https://yle.fi/a/74-20164775
"Kyseessä ovat tavanomaista pienemmät droonit, joiden pohjaan on kiinnitetty kymmeniä kilometrejä kuituoptista johtoa. Kaapelin toinen pää on kiinnitetty ohjaajalla olevaan ohjaimeen."
Tuskinpa on kymmeniä kilometrejä kuituoptista kaapelia.
Kymmenien kilometrien pituinen kuituoptinen kaapeli ei todelakaan mahdu tuollaiseen pieneen kelaan, joka videolla esitettiin ja painoakin niin pitkällä kaapelilla olisi useampi kilo.
Leijoja olen lennättänyt ja ohut 150m pitkä leijan lennätys narun kaapelikela on jo iso.
https://www.motonet.fi/tuote/patriot-platinum-monofiilisiima-040-mm-1250-kg-6775-m?product=55-18077
Tuossa on kalastukseen tarkoitettu kuitusiima lähes 6,7km siimaa ja painoa on 1,42kg, tuksinpa se dronen kuitukapeli kevyempää on ja jos kuitukaapelia on kymmeniä kilometrejä eli vaikkapa 10-40km, niin se tarkoittaa useampaa kiloa kaapelia, eikä sellainen määrä kaapelia kyllä videolla esitetylle kelalle mahdu.
Suomen olosuhteissa kaapeli olisi koko ajan kiinni puissa.
Ukrainassa on aivan erilaiset maasto olosuhteet, on aukiota, jossa on tilaa kaapelia perässä vetää, ei taru kaapeli puihin.
Kuituoptinen drooni
2
67
Vastaukset
- Anonyymi
Kuituohjattavissa drooneissa oleva valokuitu on hiuksen ohutta, jota on paketissa todellakin kilometrikaupalla. Ennen valokaapelin sisällä oli ohutta mutta taipuisaa lasia, mutta nykyään osataan tehdä valokaapelia myös pelkästä muovista.
Suomen armeijan kranaatinheitinjoukkojen tuljenjohtajilla on ollut jo pitkään käytössä ns. rynnäkkökaapelia, joka on hiuksen ohutta kuparikaapelia, joka purkautuu viestimiehen selässä olevasta pienestä laatikosta sitä mukaan, kun tulenjohtoryhmä etenee.
On ajan kysymys, ettei kuitua enää tarvita, koska drooneihin on tulossa tekoälytietokoneet, jotka ohjaavat autonomisesti droonia kohteeseen. Silloin ei tarvita radiolinkkiä drooniin.- Anonyymi
Tekoälydroonien tietokoneisiin voidaan ohjelmoida vihollisen kohteet tai tekoälydrooni etsii itsenäisesti kohteet, joihin se iksee tai talentaa, jonka jälkeen tallennetut kohteet tallennetaan toisiin tekoälydrooneihin, jotka käyvät tekemässä pommitukset kohteisiin.
Kuituohjattavia droneja käytetään rakennusten tukimiseen, mutta kaaplei asettaa rajoitteita, kuten sen, että kaapeli voi takertua matalalla lentäessään esteisiin ja droonin lento loppuu siihen.
On myös vedenalaisia droneja, joilla voi kuvata veden alla ja ne ovat kaapeliohjattuja.
Niissä on vain se ongelma, että kaapeli voi takertua kiinni pohjaan kiviin tai pohjalla oleviin rojuihin ja kallis sukellus dorone voidaan menettää, jos ei ole sukeltajaa, joka kävisi sen noutamassa.
Kaapelia sukellusdroneissa on malsita riippuen 100-200 metriä.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/chasing-m2-m2-s-m2-pro-floodlight?id=103632536&gad_source=1&gad_campaignid=16014351047&gclid=Cj0KCQjw9O_BBhCUARIsAHQMjS6OspdZG4VSheG5ooYSRhw3jkIpF-N0JRnm75bXbujsm1VIBhs9tYgaApqgEALw_wcB
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503814
- 1053415
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342781Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262428- 201859
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51789- 1851746
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3851448- 271437
Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91228