Megalaturista 5 minuutisssa mökkimatkan verran "pöhinää"

Anonyymi-ap

98

386

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähkövirvelit ei pysty mietenkään nousemaan omilla saavutuksilla,
      AINA PITÄÄ OTTAA VERTAILUUN JOKU JOTA ALENNETAAN.

      Klassinen koulukiusaaja - asetelma.
      Esimiehet ja poliitikot käyttää samaa.
      NOSTAA ITSEÄÄN ALENTAMALLA MUITA.

      Miksi ei voinut vaan kehua virvelin ominaisuuksia?!!!!

    • Anonyymi

      Ehkä sähkäreistä voi vielä joskus tulla käyttökelpoisia.

      • Anonyymi

        Muutaman vuoden vielä kestää, sitten tulee kiinteäelektrolyyttiset akut ja palovaara poistuu samalla. Sitten tarvitsee enää valita auto jonka ovilukot ei toimi pelkästään sähköllä.


      • Anonyymi
        UUSI

        Vastahan niillä on ihmiset ajelleet yli 10 vuotta. Älykääpiöille tietysti uuden omaksuminen on lähes mahdotonta...


    • Anonyymi

      Olkiluodon 3 voimalalla pystyisi tällä hetkellä lataamaan siis 1300 autoa yhtä aikaa.

      • Anonyymi

        Saako BYDin ajaa reaktorin kylkeen latauksen ajaksi?


    • Anonyymi

      Jees, eikun akustojen vaihtoon sitten tai autokauppaan :D

      "Avaimena on akun, auton ja latausjärjestelmän saumaton yhteensopivuus."

      "Tosin näin suuria lataustehoja voi hyödyntää vain 1 000 voltin arkkitehtuurilla varustettu sähköauto."

      • Anonyymi

        Pyh. Korkeajännityksessä puhuttiin jo vuosikymmeniä sitten miljoonasta voltista, siis 1 000 000 voltista.


    • Anonyymi

      Hyvä että sitä sähköä piisaa loputtomasti eikä tarvi enää säästellä. Vai riittääkö sähköä esim. 5 miljardiin henkilöautoon?

      • Anonyymi

        Saanko lämmittää polttista ympäri vuorokauden ulkona kylminä päivinä 2000 W lämmittimellä kun sehän on vain sähköä, millä lämmitän, ei kuulemma maksa mitään eikä saastuta? Sopiiko tällänen viherihmisille tänään kun ennen ei sopinut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saanko lämmittää polttista ympäri vuorokauden ulkona kylminä päivinä 2000 W lämmittimellä kun sehän on vain sähköä, millä lämmitän, ei kuulemma maksa mitään eikä saastuta? Sopiiko tällänen viherihmisille tänään kun ennen ei sopinut?

        Sopii sopii, ei sähköä tartte säästellä, pysyy auto hyvänä kun ei pääse jäätymään eikä pakkanen pure.


      • Anonyymi

        Miksei. Auringon säteilyteho on 1366 wattia per neliömetri. Aurinkopaneelin hyötysuhteella 20 % saadaan 273 wattia.

        Valjastetaan maapallon maapinta-alasta 10 prosenttia aurinkopaneeleille, se on
        148 94 000 000 neliömetriä.

        Aurinkopaneelit tuottavat siis seuraavan määrän tehoa:
        4,06×10¹² W.

        Jos aurinkoenergiaa saadaan 8 tuntia vuorokaudessa, saamme päivittäin energian:
        32.5 TWh

        Oletetaan, että sähköauto kuluttaa keskimäärin 20 kWh/100 km, ja ajetaan 50 km päivässä. Silloin sähköauto kuluttaa päivässä:
        10 kWh

        Joten tuolla aurinkoenergiamäärällä voidaan ns. handlata 3,25 biljoonan sähköauton tarpeert.

        3,25 biljoonaa on 3 250 000 000 000.


      • Anonyymi

        Afrikassa ja muissa kehitysmaissa tullaan ajamaan polttomoottori autoilla vielä pitkään ja siellä poltetaan ne loput öljyt mikä muualla jää polttamatta. Niin se ilmasto pelastuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei. Auringon säteilyteho on 1366 wattia per neliömetri. Aurinkopaneelin hyötysuhteella 20 % saadaan 273 wattia.

        Valjastetaan maapallon maapinta-alasta 10 prosenttia aurinkopaneeleille, se on
        148 94 000 000 neliömetriä.

        Aurinkopaneelit tuottavat siis seuraavan määrän tehoa:
        4,06×10¹² W.

        Jos aurinkoenergiaa saadaan 8 tuntia vuorokaudessa, saamme päivittäin energian:
        32.5 TWh

        Oletetaan, että sähköauto kuluttaa keskimäärin 20 kWh/100 km, ja ajetaan 50 km päivässä. Silloin sähköauto kuluttaa päivässä:
        10 kWh

        Joten tuolla aurinkoenergiamäärällä voidaan ns. handlata 3,25 biljoonan sähköauton tarpeert.

        3,25 biljoonaa on 3 250 000 000 000.

        Auto joka on työpaikalla, tulisi saada siellä ollessaan jossakin tuotettua aurinkosähköä. Päivällä sähkö on tietenkin kalleimmillaan, mutta se ei nyt olekaan aiheena tässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei. Auringon säteilyteho on 1366 wattia per neliömetri. Aurinkopaneelin hyötysuhteella 20 % saadaan 273 wattia.

        Valjastetaan maapallon maapinta-alasta 10 prosenttia aurinkopaneeleille, se on
        148 94 000 000 neliömetriä.

        Aurinkopaneelit tuottavat siis seuraavan määrän tehoa:
        4,06×10¹² W.

        Jos aurinkoenergiaa saadaan 8 tuntia vuorokaudessa, saamme päivittäin energian:
        32.5 TWh

        Oletetaan, että sähköauto kuluttaa keskimäärin 20 kWh/100 km, ja ajetaan 50 km päivässä. Silloin sähköauto kuluttaa päivässä:
        10 kWh

        Joten tuolla aurinkoenergiamäärällä voidaan ns. handlata 3,25 biljoonan sähköauton tarpeert.

        3,25 biljoonaa on 3 250 000 000 000.

        Aurinkopaneelit kannattaa asentaa rakennusten katoille ja ihmisten rakentaman infran yhteyteen ettei enempää pimennetä maaperän kasvustoa valtaisilla paneelipelloilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saanko lämmittää polttista ympäri vuorokauden ulkona kylminä päivinä 2000 W lämmittimellä kun sehän on vain sähköä, millä lämmitän, ei kuulemma maksa mitään eikä saastuta? Sopiiko tällänen viherihmisille tänään kun ennen ei sopinut?

        Kovasti tempoilevaa politiikkaa. 10-15 vuotta sitten talojen sähkölämmitys oli itsestään saatanasta lähtöisin. Mikä lie nyt tilanne kun ei mitään saisi polttaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopii sopii, ei sähköä tartte säästellä, pysyy auto hyvänä kun ei pääse jäätymään eikä pakkanen pure.

        Ja esilämitys vähentää päästöjä paljon.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja esilämitys vähentää päästöjä paljon.

        Se itse asiassa lisää, koska sähkön tuottaminen aiheuttaa enemmän tai vähemmän päästöjä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Afrikassa ja muissa kehitysmaissa tullaan ajamaan polttomoottori autoilla vielä pitkään ja siellä poltetaan ne loput öljyt mikä muualla jää polttamatta. Niin se ilmasto pelastuu...

        Polttoaineet on öljynjalostuksen sivutuotteita, autoissa, liikennevälineissä ja lämmityksessä ne poltetaan hyötykäyttöön, muussa tapauksessa ne poltetaan niin sanotusti harakoille ilman hyötyä. Öljynjalostus ei lopu sen takia, että sivutuotteille ei ole hyötykäyttöä, koska öljyä tarvitaan moneen muuhun asiaankin kemianteollisuudessa ja nämä tarpeet ei autoilun myötä häviä mihinkään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineet on öljynjalostuksen sivutuotteita, autoissa, liikennevälineissä ja lämmityksessä ne poltetaan hyötykäyttöön, muussa tapauksessa ne poltetaan niin sanotusti harakoille ilman hyötyä. Öljynjalostus ei lopu sen takia, että sivutuotteille ei ole hyötykäyttöä, koska öljyä tarvitaan moneen muuhun asiaankin kemianteollisuudessa ja nämä tarpeet ei autoilun myötä häviä mihinkään.

        Maaöljyä ei tarvita yhtään mihinkään. Sitä vaan käytetään, kun se on halpaa.


    • Anonyymi

      Range = toimintamatka

      • Anonyymi

        Sellainen autokin on kuin Range Rover.


    • Anonyymi

      Hidasta verrattuna polttomoottoriauton tankkaukseen. Menee aikaa ja kilometrejä tuollaisen latausaseman etsimiseen.

      • Anonyymi

        Lapissa saattaa joutua ajelemaan 200 kilometriä tankille. Sähköpistoke löytyy sentään joka navetan nurkalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapissa saattaa joutua ajelemaan 200 kilometriä tankille. Sähköpistoke löytyy sentään joka navetan nurkalta.

        Voi ottaa kanisterin mukaan, sellainen tapa siellä on.
        Eikä siellä ole edes niitä navetoita. Kuinha hyvin lataat 10-16 A:n sulakkeen takaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ottaa kanisterin mukaan, sellainen tapa siellä on.
        Eikä siellä ole edes niitä navetoita. Kuinha hyvin lataat 10-16 A:n sulakkeen takaa?

        Esimerkiksi Kuusamo on merkittävä maidontuotantoalue Suomessa. Navetan kulmalta saa ainkain 3x25A voimavirtaa, johon voi kytkeä 11 kilowatin laturin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Kuusamo on merkittävä maidontuotantoalue Suomessa. Navetan kulmalta saa ainkain 3x25A voimavirtaa, johon voi kytkeä 11 kilowatin laturin.

        Kuusamo ei ole Lappia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuusamo ei ole Lappia.

        Poronhoitoalueen raja on myös Lapin raja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapissa saattaa joutua ajelemaan 200 kilometriä tankille. Sähköpistoke löytyy sentään joka navetan nurkalta.

        20 litran jerrykannullisella polttoainetta ajelee jo aika pitkät pätkät.


    • Anonyymi

      🤣Et ymmärrä jutusta mitään.

    • Anonyymi

      Ja missä Suomessa sähköverkko kestää tuollaisten tehojen latauksen. Tuo lataus on tehty jossain akkujen valmistus laboratorioissa turha hehkutella sillä, että se onnistuisi joka puolella Suomea.

      • Anonyymi

        Ihan missä päin Suomea vaan. Nythän on 300 kW:n asemia laajalti ympäri maata. Eihän tuo ole kuin noin 3-kertainen.


    • Anonyymi

      Kertoisitko missä tuollaisia latauspisteitä on suomessa ja mikä auto pystyy sitä hyödyntämään?

    • Anonyymi

      Suunnitellaan lakimuutosta ,että B kortilla saa ajaa 4500kg sähköautoa.Herää kysymys ,miksi tarvitaan aina vaan isompia ja tehokkaampia sähköautoja siirtämään usein yhtä ihmistä paikasta toiseen.
      Kyllä tonnin painoisella polttiksellakin siirtyy 80kiloinen ihminen ja useampikin.

      • Anonyymi

        Siirtyy myös 20 kiloa painavalla sähköavusteisella fillarilla. Siis yksi ihminen. Tonnin verran painaa 50 fillaria, jolla siirtyy bussilastillinen.


    • Anonyymi

      Ei noin isoja latureita ole juuri missään. Vaatii todella suuren ja kalliin sähköliittymän. Tuo on vain sähköautomiesten kuhumista. Heitä varmaan jurppii kun polttisautoilijat tankkaavat tuosta vain minuutissa parissa. Sähköautomiehet joutuvat jäämään tunniksi latausasemalle.

      • Anonyymi

        Eihän bensa-asemiakaan ole kuin siellä-täällä. Sama koskee latausasemia. Niitä kyllä rakennetaan koko ajan lisää. https://latauskartta.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän bensa-asemiakaan ole kuin siellä-täällä. Sama koskee latausasemia. Niitä kyllä rakennetaan koko ajan lisää. https://latauskartta.fi/

        Jopa täällä Koskenkorvan kylässä on kaksi bensa-asemaa...ennen kolme.


    • Anonyymi

      Puuttuu enää kylmälaukussa kannettava joka kodin pienydinvoimala.

    • Anonyymi

      Mökkimatka on yhtä epämääräinen suure kuin kohtuullinen , jolla kuvataan vaikka sähkön hintaa.
      Kohtuullinen on yhdelle paljon ja toiselle vähän, samoin kuin mökkimatka on toiselle pitkä ja toiselle lyhyempi.

      • Anonyymi

        Montako jalkapallokenttää mahtuu mökkimatkaan?


    • Anonyymi

      Ja keskimääräisesti liikenteessä olevat sähköautot pystyvät ottamaan vastaan 50-100kWh. Mun vanhaan dieselmersuun tankkaa viiteen minuuttiin 13-1400km rangea.

      • Anonyymi

        Taksilla matkustaessa on ole joutunut sen enempää tankkaamaan kuin lataamaankaan. Toki olen hörppyä ottanut itse.


    • Anonyymi

      Jos sähkölinjat on poikki, niin ei lataa.
      Bensaa voi varastoida isoihin säiliöihin.

    • Anonyymi

      Menee akku sököksi.

      • Anonyymi

        Ei mene tuo akku. Se on tarkoitukseen räätälöity.


    • Anonyymi

      Kannattaa aina repästä sähköauton latauspistoke irti ohimennessään jos sähköauton kuljettaja ei ole jäänyt vahtimaan "tankkaustaan" Myös latausjohto kannattaa aina varastaa.

      • Anonyymi

        Polttikseen kannattaa heittää aina polttopullo, kun siellä ei ole ketään sisällä. Menee sivuikkunan sekuriittilasista helposti läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttikseen kannattaa heittää aina polttopullo, kun siellä ei ole ketään sisällä. Menee sivuikkunan sekuriittilasista helposti läpi.

        Saman voi tehdä sähköautollekkin joten vastaus ei ollut validi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman voi tehdä sähköautollekkin joten vastaus ei ollut validi.

        Ei voi, koska vain polttikset palavat.

        Sähköautot eivät tuota päästöjä milloinkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi, koska vain polttikset palavat.

        Sähköautot eivät tuota päästöjä milloinkaan.

        "Ei voi, koska vain polttikset palavat."

        heheh.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei voi, koska vain polttikset palavat."

        heheh.....

        Patteriauton palohan vaatii erikoiskäsittelyä palokunnalta...ihan oma taiteen laji..huh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauton palohan vaatii erikoiskäsittelyä palokunnalta...ihan oma taiteen laji..huh.

        Ei sähköautossa ole mitään paloherkkiä nesteitä kuten polttiksissa kuin korkeintaan lasinpesunestesäiliössä. Turvallinen kaikin puolin.


    • Anonyymi

      Harvalla on varaa asennuttaa megalaturi mökilleen.

      Toki pääasia että äveriäillä menee hyvin.

      • Anonyymi

        Mökillä riittää, että parissa päivässä latautuu. Humalassa ollaan koko viikonloppu, niin ei tarvita autoa mihinkään.


    • Anonyymi

      "Henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2024 noin 13,6 ..."

      Sähköautot yleistyy vasta kun tuohon pystyvät. Eli yli 13.6 vuotta vanhan pitää viellä toimia luotettavasti ainakin 10 vuotta. Muuten ei kansalla ole varaa vaikka sähköauto olisi kuinka hyvä.

      • Anonyymi

        Tietysti jos autojen hinnat tulee alas niin että 3 vuotta vanhan saa samaan hintaan kuin 13 vuottakin vanhan polttiksen niin tilanne voi olla toinen. Tuohon en usko että ihan ensi vuonna jostain kumman syystä väki rupeaisi tienaamaan 10 kertaista palkkaa. Ja nuokin jotka ajaa 13 vuotta ja ylikin olevilla autoilla kykenisivät uudempiakin ostamaan.


      • Anonyymi

        Kuka luuseri noin vanhalla romulla ajaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti jos autojen hinnat tulee alas niin että 3 vuotta vanhan saa samaan hintaan kuin 13 vuottakin vanhan polttiksen niin tilanne voi olla toinen. Tuohon en usko että ihan ensi vuonna jostain kumman syystä väki rupeaisi tienaamaan 10 kertaista palkkaa. Ja nuokin jotka ajaa 13 vuotta ja ylikin olevilla autoilla kykenisivät uudempiakin ostamaan.

        Korottamalla reilusti uusien autojen hintaa tuo voitas myös hoitaa kuntoon. Uuden auton ostajat maksaisi tuon että 13,6 vuotta vanhoihin voidaan tehdastakuuna vaihtaa aina uudet akut ja ajomoottorit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka luuseri noin vanhalla romulla ajaa?

        Puolet suomalaisista. Vai meinaatko että tilastot valehtelee.
        Reilusti yli puolet suomalaisista "luusereita" jotka ajaa yli 10 vuotta vanhoilla. Ja valtava joukko "luusereita" lisää jotka ajavat yli 5 vuotta vanhoilla.

        Ja aivan helvetillinen joukko luuseri paskoja jotka ajaa yli kolme kuukautta vanhoilla. Ei noillakaan paskoilla ole ilmeisesti varaa uuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolet suomalaisista. Vai meinaatko että tilastot valehtelee.
        Reilusti yli puolet suomalaisista "luusereita" jotka ajaa yli 10 vuotta vanhoilla. Ja valtava joukko "luusereita" lisää jotka ajavat yli 5 vuotta vanhoilla.

        Ja aivan helvetillinen joukko luuseri paskoja jotka ajaa yli kolme kuukautta vanhoilla. Ei noillakaan paskoilla ole ilmeisesti varaa uuteen.

        Olettepa köyhiä.


    • Anonyymi

      Minua ei kiinnosta pennin vertaa osallistua sähköautojen satojen miljardien eurojan arvoisten tuotekehityskustannusten maksajaksi. Makselkoot ne, joita tuollainen rahoittaminen omilla tienesteillä kiinnostaa.

      Bensa-autoilu kattaa täysin ongelmattomasti minun liikkumistarpeeni ainakin 10....20 vuotta eteenpäin.

      Jos silloin on jo jotakin käyttökelpoisia ja siedettävän hintaisia itse ohjaavia akkuautoja markkinoilla, niin voin vanhempana miehenä harkita semmoisen ostamista.

      • Anonyymi

        Yksityisliisingillä saa muutamalla huntilla kuukaudessa uuden sähköauton alle. Pääomat voi sijoittaa vaikka Fortumin osakkeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityisliisingillä saa muutamalla huntilla kuukaudessa uuden sähköauton alle. Pääomat voi sijoittaa vaikka Fortumin osakkeisiin.

        Niinpä jos sitoutuu tuhon että menee bussilla eikä käytä sähköautoaan niin saahan sen edullisesti pihaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä jos sitoutuu tuhon että menee bussilla eikä käytä sähköautoaan niin saahan sen edullisesti pihaansa.

        Erikoiset harrastukset sinulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoiset harrastukset sinulla.

        "Jokaisessa leasing-tarjouksessa ilmoitetaan, kuinka monta kilometriä leasing-aika sisältää. Kun teet tilauksen, sinulla on mahdollisuus lisätä halutessasi enemmän kilometrejä. Jos olet ajanut leasing-sopimuksesi aikana enemmän kilometrejä kuin mitä sopimukseesi alun perin sisältyi, maksat ylimääräisistä kilometreistä palauttaessasi leasing-autosi. Lisäkilometrien hinta on ilmoitettu erikseen leasing-auton lisätiedoissa."

        Moniko ottaa sähköauton ja pyrkii sitten ajamaan korkeintaan samaverran kuin polttiksella tuli ajettua kun bensa oli kallista.

        Pitäisi liisatun ottajan tajuta että kyllä vähintään tuplakilometrit tulee ajettua kun "menovesi" halpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokaisessa leasing-tarjouksessa ilmoitetaan, kuinka monta kilometriä leasing-aika sisältää. Kun teet tilauksen, sinulla on mahdollisuus lisätä halutessasi enemmän kilometrejä. Jos olet ajanut leasing-sopimuksesi aikana enemmän kilometrejä kuin mitä sopimukseesi alun perin sisältyi, maksat ylimääräisistä kilometreistä palauttaessasi leasing-autosi. Lisäkilometrien hinta on ilmoitettu erikseen leasing-auton lisätiedoissa."

        Moniko ottaa sähköauton ja pyrkii sitten ajamaan korkeintaan samaverran kuin polttiksella tuli ajettua kun bensa oli kallista.

        Pitäisi liisatun ottajan tajuta että kyllä vähintään tuplakilometrit tulee ajettua kun "menovesi" halpaa.

        Minulle tulee kilometrejä yhtä paljon oli alla mikä auto tahansa.

        Turha on pääomia sitoa autoon, jonka arvosta lähtee jo 20 prosenttia autoliikkeestä pihalle ajaessa. Neljässä vuodessa arvo on pudonnut puoleen. Kannattaa nekin rahat laittaa tuottaviin sijoituksiin.

        Myös polttiksia voi liisata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokaisessa leasing-tarjouksessa ilmoitetaan, kuinka monta kilometriä leasing-aika sisältää. Kun teet tilauksen, sinulla on mahdollisuus lisätä halutessasi enemmän kilometrejä. Jos olet ajanut leasing-sopimuksesi aikana enemmän kilometrejä kuin mitä sopimukseesi alun perin sisältyi, maksat ylimääräisistä kilometreistä palauttaessasi leasing-autosi. Lisäkilometrien hinta on ilmoitettu erikseen leasing-auton lisätiedoissa."

        Moniko ottaa sähköauton ja pyrkii sitten ajamaan korkeintaan samaverran kuin polttiksella tuli ajettua kun bensa oli kallista.

        Pitäisi liisatun ottajan tajuta että kyllä vähintään tuplakilometrit tulee ajettua kun "menovesi" halpaa.

        Mitä enemmän on sähköautoja, niin hallitus tulee lopettamaan sen "halvalla" ajamisen jollain verolla esim. sähköauton latausmaksu, koska jostain valtio kuitenkin repii polttoaineitten kulutuksen vähenemisestä johtuvan verotuoton vähenemisen, aivan varmasti näin tulee käymään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle tulee kilometrejä yhtä paljon oli alla mikä auto tahansa.

        Turha on pääomia sitoa autoon, jonka arvosta lähtee jo 20 prosenttia autoliikkeestä pihalle ajaessa. Neljässä vuodessa arvo on pudonnut puoleen. Kannattaa nekin rahat laittaa tuottaviin sijoituksiin.

        Myös polttiksia voi liisata.

        Hmm . . onko se "liisaaminen" ilmaista?, 300€/kk + muut kulut yksityis leasingissä, otetaan nyt vaikka yht. 450€/kk x 36kk = 16 200€, ei ole halpaa tuokaan, vakuutukset, rengaskulut, ym. kulut on lesingin ottajan vastuulla, eikä autosta saa euroakaan sopimuksen päättyessä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm . . onko se "liisaaminen" ilmaista?, 300€/kk muut kulut yksityis leasingissä, otetaan nyt vaikka yht. 450€/kk x 36kk = 16 200€, ei ole halpaa tuokaan, vakuutukset, rengaskulut, ym. kulut on lesingin ottajan vastuulla, eikä autosta saa euroakaan sopimuksen päättyessä.

        Näkökulma: Ajoin kolme vuotta leasingautolla – ”Miten se on kannattavaa?”

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ed4e9e11-b166-4d71-b068-7c3f78d61d87

        Tuossa Iltalehden toimittajan kokemus.


    • Anonyymi

      Kunhan saavat akkujen energiatiheyttä paranneltua noin 10 kertaa paremmaksi niin sitten on fossiili lopullisesti murjottu kanveesiin.
      Tulevaisuuden jerrykannu olisi siis 10-20 kg painava virtapankki jossa sama energiatiheys kuin bensiinissä eikä latausaika olisi kuin 2 minuuttia.

      • Anonyymi

        Mistä se 2 minuutissa ladataan?


      • Anonyymi

        Ei ole saatu 20 vuodessa edes tuplattua akkujen energiatiheyttä eli ei ole se 10-kertainen nyt hengissä olevien murheita.


    • Anonyymi

      Tiesittekö että sähköauton jälleenmyyntiarvo puolittuu 2 vuodessa. Toyotalla arvon puolittumiseen menee 6 vuotta.

      • Anonyymi

        Arvon aleneminen on auton suurin kuluerä. Polttomoottoriautolla 20 000 km ajo vie polttoainetta 1200 litraa eli rahassa 2000 €. Sen sijaan sähköauto menettää jo ensimmäisenä vuotena jälleenmyyntiarvosta 8000 €. Seuraavan vuonna 6000 €. Moni ei mieti asioita oikein loppuun asti kun on kiire tulla Ilmasto-Jeesukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvon aleneminen on auton suurin kuluerä. Polttomoottoriautolla 20 000 km ajo vie polttoainetta 1200 litraa eli rahassa 2000 €. Sen sijaan sähköauto menettää jo ensimmäisenä vuotena jälleenmyyntiarvosta 8000 €. Seuraavan vuonna 6000 €. Moni ei mieti asioita oikein loppuun asti kun on kiire tulla Ilmasto-Jeesukseksi.

        Eihän kukaan edes uskalla ostaa käytettyä sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvon aleneminen on auton suurin kuluerä. Polttomoottoriautolla 20 000 km ajo vie polttoainetta 1200 litraa eli rahassa 2000 €. Sen sijaan sähköauto menettää jo ensimmäisenä vuotena jälleenmyyntiarvosta 8000 €. Seuraavan vuonna 6000 €. Moni ei mieti asioita oikein loppuun asti kun on kiire tulla Ilmasto-Jeesukseksi.

        Juu ja synteettinen päästötön polttoaine tekee tuloaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kukaan edes uskalla ostaa käytettyä sähköautoa.

        Minä en ostaisi edes vuoden vanhaa sähköautoa. Puhumattakaan yli 4 vuotta vanhan. Maksoiko akun vaihto 12000-14000 €.


      • Anonyymi
        UUSI

        Minun Mersuni arvo putosi 66 % 10,5 vuodessa


    • Anonyymi

      Diesel jatkaa voittoisaa kulkua tulevaisuudessa

    • Anonyymi

      En tule ostamaan sähköautoa ainakaan 10 vuoteen.

    • Anonyymi

      Mikä etu? Tankkaus vie litramäärästä riippuen yleisimmin n. 1-2 minuuttia. Mulla menee tyhjän tankin tankkaukseen n. 2 minuuttia ja rangea tulee 650-730 km riippuen paikoista missä ajaa ja kaasujalasta.

      • Anonyymi

        Anonyymi
        2025-05-19 12:29:15

        Tuosta kirjoituksesta: 👍👍


    • Anonyymi

      Joko pikalatauksen akun elinikää nakertava ominaisuus on saatu edes siedettäväksi`?

      .....unohtamatta sitä, että pikainen lataus on kukkarolle käypää hupia ihan pelkkien kilowattituntien osalta.

      • Anonyymi

        Halpaa on verrattuna petroolipöristimiin kaikin tavoin. Ja pikalatureita tarvitsee arkiajossa harvoin. Valtaosan ajoista voi ladata negatiivisen hinnan pörssisähköllä kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpaa on verrattuna petroolipöristimiin kaikin tavoin. Ja pikalatureita tarvitsee arkiajossa harvoin. Valtaosan ajoista voi ladata negatiivisen hinnan pörssisähköllä kotona.

        Anonyymi
        2025-05-19 13:23:02

        Monta tuhatta litraa saa bensaa tankata sillä hintaerolla mitä vastaavasta sähköautosta joutuu maksamaan.

        ....unohtamatta sähköautojen hinnanromahdusta ensimmäisinä käytövuosina.-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi
        2025-05-19 13:23:02

        Monta tuhatta litraa saa bensaa tankata sillä hintaerolla mitä vastaavasta sähköautosta joutuu maksamaan.

        ....unohtamatta sähköautojen hinnanromahdusta ensimmäisinä käytövuosina.-

        Sähköautohan maksaa itse itsensä takaisin, kun sitä lataa negatiivisella sähkön hinnalla.

        Vain äärimmäinen putinisti tankkaa enää saastuttavaa pakoputkiautoa fossiiliöljyllä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautohan maksaa itse itsensä takaisin, kun sitä lataa negatiivisella sähkön hinnalla.

        Vain äärimmäinen putinisti tankkaa enää saastuttavaa pakoputkiautoa fossiiliöljyllä.

        Olen 100% sähköautofani ja vaihdan sellaiseen kun:

        1. Sähköautolla kykenee vetämään jollain tapaa järkeviä matkoja 6m avovenettä ja hoitamaan myös ramppioperaatiot sillä
        - vetokoukku?
        - akun riittävyys, kun bensaveturi vie Lapinturneella keskimäärin 12l/100km vene koukussa
        - monet on nelivetoisia ja omaavat huiman väännön, uskoisin luulopohjalla patteriautojen olevan tosi hyviä rampeilla venettä nostettaessa.

        2. Kokonaisuus hankintahinta ja jälleenmyyntiarvo huomioiden sen käyttö on kannattavaa, niin kauan kuin ei ole pakko...

        Vielä ei ole eikä ole pakkokaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautohan maksaa itse itsensä takaisin, kun sitä lataa negatiivisella sähkön hinnalla.

        Vain äärimmäinen putinisti tankkaa enää saastuttavaa pakoputkiautoa fossiiliöljyllä.

        Tyypillinen "negatiivinen tuntihinta" on yleensä - 0,01--0,1 senttiä kilowattitunnilta ja kun huomioi marginaalin maksaa sekin lopulta 0,40-0,45 senttiä kilowattitunnilta. Siihen kun lasketaan siirtohinta + säh tulee "miinushinnalle" hintaa 8-8,5 senttiä kilowattitunnilta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 100% sähköautofani ja vaihdan sellaiseen kun:

        1. Sähköautolla kykenee vetämään jollain tapaa järkeviä matkoja 6m avovenettä ja hoitamaan myös ramppioperaatiot sillä
        - vetokoukku?
        - akun riittävyys, kun bensaveturi vie Lapinturneella keskimäärin 12l/100km vene koukussa
        - monet on nelivetoisia ja omaavat huiman väännön, uskoisin luulopohjalla patteriautojen olevan tosi hyviä rampeilla venettä nostettaessa.

        2. Kokonaisuus hankintahinta ja jälleenmyyntiarvo huomioiden sen käyttö on kannattavaa, niin kauan kuin ei ole pakko...

        Vielä ei ole eikä ole pakkokaan.

        Tuossa on mielenkiintoisia artikkeleja veneen vetämisestä ja traileroinnista sähköautoilla:

        https://tekniikanmaailma.fi/loin-vetoa-etta-vedan-ison-venetrailerin-sahkoautolla-perille-ilman-valilatausta-aina-ei-voi-voittaa/

        https://kipparilehti.fi/trailerivene-sahkoauto-veturina-lyhyen-matkan-vetojuhta-volkswagen-id-4/


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 100% sähköautofani ja vaihdan sellaiseen kun:

        1. Sähköautolla kykenee vetämään jollain tapaa järkeviä matkoja 6m avovenettä ja hoitamaan myös ramppioperaatiot sillä
        - vetokoukku?
        - akun riittävyys, kun bensaveturi vie Lapinturneella keskimäärin 12l/100km vene koukussa
        - monet on nelivetoisia ja omaavat huiman väännön, uskoisin luulopohjalla patteriautojen olevan tosi hyviä rampeilla venettä nostettaessa.

        2. Kokonaisuus hankintahinta ja jälleenmyyntiarvo huomioiden sen käyttö on kannattavaa, niin kauan kuin ei ole pakko...

        Vielä ei ole eikä ole pakkokaan.

        Vetelet veneellä ilmeisesti autoa ympäri vesistöä vailla määränpäätä?

        Ja vieläpä yli maksukykysi.

        Heh.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetelet veneellä ilmeisesti autoa ympäri vesistöä vailla määränpäätä?

        Ja vieläpä yli maksukykysi.

        Heh.

        ???

        Mikääs nyt niin meni ihon alle, totuus sähköautojen tämän päivän kehnosta suorituskyvystä veneveturina? Ja veneellä en ole koskaan kuullut kenenkään vetävän autoa.

        Ootkos muistanut ottaa ne lääkärin määräämät vai mistä kiikastaa, luetun ymmärtämisestä...?


    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköautojen suuri ongelma liittyy käytettyjen sähköautojen luotettavuuteen ja sitä kautta niiden jälleenmyyntiarvoon. Käytetty sähköauto on suurempi riski kuin käytetty polttomoottoriauto.

    • Anonyymi
      UUSI
    • Anonyymi
      UUSI

      Jos salama iskee sähköautoon kesken matkan, niin paljonko lisärangea tulee keskim.?
      Oletet. että salama on 200MV ja 100A.
      Onko sähköautossa turvallista ukkosella?

    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköautoissa on pesukoneen moottori 😭😭😭😭

      • Anonyymi
        UUSI

        Mulla on partakoneessa RC-autoista tuttu nitromoottori 🔥 😅


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5558
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2633
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2222
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1327
    7. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1301
    8. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      24
      1262
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1233
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      108
      988
    Aihe