Olisin kysynyt muiden vanhempien mielipidettä kuinka esim. päiväkodin/koulun ym. pukevat lapsensa. Itse olen korostanut jo pienestä pitäen ettäkyseessä ovat juhlat, asusteet sen mukaan. Harmittaa nähdä, kuinka nykyään vanhemmat laittavat lapsensa tavallisessa arkiasussaan juhlaan kuin juhlaan. Ei esim. piväkodin juhliin mitään liian hienoa, mutta mielestäni farkut ja college-paita ei ole juhla-asu. Itselläni pojilla ollut yleensä suorat housut, valkoinen kauluspaita, ehkä siihen liivi tai pikkutakki. Tytöillä juhlamekko, valkoiset sukkahousut jne. häissä sekä muissa isommissa juhlissa pojilla lisänä mirri tai kravatti (lasten kokoa) tytöillä kampaus ja rusetti jne. Kuinka muiden lasten vanhemmilla?? (itselläni 6 lasta, 3 tyttöä 3 poikaa iältään 2-14-v) Ja vielä nykyisin jopa 14-v haluaa koulun juhliin mekon päälleen ja kaikki tietävät että juhliin pukeudutaan erilailla.
juhlapukeutuminen
16
3352
Vastaukset
- Julle
Minä itse laittaudun juhlaan ja niin laitan kaksi poikaanikin.
Tietenkin pojilla on kauluspaita ja suorat housut! Pojat itsekin katselevat itseään peilistä ja tietävät, että nyt tapahtuu jotain erikoista. Juhla muodostuu pienistä asioista. - äippä3
niin ne ovat juhla-asu. Ei kaikilla ole varaa ostaa kertakäyttövaatteita kaappiin kalliilla hinnalla.
- ei ummarra
Selventäisitkö hiukan kun en ihan ymmärtänyt.. Oliko pointtisi siis, että juhla-asun pitäisi aina olla uusi??
Jos, niin olen kyllä aivan eri mieltä. Juhlissa ei pidä olla viimeisen muodin mukaan pukeutunut vaan SIISTISTI pukeutunut! Eikös pojankin puku ole aika ajaton?! Sellaisen voi hankkia vaikka kirpputorilta. Ja menee sitten pikkuveljille ja serkkupojillekin. Myös juhlamekot olen kierrättänyt kaikilla kolmella tytölläni. Aikoinaan hankkinut sillä silmällä, että on väriltään ja malliltaan ajaton. Joka vuosi en ole kaupasta kalliilla ostanut, vaan tehnyt upeita kirpparilöytöjä ja saanut siskoni lasten vanhoja.
- Mia
Kyllä juhlan tekee osaltaan pukeutuminen juhlaan.Meillä ovat lapset sonnustautuneet juhlaan aina ilomielin,sehän siitä tekeekin erikoislaatuisen jutun.Aina joukkoon mahtuu niitäkin jotka eivät juhlaan ole pukeutuneet,vaikka mielellään olisivat ehkä halunneetkin?.Arkivaatteet ovat arkea varten ja juhlatamineet eivät aina ole rahastakaan kiinni vaan viitseliäisyydestäkin.Monet juhla-asut olen löytänyt kirppikseltä,lasten juhlavaatteita ja kenkiä kun on aika hyvin liikenteessä.
- ei koskaan käyttäisi
Käytätkö sinä lapsillasi käytettyjä kenkiä?
- @@na
ei koskaan käyttäisi kirjoitti:
Käytätkö sinä lapsillasi käytettyjä kenkiä?
..miksi et?
- tarja
@@na kirjoitti:
..miksi et?
nimenomaan juhlakengistä niin ne ovat saattaneet olla jollain lapsella yhden kerran jalassa joissain juhlissa ja näin ollen vielä ihan käyttökelpoiset,aivan hyvin voi ostaa kirppariltakin...
- Mariella
Olen pitänyt tärkeänä sitä, että pienestä pitäen on jälkikasvu puettu juhlaan asianmukaisesti mikä tarkoittaa juhlavammin. Lisäksi olen sitä mieltä, että tilannepukeutumisjuttuja tulevien vuosien varalle opitaan tämän myötä. Collegepaidat ym. arkikamppeet on jätetty juhlan ajaksi komeroon. On totta, että uudet lasten juhlavaatteet ovat kalliitta. Ne kuitenkin ovat vähästä käytöstä johtuen hyväkuntoisia ja erittäin kierrätys/kirpparikelpoisia useammallekin lapselle. Moni juhla on ainutkertainen ja on kiva, kun kuvista vuosien varrella näkyy juhla-asuinen pikkuneiti tai -herra :-)
13 veelle pojalle on vaikeaa ehdotella mitään liivi- tai solmio systeemiä enää päälle ainakaan koulun juhliin. Häät ovat eri juttu; niissä on solmio ilman muuta kaulassa. Juhla-asusta ollaan sovittu esimerkiksi että mustat farkkutyyppiset housut, kauluspaita, miesten mustat kengät mustat sukat ynnä asuun sopiva vyö ovat ookoo.
Toinen kämmi on muuten se, että lapsi on kyllä hienona juhla-asussa mutta joko isukki tai äitiliini römpöttää paikalle virttyneessä paidassa, arkifarkuissa tms. vetimissä...- äippä3
tarhan juhlat tai koulujuhlat eivät ole niin tärkeitä, että olisi pukupakko. Häät, hautajaiset ja ristiäiset on eri asia. Siellä kuljetaan kretongissa ja kravatit kaulassa. Ei muuten. Onneksi ei näitä juhlia ole usein. En pidä juhlista. Menen vain, kun on pakko.
- et pidä?
äippä3 kirjoitti:
tarhan juhlat tai koulujuhlat eivät ole niin tärkeitä, että olisi pukupakko. Häät, hautajaiset ja ristiäiset on eri asia. Siellä kuljetaan kretongissa ja kravatit kaulassa. Ei muuten. Onneksi ei näitä juhlia ole usein. En pidä juhlista. Menen vain, kun on pakko.
Tunnen muutamia, jotka eivät pidä juhlista. He ovat kaikki introvertteja. Mutta eivät pysty selittämään, miksi he eivät pidä juhlista. Pystytkö sinä? Kiinnostaisi vain tietää...
- introvertti minä?
et pidä? kirjoitti:
Tunnen muutamia, jotka eivät pidä juhlista. He ovat kaikki introvertteja. Mutta eivät pysty selittämään, miksi he eivät pidä juhlista. Pystytkö sinä? Kiinnostaisi vain tietää...
minäkään en pidä juhlista. Ärsyttää se älytön kohkaaminen ja hössötys joka juhliin aina liittyy.
Räpätys ja kiljuminen, päätön lasten juokseminen, kova musiikki, ne saavat minut ärtymään, en pidä sitä kokemusta hauskana. Sanakirjan määritelmä sopii minuun, pidän mietiskelystä ja rauhassa olemisesta, hiljaisuudesta, oman itseni kanssa olemisesta.
Toki käyn juhlissa jos siltä tuntuu. Olen juuri se tarkkailija joka istuu yksin mietteliään näköisenä epämukavassa olossaan. Olen yleensä se eka kotiin lähtijä, ja helpotus on valtava kun juhlasta pääsee pois.
Pukeudun toki juhlavasti ja puenpa lapsenikin juhla-asuun.
- ...
päiväkodissa jossa olen töissä oli joulujuhla sekä kevät juhla aamupäivällä eli lastenhoitoaikana. Tuollaisiin juhliin voi mielestäni lapset tulla aivan tavan vaatteissaan, koska juhlavaatteet olisivat hankalat myöhemmin päivän mittaan, esim. leikkiessä ja ulkovaatteiden alla. Turhaa työtä vain päiväkodin henkilökunnalle jos joutuu siinä ulosmeno hässäkässä vielä vaihtamaan joltain juhlavaatteet pois jne. tarkoitan siis pienten 0-3 vuotiaiden ryhmää, missä jo muutenkin pukeminen vie aika paljon aikaa.
Eri asia on tietenkin juhlat mihin mennään perheen kanssa yhdessä, häät, hautajaiset ym, noihin juhliin ehdottamasti juhlavaatteet! Lapsillekin on nykyään niin monenlaisia juhlavaatteita, että varmasti on jokaiselle jotain mikä ei pienten jalkojen menoa haittaa... mielestäni juhlia olisi lapsesta asti opittava arvostamaan ja juhlavaatteet ovat osa tätä arvostusta. - mieleen...
Meillä jaottelu on seuraava: tilaisuus, pikkujuhla ja Juhla.
Juhlia isolla J:llä ovat häät ja hautajaiset, ja niihin puetaan ykköset ylle, eli luettelemasi litania suorine housuineen/mekkoineen.
Pikkujuhlat ovat perhejuhlia (rippijuhlat, syntymäpäivät, kastetilaisuus, kihlajaiset). Näihin puetaan siistit vaatteet. Pojilla se tarkoittaa kauluspaitaa (ei välttämättä valkoista) ja suoria/uusia housuja, tytöillä mekkoa tai muuten siistiä asua. Perhejuhliin voi kesäkuumalla mennä myös shortseilla (safari tms), sandaaleilla ja ilman sukkahousuja.
Koulun ja päiväkodin juhlat ovat tilaisuuksia. Niihin puetaan paremmat käyttövaatteet, jos lasten ei tarvitse esiintyä. Pelkkä yleisönä oleminen ei mielestäni tee tilaisuudesta juhlaa.
Itse en ota hernettä nenään muiden lasten (tai vanhempien) pukeutumisesta. Kukin pukeutukoon makunsa ja kukkaronsa mukaisesti.- äippä3
en vain osannut pukea sitä sanoiksi yhtä hyvin;)
- äitee +4
meillä on aina lapset puettu tilaisuuden mukaan kuten aikuisetkin. lienee ollut onni että osaan ommella ja siten on monta juhlavaatetta syntynyt edullisesti. kirpparit ovat myös oiva paikka hankinnoille sekä pörssit sun muut. meiltä on moni tuttu lainannut vetimiä satunnaiseen tarpeeseen.
yllä olikin jo että juhlakengät saa halvalla kirpparilta ja todella uudenveroisia siis pojille.. tytöille on välillä ostettu uudet kengät jotka sitten käy myöhemmin arkikäyttöönkin.
joskus on kyllä pitänyt ajatella että tilaisuus sinällään olisi juhlapukeutumista varten, mutta esim ristiäisiä pitävällä perheellä ei ole varaa laittaa itseään viimeisen päälle joten ei sovi meidänkään olla hienompia ja silloin on oltu epävirallisemmissa... liekö hienotunteisuutta??
tarhan juhlat kuten koulunkin on aika paikkasidonnaisia. toisessa koulussa/tarhassa todella juhlavia ja toisessa ei. harvemmin ihan rimpsumekolle enää on käyttöä ollut, mutta siistit vehkeet niskaan! on se ylipukeutuminen kuusijuhlaan aika huvittavan näköistäkin! ja toisaalta monasti vanhemmat menee juhliin töistä tai lähtee töihin joten heilläkin lähinnä asialliset vaatteet.. - minä
Kyllä minä puen lapseni päiväkodin joulu-tai kevätjuhlaan juhlavaatteisiin. Pojalle kauluspaidan (ja kravatin jos haluaa) ja tytölle juhlamekon. Myös silloin, kun lapsi on katsomossa äidin ja isin kanssa toisen lapsen ryhmän juhlissa, puen molemmille juhlavaatteet.
Vaikka monet vanhemmat ovat täällä kertoneet, että päiväkodin "juhlat" ovat vain tilaisuuksia, niin sille lapselle ne ovat tärkeät JUHLAT. Itse olen päiväkodissa töissä ja olen huomannut kuinka tärkeinä pienet tytöt pitävät kauniita mekkojaan ja pojat juhlapaitojaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782