerto hyvä ajatus

Voisiko suomalaiset sotaveteraanit ja ulkomaiset pakolaisveteraanit saada tukea saman järjestelmän kautta?

Helsinki – 7. toukokuuta 2025

Suomessa on jo vuosikymmenten ajan tuettu sotaveteraaneja, jotka puolustivat maata toisen maailmansodan aikana. Nämä tuet ovat sisältäneet muun muassa kuntoutusta, kotiapua ja taloudellista tukea. Nyt yhteiskunnallisessa keskustelussa on noussut esiin kysymys: voisiko samantyyppistä tukea suunnata myös Suomeen saapuville pakolaisille, jotka ovat taistelleet aseellisesti omien maidensa konflikteissa?

Yhä useammat pakolaiset tulevat alueilta, joissa on käyty raskaita sisällissotia tai kansainvälisiä konflikteja – kuten Syyriasta, Afganistanista ja Ukrainasta. Moni on ollut osa virallisia armeijoita tai puolustanut omaa yhteisöään osana epävirallisia joukkoja. Heidän kokemuksensa sotilaina ja siviilien suojelijoina rinnastuvat osin suomalaisten veteraanien kokemuksiin, vaikka taustat ja konteksti ovat erilaisia.

– "Meidän nykyjärjestelmämme ei tunnista pakolaisveteraaneja erityisryhmänä, vaikka he usein kärsivät sekä fyysisistä että psyykkisistä vammoista. Heillä ei ole omaa tukiverkkoa, ja moni jää vaille tarvittavaa hoitoa," toteaa pakolaistyöhön erikoistunut sosiaalityöntekijä Aino Heikkilä.

Ajatus tukien laajentamisesta herättää kuitenkin myös kriittisiä ääniä. Osa pelkää, että nykyisten veteraanien tuet heikentyisivät, jos rahoitusta hajautettaisiin useampiin ryhmiin.

– "Meidän veteraanit taistelivat Suomen puolesta. Tuen tulee heille olla ensisijainen. Jos valtio haluaa auttaa muita, sen täytyy lisätä resursseja, ei jakaa vanhoja uudelleen," sanoo Suomen Sotaveteraaniliiton edustaja Eero Laaksonen.

Useat asiantuntijat kuitenkin huomauttavat, että kysymys ei ole nollasummapeli. Sen sijaan esillä on mahdollisuus luoda rinnakkainen järjestelmä tai laajentaa olemassa olevia palveluja uudelle kohderyhmälle.

– "Kyse on inhimillisyydestä ja traumatisoituneiden ihmisten tukemisesta. Pakolaisveteraanit voivat olla osa ratkaisua yhteiskuntaan kotoutumisessa, jos he saavat arvoaan vastaavaa tukea ja arvostusta," toteaa maahanmuuttotutkija Samir Ahmed.

Keskustelu jatkuu poliittisella tasolla. Sosiaali- ja terveysministeriö on ilmoittanut käynnistävänsä selvityksen mahdollisista tuen muodoista pakolaisveteraaneille vuoden 2025 aikana. Samalla korostetaan, ettei nykyisten veteraanien tukiin olla tekemässä muutoksia.

Voisiko Suomi tulevaisuudessa olla maa, jossa sekä omat että muiden maiden veteraanit saavat tarvitsemansa tuen – ei kansallisuuden, vaan ihmisarvon perusteella? Tätä pohtivat nyt niin virkamiehet kuin kansalaisetkin.

7

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pakolaisveteraani…?!
      Siis koko ikänsä heilunut pakolaisena, milloin minkäkin valtion elätettävänä. No leivän hankintakeino se kai tuokin ei kai siinä mitään, mutta ei minun rahoillani, siinä kohtaa on piste! Ettäkö vielä jotain H¥§£!##.tin veteraanilisää…ei jum***uta💀💀💀

• Anonyymi

kappas ns. moktar gubta taas aloittelee...

• Anonyymi

niitä veteraanejaolisi pitänyt tuke 50 luvulla 😠 vittu niille kerätään rahaa vielä sadankin vuoden päästä 😠😠😠

• Anonyymi

Kannatan

• Anonyymi

Älä unta näe!

• Anonyymi

Suomessa on elossa pari tuhatta sotaveteraania, vuoden kuluttua pari kolme sataa ja viiden vuoden kulkuttua kourallinen.
      Suomessa on myös rauhanturvatehtävissä vammautuneita aitoja oikeita suomalaisia. Näille pitää saada hoitoa ennen kuin joillekin "pakolaiselle" annetaan. Suomessa asuvista "pakolaisista" oikeita pakolaisia on ehkä 10-20%, loput ovat elintasopakolaisia.

• Anonyymi

Prinssejä mahtaa huvittaa kovin. Ilmankos. Tyhmä saa olla omaan piikkinsä.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2171
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1430
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1386
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1245
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      948
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      162
      838
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      806
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      742
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      736
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      675
    Aihe