Minulle tehtiin selän luudutus leikkaus kaksi viikkoa sitten ja huomenna on hakasten poisto (29kpl). Kivut on vielä aikamoiset. Liilkua pitäisi ja nìin olen tehnytkin, mutta pienenkin lenkin jälkeen kivut vaann yltyy. Voimakkailla lääkkeillä pysyy loitolla, mutta nyt minulta loppuu vahvat läälkeet. Lääkärin arvio oli, että kovempien kipujen pitäisi hellittää kahdessa viikossa.
Minulla ei ole helpottanut. Olen kyllä vahingossa kumarrellu muutaman kerran ja kompastunut maton reunaann jolloin selkä nitkahti hieman.
Onko muilla kokemuksia tästä aiheesta. Miten kauan olette kipuilleet? Ssirasloma on heinäkuun loppuun saakka ja tiedän että toipuminen kestää kauan. Mietin vaan, että onko nuo nitkahdukset jotenkin vioittanut sitä luudutus kohtaa. Kertokaa omista kokemuksista.
Selän luudutusleilkaus
1
82
Vastaukset
- Anonyymi
Kipuja oli itselläkin luudutusleikkauksen jälkeen. Tuli myös kumarreltua kotiutumisen jälkeen ja selkä ärhenteli ja ajattelin myös onko luudutuskohta vikuuntunut, mutt ei ollut. Omalla kohdalla oli ortopedin kontrollikäynti 3kk:ta leikkauksen jälkeen, selkä oli kuvattu röntgenissä sitä ennen ja kaikki oli kunnossa,selkä oli lähtenyt luutumaan. Olin pitempään vuodeosastolla, ett kuntouduin kotona pärjääväksi, jos aiemmin olisin kotiutunut, olisin tarvinnut enempi apuja kaikessa. Multa avarrettiin juurikanaviakin, jalkojen hermot oli puristuksissa olleen, mulla oli myös ahtauma samalla alueella eli oli monenlaista vaivaa, jota leikkauksella korjattiin.
Kipuja on silloin tällöin vieläkin alaselän alueella, ne ei enää ole niin kovia kuin ennen leikkuria. Vahvempia kipulääkkeitä söin kotona noin viikon verran kotiutumisen jälkeen, alkuun tuntui ett olis pitempään tarvinnut vahvempia, kun oli niitä kipuja, yritin hengitysharjoituksilla rauhoittaa kipuiluja, auttoi jonkin verran. Mulla oli fysioterapiaa leikkauksen jälkeen, siellä käytiin selälle sopivia harjoitteita läpi, joilla liikkuvuutta vahvistettiin, oli hyödyksi.
Selkä vieläkin välillä ärhentelee, jos tekee ylävartalon kiertoliikettä liikaa, muistuttaa ettei ihan kauheasti saa vääntää kroppaa. Vuosi on jo leikkurista, mulla hidastanut nuo juurikanavien avartamiset jalkojen hermotusten kuntoutumista, jalat on vieläkin epävarmat, toisessa jalassa pysyvämpi hermovika.
Sulla on kuitenkin lyhyt aika leikkauksesta, kroppa tarvitsee aikaa toipumiseen, ei hetkessä kivut katoa. Kannattaa noudattaa niitä ohjeita mitä selkäleikkauspotilaalle on annettu siinä ohjeessa, mikä on annettu ennen leikkaukseen tuloa. Pitää mennä kylkiasennossa sänkyyn pitkälleen ja aamulla nousta kylkiasennossa ylös sen kolme kuukautta, nukkuun mennessä laittaa tyyny jalkojen väliin tukemaan nukkumaasentoa ja selän taakse voi myös laittaa tyynyn tueksi, nuokin jutut vähentää oikeasti kipuja selän alueella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017393
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?784913- 794809
- 1324218
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan82998- 522639
- 402541
- 462186
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102181Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211810