Kuinka mikään keksitty uskonto voisi olla oikea?

Anonyymi-ap

Maailmanuskonnot ovat ihmiskunnan historian kaaressa aika myöhään syntyneitä "keksintöjä". Kristinusko karkeasti 2000 vuotta, islam 1500 vuotta, juutalaisuus about 2500 vuotta, hindulaisuus ehkä 5000-3000 vuotta jne.

Jos kaiken takana on jumala / jumalat, niin miksi hän / he olisi "antanut" ihmiskunnalle sen ainoan oikean opin vasta ihan "viimeaikoina"? Eikö oikean uskonnon olisi pitänyt olla ihmiskunnan tiedossa heti alusta asti? Miksi vaikkapa Jeesus olisi tullut kertomaan vasta 2000 vuotta sitten miten pelastua? Ei ole reilua!

Keksityt uskonnot ovat lähtökohtaisesti epäuskottavia.

18

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aina voit keksiä omien korvasyyhyjesi mukaan selityksiä sille, mikset halua uskoa.

Eikö olisi reilumpaa todeta ettet halua uskoa ja sillä hyvä? Mitä sitä selittelemään?

Sitäpaitsi, kyse on uskosta. Siinä vaaditaan siis uskoa. Joten millähän logiikalla juuri "sinun uskosi" muka edellyttääkin todisteita? Eihän se uskoa edes silloin olisi!

• Anonyymi

Ahdistaako uskosi loogiset ristiriidat?

• Anonyymi

Voiko "keksitty" olla oikea, vai hirtätkö itsesi omiin premisseihisi jo otsikossa?

• Anonyymi

Eikö uskontojen pitäisi olla "ikuisia totuuksia".
        Miten "ikuiset totuudet voidaan keksiä vasta kymmeniä tuhansia vuosia ihmiskunnan synnyn jälkeen?
        Mikä vika oli aiemmin eläneissä ihmisissä, kun jumala / jumalat eivät viitsineet paljasta jo heille, mistä kaikessa on kysymys?

• Anonyymi

Ei pidä triggeröityä yhdestä sanasta. Kyllähän "keksimistä" voi käyttää myös löytämisen synonyyminä. Einstein keksi suhteellisuusteorian, mutta se ei tarkoita etteikö se voisi olla suunnilleen totta.

Fakta kuitenkin on, että esimerkiksi kristinusko oppina löydettiin / keksittiin / ilmoitettiin / muotoiltiin vasta about 2000 vuotta sitten. Kuten yllä kysytään, niin mikä vika oli ennen Jeesusta eläneissä ihmisissä (ja pitkään Jeesuksen jälkeenkin muualla kuin Lähi-Idässä tai Euroopassa asuneissa ihmisissä) että heille ei ilmoitettu tai heitä ei jumalat auttaneet löytämään tätä ainoaksi oikeaksi uskonnoksi väitettyä uskonnollista oppia.

• Anonyymi

Kristinusko perustuu tapahtumiin jotka on kirjattu ylös

Keksimistä on keksiä ettei jumalaa ole. Uskontoja on
      useita jotka puolustavat jumalaa.

• Anonyymi

Eli Jumala keksi ikuisen totuuden vasta 2000 vuotta sitten?
        Miksei hän pannut kristinuskoa heti ensimmäisten ihmisten päähän? Oliko reilua, että tuhannet sukupolvet joutuivat elämään ilman tietoa siitä, mikä on ainoa oikea uskonto?
        Vai muuttuiko Jumalan oma käsitys siitä, mikä on se lopullinen oikea usko? Eikö hän kaikkitietävänä ihmiskuntaa luodessaan ollut vielä ihan varma, millainen uskonto näille kädellisille olisi paras?

• Anonyymi

"Kristinusko perustuu tapahtumiin jotka on kirjattu ylös"

Höpö höpö. Valtaosa kristinuskoisistakin tietää Raamatun olevan täynnä keksittyjä tarinoita.
        Ja ne jotka yrittävät roikkua kiinni Raamatun kirjaimellisesta tulkinnasta joutuvat jatkuvasti valehtelemaan havaitusta maailmasta.

"Keksimistä on keksiä ettei jumalaa ole."

Kylmä fakta on vain se, ettei yhdestäkään väitetystä jumalasta ole yhtäkään havaintoa.
        Kuten aikaisemmin toin esille, niin jotkut joutuvat valehtelemaan havaitusta maailmasta, jotta edes etäisesti voivat uskoa jumalaan. Loput yrittävät tunkea jumaliaan aukkoihin.

"Uskontoja on useita jotka puolustavat jumalaa."

Tarkoitat kai jumalia. Se on jännä kuinka fundamentalisteilta tuntuu puuttuvan yleissivistys eri uskonnoista. Kai se olisi heille shokki, jos joutuisivat myöntämään eri jumaliin uskoja. Tässä on muuten taas esimerkki valehtelusta ettei jumaluskon heikko korttitalo kaatuisi.

Fundamentalistejen epärehellisyys oikein korostuu tälläisessä pyöryttelyssä, jossa kaikki teistit uskovat ensin muka samaan jumalaan, ja seuraavaksi vaahtoavat siitä kuinka vain harva uskoo oikein.

Ja jos olisi jokin tietty jumala ja siitä todisteita, niin ei olisi useita uskontoja. Minua huvittaa tämä itselleen valehtelu siitä, kuinka uskotaan johonkin voimakkaaseen entiteettiin joka ei kykene edes itseään todistamaan selvästi. Ovathan kristinuskoisetkin toistensa kurkussa kiinni siitä kuka uskoo oikein. Ettei edes heidän Jumalansa osaa kertoa omille kannattajille miten uskoa.

• Anonyymi

Kaikki uskonnot ovat aivan uskomatonta tuubaa. Ei niitä kukaan tosissaan ota.

• Anonyymi

Uskonnot ovat semmoista humbuukia,että hevosetkin niille nauraisivat,jos osaisivat puhua!

• Anonyymi

jumala on keino nimittää tietämätöntä , nykyään tiedetään lähes kaikki ja siksi jumalakin on katoamassa

• Anonyymi

Eikä tiedetä.

Joku esitti hienon vertauksen, että tietomme on ikään kuin ilmaa ilmapallossa ja ne asiat joista tiedämme että emme niitä vielä tiedä, ovat tuon pallon ulkopinta - eli raja tietomme ja ei-tietämisen välillä. Mitä enemmän tiedämme, sitä suuremmaksi pallo kasvaa, mutta sitä suurempi on myös sen pinta-ala eli niiden asioiden joukko, joista tiedämme, että niitä emme vielä tiedä. Ihmiskunta on ikuisella opintomatkalla.

• Anonyymi

Kristinusko on vanhassa testamentissa tulevaksi ennustettu uusi liitto. Varhaisin maininta siitä on 1. Moos. 3:15:ssa, sen jälkeen kun oli syöty kiellettyä hedelmää.

Eli noin 5000-6000 vuotta sitten.

• Anonyymi

Loistava esimerkki taas kerran siitä, miten moraalittomat uskovaiset valehtelevat pidäkkeettömästi niitä näitä Raamattuun vedoten ja kuvittelevat, että kaikki uskoo.

Mitä 1. Moos. 3:15:ssa sanotaan?
        "Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille: ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän. "
        Ja tässä Jumala puhuu siis itse kavalaksi luomalleen käärmeelle.

Mikä helvetin "uusi liitto" tämä muka on???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Loistava esimerkki taas kerran siitä, miten moraalittomat uskovaiset valehtelevat pidäkkeettömästi niitä näitä Raamattuun vedoten ja kuvittelevat, että kaikki uskoo.

Mitä 1. Moos. 3:15:ssa sanotaan?
        "Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille: ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän. "
        Ja tässä Jumala puhuu siis itse kavalaksi luomalleen käärmeelle.

Mikä helvetin "uusi liitto" tämä muka on???

P.S.
        Genesis ei ole edes 3000 vuotta vanha versio luomiskertomuksesta. Juutalaisuuden pitkä historia on enimmäkseen keksittyä. Se syntyi n. 2600 vuotta sitten ja muotoutui sen jälkeenkin vielä paljon. Juutalaisten "raamattu" eli Tanak vakioitiin vasta ensimmäisen vuosisadan lopulla eli rapiat 1900 vuotta sitten. Uusi Testamentti ja Vanha Testamentti ovat näin enemmän rinnakkaisia opuksia kuin peräkkäisiä. Paavali kirjoitti kirjeensä ennen kuin oli lopullisesti edes päätetty mitkä kirjat kuuluvat juutalaisten kaanoniin.

• Anonyymi

Jumalalta vähän kesti, ennen kuin keksi mikä olisi se oikea uskonto ihmisille.
      Jumalalle tuhat vuotta on kuin yksi päivä, joten äkkiäkös siinä tuumaillessa kymmeniä tuhansia vuosia menee. Ja mikä kiire Jumalalla on valmiissa maailmassa?

• Anonyymi

On tietenkin täysin epäloogista, että kaikkivoivan ja kaikkitietävän Jumalan tarvitsisi tehdä ihmisten kanssa ensin "vanha liitto" ja sitten "uusi liitto" ja kymmenien tuhansien vuosien (ja tuhansien sukupolvien jälkeen) ilmoittaa "kesken kaiken", että "Hei nythän mä vasta hokasin, että oikee uskonto onkin tää, että te kidutatte kuoliaaksi Jeesus-paran ja sitten mä voin antaa teille anteeksi sen, että olette sellaisia kuin millaiseksi mä olen teidät tehnyt."

Sama mahdottomuus sisältyy tietenkin ajatukseen Muhammedista joka sai vielä myöhemmin Jumalalta tiedon siitä miten oikeastaan ihmiskunnan olisi aina pitänyt Jumalaa palvellla.

Budhalaisuus on vähän eri asia, koska siinä kyse on oivaltamisesta, "valaistumisesta". Jossa jälleensyntymäkierrossa olevat ihmiset viimein tajuaa mistä tässä kaikessa on kyse.

• Anonyymi

Kesti aikansa, ennen kuin Jumala alkoi edes itse uskoa itseensä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      935
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      176
      800
    Aihe