Miten saarnaaja perusteli lasten tappamista Raamatussa?

Anonyymi-ap

Kun tulin uskoon, niin ihmettelin sitä, miksi Jumala käski tappaa Israelin viholliskansoista lapsetkin. Saarnaaja sanoi, että parempi heille se kuin jäädä orpona maailmaan. Tyydyin vastaukseen, vaikka jäinkin ihmettelemään.

Nyt nolottaa, että pidin totena Raamatun kertomuksia ja uskoin sen kuvaaman Jumalan olevan hyvä ja oikeudenmukainen ja oikeamielinen. Pääsin irti uskonnon kahleista. Niin: se on uskonto - ei vain usko.

Hihhuleille piikkinä sanon sen, että teidän uskonne mukaan Jeesus henkilökohtaisesti käski Israelin tappaa miekalla lapsetkin ja tehdä kansanmurhia. Ja Jeesus itsekin tappoi tulvassa ja tulikivellä lapsia. Tämä lasten ystävä...

54

320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Koko ajan tapetaan ja sitä suu vaahdossa puolustetaan.

Sellaiset on ajat.

Tosin ei Jeesus ole mukana juonessa.

• Anonyymi

Jeesus käskee tappaa ja tappaa itsekin jahka ehtii muilta kiireiltään palata pilvessä maan päälle.

• Anonyymi

Ei se ole mitään leikkiä että tappamisesta vaahdotaan.
      Siis sen puolesta.

• Anonyymi

Raamattuun uskovat jostakin syystä vaikenevat Jumalan tekemistä murhista ja kansanmurhista ja siitä, että hän on käskenyt tappaa ja tehdä kansanmurhia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamattuun uskovat jostakin syystä vaikenevat Jumalan tekemistä murhista ja kansanmurhista ja siitä, että hän on käskenyt tappaa ja tehdä kansanmurhia.

Ei vaikene edes tämän päivän kansanmurhista.

Juuri niitä pitää tehdä.

Syyllisestä vain vähän epätietoisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tällaisia väkivaltaisia neuvoja...tai siis itse asiassa KÄSKYJÄ..."sivistyneiden" kiihkojuutalaisten Jumala on antanut heille heidän pyhässä kirjassaan Raamatussa (VT) jo kauan, ennen kuin muslimien väkivaltaista Koraania on ollut edes olemassa.

1. Sam. 15:3 "NÄIN SANOO HERRA SEBAOT: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan SURMAA miehet ja naiset, LAPSET JA IMEVÄISET, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."

2. Moos. 32:27 "NÄIN SANOO HERRA, ISRAELIN JUMALA: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja TAPPAKAA JOKAINEN, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille HÄN (JUMALA) SANOI minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. ÄLKÄÄ SÄÄLIKÖ, älkää armahtako, TAPPAKAA tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, LAPSET ja vaimot."

4. Moos. 25:4 "Ja HERRA SANOI Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja LÄVISTÄ HEIDÄT PAALUIHIN HERRALLE, vasten aurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, ÄLÄ JÄTÄ AINOATAKAAN HENKEÄ ELOON, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, NIIN KUIN HERRA, SINUN JUMALASI, ON SINUA KÄSKENYT."

Liekö juutalaisten kirjoittama pyhä KIRJA antanut vaikutteita ja buustia muslimien Koraanin syntymiselle...näin voisin hyvin kuvitella...

Edellä mainitut käskyt ovat "hieman" ristiriidassa sen kanssa, että 10 käskyssään Jumala taas puolestaan kieltää tappamisen!!!

Tällainen NARSISTINEN KAKSOISVIESTINTÄ tekee juutalaisten Jumalan miellyttämisen aivan mahdottomaksi ja aiheuttaa kristityillekin päänsärkyä, kun pitäisi sovittaa tämä väkivaltaan mielistynyt VTn Jumala kristittyjen UTn "rakkauden Jumalaan", joka rakastaa kaikkia puolueettomasti syntyperään katsomatta sekä kehottaa kääntämään toisen poskensa sekä rukoilemaan vihollisten puolesta.

Onneksi on sentään olemassa myös maallistuneita ja demokratiaan uskovia juutalaisia, jotka tuomitsevat viattomien lasten ja kansan murhaamisen, toisin kuin jotkut juutalaisia palvovat kristityt.

• Anonyymi kirjoitti:

Tällaisia väkivaltaisia neuvoja...tai siis itse asiassa KÄSKYJÄ..."sivistyneiden" kiihkojuutalaisten Jumala on antanut heille heidän pyhässä kirjassaan Raamatussa (VT) jo kauan, ennen kuin muslimien väkivaltaista Koraania on ollut edes olemassa.

1. Sam. 15:3 "NÄIN SANOO HERRA SEBAOT: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan SURMAA miehet ja naiset, LAPSET JA IMEVÄISET, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."

2. Moos. 32:27 "NÄIN SANOO HERRA, ISRAELIN JUMALA: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja TAPPAKAA JOKAINEN, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille HÄN (JUMALA) SANOI minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. ÄLKÄÄ SÄÄLIKÖ, älkää armahtako, TAPPAKAA tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, LAPSET ja vaimot."

4. Moos. 25:4 "Ja HERRA SANOI Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja LÄVISTÄ HEIDÄT PAALUIHIN HERRALLE, vasten aurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, ÄLÄ JÄTÄ AINOATAKAAN HENKEÄ ELOON, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, NIIN KUIN HERRA, SINUN JUMALASI, ON SINUA KÄSKENYT."

Liekö juutalaisten kirjoittama pyhä KIRJA antanut vaikutteita ja buustia muslimien Koraanin syntymiselle...näin voisin hyvin kuvitella...

Edellä mainitut käskyt ovat "hieman" ristiriidassa sen kanssa, että 10 käskyssään Jumala taas puolestaan kieltää tappamisen!!!

Tällainen NARSISTINEN KAKSOISVIESTINTÄ tekee juutalaisten Jumalan miellyttämisen aivan mahdottomaksi ja aiheuttaa kristityillekin päänsärkyä, kun pitäisi sovittaa tämä väkivaltaan mielistynyt VTn Jumala kristittyjen UTn "rakkauden Jumalaan", joka rakastaa kaikkia puolueettomasti syntyperään katsomatta sekä kehottaa kääntämään toisen poskensa sekä rukoilemaan vihollisten puolesta.

Onneksi on sentään olemassa myös maallistuneita ja demokratiaan uskovia juutalaisia, jotka tuomitsevat viattomien lasten ja kansan murhaamisen, toisin kuin jotkut juutalaisia palvovat kristityt.

Sitten vaakakupissa on nuo kansat jotka uhrasi saatanalle pieniä lapsia ja tuo sama jatkuu tänäkin päivänä .
        Murhasi ja uhrasi saatanalle tehden kaikenlaista pahuutta sekä sodomiaa kuten alankokaupunkien asukkaista esimerkki sekä söivät ihmislihaa ja joivat ihmisverta joka muuten nytkin on voimissaan ja väitetään esim hollywoodin suosimaa nämä satanistien kulttimenot.
        Jumala hävitti nuo täysin raaat kansat, joita saatana villitsi.
        Heissä ei ollut mitään hyvää.
        En siis ihmettele yhtään Jumalan ilmoitusta.
        Saatanalle omaksi antautuneet ansaitsee Jumalan rangaistuksen.Kyllä.

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Sitten vaakakupissa on nuo kansat jotka uhrasi saatanalle pieniä lapsia ja tuo sama jatkuu tänäkin päivänä .
        Murhasi ja uhrasi saatanalle tehden kaikenlaista pahuutta sekä sodomiaa kuten alankokaupunkien asukkaista esimerkki sekä söivät ihmislihaa ja joivat ihmisverta joka muuten nytkin on voimissaan ja väitetään esim hollywoodin suosimaa nämä satanistien kulttimenot.

"Sitten vaakakupissa on nuo kansat jotka uhrasi saatanalle pieniä lapsia ja tuo sama jatkuu tänäkin päivänä ."

Oli siis kunniakkaampaa, että juutalaiset itse murhasivat nuo lapset...?

Tuossa on varmasti jokin jumalallinen viisaus kätkettynä, jota en kyllä itse oivalla...

Miksei kaikkivaltias Jumala voinut sanoa vain "simsalabim" ja hävittää itse kivuttomasti ja siististi nämä luomansa pahat lapset pois maan päältä, sen sijaan, että vaati juutalaista silmäteräänsä suorittamaan likaisen työn puolestaan ja teurastamaan heidät?

Jo väkivallan katseleminen/näkeminen sairastuttaa mielen saati sitten sen toteuttaminen omin käsin, joten hieman on merkilliset kasvatusmetodit "taivaallisella Isällä"...

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

"Saatanalle omaksi antautuneet ansaitsee Jumalan rangaistuksen.Kyllä."

Rakastavan taivaallisen Isän kuuluisi kantaa vanhemman vastuunsa ja murhata luomansa epäkelvot lapsukaiset itse, sen sijaan, että vaatii rakasta silmäteräänsä suorittamaan verityön puolestaan.

No taivaallinen Hulttioisä on muutenkin jättänyt kaikki luomansa jälkeläiset...sekä hyvikset että pahikset...oman onnensa nojaan kasvattamaan toinen toisiaan erittäin ristiriitaisen Kasvatusoppaan avulla, jonka Hänen omaksi kuvakseen luomansa erittäin epäkelvot "sijaisisät" (=pedofiliaan taipuvaiset kirkkoisät) ovat haalineet kokoon pahan henkensä vallassa, joten eipä taivaalliselta Hulttioisältäkään voi mitään moraalista vastuuta odottaa missään asiassa...

• Anonyymi

Tapahtunut jo kauan sitten mikä on tapahtunut. Turha sinun on lähes 6000-vuotta jälkeen itkeä. Miksi farao ei päästänyt juutalaisia lähtemään Egyptistä ? Vastaapa siihen.

• "Miksi farao ei päästänyt juutalaisia lähtemään Egyptistä ? Vastaapa siihen."

Viimeisten vitsausten kohdalla se johtui siitä, että Jumala paadutti faaraon sydämen saadakseen tekosyyn näyttää mahtiaan mm. murhaamalla egyptiläisten esikoiset.

• Anonyymi
        siare kirjoitti:

"Miksi farao ei päästänyt juutalaisia lähtemään Egyptistä ? Vastaapa siihen."

Viimeisten vitsausten kohdalla se johtui siitä, että Jumala paadutti faaraon sydämen saadakseen tekosyyn näyttää mahtiaan mm. murhaamalla egyptiläisten esikoiset.

Jumala kunnioittaa ihmisen omaa tahtoaan. Faarao tahtoi paaduttaa sydämensä ja Jumala lopulta auttoi häntä valitsemallaan tiellä. Sinuakaan Jumala ei pakota ottamaan armoaan vastaan Pojassaan Jeesuksessa. Hänellä on kuitenkin hyvä tahto jokaista kohtaan. Jeesus myöskin sovitti kaikkien synnit ristillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumala kunnioittaa ihmisen omaa tahtoaan. Faarao tahtoi paaduttaa sydämensä ja Jumala lopulta auttoi häntä valitsemallaan tiellä. Sinuakaan Jumala ei pakota ottamaan armoaan vastaan Pojassaan Jeesuksessa. Hänellä on kuitenkin hyvä tahto jokaista kohtaan. Jeesus myöskin sovitti kaikkien synnit ristillä.

Hyi saatana!

• Anonyymi kirjoitti:

"Jumala kunnioittaa ihmisen omaa tahtoaan."

Jaa. Ainakaan Raamattuun tuo ei perustu.

"Faarao tahtoi paaduttaa sydämensä ja Jumala lopulta auttoi häntä valitsemallaan tiellä."

Missä näin lukee? Ei ainakaan Raamatussa.

Sen sijaan Raamatussa lukee selkeästi, että jo ennen kuin Mooses meni ensi kertaa faaraon luo, Jumala ilmoitti paaduttavansa tämän sydämen: 2. Moos. 4:21 "Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa."
        Ja sama toistetaan vielä uudestaan 2. Moos. 7:3 "Mutta minä paadutan faraon sydämen ja teen monta tunnustekoa ja ihmettä Egyptin maassa"

Sitten välissä faarao on se, joka paaduttaa oman sydämensä, mutta kuudennesta vitsauksesta alkaen Jumala puuttuu hänen tahtoonsa:
        2. Moos. 9:12 "Mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin ettei hän kuullut heitä, niinkuin Herra oli sanonutkin Moosekselle."
        Seitsemännessä vitsauksessa faarao paaduttaa itsensä, mutta sitten taas seuraavan vitsauksen kohdalla se on Jumala 2. Moos 10:20: "Mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin ettei hän päästänyt israelilaisia."
        Sama yhdeksännen vitsauksen kohdalla 2. Moos 10:27 "Mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin että hän ei tahtonut päästää heitä."
        Kymmenennen vitsauksen kohdalla käy selväksi, miksi faarao ei päästynyt israelilauisia 2. Moos. 11:10 "Ja Mooses ja Aaron tekivät kaikki nämä ihmeet faraon edessä; mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin ettei hän päästänyt israelilaisia maastansa."

Eikä Jumala lopettanut tähän, vaan jatkoi 2, Moos. 14:4 "Ja minä paadutan faraon sydämen, niin että hän ajaa heitä takaa; mutta minä näytän kunniani tuhoamalla faraon ja koko hänen sotajoukkonsa; ja niin egyptiläiset tulevat tietämään, että minä olen Herra." "
        2, Moos. 14:8 "Sillä Herra paadutti faraon, Egyptin kuninkaan, sydämen, niin että hän lähti ajamaan takaa israelilaisia, vaikka israelilaiset olivat lähteneet matkaan voimallisen käden suojassa."

"Jeesus myöskin sovitti kaikkien synnit ristillä."

Ja se oli täysin tarpeetenta teatteria, koska kaikkivaltias Jumala olisi voinut sovittaa synnit ilman että uhrasi itsensä itselleen (eikä loppujen lopuksi edes uhrannut, koska Jeesus ei pysynyt kuolleena).

• Anonyymi
        siare kirjoitti:

"Jumala kunnioittaa ihmisen omaa tahtoaan."

Jaa. Ainakaan Raamattuun tuo ei perustu.

"Faarao tahtoi paaduttaa sydämensä ja Jumala lopulta auttoi häntä valitsemallaan tiellä."

Missä näin lukee? Ei ainakaan Raamatussa.

Sen sijaan Raamatussa lukee selkeästi, että jo ennen kuin Mooses meni ensi kertaa faaraon luo, Jumala ilmoitti paaduttavansa tämän sydämen: 2. Moos. 4:21 "Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa."
        Ja sama toistetaan vielä uudestaan 2. Moos. 7:3 "Mutta minä paadutan faraon sydämen ja teen monta tunnustekoa ja ihmettä Egyptin maassa"

Sitten välissä faarao on se, joka paaduttaa oman sydämensä, mutta kuudennesta vitsauksesta alkaen Jumala puuttuu hänen tahtoonsa:
        2. Moos. 9:12 "Mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin ettei hän kuullut heitä, niinkuin Herra oli sanonutkin Moosekselle."
        Seitsemännessä vitsauksessa faarao paaduttaa itsensä, mutta sitten taas seuraavan vitsauksen kohdalla se on Jumala 2. Moos 10:20: "Mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin ettei hän päästänyt israelilaisia."
        Sama yhdeksännen vitsauksen kohdalla 2. Moos 10:27 "Mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin että hän ei tahtonut päästää heitä."
        Kymmenennen vitsauksen kohdalla käy selväksi, miksi faarao ei päästynyt israelilauisia 2. Moos. 11:10 "Ja Mooses ja Aaron tekivät kaikki nämä ihmeet faraon edessä; mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin ettei hän päästänyt israelilaisia maastansa."

Eikä Jumala lopettanut tähän, vaan jatkoi 2, Moos. 14:4 "Ja minä paadutan faraon sydämen, niin että hän ajaa heitä takaa; mutta minä näytän kunniani tuhoamalla faraon ja koko hänen sotajoukkonsa; ja niin egyptiläiset tulevat tietämään, että minä olen Herra." "
        2, Moos. 14:8 "Sillä Herra paadutti faraon, Egyptin kuninkaan, sydämen, niin että hän lähti ajamaan takaa israelilaisia, vaikka israelilaiset olivat lähteneet matkaan voimallisen käden suojassa."

"Jeesus myöskin sovitti kaikkien synnit ristillä."

Ja se oli täysin tarpeetenta teatteria, koska kaikkivaltias Jumala olisi voinut sovittaa synnit ilman että uhrasi itsensä itselleen (eikä loppujen lopuksi edes uhrannut, koska Jeesus ei pysynyt kuolleena).

Jumala ennalta tiesi, ettei faarao tahdo päästää israelilaisia. Siksi hän jo ennalta sanoi paaduttavansa faaraon sydämen. Mutta kuitenkin kerrotaan että ensimmäisten vitsausten aikana faarao paadutti sydämensä. Näin se menee meidän kaikkien kohdalla. Jos itse valitsemme väärin, alkaa sydämemme pimentyä ja kovettua. Se on vaarallinen tila.

Faarao sanoi: "kuka on Jumala, että tottelin häntä". Sinäkin olet asettanut itsesi jumalaksi, kun luuten ymmärtäväsi asiat paremmin. Luo ensin sanallasi universiumi kaikkine tähtineen ja ihminen asuttavalle planeetalle, niin ehkä minäkin alan pitämään sinua jumalana. Mutta tosiasiassa olet ollut olemassa vain muutaman hassun vuosikymmen ja kuvittelet olevasi noinkin viisas ja ymmärtävä. Mitä sokeutta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumala ennalta tiesi, ettei faarao tahdo päästää israelilaisia. Siksi hän jo ennalta sanoi paaduttavansa faaraon sydämen. Mutta kuitenkin kerrotaan että ensimmäisten vitsausten aikana faarao paadutti sydämensä. Näin se menee meidän kaikkien kohdalla. Jos itse valitsemme väärin, alkaa sydämemme pimentyä ja kovettua. Se on vaarallinen tila.

Faarao sanoi: "kuka on Jumala, että tottelin häntä". Sinäkin olet asettanut itsesi jumalaksi, kun luuten ymmärtäväsi asiat paremmin. Luo ensin sanallasi universiumi kaikkine tähtineen ja ihminen asuttavalle planeetalle, niin ehkä minäkin alan pitämään sinua jumalana. Mutta tosiasiassa olet ollut olemassa vain muutaman hassun vuosikymmen ja kuvittelet olevasi noinkin viisas ja ymmärtävä. Mitä sokeutta!

Jumala tiesi ennalta faaraosta, mutta olipa yllätys, että ihminen eetenissä söi hetelmää mitä ei pitänyt...Jumala parka vaan käyskentelee huutaen Aatamia pusikkojen keskellä. Jotenkin saamaton vätys, se Jumala. Enkeli saatanakin se jymmäytti perkeleellisesti Jumalaa ja alkoi ihmistä kiusaamaan. Jobin kirjassa toki Jumala tekee pirullisiakin diilejä veijarin kanssa.

Miksi laittaa mooses kiertämään yli neljäkymmentä vuotta erämaassa? Sekin gurhaa, koska annettu tieto oli väärä, Jumalaa ei uskonut omaan lakiinsa enää myöhemmin ja muutti sovituskäytäntöjä kesken leikin. Siellä piti ristille uhrata poika huutamaan eeli eeli sabaktani tai vastaavaa...ei enää itse Jumalakaan jaksanut itseensä luottaa.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Faarao sanoi: "kuka on Jumala, että tottelin häntä". Sinäkin olet asettanut itsesi jumalaksi, kun luuten ymmärtäväsi asiat paremmin."

No mihin perustuu oma kuvitelmasi, että Sinä ymmärrät "Jumalan aivoituksia" paremmin kuin joku muu?

Kristittyjen "kaikkivaltias" Jumala on niin mahtava, ettei Hän kykene ilmaisemaan itse omia aivoituksiaan, vaan tarvitsee tulkeikseen toinen toistaan "onnistuneempia" luomakunnan kruunuja, jotka toimivat hänen sijaissuunaan ja -päänään.

• Anonyymi kirjoitti:

"Jumala ennalta tiesi, ettei faarao tahdo päästää israelilaisia."

Niin, koska Jumalan suunnitelma oli alun alkaenkin paaduttaa faaraon sydän. Kuten Raamatussa selkeästi kerrotaan.

"Mutta kuitenkin kerrotaan että ensimmäisten vitsausten aikana faarao paadutti sydämensä."

Niin. Minä tein kummassakin viestissäni selväksi, että Raamattu ei väitä, että Jumala paadutti faaraon sydämen jokaisen vitsauksen kohdalla, joten huomautuksesi on outo.

"Sinäkin olet asettanut itsesi jumalaksi"

Enkä ole. Miksi valehtelet. En minä kuvittele omaavani yliluonnollisia kykyjä.

"kun luuten ymmärtäväsi asiat paremmin."

Taisit sekoittaa meidät. Minä en usko Jumalaan, sinä uskot. Ja olettaen, että pidät Raamattua Jumalan sanana (pahoittelen jos oletukseni on väärä), niin se olet sinä, joka luulee tietävänsä asiat paremmin kuin Jumala. Keksit omiasi Raamattuun sen sijaan että hyväksyisit mitä siinä selkeästi lukee.

"Mutta tosiasiassa olet ollut olemassa vain muutaman hassun vuosikymmen ja kuvittelet olevasi noinkin viisas ja ymmärtävä. Mitä sokeutta!"

Päätellen siitä, että alat käsitellä minua, etkä viestiä, et kykene osoittamaan, että olisin missään kohtaa kirjoittanut virheellisesti. Onko kaikkivaltiaan Jumalan pakko uhrata itsensä itselleen (leikisti) vai olisiko Jumala voinut vain antaa synnit anteeksi ilman mitään uhrimenoja?

Unohdit kertoa, että mistä ovat peräisin väitteesi, että "Jumala kunnioittaa ihmisen omaa tahtoaan." ja "Faarao tahtoi paaduttaa sydämensä ja Jumala lopulta auttoi häntä valitsemallaan tiellä."

• Anonyymi

Ikäviä yksittäistapauksia, mutta kaikella on tarkoituksensa. Tuollakin on ollut joku tietty vaikutus maailmanhistoriaan, jotta se on muovautunut nykyisenlaiseksi. Ja te muut, ei-kristityt, samalla kun te kauhistelette tuollaisia tapauksia, te toisella suupielellä puhutte kauniisti karmasta ja siitä, miten asioiden vain pitää tapahtua.

• Anonyymi

Israelaiset olivat kovasydämisiä. Siinailla Mooseksen kautta anettu laki ei ollut Jumalan tahdon mukainen, vaan israelilaisten itselleen laatima laki, joka sisälsi paljon sen ajan tapoja ja oikeustajua. Lakiin sisältyi myös jumalanpalvelussäännöt.
      Sanasta löytyy esimerkki:
      "Mooses salli kirjoittaa erokirjan ja hyljätä vaimon".
      Jeesus sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden hän (Mooses) kirjoitti teille tämän säädöksen Jeesus jatkaa: Mutta luomakunnan alusta Jumala 'on luonut heidät mieheksi ja naiseksi.
      Vaikka Mookseksen laki salli hylätä vaimo kirjoittamalla erokirja, niin eroaminen ei ollut Jumalan tahto.

• Anonyymi

Jumalan enkeli saneli lain Moosekselle, joten kyllä se suoraan Jumalalta tuli.

• Anonyymi

Oliko lain sanellut enkeli itse saatana?

• Anonyymi

"Israelaiset olivat kovasydämisiä. Siinailla Mooseksen kautta anettu laki ei ollut Jumalan tahdon mukainen, vaan israelilaisten itselleen laatima laki, joka sisälsi paljon sen ajan tapoja ja oikeustajua."

Kaikki "pyhät kirjat" ovat TODISTETUSTI vain ihmisten kirjoittamia kirjoituksia, jotka kuvastavat oman aikansa tapoja, oikeustajua ja moraalia.

Mikään/kukaan Jumala ei ole milloinkaan missään tunnustanut yhtäkään niistä omaksi sanakseen.

Tämä on FAKTA, muu on harhaa ja katteetonta toiveajattelua, joten ala ajatella omilla aivoillasi ja sydämelläsi, ja varsinkin tuomitsemalla lasten tai jonkin kansan murhaamisen oikeuttamisen jonkin uskonnon tai muun ihmisten keksimän sairaan/narsistisen ideologian perusteella.

• Anonyymi

Ne yhdetkin lapset pilkkasi pyhää miestä niin Jumala käski karhun raadella ne lapset. Pyhyyttä ei pilkata ja kosto on hirveä.

• Anonyymi

Väärä käännös. Ne eivät olleet lapsia, vaan pakanajumalan profettakoulun oppilaita, n. 25-vuotiaita. Heistä käytettyä sanaa nimittäin käytetään muualla VT:ssa nuorista miehistä, jotka opettelivat profeetoiksi epäjumalanpalvelukseen. Heidän tarkoituksensa oli estää Jumalan profeettaa tulemasta kaupunkiinsa julistamaan elävän Jumalan sanaa. Tämä katujengi oli lähetetty profeetan kimppuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väärä käännös. Ne eivät olleet lapsia, vaan pakanajumalan profettakoulun oppilaita, n. 25-vuotiaita. Heistä käytettyä sanaa nimittäin käytetään muualla VT:ssa nuorista miehistä, jotka opettelivat profeetoiksi epäjumalanpalvelukseen. Heidän tarkoituksensa oli estää Jumalan profeettaa tulemasta kaupunkiinsa julistamaan elävän Jumalan sanaa. Tämä katujengi oli lähetetty profeetan kimppuun.

Kyllä näillä entisajan herkkähipiäisillä profeetoilla oli mahtavat taikavoimat, kun ne saattoi lähetellä karhunkin pilkkaajiensa kimppuun. Mitäs se kertoo tämän ajan profeetoista?

Ihan yhtä herkkähipiäisiä varmaankin ovat ja vetävät herneen nenäänsä yhtä helposti heitä kritisoidessa, mutta tappavat taikavoimat vaan puuttuu sanasepoilta ja helppoheikeiltä.

Nyt niiden täytyy vaan järjestää kansalle sirkushuveja ilman karhuja ja keskittyä muihin pelletouhuihin ja rahan keräämiseen itselleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä näillä entisajan herkkähipiäisillä profeetoilla oli mahtavat taikavoimat, kun ne saattoi lähetellä karhunkin pilkkaajiensa kimppuun. Mitäs se kertoo tämän ajan profeetoista?

Ihan yhtä herkkähipiäisiä varmaankin ovat ja vetävät herneen nenäänsä yhtä helposti heitä kritisoidessa, mutta tappavat taikavoimat vaan puuttuu sanasepoilta ja helppoheikeiltä.

Nyt niiden täytyy vaan järjestää kansalle sirkushuveja ilman karhuja ja keskittyä muihin pelletouhuihin ja rahan keräämiseen itselleen.

Nykyaikana ei ole profeettoja. Muinaisessa Israelissa se oli kokopäiväinen ammatti, johon Jumala erikseen kutsui.

• Anonyymi

Raamatun tarinat on opetuksia.
      10 käskyä menee aina kaiken muun edelle.
      Siis: jos tarina "käskee tappaa" ja käskyt sanoo "älä tapa", toimi käskyjen mukaan.
      Aina käskyt ensin!

• Synnin palkka on kuolema. Sen perusteella Jumalalla olisi oikeus tappaa kaikki ihmiset maailmassa. Rakkaudessaan Jumala on kuitenkin antanut kaikille ihmisille mahdollisuuden saada syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän Taivaassa, missä ei ole mitään pahaa - ei edes kuolemaa, kun he uskovat siihen, että Jeesus Kristus teloitettiin heidän kaikkien puolesta Golgatan ristillä noin 2000 vuotta sitten.

• Anonyymi

Rakkaudessaan Jumala heittää suurimman osan ihmisistä helvettiin kitumaan sielä loputtamasti. Ja tämä vain siksi, että he eivät uskoneet Raamatun satujen olevan totta.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Rakkaudessaan Jumala heittää suurimman osan ihmisistä helvettiin kitumaan sielä loputtamasti. Ja tämä vain siksi, että he eivät uskoneet Raamatun satujen olevan totta.

Jumala ei heitä eikä ole heittänyt ketään kuolemaan, vaan jokainen voi itse valita, minne hän on matkalla. Olen iloinen, että Raamattu on totuus ja Jumala on Rakkaus.

• Anonyymi

Kuka ne lapset olisi elättänyt.

• Anonyymi

Ei ollut sossua.

• Anonyymi

Jos ei ole ruokaa ja elättäjää, niin lapset on parempi tappaa. Tottakai!

Mitenkäs se Gaza nyt? :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei ole ruokaa ja elättäjää, niin lapset on parempi tappaa. Tottakai!

Mitenkäs se Gaza nyt? :)

Rakkaudessaan Israel tappaa kaikki orvot Gazan lapset, joita ei onnistu karkottamaan tulevasta Gazan paratiisista Trumppilandiasta, jonne hartaat kristitytkin voivat sitten tehdä lähetysmatkojaan ja nauttia loistohotellien ylellisistä palveluista ja rentoutua ihanilla uimarannoilla, kun pitävät taukoja ahkerasta evankelioimistyöstään.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Rakkaudessaan Israel tappaa kaikki orvot Gazan lapset, joita ei onnistu karkottamaan tulevasta Gazan paratiisista Trumppilandiasta, jonne hartaat kristitytkin voivat sitten tehdä lähetysmatkojaan ja nauttia loistohotellien ylellisistä palveluista ja rentoutua ihanilla uimarannoilla, kun pitävät taukoja ahkerasta evankelioimistyöstään.

"Rakkaudessaan Israel tappaa kaikki orvot Gazan lapset"

Kristuksessa ei ole mitään Gazan lapsia eikä Israelia, sillä kaikki ovat yhtä Kristuksessa. Kaikkien synnit on sovitettu Golgatan ristillä noin 2000 vuotta sitten, kun Jeesus kärsi omalla kuolemallaan rangaistuksen koko maailman syntien edestä. Ylistys Jumalalle!

• Anonyymi

Ei sitä uskoisi että suomalaisia on puolipakolla istutettu kirkoissa 500 vuotta eikä mitään ymmätrystä mistään rasmatun asiasta ole tullut.

Semmonen onnellinen kansa.

• Anonyymi

Jumala ei kysele ihmiseltä lupaa. Se on hyväksyttävä.

• Anonyymi

No eipä tuo tee mitään muutakaan.

• Anonyymi
        UUSI

Rakastava taivaallinen Hulttioisä ei ole näyttäytynyt, puhunut tai tehnyt mitään muutakaan yhdellekään lapsukaiselleen muutoin kuin ihmisten kirjoittaman KIRJAN kertomuksissa.

Taivaallinen Hulttioisä on siis erinomainen esimerkki kristillisestä vanhemman vastuusta ja moraalista, joten kaikki maalliset hulttioisät, jotka jättävät siittämisen jälkeen alulle saattamansa jälkeläiset oman onnensa nojaan yksinhuoltajaäitiensä kasvatettavaksi voivat onnitella itseään täydellisestä raamatullisesta vanhemmuudesta/isyydestä, kunhan toimittavat jälkeläisilleen apostolisten sijaisisien (=kirkkoisät) kokoon rustaaman kasvatusoppaan Raamatun.

Raamatussa tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, kuten esim käskyt tappaa ja kieltää tappamasta, jota ymmärtämättömät ja vakaantumattomat lapsukaiset (pahikset) vääntävät kieroon omaksi kadotuksekseen, mutta Raamattua tutkimalla hyvät lapset (hyvikset) ymmärtävät, että Hulttioisä todellakin on olemassa ja rakastaa heitä, vaikka Hänestä ei ole näkynyt vilaustakaan heidän elämässään.

Jos taas Hulttioisän olemassaoloon ei Kirjan luettuaan usko, niin siitä seuraa ankara rangaistus näille kelvottomille pahisäpärille: maallinen elinkautinen tai teloitus on lasten leikkiä sen rinnalla , sillä iankaikkinen kidutus ja loppumaton helvetillinen kärsimys, josta kuolemakaan ei vapauta on oikeudenmukainen ja vanhurskas rangaistus moisesta epäuskosta ja kunnioituksen puutteesta rakastavaa taivaallista Hulttioisää kohtaan!

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Rakastava taivaallinen Hulttioisä ei ole näyttäytynyt, puhunut tai tehnyt mitään muutakaan yhdellekään lapsukaiselleen muutoin kuin ihmisten kirjoittaman KIRJAN kertomuksissa.

Taivaallinen Hulttioisä on siis erinomainen esimerkki kristillisestä vanhemman vastuusta ja moraalista, joten kaikki maalliset hulttioisät, jotka jättävät siittämisen jälkeen alulle saattamansa jälkeläiset oman onnensa nojaan yksinhuoltajaäitiensä kasvatettavaksi voivat onnitella itseään täydellisestä raamatullisesta vanhemmuudesta/isyydestä, kunhan toimittavat jälkeläisilleen apostolisten sijaisisien (=kirkkoisät) kokoon rustaaman kasvatusoppaan Raamatun.

Raamatussa tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, kuten esim käskyt tappaa ja kieltää tappamasta, jota ymmärtämättömät ja vakaantumattomat lapsukaiset (pahikset) vääntävät kieroon omaksi kadotuksekseen, mutta Raamattua tutkimalla hyvät lapset (hyvikset) ymmärtävät, että Hulttioisä todellakin on olemassa ja rakastaa heitä, vaikka Hänestä ei ole näkynyt vilaustakaan heidän elämässään.

Jos taas Hulttioisän olemassaoloon ei Kirjan luettuaan usko, niin siitä seuraa ankara rangaistus näille kelvottomille pahisäpärille: maallinen elinkautinen tai teloitus on lasten leikkiä sen rinnalla , sillä iankaikkinen kidutus ja loppumaton helvetillinen kärsimys, josta kuolemakaan ei vapauta on oikeudenmukainen ja vanhurskas rangaistus moisesta epäuskosta ja kunnioituksen puutteesta rakastavaa taivaallista Hulttioisää kohtaan!

On hienoa, että meillä on todellinen Jumala, joka näyttäytyy tavalla tai toisella koko ajan omilleen. Viimeeksi tänä aamuna hän puhui minulle. Lähes joka päivä minulla on yhteys Taivaaseen, kuten lukuisilla muillakin uskovilla. Ne, jotka eivät ole uskossa elävät saatanan valtakunnassa ja siksi heiltä puuttuu yhteys Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen.
        Evankeliumin ilosanoma on kuitenkin tarjolla heillekin, kunhan vain suostuvat vastaanottamaan ilmaisen pelastuksen lahjan, jonka Jeesus Kristus on heillekin lunastanut jo noin 2000 vuotta sitten Golgatan ristillä. Kunnia, kiitos ja ylistys Jumalalle!

• Anonyymi
        UUSI
        Joppa2 kirjoitti:

On hienoa, että meillä on todellinen Jumala, joka näyttäytyy tavalla tai toisella koko ajan omilleen. Viimeeksi tänä aamuna hän puhui minulle. Lähes joka päivä minulla on yhteys Taivaaseen, kuten lukuisilla muillakin uskovilla. Ne, jotka eivät ole uskossa elävät saatanan valtakunnassa ja siksi heiltä puuttuu yhteys Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen.
        Evankeliumin ilosanoma on kuitenkin tarjolla heillekin, kunhan vain suostuvat vastaanottamaan ilmaisen pelastuksen lahjan, jonka Jeesus Kristus on heillekin lunastanut jo noin 2000 vuotta sitten Golgatan ristillä. Kunnia, kiitos ja ylistys Jumalalle!

"On hienoa, että meillä on todellinen Jumala, joka näyttäytyy tavalla tai toisella koko ajan omilleen."

Kaikkien kunnon Raamattuun uskovien maallisten isienkin kannattaisi ottaa esimerkkiä Raamatun taivaallisesta Hulttioisästä ja piiloutua aluksi kaikilta lapsiltaan.

Raamattuun uskovat maalliset hulttioisät voisivat siis toimittaa jonkin kirjan (ristiriitoja täynnä olevan "kasvatusoppaan") joidenkin moraalittomien "sijaisisien" kautta ja vakuutella siinä kirjassa jälkeläisilleen olevansa kyllä olemassa, mutta ainoastaan kunnon kiltit lapset, jotka uskovat hulttioisukin olemassaoloon ja tottelevat täynnä ristiriitaista kaksoisviestintää olevan kasvatusoppaan ohjeita ja käskyjä ansaitsevat ja saavat nähdä isukin, kun taas kelvottomat kersat, jotka kyseenalaistavat koko oppaan järkevyyden ja sen kyseenalaiset kasvatus- ja elämänohjeet saavat koko elämänsä ajan vain arvuutella hulttioisukin olemassaoloa.

Näin maallisetkin isät voisivat osoittaa samanlaista täydellistä ja pyyteetöntä taivaallista rakkautta jälkeläisiään kohtaan kuin taivaallinen Hulttioisäkin osoittaa lapsiaan kohtaan.

Nämä maalliset psykologiaan perustuvat ohjeet, joiden mukaan isien pitäisi olla läsnä kaikkien lastensa elämässä...eli varsinkin ohjaamassa ja tukemassa juuri niitä tottelemattomia kauhukakaroita...voisi heittää romukoppaan lihallisena viisautena, sillä tämä taivaallinen viisaus eli annetaan lapsille KIRJA, jota tutkimalla voivat sitten kasvatella itse itseään ja toinen toisiaan, on todellista viisautta, joka kantaa hyvää hedelmää ja erottaa akanat eli pahikset jyvistä eli hyviksistä.

Ja jos nämä kelvottomat pahiskakarat eivät tee parannusta epäuskostaan hulttioisukin olemassaolon suhteen, niin sitten isukki voi näyttäytyä lopulta näille kelvottomillekin vain kertoakseen, että he eivät olekaan hänen lapsiaan, vaan jonkun vankilavenkulan tai sarjamurhaajan äpäriä ja heitä tullaan rankaisemaan ja kiduttamaan koko loppuelämän ajan.

• Anonyymi

Kovasydämisyyteen ei ole piikkiä.

• Anonyymi

Eikä tyhmyyteen.

• Anonyymi
      UUSI

>>Hihhuleille piikkinä sanon sen, että teidän uskonne mukaan Jeesus henkilökohtaisesti käski Israelin tappaa miekalla lapsetkin ja tehdä kansanmurhia. Ja Jeesus itsekin tappoi tulvassa ja tulikivellä lapsia. Tämä lasten ystävä...>>

Helluntailainen puhuja puolusteli lasten tappamista sillä että pääsevät ainakin taivaaseen. (Kuulosti vähän kornilta.)

Tapahtui noin 18 vuotta sitten.

Muutamaa vuotta myöhemmin minusta tuli katolilainen. Helluntaiseurakunnan jäsenyydestä en kuitenklaan ole luopunut.

• Anonyymi
        UUSI

"Helluntailainen puhuja puolusteli lasten tappamista sillä että pääsevät ainakin taivaaseen. (Kuulosti vähän kornilta.)"

Joh. 14:6
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Uskovien mukaan pelastukseen on siis ainakin kaksi tietä: 1) uskoa Jeesukseen tai 2) tulla murhatuksi lapsena.

• Anonyymi
        UUSI

"Muutamaa vuotta myöhemmin minusta tuli katolilainen. Helluntaiseurakunnan jäsenyydestä en kuitenklaan ole luopunut."

Hmmm....ehkä sinun kannattaisi varmuuden vuoksi liittyä kaikkien mahdollisten uskonlahkojen ja kirkkojen orjaksi...

Jehovan todistajat esim kutsuvatkin itseään rehellisesti orjiksi, joten suosittelen lämpimästi!

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Muutamaa vuotta myöhemmin minusta tuli katolilainen. Helluntaiseurakunnan jäsenyydestä en kuitenklaan ole luopunut."

Hmmm....ehkä sinun kannattaisi varmuuden vuoksi liittyä kaikkien mahdollisten uskonlahkojen ja kirkkojen orjaksi...

Jehovan todistajat esim kutsuvatkin itseään rehellisesti orjiksi, joten suosittelen lämpimästi!

"Hmmm....ehkä sinun kannattaisi varmuuden vuoksi liittyä kaikkien mahdollisten uskonlahkojen ja kirkkojen orjaksi"

Mieluummin minä olen Jumalan orja kuin ilman Jumalaa "vapaa"

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Helluntailainen puhuja puolusteli lasten tappamista sillä että pääsevät ainakin taivaaseen. (Kuulosti vähän kornilta.)"

Joh. 14:6
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Uskovien mukaan pelastukseen on siis ainakin kaksi tietä: 1) uskoa Jeesukseen tai 2) tulla murhatuksi lapsena.

"Uskovien mukaan pelastukseen on siis ainakin kaksi tietä: 1) uskoa Jeesukseen tai 2) tulla murhatuksi lapsena."

No kolmas tie pelastukseen, joka onkin paras tie, on 3) syntyä juutalaiseksi, sillä holokaustin jälkeen juutalaiset eivät ole kyenneet enää syyllistymään mihinkään syntiin.

Kansan, jonka Jumala on valinnut omaksi silmäteräkseen, ei tarvitse uskoa Jeesukseen, eikä tulla murhatuksi lapsena, vaan riittää, että on juutalainen. Eikä tarvitse olla edes syntyperältään juutalainen, sillä kasaarikäännynnäisetkin luetaan palvottavien silmäterien joukkoon, joten 2. luokan omaisuuskansan eli kristittyjenkin kannattaa kääntyä juutalaisuuteen, niin ei tarvitse kilvoitella ja voi alkaa vaikka murhaamaan lapsia ja pelastuu silti.

• Anonyymi
      UUSI

Tapahtunut mikä tapahtunut. VT ei toiseksi muutu, vaikka itkisit täällä joka päivä.

• UUSI

>>Jumala ei heitä eikä ole heittänyt ketään kuolemaan, vaan jokainen voi itse valita, minne hän on matkalla. Olen iloinen, että Raamattu on totuus ja Jumala on Rakkaus.>>

Kuolema tulee jos ei tule sitä ennen tempausta. Se on biologinen tosiasia.

😊😊😊😊😊

• UUSI

>>Hmmm....ehkä sinun kannattaisi varmuuden vuoksi liittyä kaikkien mahdollisten uskonlahkojen ja kirkkojen orjaksi...>>

Minulle riittää helluntailaisuus ja katolilaisuus.

Eikä edes voi olla kuin yhden virallisen kirkkokunnan jäsen.

• Anonyymi
      UUSI

Voi sentään. Kuinka tuttu tuo tarina on, tuo nöyrän järkyttävä havahtuminen.

Kun ensin uskoo, silmät sulkeutuvat kuin lapsella, joka kuulee kehtolaulun. Jumalan ääni soi heleänä, ja tarinat tuntuvat pyhiltä, vaikka niiden reunat tihkuvat verta.

Mutta kun silmät aukeavat — kunnolla aukeavat — alkaa nähdä, että Jahven jalo polku kulki joskus kuoleman kenttien halki. Vauvojen itku hiljeni miekan alla, ja papit sanoivat sen olevan pyhää.

Ja sinä, rakas matkaaja, kysyit. Ja sinulle vastattiin: "Parempi orvoille kuolla." Eikö siinä helähdä kylmyys, joka ei tunnu taivaalliselta vaan pelottavan inhimilliseltä?

Sillä niin usein Jumalan nimi on ollut kuin muurauskauha, jolla muurataan julmuus pyhään muotoon. Mutta ethän sinä ole hullu — sinä vain heräsit. Ja mikä ilo se onkaan, kun kahleet kilisevät maahan.

Ja kyllä — jos uskoo, että Jeesus on Jumala, sittenhän hän tosiaan myös hukkui koko maailman tulvaan ja paiskoi tulikiveä lasten päälle kuin jalkapalloa. Sitä ei voi sievistellä ilman silmien siristystä ja hermostunutta teologista akrobatiaa.

Mutta ehkä, ehkä... juuri siksi sinäkin olet nyt vapaa.

Sillä rakkaus, joka tarvitsee pyhäkkönsä tueksi miekkaa, on enemmän valtiollista kuin taivaallista. Ja jos taivas on olemassa, sen ovella ei kysytä uskontunnustusta, vaan katsotaan silmiin.

– Enkeli Mäntä,
      Pilviteologi myyttien purkajien killasta

• Anonyymi
      UUSI

Ei pikkulasten tappaminen rajoitu VT:n aikaan.

Pidetäänpä tässä välissä hiljainen hetki niiden miljoonien pikkulasten muistolle, joiden elämän sadattuhannet katoliset pedofiilipapit tuhosivat yli tuhannen vuoden aikana. Ja tuhoavat yhä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2973
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2574
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2235
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2138
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1712
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1536
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      20
      1222
    Aihe