Adventtikirkon pastorini harjoitti jäsenaikoinani kymmenyspakotusta. Tehokkaimpana työkaluna oli uhkailemalla aiheutettu omantunnonpakko. Hän tehosti kymmenystenkeruutaan myös katteettomiksi osoittautuneilla siunauslupauksilla.
Alkuseurakunnissa ei kerätty eikä maksettu kymmenyksiä. Apostolit eivät niitä maksaneet eivätkä keränneet. Kuitenkin pastorini uhkaili, että olisi Jumalalta varastamista olla ”palauttamatta” kymmenyksiä. Kyseinen jae koski vain Mooseksen lain alla eläneitä juutalaisia, mutta noin se ristiinnaulittu Mooseksen lain oppi laajennettiin ja pakotettiin koskemaan myös kristittyjä.
Ennen Mooseksen lakia tiettävästi kaksi Raamatun henkilöä on palauttanut osan elämästään vapaaehtoisia kymmenyksiä. Abraham palautti Melkisedekille kymmenykset sotaretkensä tuotosta. Jaakob palautti ainoana kaikesta kymmenykset noin 77 ikävuodestaan lähtien Jumalan suojelusta vastaan, mutta hänkään ei nuorempana ollut niitä maksanut, vaikka jo isoisänsä Abraham oli palauttanut kymmenykset sotaretkensä tuotosta. Kenenkään muun ei tiedetä maksaneen kymmenyksiä tuona nykyaikaan rinnasteisena aikana. Ei edes Jaakobin jälkeläisten tiedetä maksaneen kymmenyksiä sen noin 268 vuoden aikana, mikä oli aikaväli Jaakobin kymmenyslypauksesta Mooseksen lain asettamiseen. Kymmenyslakia ei ollut ennen Mooseksen lakia voimassa eikä ole symmetrisesti voimassa myöskään kristillisyydessä.
Tilanne ennen Mooseksen lakia ja sen jälkeen on tietenkin sama. Kymmenysten palauttaminen on sallittua, mutta se ei ole Raamatun mukaan voimassa yleisenä oppina, vaan vapaaehtoisesti saa palauttaa tai olla palauttamatta.
Pastorini antoi Raamatun vastaisesti ymmärtää, että kymmenyksiä maksamattomat joutuisivat varkaina helvettiin ja että kymmenyksillä voisi ostaa pelastuksen.
Toisin sanoen pastorini väitti mahdollisesti jopa apostolien ja alkukristillisyyden ensimmäisten vuosisatojen joutuneen helvettiin, koska he eivät maksaneet kymmenyksiä. Osa maksoi enemmän, osa vähemmän. Hengelliseen työhön ja hyväntekeväisyyteen antaminen oli Paavalinkin mukaan vapaaehtoista mutta erittäin suositeltavaa.
Oletko kymmenysorja vai iloinen antaja?
38
872
Vastaukset
- Anonyymi
Toisin sanoen adventtikirkko väittää, että kristityt olisivat edelleen Jeesuksen kumoaman Mooseksen lain alla juuri kymmenysopin osalta. Mutta ilman lakia ei voi olla pakkoa.
- Anonyymi
Nykyajassa vuodelta 2006 ja sen 18. numerossa kerrotaan hieman peitellysti, mutta sopivasti uhkaillen, mitä seuraa kymmenysvelkaan jäämisestä.
Lukekaa ja hämmästykää.- Anonyymi
Minä annan mieluummin köyhille ystävilleni apua kuin lihotan evankeliointia laiminlyöviä leipäpappeja.
- Anonyymi
Onpas siellä kummallista tekstiä. Kymmenykset eivät kuulu kristillisyyteen. Alkuseurakunnissa ja varhaiskristillisyydessä niitä ei kerätty noin 500 ensimmäiseen vuoteen.
- Anonyymi
Ei tule ottaa todesta, mitä joku jenkkilahko väittää, koska AINA niiden väitösten takana on ahneus rahaan ja mammonaan. Adventtikirkolle ainoa asia, joka merkitsee jotain, on raha. Kaikki mitä adventtikirkko tekee, tähtää mammonan ja rahan saannin maksimoimiseen ja kohteena ovat tietysti herkkäuskoiset, joita on helppo kusettaa kaikin tavoin.
- Anonyymi
Adventismi on myös rahallisessa mielessä kallis uskonto.
Vastine ollut minulle ja monelle muulle heikko. Siunauksia ei tullut.
- Anonyymi
Maksoiko juutalaiset kymmenyksiä kun olivat Egyptissä orjina?
Tulot oli aika vähäiset. - Anonyymi
Adventismi on ollut hyvää bisnestä vielä muutama vuosikymmen sitten täälläkin, mutta Suomessa ei enää hyvältä näytä rahakuviot, kun jäsenmäärä vain laskee laskemistaan.
- Anonyymi
Adventtikirkon jäsenmäärä saakin laskea. Sitä saavat, mitä ovat toiminnallaan tilanneet.
Jumala on oikeudenmukainen! - Anonyymi
Pastorit vaihtoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pastorit vaihtoon.
Ei varmasti vaihdu pastorit.
- Anonyymi
Työmääräthän ei aiheuta laiskuutta juurikaan näinä rahanahneuden viimeisinä päivinä.
- Anonyymi
Iloinen antaja voi olla, jos on rahaa. Jos ei, pitäisi itse saada avustusta.
- Anonyymi
Adventtikirkolta ei apuja liiemmin tipu. Sinne päin sai kantaa isoja rahatukkoja.
- Anonyymi
Alkuseurakunnan idea oli ettei heidän joukossaan ollut ketään puutteenalaista.
Juuri sen kautta saatana pääsee iskemään.- Anonyymi
Adventtikirkossa köyhät kantaa rahaa vauraille pastoreille, kun alkuseurakunnissa tuloeroja tasattiin.
- Anonyymi
Jumala tietää parhaiten!
- Anonyymi
Mistä tiedät?
Uskot (=kuvittelet) vaan tietäväsi.
- Anonyymi
Ei ole mikään pakko syytää pikkuisia rahojaan adventtikirkolle ja sitten itkeä niiden perään. 😭
- Anonyymi
Ei ole pakko uskoa harhaoppiin
Vielä naisen luomaan harhaoppiin. - Anonyymi
Ihan kummelia. En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa adventtikirkon rahanahneudelle.
- Anonyymi
Money, money, money.
- Anonyymi
Mitäs muutakaan. Köyhät jäsenet syytää rahansa parempiin taskuihin. Ei se ole typerä, joka kehtoo pyytää!
- Anonyymi
Hölmöimmän eväät syödään ensin.
- Anonyymi
"Oletko kymmenysorja vai iloinen antaja?"
Olen iloinen antaja. Jos joku yrittää ottaa minut, annan aina suosiolla ja iloisin mielin.
Autuaampi on antaa kuin ottaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Oletko kymmenysorja vai iloinen antaja?"
Olen iloinen antaja. Jos joku yrittää ottaa minut, annan aina suosiolla ja iloisin mielin.
Autuaampi on antaa kuin ottaa."Olen iloinen antaja. Jos joku yrittää ottaa minut, annan aina suosiolla ja iloisin mielin."
Minä tarvitsisin ilmaisen siivoojan ja etua olisi siitäkin, jos osaisit laittaa myös ruokaa, mutta se ei ole välttämätöntä.
Milloin voisit aloittaa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Olen iloinen antaja. Jos joku yrittää ottaa minut, annan aina suosiolla ja iloisin mielin."
Minä tarvitsisin ilmaisen siivoojan ja etua olisi siitäkin, jos osaisit laittaa myös ruokaa, mutta se ei ole välttämätöntä.
Milloin voisit aloittaa ?Reiska tässä moro. Mulla on tarjota monenlaista palvelua:
Imurointi 35e/h
Imurointi öljyttynä 20e/h
Ikkunoiden pesu 50e/h
Ikkunoiden pesu selvinpäin 70e/h
Timanttiporaus 70e/h
Ei niin timanttinen poraus 50e/h
Saunominen ja selänpesu:
60-69v 50e
50-59v 30e
40-49v 20e
30-39v 10e
20-29v maksan 20e - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reiska tässä moro. Mulla on tarjota monenlaista palvelua:
Imurointi 35e/h
Imurointi öljyttynä 20e/h
Ikkunoiden pesu 50e/h
Ikkunoiden pesu selvinpäin 70e/h
Timanttiporaus 70e/h
Ei niin timanttinen poraus 50e/h
Saunominen ja selänpesu:
60-69v 50e
50-59v 30e
40-49v 20e
30-39v 10e
20-29v maksan 20eSinähän väitit olevasi iloinen antaja ja nyt sitten odotatkin palkkaa palveluksistasi ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän väitit olevasi iloinen antaja ja nyt sitten odotatkin palkkaa palveluksistasi ?
Adventtikirkon papitkin haluavat ison palkan. He eivät totisesti tee talkoilla töitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Adventtikirkon papitkin haluavat ison palkan. He eivät totisesti tee talkoilla töitään.
Rahat tai henki. MOT. Tulisipa uusintana.
https://yle.fi/a/20-128782 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös ammattiliiton porukallekin, eli maksavat johtajalleen riittävän palkan, ettei markkinatalous osta heitä leipiinsä.
Siis palkka on toimenkuvan hoitamisesta. Siitähän kirkkojen - Kirkkoherratkin saavat palkkansa.
Jos siellä maksettaisiin siivoojan palkkaluokan palkkaa- onnistuisiko Valtionkirkko- toimenkuvassaan. Nyt riittävä "korvaus'" tuo hyvää tulosta, eli kouluttautunutta - osaavaa henkilöstöä, ts. se on sen kirkon --etu--- että homma on hanskassa.
Aivankuin ammattiliitot. Tavallisen timpurinpalkkaan verrattuna - tuntuu heitin tilipussi hunajaiselta, ---mutta--- sillä juuri timpuri saa leipänsä, ettei ihan ilmaiseksi hänen selkänahkaansa myydä.
Kirkko- kirkot ja papit- kirkkoherrat jne. piispat ym.
Hehän kouluttautuvat- ja ovat tavallaan Ylipapin alaisuudessa - etsimässä maailmasta näitä kadonneita - maailman hakkaamia lampaita, huumeitten ja ihmiskaupan uhreja ja tuovat heidät kirkkojensa penkkiin ja voitelevat heitä Jumalan Sanassa, jossa sielu saa Hengellisen näkökyvyn --- iankaikkisuutta varten, sekä alkaa Mooseksen ja Karitsan virsi maistua huulille.
Eikös vain.... hieman kannattaa katsoa Ilmestysmajaa ----eri---- suunnilta, ja hokata idea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös ammattiliiton porukallekin, eli maksavat johtajalleen riittävän palkan, ettei markkinatalous osta heitä leipiinsä.
Siis palkka on toimenkuvan hoitamisesta. Siitähän kirkkojen - Kirkkoherratkin saavat palkkansa.
Jos siellä maksettaisiin siivoojan palkkaluokan palkkaa- onnistuisiko Valtionkirkko- toimenkuvassaan. Nyt riittävä "korvaus'" tuo hyvää tulosta, eli kouluttautunutta - osaavaa henkilöstöä, ts. se on sen kirkon --etu--- että homma on hanskassa.
Aivankuin ammattiliitot. Tavallisen timpurinpalkkaan verrattuna - tuntuu heitin tilipussi hunajaiselta, ---mutta--- sillä juuri timpuri saa leipänsä, ettei ihan ilmaiseksi hänen selkänahkaansa myydä.
Kirkko- kirkot ja papit- kirkkoherrat jne. piispat ym.
Hehän kouluttautuvat- ja ovat tavallaan Ylipapin alaisuudessa - etsimässä maailmasta näitä kadonneita - maailman hakkaamia lampaita, huumeitten ja ihmiskaupan uhreja ja tuovat heidät kirkkojensa penkkiin ja voitelevat heitä Jumalan Sanassa, jossa sielu saa Hengellisen näkökyvyn --- iankaikkisuutta varten, sekä alkaa Mooseksen ja Karitsan virsi maistua huulille.
Eikös vain.... hieman kannattaa katsoa Ilmestysmajaa ----eri---- suunnilta, ja hokata idea.sitten siitä talkootyöstä....
Tuossa eräs tuttu- tyttöystäväni veli- Hän on työttömänä - metalimies.
Pitäisikö hänen mennä talkootyöhön firmaan, jolla ei ole "varaa" palkata häntä.
Ja jos sinulta tuntuu- ps. en ole adventisti- en helluntalainen, vaan luterilaiskirkossa on jäsenmerkintä....
Niin, jos sinusta tuntuu- että papit pitäisi talkoilla leivän- eteensä ja suljet puivan härän suun, niin, annan sinulle neuvon ja aivan ilmaiseksi.
Mene töihisi, kerro, että alat tekemään talkoilla näitä hommia, eikä palkkaa tarvitse maksaa....
Niin avot- olet puheittesi mittainen mies. .... Itse kyllä valtiolla tein 33- vuotta - eläkkeeseen asti savottaa ja ilolla otin sen tilipussini- koulutin lapseni - niin musiikkiopistossa, kuvataidekoulussa, ja yliopistoon asti. Nyt kaksi lasten- lastani kirjoitti lakin itselleen ja se tilipussi- auttoi pääsemään tähän.
Opistosoittimetkin maksoi hunajaa- koska torisoitinta ei kannata ostaa jne.
Eikä niitä saa--- ilmaiseksi.
ts. eikö papin perhe saa nauttia samoista eduista- kuin minä olen saanut?
Jään hämmästyneenä miettimään kirjoittajan talkoo- hommaa, mitä viljelee uskovaisuuksien palstoilla. Ilmeisesti rahansa riittää huvituksiin, mutta lähimmäisen rakastaminen "kolehti" haavilla unohtuu.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sitten siitä talkootyöstä....
Ja jos sinulta tuntuu- ps. en ole adventisti- en helluntalainen, vaan luterilaiskirkossa on jäsenmerkintä....
Niin, jos sinusta tuntuu- että papit pitäisi talkoilla leivän- eteensä ja suljet puivan härän suun, niin, annan sinulle neuvon ja aivan ilmaiseksi.
Mene töihisi, kerro, että alat tekemään talkoilla näitä hommia, eikä palkkaa tarvitse maksaa....
Niin avot- olet puheittesi mittainen mies. .... Itse kyllä valtiolla tein 33- vuotta - eläkkeeseen asti savottaa ja ilolla otin sen tilipussini- koulutin lapseni - niin musiikkiopistossa, kuvataidekoulussa, ja yliopistoon asti. Nyt kaksi lasten- lastani kirjoitti lakin itselleen ja se tilipussi- auttoi pääsemään tähän.
Jään hämmästyneenä miettimään kirjoittajan talkoo- hommaa, mitä viljelee uskovaisuuksien palstoilla. Ilmeisesti rahansa riittää huvituksiin, mutta lähimmäisen rakastaminen "kolehti" haavilla unohtuu....Noooo- vielä pieni ajatus. Tämä talkoista puhuja - pappi talkoisiin, no monethan kyllä niitä tekevät- "palkan lisäksi"- josta toimenhoidosta heille maksetaan.
Jos raha- mikä sinulle on annettu- käyttöön ja tuntuu, että ei ole liiasta antaa- niin ei kannata- liiastakaan antaa- jos sydän on vastahakoinen.
Sanassa on kerrottu, että se roponenkin on tyhjänpäiväinen, vaikka se ruumistasi polttelisi,
Ei Jumala ole sitä sinulta vaatimassa. Itsehän olet tienannut ja käytä mihin sydämesi sitä haluaa kuluttaa- kohteeseen.
Rakkaudeton anti- ei ole siunaukseksi... Siis jätä antamatta, niin ei niin maristuta sielua, kuin vanha sarana... kun mielen ovea sielussasi heiluttelet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sitten siitä talkootyöstä....
Jään hämmästyneenä miettimään kirjoittajan talkoo- hommaa, mitä viljelee uskovaisuuksien palstoilla. Ilmeisesti rahansa riittää huvituksiin, mutta lähimmäisen rakastaminen "kolehti" haavilla unohtuu....Adventtikirkon pastorit teetättävät mielellään talkoilla töitä seurakuntalaisillaan. On siinä ristiriita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rahat tai henki. MOT. Tulisipa uusintana.
https://yle.fi/a/20-128782Reilu meininki?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Adventtikirkon pastorit teetättävät mielellään talkoilla töitä seurakuntalaisillaan. On siinä ristiriita.
Talkoolaiset saavat tulla omilla autoillaan ja bensoillaan.
Talkoolaisille on soijanakkoja sekä omenamehua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talkoolaiset saavat tulla omilla autoillaan ja bensoillaan.
Talkoolaisille on soijanakkoja sekä omenamehua.Kun oliskin edes soijanakkoja ja omenamehua…
- Anonyymi
En ole iloinen antaja vaan iloinen panttaaja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?273326- 903064
- 762984
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim672895"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m512847Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852609- 332414
- 492269
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se412137- 321923