Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) kertoi viime vuoden lokakuussa hallituksen suunnitelmista kompensoida pienituloisten tankkaajien ahdinkoa, mikäli fossiilisten polttoaineiden hintoja joudutaan päästövähennyssyistä korottamaan.
Kun YLE:n A-Studiossa kysyttiin, miten kyseinen kompensaatiomalli aikanaan käytännössä toimisi, ministeri vastasi yksinkertaisesti pankkitilille ilmestyvän rahaa.
Lue lisää: Ysiviitosen hinta kävi jo kahdessa eurossa – tankillinen maksaa helposti satasen
Nyt jo reilun vuoden vanhaan asiaan palattiin viime viikolla eduskunnan kyselytunnilla, kun kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen ilmoitti Toyota Hiluxin tankkaamisen Lopen Shellillä maksavan jo yli 100 euroa ja kysyi, miten tilannetta aiotaan kompensoida esimerkiksi Hiluxilla ajavalle metsurille.
– Pienituloiset ja maalla asuvat saisivat teidän kompensaatiomallinne mukaan jonkinlaista tukea. Lokakuussa 28.10. viime vuonna Ylen A-Studiossa tätä kompensaatiomallia käsiteltiin, ja liikenneministeri Timo Harakka, te olitte keskustelussa mukana. Te vastasitte, kun kysyttiin, mitä se tarkoittaisi, että pienituloisille ja maalla asuville tulisi jotain helpotusta, suora lainaus: ”Pankkitilille ilmestyy rahaa”, Heinonen siteerasi alkuun ja jatkoi:
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) kertoi viime vuoden lokakuussa hallituksen suunnit
6
70
Vastaukset
- Anonyymi
– Ei tälle metsurille, arvoisa ministeri Harakka, ilmestynyt tilille yhden yhtä euroa takaisin, vaan sieltä lähti yli 100 euroa. Koska tämä näkyy hänen tilillään?
Liikenne- ja viestintäministeri vastasi Heinoselle näin: - Anonyymi
Tankkaajan pankkitilillehän piti tulla rahaa? Näin ministeri nyt vastaa
Timo Harakan mukaan kyse oli "kompensaatiomallista".
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)
Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen totesi eduskunnan kyselytunnilla, että vuosi sitten hallitus korotti polttoaineveroa 2000-luvun suurimmalla korotuksella.
– Ja se näkyy nyt tankilla. Metsuri tankkasi Lopen Shellillä Hiluxiaan, ja kahta euroa oli lähellä tuo litrahinta – yli 100 euroa, Timo Heinonen kertoi.
Learn more
– Pienituloiset ja maalla asuvat saisivat teidän kompensaatiomallinne mukaan jonkinlaista tukea. Lokakuussa 28.10. viime vuonna Ylen A-Studiossa tätä kompensaatiomallia käsiteltiin, ja liikenneministeri Timo Harakka, te olitte keskustelussa mukana. Te vastasitte, kun kysyttiin, mitä se tarkoittaisi, että pienituloisille ja maalla asuville tulisi jotain helpotusta, suora lainaus: ”Pankkitilille ilmestyy rahaa”, Heinonen siteerasi.
– Ei tälle metsurille, arvoisa ministeri Harakka, ilmestynyt tilille yhden yhtä euroa takaisin, vaan sieltä lähti yli 100 euroa. Koska tämä näkyy hänen tilillään?
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) vastasi sanatarkasti näin:
– Erinomaista, että edustaja Heinonen otti esiin tämän väittämänsä, jota myöskin edustaja (Sanna) Antikainen on tässä levitellyt mediassa. Me puhuimme A-Studiossa polttoaineen päästökaupasta, jonka edustaja (Ville) Vähämäki otti tässä esille, Timo Harakka aloitti.
– Meidän fossiilittoman liikenteen tiekartta on kolmivaiheinen, ja siinä vaiheessa, jos muut toimet eivät riittäisi, olisimme valmiit keskustelemaan päästökaupasta. Mutta nyt näyttää siltä, että liikenne sähköistyy aivan ennätysvauhtia, jolloin meidän tämänhetkinen arvio on se, että kansallinen päästökauppa ei olisi tarpeellinen, ja tähän liittyi tämä kompensaatiomalli, jossa ensimmäistä kertaa — kuten ministeri (Annika) Saarikko tuossa sanoi — vähätuloisten, pienipalkkaisten ihmisten huolia polttoaineen hinnankorotuksista otettaisiin huomioon.
– Nykymallissa olemme vaikeassa tilanteessa, kun — kuten ministeri (Mika) Lintilä sanoi — raakaöljyn hinta on nelinkertaistunut yli vuodessa, ja nyt meillä on tällä hetkellä bensiinin hinta 47 senttiä kalliimpi kuin vuosi sitten. Veron osuus on tästä täysin mitätön, ministeri Harakka päätti.
Kokoomuksen Ben Zyskowicz huusi vastausta yhä kaivanneen välihuudon ”tuleeko sitä rahaa tilille, ministeri Harakka”. Timo Heinonen jatkoi huutamalla, että ”ei näy”. - Anonyymi
”Pankkitilille ilmestyy rahaa” – ministerin lausunto bensiinistä puhuttaa yhä
- Anonyymi
Näkökulma: Hallituksen liikennesekoilu on karmeaa seurattavaa
Etenkin keskustalaisen valtiovarainministeri Matti Vanhasen esillä pitämässä mallissa eri teillä olisi eri hinnat. Moottoritieajelu olisi siis selvästi kalliimpaa kuin köröttely syrjäseudun hiekkatiellä. Tätä kutsutaan alueelliseksi tasa-arvoksi.
Ajoneuvojen paikannuksen ja seurannan käytännön toteutuksesta ei ole vielä osattu kertoa oikeastaan yhtään mitään. Se ei kuitenkaan ole hidastanut ajatuksen edistämistä. Keskustan ”kilometriveroa” nimittäin todella valmistellaan jo valtiovarainministeriössä osana tiekartan kolmatta vaihetta. Verkkouutisten tiedon mukaan ministeriössä pyöritellään myös ”aikaan perustuvaa” liikenteen veromallia. Senkään yksityiskohtia ei tiedetä.
”Rahaa tilille”
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on esittänyt polttoaineverojen alueelliseen tasa-arvo-ongelmaan huomattavasti keskustan orwellilaista seurantajärjestelmää vasemmistolaisemman ja yksinkertaisemman ratkaisun. Demarina Harakka muisti kuitenkin, etteivät polttoaineverojen korotuksista kärsi epätasa-arvoisesti vain paljon ajavat maalaiset vaan myös pienituloiset.
Ministerin mielestä polttoaineverojen korotukset voitaisiinkin korvata täysimääräisesti pienituloisimmille ja syrjäseuduilla asuville. Harakka määritteli pienituloisiksi perhekunnat, joiden käytettävissä olevat vuositulot jäävät alle 40[nbsp]000 euron. Tässä huomautettakoon, että ministerin ”pienituloisiin” lukeutuisi tällä matematiikalla yli puolet Suomen kotitalouksista. ”Syrjäseudulla asuvan” virallista määritelmää ei puolestaan ole kerrottu. Auki on myös, saako enemmän rahaa, jos sattuu olemaan sekä pienituloinen että asumaan syrjäseudulla.
Harakan mukaan kyseessä olisi joka tapauksessa konkreettinen tulonsiirto, ja ”pankkitilille ilmestyisi rahaa”. Se mistä raha ilmestyisi ja millä perusteella, on luonnollisesti jätetty kertomatta. Allekirjoittanut muistuttaa, ettei tällaistakaan mallia ole tiettävästi vielä käytössä missään muualla maailmassa, ja otaksuu, että sillekin on hyvä syy.
Kokoomuksen Timo Heinosta lainaten; jäämme odottamaan, koska maaseudulla saa rahaa tankatessa.
Valtio takaamaan sähköautolainoja
Kilometriverojen ja progressiivisen polttoaineverotuksen lisäksi hallituksessa on ehditty pyöritellä myös uusia mekanismeja vähäpäästöisempien autojen hankintaan.
Ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr.) liittyi yllättäviä liikenne-ehdotuksia esittäneiden valtioneuvoston jäsenten joukkoon tällä viikolla kertomalla Ilta-Sanomille, että nämä ”uudet mekanismit” voisivat tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ennätysveloissa rypevä valtiontalous ryhtyy takaamaan sähköautoja ostavien suomalaisien lainoja.
Allekirjoittanut uskoo tarkistamatta, että ympäristöministerin innovaatio valtion takaamilla lainoilla hankituista sähköautoista on sekin maailmassa ainutlaatuinen.
Aiemmin Mikkonen on sekoittanut pakkaa puhumalla polttoaineiden veronkorotuksista päinvastaista kuin hallituskumppani keskusta. Mikkonen kertoi viime viikon perjantaina, että dieselin ja bensiinin hinta tulee nousemaan, hieman sen jälkeen kun keskustasta oli luvattu, ettei näin tapahdu.
Ministeri totesi Timo Harakan esitystä mukaillen, että nämä korotukset kuitenkin kompensoidaan pienituloisille ja syrjäseuduilla asuville. Keskustasta Mikkosen lausunto kuitenkin tyrmättiin täysin. Puolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen kommentoi ympäristöministerin ”puhuvan mitä sattuu”.
Samalla julkisesta keskustelusta on päässyt unohtumaan ikäviä realiteetteja.
Suomen autokanta on kateusverotettu vuosien saatossa häkellyttävän vanhaksi ja arvottomaksi. Maassa on 2,7 miljoonaa autoa, joiden keskiarvo on 3[nbsp]600 euroa. Henkilöautokannan keski-ikä on yli 12 vuotta ja kuuluu Euroopan korkeimpien joukkoon. Visio, jossa tämä tilasto kääntyy nopeassa aikataulussa pääosin verrattain uusiksi ja kymmenien tuhansien eurojen arvoisiksi sähköautoiksi on silkkaa utopiaa – tarjosi hallitus millaisia porkkanoita tahansa.
Toinen unohtuva tosiseikka liittyy autoilun välttämättömyyteen. Ne, jotka eivät siirry sähköautoihin, hyppäävät nimittäin edellisessä visiossa busseihin.
Etenkin pääkaupungin taksien takapenkeillä viihtyvässä tiedostavassa kuplassa tuntuukin elävän harhakuva siitä, että valmiiksi himoverotetut suomalaiset pitävät vanhoja autojaan huvikseen ja maksavat jopa auton arvon ylittäviä vakuutuksia, ajoneuvoveroja ja korjaus- ja huoltokuluja vuodesta toiseen vain saadakseen nauttia autoilun ilosta.
Kun kansa on lopulta kannustettu ja uhkailtu siirtymään päästöttömään liikenteeseen tai hylkäämään autonsa, on miljardien verot yhä kaivettava jostakin. - Anonyymi
Timo Harakka väläytti polttoaineiden hinnannousua – Keskustasta tyrmäävä vastaus: ”Ei piiruakaan periksi”
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) on esittänyt biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamista. Hallituskumppani keskustan kansanedustaja Hilkka Kemppi sanoo, että keskustan ministerit eivät voi kuitata esitystä, joka nostaisi polttoaineiden hintoja. - Anonyymi
DDD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503854
- 1053425
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342791Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262458- 201879
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51809- 1851766
- 271497
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3861459Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91238