Sotilaskarkuri kertoo karun totuuden hyökkääjän miehittämillä alueilla Ukrainassa.
Turvapaikan toivossa länteen paennut venäläinen sotilas kuvailee elämää eräällä miehitetyllä Ukrainan etulinjan alueella. Hän kertoo uutissivusto Svobodalle lasten sieppauksista, hyökkäyksiin lähetetyistä haavoittuneista sotilaista, korruptoituneista ja epäpätevistä upseereista sekä elokuvarekvisiitalla varustetusta panssarivaunuyksiköstä.
Verkkosivujen suunnittelija Jevgeni, 22, otettiin kiinni moskovalaiselle metroasemalle tehdyssä ratsiassa. Venäjä on ryhtynyt hankkimaan lisää sotilaita Ukrainan taistelukentille ratsioiden avulla.
Hänet määrättiin pioneeriksi, mutta hän ei saanut koulutusta
– Koko tämän ajan kaivoimme vain kuoppia.
Hänen yksikkönsä lähetettiin lopulta Ukrainaan. Heidät jätettiin metsään Tokmakin lähelle Zaporizzjaan alueella, ja he matkustivat läheiseen Solodka Balkan kylään, noin 8 kilometrin päähän etulinjasta. Kylä on venäläisten tukikohta, jonka lähellä on merkittäviä juoksuhautaverkostoja.
Sotilaat eivät tienneet, mistä voi hakea ruokaa ja vettä.
– Emme tienneet, millä radiokanavalla ilmoitettiin vedentoimituksesta – menimme kylään anelemaan vettä, Jevgeni kertoo.
Kolme kuukautta myöhemmin hänet lähetettiin takalinjaan Tokmakin lähelle sijaitsevaan Molotshanskin kaupunkiin.
– Kaikki oli yleisesti ottaen synkkää. Tiesin, että jossain lähistöllä ihmisiä kidutettiin. Tiesin, että lapsia vietiin Venäjälle eli siepattiin.
Lisäksi haavoittuneet sotilaat lähetettiin takaisin taisteluun ilman hoitoa.
– Venäläisillä sotilailla ei myöskään ollut oikeuksia, he voivat tehdä sinulle mitä haluavat. Haavoittunut voidaan helposti lähettää takaisin hyökkäykseen, Jevgeni sanoo.
Hänen mukaansa komentajat olivat sekä epäpäteviä että korruptoituneita.
– Kenraalit, ilmeisesti vanhojen karttojen ohjaamina, määräsivät joukkueen miinoittamaan Ukrainan asevoimien jo miehittämää metsää. Komppaniamme päällikkö kertoi esimiehilleen, että he olivat tulleet hulluiksi. Hän oli lähes 60-vuotias. Kaksi kuukautta ennen kotiuttamista hänet yksinkertaisesti siirrettiin syrjään ja tilalle asetettiin toinen päällikkö, ja joukkue lähetettiin sinne joka tapauksessa.
Brittiläinen sotahistorioitsija ja kirjailija Chris Owen pitää vielä hullumpana sitä, että Jevgenin rykmentin panssarivaunukomppanialla ei aluksi ollut panssarivaunuja.
– Lopulta he saivat elokuvayhtiö Mosfilmin lahjoittamia panssaroituja ajoneuvoja, pääasiassa 70 vuotta vanhoja T-55-panssarivaunuja ja PT-76-amfibiopanssarivaunuja, Owen sanoo X-tilillään.
Jevgenin mukaan korruptio rehottaa asevoimissa. Sotilaat ja upseerit voivat hankkia itselleen turvallisemman asemapaikan lahjuksilla. Sotilaat joutuvat myös ostamaan suuren osan varusteistaan itse.
Lopulta Jevgeni päätti karata päästyään lomalle. Hän päätyi mutkien kautta Ranskaan, jossa hänen turvapaikkahakemuksensa hylättiin. Nyt hän oleskelee Kroatiassa ja yrittää saada oikeusteitse luvan jäädä maahan.
Niinhän siinä käy että Venäjän tankit loppuu kuten tuli kerrottua vuosi sitten.
Venäläiset lähetettiin taisteluun elokuvayhtiön tankeilla
Anonyymi-ap
2
85
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvin sujuu erikoisoperatsiooni ryssyköiltä!
- Anonyymi
Joo, kun tiltuille kerrottiin että Venäjän tankit vähenee huomattavasti niin naurua piisasi.
Nyt niitä on mennyt reilustiyli 10 000 ja päiväsaldot joskus jopa 0-1. Yleensä alle 5.
Joskus enemmän kun ryssä yrittää jotain isompaa hyökkäystä josta ei tule mitään muuta kuin omaisille kerrottavaa ja johto vie puolet lesken rahoista sillei huomaamatta....
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191702
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991538Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37993Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29899Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38861Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50826Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43768Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37760Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56758Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37730