Suomen huoltovarmuus, raideleveys, yhteydet Ruotsiin ja Jäämerelle

Anonyymi-ap

Jos Suomen huoltovarmuus olisi OIKEASTI Kilpisjärven - Muonion -tien varassa eli Suomen käsivarren tien kautta Norjan Tromssaan, niin kyllä heikolta näyttäisi. Suomeksi siis: piru perisi...

Tämä Saksan "aseveljen" viime sotien aikana rakentama tie on niin surkea kuin olla voi, eli kapea ja kuoppainen. Talvella se on hinausfirmojen loputon aarreaitta, sillä kymmenet rekat menee pöpelikköön joka talvi.

Asevelihän se Pohjois-Lapin (poikittais) tiestön käytännössä rakensi yli 80v sitten. Toki tie Rovaniemeltä Petsamoon tehtiin joskus 1930 -luvulla.

Vaikuttaisi siltä, ettei Niinistö olisi itsekään tuota reittiä kulkenut, sillä niin typerää on edes kuvitella vilkasta rekkaliikennettä pitkin Norjan puolen valtavia, useiden kilometrien mittaisia, nousuja kohti Kilpisjärveä. Siellä tuskin panssareita laveteilla kuskaillaan kumpaankaan suuntaan... ei ainakaan talvella.

Oikea reitti kulkee tietenkin Torniosta Ruotsiin ja E10 tietä pitkin Narvikiin. Siinä on kunnon leveä tie ja raskas malmijunien käyttämä rautatie (Narvikista Luulajaan) vieressä. Sekä valtava Narvikin satama, jonne mahtuu satoja metrejä pitkät malmilaivat noin vaan ja monta kerrallaan.

Ainoa mutta on / oli tuo kirotun Ruotsin Nato-jäsenyyden puute...
(Ruotsin Nato-jäsenyys alkoi 7. maaliskuuta 2024)

Ruotsihan esti jo Talvisodassa länsiavun tulon Suomeen... niin vain esti vaikka yhteistyötä oli hierottu liki 20 vuotta tällaisen tilanteen varalle.

Aiheesta on Martti Turtolan väitöskirja. Sen tärkein anti on Ruotsin pääministeri Hanssonin kommentti Suomen sotilaallisesta auttamisesta: "Helvetin paskapuhetta" ja tämä lause on tietenkin otettu Tage Erlanderin muistelmista, niitä taas löytyy hyvin divareista.

Ainoa harmittava asia on Ruotsin pitkäaikaisen ministerin / pääministerin, Tage Erlanderin 3 -osaisten muistelmien suomennoksen ulottuminen vain joulukuuhun 1941 saakka. Tammea ei Ruotsin vaiheet viime sodissa siis kiinnostaneetkaan tai niitä ei haluttu Suomen rahvaalle kertoa.

Martti Turtola: Tornionjoelta Rajajoelle: Suomen ja Ruotsin salainen yhteistoiminta Neuvostoliiton hyökkäyksen varalle vuosina 1923–1940: puolustuspoliittinen vaihtoehto. Väitöskirja 1983.



Olen käynyt useamman kerran Norjan Lofooteilla ja muutenkin pohjoisessa Norjassa, ihan Nordkapissa saakka. Tunnen siis nuo tiet ainakin jotenkuten.


Kertokaa siitä, miten surkea on Suomen rautateiden tilanne. Koko maan liikenne sekoaa kun YKSI (1) sähköradan ajovirtakaapeli katkeaa, eli käytännössä kuluu poikki! Miksi typerä Suomi ei kerralla rakenna kaksoisraidetta Helsingistä Tornioon ja mieluusti Rovaniemelle saakka. Vuosittain tehdään pieniä pätkiä kerrallaan ja arvata vain sopii, kuinka paljon tuollaisen työmaan avaamiseen ja sulkemiseen kuluu rahaa. Ei topparoikkien perustaminen ole ihan pikku juttu. Nyt kaksoisrata on valmiina jonnekin Ylivieskan tienoolle saakka.

Ei ole kauaakaan kulunut siitä, kun VR halusi ROMUTTAA kaikki dieselveturit! Tämä asia lähentelee jo täydellistä maanpetosajattelua, kuten jv-miinojen poisto ja 300 panssarivaunun (150 kpl T-72) romutuskin. Dieselveturit sentään kulkee itsenäisesti kaikkialle missä on ratakiskot. Ainoa rajoite kriisiaikaan joutumisessa on PÄTEVÄN KULJETTAJA- ja JUNANSUORITTAJA -henkilöstön täydellinen puute.

Jos koko Suomi ja rataverkko joutuu sähköttömäksi eli muutama iso kytkinkenttä pääverkossa lentää ilmaan, niin sellainen katko kestää jo viikkoja.
Silloin liikkuvat vain dieselveturit ja niiden vetämät junat. Automaattinen kulunvalvonta stoppaa junat tai sitä ei ole lainkaan tietoverkkojen pimetessä.
Silloin pitää olla rautatieasemat miehitettyinä ja niillä osaavat vaihdemiehet, junansuorittajat ja toimivat puhelin / viestiyhteydet! Missä semmoisia on? EI MISSÄÄN. Ennen oli kiinteä lankapuhelinverkko ja VR:lla oli oma lankaverkkonsa. Nyt taitaa GSM-tukiasemat kylmetä muutamassa tunnissa / -päivässä sähkön puutteeseen.

Vain rautatiet kykenee kuljettamaan sellaisia tonnistomääriä, mitä liikekannallepano tai sotiminen vaatii. Siis junien pitää kulkea. Rekkaliikenne on toki suuri kapasiteetiltaan, mutta kun öljyn saanti tyssää, niin 50l /100km nielevät rekat alkaa pian seisomaan kun öljyä tarvitaan vain tärkeimpiin asioihin.

Saksassa Reichsbahn oli niitä viimeisimpiä toimivia organisaatioita 1945 kevään katastrofin vyöryessä maahan.

-

Tämän jutun johdosta:

Juha Ristamäki

12.10.2023



Kirjassa Niinistö kertoo, että hän halusi yhteydenpidollaan pohjustaa sitä, että maayhteys Norjasta Suomeen pysyisi auki, mitä ikinä tapahtuisikaan.

Jos Itämeren merikuljetuksiin kohdistuu suora isku-uhka, samat tavarat pystytään kuljettamaan meritse esimerkiksi Tromssan satamaan ja sieltä maanteitse Kilpisjärven kautta Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e5cd394e-fd69-4c7e-9086-f9580c1320c6


Niinistö kertoo, mikä olisi sodassa Suomen elämänlanka – Tutkimus: Pohjois-Suomeen tarvitaan tierahaa

Tutkimus: Sortuvatko Suomen tiet panssareiden painosta? Yllättävä riski hyödyttää Pohjois-Suomea, jonka tiestöön on pakko investoida.

1

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaksoisraide on ollut käytössä jo YLI 100 VUOTTA, eli vuodesta 1919 lähtien. Nyt on vain siltoja korotettu sähköistyksen takia. Jo Talvisodan aikana tavaraa tuli junilla Ruotsista Tornioon saakka.

      Tornio–Haaparanta-rata on rautatieosuus, joka yhdistää Suomen rataverkolla sijaitsevan Tornion rautatieaseman Ruotsin rataverkolla sijaitsevaan Haaparannan rautatieasemaan. Rataosa ylittää Ruotsin ja Suomen rajan Alatornion kirkon lähellä pitkin Tornionjoen rautatiesiltaa. Rataosa on sähköistetty ja sen pituus on noin neljä kilometriä.


      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tornio–Haaparanta-rata


      Saatiinpa aiheeseen myös kepulainen "näkökulmuni".

      Katri Kulmuni Suomenmaa 3.2.2025

      https://www.suomenmaa.fi/katri-kulmuni/rautatie-ruotsiin/


      Viime viikolla kotikaupungissani Torniossa järjestettiin juhlallisuuksia Keminmaan Laurilasta Tornion kautta Ruotsin puolelle Haaparantaan menevän rautatieyhteyden sähköistämisen johdosta. Olen seurannut asiaa luonnollisesti jo vuosikausia ja osaltani myös edistänyt sitä eri rooleissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2406
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1169
    Aihe