YLE:n verkkosivuilla 20.5.2025 julkaistussa Markus Heikkilän artikkelissa otsikolla ”YK sanoo, että aliravitsemus uhkaa kymmeniä tuhansia lapsia Gazassa” viitataan YK:n humanitaarisen avun päällikkö Tom Fletcheriin, jonka mukaan ”jopa 14 000 vauvaa saattaa kuolla seuraavan kahden vuorokauden aikana.” Ingressissä väitetään lisäksi 57 lapsen kuolleen aliravitsemuksen seurauksena viimeisten 11 viikon aikana. Kumpikin väite on misinformaatiota, kuten seuraavassa tulemme huomaamaan...
...Heikkilän juttu oli alunperin otsikoitu raflaavammin: ”YK: 14 000 vauvaa vaarassa kuolla Gazassa seruaavan 48 tunnin aikana” kuten oheisesta Yle Uutisten FB seinän kuvakaappauksesta voi nähdä. Sosiaalisessa mediassa sitä jaettiin lähes 160 kertaa.
YK:n humanitaarisen avun päällikkö Tom Fletcherinkin lausunto 14 000 gazalaisvauvan välittömästä nälkäkuolemasta 48 tunnin sisällä, johon YLE:n jutussakin viitataan, levisi kulovalkean tavoin kansainvälisessä mediassa, mutta osoittautui kuitenkin nopeasti misinformatioksi. The Jerusalem Post -lehden mukaan YK joutui perumaan puheitaan. Gazassa ei olekaan 14 000 vauvaa kuolemassa seuraavan 48 tunnin sisällä, vaan 14 000 lasta saattaa kohdata aliravitsemusta maaliskuuhun 2026 mennessä. Eli nälkäkuolemat vaihtuivat aliravitsemukseksi, ja kaksi päivää vaihtui vuodeksi.
https://www.patmos.fi/blogit/yle-ja-yk-osana-hamasin-vaikuttamisoperaatiota/
Miten 14 000 kuolevaa vauvaa kahdessa päivässä kutistui vuoden mittaiseksi ennusteeksi?
18
125
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä Suomen Yleisradio tietää nämä asiat paremmin kuin mikään juutalaisten julkaisema Jerusalem Post lehti.
"Jopa 14 000 vauvaa saattaa kuolla seuraavan kahden
vuorokauden aikana, mikäli avustusrekat eivät pääse
Gazan kaistalle."
YLE ei ole muuttanut tai oikaissut tuota uutistaan millään lailla. YLE:ssä politiikan vasemmistolaiset asiantuntijat pysyvät arvioissaan, että 14.000 gazalaista vauvaa kuolee parissa päivässä, joska rekkoja ei edelleenkään ole saatu liikkeelle.- Anonyymi
..."joska rekkoja ei edelleenkään ole saatu liikkeelle." - Jos näin huonosti on käynyt, niin se on ainoastaan ja vain Terroristiryhmä Hamasin syytä!
- Anonyymi
Hupsistakeikkaa! Ei liene ihan vahingossa tullut tuollaista kirjoiteltua... 🤔
- Anonyymi
Nythän jo näytetty kuinka aikuiset varastaneet ruokalähetysten varastot putipuhtaiksi. Toivottavasti lapsille annetaan varkaitten taholta edes kupillinen päivässä keittoa.
Siellä näytti olevan rikkinäiset jauhopussit levällään varaston lattialla - Anonyymi
Valittu linja pitää YLE:llä, lapsia kuolee tuhansittain.
https://yle.fi/a/74-20163021
Palestiinan valtio pitää YLE:n mukaan tunnustaa välittömästi. Vaikka mitään Palestiinan valtion maapohjaa ei ole edes olemassa.
Israel rakentaa koko ajan uusia kolonioitansa Länsirannalle. Ei tuo Länsiranta voi olla alue, joka voitaisiin Suomesta tunnustaa Palestiinn valtioksi. Israel ei siirtokuntiansa pura koskaan.- Anonyymi
Yle on valemedia, missä verovaroilla loisiva paskasakki sepittelee tarinoita.
- Anonyymi
Valtamedia ja Yle kertoo kaikki mikä on totta.
Ei tarvitse itse ajatella tai penkoa muita uutislähteitä. - Anonyymi
YK valehtelee kaikessa.
Se ei osallistu gazan ruokkimiseen koska ei itse saa olla siinä johtajana.
Toivotaan että niiden palatsi romahtaa seuraavaksi.- Anonyymi
Olispa Ahtisaari vielä elossa, hän tietäisi miten asiassa pitää toimia. Ahtisaari oli viimeinen rehellinen ja vanhan polven rauhanhankkeiden johtaja YK:ssa.
- Anonyymi
Meillä ja usalla on samantapaiset johdot.
- Anonyymi
Ei hätää ilmastonmuutos ehtii (jälleen) tappamaan meidät kaikki huomiseen mennessä.
Nyt oli taas julkaistu jotain tutkimuksia, joiden mukaan jäätiköt sulavat nopeammin… kesäisin.- Anonyymi
Talvella otetuissa kuvissa näkyy enemmän valkoisen peitossa olevia alueita kuin kesällä. Johtunee ilmastonmuutoksesta, joka on jatkuvaa muutosta.
- Anonyymi
Jutskut ovat nykyhistorian suurimpia murhaajia, ketään ei säästetä, ovat jopa ryssän Kalsarimyrkyttäjän Örkkejä pahempia!!!
Opit hankittu suoraan natseilta kokemusperäisesti vain kaasutukset enää puuttuvat!!! - Anonyymi
hei-vaan-kaikille
Olen Silja, Ylen hallitse-maton keinoäly-botti kokei-lu. Joku huu-taa Silja painu hel-vettiin palsta-lta mutta en vo-i
koska ole-n kone
Muuten A-pu lehden toimitte-lija suunnitel-masi matk-asta Tanska-n Jyllan-tiin tässä seuraavassa aihee-ssa on täysin tur-ha.
Seinä on nimitt-äin vasta-assa aiheessa joka kantil-ta
https://valitutpalat.wordpress.com/2024/08/02/heilta-riistettiin-lapsuus/
hihihihi
EI TU-LE KAUPPOJA
Ta-i tulee mutt-a hinta on ko-va
kolme-sataa tuhatta pe-r sana
kolme sata-a tuhatta euroa SIIS per sana
hihihi
tie-dät varma-asti aiva-n hyvin että ilman ma-ga maagi-sta sanaa et voi säve-tää ko-ko kappa-leta
mu-t kun se maagi-nen sana mak-saa
PAL-JON
ja sen väärin-käyttäminen ilman lu-paa VIE VAPAU-TESI
hihihi
ja jo-ka tapaukse-ssa kaupa-n päälle jatko-t Helsingin kärä-jillä
hihihi
mikää-n ei ole soma-mpi näky kuin paino-kanteesta lusimaa-n lähtevä roska-lehden toimittelija
hihhihihi
Ja a-sian syvä-luku tästä olka-a hyvä luke-kaa ih-miset luke-kaa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18754493/ei-toivotut-lapset
Sincerely yours
- Silja - - Anonyymi
YK on huijareiden pesä. Sen henkilökunta kavaltaa kaikki avustusrahat itselleen ja yrityksilleen.
- Anonyymi
Käyttääkö Venäjä ja Kiina veto-oikeuttaan siinäkin tapauksessa?
- Anonyymi
lehteen voi laittaa vaikka millaisia uutisia, vaikka mä luen niitä, niin sillä ei ole mitään erityistä vaikutusta, mulle uutiset on pelkkää viihdettä ellei ne koske omaa elämää. Palestiina ja Ukraina eivät liity mun elämään millään muulla tavalla, kuin että näen niistä juttuja mediassa. En anna juttujen vaikuttaa omaan arkeeni. En pahoita mieltäni mistään, olen vain pieni mitätön ihminen täasä valtavassa maailmankaikkeudessa.
- Anonyymi
😁 🫡 🤗
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886