Ikäihmisen masennus

Anonyymi-ap

Olen 75v. nainen. Olen vielä joksenkin hyväkuntoinen, liikun ja käyn kuntosalilla. Minulla on hyvä mies, joka auttaa paljon kotitöissä.. Mutta olen hirveän väsynyt, värit ovat paenneet elämästäni. Nukun vaihtelevasti ja joskus on öitä jolloin en nuku juurikaan..Sellaisina öinä saan myös ahdistukohtauksia, rintaani aivan kirjaimellisesti koskee. Vaikka elämäni on päällisin puolin hyvin, vanhuus pelottaa, kovasti pelottaa ja tuo ikuinen väsymys. Onko muilla ikäisilläni tällaisia kokemuksia vai nautitteko vanhuudestanne.

14

115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä noita väsymyksen puuskia tahtoo tulla.Minulla ne menee kun alan tekemään jotain Turvaan Jeesukseen.Hän auttaa.

• Anonyymi

Jos tilanne jatkuu pitkään, niin suosittelen käyntiä lääkärissä
        Hänellä voi olla apua.

• Anonyymi

Minä olen 76-v. nainen. En pelkää vanhuutta, sillä enkö jo ole vanha? Ei se vanhuus tämän kummempaa ole. Olen ollut leski jo kauan ja melkein iloinen.
      Sairauksia on, mutta olen silti täysin liikunta- ja toimintakykyinen. Hoidan itse omat asiani, harrastan kielten opiskelua ja matkustelen ulkomailla kerran tai kaksi kertaa vuodessa. Retkeilen kotimaassakin. Nautin melkein jokaisesta päivästä.
      Tiedän, että äkkikuolema voi tulla milloin vain. Tai voi tulla vielä pahempaa sairautta kuin jo on. Sille en voi mitään, joten turha pilata päiviään murehtimalla.
      Ihmissuhteet, koti ja talous on kunnossa. Olen vapaa nauttimaan elämästä niin kauan kuin sitä riittää.

• Anonyymi

Hyvä asenne sinulla! Laita levittäen hyvää oloasi kaikkialla missä liikutkin.

• Anonyymi

Voi huokaus. Olisinpa minäkin saanut tuollaisen psyykkisen rakenteen. Olen saman ikäinen ja kärsin samantapaisesti kuin aloittaja. Miten ihmiset ovatkin niin erilaisia, ihan jo syntymästään. Varmaan elinolosuhteetkin sitten laittavat omat mausteensa. Oletkohan sinä 2025-05-12 19:52:08 elänyt rakkaudentäyteisen ja turvantunteisen lapsuuden?

• Anonyymi

Niin ainulla on niin asiat, hyvä näin
        Mutta nåmasennus ei ole mitään murehtimista vaan se iskee myös niihin joilla murheita ei ole pahemmasti,
        tieteessä se katsotaan serontiinin epätasapainoon siis alhainen serotonin arvo, myös sopaminiinin arvot pielessä. Serotoni on aine mitä tavallisesti keho valmistaa itse, mutta joskus vaan on niin ettei se tee sitä tarpeeksi
        Joten kannattaa käydä lääkärissä .
        Äitini olessa 82 vuotias tuli hänellekkin masennut ja kun sai lääkäriltä serontiinia niin muutamassa viikossa tuli taas iloiseksi joka näki mahdollisuuksia.
        Esim vatsa sairaudetkin voivat häiritä kehon serotoniinin vaikutusta jos on paljon ripulia tai vastakohtaisesti vatsa kovalla
        Siis helppo sanoa ettei tartte murehtia, koska masennus aiheuttaa juuri sen murehtimiseen.
        Ei siinä auta jos sinä matkustelee ja teet kaikkea , se ei lohduta häntä mitenkään.
        Ahdistusta ei ihminen itse voi ohjailla sillä se on autonoominen hermosto jota ei itse voi ohjailla.
        Ihmiset jotka eivät tiedä edes mitä masennus on olkaa taka alalla neuvojenne kanssa, koska luulette että masennus on jotain alakuloisuutta m niin sitä se ole . Masennusta ei itse voi ohjailla vaan siihen tarvitaan apua . Uni ongelmat ovat tyypillisiä juuri masennuksessa. , sekin jo helpottaa kun saa joka yö nukkua . Muista että äitini sai unettomuuteen myös lääkkeet siis ei mitää unilääkkeitä vaan masennukseen sopivat lääkkeet. Masennus menee aina ohitse. , ja sen jälkeen ei voi edes ymmärtää miten huonossa kunnossa on ollut , joten aloittajalle , Mene lääkäriin ja kerro seillä huolesi. Saat sopivaan lääkettä ja muutaman viikon päästä voit taas hyvin .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä asenne sinulla! Laita levittäen hyvää oloasi kaikkialla missä liikutkin.

Hyvää oloasi ???
        Se ei oiken ole mitä masentuneen tulisi edes lukea , koska mieli maassa tuntuu että miksi on oltava sairas vaikka toiset matkustelee. Muutan on ihan kiva kuulle että jollain on. Elämä johon on tyytyväinen .ei vastaanotollakaan kerrota asioista että joku matkustelee ja tekee vaikka mitä , se ahdistaa vaan enemmän masentunutta , koska tuntee itsensä huonoksi koska hänellä on ihan vaan voimavarat loppu .
        Joten kaikilla on erilainen elämä. , ja se jolla on paha olla tarvitsee henkistä tukea , ei matakselostuksia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi huokaus. Olisinpa minäkin saanut tuollaisen psyykkisen rakenteen. Olen saman ikäinen ja kärsin samantapaisesti kuin aloittaja. Miten ihmiset ovatkin niin erilaisia, ihan jo syntymästään. Varmaan elinolosuhteetkin sitten laittavat omat mausteensa. Oletkohan sinä 2025-05-12 19:52:08 elänyt rakkaudentäyteisen ja turvantunteisen lapsuuden?

Olen elänyt maalaislapsuuden. Tietyllä tavalla turvallisen, samassa paikassa. Sukua ympärillä, mutta rakkaudentäyteisyydestä ei voi puhua. Vanhempien välit vaikeat. Lapset saivat olla aika lailla omillaan.
        Muutin nuorena kaupunkiin opiskelemaan ja töihin. Oma oppimisensa oli siinäkin, että yksin maalaisena oppi kaupungin tavoille. Elämä ei aikuisenakaan aina kohdellut hyvin. Kaksi avioliittoa. Omalla sinnikkyydellä loppujen lopuksi elämä vuosien mittaan parani paremistaan. Eläkkeelle jäin 63-vuotiaana. Uutta sisältöä elämään toi erilaiset vapaaehtoistyöt. Enää en osallistu vapaaehtoistöihin. Nykyiseen tilanteeseeni olen erittäin tyytyväinen. Jospa tämä jatkuisi...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen elänyt maalaislapsuuden. Tietyllä tavalla turvallisen, samassa paikassa. Sukua ympärillä, mutta rakkaudentäyteisyydestä ei voi puhua. Vanhempien välit vaikeat. Lapset saivat olla aika lailla omillaan.
        Muutin nuorena kaupunkiin opiskelemaan ja töihin. Oma oppimisensa oli siinäkin, että yksin maalaisena oppi kaupungin tavoille. Elämä ei aikuisenakaan aina kohdellut hyvin. Kaksi avioliittoa. Omalla sinnikkyydellä loppujen lopuksi elämä vuosien mittaan parani paremistaan. Eläkkeelle jäin 63-vuotiaana. Uutta sisältöä elämään toi erilaiset vapaaehtoistyöt. Enää en osallistu vapaaehtoistöihin. Nykyiseen tilanteeseeni olen erittäin tyytyväinen. Jospa tämä jatkuisi...

Ok, hyvä lukea noista sinun elämän vaiheista. Olet myös ollut yritteliäs, jaksanut sikäli riittävästi. On hyvä myös huomata sanoa se, että nyt on hyvin.

• Anonyymi

Tänäänkin kaunis, lämmin päivä. Ajelin bussilla ja katselin keväistä luontoa. Niin paljon, paljon valkovuokkoja kaikkialla metsän reunoissa. Olenkohan koskaan nähnyt niin paljon valkovuokkoja? Ilo ja onni läikähtelivät rinnassa. Oi, elämän kevät, vanhana siitä nauttii enemmän kuin koskaan!

• Anonyymi

Mitä vikaa vanhuudessa? Kunto hyvä ja hyvä puoliso vierellä. Mitä puuttuu? Ehkä ne vaivat ja vaikeudet, joiden voittaminen toisi väriä elämään.

Muuten, jos yöllä ei nukuta, valvoa saa!

• Anonyymi

Hoituva itsetunto rakennetaan vuosien työllä. Pitää harrastaa niitä jutui, joista saa tasapainoo, hospidi pomiloi!
      Yöllä on aikaa rakentaa omaa rataansa hillittömään korpeen. Koko loppuelämä on sitä varten. Sillai lyhytkin yöuni ravittoo psyykee paremmin.

Jostain sai nuhaa ja lievää kuumetta. Mun kehonsa on aina ollut herkkä ylilämmölle. Puol astett yli - ja mie alan jo hourimahan.

Näin se on Luonto munt rakentanu. Viimeisiä vuosia taaplaan kapeaa polkuani. Ja se on kaik parasta. Satavuotiseksi eläminen olisi hirmuista!

• Hei,

Et kertonut viestissäsi oletko ottanut masennuksen puheeksi ammattilaisen kanssa?Vertaistukikin voi olla hyvä voimavara, joten hyvä kun kirjoitit tänne!

Laitan tähän vinkkejä ja linkkejä auttavista tahoista, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä.

- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi MIELI Kriisichat, joka on ma ja to avoinna klo 15–21 sekä ti ja ke klo 15-19.

Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

- MIELI Kriisipuhelin

Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

- Kriisikeskukset

Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

Ystävällisin terveisin

MIELI kriisikeskus/Kata

• Anonyymi

Olen samaa ikää Ap:n kanssa. Ihmettelen minäkin, miten sinä olet huonosti voiva ja väsynyt, kun on non hyvin ulkonaisesti. Minä olen usein ahdistuneesti turvattomuutta kokeva itsekseni elävä ja kannan käsitystä, että jos vain voisi elellä jonkun kanssa saman katon alla, niin olisin tasapainossa. On myös kroonistunutta masista, minkä uskon johtuvan ihmisten puutteesta elämässäni. Aloittajan kyllä minunkin mielestä pitäisi mennä nyt ihan ekaksi kertomaan väsymyksestään lääkärille. Kokeita voisi ottaa, mikä on vialla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      67
      2525
    2. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      187
      2203
    3. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      47
      2123
    4. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2097
    5. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      33
      1875
    6. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      194
      1577
    7. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      220
      1530
    8. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      17
      1411
    9. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      26
      1275
    10. Hallitus haluaa sossuhuijjarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä

Kuristusote vätkylöiden palleista kiristyy! 😆 Hallitus suunnittelee laajentaa Kelan tiedonsaantioikeutta sosiaaliturva
      Lieksa
      200
      1072
    Aihe