Alkaa polttiksilta livetä nyt se viimeinenkin etu, eli saada nopeasti lisää rangea.
"Lataus tapahtuu 1 000 kW:n teholla auton ottaessa virtaa 1 000 voltin jännitteellä. Viiden minuutin päätteeksi akkuihin oli varastoitunut uutta energiaa yhteensä 421 ajokilometrin verran."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jattiloikka-sahkoautojen-latauskisassa-megalaturi-syottaa-viidessa-minuutissa-mokkimatkan-verran-pohinaa/807aa912-8d7f-4dea-841a-c665f64145d3
Megalaturista 5 minuutisssa mökkimatkan verran "pöhinää"
98
386
Vastaukset
- Anonyymi
Sähkövirvelit ei pysty mietenkään nousemaan omilla saavutuksilla,
AINA PITÄÄ OTTAA VERTAILUUN JOKU JOTA ALENNETAAN.
Klassinen koulukiusaaja - asetelma.
Esimiehet ja poliitikot käyttää samaa.
NOSTAA ITSEÄÄN ALENTAMALLA MUITA.
Miksi ei voinut vaan kehua virvelin ominaisuuksia?!!!! - Anonyymi
Ehkä sähkäreistä voi vielä joskus tulla käyttökelpoisia.
- Anonyymi
Muutaman vuoden vielä kestää, sitten tulee kiinteäelektrolyyttiset akut ja palovaara poistuu samalla. Sitten tarvitsee enää valita auto jonka ovilukot ei toimi pelkästään sähköllä.
- AnonyymiUUSI
Vastahan niillä on ihmiset ajelleet yli 10 vuotta. Älykääpiöille tietysti uuden omaksuminen on lähes mahdotonta...
- Anonyymi
Olkiluodon 3 voimalalla pystyisi tällä hetkellä lataamaan siis 1300 autoa yhtä aikaa.
- Anonyymi
Saako BYDin ajaa reaktorin kylkeen latauksen ajaksi?
- Anonyymi
Jees, eikun akustojen vaihtoon sitten tai autokauppaan :D
"Avaimena on akun, auton ja latausjärjestelmän saumaton yhteensopivuus."
"Tosin näin suuria lataustehoja voi hyödyntää vain 1 000 voltin arkkitehtuurilla varustettu sähköauto."- Anonyymi
Pyh. Korkeajännityksessä puhuttiin jo vuosikymmeniä sitten miljoonasta voltista, siis 1 000 000 voltista.
- Anonyymi
Hyvä että sitä sähköä piisaa loputtomasti eikä tarvi enää säästellä. Vai riittääkö sähköä esim. 5 miljardiin henkilöautoon?
- Anonyymi
Saanko lämmittää polttista ympäri vuorokauden ulkona kylminä päivinä 2000 W lämmittimellä kun sehän on vain sähköä, millä lämmitän, ei kuulemma maksa mitään eikä saastuta? Sopiiko tällänen viherihmisille tänään kun ennen ei sopinut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saanko lämmittää polttista ympäri vuorokauden ulkona kylminä päivinä 2000 W lämmittimellä kun sehän on vain sähköä, millä lämmitän, ei kuulemma maksa mitään eikä saastuta? Sopiiko tällänen viherihmisille tänään kun ennen ei sopinut?
Sopii sopii, ei sähköä tartte säästellä, pysyy auto hyvänä kun ei pääse jäätymään eikä pakkanen pure.
- Anonyymi
Miksei. Auringon säteilyteho on 1366 wattia per neliömetri. Aurinkopaneelin hyötysuhteella 20 % saadaan 273 wattia.
Valjastetaan maapallon maapinta-alasta 10 prosenttia aurinkopaneeleille, se on
148 94 000 000 neliömetriä.
Aurinkopaneelit tuottavat siis seuraavan määrän tehoa:
4,06×10¹² W.
Jos aurinkoenergiaa saadaan 8 tuntia vuorokaudessa, saamme päivittäin energian:
32.5 TWh
Oletetaan, että sähköauto kuluttaa keskimäärin 20 kWh/100 km, ja ajetaan 50 km päivässä. Silloin sähköauto kuluttaa päivässä:
10 kWh
Joten tuolla aurinkoenergiamäärällä voidaan ns. handlata 3,25 biljoonan sähköauton tarpeert.
3,25 biljoonaa on 3 250 000 000 000. - Anonyymi
Afrikassa ja muissa kehitysmaissa tullaan ajamaan polttomoottori autoilla vielä pitkään ja siellä poltetaan ne loput öljyt mikä muualla jää polttamatta. Niin se ilmasto pelastuu...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksei. Auringon säteilyteho on 1366 wattia per neliömetri. Aurinkopaneelin hyötysuhteella 20 % saadaan 273 wattia.
Valjastetaan maapallon maapinta-alasta 10 prosenttia aurinkopaneeleille, se on
148 94 000 000 neliömetriä.
Aurinkopaneelit tuottavat siis seuraavan määrän tehoa:
4,06×10¹² W.
Jos aurinkoenergiaa saadaan 8 tuntia vuorokaudessa, saamme päivittäin energian:
32.5 TWh
Oletetaan, että sähköauto kuluttaa keskimäärin 20 kWh/100 km, ja ajetaan 50 km päivässä. Silloin sähköauto kuluttaa päivässä:
10 kWh
Joten tuolla aurinkoenergiamäärällä voidaan ns. handlata 3,25 biljoonan sähköauton tarpeert.
3,25 biljoonaa on 3 250 000 000 000.Auto joka on työpaikalla, tulisi saada siellä ollessaan jossakin tuotettua aurinkosähköä. Päivällä sähkö on tietenkin kalleimmillaan, mutta se ei nyt olekaan aiheena tässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksei. Auringon säteilyteho on 1366 wattia per neliömetri. Aurinkopaneelin hyötysuhteella 20 % saadaan 273 wattia.
Valjastetaan maapallon maapinta-alasta 10 prosenttia aurinkopaneeleille, se on
148 94 000 000 neliömetriä.
Aurinkopaneelit tuottavat siis seuraavan määrän tehoa:
4,06×10¹² W.
Jos aurinkoenergiaa saadaan 8 tuntia vuorokaudessa, saamme päivittäin energian:
32.5 TWh
Oletetaan, että sähköauto kuluttaa keskimäärin 20 kWh/100 km, ja ajetaan 50 km päivässä. Silloin sähköauto kuluttaa päivässä:
10 kWh
Joten tuolla aurinkoenergiamäärällä voidaan ns. handlata 3,25 biljoonan sähköauton tarpeert.
3,25 biljoonaa on 3 250 000 000 000.Aurinkopaneelit kannattaa asentaa rakennusten katoille ja ihmisten rakentaman infran yhteyteen ettei enempää pimennetä maaperän kasvustoa valtaisilla paneelipelloilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saanko lämmittää polttista ympäri vuorokauden ulkona kylminä päivinä 2000 W lämmittimellä kun sehän on vain sähköä, millä lämmitän, ei kuulemma maksa mitään eikä saastuta? Sopiiko tällänen viherihmisille tänään kun ennen ei sopinut?
Kovasti tempoilevaa politiikkaa. 10-15 vuotta sitten talojen sähkölämmitys oli itsestään saatanasta lähtöisin. Mikä lie nyt tilanne kun ei mitään saisi polttaakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sopii sopii, ei sähköä tartte säästellä, pysyy auto hyvänä kun ei pääse jäätymään eikä pakkanen pure.
Ja esilämitys vähentää päästöjä paljon.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja esilämitys vähentää päästöjä paljon.
Se itse asiassa lisää, koska sähkön tuottaminen aiheuttaa enemmän tai vähemmän päästöjä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Afrikassa ja muissa kehitysmaissa tullaan ajamaan polttomoottori autoilla vielä pitkään ja siellä poltetaan ne loput öljyt mikä muualla jää polttamatta. Niin se ilmasto pelastuu...
Polttoaineet on öljynjalostuksen sivutuotteita, autoissa, liikennevälineissä ja lämmityksessä ne poltetaan hyötykäyttöön, muussa tapauksessa ne poltetaan niin sanotusti harakoille ilman hyötyä. Öljynjalostus ei lopu sen takia, että sivutuotteille ei ole hyötykäyttöä, koska öljyä tarvitaan moneen muuhun asiaankin kemianteollisuudessa ja nämä tarpeet ei autoilun myötä häviä mihinkään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Polttoaineet on öljynjalostuksen sivutuotteita, autoissa, liikennevälineissä ja lämmityksessä ne poltetaan hyötykäyttöön, muussa tapauksessa ne poltetaan niin sanotusti harakoille ilman hyötyä. Öljynjalostus ei lopu sen takia, että sivutuotteille ei ole hyötykäyttöä, koska öljyä tarvitaan moneen muuhun asiaankin kemianteollisuudessa ja nämä tarpeet ei autoilun myötä häviä mihinkään.
Maaöljyä ei tarvita yhtään mihinkään. Sitä vaan käytetään, kun se on halpaa.
- Anonyymi
Range = toimintamatka
- Anonyymi
Sellainen autokin on kuin Range Rover.
- Anonyymi
Hidasta verrattuna polttomoottoriauton tankkaukseen. Menee aikaa ja kilometrejä tuollaisen latausaseman etsimiseen.
- Anonyymi
Lapissa saattaa joutua ajelemaan 200 kilometriä tankille. Sähköpistoke löytyy sentään joka navetan nurkalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapissa saattaa joutua ajelemaan 200 kilometriä tankille. Sähköpistoke löytyy sentään joka navetan nurkalta.
Voi ottaa kanisterin mukaan, sellainen tapa siellä on.
Eikä siellä ole edes niitä navetoita. Kuinha hyvin lataat 10-16 A:n sulakkeen takaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi ottaa kanisterin mukaan, sellainen tapa siellä on.
Eikä siellä ole edes niitä navetoita. Kuinha hyvin lataat 10-16 A:n sulakkeen takaa?Esimerkiksi Kuusamo on merkittävä maidontuotantoalue Suomessa. Navetan kulmalta saa ainkain 3x25A voimavirtaa, johon voi kytkeä 11 kilowatin laturin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi Kuusamo on merkittävä maidontuotantoalue Suomessa. Navetan kulmalta saa ainkain 3x25A voimavirtaa, johon voi kytkeä 11 kilowatin laturin.
Kuusamo ei ole Lappia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuusamo ei ole Lappia.
Poronhoitoalueen raja on myös Lapin raja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapissa saattaa joutua ajelemaan 200 kilometriä tankille. Sähköpistoke löytyy sentään joka navetan nurkalta.
20 litran jerrykannullisella polttoainetta ajelee jo aika pitkät pätkät.
- Anonyymi
🤣Et ymmärrä jutusta mitään.
- Anonyymi
Ja missä Suomessa sähköverkko kestää tuollaisten tehojen latauksen. Tuo lataus on tehty jossain akkujen valmistus laboratorioissa turha hehkutella sillä, että se onnistuisi joka puolella Suomea.
- Anonyymi
Ihan missä päin Suomea vaan. Nythän on 300 kW:n asemia laajalti ympäri maata. Eihän tuo ole kuin noin 3-kertainen.
- Anonyymi
Kertoisitko missä tuollaisia latauspisteitä on suomessa ja mikä auto pystyy sitä hyödyntämään?
- Anonyymi
Suunnitellaan lakimuutosta ,että B kortilla saa ajaa 4500kg sähköautoa.Herää kysymys ,miksi tarvitaan aina vaan isompia ja tehokkaampia sähköautoja siirtämään usein yhtä ihmistä paikasta toiseen.
Kyllä tonnin painoisella polttiksellakin siirtyy 80kiloinen ihminen ja useampikin.- Anonyymi
Siirtyy myös 20 kiloa painavalla sähköavusteisella fillarilla. Siis yksi ihminen. Tonnin verran painaa 50 fillaria, jolla siirtyy bussilastillinen.
- Anonyymi
Ei noin isoja latureita ole juuri missään. Vaatii todella suuren ja kalliin sähköliittymän. Tuo on vain sähköautomiesten kuhumista. Heitä varmaan jurppii kun polttisautoilijat tankkaavat tuosta vain minuutissa parissa. Sähköautomiehet joutuvat jäämään tunniksi latausasemalle.
- Anonyymi
Eihän bensa-asemiakaan ole kuin siellä-täällä. Sama koskee latausasemia. Niitä kyllä rakennetaan koko ajan lisää. https://latauskartta.fi/
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän bensa-asemiakaan ole kuin siellä-täällä. Sama koskee latausasemia. Niitä kyllä rakennetaan koko ajan lisää. https://latauskartta.fi/
Jopa täällä Koskenkorvan kylässä on kaksi bensa-asemaa...ennen kolme.
- Anonyymi
Puuttuu enää kylmälaukussa kannettava joka kodin pienydinvoimala.
- Anonyymi
Mökkimatka on yhtä epämääräinen suure kuin kohtuullinen , jolla kuvataan vaikka sähkön hintaa.
Kohtuullinen on yhdelle paljon ja toiselle vähän, samoin kuin mökkimatka on toiselle pitkä ja toiselle lyhyempi.- Anonyymi
Montako jalkapallokenttää mahtuu mökkimatkaan?
- Anonyymi
Ja keskimääräisesti liikenteessä olevat sähköautot pystyvät ottamaan vastaan 50-100kWh. Mun vanhaan dieselmersuun tankkaa viiteen minuuttiin 13-1400km rangea.
- Anonyymi
Taksilla matkustaessa on ole joutunut sen enempää tankkaamaan kuin lataamaankaan. Toki olen hörppyä ottanut itse.
- Anonyymi
Jos sähkölinjat on poikki, niin ei lataa.
Bensaa voi varastoida isoihin säiliöihin. - Anonyymi
Menee akku sököksi.
- Anonyymi
Ei mene tuo akku. Se on tarkoitukseen räätälöity.
- Anonyymi
Kannattaa aina repästä sähköauton latauspistoke irti ohimennessään jos sähköauton kuljettaja ei ole jäänyt vahtimaan "tankkaustaan" Myös latausjohto kannattaa aina varastaa.
- Anonyymi
Polttikseen kannattaa heittää aina polttopullo, kun siellä ei ole ketään sisällä. Menee sivuikkunan sekuriittilasista helposti läpi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttikseen kannattaa heittää aina polttopullo, kun siellä ei ole ketään sisällä. Menee sivuikkunan sekuriittilasista helposti läpi.
Saman voi tehdä sähköautollekkin joten vastaus ei ollut validi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saman voi tehdä sähköautollekkin joten vastaus ei ollut validi.
Ei voi, koska vain polttikset palavat.
Sähköautot eivät tuota päästöjä milloinkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi, koska vain polttikset palavat.
Sähköautot eivät tuota päästöjä milloinkaan."Ei voi, koska vain polttikset palavat."
heheh..... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei voi, koska vain polttikset palavat."
heheh.....Patteriauton palohan vaatii erikoiskäsittelyä palokunnalta...ihan oma taiteen laji..huh.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriauton palohan vaatii erikoiskäsittelyä palokunnalta...ihan oma taiteen laji..huh.
Ei sähköautossa ole mitään paloherkkiä nesteitä kuten polttiksissa kuin korkeintaan lasinpesunestesäiliössä. Turvallinen kaikin puolin.
- Anonyymi
Harvalla on varaa asennuttaa megalaturi mökilleen.
Toki pääasia että äveriäillä menee hyvin.- Anonyymi
Mökillä riittää, että parissa päivässä latautuu. Humalassa ollaan koko viikonloppu, niin ei tarvita autoa mihinkään.
- Anonyymi
"Henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2024 noin 13,6 ..."
Sähköautot yleistyy vasta kun tuohon pystyvät. Eli yli 13.6 vuotta vanhan pitää viellä toimia luotettavasti ainakin 10 vuotta. Muuten ei kansalla ole varaa vaikka sähköauto olisi kuinka hyvä.- Anonyymi
Tietysti jos autojen hinnat tulee alas niin että 3 vuotta vanhan saa samaan hintaan kuin 13 vuottakin vanhan polttiksen niin tilanne voi olla toinen. Tuohon en usko että ihan ensi vuonna jostain kumman syystä väki rupeaisi tienaamaan 10 kertaista palkkaa. Ja nuokin jotka ajaa 13 vuotta ja ylikin olevilla autoilla kykenisivät uudempiakin ostamaan.
- Anonyymi
Kuka luuseri noin vanhalla romulla ajaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti jos autojen hinnat tulee alas niin että 3 vuotta vanhan saa samaan hintaan kuin 13 vuottakin vanhan polttiksen niin tilanne voi olla toinen. Tuohon en usko että ihan ensi vuonna jostain kumman syystä väki rupeaisi tienaamaan 10 kertaista palkkaa. Ja nuokin jotka ajaa 13 vuotta ja ylikin olevilla autoilla kykenisivät uudempiakin ostamaan.
Korottamalla reilusti uusien autojen hintaa tuo voitas myös hoitaa kuntoon. Uuden auton ostajat maksaisi tuon että 13,6 vuotta vanhoihin voidaan tehdastakuuna vaihtaa aina uudet akut ja ajomoottorit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka luuseri noin vanhalla romulla ajaa?
Puolet suomalaisista. Vai meinaatko että tilastot valehtelee.
Reilusti yli puolet suomalaisista "luusereita" jotka ajaa yli 10 vuotta vanhoilla. Ja valtava joukko "luusereita" lisää jotka ajavat yli 5 vuotta vanhoilla.
Ja aivan helvetillinen joukko luuseri paskoja jotka ajaa yli kolme kuukautta vanhoilla. Ei noillakaan paskoilla ole ilmeisesti varaa uuteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puolet suomalaisista. Vai meinaatko että tilastot valehtelee.
Reilusti yli puolet suomalaisista "luusereita" jotka ajaa yli 10 vuotta vanhoilla. Ja valtava joukko "luusereita" lisää jotka ajavat yli 5 vuotta vanhoilla.
Ja aivan helvetillinen joukko luuseri paskoja jotka ajaa yli kolme kuukautta vanhoilla. Ei noillakaan paskoilla ole ilmeisesti varaa uuteen.Olettepa köyhiä.
- Anonyymi
Minua ei kiinnosta pennin vertaa osallistua sähköautojen satojen miljardien eurojan arvoisten tuotekehityskustannusten maksajaksi. Makselkoot ne, joita tuollainen rahoittaminen omilla tienesteillä kiinnostaa.
Bensa-autoilu kattaa täysin ongelmattomasti minun liikkumistarpeeni ainakin 10....20 vuotta eteenpäin.
Jos silloin on jo jotakin käyttökelpoisia ja siedettävän hintaisia itse ohjaavia akkuautoja markkinoilla, niin voin vanhempana miehenä harkita semmoisen ostamista.- Anonyymi
Yksityisliisingillä saa muutamalla huntilla kuukaudessa uuden sähköauton alle. Pääomat voi sijoittaa vaikka Fortumin osakkeisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksityisliisingillä saa muutamalla huntilla kuukaudessa uuden sähköauton alle. Pääomat voi sijoittaa vaikka Fortumin osakkeisiin.
Niinpä jos sitoutuu tuhon että menee bussilla eikä käytä sähköautoaan niin saahan sen edullisesti pihaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä jos sitoutuu tuhon että menee bussilla eikä käytä sähköautoaan niin saahan sen edullisesti pihaansa.
Erikoiset harrastukset sinulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erikoiset harrastukset sinulla.
"Jokaisessa leasing-tarjouksessa ilmoitetaan, kuinka monta kilometriä leasing-aika sisältää. Kun teet tilauksen, sinulla on mahdollisuus lisätä halutessasi enemmän kilometrejä. Jos olet ajanut leasing-sopimuksesi aikana enemmän kilometrejä kuin mitä sopimukseesi alun perin sisältyi, maksat ylimääräisistä kilometreistä palauttaessasi leasing-autosi. Lisäkilometrien hinta on ilmoitettu erikseen leasing-auton lisätiedoissa."
Moniko ottaa sähköauton ja pyrkii sitten ajamaan korkeintaan samaverran kuin polttiksella tuli ajettua kun bensa oli kallista.
Pitäisi liisatun ottajan tajuta että kyllä vähintään tuplakilometrit tulee ajettua kun "menovesi" halpaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jokaisessa leasing-tarjouksessa ilmoitetaan, kuinka monta kilometriä leasing-aika sisältää. Kun teet tilauksen, sinulla on mahdollisuus lisätä halutessasi enemmän kilometrejä. Jos olet ajanut leasing-sopimuksesi aikana enemmän kilometrejä kuin mitä sopimukseesi alun perin sisältyi, maksat ylimääräisistä kilometreistä palauttaessasi leasing-autosi. Lisäkilometrien hinta on ilmoitettu erikseen leasing-auton lisätiedoissa."
Moniko ottaa sähköauton ja pyrkii sitten ajamaan korkeintaan samaverran kuin polttiksella tuli ajettua kun bensa oli kallista.
Pitäisi liisatun ottajan tajuta että kyllä vähintään tuplakilometrit tulee ajettua kun "menovesi" halpaa.Minulle tulee kilometrejä yhtä paljon oli alla mikä auto tahansa.
Turha on pääomia sitoa autoon, jonka arvosta lähtee jo 20 prosenttia autoliikkeestä pihalle ajaessa. Neljässä vuodessa arvo on pudonnut puoleen. Kannattaa nekin rahat laittaa tuottaviin sijoituksiin.
Myös polttiksia voi liisata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jokaisessa leasing-tarjouksessa ilmoitetaan, kuinka monta kilometriä leasing-aika sisältää. Kun teet tilauksen, sinulla on mahdollisuus lisätä halutessasi enemmän kilometrejä. Jos olet ajanut leasing-sopimuksesi aikana enemmän kilometrejä kuin mitä sopimukseesi alun perin sisältyi, maksat ylimääräisistä kilometreistä palauttaessasi leasing-autosi. Lisäkilometrien hinta on ilmoitettu erikseen leasing-auton lisätiedoissa."
Moniko ottaa sähköauton ja pyrkii sitten ajamaan korkeintaan samaverran kuin polttiksella tuli ajettua kun bensa oli kallista.
Pitäisi liisatun ottajan tajuta että kyllä vähintään tuplakilometrit tulee ajettua kun "menovesi" halpaa.Mitä enemmän on sähköautoja, niin hallitus tulee lopettamaan sen "halvalla" ajamisen jollain verolla esim. sähköauton latausmaksu, koska jostain valtio kuitenkin repii polttoaineitten kulutuksen vähenemisestä johtuvan verotuoton vähenemisen, aivan varmasti näin tulee käymään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle tulee kilometrejä yhtä paljon oli alla mikä auto tahansa.
Turha on pääomia sitoa autoon, jonka arvosta lähtee jo 20 prosenttia autoliikkeestä pihalle ajaessa. Neljässä vuodessa arvo on pudonnut puoleen. Kannattaa nekin rahat laittaa tuottaviin sijoituksiin.
Myös polttiksia voi liisata.Hmm . . onko se "liisaaminen" ilmaista?, 300€/kk + muut kulut yksityis leasingissä, otetaan nyt vaikka yht. 450€/kk x 36kk = 16 200€, ei ole halpaa tuokaan, vakuutukset, rengaskulut, ym. kulut on lesingin ottajan vastuulla, eikä autosta saa euroakaan sopimuksen päättyessä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hmm . . onko se "liisaaminen" ilmaista?, 300€/kk muut kulut yksityis leasingissä, otetaan nyt vaikka yht. 450€/kk x 36kk = 16 200€, ei ole halpaa tuokaan, vakuutukset, rengaskulut, ym. kulut on lesingin ottajan vastuulla, eikä autosta saa euroakaan sopimuksen päättyessä.
Näkökulma: Ajoin kolme vuotta leasingautolla – ”Miten se on kannattavaa?”
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ed4e9e11-b166-4d71-b068-7c3f78d61d87
Tuossa Iltalehden toimittajan kokemus.
- Anonyymi
Kunhan saavat akkujen energiatiheyttä paranneltua noin 10 kertaa paremmaksi niin sitten on fossiili lopullisesti murjottu kanveesiin.
Tulevaisuuden jerrykannu olisi siis 10-20 kg painava virtapankki jossa sama energiatiheys kuin bensiinissä eikä latausaika olisi kuin 2 minuuttia.- Anonyymi
Mistä se 2 minuutissa ladataan?
- Anonyymi
Ei ole saatu 20 vuodessa edes tuplattua akkujen energiatiheyttä eli ei ole se 10-kertainen nyt hengissä olevien murheita.
- Anonyymi
Tiesittekö että sähköauton jälleenmyyntiarvo puolittuu 2 vuodessa. Toyotalla arvon puolittumiseen menee 6 vuotta.
- Anonyymi
Arvon aleneminen on auton suurin kuluerä. Polttomoottoriautolla 20 000 km ajo vie polttoainetta 1200 litraa eli rahassa 2000 €. Sen sijaan sähköauto menettää jo ensimmäisenä vuotena jälleenmyyntiarvosta 8000 €. Seuraavan vuonna 6000 €. Moni ei mieti asioita oikein loppuun asti kun on kiire tulla Ilmasto-Jeesukseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvon aleneminen on auton suurin kuluerä. Polttomoottoriautolla 20 000 km ajo vie polttoainetta 1200 litraa eli rahassa 2000 €. Sen sijaan sähköauto menettää jo ensimmäisenä vuotena jälleenmyyntiarvosta 8000 €. Seuraavan vuonna 6000 €. Moni ei mieti asioita oikein loppuun asti kun on kiire tulla Ilmasto-Jeesukseksi.
Eihän kukaan edes uskalla ostaa käytettyä sähköautoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvon aleneminen on auton suurin kuluerä. Polttomoottoriautolla 20 000 km ajo vie polttoainetta 1200 litraa eli rahassa 2000 €. Sen sijaan sähköauto menettää jo ensimmäisenä vuotena jälleenmyyntiarvosta 8000 €. Seuraavan vuonna 6000 €. Moni ei mieti asioita oikein loppuun asti kun on kiire tulla Ilmasto-Jeesukseksi.
Juu ja synteettinen päästötön polttoaine tekee tuloaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eihän kukaan edes uskalla ostaa käytettyä sähköautoa.
Minä en ostaisi edes vuoden vanhaa sähköautoa. Puhumattakaan yli 4 vuotta vanhan. Maksoiko akun vaihto 12000-14000 €.
- AnonyymiUUSI
Minun Mersuni arvo putosi 66 % 10,5 vuodessa
- Anonyymi
Diesel jatkaa voittoisaa kulkua tulevaisuudessa
- Anonyymi
En tule ostamaan sähköautoa ainakaan 10 vuoteen.
- Anonyymi
Mikä etu? Tankkaus vie litramäärästä riippuen yleisimmin n. 1-2 minuuttia. Mulla menee tyhjän tankin tankkaukseen n. 2 minuuttia ja rangea tulee 650-730 km riippuen paikoista missä ajaa ja kaasujalasta.
- Anonyymi
Anonyymi
2025-05-19 12:29:15
Tuosta kirjoituksesta: 👍👍
- Anonyymi
Joko pikalatauksen akun elinikää nakertava ominaisuus on saatu edes siedettäväksi`?
.....unohtamatta sitä, että pikainen lataus on kukkarolle käypää hupia ihan pelkkien kilowattituntien osalta.- Anonyymi
Halpaa on verrattuna petroolipöristimiin kaikin tavoin. Ja pikalatureita tarvitsee arkiajossa harvoin. Valtaosan ajoista voi ladata negatiivisen hinnan pörssisähköllä kotona.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halpaa on verrattuna petroolipöristimiin kaikin tavoin. Ja pikalatureita tarvitsee arkiajossa harvoin. Valtaosan ajoista voi ladata negatiivisen hinnan pörssisähköllä kotona.
Anonyymi
2025-05-19 13:23:02
Monta tuhatta litraa saa bensaa tankata sillä hintaerolla mitä vastaavasta sähköautosta joutuu maksamaan.
....unohtamatta sähköautojen hinnanromahdusta ensimmäisinä käytövuosina.- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi
2025-05-19 13:23:02
Monta tuhatta litraa saa bensaa tankata sillä hintaerolla mitä vastaavasta sähköautosta joutuu maksamaan.
....unohtamatta sähköautojen hinnanromahdusta ensimmäisinä käytövuosina.-Sähköautohan maksaa itse itsensä takaisin, kun sitä lataa negatiivisella sähkön hinnalla.
Vain äärimmäinen putinisti tankkaa enää saastuttavaa pakoputkiautoa fossiiliöljyllä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautohan maksaa itse itsensä takaisin, kun sitä lataa negatiivisella sähkön hinnalla.
Vain äärimmäinen putinisti tankkaa enää saastuttavaa pakoputkiautoa fossiiliöljyllä.Olen 100% sähköautofani ja vaihdan sellaiseen kun:
1. Sähköautolla kykenee vetämään jollain tapaa järkeviä matkoja 6m avovenettä ja hoitamaan myös ramppioperaatiot sillä
- vetokoukku?
- akun riittävyys, kun bensaveturi vie Lapinturneella keskimäärin 12l/100km vene koukussa
- monet on nelivetoisia ja omaavat huiman väännön, uskoisin luulopohjalla patteriautojen olevan tosi hyviä rampeilla venettä nostettaessa.
2. Kokonaisuus hankintahinta ja jälleenmyyntiarvo huomioiden sen käyttö on kannattavaa, niin kauan kuin ei ole pakko...
Vielä ei ole eikä ole pakkokaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautohan maksaa itse itsensä takaisin, kun sitä lataa negatiivisella sähkön hinnalla.
Vain äärimmäinen putinisti tankkaa enää saastuttavaa pakoputkiautoa fossiiliöljyllä.Tyypillinen "negatiivinen tuntihinta" on yleensä - 0,01--0,1 senttiä kilowattitunnilta ja kun huomioi marginaalin maksaa sekin lopulta 0,40-0,45 senttiä kilowattitunnilta. Siihen kun lasketaan siirtohinta + säh tulee "miinushinnalle" hintaa 8-8,5 senttiä kilowattitunnilta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen 100% sähköautofani ja vaihdan sellaiseen kun:
1. Sähköautolla kykenee vetämään jollain tapaa järkeviä matkoja 6m avovenettä ja hoitamaan myös ramppioperaatiot sillä
- vetokoukku?
- akun riittävyys, kun bensaveturi vie Lapinturneella keskimäärin 12l/100km vene koukussa
- monet on nelivetoisia ja omaavat huiman väännön, uskoisin luulopohjalla patteriautojen olevan tosi hyviä rampeilla venettä nostettaessa.
2. Kokonaisuus hankintahinta ja jälleenmyyntiarvo huomioiden sen käyttö on kannattavaa, niin kauan kuin ei ole pakko...
Vielä ei ole eikä ole pakkokaan.Tuossa on mielenkiintoisia artikkeleja veneen vetämisestä ja traileroinnista sähköautoilla:
https://tekniikanmaailma.fi/loin-vetoa-etta-vedan-ison-venetrailerin-sahkoautolla-perille-ilman-valilatausta-aina-ei-voi-voittaa/
https://kipparilehti.fi/trailerivene-sahkoauto-veturina-lyhyen-matkan-vetojuhta-volkswagen-id-4/ - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen 100% sähköautofani ja vaihdan sellaiseen kun:
1. Sähköautolla kykenee vetämään jollain tapaa järkeviä matkoja 6m avovenettä ja hoitamaan myös ramppioperaatiot sillä
- vetokoukku?
- akun riittävyys, kun bensaveturi vie Lapinturneella keskimäärin 12l/100km vene koukussa
- monet on nelivetoisia ja omaavat huiman väännön, uskoisin luulopohjalla patteriautojen olevan tosi hyviä rampeilla venettä nostettaessa.
2. Kokonaisuus hankintahinta ja jälleenmyyntiarvo huomioiden sen käyttö on kannattavaa, niin kauan kuin ei ole pakko...
Vielä ei ole eikä ole pakkokaan.Vetelet veneellä ilmeisesti autoa ympäri vesistöä vailla määränpäätä?
Ja vieläpä yli maksukykysi.
Heh. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vetelet veneellä ilmeisesti autoa ympäri vesistöä vailla määränpäätä?
Ja vieläpä yli maksukykysi.
Heh.???
Mikääs nyt niin meni ihon alle, totuus sähköautojen tämän päivän kehnosta suorituskyvystä veneveturina? Ja veneellä en ole koskaan kuullut kenenkään vetävän autoa.
Ootkos muistanut ottaa ne lääkärin määräämät vai mistä kiikastaa, luetun ymmärtämisestä...?
- AnonyymiUUSI
Sähköautojen suuri ongelma liittyy käytettyjen sähköautojen luotettavuuteen ja sitä kautta niiden jälleenmyyntiarvoon. Käytetty sähköauto on suurempi riski kuin käytetty polttomoottoriauto.
- AnonyymiUUSI
"Iso kuorma (=soutuvene😎) vajaan satasen nopeudella yli kaksinkertaisti ID.4:n sähkökulutuksen pitkälti yli 40 kilowattituntiin sadalla kilometrillä. Se tarkoitti, että toimintamatkalaskelmat menivät uusiksi."
En tiennyt, että sähköauton kyvykkyys jopa piskuisen soutuveneen vetäjänä on noin heppoinen.
https://kipparilehti.fi/trailerivene-sahkoauto-veturina-lyhyen-matkan-vetojuhta-volkswagen-id-4/- AnonyymiUUSI
Teslan kuluus Alppien serpentiiniteillä oli 2000 kg:n Kabe perässä 37 kWh/100 km.
https://feelfreecamp.no/tag/kabe-royal-520-xl/
- AnonyymiUUSI
Jos salama iskee sähköautoon kesken matkan, niin paljonko lisärangea tulee keskim.?
Oletet. että salama on 200MV ja 100A.
Onko sähköautossa turvallista ukkosella? - AnonyymiUUSI
Sähköautoissa on pesukoneen moottori 😭😭😭😭
- AnonyymiUUSI
Mulla on partakoneessa RC-autoista tuttu nitromoottori 🔥 😅
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725558Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne241262Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988