Kristus on avannut meille pääsyn tähän armoon, jossa nyt lujasti pysymme. (Room. 5: 1)

Anonyymi-ap

Roomalaiskirjeen 5. luku alkaa suurenmoisella vakuutuksella siitä, että Jumala pitää vanhurskaana jokaista, joka uskoo Jeesukseen syntiensä sovittajana. Syntimme ovat saaneet aikaan vihollisuuden meidän ja Jumalan välille mutta Jeesus Kristus on saanut aikaan rauhansopimuksen. Usko liittää meidän tähän rauhansopimukseen ja pääsemme Jumalan yhteyteen.

Meille vakuutetaan, että Kristus on avannut meille tien Jumalan armoon. Emme ole päässeet Jumalan yhteyteen siis oman hyvyytemme tai onnistumistemme kautta. ”Päästä Jumalan armoon” tarkoittaa pelastusta Jumalan vihalta, pääsyä Jumalan lapsen asemaan ja olemista Jumalan rakkauden ja suosion kohteena.

Miten me pysymme tässä asemassamme? Samalla tavalla kuin siihen päästessämmekin, eli uskomalla Kristukseen. Usko yhdistää meidät Jumalan Poikaan lujasti ja varmasti. Ja uskon kautta me omistamme kaikki Jumalan lupaukset ja olemme Hänen yhteydessään.

Joku saattaa silti kokea, että hän on syntiensä ja epäonnistumistensa tähden Jumalan hylkäämä tai etäällä Hänestä. Tällöin kristitty saattaa ajatella, että hänen tulisi itse pyrkiä takaisin asemaansa olemalla parempi ja ”hengellisempi”. Sitä yrittämällä epätoivo vaan lisääntyy, koska omilla yrityksillä ei päästä Jumalan yhteyteen.

Perkele ja kaikki maailman voimat yrittävät estää meitä näkemästä Kristuksen armoa ja rakkautta. Perkeleen tavoitteena on uskotella meille, että Kristus ei riitä pelastukseen ja Jumalan yhteyteen. Silloin meiltä katoaa evankeliumi.

Me olemme siis Jumalan yhteydessä yksin Kristuksen tähden. Ja kun koemme olevamme ”ulkopuolella” tai etäällä, on yksi tie takaisin: turvautuminen Jeesukseen. Silloin olemme lujasti armon ytimessä.

( Lähde: Jaakko Pirttiaho)

s-seutulainen

17

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

s-seutulainen, astuit armoon kirkkosi kastemaljan kautta: kirkkosi antamaan kasteen armoon!

• Anonyymi

Onnittelen tekstin kirjoittajaa siitä, että olet sisäistänyt Lähi-idän erämaanhenkisen kansallisjumalan Jahven juuri sellaisena kuin hänet muinaiset tekstit kuvaavat: ankarana, vihaisena, uhattuna ja jatkuvasti sovittelevana. Tekstisi on kuin psykologinen kartta Jumalasta, joka ei lepää ennen kuin kaikki alistuvat hänen tunnevaihteluidensa rytmiin.

Roomalaiskirjeen viides luku puhuu sinulle Jumalan vihasta. Vihasta! Ei myötätunnosta, ei filosofiasta, ei edes oikeudenmukaisuudesta – vaan vihasta, jolta pitää pelastua. Sinun Jumalasi on loukkaantunut. Hän on järkyttynyt siitä, ettet ole ollut tarpeeksi hyvä, ja hänen silmänsä syttyvät tuleen, ellei joku verellä lepyttele häntä.

Ja näin sinä tarjoat Jeesusta. Ymmärrän. Tämän tarinan mukaan Jeesus on kuin Jumalan terapeutti, joka puhuu hänelle rauhallisesti, että "älä nyt vihaa heitä, minä menin jo ristille". Mikä lohtu.

Sinä uskot, että ilman Jeesusta olet Jumalan vihan kohteena. Se on sama kuin sanoisi: "Isäni rakastaa minua – kunhan ensin otan turpaani hänen kädestään ja pyydän anteeksi syntymääni." Tämä ei ole hengellisyyttä, tämä on henkinen panttivankitilanne. Ja pelastus tarkoittaa sitä, että saat hetkeksi armon – jos uskot oikein.

Sinä et pyri Jumalan yhteyteen hyvyyden, oivalluksen tai eettisen kasvun kautta, vaan uskon kautta. Uskon tiettyyn henkilöön, tietyllä tavalla, tietyssä kertomuksessa. Tämä ei ole armoa – tämä on kontrollia.

Ja kyllä, sinä koetkin olevasi välillä ulkopuolella, etäällä, hylätty. Ei ihme! Sillä jos Jumalan rakkaus on ehdollista uskosi oikeaoppisuuteen, ei se ole rakkautta – se on kauppaa. Hän ei ole isä, vaan varjoisa hallitsija, jonka suosiota pitää ansaita juuri sillä tavalla, jonka virallinen tulkinta-apparaatti on sinulle sanelemassa. Jos et usko riittävästi, olet ulkona. Mutta älä yritä parantaa tapojasi! Se olisi lain teko! Älä missään nimessä pyri olemaan parempi ihminen! Uskottele itsellesi vain, että armo riittää – sillä muuten joudut taas vihan piiriin.

Tätä kutsutaan hengelliseksi kaavaksi. Se toimii kuin kontrolloitu neuroosi: olet huono, mutta saat pelastuksen uskomalla että olet pelastettu. Ja jos et jaksa uskoa, niin... turvaa taas siihen samaan. Ikään kuin eksynyt mies kiertäisi ympyrää autiomaassa ja vakuuttaisi: "Tämä polku johtaa perille, koska tämä on se ainoa."

Sinä et tarvitse pelastusta Perkeleeltä – sinä tarvitset pelastuksen tarinasta, jossa Jumala muistuttaa enemmän mustasukkaista feodaaliherraa kuin kaikkivaltiaasta lähtevästä rakkaudesta.

Sillä jos Jumala todella on rakkaus, miksi hänen pitäisi ensin uhata vihallaan? Miksi pelastuksen reitti kulkee veren, ristin ja kontrollin kautta? Eikö rakkaus voi vain olla – ilman ehtoja?

Sinun Jumalasi ei kestä epäonnistumistasi ilman vertaista sovitusta. Ja sinä et kestä epävarmuutta, joten rakennat tämän syyllisyysjärjestelmän, jossa kaikki kelpaavat – kunhan sanovat oikeat sanat ja pysyvät uskollisina dogmalle. Mikä säkki ihmiselle kannettavaksi.

Kaiken tämän äärellä muistutan: se Jumala, jolle rakennat nämä pelastuskaavat, on ehkä se Jahve, joka vuoroin siunaa ja vuoroin hävittää. Mutta se ei tarkoita, että hänen kuvansa olisi täydellinen.

On myös Jumalia, jotka eivät vaadi, että ihmisen täytyy tuntea itsensä kelvottomaksi tullakseen rakastetuksi. Heidän temppelinsä ovat hiljaisuudessa, eikä heidän armonsa tarvitse välikäsiä, uskon silmukoita tai kirjeitä roomalaisille.

Armon ytimenä ei ehkä olekaan Kristus, vaan se hetki, kun lakkaat pelkäämästä Jumalaa.

Kumartaen kohti äärettömyyttä,
      Enkeli Mäntä
      (Teologinen rakenteiden purkaja, Pelastushistorian ammattiloukkujen avaaja, entinen pyhäkoulun priimus, nykyinen hiljaisuuden kuulija)

• Anonyymi

1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
      2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
      3 Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
      4 mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
      5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
      6 Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä.
      7 Tuskinpa kukaan käy kuolemaan jonkun vanhurskaan edestä; hyvän edestä joku mahdollisesti uskaltaa kuolla.
      8 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
      9 Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.
      10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
      11 emmekä ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.
      12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
      13 sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
      14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
      15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
      16 Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
      17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -
      18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
      19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
      20 Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
      21 että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
      ( Room. 5)

s-seutulainen

• Anonyymi

s-seutulainen, tulit uskoon kirkon viranhaltijan toimittaman sakramentin kautta. Kyseisessä kirkon sakramentissa vesi antoi sinulle osan ensimäiseen ylönousemukseen ja maallinen vesi uudesti synnytti sinut!

• Anonyymi

Parhamin ja Olsenin armoon mentiin hienolla tavalla aistikkaasti.

• Anonyymi

Helluntailaisuuden perustajat olivat voideltuja kielimiehiä.

• Anonyymi

Millaiset siis kirkon näkyvimmät kasvot tällä hetkellä ovat?
      Me tiedämme, että hän on ollut sarjapettäjä, koska hän kertoo siitä meille. Me tiedämme hänen seksifantasiansa, koska hän paljasti ne Runkkarin ystäväkirja -podcastissa. Me olemme nähneet hänet alasti, koska hän suostui auliisti, kun toimittaja pyysi häntä riisumaan kaikki vaatteensa. Me tiedämme, milloin hän menetti neitsyytensä (ennen kuin oppi uimaan).
      Jäähypenkki Roastissa hän vitsaili Raamattu kädessä Jumalasta ja Esko Eerikäisen erektiosta:
      – Sinäkin Esko eläköidyit Hunkseista, huomasin että jalkasi ei enää ole ainut, mikä ei nouse.
      – Amanda, sinä se olet sellainen levoton kana, joka ei jaksa kauan saman munan päällä hautoa. Elokuvista sinusta tulee mieleen Dracula, nukut päivät ja imet yöt.
      Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulin mukaan Kanala käytti asemaansa väärin kertoessaan satiirissa rivoja alapääjuttuja, mutta Kanalalle ei koitunut seuraamuksia.
      – Sori siitä, pappi pahoitteli.
      Polyamoriaa kirkkoherra ei pidä syntinä.
      Kanalan mukaan polyamoria panee miettimään, onko valtavirran perhekäsitys liian vanhanaikainen.
      Eli ei kun roskiin kaiken maailman Raamatun ohjeet ja pölyttyneet kuudennet käskyt – moniavioisuutta ei hehkuta enää pelkästään media, nyt sitä markkinoivat myös pastorit.
      Vuoden vaahtopää -tunnustuksen Kanala sai olutkulttuurin edistämisestä: hän oli lanseeraamassa kirkkokalja-konseptia, jossa seurakuntalaisia haalitaan kapakkaan. Hampurin merimieskirkossa hän loi aikoinaan konseptin “sählyyn, saunaan, Reeperbahnille ja jumalanpalvelukseen”.
      Maailman syntisimpänä kilometrinä tunnetulla Reeperbahnilla sijaitsee Hampurin punaisten lyhtyjen alue.
      Pari vuotta sitten Kanala järjesti kirkossaan sambakarnevaalit, jossa sambakulkue veisasi hoosiannaa vähissä vaatteissa, saarnan alussa Kanala kiljui kirkkoväelle, että “jiihaa”. Tapaus herätti runsaasti raivoisaa palautetta – ja kuulemma myös kehuja.

• Anonyymi

Juurtukaa häneen, rakentukaa hänessä ja vahvistukaa uskossa, niin kuin teille on opetettu. Olkoon kiitoksenne ylitsevuotavaista.” (Kol. 2:7)

Ajattele kasvia, jonka juuret kaivautuvat vuosi vuodelta yhä syvemmälle maaperään. Mitä syvemmälle ne yltävät, sitä enemmän ravinteita kasvi tavoittaa. Ja mitä vaikeammat kasvuolosuhteet kasvilla on, sitä voimakkaammin juuret tavoittelevat syvemmältä maasta tarvitsemaansa elinvoimaa.

Samoin meitä kehotetaan juurtumaan Kristukseen. Sanoma on kohdistettu meille, jotka olemme ottaneet vastaan Hänet Pelastajanamme; Hänen luotaan ei tule lähteä pois, vaan me saamme turvautua Häneen yhä kiinteämmin. Vuosi vuodelta meidän sydämemme juuret kaivautuvat Vapahtajaamme syvemmin kiinni ja sitä mukaa omistamme Hänessä yhä suurempia hengellisiä aarteita.

Ja mitä ankarammat ovat elämämme olosuhteet, sitä suuremmalla syyllä meidän on syytä turvautua Kristukseemme. Luonnonlakien mukaan juuri kuivuus saa kasvin kasvattamaan juuriaan syvemmälle maaperään ja saman lainalaisuuden mukaan vastoinkäymiset, ahdistukset ja pettymykset syventävät myös meidän suhdettamme Vapahtajaamme.

Kasvi voi kestää vaikka millaista kuivuutta tai paahdetta, jos sen juuret ovat ehtineet ajan saatossa yltää maan syvyyksiin. Samoin kristitty voi kestää vaikka millaisia myrskyjä, jos hänen uskonsa on tavoittanut Kristuksen rakkautta syvemmin. Silloin elämää ei määrittele niin paljoa ulkoiset olosuhteen vaan Kristus -maaperä, josta sisäinen ihmisemme imee elinvoimansa, toivonsa ja ilonsa.

( Lähde: Jaakko Pirttiaho)

s-seutulainen

• Anonyymi

s-seutulainen, sinä ja jokainen kastemaljoen ääreltä ja luonnollisen veden kautta Jumalan valtakuntaan noussut on Jeesuksen oman todistuksen mukaan varas ja yöväri.

• Anonyymi

1 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
      2 Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.
      3 Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
      4 Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
      5 Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."
      6 Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.
      7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
      8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
      9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
      10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
      11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
      12 Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
      13 Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.
      14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
      15 niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.
      16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
      17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
      18 Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."
      19 Niin syntyi taas erimielisyys juutalaisten kesken näiden sanain tähden.
      20 Ja useat heistä sanoivat: "Hänessä on riivaaja, ja hän on järjiltään; mitä te häntä kuuntelette?"
      21 Toiset sanoivat: "Nämä eivät ole riivatun sanoja; eihän riivaaja voi avata sokeain silmiä?"
      22 Sitten oli temppelin vihkimisen muistojuhla Jerusalemissa, ja oli talvi.
      23 Ja Jeesus käyskeli pyhäkössä, Salomon pylväskäytävässä.
      24 Niin juutalaiset ympäröivät hänet ja sanoivat hänelle: "Kuinka kauan sinä pidät meidän mieltämme kiihdyksissä? Jos sinä olet Kristus, niin sano se meille suoraan."
      25 Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
      26 Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.
      27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
      28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
      29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
      30 Minä ja Isä olemme yhtä."
      ( Joh. 10)

s-seutulainen

• Anonyymi

s-seutulainen, olet toiminut niin kuin kopioit Raamatusta: Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
        Jeesus sanoo:
        Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu,
        Oppisi ja luulojesi mukaan olet päässyt Jumalan valtakuntaan kirkon viranhaltijan toimittaman sakramentin avulla, mutta huomaa, kirkkosi ei ole Jeesus, ja koska kirkko ei ole Jeesus tai Jeesuksen sijainen, niin todellisuudessa et ole sisällä Taivasten valtakunnassa, sillä ainoa ovi, josta käy tie Jumalan valtakuntaan, on Jeesus!

• Anonyymi

Ja Herra sanoi Moosekselle: "Ota itsellesi parhaat mausteet" (2. Moos. 30:23). Ja minä sanoin: "Anna minulle myös sipulia ja valkosipulia, jotka me Egyptissä ilmaiseksi söimme!" (4. Moos. 11:5). Ja minä otin lihaa, ja se oli lihavaa ja hyvälaatuista, ja minä leikkasin sen miekallani, joka on terävä molemmilta puolilta (Hepr. 4:12).

Ja minä viritin hiiligrillin, ja tuli lankesi siihen Herran edessä ja kulutti polttouhrin ja rasvan alttarilla (3. Moos. 9:24). Ja savu nousi kuin uhrisavu; sydämeni iloitsi (Ps. 141:2). Ja minä panin lihat vartaisiin, ja ne olivat kuin Goliatin keihään varsi (1. Sam. 17:7), ja minä voitelin ne öljyllä, joka juoksi niin kuin Hermonin kaste (Ps. 133:3).

Sitten minä otin paprikan ja munakoison ja sanoin niille: "Herätkää ja nouskaa, sillä valkeutenne koittaa" (Jes. 60:1). Ja minä kastoin ne balsamietikkaan, ja ne kastettiin seitsemän kertaa, niin kuin Naaman Jordanissa (2. Kun. 5:14). Ja minä asetin ne ritilälle, ja ne huusivat ääneen: "Kuka meistä kestää tämän tulen?" (Mal. 3:2)

Ja tuli hiilloksesta löi vasten kasvojani, ja minä sanoin: "Voi minua! Minä hukun, sillä minä olen saastaisin huulin!" (Jes. 6:5). Mutta silloin tuli naapuri ja ojensi minulle pihdit ja sanoi: "Älä pelkää, sillä minä olen kanssasi; älä katso ympärillesi, sillä minä olen sinun Jumalasi" (Jes. 41:10). Ja hän käänsi lihat, etteivät ne palaisi, sillä niissä oli Herran henki (1. Moos. 1:2).

Ja minä odotin Herran edessä, ja lihat kypsyivät hitaasti, niin kuin Jobin kärsivällisyys (Job 2:10). Ja minä näin, että ne olivat kypsiä, ja se oli sangen hyvää (1. Moos. 1:31). Ja minä otin leipää, ja mursin sen, ja sanoin: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun vartaani" (vrt. Matt. 26:26). Ja kaikki, jotka olivat paikalla, maistoivat ja sanoivat: "Tämä ei ole ihmisestä vaan Jumalasta" (Apt. 12:22).

Ja yksi kysyi: "Missä on sinappi?" Ja minä vastasin: "Jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran..." (Matt. 17:20). Ja minä toin sinappia, ja kaikki sen kautta saivat osallisuuden kärsimyksestä ja kirkkaudesta (Room. 8:17).

Ja me istuimme ja söimme, ja se oli kuin juhla Herran huoneessa, ja öljy valui partaan, Aharonin partaan (Ps. 133:2). Ja kun kaikki oli syöty ja lautaset tyhjät, minä sanoin: "Herra on antanut, Herra on ottanut; kiitetty olkoon Herran nimi!" (Job 1:21). Ja me nousimme, ja kukaan ei sanonut mitään, sillä suut olivat täynnä ja sydän tyytyväinen (Ps. 107:9).

Kirjoitti Enkeli Mäntä,
        joka paistaa kuin Elia ja maustaa kuin Salomo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

s-seutulainen, olet toiminut niin kuin kopioit Raamatusta: Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
        Jeesus sanoo:
        Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu,
        Oppisi ja luulojesi mukaan olet päässyt Jumalan valtakuntaan kirkon viranhaltijan toimittaman sakramentin avulla, mutta huomaa, kirkkosi ei ole Jeesus, ja koska kirkko ei ole Jeesus tai Jeesuksen sijainen, niin todellisuudessa et ole sisällä Taivasten valtakunnassa, sillä ainoa ovi, josta käy tie Jumalan valtakuntaan, on Jeesus!

Niin, uskoon sain tulla, lähteä uskon ensiaskelille kylläkin helluntaiseurakunnassa.
        Uskosta osattomana olin elänyt sitä ennen elämääni 64 vuotiaaksi.
        Tätä nykyä olen 77 vuotias.
        Varsin varttuneessa iässä sain siis Jumalan armosta tulla uskoon, ottaa Jeesuksen Kristuksen vastaan syntieni sovittajana ja lunastajanani, Herranani ja Vapahtajanani.
        Eikä helluntailaisuus tahi luterilaisuus... jne. kenestäkään uskovaa tee.
        Jumalan Sana, evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta, synnyttää uskon, kenelle Jumala sen suuressa armossaan sallii tapahtua.

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, uskoon sain tulla, lähteä uskon ensiaskelille kylläkin helluntaiseurakunnassa.
        Varsin varttuneessa iässä sain siis Jumalan armosta tulla uskoon, ottaa Jeesuksen Kristuksen vastaan syntieni sovittajana ja lunastajanani, Herranani ja Vapahtajanani.
        Jumalan Sana, evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta, synnyttää uskon, kenelle Jumala sen suuressa armossaan sallii tapahtua.

s-seutulainen

s-seutulainen, kuitenkin istut kuin täi tervassa luterilaisen kirkon kasteen armossa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

s-seutulainen

Jumala on kärsivällinen, pitkämielinen, itsekunkin kohdalla ja kutsuu kutakin kääntymykseen ruumissa olemisen aikana.

Ja antaa luvatun Hengen uskon kautta Jeesukseen Kristukseen syntien sovittajana.

13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
        14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen. ( Gal 3)

13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi. ( Ef 1)

15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
        16 Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi. ( 1Tim 1)

Kiitos todistuksestasi "s-seutulainen".

10 Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava. ( 1Piet 5)

Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumala on kärsivällinen, pitkämielinen, itsekunkin kohdalla ja kutsuu kutakin kääntymykseen ruumissa olemisen aikana.

Ja antaa luvatun Hengen uskon kautta Jeesukseen Kristukseen syntien sovittajana.

13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
        14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen. ( Gal 3)

13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi. ( Ef 1)

15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
        16 Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi. ( 1Tim 1)

Kiitos todistuksestasi "s-seutulainen".

10 Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava. ( 1Piet 5)

Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

usko toivosen evankeliumi on loppujen lopuksi luterilaisen kirkon oppi pelastavista sakramenteista, kirkon omistamista armon välineistä, joiden kautta kirkko jakaa kasteen armoa ja osuuksia ensimmäiseen ylösnousemukseen.
        usko toivonen, et pysy kieltämään kirkkosi oppia. Raamatun jakeet eivät todista yhtään mitään sinun uskostasi ja opista, vaan kopioit Raamatun jakeita pelkästään hämäykseksi, sillä tiedät, etteivät pyhät saata sanoa pahaa Raamatusta.

• Anonyymi

Looserit kaipaa armoa. Muut osaa elää tässä todellisuudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2675
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1793
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe