Olen 75v. nainen. Olen vielä joksenkin hyväkuntoinen, liikun ja käyn kuntosalilla. Minulla on hyvä mies, joka auttaa paljon kotitöissä.. Mutta olen hirveän väsynyt, värit ovat paenneet elämästäni. Nukun vaihtelevasti ja joskus on öitä jolloin en nuku juurikaan..Sellaisina öinä saan myös ahdistukohtauksia, rintaani aivan kirjaimellisesti koskee. Vaikka elämäni on päällisin puolin hyvin, vanhuus pelottaa, kovasti pelottaa ja tuo ikuinen väsymys. Onko muilla ikäisilläni tällaisia kokemuksia vai nautitteko vanhuudestanne.
Ikäihmisen masennus
10
80
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Kyllä noita väsymyksen puuskia tahtoo tulla.Minulla ne menee kun alan tekemään jotain Turvaan Jeesukseen.Hän auttaa.
- AnonyymiUUSI
Jos tilanne jatkuu pitkään, niin suosittelen käyntiä lääkärissä
Hänellä voi olla apua.
- AnonyymiUUSI
Minä olen 76-v. nainen. En pelkää vanhuutta, sillä enkö jo ole vanha? Ei se vanhuus tämän kummempaa ole. Olen ollut leski jo kauan ja melkein iloinen.
Sairauksia on, mutta olen silti täysin liikunta- ja toimintakykyinen. Hoidan itse omat asiani, harrastan kielten opiskelua ja matkustelen ulkomailla kerran tai kaksi kertaa vuodessa. Retkeilen kotimaassakin. Nautin melkein jokaisesta päivästä.
Tiedän, että äkkikuolema voi tulla milloin vain. Tai voi tulla vielä pahempaa sairautta kuin jo on. Sille en voi mitään, joten turha pilata päiviään murehtimalla.
Ihmissuhteet, koti ja talous on kunnossa. Olen vapaa nauttimaan elämästä niin kauan kuin sitä riittää.- AnonyymiUUSI
Hyvä asenne sinulla! Laita levittäen hyvää oloasi kaikkialla missä liikutkin.
- AnonyymiUUSI
Voi huokaus. Olisinpa minäkin saanut tuollaisen psyykkisen rakenteen. Olen saman ikäinen ja kärsin samantapaisesti kuin aloittaja. Miten ihmiset ovatkin niin erilaisia, ihan jo syntymästään. Varmaan elinolosuhteetkin sitten laittavat omat mausteensa. Oletkohan sinä 2025-05-12 19:52:08 elänyt rakkaudentäyteisen ja turvantunteisen lapsuuden?
- AnonyymiUUSI
Tänäänkin kaunis, lämmin päivä. Ajelin bussilla ja katselin keväistä luontoa. Niin paljon, paljon valkovuokkoja kaikkialla metsän reunoissa. Olenkohan koskaan nähnyt niin paljon valkovuokkoja? Ilo ja onni läikähtelivät rinnassa. Oi, elämän kevät, vanhana siitä nauttii enemmän kuin koskaan!
- AnonyymiUUSI
Mitä vikaa vanhuudessa? Kunto hyvä ja hyvä puoliso vierellä. Mitä puuttuu? Ehkä ne vaivat ja vaikeudet, joiden voittaminen toisi väriä elämään.
Muuten, jos yöllä ei nukuta, valvoa saa! - AnonyymiUUSI
Hoituva itsetunto rakennetaan vuosien työllä. Pitää harrastaa niitä jutui, joista saa tasapainoo, hospidi pomiloi!
Yöllä on aikaa rakentaa omaa rataansa hillittömään korpeen. Koko loppuelämä on sitä varten. Sillai lyhytkin yöuni ravittoo psyykee paremmin.
Jostain sai nuhaa ja lievää kuumetta. Mun kehonsa on aina ollut herkkä ylilämmölle. Puol astett yli - ja mie alan jo hourimahan.
Näin se on Luonto munt rakentanu. Viimeisiä vuosia taaplaan kapeaa polkuani. Ja se on kaik parasta. Satavuotiseksi eläminen olisi hirmuista! Hei,
Et kertonut viestissäsi oletko ottanut masennuksen puheeksi ammattilaisen kanssa?Vertaistukikin voi olla hyvä voimavara, joten hyvä kun kirjoitit tänne!
Laitan tähän vinkkejä ja linkkejä auttavista tahoista, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä.
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/
Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi MIELI Kriisichat, joka on ma ja to avoinna klo 15–21 sekä ti ja ke klo 15-19.
Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.
- Kriisikeskukset
Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/
Ystävällisin terveisin
MIELI kriisikeskus/Kata- AnonyymiUUSI
Olen samaa ikää Ap:n kanssa. Ihmettelen minäkin, miten sinä olet huonosti voiva ja väsynyt, kun on non hyvin ulkonaisesti. Minä olen usein ahdistuneesti turvattomuutta kokeva itsekseni elävä ja kannan käsitystä, että jos vain voisi elellä jonkun kanssa saman katon alla, niin olisin tasapainossa. On myös kroonistunutta masista, minkä uskon johtuvan ihmisten puutteesta elämässäni. Aloittajan kyllä minunkin mielestä pitäisi mennä nyt ihan ekaksi kertomaan väsymyksestään lääkärille. Kokeita voisi ottaa, mikä on vialla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1195467
- 715178
- 924208
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753650Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603278- 432861
- 152317
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️582029- 431877
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381723